Autoloze / autoluwe centra?

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

warpozio2 schreef:Ik hoorde net een interessant stukje op radio 1 nav het kopstukkendebat in Gent waar NV-A de trams wegwilt (itt NV-A Antwerpen die bussen wil vervangen door extra trams)

Maar het was vooral over de efficientie van vervoer.
Een auto gebruikt volgens de prof in kwestie gemiddeld 50 m² per persoon, een bus 3.5m² en een tram 2.5m².
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar die bus of tram moet dan wel volzitten, veronderstel ik?
Het gaat er ook van uit dat je met velen naar dezelfde locatie moet.
Dat is misschien handig voor een school, maar je werk is dat al heel wat minder, want als iedereen vanop ruime afstand naar dezelfde locatie moet komen, ga je heel veel bijna lege busjes nodig hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

boulder schreef:
warpozio2 schreef:Ik hoorde net een interessant stukje op radio 1 nav het kopstukkendebat in Gent waar NV-A de trams wegwilt (itt NV-A Antwerpen die bussen wil vervangen door extra trams)

Maar het was vooral over de efficientie van vervoer.
Een auto gebruikt volgens de prof in kwestie gemiddeld 50 m² per persoon, een bus 3.5m² en een tram 2.5m².
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar die bus of tram moet dan wel volzitten, veronderstel ik?
Het gaat er ook van uit dat je met velen naar dezelfde locatie moet.
Dat is misschien handig voor een school, maar je werk is dat al heel wat minder, want als iedereen vanop ruime afstand naar dezelfde locatie moet komen, ga je heel veel bijna lege busjes nodig hebben.
De achtergrond van die cijfers valt wel te achterhalen denk ik?
Sowieso is transport zeer persoonlijk. Elk type verkeer heeft zijn voordeel.
Als ik met de kinderen stadinwaarts ga neem ik liefst de bus. Die stopt aan mijn deur en stopt op de korenmarkt. Geen stress, hop on hop off.
Werken doe ik afhankelijk van het weer met de fiets of de auto.
Etc etc....
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Grappig dat er hier gepleit wordt voor méér parking.
In heel wat steden en gemeenten en (ik kan me vergissen) op Vlaamse niveau ook, wordt er net gepleit voor MINDER parkeerplaatsen.
Zolang je iedereen een firmawagen "geeft" (voor de langtenen en Calimeros: ik heb zelf al 10J een firmawagen) en openbare ruimte opoffert om (duur) ijzer te stallen, zijn mensen niet bezig met een "modal shift".

Maar we dreigen terug te komen bij een stellingenoorlog die hier al meermaals gevoerd is: mensen die flexibiliteit claimen, maar die flexibiliteit enkel interpreteren met hun kont op een verwarmde autostoel etc :).
Als ik 's zondags met de kinderen met de fiets naar de bakker rij om croissants, is het toch opvallend hoeveel mensen (alle leeftijden) per sé met hun heilige koe komen wringen aan de bakker, als het moet op of over het fietspad rijdend. Dan is er toch nog wel wat te winnen qua mobiliteit hé :).
Kijk naar andere regio's (Nederland, Zweden, ...), we moeten heus het warm water niet uitvinden hé.
Als iedereen de kleine verplaatsingen (< 5km) al met de fiets zou doen waar het kan (invaliden, zieken, zwaar gerief, ...), dat zou al een serieus verschil maken.

Om helemaal eerlijk te zijn:
- firmawagen
- dubbele garage
- oprit waar zeker 8 auto's op passen en 4 parkeerplaatsen op openbaar terrein voor ons huis
Dus ik heb geen parkeerprobleem, zelfs niet bij feestjes :).

@verandering op 30J
Natuurlijk verander er wel vanalles, maar van een stadscentrum maken ze niet plots een autosnelweg of van een buitenwijk maken ze niet plots een stadscentrum vol "events". Als je in Werchter gaat wonen, moet je niet komen janken over lawaai, evenmin Zaventem, Steenokkerzeel, ... of bij een spoorweg.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Het klopt dat men naar de algemene trends moet kijken. Meer wagens en meer parking is gewoon tegen de trend in en dus niet realistisch meer op termijn. Kijk naar de dagelijkse files en naar de alarmerende cijfers over de luchtkwaliteit.

