Self-scan kassa's Carrefour een feit!

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Bij de Hypermarkten van Carrefour zijn er nu ook volop self-scan kassa's; de klant moet zelf zijn artikelen afrekenen en correct ingeven in het systeem. De klant moet dus gaan werken! Voordeel voor Carrefour: Geen personeel meer nodig of ze worden in andere sectoren ingezet.

Veel negatieve gezichten en opmerkingen, vooral bij oudere klanten. Het self scan-systeem is te ingewikkeld; je moet je klanten kaart scannen, zelf het aantal broodjes of groenten en fruit ingeven indien geen scancode, het aanraakscherm van de delf-scan kassa's is veel te uitgebreid: honderden icoontjes voor verrichtingen enz...veel (oudere) klanten stonden met de handen in het haar en gaven negatieve opmerkingen. De klant wordt aan zijn lot overgelaten bij het afrekenen in de winkel. Geen persoonlijke contacten meer en minder werkgelegenheid!

Goedkoper voor de winkel maar ik vrees dat er veel klanten gaan afhaken waardoor de winst van Carrefour terug naar beneden gaat.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Bij Delhaize gebruiken ze dit al jaren en samen met gewone kassa's is dit geen probleem.

Wel grappig om te zien dat er er daar soms enorme wachtrijen staan, terwijl er aan de kassa's niemand lijkt aan te schuiven.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Carrefour heeft vroeger selfkassa's gehad ten tijde toen het nog Super GB heette en het was geen succes, die selfkassa's waren meer gesloten dan dat ze in gebruik waren.
Om een lang verhaal kort te maken: die selfkassa's heeft men op den duur opgedoekt.
In Delhaize blijkt dat wel een succes te zijn.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

In een Ikea of Decathlon zie ik het voordeel wel. Genoeg self scans, dan gaat het ook vooruit.
Maar... daar heeft alles een barcode. Als je zelf nog dingen (welke appels heb ik juist?) moet gaan zoeken tussen ikoontjes, kan ik me voorstellen dat het trager gaat dan anders.
Laatst gewijzigd door ddd 19 maa 2019, 15:05, in totaal 1 gewijzigd.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Voor alle duidelijkheid: er blijven toch nog wel gewone kassa's bestaan, neem ik aan? Anders ga ik later deze week ruzie krijgen. Ik vertik het namelijk om dergelijke kassa's te gebruiken. Er zijn grenzen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is dit een probleem?
Of moeten ze voor die 'oude mensen' terug bankkantoren open doen omdat zij het zelf niet willen of kunnen doen met selfbanking?
Ik kan me voorstellen dat indien je dit niet meer zelf kunt of wilt je je oud gaat beginnen voelen, en eenmaal die boot gemist zal het moeilijk om nog bij te benen.
Als je jong was was dit ook zo laat je stelde je je de vraag niet en sprong onbewust op de boot.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dit bestaat toch al lang? Allez, in de hyper carrefour in Sint Denijs heb ik het al lang geleden gebruikt...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

inderdaad, in Turnhout ook al jaaaaaren

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

devilkin schreef:Dit bestaat toch al lang? Allez, in de hyper carrefour in Sint Denijs heb ik het al lang geleden gebruikt...
mjah inderdaad toch.. maar je loopt dan wel rond met en scanner en het enige wat je moet doen is op het einde je scanner in de muur steken en je kaart nog eens scannen aan de kassa.
Je gaat niet aan de kassa zelf alles intikken (dat lijkt me inderdaad enorm tijdsrovend en frustrerend).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

In de Hyper Carrefours bestaan ze al jaren. Gebruik ze daar ook als ik er ben. Voor mini boodschappen waarvoor ik soms in een Carrefour Market ga, ga ik nu niet zelf gaan beginnen scannen. Lijkt me meer tijdverlies.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik dacht dat dit weer zo'n thread van 10 jaar geleden was die terug tot leven was gewekt. Inderdaad oud nieuws. In de GB onder de nu niet meer bestaande Parking 58 in Brussel gingen ze dat ook eens invoeren, jaaaren geleden. Er werd gestolen zoals de raven en werd vlug terug opgedoekt.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben vooral voorstander van de handscanners in de winkel.
Zo weet je altijd wat het kost en wat je totaal is.
En afrekenen is zonder stress. Niets uitladen en weer inladen.
Bij Albert Heijn gaat dat zeer snel. Je dropt je scanner terug in het verzamelrek, je scant je klantenkaart en betaalt contactless. Dat kan al rond zijn in 15 seconden.
Ooit al 1x controle gehad en dat ging zeer relax, gewoon een steekproef en het was OK.

