Vingerafdrukken op eID-kaart

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

@UB4U: Maar dit is toch niet een reproductie van een vingerafdruk puur op basis van de biometrische gegevens van op paspoort/eID?
In de door jou aangehaalde case, had men een toegang tot een echte fysieke afdruk - een hele ander verhaal dus!
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Als je geen vingerafdrukken wil achterlaten dan moet je trouwens altijd katoenen handschoenen dragen..
Geen vinyl want daar is de binnenzijde bruikbaar als vingerafdruk.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

axs schreef:Authenticatie vd gebruiker vh paspoort / eID.
Dat kan ook met de foto. De automatische poortjes op Zaventem bewijzen dat het kan. Dus bijkomend de vingerafdruk opslaan is een privacyschending.
Daarnaast weet je op voorhand dat een neoliberaal N-VA/OpenVLD-bestuur die informatie van de eID deelt met de private sector.
Wat Mediamarkt/Freedelity vandaag ongestoord kan doen met de eID bewijst dat. Zelfs Itsme is daar een voorbeeld van.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Het geeft ons zo'n nazi touch, allemaal een nummer op de arm. Da's de hoofd rede waarom de nummer op de arm stond, dan kon men ze goed herkennen en kon zeker geen papieren doorgeven aan elkaar, om toch te ontsnappen. De hoofdrede van dit is hetzelfde, .. ten allentijde is men verplicht papieren opzich te hebben, en dient men zijn identiteit te kunnen bewijzen.

Halt bitte papieren! Vrijheid is ver te zoeken.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dat de privé die afdrukken van mij heeft interesseert me minder. Dat de overheid ze heeft wordt steeds creepier omdat de overheid ook de macht heeft om onwettige beslissingen te nemen en af te dwingen. Een overheid kan plots beslissen om iets in te voeren of iets als crimineel te gaan zien (denk maar aan de criminalisering van de automobilist).

Vingerafdrukken zijn daarom een No go. Maar dat gezegd zijnde zitten de mijne ook al in de VS. En geen idee hoe lang ze bijgehouden worden.

Je moet al heel veel kleine lettertjes gaan lezen dezer dagen voor je weet waar je aan toe bent. We zitten in een soort juridificatie of robotisering van de samenleving waarbij uiteindelijk computers beslissen of we ergens toegelaten worden, of we iets onwettigs doen enz. De regels zijn zo complex geworden dat niemand nog met gezond verstand durft te oordelen en dus oordelen we met computers die de kleine letters ingeprogrammeerd krijgen.

Misschien pessimistische beetje filosofische visie. Ik woon zelf op buitengebied waar gezond verstand nog wel regulerend werkt tussen mensen. Maar in antwerpen of brussel zie je dat dat al heel anders is. Daar is geen plaats / tijd meer voor interpretatie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Maar is het wel zo ?
Daarom dat ik ook theoretisch erbij zetten... maar we weten het allemaal niet, ik wil alleen aantonen dat we er best even bij stilstaan.
Tomby schreef:Anderzijds moeten we ook niet hypocriet doen, want op een site als UB, acht ik de kans zeer groot dat jij en everyone else here, al één of meerdere keren zijn vingerafdrukken afgestaan heeft aan de US immigration en zij kunnen in theorie (en wellicht ook in de praktijk) evenzeer je telefoon unlocken.
Inderdaad... het schaap is al verdronken... maar is dat het argument om gewoon verder te doen ?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Tomby schreef:Ik ken de technische details niet, maar het is even goed mogelijk dat er ergens hashing aan te pas komt, en dat je dus een bestaande fingerprint wel kunt matchen met die informatie, maar met die informatie geen matchende fingerprint kunt genereren.
Zoals gm123 heeft aangehaald kan je vingerafdrukken niet hashen omdat er op iedere meting wat variatie zit en kun je de data dus alleen met encryptie beschermen. Niemand zal dus met de huidige technologie kunnen garanderen dat de vingerafdrukken die vandaag opgeslagen worden niet morgen kunnen worden uitgelezen en de encryptie gekraakt. Vervolgens kunnen de "herkenbare kenmerken" van je vingerafdruk wel degelijk worden gebruikt om een vingerafdruk met precies dezelfde kenmerken te genereren.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Didymus schreef:Niemand zal dus met de huidige technologie kunnen garanderen dat de vingerafdrukken die vandaag opgeslagen worden niet morgen kunnen worden uitgelezen en de encryptie gekraakt. Vervolgens kunnen de "herkenbare kenmerken" van je vingerafdruk wel degelijk worden gebruikt om een vingerafdruk met precies dezelfde kenmerken te genereren.
Het grootste probleem van onze EID is dat er een publiek en privaat deel is, maar er op het publiek gedeelte geen access list is van welk bedrijf wat mag, als ze je kaart in een lezer steken bij bvb Media Markt, kunnen ze alles lezen wat niet privaat is. Wij moeten dan maar MM geloven dat ze slechts een paar velden en niet alle velden overdumpen in hun eigen DB.

