Kom niet klagen als er binnen twee jaar een camera voor je deur staat

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

R2D2 schreef:Wat ben ik gelukkig dat ik oogkleppen heb, naief ben, woorden gebruik die ik niet begrijp en geloof dat we nog in een democratie leven. (Zo leer je nog eens iets over jezelf. Het lijkt hier wel een perron in Aarschot).
Wel, wel, wel, iedereen die niet blindelings zijn hand in het vuur steekt voor de Overheid hoort dus thuis bij het uitschot. :roll:
Raar dat in het buitenland ook mensen -inclusief universitaire onderzoekers- voor gevaarlijke situaties waarschuwen, allemaal paranoïde mensen dus.
En als we op het nieuws horen dat er weer eens zoveel miljoen paswoorden gelekt zijn bij een groot bedrijf, dan doen we net alsof we niets gehoord hebben, het is maar de werkelijkheid, daar gaan we ons niet mee bezighouden... :roll:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Waar ging dit nu weer over ?

Ha ja 3000 ANPR camera’s die er toch komen, waarom dan beginnen over hoe iemand zijn taal gebruikt, mensen een stempel naïviteit geven, of paranoïde noemen en zelfs de politieke diversiteit en partijen erbij betrekken. Geen enkele politieke partij veroordeeld ANPR systemen om de criminaliteit in kaart te brengen en een doelgericht onderzoek mee uit te oefenen. Dus via stemmen los je dat ook niet op.

Ik kan enkel tegen zijn omdat het veel geld kost, waar het geld in andere zaken kan gestoken worden. Maar dat is een andere discussie. Het levert wel 200 man werk en het brengt de staatskas geld op en kan helpen op misdrijven op te lossen. Of het een terugverdien model is, dat kan niemand weten, maar ik dacht dat de eerste vloot camera’s al veel achterstallige betalingen heeft teruggevorderd en heeft geholpen in een aantal grote zaken. Of er data is gelekt hiervan, weet ik niet. iemand met een link ?

Ik herinner me in een ver verleden dat er op de Franse autosnelweg gecontroleerd werd op snelheid en er wat later op de borden boven de autostrade te zien was dat nummerplaat XXXXXX te snel reed. 10, 15 jaar geleden ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

mailracer schreef: Geen enkele politieke partij veroordeeld ANPR systemen om de criminaliteit in kaart te brengen en een doelgericht onderzoek mee uit te oefenen.
Ben je daar heel zeker van? :roll:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:Waar ging dit nu weer over ?

Ha ja 3000 ANPR camera’s die er toch komen, waarom dan beginnen over hoe iemand zijn taal gebruikt, mensen een stempel naïviteit geven, of paranoïde noemen
Paranoïde / paranoïa werd voor het eerst in dit topic gebruikt door axs, die nochtans een voorstander is van deze camera's.
Zelf heb ik niemand paranoïde genoemd, omdat het een stempel van "ziekelijk" drukt.
Zelf heb je dat woord wel meerdere malen gebruikt.
Kijk dus vooral in eigen boezem.
mailracer schreef:Geen enkele politieke partij veroordeeld ANPR systemen om de criminaliteit in kaart te brengen en een doelgericht onderzoek mee uit te oefenen. Dus via stemmen los je dat ook niet op.
Ik zou eens moeten de standpunten van politieke partjien hierover checken, maar jij redeneert precies echt volledig vanuit het standpunt van een politieke partijmandataris.
Wat levert het op voor de Overheid?
Kan het mij of mijn partij stemmen kosten?
Dat is precies het belangrijkste voor jou...
mailracer schreef:Ik herinner me in een ver verleden dat er op de Franse autosnelweg gecontroleerd werd op snelheid en er wat later op de borden boven de autostrade te zien was dat nummerplaat XXXXXX te snel reed. 10, 15 jaar geleden ?
Deze bijvoorbeeld :
Artikel Mo schreef:In 2012 raakte bekend dat gegevens van minstens 700.000 klanten van NMBS-Europa onbeschermd beschikbaar waren op de website van de NMBS-afdeling die instaat voor het internationaal reizigersvervoer.
Overijverige medewerkers van een Belgische gerechtelijke instantie hadden begin 2013 op eigen houtje een databank voor eigen gebruik in mekaar geknutsteld. Het was zo amateuristisch gebeurd dat de databank op een gegeven moment het voorwerp werd van een datalek. Dat was ernstig. Het ging immers om gevoeligere gegevens dan pakweg een adres of een telefoonnummer.
(https://www.mo.be/interview/privacycomm ... chendingen)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