Mensen willen gewoon uit eigenbelang en gemak hun situatie zo lang mogelijk verdedigen, ook als deze schadelijk is voor het algemeen belang. Ze zijn tegelijk zeer hevig voorstander van aanpassen... zolang dat voor anderen geldt, zelf passen ze liefst niets aan.

Uiteindelijk worden ze toch ingehaald door de realiteit van de verandering die onvermijdelijk eigen is aan het leven. Het zal anders zijn of het zal niet zijn. Dat is trouwens een natuurregel, de survival of the fittest. Wie zich aanpast zal gelukkig zijn/voelen, de rest blijft gefrustreerd achter in een Don Quichote-strijd tegen het onvermijdelijke, aanvallen! :lol:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Grappig dat er hier gepleit wordt voor méér parking.
Pleit ik voor meer parking?
Eerlijk antwoord: neen.
De waarheid is dat er in mijn persoonlijk geval parkeerplaatsen waren, die door slecht beleid van de gemeente onbruikbaar gemaakt werden, denk aan die bomen van een privé persoon die zo overgroeien waardoor ze vol vogels zitten die elke auto die er een tijdje onderstaat gewoon volschijten.
Die bomen snoeien zou niet plots leiden tot minder open ruimte, maar de gemeente vertikt het om de eigenaar aan te spreken, omdat dat familie is van iemand waar ze uit ontzag niets durven tegen zeggen...
Een andere hoop parkeerplaatsen zijn verdwenen, omdat ze nu plots "privé" zijn, door een concessie van de gemeente.
heist_175 schreef:In heel wat steden en gemeenten en (ik kan me vergissen) op Vlaamse niveau ook, wordt er net gepleit voor MINDER parkeerplaatsen.
Zolang je iedereen een firmawagen "geeft" (voor de langtenen en Calimeros: ik heb zelf al 10J een firmawagen) en openbare ruimte opoffert om (duur) ijzer te stallen, zijn mensen niet bezig met een "modal shift".
Ik heb géén firmawagen, en heb die dus zelf betaald.
Het zijn altijd van die veralgemeningen van mensen zoals jij die tot problemen leiden.
Je vertelt van alles, en er klopt niets van, en een ander is dan de schuldige.
heist_175 schreef:Maar we dreigen terug te komen bij een stellingenoorlog die hier al meermaals gevoerd is: mensen die flexibiliteit claimen, maar die flexibiliteit enkel interpreteren met hun kont op een verwarmde autostoel etc :).
Wat ik zie is dat je van alles beweert over een ander dat je niet weet, en ook niet klopt.
heist_175 schreef:Als ik 's zondags met de kinderen met de fiets naar de bakker rij om croissants, is het toch opvallend hoeveel mensen (alle leeftijden) per sé met hun heilige koe komen wringen aan de bakker, als het moet op of over het fietspad rijdend. Dan is er toch nog wel wat te winnen qua mobiliteit hé :).
Het gaat nu toch niet over de bakkerij op zondag, maar dat is zo'n typisch voorbeeld dat politici gebruiken om ergens een schuldgevoel aan te praten.
Het gaat om je eigen straat, of de straat ernaast.
heist_175 schreef:Om helemaal eerlijk te zijn:
- firmawagen
- dubbele garage
- oprit waar zeker 8 auto's op passen en 4 parkeerplaatsen op openbaar terrein voor ons huis
Dus ik heb geen parkeerprobleem, zelfs niet bij feestjes :).
Wie is er dan de egoïst?
Jij zegt dus "ik heb hier goed geld uitgegeven, woon op een grote oppervlakte, heb een ruime oprit, ik heb geen last".
Het is een typisch voorbeeld van "ik heb geen last en dus kan de rest ontploffen."
En dan maar de anderen egoïsten noemen :roll:
heist_175 schreef:@verandering op 30J
Natuurlijk verander er wel vanalles, maar van een stadscentrum maken ze niet plots een autosnelweg of van een buitenwijk maken ze niet plots een stadscentrum vol "events". Als je in Werchter gaat wonen, moet je niet komen janken over lawaai, evenmin Zaventem, Steenokkerzeel, ... of bij een spoorweg.
Altijd de zaken ontkennen.
Evenementen die vroeger tot 23:00 duurden, duren nu meestal tot 01:00 uur, en ze beginnen vroeger.
Vaak waren ze vroeger enkel op zondag, nu op zaterdag en zondag.
En er zijn er meer op een jaar.