Als daar dan weldra je fingerprints bijkomen als feature ...

De security is dus even laks als bvb contactless payments, waar de nabijheid voldoende is om iets te kunnen doen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ofloo schreef:Het geeft ons zo'n nazi touch, allemaal een nummer op de arm. Da's de hoofd rede waarom de nummer op de arm stond, dan kon men ze goed herkennen en kon zeker geen papieren doorgeven aan elkaar, om toch te ontsnappen. De hoofdrede van dit is hetzelfde, .. ten allentijde is men verplicht papieren opzich te hebben, en dient men zijn identiteit te kunnen bewijzen.

Halt bitte papieren! Vrijheid is ver te zoeken.
godwin's law :?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Didymus schreef:Zoals gm123 heeft aangehaald kan je vingerafdrukken niet hashen omdat er op iedere meting wat variatie zit en kun je de data dus alleen met encryptie beschermen.
Het hoeft daarom geen hashing zijn, zoals we ze kennen uit de cryptografie. Ik weet niet hoe een fingerprint authenticatie juist werkt, maar juist omwille van die variatie, neem ik aan dat er ergens beschrijvende data gegenereerd wordt. Als het uit die data computationeel onmogelijk of zeer moeilijk is om een matchende finger-mould te maken (die dus tot die waarden zou leiden), heb je hetzelfde principe van een hash.

En als het nog niet bestaat, is het in elk geval een interessant onderzoeksonderwerp :). Ik denk immers niet dat het mathematisch onmogelijk is.

EDIT: Apple claimt al dat de TouchID data niet gereverse engineered kan worden om de originele fingerprint terug te krijgen : https://support.apple.com/en-us/HT204587
Touch ID doesn't store any images of your fingerprint, and instead relies only on a mathematical representation. It isn't possible for someone to reverse engineer your actual fingerprint image from this stored data.
Al lijken de zinnen er rond meer te suggereren dat het onmogelijk is om de data zelf te geraken en het daarom safe is. Ook moet je niet de originele fingerprint hebben, maar gewoon een fingerprint die tot dezelfde data leidt.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Dat is het hem nu net, omwille van die variatie is het niet mogelijk om de data op een andere manier voor stellen. Je moet de fysieke positie en afstand van elk referentiepunt hebben om een vingerafdruk te vergelijken, hashing of vervormen van de data gaat niet want het is dat letterlijke getalletje dat je nodig hebt om te kijken of de punten binnen bepaalde marges liggen. Er is verder geen beschrijvende data waarmee je een vingerafdruk zou kunnen voorstellen. Met hashing of een soort van one way encryptie verlies je die informatie. Je moet altijd terug naar de bron kunnen gaan, de enige manier om dat veilig te doen is met encryptie.

