Autoloze / autoluwe centra?

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Naar aanleiding van 'Autoloze Zondag' vroeg ik mij af :

* Zijn er hier al UB'ers die in een stad of gemeente wonen waar het centrum autovrij of autoluw gemaakt is?
* Zo ja, hoe gaat dat dan juist als je dan in het centrum woont?
* Is er een uitzondering voor mensen die in die straten wonen of moet je dan je auto 1km. verder zetten, en van daar alles met de fiets doen?

Zelf woon ik in een gemeente, in het centrum.
Iedere keer dat er iets te doen is (een braderie of andere feesten) -meestal in het weekend- wordt mijn straat afgesloten, meestal moet ik er dan 's morgens weg, of het voelt aan als een vorm van huisarrest.
Wil ik naar de Colruyt met zo'n kratje, dan kan ik bij het terugkeren niet in de straat parkeren, want ofwel mag je er niet parkeren (omdat er een wielerwedstrijd passeert bijv.) of die staat vol met auto's van mensen die naar de feesten komen.
Als ik de boodschappen bij familie kan bijhouden, en 's avonds laat terugkom is het meestal wel weer mogelijk om voor de deur te parkeren.
Dus vroeg ik mij af: (hoe) werkt dat waar die autovrije/autoluwe centra zijn?
Zet je dan je auto 1km verder?
Kun je nog met je gerief van de supermarkt bij je thuis geraken, of moet alles op wandelafstand zijn, of vervoerd in kleine hoeveelheden, zodat het met de fiets kan getransporteerd worden?
Laatst gewijzigd door boulder 17 sep 2018, 16:21, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik woon in Gent(wel niet in het autoloze gedeelte en bovendien heb ik geen eigen auto, alleen Cambio).
Je kan hier een vergunning krijgen voor het autoloze gedeelte mits je aan een van de voorwaarden voldoet(bv. in de autoloze wonen of er een prive-garage bezitten). Dus voor bewoners verandert er in principe niks.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

bij ons in Tielt was het gisteren autoloze wondag, in een deel van het centrum althans, waar ik geen last van had, wij nemen dan de fiets als we in het centrum moeten zijn... vrienden parkeren hun wagen dan de avond ervoor net buiten de zone als ze weg moeten, is toch maar 1 dag he...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Voor 1 dag is dat inderdaad niks, 't gaat er net om wat dat geeft als het permanent wordt.
Leuk als je net naast zo'n zone woont, maar als je er in woont lijkt me dat toch behoorlijk aanpassen. Onnozele dingen zoals naar het containerpark gaan, supermarkt, auto laden voor vakantie,... worden plots iets dat je moet inplannen ipv gewoon te doen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

boulder schreef: * Zijn er hier al UB'ers die in een stad of gemeente wonen waar het centrum autovrij of autoluw gemaakt is?
* Zo ja, hoe gaat dat dan juist als je dan in het centrum woont?
* Is er een uitzending voor mensen die in die straten wonen of moet je dan je auto 1km. verder zetten, en van daar alles met de fiets doen?
[*]Ja
[*]niet parkeren in eigen straat. Ik woon net op de rand van het autovrije dus niet echt een probleem Ik kan uit de garage en 10m in verboden gebied rijden om weg te geraken.
[*]Auto buiten de zone zetten of thuis blijven. We krijgen wel steeds op voorhand een brief als er iets is waardoor het verkeer of parkeren gehinderd wordt (en dat is toch verschillende keren per jaar, loopwedstijd, carnaval, ..... ).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Als er activiteiten gepland zijn in je gemeente of stad kan je daar perfect op inspelen en je verplaatsingen coördineren. Permanent autoloos zie ik praktisch niet haalbaar voor de bewoners van die zones. Hou het dan op een doorgang strikt behouden voor bewoners. Weer doorgaand verkeer, maar dat is voor een stuk de erfenis die we betalen van de lintbebouwing. Door elk dorp of gemeente loopt ergens wel een gewestweg.

Ontrader ook het gebruik van de wagen om naar het centrum te komen. Soms doen gemeenten net het tegenovergestelde door massaal parkings aan te leggen en dan maar achteraf op de blaren te moeten zitten omdat het verkeer in het centrum niet meer te doen is...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Blijkbaar had ik "uitzending" in plaats van "uitzondering" getypt (snel zijn om het nog tijdens de middagpauze gedaan te krijgen).
Ja, ik word ook op voorhand verwittigd, maar toch is het niet aangenaam.
Het is bij elke gelegenheid wel in 'mijn' straat prijs.
Erger nog, soms staat er een bord verboden parkeren op die dag vanaf dat uur, je verzet netjes je auto om dan te merken dat er niet beboet wordt, en de straat volstaat met auto's van mensen die daar niet wonen en naar de braderie, etc. komen.

Maar goed dat is voor tijdelijke zaken.
Permanent is toch weer iets anders, en het was vooral dat dat mij interesseerde, hoe men zoiets praktisch regelt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

petrol242 schreef:Als er activiteiten gepland zijn in je gemeente of stad kan je daar perfect op inspelen en je verplaatsingen coördineren.
Niet altijd. Sommige dingen plannen ze in de week. Resultaat, thuiskomen van het werk en de straat afgesloten zien.... Gelukkig nog nooit last gehad en altijd doorgereden (meestal maar 250m). Parking is er dan trouwens in de wijde omgeving nergens te vinden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

@on4bam : ze plannen die in in de week, maar ik kan me niet voorstellen dat een gemeente plots 's morgens nadat jij vertrekt iets in elkaar steekt.

Als ik weet dat ik niet thuis ga geraken ga ik ook niet langs de winkel hé. Dan weet ik wel op voorhand waar ik ga parkeren om dan later even te komen oppikken, van 500m ga ik nog niet dood.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Vroeger in Gent deed ik al mijn boodschappen met het openbaar vervoer (toen het nog deftig was). Bushalte was nooit verder dan 200m van een supermarkt en mijn appartement en dus kon ik gerust 12 flessen drinken en 2-3 volle herbruikbare inkoopzakken per keer meenemen.

Nu in Sint-Niklaas is het openbaar vervoer veel minder waard en neem ik de fiets voor mijn inkopen. Kan 3-4 grote herbruikbare zakken aan mijn stuur hangen (gebruik er zelden wel meer als 2) en om de 2-3 weken pak ik mijn fietskar en koop ik ook drank (24-26 flessen passen er in).

Zowel in Gent als in Sint-Niklaas kon/kan ik vlot alle gangbare supermartken (Colruyt, Carrefour, Lidl, Aldi en Delhaize) bereiken.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

MichelJ schreef:@on4bam : ze plannen die in in de week, maar ik kan me niet voorstellen dat een gemeente plots 's morgens nadat jij vertrekt iets in elkaar steekt.