Als we in een stellingenoorlog terechtkmen, is het misschien omdat jij altijd alles ontkent, en zelf er van alles bijverzint (zoals dat ik een firmawagen zou hebben, of in Werchter zou wonen).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

@boulder
Je voelt u echt veel te snel aangesproken hé.
Ik beweer nergens dat jij een firmawagen hebt, wel dat de overheid het systeem in leven blijft houden. Ondertussen heeft 1/3 van de bedienden een firmawagen. Je kan dan toch niet beweren dat de overheid iets doet om het firmawagengebruik te remmen.
Als je bij elke reactie na uw post, alles op uw eigen navel gaat projecteren, ga je u nog vaak op uw tenen getrapt voelen.

Bomen horen 2m van de perceelsgrens te staan. En overhangende takken moeten minstens 2,3m hoog hangen.
Als de persoon daarmee in regel is, kan je weinig doen. Indien niet: PV laten opmaken.

It's a free world, dus je mag mij gerust egoïst noemen, omdat wij een woning hebben gekocht buiten het centrum (lawaai, events, ...), maar er wel vlakbij (mobiliteit, nabijheid van winkels). Ik zie nieuwe verkavelingen ver weg van "alles", daar stel ik mij serieuze vragen bij.

Los van de lange tenen:
Het beleid op lange termijn zal minder rond de auto draaien en meer rond andere vervoersmodi (trein, fiets). Niet omdat het kan, maar omdat het moet: vervuiling, congestie en beperkte ruimte. Kijk naar hoe ze dat in het buitenland oplossen. Als de auto niet meer het alpha en omega is van mobiliteit van de burgers, hoeft ook niet alles en iedereen rond die auto te draaien.
Aangezien niet elke gemeente alle straten en pleinen opbreekt, is het logisch dat er minder openbare ruimte aan individuele auto's gegeven wordt (parking), maar meer aan ruimte om mensen te doen samenkomen (winkelen, events).
Je zit natuurlijk met een bestaande situatie, zowel huidige straatinrichting als de mindset van de gemiddelde burger (zie mijn voorbeeld bij de bakker), en dus moet je als gemeentebestuur ook veel tijd steken in het uitleggen van het waarom.
In een straat hier vlakbij werd er 4m onteigend, zonder al te veel protest. Reden: er kwam een breed fietspad, gescheiden van de weg, voor in de plaats. Dat fietspad heeft zoveel draagvlak onder de bevolking, ook de betrokkenen, dat het verlies van voortuin voor weinigen (er zijn wel enkele processen lopende) een probleem bleek.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