Aanschuiven aan kassa's is voor mij topfrustratie. Tijdens die wachttijd moet je dan getuige zijn van het gesukkel van de andere klanten die overal problemen mee hebben (en dan ook nog de stress rond de beurtbalkjes...) En dan zijn er nog de producten waarvan de prijs niet gekend is. Ongelofelijk hoe dat nog altijd voorkomt. Delhaize en Carrefour zijn daar nog het sterkst/slechtst in. Het is altijd prijs daar.
Onbegrijpelijk hoe inefficiënt die afrekenroutine daar nog altijd verloopt. Dat moet toch een belangrijke (personeels) kost zijn voor die supermarkten ?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wij komen zelden in een Delhaize maar selfscan is wel gemakkelijk. Alleen, omdat we er zo weinig komen, hebben we elke keer controle aan onze rekker... da's dan weer niet plezant en al de tijdswinst is om zeep...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoelang de self-scans al bestaan bij Carrefour weet ik niet. Maar wel lang genoeg voor de Hyper Carrefour van Sint-Agatha-Berchem om juist over te schakelen naar een nieuwe generatie van handschanners.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Hier in Delhaize kan je met een scanner in je hand door de winkel gaan, en nadien gewoon afrekenen aan de zelfscan kassa. Heel gemakkelijk en snel, zeker als je er je weg kent en weet waar alles staat.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

payphoneuser schreef:In de GB onder de nu niet meer bestaande Parking 58 in Brussel gingen ze dat ook eens invoeren, jaaaren geleden. Er werd gestolen zoals de raven en werd vlug terug opgedoekt.
Ik zou dat niet echt 'stelen' durven noemen. Wanneer een winkeluitbater te lui is om zelfs nog maar een rekening op te stellen en dat overlaat aan zijn klanten, vind ik het niet meer dan normaal dat die klanten de geleverde arbeidsprestatie compenseren door zichzelf een 'kortingpercentage' toe te kennen. 20% lijkt me bijvoorbeeld wel billijk, nog abstractie makend van het feit dat de winkeluitbater eigenlijk sociale bijdragen zou moeten betalen op die 20%, gezien het gaat om de vergoeding van een arbeidsprestatie.
Enfin, ik wil maar zeggen: ik verzet me principieel tegen wat in mijn ogen volkomen dwaasheden zijn.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Really?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tsssss....

In wa veur ne weireld leve wa ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Joe de Mannen schreef:Wij komen zelden in een Delhaize maar selfscan is wel gemakkelijk. Alleen, omdat we er zo weinig komen, hebben we elke keer controle aan onze rekker... da's dan weer niet plezant en al de tijdswinst is om zeep...

J.
Geen idee of het systeem zo werkt, want ik kom hooguit enkele keren per jaar in de Delhaise in St-Niklaas en heb nooit of heel erg zelden controle (als in kan de laatste keer niet meer herinneren, toen het net uit was gebeurde dat wel eens). Ik dacht dat ze werkten met een of ander algoritme dat kijkt welke producten en hoeveel je koopt in combinatie met hoe lang je in de winkel blijft of zoiets.
Kan ook gewoon geluk hebben. Ik gebruik self-scan voor het gemak. In St-Niklaas is het nu ook al zo dat je aan de gewone kassa je geld aan een robot moet geven en die dan gepast teruggeeft, de kassaverantwoordelijke raakt geen cent meer aan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

satellitetv schreef:Veel negatieve gezichten en opmerkingen, vooral bij oudere klanten. Het self scan-systeem is te ingewikkeld; je moet je klanten kaart scannen, zelf het aantal broodjes of groenten en fruit ingeven indien geen scancode, het aanraakscherm van de delf-scan kassa's is veel te uitgebreid: honderden icoontjes voor verrichtingen enz...veel (oudere) klanten stonden met de handen in het haar en gaven negatieve opmerkingen. De klant wordt aan zijn lot overgelaten bij het afrekenen in de winkel. Geen persoonlijke contacten meer en minder werkgelegenheid!
Heb je ook een bron ? Je verhaal is nogal onsamenhangend en vooral een rant.
Ik kan me immers niet inbeelden dat die 'oudere klanten' zomaar zelf naar die self-scan kassa's zouden gaan. Of werden ze ineens verplicht om dat te doen ?