Als ik weet dat ik niet thuis ga geraken ga ik ook niet langs de winkel hé. Dan weet ik wel op voorhand waar ik ga parkeren om dan later even te komen oppikken, van 500m ga ik nog niet dood.
Nee, dat weet ik op voorhand maar ik wil (eigenlijk wou, want geen probleem meer) naar huis 's avonds. Waar ik woon is het de hele dag parkeerprobleem (grote school + dicht bij het centrum en dicht bij station). Er is een korte break van ongeveer drie kwartier nadat de school uit is en voor het avondonderwijs begint dat er plaats is. Of na de avondschool uren.
Met 500m kom je er bijlange niet, het zal eerder 1.5-2Km zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

boulder schreef: Permanent is toch weer iets anders, en het was vooral dat dat mij interesseerde, hoe men zoiets praktisch regelt.
Bij ons thuis zag men de bui al vroeger hangen en heeft men bij de eerste gelegenheid dat er een aanpalend huis tekoop kwam dit gekocht en er een garage van gemaakt.

Nu ik vind dat je in veel bijdragen nogal vlug je ongenoegen over kleine probleempjes uit. Alles leest nogal vlug als een grote opgave.

Nu enkele bedenkingen,

Het kalf is nog niet verdronken en ipv je tijd online te verdoen kan je gerust campagne voeren in uw streek voor de partij die tegen het parkeerverbod is.

Je kan mischien een ideetje halen bij colivery en gewoon hun handelswijze overnemen als je het perse zelf wil doen.

Voor mij zijn het thuisleveringen, fietstassen, fietsaanhangwagen, boodschappenkar gebruikelijk.

Er is echt niets met een beetje beweging per dag en een kleine wandeling naar je nabijgelegen parking zal uw lijf zeker goed doen.

Er zijn genoeg ouwkes die wel tevoet met een skatebord step monowheel zich verplaatsen. Er zijn zelf coole elektrische karrekes voor diegene die minder goed te been zijn.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ik heb een hekel aan die zondag

blijkbaar is het niet enkel autovrij maar ook regelvrij en totale anarchie
tot 2j geleden ging het nog
zondag bijna 2x geschept door speedelecs, die knallen gewoon tegen 45/u door het rood en zijn dan nog boos omdat gij bij groen wou oversteken :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik heb een allergie aan die speeddingen.
Een dat heeft gewoon nergens een plaats, nog erger dan die *** scooters.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

9livesuni schreef:
boulder schreef: Permanent is toch weer iets anders, en het was vooral dat dat mij interesseerde, hoe men zoiets praktisch regelt.
Bij ons thuis zag men de bui al vroeger hangen en heeft men bij de eerste gelegenheid dat er een aanpalend huis tekoop kwam dit gekocht en er een garage van gemaakt.

Nu ik vind dat je in veel bijdragen nogal vlug je ongenoegen over kleine probleempjes uit. Alles leest nogal vlug als een grote opgave.
Wel, wel, wel, op een vriendelijke vraag, volgt al direct een persoonlijk verwijt.
Ik stel gewoon de vraag hoe dit praktisch in zijn werk gaat, naar aanleiding van autoloze zondag.
Bovendien, als het over het parkeerprobleem gaat bij evenementen, er hebben er hier ondertussen verschillende anderen ook geklaagd, zijn dat ook allemaal vervelende mensen?

Nu enkele bedenkingen,
9livesuni schreef:Het kalf is nog niet verdronken en ipv je tijd online te verdoen kan je gerust campagne voeren in uw streek voor de partij die tegen het parkeerverbod is.
De vraag over het centrum autovrij maken was een hypothetische vraag, zoals gezegd : voor mensen die in zo'n stad wonen, hoe gaat dit juist in zijn werk?
Dus je kan mij geen passiviteit verwijten, vermits er voorlopig geen sprake van is, en ik toch al mij informeer...
9livesuni schreef:Je kan mischien een ideetje halen bij colivery en gewoon hun handelswijze overnemen als je het perse zelf wil doen.

Voor mij zijn het thuisleveringen, fietstassen, fietsaanhangwagen, boodschappenkar gebruikelijk.
Thuisleveringen kosten over het algemeen toch extra?
En niet iedereen wil altijd alle verplaatsingen vermijden.
Bovendien ga ik normaal gezien samen met mijn ma winkelen, vermits zij niet meer in auto rijdt, kan ze dan veel meer zware zaken meenemen.
Elke situatie is anders, nietwaar...
9livesuni schreef:Er is echt niets met een beetje beweging per dag en een kleine wandeling naar je nabijgelegen parking zal uw lijf zeker goed doen.
Ja, leuk als je met zo'n kratje in je handen staat om een kilometer te voet te gaan.
9livesuni schreef:Er zijn genoeg ouwkes die wel tevoet met een skatebord step monowheel zich verplaatsen. Er zijn zelf coole elektrische karrekes voor diegene die minder goed te been zijn.
En weer zo'n belerend toontje.
Wie zegt dat ik een ouwke ben?
Zijn alle mensen die zich hier geërgerd hebben aan parkeerproblemen bij grote evenementen ouwkes?

Echt, dit is voor mij een schoolvoorbeeld van hoe op een vriendelijke post een denigrerend, belerend toontje volgt, vanuit het standpunt "er is geen probleem, ik weet het allemaal beter, en ik kijk op je neer."
Laatst gewijzigd door boulder 18 sep 2018, 18:08, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ik begrijp de frustratie. Heb zelf ook in zo'n straat gewoond die vaak afgesloten werd voor evenementen. Soms stak men de brief met verwittiging voor afsluiten van de straat pas de avond voordien in de bus.. Het bezoek reeds weken op voorhand gepland van grootouders die slecht te been zijn moest afgelast worden en ging door op andere locatie. Wanneer gemeld dat dat toch niet kan om dit slechts de avond voordien in de bus te stoppen werd verbaasd gereageerd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

gunnix schreef:Ik begrijp de frustratie. Heb zelf ook in zo'n straat gewoond die vaak afgesloten werd voor evenementen. Soms stak men de brief met verwittiging voor afsluiten van de straat pas de avond voordien in de bus.. Het bezoek reeds weken op voorhand gepland van grootouders die slecht te been zijn moest afgelast worden en ging door op andere locatie. Wanneer gemeld dat dat toch niet kan om dit slechts de avond voordien in de bus te stoppen werd verbaasd gereageerd.
Bij mij word ik wel op voorhand verwittigd, en je raakt het gewoon.
Vandaar ook mijn vraag hoe dat gaat bij permanent autovrij/autoluw.
Maar dat antwoord is dus dat er uitzondering is voor bewoners, en leveringen van meubels/TV's en dergelijke ook, veronderstel ik.
Daar zal ik, als men het ooit mocht invoeren, veel minder last van hebben dan die evenementen.