boulder schreef:
heist_175 schreef:@verandering op 30J
Natuurlijk verander er wel vanalles, maar van een stadscentrum maken ze niet plots een autosnelweg of van een buitenwijk maken ze niet plots een stadscentrum vol "events". Als je in Werchter gaat wonen, moet je niet komen janken over lawaai, evenmin Zaventem, Steenokkerzeel, ... of bij een spoorweg.
Altijd de zaken ontkennen.
Evenementen die vroeger tot 23:00 duurden, duren nu meestal tot 01:00 uur, en ze beginnen vroeger.
Vaak waren ze vroeger enkel op zondag, nu op zaterdag en zondag.
En er zijn er meer op een jaar.
Behalve de Gentse Feesten, die stoppen tegenwoordig veel vroeger dan pakweg 5 jaar geleden.
Het is bovendien ook al een dag vroeger ten einde
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:@boulder
Je voelt u echt veel te snel aangesproken hé.
Ik beweer nergens dat jij een firmawagen hebt, wel dat de overheid het systeem in leven blijft houden. Ondertussen heeft 1/3 van de bedienden een firmawagen. Je kan dan toch niet beweren dat de overheid iets doet om het firmawagengebruik te remmen.
Als je bij elke reactie na uw post, alles op uw eigen navel gaat projecteren, ga je u nog vaak op uw tenen getrapt voelen.
Ik heb het dan ook over mijn persoonlijke situatie, dat er dan als antwoord komt, er zijn teveel bedrijfswagens of andere zaken die totaal hier niet van toepassing, dan voel ik dat aan als ontkennen van de werkelijkheid, ja.
heist_175 schreef:Bomen horen 2m van de perceelsgrens te staan. En overhangende takken moeten minstens 2,3m hoog hangen.
Als de persoon daarmee in regel is, kan je weinig doen. Indien niet: PV laten opmaken.
Ja, maar als er een ontzag bestaat tegenover locale figuren heeft het weinig zin.
Er loopt hier ook zo iemand rond die kinderen helpt oversteken, maar die zijn taak nogal "ruim" opvat, en als hij "iets" ziet dat hem niet bevalt, nummerplaten van auto's opschrijft, enz.
Ook al gehoord dat dat een vriendje van de burgemeester is, en dat ze die man maar een jobke gegeven hebben.
Dus ik heb er weinig hoop op.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:is het logisch dat er minder openbare ruimte aan individuele auto's gegeven wordt (parking), maar meer aan ruimte om mensen te doen samenkomen (winkelen, events).
Daarom staat een groot deel van de winkels vandaag de dag al leeg... totaal niet meer bereikbaar en er is een shift naar online shopping.

En wat events betreft... kunnen we weer allemaal gaan klagen dat deze voor overlast zorgen (zoals mijn buren over het speelpleintje in onze wijk want kleine kinderen worden natuurlijk groot). Ze hadden er beter een parking van gemaakt dat zeurden de mensen minder en was er geen overlast :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het ene is niet in contradictie met het andere:
- autoluw centrum, winkelwandelstraten
- grote parkings aan de rand

En heeft de retailsector te leiden onder "minder parkings" of onder "meer online"?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Het ene is niet in contradictie met het andere:
- autoluw centrum, winkelwandelstraten
- grote parkings aan de rand
Mijn stad (ik woon trouwens niet ver van jou) heeft dergelijk concept... middenstand is dood (heel wat leegstand) en de meeste winkels zijn verhuist naar de rand (veel beter bereikbaar... tenminste met de wagen want met het OV tot aan de Carrefour kost me 43 minuten :bang: ).
heist_175 schreef:En heeft de retailsector te leiden onder "minder parkings" of onder "meer online"?
Het één versterkt gewoon het andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik gok dat je in Lier woont, wat ik ook als voorbeeld in gedachten had.
Als ik in Lier moet zijn (ze hebben daar bv een goeie schoenmaker en een grote markt op zaterdag), parkeer ik aan CC De Mol en stap ik tot het centrum. Ik vind dat een prima deal.