Zelf zie ik de meerwaarde ook wel niet ten opzichte van de self-scan bakjes. Daar ben ik wel fan van. Niet alleen om de prijs te checken, maar zo zie je ook alle promo's. Is me al meer dan eens overkomen dat ik daardoor zag dat er iets 2+1 was, terwijl ik anders maar 2 stuks ging meegenomen hebben omdat het helemaal niet of niet duidelijk geafficheerd stond.

Voordeel van de Carrefour is ook dat de controles van de Selfscan heel beperkt zijn. Bij Delhaize had ik (welliswaar jaren geleden) gewoon minstens 1 keer op 4 dat mijn hele kar moest gecontroleerd worden. Frustratie troef. Zelfs als je je vergist, is bij de Carrefour de controle erna niet heel erg. En neen, ik was zelf niet gemist, maar bij een selfscan controle had de kassierster van een artikel met 'snel-verkoop' de gewone barcode ipv snel-verkoop-barcode gescand. Zag het pas toen ik thuis kwam. Probleemloos mijn geld terug, maar ondertussen stond ik dus wel gevlagd, want ik had zogezegd dat artikel niet ingescand. En jawel hoor, 5x na mekaar controle gehad, maar telkens weer enkel een deel van mijn aankopen en geen volledige kar.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn mening over die dingen:

1) Weeral jobs minder, want ook bv in onze carrefour staan ze daar; en van de overgebleven 11 kassas zijn er met moeite 4 open.

2) De klant (ik dus) moet extra werk leveren, maar wordt daar niet voor vergoed. Zonder een structurele 10-20% korting op alle artikels weiger ik een selfscan te doen.

3) In de carrefour alvast werkt het niet zonder klantenkaart, die overigens niet anoniem te verkrijgen is.

4) De handscanners zou ik overigens wel leuk vinden, om een beter overzicht van de totaalprijs te hebben, maar alweer niet bruikbaar zonder klantenkaart.


Conclusie:
- Weinig voordelen voor de klant
- Geen voordelen voor de maatschappij want jobverlies
- Enkel de multinational wint eraan en betaalt wss toch al veel te weinig belastingen
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wat het triggeren van een controle betreft: ik krijg de indruk dat als je (veel) producten scant (om de prijs te weten), maar ze uiteindelijk niet meeneemt, je je aan extra controles mag verwachten...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De volgende stap, waarmee Amazon bezig is, is dat je de winkel binnenstapt, de artikelen van het schap neemt en in uw onderbroek steekt of boodschappentas. En dan gewoon naar buiten gaat.

De winkel hangt vol met camera's en sensoren verwerkt in de schappen. Als dat een beetje deftig werkt is dat het einde van winkeldiefstal.

Aanvulling; .... en na het naar buiten wandelen gaat het bedrag van wat je mee hebt genomen van uw rekening.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

De uitleg, het is wel al een tijd geleden dat we daar nog kwamen, was toen:
- iedereen krijgt x controles/jaar OF x controles/aantal bezoeken
- als je dan maar 1 keer per jaar komt heb je prijs

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Modbreak:
off-topic
satellitetv schreef:Bij de Hypermarkten van Carrefour zijn er nu ook volop self-scan kassa's; de klant moet zelf zijn artikelen afrekenen en correct ingeven in het systeem. De klant moet dus gaan werken! Voordeel voor Carrefour: Geen personeel meer nodig of ze worden in andere sectoren ingezet.