Het parkeerprobleem zou trouwens nog kunnen verergerd worden.
De brandweerkazerne in de straat zou binnen afzienbare tijd verdwijnen, als men daar appartementsblokken zet, zal het parkeerprobleem dus alleen maar toenemen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef:....
Het parkeerprobleem zou trouwens nog kunnen verergerd worden.
De brandweerkazerne in de straat zou binnen afzienbare tijd verdwijnen, als men daar appartementsblokken zet, zal het parkeerprobleem dus alleen maar toenemen.
Dat is inderdaad een groot zeer, hier moeten ze denk ik 1 parkeerplaats voorzien(ben niet zeker) per appartement, kans is klein dat er slechts 1 auto per appartement gaat komen. Resultaat is de dorpskernen geraken verzadigd met wagens. Zet ze maar is allemaal weg. Veel oudere grote gebouwen die nu nog tegen de vlakte gaan zoals zo'n kazerne of een oud café worden vervangen door appartementsblokken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

MichelJ schreef:
boulder schreef:....
Het parkeerprobleem zou trouwens nog kunnen verergerd worden.
De brandweerkazerne in de straat zou binnen afzienbare tijd verdwijnen, als men daar appartementsblokken zet, zal het parkeerprobleem dus alleen maar toenemen.
Dat is inderdaad een groot zeer, hier moeten ze denk ik 1 parkeerplaats voorzien(ben niet zeker) per appartement, kans is klein dat er slechts 1 auto per appartement gaat komen. Resultaat is de dorpskernen geraken verzadigd met wagens. Zet ze maar is allemaal weg. Veel oudere grote gebouwen die nu nog tegen de vlakte gaan zoals zo'n kazerne of een oud café worden vervangen door appartementsblokken.
Klopt, en een videotheek die dicht was, is tegenwoordig een autorijschool.
Die autootjes moeten natuurlijk ook ergens staan...
Dan is er hier nog een dreef met veel bomen, waar er wél parking is.
De reden is eenvoudig.
Zet daar uw auto, en binnen de kortste keren is hij volgescheten door vogels die in de bovenhangende bomen zitten.
De bomen zitten eigenlijk in een tuin ernaast, maar de takken hangen helemaal over, naar het schijnt is dit familie van iemand met hoog aanzien, dus durven ze daar nietstegen te beginnen.
De gemeeente doet dus niets om de situatie te verbeteren, integendeel.
Het oude gemeentehuis had een aantal parkeerplaatsen, daar staan nu bordjes privé.
"Het zat in de concessie", beweerde iemand van de meerderheid toen ik er hem op aansprak.
Alsof het daar helemaal vanzelf ingekomen is...

Dus ja, ik zal zeker voor de oppositie stemmen, alleen weet ik nog niet welke partijen allemaal opkomen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

boulder schreef: Daar zal ik, als men het ooit mocht invoeren, veel minder last van hebben dan die evenementen.
Tot ze beslissen een kunstwerk voor uw deur te leggen :-) ( gezien op TV )

Soit als ge ooit enige hulpmiddelen zoekt die geen prullen zijn moet je alleszins eens naar andersen kijken.
https://www.andersen-shopper.de/
Geen idee of deze compatibel zijn met colruyt plooiboxen, maar het is een richting.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

9livesuni schreef:
boulder schreef: Daar zal ik, als men het ooit mocht invoeren, veel minder last van hebben dan die evenementen.
Tot ze beslissen een kunstwerk voor uw deur te leggen :-) ( gezien op TV )

Soit als ge ooit enige hulpmiddelen zoekt die geen prullen zijn moet je alleszins eens naar andersen kijken.
https://www.andersen-shopper.de/
Geen idee of deze compatibel zijn met colruyt plooiboxen, maar het is een richting.
Trek het maar in het belachelijke.
Je zult zelf maar eens meemaken dat je ver van je deur moet parkeren na je werkdag.

Gelukkig zijn er ook nog zinnige mensen op userbase.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Boulder,
Evenementen zijn vaak op een zondag. Zijn de meeste supermarkten dan niet dicht ? Alles draait toch vooral rond organisatie en communicatie over en tijdens die evenementen. Ze duren ook niet een ganse dag en de straten blijven voor en na het evenement toegankelijk voor de buurtbewoners.

Waar jij je volgens mij het meeste in stoort is dat je geen eigen parking hebt, en de plaats voor je deur te pas en te onpas ingenomen word door passanten al dan niet van een evenement. Nu dat probleem is niet alleen aanwezig in een dorpskern of stadscentrum. Ook in randgemeenten waar de auto’s op het straat staan is dit soort frustratie aanwezig. Alleen als je een eigen garage of oprit hebt, heb je hier geen last van.

Het probleem van teveel auto’s word hier aangepakt met parkeerkaarten. Vooral bedoeld om auto’s te weren van mensen die de trein nemen en geen ticket willen betalen voor de ondergrondse parking Of geen bewoner zijn van die straat. Bezoek parkeert tijdens de spits op een betaalparking maar vanaf 19 uur mag je er dan wel vrij staan.

Het komt er dus op neer om je wagen zo weinig mogelijk te verzetten en korte afstanden met een fiets of te voet aan te vatten. Voor het winkelen is daar al een hele commerce rond voorzien, zoals die trolleys en karren aan de fietsen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:Boulder,
Evenementen zijn vaak op een zondag. Zijn de meeste supermarkten dan niet dicht ?
Hier zijn nogal wat evenementen zowel zaterdag als zondag, en ze duren vaak wel degelijk een hele dag.
En heel vaak staan er borden verboden parkeren van ... tot ..., en dat is zowel op zaterdag als zondag.
De laatste keer (2 weken geleden) was dat op zaterdag van 13:00 tot 01:00 en op zondag van 11:00 tot 23:00.
Geef toe dat het wel frustrerend is, als je netjes je auto verzet, om dan te merken dat het volk dat toestroomt de parkeerplaats die je vrijgegeven hebt, inneemt, en toch niet beboet wordt...
mailracer schreef:Alles draait toch vooral rond organisatie en communicatie over en tijdens die evenementen. Ze duren ook niet een ganse dag en de straten blijven voor en na het evenement toegankelijk voor de buurtbewoners.
Van 11:00 tot 23:00 is al een serieus stuk van de dag, nietwaar?
mailracer schreef:Waar jij je volgens mij het meeste in stoort is dat je geen eigen parking hebt, en de plaats voor je deur te pas en te onpas ingenomen word door passanten al dan niet van een evenement.
Het is duidelijk dat door gemeentelijke beslissingen het parkeren bemoeilijkt is geworden, want tot een paar jaar geleden was dit niet het geval.
Nu kan ik ook op een weekdag zoals vandaag niet in mijn straat staan, ik moet al naar een volgende straat, waar dan iemand het niet leuk vindt dat ik daar ga staan, ook al is er wettelijk niets daarop tegen.
Maar misschien als die mens van zijn werk komt dat hij zich ook nog eens een straat verder mag zetten, en zo verschuift het probleem van de ene naar de andere straat.