Zoals ik eerder al zei zit de veiligheid van TouchID en andere vingerafdruksystemen volledig in de hardware implementatie. Als iemand toegang zou hebben tot het mathematisch model dan kunnen ze je vingerafdruk spoofen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ok, is dan een leuk onderzoeksprojectje, niet-exacte matching met gehashte parameters. Ik zou zeker niet beweren dat het onmogelijk is, want zo zijn ze ook bezig met search over geëncrypteerde data waar je zelf de encryptie-keys niet van hebt. Hoe dat juist kan werken is voor mij wel black magic :).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:Ok, is dan een leuk onderzoeksprojectje, niet-exacte matching met gehashte parameters. Ik zou zeker niet beweren dat het onmogelijk is, want zo zijn ze ook bezig met search over geëncrypteerde data waar je zelf de encryptie-keys niet van hebt. Hoe dat juist kan werken is voor mij wel black magic :).
Een belangrijke eigenschap van hashing is dat 1) informatie over de originele data verloren gaat, en 2) elke minieme vervorming van de originele data zorgt voor een totaal andere hash (bv "12,3" geeft hash "abcd" en "12.3" geeft "ekbt").
ub4b schreef:Het grootste probleem van onze EID is dat er een publiek en privaat deel is, maar er op het publiek gedeelte geen access list is van welk bedrijf wat mag, als ze je kaart in een lezer steken bij bvb Media Markt, kunnen ze alles lezen wat niet privaat is. Wij moeten dan maar MM geloven dat ze slechts een paar velden en niet alle velden overdumpen in hun eigen DB.
Als daar dan weldra je fingerprints bijkomen als feature ...
Klassiek probleem idd; je kan als user niet beslissen welke data uitleesbaar is door wie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Een belangrijke eigenschap van hashing is dat 1) informatie over de originele data verloren gaat, en 2) elke minieme vervorming van de originele data zorgt voor een totaal andere hash (bv "12,3" geeft hash "abcd" en "12.3" geeft "ekbt").
Er bestaan diverse hashing algoritmes voor hashing... niet allemaal hebben ze dezelfde eigenschappen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Een belangrijke eigenschap van hashing ...
Het hoeft daarom ook geen hashing te heten. Je moet je niet zo blindstaren op de huidige hash-algoritmen.
Het probleem is legit: je hebt een input x, een target t, en binaire functie f die dus de matching bepaalt, maar op zo'n danige manier dat je gegeven t, geen x kunt vinden waarvoor f(x,t)=1.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Het lijkt me "makkelijk" een vingerafdruk op de eID te zetten, maar waar het concreet nuttig voor is, daar heb ik nog niets van gehoord. Misschien heb ik erover gelezen. ;)

Er lijkt me wel wat info te ontbreken om zinvol te discussiëren

* Is hetgeen dat opgeslagen zit in de eid een "klassieke" digitale foto vd vingerafdruk? of is het een irreversibel mathematisch model wat enkel vergelijking/matchen toelaat (een soort hash)? Of een reversibel mathematisch model, welk niet perse visueel is maar toch reversibel?

* Hoe is die vingerafdruk bruikbaar in de praktijk?
>> Is er een kaartlezer op komst met vingerafdrukscanner, die "zoals een iPhone" zegt dat mijn afdruk, vers gescand met het bakje, overeenkomt met hetgeen in de eID zit?
>> Of moet ik ter verificatie een vingerafdruk doen (zo met inkt op papier, of evenwaardig met electronica), en iemand (bvb een politieman of douanier) maakt een visuele vergelijking?

* Voor wie is de vingerafdruk bruikbaar? In elke winkel? Elke politieman te velde? Elke douanier? Alleen na een uitspraak vd rechter?


De argumentatie voor de vingerafdruk op de eID was iets met terrorisme en rondreizende criminelen. Maar afhankelijk van de implementatie, verandert dit er erg weinig aan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het "zou het namaken van een eID moeilijker moeten maken".
Maar zoals experts nog al gesteld hebben, vinden vele bedrijven het nu al teveel moeite of te moeilijk om de eID chip fatsoenlijk te implementeren, waardoor je nog altijd makkelijk dingen kan doen gewoon met een scan/fotokopie van je ID.
En aan het einde van de rit hebben ze geen enkele fingerprint (want die staat enkel op de kaart) om te gebruiken als je je ID verliest en een nieuw aanvraagt.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ga maar eens naar de bank, ge moet er ook niet echt op trekken om een bankrekening te openen met andermans eID.
Gray schreef:
Ofloo schreef:Het geeft ons zo'n nazi touch, allemaal een nummer op de arm. Da's de hoofd rede waarom de nummer op de arm stond, dan kon men ze goed herkennen en kon zeker geen papieren doorgeven aan elkaar, om toch te ontsnappen. De hoofdrede van dit is hetzelfde, .. ten allentijde is men verplicht papieren opzich te hebben, en dient men zijn identiteit te kunnen bewijzen.

Halt bitte papieren! Vrijheid is ver te zoeken.
godwin's law :?
't Ja het zal ook nooit zo ver komen tot het zo ver is zeker, .. da's zoals de opwarming van de aarde eerst moet half het land onder water staan voor men aanneemt dat er een probleem is. Eerst moeten er miljoenen dood vallen voor dat men zegt hmm da's een beetje extreem.

Ge kunt het altijd wel een draai geven. Trouwens het is makkelijk zulke vergelijkingen te maken. Net zoals men alles wil doen om de zogenaamde veiligheid te garanderen, tot er iets gebeurd dan kunnen ze niks vinden. Dan is het steeds hetgene wat ze niet hadden als ze dat nu net gehad hadden dan zouden ze dit probleem niet hebben.

