Autopsieverslagen slachtoffers aanslagen 22 maart gestolen uit Brusselse parketgebouw

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

https://www.demorgen.be/binnenland/auto ... -b59c3a9f/
DeMorgen.be schreef:De verslagen stonden op één harde schijf.

Zucht... beste flikken:

(1) nog nooit gehoord van een backupje anno 2019?
(2) nog nooit gehoord van encryptie anno 2019?

Zucht, zucht, zucht....
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Maar die vingerafdrukken op je ID kaart zijn veilig hoor, geen probleem, u mag gerust zijn. :bang:

Vooral ongelofelijk dat iemand iets kan stelen uit een gebouw van het parket.
Zeer lang geleden waren er zelfs volledige douches gestolen uit een gebouw van de toenmalige rijkswacht. Een gebouw waar je een badge moest vragen en je ID kaart afgeven om binnen te geraken....
Bye, Maurice
https://on4bam.com
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

da gebouw in brussel da veiligheidsbewijs zo lek als een zeef is en da al zo lang in de steigers staat dat zelfs die gerenoveerd moeten worden?https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170529_02902157
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanslagen ... maart_2016

Aanslag in de Brusselse metro
Om 9.11 uur, iets meer dan een uur na de aanslagen op Brussels Airport, ontplofte onder de Wetstraat een bom in het middelste van de drie stellen van een metrotrein van de MIVB.

Niks achter zoeken 9/11 puur toeval. En het zal geen enkele onderzoeker zijn opgevallen?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

De daders kunnen natuurlijk gedacht hebben 'we doen het om 09h11, dan denken ze dat er misschien een link is met 9/11'.
Laatst gewijzigd door decat 09 jan 2019, 07:46, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Lees ik niet goed of staat in het artikel niet expliciet dat er geen back-up is?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Er zijn meerdere backups (zowel digitaal als op papier), er is geen probleem voor het onderzoek zelf.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190108_04087018
Voor het verloop van het gerechtelijk onderzoek hoeft de diefstal niet veel te betekenen. Andere wetsdokters van het parket van Brussel hebben een kopie van de autopsierapporten. Bij het ­federaal parket zijn alle rapporten ook op papier aan het dossier toegevoegd.
Overigens:
De diefstal is natuurlijk wel bijzonder gênant voor het gerecht, temeer omdat de slachtoffers gisteravond het nieuws uit de media moesten vernemen.

Het federaal parket liet gisteravond via persagentschap Belga weten dat het deze gang van zaken betreurt. ‘Wij hebben een cel die zich bezighoudt met de slacht­offers en alles probeert te doen om de slachtoffers tijdig op de hoogte te brengen’, aldus woordvoerder Eric Van Duyse. ‘In dit geval hadden we aan het betrokken nieuwsmedium (VTM Nieuws, red.) gevraagd om 24 uur te wachten met de berichtgeving over de diefstal, om ons de tijd te geven om de slachtoffers persoonlijk te verwittigen zodat zij dit nieuws niet via de pers zouden vernemen. Dat is ons geweigerd.’
VTM heeft geweigerd dat het gerecht eerst de mensen kon verwittigen. Ik betwijfel of dat een goede zaak is/was.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat zoiets al op een USB drive terecht komt... :eek:
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Shadow-IT...
Computer(k)nul
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: VTM heeft geweigerd dat het gerecht eerst de mensen kon verwittigen. Ik betwijfel of dat een goede zaak is/was.
Gezien het niveau van de blunder vind ik de beslissing van VTM terecht. Ze moeten en hoeven het gerecht niet met alles laten wegkomen. Dit valt onder de controlefunctie van de pers.

Los daarvan heeft de VTM wellicht correct ingeschat dat als ze die 24u wel hadden gerespecteerd er wel andere media met de primeur zouden gaan lopen zijn. Dat zou immers niet de eerste keer zijn. Het gerecht lekt als een zeef.

Dat het gerecht maar eerst eens het vertrouwen van de media en de bevolking terug wint alvorens ze eisen stellen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zouden ze al een incident gemeld hebben bij de privacycommissie, zoals onder de GDPR wetgeving verplicht is? :)
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

SpecialK schreef:Zouden ze al een incident gemeld hebben bij de privacycommissie, zoals onder de GDPR wetgeving verplicht is? :)
Valt dat nog steeds onder gdpr bij overledenen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: VTM heeft geweigerd dat het gerecht eerst de mensen kon verwittigen. Ik betwijfel of dat een goede zaak is/was.
Gezien het niveau van de blunder vind ik de beslissing van VTM terecht. Ze moeten en hoeven het gerecht niet met alles laten wegkomen. Dit valt onder de controlefunctie van de pers.

Los daarvan heeft de VTM wellicht correct ingeschat dat als ze die 24u wel hadden gerespecteerd er wel andere media met de primeur zouden gaan lopen zijn. Dat zou immers niet de eerste keer zijn. Het gerecht lekt als een zeef.