Zoals gezegd: de gemeente heeft hier schuld aan :

* rijschool in plaats van gewone winkel => verscheidene autootjes die moeten geparkeerd worden (ze staan niet in deze straat, maar wat verder, dus waar ze nu staan, moet iemand anders ook weer zijn wagen gaan verplaatsen, je krijgt een kettingreactie).
* verkoop/verhuur(?) voormalig gemeentehuis, waarbij een openbare parking plots privé werd (is dit wettelijk?)
* niet aanpakken snoeien bomen in zijstraat omdat het een bevoorrechte persoon is, zodat daar wel parking is, maar zeer weinig mensen daar willen parkeren, wegens auto's volgescheten.
* school gebouwd aan park, waardoor opnieuw heel wat parkeerplaatsen extra nodig waren.

Het zijn allemaal zaken die ervoor gezorgd hebben dat een situatie die doenbaar was, dat nu veel minder is.
Het verhaal van de eigen parking is ook maar een deel van het verhaal.
Veel mensen zijn in koppel en hebben dus 2 auto's.
mailracer schreef:Het probleem van teveel auto’s word hier aangepakt met parkeerkaarten. Vooral bedoeld om auto’s te weren van mensen die de trein nemen en geen ticket willen betalen voor de ondergrondse parking Of geen bewoner zijn van die straat.
Bewonerskaarten zijn er hier ook, ik heb er eentje.
Maar wat ben je ermee als je om 19:00 uur van je werk komt en er geen plaats is in je straat?
En op dat uur is het ook al niet meer verplicht om bewoner te zijn om te mogen parkeren, laat staan dat er nog iemand een ronde gaat doen om te controleren.

Als ik een dag verlof heb, en ik neem de auto om ergens naartoe te gaan, dan zal die parkeerplaats direct ingenomen worden.
Kom ik terug dan moet ik in een andere straat parkeren.

En zoals gezegd, dit zijn situtaties die vroeger niet zo waren, en ik spreek niet van 20 jaar geleden of zo.
Die situatie is op een paar jaar tijd drastisch veranderd.
Het is ook een probleem dat zeer voorspelbaar is.
Je sloopt huizen en zet appartementsblokken in de plaats.
Dus als er vroeger 2 auto's waren (van dat koppel dat er woonde), wonen er nu op dezelfde ruimte misschien 14 mensen.
Een aantal zal een garage hebben, maar ze zullen zeker niet allemaal een hebben, laat staan dat ze er 2 per appartement hebben.
Dus je krijgt gemakkelijk 3 of 4 keer zoveel auto's die moeten parkeren.
Een aantal van die huizen zijn winkeltjes geworden, die vragen dus ook extra parkeerplaatsen van de klanten.

In het begin dat ik daar woonde kwamen die takken van de bomen in die zijstraat ook bijlange niet zo ver, je kon je auto daar dus nog parkeren zonder dat hij volgescheten werd.
mailracer schreef:Het komt er dus op neer om je wagen zo weinig mogelijk te verzetten en korte afstanden met een fiets of te voet aan te vatten. Voor het winkelen is daar al een hele commerce rond voorzien, zoals die trolleys en karren aan de fietsen.
Dat is allemaal mooi in theorie.
Ik werk niet in die gemeente, maar op een 30km ervan.
Openbaar vervoer gebruiken zou een ramp zijn (3 of 4 keer zoveel tijd nodig).
Enkel korte verplaatsingen is goed voor oudere mensen, maar die hebben vaak niet eens een auto, en pakken de bus.

Ik vind dit parkeerbeleid echt schadelijk.
Op zijn minst het privé maken van de parking van het vroegere gemeentehuis en het niet optreden tegen de persoon van wie die bomen zijn, neem ik hen kwalijk.
Die school aan het park is nog een beslissing van de vorige ploeg (CD&V).
Ik ga in elk geval voor de oppositie stemmen (eens checken wie er allemaal opkomt).
Hier zitten VLD en N-VA in de meerderheid, dus dat wordt Vlaams Belang of misschien zelfs CD&V mochten zij niet opkomen, hoewel ik nog nooit voor die partij gestemd heb.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

mailracer schreef:Alleen als je een eigen garage of oprit hebt, heb je hier geen last van.
Think again...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk niet dat er 1 politieke partij bestaat die pleit voor meer parkeerplaatsen. Althans niet in hoofdzaak. De omstandigheden in je omgeving kunnen wss niet meer veranderd worden. Tenzij een nieuwe parking voorzien op een nieuw terrein.
het is natuurlijk zeer vervelend dat je de situatie zienderogen ziet veranderen op een paar jaar tijd. Maar het zal altijd een probleem blijven als iedereen een auto wil of moet hebben. Meestal 1 voor elke inwonend kind.
Voor nieuwbouw zijn er dacht ik al voorwaarden bij het aanleggen van priveparking. Vooral appartementen moeten voorzien in staanplaatsen voor de bewoners. Maar Daar zal dat appartement waarvan je spreekt mss niet de mogelijk voor hebben.