Net zoals men de huishoekingen die ze 's nachts niet mogen uitvoeren ineens om 11u 's middags de schuldige waren, dat abdeslam ontsnapt was.

Het volgende is een DNA databank. Want die vingerafdruk is toch net te weinig.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Het gaat idd niet helpen tegen criminaliteit in de zin van ‘we kunnen nu iemand opsporen adhv zijn vingerafdruk’.
Zoals al aangehaald zijn de vingerafdrukken op de eID niet toegankelijk voor match van een vingerafdruk.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nieuw artikel op VRTNWS waarin Jambon geciteerd wordt uit de zevende dag:
Jambon benadrukt ook dat het niet de bedoeling is om de vingerafdrukken op de chip te zetten, maar wel om ze te verwerken in de kaart zelf.
"Bij grenscontroles of klassieke politiecontroles kunnen ze dan checken of jij de persoon bent die de identiteitskaart toont."
"De gegevens komen niet op de chip, en een foto gebruiken is ook geen probleem."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/28 ... ambon-eid/

Wow.
Het is dus veeeeel erger dan gedacht.
Iedereen die het argument "het gaat slechts om een onomkeerbare hash" gebruikte is eraan voor de moeite.
Stel je voor dat je die ID verliest of gestolen wordt.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

ITnetadmin schreef:Nieuw artikel op VRTNWS waarin Jambon geciteerd wordt uit de zevende dag:
Jambon benadrukt ook dat het niet de bedoeling is om de vingerafdrukken op de chip te zetten, maar wel om ze te verwerken in de kaart zelf.
"Bij grenscontroles of klassieke politiecontroles kunnen ze dan checken of jij de persoon bent die de identiteitskaart toont."
"De gegevens komen niet op de chip, en een foto gebruiken is ook geen probleem."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/28 ... ambon-eid/

Wow.
Het is dus veeeeel erger dan gedacht.
Iedereen die het argument "het gaat slechts om een onomkeerbare hash" gebruikte is eraan voor de moeite.
Stel je voor dat je die ID verliest of gestolen wordt.
En wat is er dan juist zo erg?
Stel je voor dat je je gsm verliest waar je vingerafdruk op staat. Of stel je voor dat je vingerafdruk op een balpen staat dat je net gebruikt hebt.. :-D

Die vingerafdruk gaat er net voor zorgen dat je kaart moeilijker te gebruiken is door iemand die sterk op je lijkt..
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij die gsm of die balpen gaat het niet om een ingegraveerde of gedrukte afdruk.
Komt daarbij dat een ID nog zo vriendelijk is om direct je ganse identiteit er bij te zetten om het makkelijk te maken.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Maar we weten nog altijd niet met welke technologie die vingerafdruk wordt opgeslagen. In de paspoort is dat toch ook niet een klassieke analoge afdruk/foto?
Vandaag in dat artikel staat alleen dat het niet op de chip staat. En dat politie douane er kunnen gebruik van maken. Al de rest blijft onduidelijk.

Elders las ik iets over encryptie. Blijft de vraag wie de sleutel heeft (als het al waar is) om de decryptie te doen
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als het niet "op de chip" is, en er wordt (volgens officiele bronnen) geen database aangemaakt, en buitenlandse agenten moeten met gemak aan de data kunnen, dan is er maar 1 optie die ik meteen kan bedenken: het staat visueel op de ID. In het inktzwart, in relief, of hologram.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Het lijkt me logischer dat ze gewoon hetzelfde systeem zoals bij de paspoorten gaan gebruiken: een magneetstrook in de kaart.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:Als ..., en buitenlandse agenten moeten met gemak aan de data kunnen, .
Ik heb nog niet gehoord dat dit voor buitenlands gebruik is


Ook interessant, over vingerafdrukken op paspoort
https://nos.nl/artikel/2203634-vingeraf ... leerd.html

Er is in dat artikel (over de situatie in Nederland) sprake van encryptie sleutels, die blijkbaar verschillen per land, en weinig of niet worden uitgewisseld, zelfs niet met de VS - welke toch de voornaamste oorzaak waren van die biometrische paspoorten in Europa ...