Veel negatieve gezichten en opmerkingen, vooral bij oudere klanten. Het self scan-systeem is te ingewikkeld; je moet je klanten kaart scannen, zelf het aantal broodjes of groenten en fruit ingeven indien geen scancode, het aanraakscherm van de delf-scan kassa's is veel te uitgebreid: honderden icoontjes voor verrichtingen enz...veel (oudere) klanten stonden met de handen in het haar en gaven negatieve opmerkingen. De klant wordt aan zijn lot overgelaten bij het afrekenen in de winkel. Geen persoonlijke contacten meer en minder werkgelegenheid!

Goedkoper voor de winkel maar ik vrees dat er veel klanten gaan afhaken waardoor de winst van Carrefour terug naar beneden gaat.
Je had van het moment gebruik kunnen maken hen te overhalen naar satelliet tv.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Sinna schreef:Wat het triggeren van een controle betreft: ik krijg de indruk dat als je (veel) producten scant (om de prijs te weten), maar ze uiteindelijk niet meeneemt, je je aan extra controles mag verwachten...
Yep, ooit zelf getest.
1 artikel, verschillende keren scannen en descannen.
Je gaat met dat ene artikel naar de kassa en hebt kontrole.

Dat is lachen geblazen met de kassier :)
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Of te lang in de winkel rondlopen en dan willen afrekenen met slechts 1 of 2 artikelen. Computer says NO!
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik ben grote voorstander van het self-scan systeem en als ik kan kiezen verkies ik de winkel met self-scan ipv zonder.

Mijn ervaring is dat de tijdswinst groot is. Maar dat heeft mogelijk met mijn specifieke situatie te doen: ik heb meestal niet veel zaken in mijn karretje (meestal gewoon een mandje).

Mijn twee grootste minpunten inzake het winkelen in een grootwarenhuis zijn: de wachttijden aan de kassa's en de onvriendelijkheid/norsheid van het personeel. Zeker bij de "oude" Carrefour waren beiden een groot probleem, de laatste tijd verbetert het wel (traag, maar ik heb wel de indruk dat ze beide problemen nu aanpakken ipv ze jaren te verwaarlozen). Self-scan lost beide zaken op en bezorgt mij een aangename winkelervaring waardoor ik terug kom.

De tegenargumenten zijn altijd dezelfde maar houden weinig steek. Minder werkgelegenheid: nee, diezelfde mensen kan je nu gewoon in de winkel tewerk stellen ipv aan de kassa (ja, Carrefour wordt gerund door archaische vakbonden die bepalen dat een werknemer maar 1 job mag doen ipv polyvalent te zijn zoals in de Colruyt, maar dat is nu eens niet mijn probleem). Minder sociaal contact: ik zie echt niet in wat de meerwaarde van het sociaal contact met een kassahost(ess) is, maar sociaal contact blijft mogelijk in de winkel.

Hier is de realiteit: self-scan krijgt steeds meer ruimte in de winkels ten nadele van traditionele kassalijnen, in mijn Carrefour zijn er recent nog eens een aantal kassalijnen verdwenen tvv uitbreiding van de self-scan. De evolutie is onmiskenbaar: kassier/kassierster is een job die door technologie overbodig gemaakt wordt en binnen 25 jaar niet meer bestaat, velen (de meesten?) onder ons gaan dit dus nog meemaken, en gaan achteraf nog eens terugdenken aan de minuten die men verloor in kassawachtrijen, zonder veel weemoed echter. Iedereen wint bij de self-scan die nog veel zal evolueren en steeds eenvoudig zal worden voor de klant.
ITnetadmin schreef:Zonder een structurele 10-20% korting op alle artikels weiger ik een selfscan te doen.
Ik denk niet dat het loon van de kassahost(ess) 10-20% van je aankopen zal vertegenwoordigen. Op de personeelskost na heeft een self-scan ook grotendeels dezelfde vaste kosten als een traditionele kassa. Het zal anders evolueren: de laatste jaren van de traditionele kassa's zal je toeslag betalen als je er gebruik van maakt. Alsof je een "herbruikbare tas" zou vragen oid.

Voor het overige niet vergeten dat de prijzen in de grootwarenhuizen hier al vrij laag zijn door de grote concurrentie.
fryelectro schreef:Of te lang in de winkel rondlopen en dan willen afrekenen met slechts 1 of 2 artikelen. Computer says NO!
Of lang rondlopen en je 100 artikelen op het einde allemaal snel achter elkaar inscannen.