Hier in de straat hebben we gelukkig nog genoeg parking en desnoods parkeren we op het plein voor de deur, maar ik merk wat verder een zelfstandige op die denk ik een 6-tal wagens heeft. Of meer. Hijzelf een BMX X5, een Audi Quattro voor zijn vrouw. 2 mini’s, waarvan 1 voor de dochter. En dan nog twee camionetjes waar zijn gasten mee op pad trekken. Hij kan er vier in zijn voortuin zetten, terwijl de overige ergens gedropt worden in de straat. Hij koopt en verkoopt ook wagens die we dan kunnen aantreffen soms eens voor de deur, anderzijds bij de buren. Ze staan er dan meestal ook een paar weken. Dus dat je niet voor je eigen deur kunt parkeren is ook van toepassing in een randgemeente zoals hier waar iedereen toch een eigen garage of oprit heeft.
Het flagrante is ook dat je in deze wijk de voortuinen niet mogen verhard worden, terwijl dat bij de meeste huizen wel gebeurd is omwille van de vele wagens die men heeft. Op zich niet slecht voor mij, dat zijn er dan een paar minder op het straat, of op het plein hier vooraan.
in een recente fase in de verkaveling merk ik kleinere percelen met nog minder parking op het straat. Geen garage, maar wel een verharding om 1 wagen te parkeren. Dat vraagt dus om parkeerproblemen als iedereen een wagen aankoopt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:Ik denk niet dat er 1 politieke partij bestaat die pleit voor meer parkeerplaatsen. Althans niet in hoofdzaak. De omstandigheden in je omgeving kunnen wss niet meer veranderd worden. Tenzij een nieuwe parking voorzien op een nieuw terrein.
het is natuurlijk zeer vervelend dat je de situatie zienderogen ziet veranderen op een paar jaar tijd. Maar het zal altijd een probleem blijven als iedereen een auto wil of moet hebben. Meestal 1 voor elke inwonend kind.
Voor nieuwbouw zijn er dacht ik al voorwaarden bij het aanleggen van priveparking. Vooral appartementen moeten voorzien in staanplaatsen voor de bewoners. Maar Daar zal dat appartement waarvan je spreekt mss niet de mogelijk voor hebben.
Het kan moeilijk aan de inwoners liggen, want de wens dat iedereen een auto heeft is er al sinds de jaren '60.
Bovendien zijn veel bewoners ondertussen bejaard en hebben geen auto (meer).
Maar ook dat lost eigenlijk geen problemen op.
Wie een staanplaats heeft binnein zal die niet zomaar verkopen of verhuren, want dan komen er mensen in je appartementsgebouw die daar eigenlijk niet moeten zijn.
En 1 auto per appartement is ook veel te krap.

Je kunt politici niet verwijten dat iedreen een auto wil, en dat doe ik ook niet.
Maar wat ik ze wel verwijt is als ze een situatie erger maken, door openbaar domein met parking te verkopen aan de privé (ik weet niet of dit wettelijk is...).
En door dus die eigenaar van die bomen niet aan te spreken, ongetwijfeld kunnen ze die eigenaar verplichten de bomen te doen snoeien, maar ja, het gaat om familie van "een bevoorrecht persoon", dus gebeurt er niets...
Konden ze beletten dat er een rijschool kwam?
Dat weet ik niet.

Nu, ik ben van het principe, zelfs als er niets meer aan te doen is, ga ik slecht beleid afstraffen.
Had dit voorval er niet geweest had ik hoogstwaarschijnlijk N-VA gestemd, maar ik vind dat je als kiezer het beleid moet beoordelen.
Als je gewoon altijd voor dezelfde stemt, of ze het nu goed doen of slecht doen, waarom zouden ze dan nog moeite doen?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Alles begint bij een goede woonlocatie zoeken. Bij ons in de gemeente worden ook heel wat events georganiseerd in en rond het centrum.
Voor mij een voldoende reden om niet in die "zone" te gaan wonen. Ik hoef geen getjingel en zatte mensen voor mijn deur, een automatisch gevolg van een "event".
De enige keer dat ze bij ons de straat afsluiten is voor een "scholenloop", maar wel namiddag/avond. Ik wacht dan tot de baan vrij is en rij heel traag tot aan mijn oprit (na overleg met de signalisatie-aangever).
Bij ons in de gemeente is het elk weekend (zondagvoormiddag) markt en dan sluiten ze ook heel wat straten af (met veel appartementen dus navenant veel mensen geïmpacteerd). Maar als je daar komt wonen weet je dat. De parkings die beschikbaar zijn doorheen de week, zijn vanaf zondagochtend ook verboden, want daar staan de marktwagens op. Er zijn 2 appartementsblokken met een aparte doorgang naar een straat buiten de marktzone en die appartementen waren bij de "lokale bevolking" pôpulairder in aanschaf :). De rest verplaatst zijn auto op voorhand.
In een buurgemeente sluiten ze het centrale plein (waar een gewestweg doorloopt) 2 keer per jaar compleet af:
- één keer voor fietserkes die per sé de weg willen monopoliseren -> zondagnamiddag, dus de impact voor de bewoners is beperkt, als je redelijk bent kan je er zelfs ff tussen als er geen fietserskes zijn
- één keer voor de kermis -> ik ken meerdere mensen die rond dat plein wonen, die telkens een lang weekend op reis gaan. Gefoor (letterlijk en figuurlijk) voor uw deur tot 5u 's nachts is niet zo leuk als je de dag nadien gaat werken

Maar dat is allemaal event-based.
Ik zou er meteen voor tekenen, mochten ze het hier autoluw maken: enkel bewoners en lokaal verkeer (naar de school vlakbij). Of enkelrichting invoeren, of verkeersremmers of wat dan ook. Maar de gemeente wil niet.
Of zelfs de schoolomgeving compleet autovrij maken (op bewoners na).

Maar niemand van mijn vrienden, familie of kennissen woont in een écht autovrije zone (bv een deel van de binnenstad in Lier), dus geen ervaring hoe dat gaat.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

er is idd overal een groot parkeerprobleem, en dan voert men nog sms beurtelings parkeren in of straatversmallingen die het er nog moeilijker op maken.... Ik ben voorstander dat stedebouw bij iedere grote verbouwing of nieuwbouw deze enkel maar aflevert wanneer er een garage, carport of staanplaats op het eigen perceel voorzien is, en men dit ook gebruikt, verbod om zelf te parkeren op straat voor zn eigendom wanneer men een oprit, garage, staanplaats of carport heeft.... bij ons staat een groot deel van de wijk volgeparkeerd, dan nog in zigzag dat je er met een camionet amper doorgeraakt, en met een camion die moet gaan leveren nog moeilijker, gevaarlijk voor de fietsers ook, en dat is uit pure luiheid meestal...
Heb je meerdere voertuigeb, dan maar meer plaats voorzien, zo heb ik een garage, die ik nooit gebruik, de oprit ervoor sporadisch, dubbele grote carport voor 2 wagens en oprit ervoor voor nog eens 2 wagens, en heb nog een verharde bijkomende plaats voorzien, voor mijn trailer en remorque, want hoeveel laten die ook soms niet op straat staan...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 585 keer
Recent bedankt: 40 keer

Volledig los van de specifieke situatie hier vind ik sommige opmerkingen toch getuigen van een steeds verder gaande individualisering en verzuring van een deel van de bevolking. Men kijkt louter naar het eigen belang en is niet meer bereid tot veel toegevingen daarop. Elk alternatief is onmogelijk.