petrol242 schreef:
mailracer schreef: Geen enkele politieke partij veroordeeld ANPR systemen om de criminaliteit in kaart te brengen en een doelgericht onderzoek mee uit te oefenen.
Ben je daar heel zeker van? :roll:


ja, tot het tegendeel bewezen word ?

en neen ik doe niet aan politiek. ik probeer de zaak nuchter te bekijken uit mijn eigen standpunt en ervaring. zonder vooroordelen zoals sommige wel doen. :roll:

en het gaat over het ANPR netwerk. niet over den NMBS. is hiervan (het ANPR netwerk) al data gelekt, of data misbruikt door een werknemer met slechte bedoelingen ? Want hierbij is het hele topic al enkele dagen bij ontspoort.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:en neen ik doe niet aan politiek. ik probeer de zaak nuchter te bekijken uit mijn eigen standpunt en ervaring. zonder vooroordelen zoals sommige wel doen. :roll:
Hoezo vooroordelen?
De minister zegt "enkel voor terrorisme en criminelen", maar de camera's werden ook al gebruikt voor mensen te pakken die hun verkeersbelasting niet betaald hadden.
Dat is geen vooroordeel maar de praktijk.

En hier: nog een site waar ze wat verder denken, ongetwjifeld allemaal doemdenkers.
https://www.intolaw.be/verkeersrecht/fa ... -ons-hoofd
Het is de bedoeling dat er binnen 5 jaar in heel België intelligente camera’s staan, die bovendien allemaal met elkaar zullen communiceren via een netwerk dat zich over het hele land uitstrekt. Zo zal van elk voertuig elke kilometer kunnen worden gevolgd. Geen onrealistische gedachte, aangezien er momenteel in tijden van grote besparingen toch zwaar wordt geïnvesteerd in ANPR-technologieën.
mailracer schreef:en het gaat over het ANPR netwerk. niet over den NMBS. is hiervan (het ANPR netwerk) al data gelekt, of data misbruikt door een werknemer met slechte bedoelingen ? Want hierbij is het hele topic al enkele dagen bij ontspoort.
De NMBS is ook een Overheidsbedrijf.
Heb jij redenen om aan te nemen dat het bij de ANPR camera's plots helemaal anders is, dat daar nooit fouten gebeuren?

En hier:
VRT Nieuws schreef:De slimme camera's die de volgende jaren in heel het land zullen worden geïnstalleerd, zijn tot veel meer in staat dan het lezen van uw nummerplaat. De camera's nemen een foto van heel het voertuig, en zien dus ook wie er in de wagen zit, schrijft het weekblad Knack. Meer nog, in de aanbesteding daagt de federale politie de industrie uit na te gaan of de camera's ook gezichten zullen kunnen herkennen. De privacycommissie reageert verrast...

Als je dan een module toevoegt om ook gezichten te herkennen, dan krijg je een bewakingsnetwerk dat over heel België wordt ontrold", zegt Clerix hierover in "De ochtend".

En er zijn nog meer evoluties aan de gang die wijzen op een insluipende inmenging van de overheid op het privéleven van de burgers, zegt Clerix.

Hij verwijst naar de wetgeving die momenteel in de maak is om het gebruik van politiecamera's uit de camerawet te halen, waardoor de beelden van de ANPR-camera's een jaar zouden kunnen worden bijgehouden, in plaats van een maand nu. "Mogelijk gevoelige informatie zal dus langer worden bewaard", zegt Clerix.