Dat het gerecht maar eerst eens het vertrouwen van de media en de bevolking terug wint alvorens ze eisen stellen.
Dus een primeur is belangrijker dan het informeren van de betrokkenen?
De controlefunctie van de pers kan je ook op andere manieren uitoefenen, denk ik.
Opnieuw: ik weet niet of dit een goede zaak is/was

Ten gronde: niemand schrikt van het amateurisme van Justitie.
GDPR telt niet voor overledenen, maar de kans is wel heel groot dat de verslagen ook data van niet-overledenen bevat.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Goztow schreef:Lees ik niet goed of staat in het artikel niet expliciet dat er geen back-up is?
Quote DeMorgen.be "de gegevens stonden op één harde schijf"; meer had ik niet op 't moment dat ik dit postte;

Maar gelukkig hadden ze er biijkbaar wel één.Verandert natuurlijk niks aan 't feit dat die lul daar zomaar binnen kon én dat de gegevens niet geëncrypteerd waren.

Ik raad de justitie Veracrypt aan, gezien gratis, en dit dus niet zal wegen op 't budget (maar niemand heeft mij gebeld).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Gewoon zo'n dingen niet op een USB disk zetten, we zijn 2018 he...

edit: 2019 dus :lol:
Laatst gewijzigd door ddd 10 jan 2019, 13:25, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Goh, en op dat zelfde moment is er een interview met die Ps burgemeester uit Molenbeek... Ik dacht echt dat ik naar een filmpje van de ideale wereld aan't kijken was en dat kwam echt niet door haar ondermaats Nederlands ;-)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

We zijn 2019 en Bitlocker is kinderspel in Windows 10.
Belgische Justitie zijn dus kleuters.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gelukkig is onze minister van justitie mee met de hedendaagse hightech. Bij "de afspraak" (Canvas) gisteren verklaarde hij dat hij het nieuws van de diefstal op zijn BlackBerry gelezen had.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

R2D2 schreef:Gelukkig is onze minister van justitie mee met de hedendaagse hightech. Bij "de afspraak" (Canvas) gisteren verklaarde hij dat hij het nieuws van de diefstal op zijn BlackBerry gelezen had.
net zoals het parket van Brussel 1 vd beste van belgie is
net zoals dat gebouw 1 vd best beveiligde van de belgische justitie is

wel dapper dat 'm op tv durft komen, of is 'm echt zo wereldvreemd
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mortov Molotov schreef:Maar gelukkig hadden ze er biijkbaar wel één.Verandert natuurlijk niks aan 't feit dat die lul daar zomaar binnen kon én dat de gegevens niet geëncrypteerd waren.
Encryptie of niet, binnen kunnen of niet, ... zoiets moet gewoon niet op een losse HD staan :bang:

Zo'n data moet op een server staan (en daar ook blijven) welke in een goed beveiligd datacenter staat met de nodige backups.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zie je justitie al een server uitbaten?
Dan is het niet 1 disk met 1 dossier, maar meteen heel de zwik die "beschikbaar" is.

Laat het maar offline, tot ze daar wat volwassen geworden zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gewoon de zoveelste klucht als teken van het wanbeleid en de chaos in dit land ... Niets nieuws onder de zon wat mij betreft.

Ik durf er mijn handen niet voor in het vuur steken dat er geen medewerking is vanuit het gerechtsgebouw zelve. De dader moet toch heel goed geweten hebben waar de zo gegeerde schijf zich bevond en dat in een gebouw van de omvang van het justitiepaleis ....
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 10 jan 2019, 10:44, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
Mortov Molotov schreef:Maar gelukkig hadden ze er biijkbaar wel één.Verandert natuurlijk niks aan 't feit dat die lul daar zomaar binnen kon én dat de gegevens niet geëncrypteerd waren.
Encryptie of niet, binnen kunnen of niet, ... zoiets moet gewoon niet op een losse HD staan :bang:

Zo'n data moet op een server staan (en daar ook blijven) welke in een goed beveiligd datacenter staat met de nodige backups.
My thoughts exactly...

Sent from my OnePlus 5T, using Tapatalk
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

koenraaddeconinck schreef:Ik durf er mijn handen niet voor in het vuur steken dat er geen medewerking is vanuit het gerechtsgebouw zelve. De dader moet toch heel goed geweten hebben waar de zo gegeerde schijf zich bevond en dat in een gebouw van de omvang van het justitiepaleis ....
Ik denk eerder dat het gewoon lag rond te slingeren op een bureau en de eerste de beste die dacht "dat kan ik thuis gebruiken" was er mee weg. Bij ons op het werk nog geen last gehad met zo zaken, maar in sommige bedrijven is dat echt schering en inslag zelfs collega's onder elkaar. Ik denk niet dat er een beroepscrimineel mee gaan lopen is.
r2504 schreef: welke in een goed beveiligd datacenter staat met de nodige backups.
En met toegang voor iedereen want dat werkt iets makkelijker :lol: maar inderdaad, dat hoorde niet op een usb-schijf.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:We zijn 2019 en Bitlocker is kinderspel in Windows 10.
Belgische Justitie zijn dus kleuters.
Bitlocker strikt genomen iets minder betrouwbaar gezien TPM en 't feit dat de keys opgeslagen worden bij het Amerikaanse Microsoft (five eyes, gag order). Google de termen maar als 't niet meteen duidelijk is Afbeelding

Sent from my OnePlus 5T, using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”