Het probleem is algemeen, er zijn gewoon teveel wagens. Dat geldt voor steeds meer plaatsen. Uiteraard wil niemand de eigen wagen(s) verminderen maar ergert men zich wel aan de wagens van anderen ende problemen die zij (niet wij) veroorzaken. Met het nog steeds toenemend aantal wagens en de afnemende ruimte door stijgende bevolking wordt dit probleem steeds groter.

Het beleid kiest momenteel steeds vaker voor verdichting, dit om de weinige open ruimte te bewaren. Ook wordt er meer gekozen om de leefbaarheid te verhogen door wagengebruik af te remmen. Gezien de bovengenoemde problemen en om gezondheidsredenen is dit niet alleen een valabele keuze maar ook een wereldwijde trend. Helaas willen sommigen uit puur egoïstische reflexen de oude fouten behouden omdat dit nu eenmaal gemakkelijk is en omdat de kracht van verandering dus van een ander moet komen.

Dat een beleid veel evenementen organiseert is blijkbaar een probleem terwijl je dit ook als een voordeel kan bekijken.

Het leven is kiezen en kiezen is verliezen, steeds alles willen en nooit iets willen toegeven is onmogelijk en zal enkel tot frustraties leiden, Quod erat demonstrandum.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef:Volledig los van de specifieke situatie hier vind ik sommige opmerkingen toch getuigen van een steeds verder gaande individualisering en verzuring van een deel van de bevolking. Men kijkt louter naar het eigen belang en is niet meer bereid tot veel toegevingen daarop. Elk alternatief is onmogelijk.

Het probleem is algemeen, er zijn gewoon teveel wagens. Dat geldt voor steeds meer plaatsen. Uiteraard wil niemand de eigen wagen(s) verminderen maar ergert men zich wel aan de wagens van anderen ende problemen die zij (niet wij) veroorzaken. Met het nog steeds toenemend aantal wagens en de afnemende ruimte door stijgende bevolking wordt dit probleem steeds groter.

Het beleid kiest momenteel steeds vaker voor verdichting, dit om de weinige open ruimte te bewaren. Ook wordt er meer gekozen om de leefbaarheid te verhogen door wagengebruik af te remmen. Gezien de bovengenoemde problemen en om gezondheidsredenen is dit niet alleen een valabele keuze maar ook een wereldwijde trend. Helaas willen sommigen uit puur egoïstische reflexen de oude fouten behouden omdat dit nu eenmaal gemakkelijk is en omdat de kracht van verandering dus van een ander moet komen.

Dat een beleid veel evenementen organiseert is blijkbaar een probleem terwijl je dit ook als een voordeel kan bekijken.

Het leven is kiezen en kiezen is verliezen, steeds alles willen en nooit iets willen toegeven is onmogelijk en zal enkel tot frustraties leiden, Quod erat demonstrandum.
Ik draai het om, er zijn niet teveel autos er is gewoon teweinig plaats doordat teveel mensen te dicht op elkaar wonen.
Open ruimte kan mij echt gestolen worden...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Hoezo, te weinig plaats!? Alles is toch parking, met uitzondering van Antwerpen stad dan :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 585 keer
Recent bedankt: 40 keer

Gray schreef:Ik draai het om, er zijn niet teveel autos er is gewoon teweinig plaats doordat teveel mensen te dicht op elkaar wonen.
Open ruimte kan mij echt gestolen worden...
Maak gewoon nog een aarde bij en het is opgelost. :lol:

Er is ook niet te weinig plaats door verdichting wel door teveel mensen op een sowieso beperkte oppervlakte. Die mensen willen dan weer teveel wagens en zo zit men in de huidige situatie. Het promoten van wagens en ze zelfs subsidiëren zoals nergens ter wereld is dan niet aangewezen.

Toevallig vandaag dit nieuws: https://www.knack.be/nieuws/belgie/enqu ... 99509.html

Er is dus vraag naar een veilige en leefbare verkeersomgeving ende beleidsmaatregelen zijn dus een antwoord op die vraag. De persoonlijke ongemakken en belangen zijn ondergeschikt aan het algemeen belang.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Een ¨algemeen belang¨ dat beslist wordt door partijvoorzitters en niet meer door de burger :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dizzy schreef: Ook wordt er meer gekozen om de leefbaarheid te verhogen door wagengebruik af te remmen.
In sommige gevallen wordt de leefbaarheid verlaagd door wagengebruik af te remmen.

Voorbeeldje dat ik zag in Nederland een tijdje terug (Zaanstad). Een (voor ons) doolhof van een woonwijk waar watertjes doorlopen en waar het volledig verkeersvrij was. Wij waren te voet en het was aangenaam wandelen, fietsen kon er ook maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het voor de bewoners toch moeilijk moet zijn om bv. boodschappen te doen. Kom maar naar je huis met een aantal zakken en bakken drank. Wat met leveringen? Verhuizen? Zelfs brandweer/ziekenwagen leek mij niet evident door de smalle (misschien net genoeg voor een kleine auto) kronkelende paadjes tussen de huizen. Men moest het daar niet verkeersvrij maken want autoverkeer is er onmogelijk. Op de slechtste locaties zat je toch enkele 100-den meter van plaatsen waar je wel met de auto kon geraken.

Echt leefbaar wil zeggen dat mensen die niet in je straat moeten zijn er ook niet komen maar bewoners moeten natuurlijk wel thuis geraken en hun auto(s) kwijt geraken, tegelijk moet gezorgd worden dan bv. winkelstaten autoluw/vrij zijn maar dat men toch kan leveren. Wil je die winkels laten floreren moeten ze goed bereikbaar zijn dus goed, frequent OV, deelfietsen of wat dan ook maar ook voldoende parkeergelegenheid dichtbij of met frequente OV link. Om dat te bereiken is een lange termijnvisie nodig en dat is er al lang niet meer.