Hij waarschuwt ook. "Vandaag wordt er een technologische infrastructuur ontrold waar zeer weinig vragen worden over gesteld. Op termijn kan die infrastructuur gebruikt worden voor verregaande surveillancedoeleinden." Een maatschappelijk debat dringt zich dus op.


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/02/08 ... 1-2886393/
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik heb hier nochthans gelezen dat het met mobiele ANPR camera's was dat men de verkeersbelasting heeft geïnt tijdens een lokale verkeerscontrole. Heeft dus niets te maken met de vaste ANPR camera's waarvan sprake is in dit topic.

en je bent duidelijk bevooroordeeld, want je gaat ervan uit : omdat het bij de NMBS misloopt met het verzamelen van persoonlijke gegevens dat het ANPR netwerk ook gaat falen. Wat hebben deze met elkaar gemeen dan dat je de link legt. idd het is de overheid. weer een vooroordeel.

ik wacht nog altijd op een voorbeeld van ANPR camera's waar data is gelekt
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:ik heb hier nochthans gelezen dat het met mobiele ANPR camera's was dat men de verkeersbelasting heeft geïnt tijdens een lokale verkeerscontrole. Heeft dus niets te maken met de vaste ANPR camera's waarvan sprake is in dit topic.
Ik vind dit gewoon zielig. :roll:
Het waren mobiele, dus "helemaal iets anders".
Kunnen ze dat niet met vaste misschien?
En al die kritiek van experts hierboven over een politiemaatschappij, daar antwoord je dus gewoon niet op.
mailracer schreef:en je bent duidelijk bevooroordeeld, want je gaat ervan uit : omdat het bij de NMBS misloopt met het verzamelen van persoonlijke gegevens dat het ANPR netwerk ook gaat falen. Wat hebben deze met elkaar gemeen dan dat je de link legt. idd het is de overheid. weer een vooroordeel.
Dat is geen vooroordeel, dat heet ERVARING!
mailracer schreef:ik wacht nog altijd op een voorbeeld van ANPR camera's waar data is gelekt
Het gaat niet alleen over het lekken van data, maar het gaat ook over het gebruik en misbruik hiervan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

boulder schreef: En al die kritiek van experts hierboven over een politiemaatschappij, daar antwoord je dus gewoon niet op.
experts ? wat is er trouwens mis met de politie meer slagkracht te geven om hun werk te doen ? of is alles wat de politie doet per definitie slecht omdat het de overheid is ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:experts ?
Die VRT link gaat over de kritiek van een journalist van Knack die heel het bestek van 200 pagina's doorworsteld heeft, ik denk dat niemand op dit forum dit zelf gedaan heeft.
mailracer schreef:wat is er trouwens mis met de politie meer slagkracht te geven om hun werk te doen ? of is alles wat de politie doet per definitie slecht omdat het de overheid is ?
Klinkt goed, maar :

1) Is het wel alleen de politie die toegang heeft tot de gegevens?
Als het over verkeersbelasting gaat, is dat een taak van de belastingen, niet van de politie.
Maar ja, wacht, het waren mobiele ANPR camera's, dan telt het niet. :roll:

2) De gegevens kunnen bedoeld zijn voor de politie, maar wel in handen vallen van hackers.

3) Zoals uit het voorbeeld van die inbraak, waarbij het gerecht de zaak zomaar seponeert met als drogreden dat het geen prioriteit blijkt, is het maar zelden in het voordeel van de burger.
En of de zwakke schakel dan het gerecht of de politie is, maakt die burger niet uit.

4) Waar is het principe dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel bewezen is?
Met dergelijke systemen ziet men iedereen als een potentiële crimineel.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Doet me een beetje denken aan de reportage over die Oostenrijkers met hun software om met enkel openbare sociale media gegevens te profileren naar mogelijke terroristen. Die reportage deed me dan weer denken aan Asimov's Foundation reeks van de jaren stilletjes.