Het is tijd dat ze dit (gedateerde) systeem vervangen want als de parameters voor controle zo publiek zijn heeft het nog maar weinig zin.
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

ITnetadmin schreef:2) De klant (ik dus) moet extra werk leveren, maar wordt daar niet voor vergoed. Zonder een structurele 10-20% korting op alle artikels weiger ik een selfscan te doen.
Zelfscan met handscanners is net minder werk. Alles op de band moeten leggen om het dan terug tegen een rottempo te moeten inladen, ik bedank ervoor als ik het kan vermijden.

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef:Zonder een structurele 10-20% korting op alle artikels weiger ik een selfscan te doen.
Ik denk niet dat het loon van de kassahost(ess) 10-20% van je aankopen zal vertegenwoordigen. Op de personeelskost na heeft een self-scan ook grotendeels dezelfde vaste kosten als een traditionele kassa.
Nee, maar voor minder doe ik de moeite niet.
ulixes schreef:
ITnetadmin schreef:2) De klant (ik dus) moet extra werk leveren, maar wordt daar niet voor vergoed. Zonder een structurele 10-20% korting op alle artikels weiger ik een selfscan te doen.
Zelfscan met handscanners is net minder werk. Alles op de band moeten leggen om het dan terug tegen een rottempo te moeten inladen, ik bedank ervoor als ik het kan vermijden.
Je mag je niet laten opjagen he.
De truc is om niet te betalen tot je klaar bent met inladen.
Anders beginnen ze idd al aan de volgende.


Maar beide comment hier gaan voorbij aan het feit dat zelfscan kassas en/of handscanners in vele winkels niet bruikbaar zijn zonder klantenkaart.
En ik verkies zoiezo ook om niet teveel getracked te worden, dus ik wens zo'n dingen niet te gebruiken.
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Carrefour zou beter eens *zelf* de bonuspunten in zijn kassasysteem integreren.
Nu moeten die eerst uitgeprint worden en de kassier/ster moet ze terug inscannen
om te verrekenen. Da's niet alleen tijd, maar nog eens papierverspilling ook. :bang:
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik scan zelf...en de prijs van de producten blijven hetzelfde....
ik wil korting bij selfscanning
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ook korting gevraagd en gekregen bij:
- het zelf moeten tanken ipv de pompbediende?
- geld afhalen aan de automaat ipv het loket?
- online aanvragen van xyz?
- het zelf doorgeven van elektriciteit/gas/water meterstanden?
- introductie tax on web?
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Ik ben ook groot liefhebber van de selfscan bij Delhaize (met de handscanner). De tijdwinst en het gebruiksgemak vind ik de grootste pluspunten.
Het resultaat is dat ik meermaals per week vlug eens binnenspring in de Delhaize en minder naar winkels ga waar er enkel een gewone kassa staat.

Als ik dan nog eens in de Colruyt bvb kom, dan erger ik me dood aan het inladen van alle spullen in mijn winkelkar, het 'o zo traag' overladen aan de kassa, en terug inladen in de auto. In de Delhaize vul ik eenmaal mijn herbruikbare tassen en kan ik die gewoon inladen in de auto.

En de controles? Ja, heb ook al een goed zicht op wanneer ik een controle ga krijgen. Het meermaals inscannen en uitscannen is een duidelijke trigger. Lang in de winkel zijn en weinig mee hebben, ook. Alcohol ook blijkbaar, misschien omdat je daar zelf mag bevestigen dat je 16+ of 18+ bent?

En voor het personeel? Die zijn er niet zo blij mee, want de selfscanzone is blijkbaar een stressvolle werkplek, zeker als het druk is. Maar op rustige momenten kan je dan eens een gesprekje voeren met dat personeelslid, zonder boze blikken van andere klanten aan de kassarij.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

lukadad schreef: Als ik dan nog eens in de Colruyt bvb kom, dan erger ik me dood aan het inladen van alle spullen in mijn winkelkar, het 'o zo traag' overladen aan de kassa, en terug inladen in de auto.
Idd, de traagheid van de Colruyt is de hoofdreden dat ik ze mijd. De wachttijd aan hun kassa's is excessief op drukke momenten. Dat en het niet aanvaarden van kredietkaarten maken van Colruyt de keten die het meest achterloopt (spijtig, ooit was het wel anders). Colruyt is op een gegeven moment gestopt met innoverenl; of beter, ze innoveren nog wel maar enkel nog bij de premium-merken als Dreamdinges, Cru, etc.