Parking buiten de stad met OV naar de winkels hebben ze in Mechelen goed begrepen. Geen idee hoe het met de bewoners in de stad zit natuurlijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Alles begint bij een goede woonlocatie zoeken. Bij ons in de gemeente worden ook heel wat events georganiseerd in en rond het centrum.
Voor mij een voldoende reden om niet in die "zone" te gaan wonen.
Dus je kiest één keer, en daarna stopt de wereld met draaien en verandert er niets meer?
Sedert ik daar ben gaan wonen, zijn er géén appartementen bijgebouwd, of huizen naar appartementen omgevormd, dus daar ligt het al niet aan.
De winkeltjes onder een paar van die appartementen waren er toen ook al, alhoewel het een ander soort winkeltjes waren.
De zijstraat, daar kon je parkeren, want de takken van die bomen kwamen bijlange zover niet.
Aan het park was géén school gevestigd.
In de plaats van 30km van mijn appartement, werkte ik in de gemeente zelf, ik kon makkelijk met de fiets naar het werk, als ik dat wilde.
De rijschool was een videotheek.
Het oude gemeentehuis was nog in gebruik, met een parking die openbaar was.
De brandweerkazerne was nog modern genoeg (van belang voor mocht men in de plaats appartementen zetten).
Er waren al evenementen, maar die waren nog niet op de schaal zoals ze nu zijn.
Er waren nog geen bewonerskaarten, en voor de niet-bewoners was het nog geen blauwe zone.
Dat toont aan dat de parkeerproblemen er geleidelijk aan gekomen zijn, maar ze kunnen niet komen omdat er plots zoveel bewoners bijgekomen zijn, want er zijn geen appartementsblokken bijgekomen, integendeel, er zijn zelfs veel van de medebewoners van die appartementen die niet meer in auto rijden, vanwege de leeftijd.
heist_175 schreef:Maar als je daar komt wonen weet je dat.
Zie hierboven.
Mensen kopen iets, kijken waar ze gaan wonen, lening loopt over 20 jaar, en tegenwoordig zijn er zelfs mensen die tot 35 jaar lenen.
Wat verandert er allemaal niet in die 20 à 35 jaar?
Mijn grootvader zaliger kwam indertijd het omgekeerde tegen.
Waar hij woonde was een rustige wijk in Kortrijk, vlak bij de Leie, maar doordat er grote werken waren aan de Leieboorden, die vele jaren gingen duren, werd het verkeer omgeleid.
Hij zag nog nauwelijks iemand passeren, een doods gevoel dus.
Had hij misschien 50 jaar ervoor een waarzegger moeten raadplegen om dat te voorspellen?
heist_175 schreef:Maar dat is allemaal event-based.
Ik zou er meteen voor tekenen, mochten ze het hier autoluw maken: enkel bewoners en lokaal verkeer (naar de school vlakbij). Of enkelrichting invoeren, of verkeersremmers of wat dan ook. Maar de gemeente wil niet.
Of zelfs de schoolomgeving compleet autovrij maken (op bewoners na).
Ik denk dat autoluw of autovrij (met uitzondering voor bewoners) in mijn situatie zeker geen nadeel zou zijn...
laroyj schreef:Heb je meerdere voertuigeb, dan maar meer plaats voorzien, zo heb ik een garage, die ik nooit gebruik, de oprit ervoor sporadisch, dubbele grote carport voor 2 wagens en oprit ervoor voor nog eens 2 wagens,
Dan moet je ineens met het theoretische maximum rekening houden, want als iemand zijn eigendom verkoopt, en hij had 1 wagen, en een ander komt er wonen met 2 wagens, is die ruimte niet meer bij te maken natuurlijk.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb er nochtans 2 plaatsen bijgemaakt, en ken er zo toch nog hoor, die doorgang naar achter gemaakt hebben, of carport aangebouwd, bij de meeste nieuwbouwappartementen is er tegenwoordig de mogelijkheid een standplaats of garage bij te kopen..., enige probleem zijn rijwoningen, maar daar zijn ook opties, desnoods onder de grond bij nieuwbouw, of integreren in het gebouw... of ergens anders een garage horen, kopen, bouwen in de omgeving waar men de auto kwijt kan, zo hebben wij reeds een garage op 100m afstand van ons appartement gekocht en zijn we nog op zoek naar een 2de garage...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 585 keer
Recent bedankt: 40 keer

In Nederland is men veel verder met een visie over mobiliteit en alternatieve vervoersvormen. Rij gewoon maar eens met een fiets over de grens en je acht je op een andere planeet. Ineens is er wel ruimte/geld voor een deftig fietspad. De wegen zijn aangepast in de centra zodat ze duidelijk aangeven wat de functie is. Nederlanders zijn nogal regelneven maar op dit punt komt dat van pas. Hun steden zijn ook veel dichter bebouwd dan bij ons en ze hebben dan ook meer open ruimte tussen de steden. Bij ons zijn het de lelijkste linten ter wereld met het ene huis dat het andere afbreekt na elkaar.

Als je ergens gaat wonen waar een bijzondere situatie is, dan moet je ook met voor- en nadelen leven. Er zijn bovendien echt wel alternatieven om met een situatie om te gaan buiten klagen en niets doen. De bakfietsen bestaan nu zelfs elektrisch, er zijn diverse vormen van karretjes etc... Anderzijds woon je dan ook in een gebied waar veel toeristen jaloers op zijn. Wil je dat niet, dan ben je vrij om te verhuizen naar waar het beter is.

Ligging is alles tegenwoordig. Kies uw woning goed en je bespaart je een pak problemen. Ik heb persoonlijk nooit een 2e wagen gewild. Met dat uitgespaarde geld reizen wij meerdere keren per jaar. Met 1 wagen kunnen wij alle verplaatsingen doen, de rest is met OV of de fiets als te voet te ver is. Mijn woning was verplicht met 1 garage en 1 staanplaats voor de garage. Ik heb dus 1 plaats... over. De garage staat niet vol rommel zodat de wagen buiten zou moet staan.

Verhuizen is echt niet zo onoverkomelijk. Ik ben verhuisd voor meer werkgelegenheid, anders had ik dagelijks uren in de wagen gezeten, enkel voor het werk. Dat wou ik niet en dus koos ik voor een andere, betere ligging vlakbij OV en aan de rand van de stad. Dat laat me toe zowel met fiets als OV te reizen. Met de wagen ga ik amper 2 keer per jaar naar de stad. Parkeertarieven zijn mijn probleem niet. Mijn eerste woning heb ik na 9 jaar verkocht voor het dubbel van de aankoopprijs, met een deel van de winst kocht ik een nieuwe woning die nog beter gelegen was. De wereld verandert inderdaad en daar kan je weinig aan doen... maar je kan zelf ook veranderen EN zelfs verbeteren. Denken dat alles in uw schoot gaat komen vallen zonder enig nadeel zal enkel frustraties opleveren over de anderen die maar niet willen veranderen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik moet zeggen waar ik woon heb ik van al die problemen die mensen benoemen totaal geen last. Zit midden in het centrum en mijn straat is een stilstaanstraat geen parkeerstraat.