En software om verhoogde kansen op criminaliteit te voorspellen.

Dus met al die mogelijkheden en met de nog meer mogelijkheden die bijkomende maatregelen(zoals het cameraschild) zullen toevoegen moeten we toch uitermate voorzichtig zijn. In de reportage was er al een vingerwijzing naar een aantal protest acties, waarbij protesteerders werden gevolgd. De vrees dat protest, een van de hoekstenen in een dynamische democratie, ondermijnd wordt door dat mensen wat banger gaan zijn om op straat te komen dat ze niet geviseerd gaan worden achteraf.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Boulder schreef: 1) Is het wel alleen de politie die toegang heeft tot de gegevens?
Als het over verkeersbelasting gaat, is dat een taak van de belastingen, niet van de politie.
Maar ja, wacht, het waren mobiele ANPR camera's, dan telt het niet. :roll:
En nog maar eens iemand die iemand woorden in de mond legt die niet uitgesproken zijn.
Door woorden uit de context te halen, selectief te quoten, excessen te gebruiken en iemand woorden in de mond te leggen, heeft verdere discussie voeren geen zin.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

at boulder

een journalist is bij mijn weten geen expert, maar een verslaggever. Ik merk dat er kritiek is op het gedeelte gezichtsherkenning. Kan terecht zijn maar het heeft ook mogelijkheden. Maar een maatschappelijk debat hierover is idd nodig, ook om je volgende punten een antwoord te geven. ALs het uitsluitend gaat dienen voor misdaadbestrijding, incl zaken oplossen, dan heb ik er niets op tegen. zolang het goed is dichtgetimmerd natuurlijk.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

mailracer schreef:Geen enkele politieke partij veroordeeld ANPR systemen om de criminaliteit in kaart te brengen en een doelgericht onderzoek mee uit te oefenen.
petrol242 schreef:Ben je daar heel zeker van? :roll:
mailracer schreef:ja, tot het tegendeel bewezen word ?


Bij deze al eentje : https://pvda.be/sites/default/files/doc ... egelen.pdf

"Tot slot kunnen we deze maatregelen niet los zien van andere maatregelen die een inbreuk op de privacy vormen en door de regering worden voorbereid: de nieuwe dataretentiewet, een nationaal netwerk van ANPR-camera’s, de registratie van prepaidkaarten enzovoorts.
We kunnen hier dus terecht Benjamin Franklin citeren: “Een volk dat bereid is vrijheid in te ruilen voor veiligheid, zal snel geen van beide hebben”.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

axs schreef:En nog maar eens iemand die iemand woorden in de mond legt die niet uitgesproken zijn.
Door woorden uit de context te halen, selectief te quoten, excessen te gebruiken en iemand woorden in de mond te leggen, heeft verdere discussie voeren geen zin.
Hoezo, woorden die niet uitgesproken zijn, woorden in de mond leggen?
Ik zou eerder denken dat de voorstanders het niet kunnen halen, en dan maar mij persoonlijk aanvallen, ook een gekende tactiek.