Het geeft ook aan dat de bruikbaarheid van die vingerafdruk heel beperkt zal zijn. Ben teleurgesteld daar niks over terug te vinden in de Belgische pers (maar heb misschien niet te goed gezocht?)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fred_be9300 schreef:Het geeft ook aan dat de bruikbaarheid van die vingerafdruk heel beperkt zal zijn. Ben teleurgesteld daar niks over terug te vinden in de Belgische pers (maar heb misschien niet te goed gezocht?)
Minister Jambon zou inderdaad beter eens concrete use-cases geven hoe men denkt dit te gebruiken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Jambon heeft een probleem.
Als hij nog lang de vermoorde onschuld gaat spelen, gecombineerd met het culpabiliseren van de modale Vlaming, riskeert hij bakzeil te halen

DeStandaard 29/10/2018 - De wetgever verbrandt zijn vingerafdrukken
CATHERINE VAN DE HEYNING & ANNELEEN VAN DE MEULEBROUCKE
Wie? Beiden advocaat bij Eubelius. Zij zijn gespecialiseerd in cybercriminaliteit respectievelijk bescherming van persoonsgegevens.
Wat? Identiteitsfraude is een groot probleem, maar vingerafdrukken zullen de strijd hiertegen niet vooruithelpen.
Ter info: Eubelius is het advocatenkantoor dat huidig minister van Justitie Geens oprichte (samen met) en waar hij volledig is uitgestapt toen hij minister van Justitie werd.

Ze beginnen mild
De bescherming van het privé­leven mag dan een grondrecht zijn, het is geen heilig goed waarvoor elke andere bekommernis moet wijken. Een veilige samenleving en de strijd tegen misdaad zijn aanvaardbare doelen om privacy te beperken, maar alleen als die beperking noodzakelijk is en in proportie staat tot het doel.
Maar dan ten gronde
Laat daar nu juist het schoentje wringen. Er zijn geen cijfers of onderzoeken die aantonen dat vingerafdrukken aanslagen zullen voor­komen. Bovendien blijkt dat het merendeel van de gekende terroristen gewoon de eigen identiteit gebruikte, wat betekent dat identiteitskaarten met biometrische gegevens niets zouden veranderen.
Als er al een valse identiteitskaart werd gebruikt, dan was dit meestal bij particulieren, bijvoorbeeld om een wagen of een appartement te huren. Ook daar zullen verplichte vingerafdrukken niets aan veranderen, want het wetsontwerp laat niet toe dat particulieren dit kunnen controleren.
Internationale paspoorten bevatten al vingerafdrukken, maar dat verhindert niet dat er jaarlijks veel vervalste exemplaren worden ontdekt.
Bovendien is vooral de online diefstal van identiteit vandaag de grote boosdoener.
Jambon kletst dus gewoon uit zijn nek.
De wet is nog niet goedgekeurd, maar de eerste aankondiging van een procedure voor het Grondwettelijk Hof is al een feit. Als de wet zoals ze vandaag voorligt er komt, is de slaagkans van zo’n procedure reëel. Zo verging het ook een gelijkaardige Nederlandse wet. Ook de recent voorgestelde Europese maatregel zou in de toekomst wel eens op een rechterlijk njet kunnen stuiten.
jonasdewilde
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2018, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik heb t niet allemaal gelezen maar ik snap het probleem eigenlijk niet...
Dit gaat over privacy en bijgevolg een zekere vrijheid. Hoe vrij zijn we? Niet... absoluut helemaal niet.
We zitten gevangen in een gemeenschap met regeltjes, wetten en sociale druk. Al dan niet terecht of goed, dat laat ik in het midden.
Wat maakt mij die vingerafdruk dan nog uit?
Geen zak..ik heb geen geheimen
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jambon heeft sinds gisteren een groot probleem. Hij had het protest niet moeten wegzetten als een "zot idee".
Hij kijkt beter eens in eigen boezem: Vingerafdrukken in paspoorten worden nooit gecontroleerd
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

fred_be9300 schreef:Het geeft ook aan dat de bruikbaarheid van die vingerafdruk heel beperkt zal zijn. Ben teleurgesteld daar niks over terug te vinden in de Belgische pers (maar heb misschien niet te goed gezocht?)
Jambon en co proberen het nog altijd te verkopen als het grote wapen tegen identiteitsfraude, maar dat is het niet. Het dient louter om de overheid en veiligheidsdiensten te laten verifiëren of het e-ID inderdaad bij de persoon hoort die het gebruikt of ermee wordt aangetroffen. That's it.
jonasdewilde schreef:Wat maakt mij die vingerafdruk dan nog uit?
Geen zak..ik heb geen geheimen
Ik wil graag al je paswoorden, pincodes, toegang tot je bankrekeningen en een camera in je slaapkamer plaatsen. Heb je nog steeds geen geheimen?
Waarom ik dat wil? Gewoon, voor je veiligheid. Vertrouw me nu maar.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5083
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor al die mensen die zeggen ik heb geen geheimen