Maar ik heb dan ook geen auto nodig en doe soms eens beroep op iemand die ik dan vergoed om eens een uurke de zware dingen van de winkel te brengen naar men appartement.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Volledig los van de specifieke situatie hier vind ik sommige opmerkingen toch getuigen van een steeds verder gaande individualisering en verzuring van een deel van de bevolking. Men kijkt louter naar het eigen belang en is niet meer bereid tot veel toegevingen daarop. Elk alternatief is onmogelijk.
Ik vind het spijtig dat men altijd bij elk probleem met "verzuring" zwaait.
Op die manier vraag je je af : lossen politici ook nog eens problemen op of maken ze er alleen maar bij?
Ik denk dat die die met een bakfiets rondrijden en alles in de stad doen niet minder egoïstisch zijn dan de rest, zij voelen zich gewoon goed bij die stijl, en omwille van hun persoonlijke situatie is het mogelijk.
Dizzy schreef:Het probleem is algemeen, er zijn gewoon teveel wagens.
Hier kan dat toch het probleem niet zijn?
Er zijn geen appartementen bijgekomen de laatste 5 jaar.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat met de crisis plots mensen die maar één wagen hadden in een koppel plots er 2 hebben, zeker als je ook de omgekeerde beweging hebt: bejaarden die niet meer in auto rijden en de bus nemen (bushalte is ook in die straat).
Maar enerzijds zijn er niet extra bewoners, maar wel parkeerplaatsen geschrapt, dus is het niet een probleem van "teveel auto's", maar van het schrappen van parkeerplaatsen.
Dizzy schreef:Dat geldt voor steeds meer plaatsen. Uiteraard wil niemand de eigen wagen(s) verminderen maar ergert men zich wel aan de wagens van anderen ende problemen die zij (niet wij) veroorzaken. Met het nog steeds toenemend aantal wagens en de afnemende ruimte door stijgende bevolking wordt dit probleem steeds groter.
Je moet het ook realistisch bekijken.
Wie niet op een boogscheut van zijn werk woont, of als het werk moeilijk bereikbaar is met het openbaar vervoer is dat geen optie.
Dizzy schreef:Nederlanders zijn nogal regelneven maar op dit punt komt dat van pas. Hun steden zijn ook veel dichter bebouwd dan bij ons en ze hebben dan ook meer open ruimte tussen de steden. Bij ons zijn het de lelijkste linten ter wereld met het ene huis dat het andere afbreekt na elkaar.
En dat is dan ook de schuld van onze politici, of wie levert er bouwvergunningen af, wie maakt er ruimtelijke ordeplannen?
Niet de 'verzuurde' burger, maar wel degelijk de politici.
In de jaren '60 schreef een auteur al dat wij het lelijkste land ter wereld zijn, omwille van de ruimtelijke wanorde.
De situatie zal wel wat verbeterd zijn, maar dat wildbouwen sleep je wel mee.
https://www.standaardboekhandel.be/seo/ ... ter-wereld
Dizzy schreef:Als je ergens gaat wonen waar een bijzondere situatie is, dan moet je ook met voor- en nadelen leven. Er zijn bovendien echt wel alternatieven om met een situatie om te gaan buiten klagen en niets doen. De bakfietsen bestaan nu zelfs elektrisch, er zijn diverse vormen van karretjes etc... Anderzijds woon je dan ook in een gebied waar veel toeristen jaloers op zijn. Wil je dat niet, dan ben je vrij om te verhuizen naar waar het beter is.
Zoals gezegd, de situatie WAS niet zo, de ligging was heel goed, parkeren was geen probleem, de evenementen waren veel minder, enz.
Het is precies door het ingrijpen van de locale Overheid dat het verslechterd is.
Je kunt dan heel de tijd verhuizen, maar dat is ook maar een zwakke oplossing.
Ik heb nu veel meer familie en vrienden in Kortrijk wonen dan in de richting van mijn werk, en wie kan garanderen dat ik daar binnen 5 jaar nog werk?
Kopen en verkopen, EPC normen, allemaal niet zo eenvoudig.
Dizzy schreef:Ligging is alles tegenwoordig. Kies uw woning goed en je bespaart je een pak problemen.
Zoals gezegd, de ligging was perfect, maar het beleid van de locale Overheid heeft veel om zeep geholpen.
Dizzy schreef:Ik heb persoonlijk nooit een 2e wagen gewild. Met dat uitgespaarde geld reizen wij meerdere keren per jaar. Met 1 wagen kunnen wij alle verplaatsingen doen, de rest is met OV of de fiets als te voet te ver is. Mijn woning was verplicht met 1 garage en 1 staanplaats voor de garage. Ik heb dus 1 plaats... over. De garage staat niet vol rommel zodat de wagen buiten zou moet staan.
Ik ben alleen dus 1 wagen is minimum en maximum tegelijk.
Dizzy schreef:Verhuizen is echt niet zo onoverkomelijk. Ik ben verhuisd voor meer werkgelegenheid, anders had ik dagelijks uren in de wagen gezeten, enkel voor het werk.
Ik zit geen uren in de weg, ongeveer 1 uur heen en terug, maar nog eens, ben jij zo zeker van je job dat je direct je huis verkoopt als je van job verandert?
En ben jij zo zeker dat ze ook geen vervelende maatregelen gaan nemen in jouw gemeente/stad?
Dizzy schreef:Denken dat alles in uw schoot gaat komen vallen zonder enig nadeel zal enkel frustraties opleveren over de anderen die maar niet willen veranderen.
Altijd dat belerende vingertje: ik weet hoe het moet.

Morgen is er op het werk een alternatieve vervoersdag, iedereen wordt aangemoedigd om iets anders dan de auto te gebruiken (of te carpoolen).
Ik heb eens gevraagd, diegenen die van een zekere afstand moeten komen, komen gewoon met de wagen.
Diegene die de fiets komen zullen diegene zijn die anders ook met de fiets zouden komen.
En van een paar collega's weet ik dat ze in het laatste jaar verhuisd zijn... niet zover van waar ik woon, dus ook niet in de buurt van hun werk.
En een collega zei mij daarstraks : "Verhuizen, dat heb ik één keer gedaan, nooit meer!".
En dat zijn over het algemeen 20'ers of 30'ers...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik hoorde net een interessant stukje op radio 1 nav het kopstukkendebat in Gent waar NV-A de trams wegwilt (itt NV-A Antwerpen die bussen wil vervangen door extra trams)

Maar het was vooral over de efficientie van vervoer.
Een auto gebruikt volgens de prof in kwestie gemiddeld 50 m² per persoon, een bus 3.5m² en een tram 2.5m².
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”