Ik bestel online voor het gemak.
- Als ik tijdens de werkweek iets wil kopen, moet ik me haasten om voor 18u nog ergens te geraken, met het risico dat het personeel (die willen om 18u ok naar huis natuurlijk) u buiten kijkt. Online kan ik bestellen als de kinderen in bed liggen, met levering aan een afhaalpunt, zodat ik het kan oppikken wanneer het me uitkomt (en dat hoeft zelden de dag nadien te zijn zoals Coolblue of Bol.com)
- Als ik rustig wil kunnen vergelijken, is droge informatie op een pc scherm toch echt te verkiezen boven een verkoopspraatje, nee? Alsof een verkoper van 10 verschillende merken (Miele, Bosch, Siemens, AEG, Samsung, Bauknecht, Whirlpool, Beko, Zanussi, Electrolux) alle specs van vaatwassers, wasmachines, droogkasten, koelkasten en diepvriezers kan onthouden. Maar ik zoek wel specifiek 9kg; 1600rpm; A+++; ... Online vink ik enkele filters aan en klaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als ik in Lier moet zijn (ze hebben daar bv een goeie schoenmaker en een grote markt op zaterdag), parkeer ik aan CC De Mol en stap ik tot het centrum. Ik vind dat een prima deal.
Dat is ook een prima deal... GRATIS parking op een goeie 100m van de markt... en zelfs daar is het niet voldoende om de middenstand in leven te houden, laat staan dat je zoals sommige andere steden overstapt naar een dure betalende parking die vaak nog verderaf gelegen is.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Als ik in Lier moet zijn (ze hebben daar bv een goeie schoenmaker en een grote markt op zaterdag), parkeer ik aan CC De Mol en stap ik tot het centrum. Ik vind dat een prima deal.
Dat is ook een prima deal... GRATIS parking op een goeie 100m van de markt... en zelfs daar is het niet voldoende om de middenstand in leven te houden, laat staan dat je zoals sommige andere steden overstapt naar een dure betalende parking die vaak nog verderaf gelegen is.
Dus het ligt niet aan de parking maar aan andere dingen zoals oa online handel en commerciële onbekwaamheid. De handel krijgt overal klappen ook waar je wel nog kan parkeren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Dus het ligt niet aan de parking maar aan andere dingen zoals oa online handel en commerciële onbekwaamheid. De handel krijgt overal klappen ook waar je wel nog kan parkeren.
Nee, het is steeds een combinatie van factoren en sommigen versterken elkaar gewoon.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Daarom dat Gent minder faillissementen telt :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Daarom dat Gent minder faillissementen telt :lol:
Met dergelijke statistiek (van enkele maanden) kan je alles bewijzen... Gent mag je trouwens niet vergelijken met een doorsnee stad in Vlaanden vanwege z'n culturele/historisch waarde. Niet dat deze extra bezoekers allemaal zorgen voor extra aankopen, het is een factor die je in de meeste andere steden gewoon niet hebt.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5311
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef: Mijn stad (ik woon trouwens niet ver van jou) heeft dergelijk concept... middenstand is dood (heel wat leegstand) en de meeste winkels zijn verhuist naar de rand (veel beter bereikbaar... tenminste met de wagen want met het OV tot aan de Carrefour kost me 43 minuten :bang: ).
Verschillende winkels die hier in het centrum waren zijn ook al verhuist naar invalsweg waar ze parking voor de deur hebben. Zelfs winkels waarvan je verwacht dat ze in het centrum de beste kans op klandizie hebben (Bel en Bo, Blokker) verhuizen. In de plaats komt er dan de elfendertigste telefoonwinkel of het twaalfendertigste interimkantoor (waar je haast nooit iemand binnen ziet). Enkele keren zie je dan iets nieuws opduiken en een paar maanden later staat de winkel weer leeg.
Het gaat hier dan nog om een klein provinciestadje.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

r2504 schreef:Met dergelijke statistiek (van enkele maanden) kan je alles bewijzen... Gent mag je trouwens niet vergelijken met een doorsnee stad in Vlaanden vanwege z'n culturele/historisch waarde. Niet dat deze extra bezoekers allemaal zorgen voor extra aankopen, het is een factor die je in de meeste andere steden gewoon niet hebt.
Het ging over 2 kwartalen maar we zullen over een half jaar nog eens zien. De grote ramp is het zeker niet.

Ter info: over heel Vlaanderen nam het aantal detailhandelaars af met bijna 9%, in Gent was dat 5,4%. Ondertussen komen de Bruggelingen in Gent winkelen, als ze er maar niet allemaal blijven wonen :lol:
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Ben content dat dienen zever hier bij ons niet is, lang leve het platteland.
Stel u maar voor; je moet naar de voetbal of komt van je werk en je mag niet wtf, wrm betaal je dan wegentaks enz...

Ik ga ook nimmer naar de stad in Gent.
Ik ga naar Wetteren of naar Wijnegem en/of ik bestel online. Veel beter ze en mij niet blauw betalen aan parking.
Tttsss
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”