Benjamin Franklin once said: "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Zeer toepasselijk in dit geval en daarom nog een reden om niet voor die partij te stemmen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ivm de vingerafdrukken op de paspoort, wil ik er effe op wijzen dat men daar mee gestart is onder druk van de US, na 9/11.
Interessant weetje daarbij is dat de US zelf momenteel geen vingerafdrukken op hun paspoorten zet.
jonasdewilde
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2018, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Didymus schreef:
fred_be9300 schreef:Het geeft ook aan dat de bruikbaarheid van die vingerafdruk heel beperkt zal zijn. Ben teleurgesteld daar niks over terug te vinden in de Belgische pers (maar heb misschien niet te goed gezocht?)
Jambon en co proberen het nog altijd te verkopen als het grote wapen tegen identiteitsfraude, maar dat is het niet. Het dient louter om de overheid en veiligheidsdiensten te laten verifiëren of het e-ID inderdaad bij de persoon hoort die het gebruikt of ermee wordt aangetroffen. That's it.
jonasdewilde schreef:Wat maakt mij die vingerafdruk dan nog uit?
Geen zak..ik heb geen geheimen
Ik wil graag al je paswoorden, pincodes, toegang tot je bankrekeningen en een camera in je slaapkamer plaatsen. Heb je nog steeds geen geheimen?
Waarom ik dat wil? Gewoon, voor je veiligheid. Vertrouw me nu maar.
Als je zelf het verschil niet snapt tussen pincodes en bv criminele geheimen dan hoef ik me niet verder te investeren in deze discussie. Dan is er niet genoeg tijd in de wereld om het u uit te leggen, laat staan potloden voor de moeilijke stukken duidelijk te maken.

Btw, probeer eens naakt over straat te lopen en hou me op de hoogte van hoe het met je vrijheid gesteld is...


En Benjamin Franklin is al FF dood en deed die uitspraak in een heel ander tijdskader...dat maakt ze niet per se fout maar mogelijk wel gedateerd.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Wat een tomeloze arrogantie. Je hebt hier verdorie 4 posts en komt hier een beetje trollen? En wat zijn in hemelsnaam "criminele geheimen"?

Als je met zelfbedachte concepten op de proppen komt, dan wordt het inderdaad een heel moeilijke discussie, maar dat zal zeker niet aan mijn vermeende verstandelijke beperkingen te wijten zijn.
Thomaz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Dat het herfstvakantie is en de kindjes niets te doen hebben zal er wel mee te maken hebben...

Het feit dat het sujet niet snapt dat een vingerafdruk of een pin code quasi gelijk zijn en er dan ineens “criminele gedachten” bijsleurde zegt genoeg.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Thomaz schreef:..dat een vingerafdruk of een pin code quasi gelijk zijn..
Zeg maar gerust dat ze gelijk zijn aan elkaar tegenwoordig, letterlijk bijna.
Hoeveel mensen ontgrendelen hun telefoon niet met hun vingerafdruk? En met diezelfde vingerafdruk heb je toegang to je bankapp bijv.
Toegang en informatie die vroeger alleen met pincode/passwoord beschikbaar waren. Zulke informatie zou nooit in een database moeten opduiken tenzij voor gerechtelijk onderzoek met goede reden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De vraag is of je ook bijvoorbeeld een copie van je huissleutels aan de overheid wil afgeven dus !

Je slot kan je dan nog vervangen... eens een vingerafdruk is afgegeven kan je dat nooit nog ongedaan maken.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

r2504 schreef:De vraag is of je ook bijvoorbeeld een copie van je huissleutels aan de overheid wil afgeven dus !
Zij "die niets te verbergen hebben" zullen dat waarschijnlijk graag doen :bang:

De redenering van Jambon was dat er bijna 1000 fraudegevallen zijn vastgesteld met valse ID's, dat er dan van miljoenen mensen vingerafdrukken moeten geregistreerd worden vond hij "normaal".

Volgende stap, DNA staal bij geboorte en op je 18e een chip met GPS laten inplanten. Als de criminaliteit dan niet stopt weet ik het ook niet meer :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

We kunnen misschien de materniteit ombouwen naar een gevangenis en een nieuwe bijbouwen als ze vol is...
Want uiteindelijk zijn alle criminelen geboren...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”