Vandaag is de Colruyt-winkelervaring nog steeds die van de jaren 90; de laatste grote verandering is nog steeds de omschakeling van ponskaarten naar barcodes. Als je écht altijd de goedkoopste bent raak je daar allemaal nog wel mee weg, maar ook dat is Colruyt al lang niet meer.
lukadad schreef:En voor het personeel? Die zijn er niet zo blij mee, want de selfscanzone is blijkbaar een stressvolle werkplek, zeker als het druk is.
Geen idee of dit klopt of gewoon vakbondspraat is.
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Bij Carrefour Kuringen (Hasselt) hebben de klanten geen optie: er komen 30 self scan kassa's en amper 2 gewone kassa's die momenteel bomvol staan met wachtrijen. Ontspannend winkelen kan je het ook niet meer noemen: de klant moet zelf gaan werken als kassierster!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

30 self-scan vs 2 gewone kassa's lijkt me een correcte ratio. Zelfs in een Carrefour met 20 klassieke kassa's zijn er meestal toch niet meer dan 2 klassieke kassa's tegelijk open. Voor de klant is het dus een winsituatie: meer kassa's die open zijn, minder tijdverlies.

Vroeger moest de klant aan de toonbank gaan staan, lang wachten, en dan aan de bediening de items vragen die hij wou. Nog niet zo lang geleden lag alles, in elke winkel, achter de toonbank. Uiteraard maakte het personeel veel fouten waardoor nog meer nutteloos tijd verloren werd.

Zijn we niet blij dat dat niet meer het geval is?

Zo zal dat ook met de kassa's zijn. Ik zeg het, binnen x jaar zullen we met weinig weemoed terugdenken aan die klassieke kassa's waar we zoveel tijd verloren hebben, vaak nog met een sneer of een portie arrogantie erboven op, heel zelden een "dank u" of een glimlach.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik snap niet waarom mensen zo een last hebben met aan de kassa te wachten maar misschien ben ik gewoon iemand die geen tijdsbesef heeft tijdens het winkelen :?

Ik heb me nog nooit daaraan geergerd maarja ben ook alleen en thuis zit niemand op mij te wachten. ik ben in spée een heel ongeduldig persoon dus daar ligt het niet aan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik kan niet wachten tot het Amazon-winkelconcept op punt staat en andere supermarkten het ook gaan gebruiken.

@jobverlies
Wanneer was de laatste keer dat je nog:
- uw paard hebt laten beslagen
- de melkboer of groentenboer hebt laten leveren
- de scharensliep uw messen en scharen onder handen hebt laten nemen
- de potlapper uw potten hebt laten herstellen
- uw bankkantoor bent binnen gestapt
- ...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Werkgelegenheid is niet direct een probleem denk ik. Als ik zie dat ze bij Lidl permanent iemand voorzien aan de Self-Scan kassa's in Leuven dan is dat eerder meer werk... Ook al is er niemand aan het scannen, er staat iemand. Die bedient dan 4 self-scans en als het druk is vliegt die van hot naar her en dan lijkt me dat echt geen aangename job. Vooral omdat deze persoon alles wat geen barcode heeft nog steeds manueel moet invoeren met een nummer. Omslachtig is een understatement.

Nu, Lidl loopt ook echt achter. Klanten moeten nog steeds zelf hun waren scannen en het is beperkt tot maximum 20 stuks. Niet meteen de moeite dus voor mij.

@Heist, ik loop de laatste tijd zeer vaak mijn bankkantoor binnen. Probeer eens een overlijden online in orde te krijgen... Dan merk je dat uw kantoor maar enkele keren per week enkele uren open is. Wraakroepend.

Wat groentenboer betreft... Hellofresh? :)
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”