Mailracer schreef letterlijk :
ik heb hier nochthans gelezen dat het met mobiele ANPR camera's was dat men de verkeersbelasting heeft geïnt tijdens een lokale verkeerscontrole. Heeft dus niets te maken met de vaste ANPR camera's waarvan sprake is in dit topic.
Ik weet ook niet waarom jij je aangesproken voelt over iets dat mailracer gezegd of geschreven heeft, en waarop ik dan gereageerd heb.
mailracer schreef:een journalist is bij mijn weten geen expert, maar een verslaggever.
Verslaggever is wel een minimalistische kijk op journalistiek.
Zo had de regering niet duidelijk gezegd dat er gezichtsherkenning ging tussen zitten, maar doordat hij de 200 pagina's van het bestek uitgepluisd heeft, is hij dat te weten gekomen.
Dus ja, die mens weet wel meer dan de meesten op dit forum.
mailracer schreef:Ik merk dat er kritiek is op het gedeelte gezichtsherkenning. Kan terecht zijn maar het heeft ook mogelijkheden. Maar een maatschappelijk debat hierover is idd nodig, ook om je volgende punten een antwoord te geven. ALs het uitsluitend gaat dienen voor misdaadbestrijding, incl zaken oplossen, dan heb ik er niets op tegen. zolang het goed is dichtgetimmerd natuurlijk.
Het heeft altijd mogelijkheden, je kunt er nog meer een politiestaat van maken.
Niet alleen weet je dan 24/24 7/7 welk voertuig waar naartoe ging, je kan ook zien wie erin zat.
Koppel dat aan het feit dat ze die gegevens dan nog eens een jaar lang zouden willen bewaren.
Je hebt echt de mogelijkheden om iemand dag en nacht te volgen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Kan terecht zijn maar het heeft ook mogelijkheden.
Dat is echt wel een giller van formaat... laten we meteen een GPS tracker met audio/video inplanten in mailracer... ik ben er zeker van dat het ook "mogelijkheden" heeft. Iedere nieuwe technologie heeft mogelijkheden maar als het op privacy aankomt gaan er hier toch een aantal met hun broek tot op hun enkels lijkt me :bang:

De discussie is dan ook zinloos als mensen een essentieel basis recht dat in de grondwet staat zomaar willen opgeven of met de voeten laten treden.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

boulder schreef: Mailracer schreef letterlijk :
ik heb hier nochthans gelezen dat het met mobiele ANPR camera's was dat men de verkeersbelasting heeft geïnt tijdens een lokale verkeerscontrole. Heeft dus niets te maken met de vaste ANPR camera's waarvan sprake is in dit topic.
Ik weet ook niet waarom jij je aangesproken voelt over iets dat mailracer gezegd of geschreven heeft, en waarop ik dan gereageerd heb.
.
Je haalde het volledig uit de context en legt daarbij zowel mij als mailracer woorden in de mond die noch door hem noch door mij uitgesproken zijn.

Het bewuste originele stukje waar mailracer naar refereerde:

axs schreef: de verkeersbelasting is op basis van je nummerplaat en de belastningsdienst heeft dus idd die info standaard ter beschikking.
De belastingsdienst heeft de nodige bevoegdheden en gebruikt hiervoor eigen mobiele ANPR systemen. Ze maken geen gebruik van de ANPR gegevens van de politie.
Geen onderzoeksrechter nodig dus ;)

—— gevolgd door het pikant detail ——
Iets totaal anders dus dan waar jij hier naar zinspeelt met:
boulder schreef: Maar ja, wacht, het waren mobiele ANPR camera's, dan telt het niet. :roll:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

petrol242 schreef:
Bij deze al eentje : https://pvda.be/sites/default/files/doc ... egelen.pdf

"Tot slot kunnen we deze maatregelen niet los zien van andere maatregelen die een inbreuk op de privacy vormen en door de regering worden voorbereid: de nieuwe dataretentiewet, een nationaal netwerk van ANPR-camera’s, de registratie van prepaidkaarten enzovoorts.
We kunnen hier dus terecht Benjamin Franklin citeren: “Een volk dat bereid is vrijheid in te ruilen voor veiligheid, zal snel geen van beide hebben”.
Ik merk in deze tekst dit op
De PVDA vindt dat de onderzoeken doelgericht moeten gebeuren. De nummerplaten van personen die een reëel veiligheidsrisico vormen moeten gevolgd kunnen worden en dat op basis van een mandaat van een onderzoeksrechter
Ze zijn er niet op tegen dus, ze willen er een beter beheer over.
r2504 schreef:
mailracer schreef:Kan terecht zijn maar het heeft ook mogelijkheden.
Dat is echt wel een giller van formaat... laten we meteen een GPS tracker met audio/video inplanten in mailracer... ik ben er zeker van dat het ook "mogelijkheden" heeft. Iedere nieuwe technologie heeft mogelijkheden maar als het op privacy aankomt gaan er hier toch een aantal met hun broek tot op hun enkels lijkt me :bang:

De discussie is dan ook zinloos als mensen een essentieel basis recht dat in de grondwet staat zomaar willen opgeven of met de voeten laten treden.
Deze discussie is eerder zinloos als je met opmerkingen komt over enkels en broeken. Met u discussieer ik niet meer en over 5 jaar ook niet meer. :twisted:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

mailracer schreef:Ze zijn er niet op tegen dus, ze willen er een beter beheer over.
Inderdaad een beter beheer, maar ook geen geldverspilling om de megalomanie van een paar machtsgeile idioten te bevredigen.
Een onderzoeksrechter bepaalt eerst welke plaat er in de database gaat en die welbepaalde plaat kan dan gevolgd worden. En dan gaat het over de ANPR camera's die er al staan. Dat is iets helemaal anders dan een mega order te plaatsen om een "schild" te bouwen wat een pure geldverspilling is en lukraak elke burger te gaan volgen en een rooi lamp te laten afgaan als er per toeval een geseinde plaat passeert.

En dat is uiteindelijk de discussie die we hier aan het voeren zijn en die eigenlijk in de Wetstraat had moeten plaats vinden, maar dat gebeurt dus niet en nu is het te laat.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

axs schreef:Je haalde het volledig uit de context en legt daarbij zowel mij als mailracer woorden in de mond die noch door hem noch door mij uitgesproken zijn.
Hij zei wel degelijk dat die verkeersbelasting over mobiele ging en dit hier over statische, dus het doet niet ter zake.
Ik zie niet in waarom dat nog verder moet gedetailleerd worden.
En ook het andere deel van je verhaal is niet waar, ik heb gequote op mailracer, het woordje axs stond er niet in, toch kom je er zelf ook op reageren.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik herinner me nog dat den Tobback in Leuven de 1000-e camera kwam inhuldigen in het station van Leuven. Iedereen was er sceptisch tegenover en ook de mensen aan het loket voelde zich geviseerd. Bij de spoorwegen is het letterlijk een netwerk met 1000-en camera’s die aan elkaar hangen, en waar bij manier van spreken iemand in Oostende kan zien wat er in het station van Luik gebeurd, maar dat gebeurd dus niet omwille van duidelijke afspraken. Zo zal een chef nooit zijn bediende kunnnen controleren of ze wel aan het werk zijn, of hoe lang ze naar de WC zijn geweest. Enkel een select groepje heeft toegang tot de camera beelden, en dan ook volgens bepaalde niveau’s en mogelijkheden.

Technisch personeel kan alle camera’s van zijn zone bekijken voor onderhoudstaken. Als ik een camera bekijk, dan word dat gelogd. Merkt men dat ik te veel naar 1 camera kijk, dan krijg je daar een opmerking van. Er is een team in Brussel dat de camera’s beheert en programmeert. En er is het veiligheidspersoneel in de controlekamers. Als bijkomende functie kan een seingever de perron’s in grote stations controleren om zijn taak in het station naar behoren uit te voeren. Terwijl vroeger bij manier van spreken een seingever door het venster kon kijken naar het treinverkeer, gebeurd dat nu met een camera systeem. Treinen in Leuven worden namelijk vanuit Hasselt gestuurd.

Het camera netwerk heeft al veel zaken helpen oplossen, vooral diefstal , maar heeft ook geholpen om gericht te patrouilleren in Brussel en Antwerpen nadat verdache handelingen door een individu zijn opgemerkt en ook herkenning van een verdachte in een moordzaak. Zelf heb ik tijdens het uitvoeren van mijn werk een zaak bespoedigd door te zeggen welke camera’s ze best controleren en rond welk tijdstip.
Men kan het systeem ook misbruiken, maar doordat er controle over is, gebeurd dat niet. een technieker zou in principe in de fietsenstalling kunnen controleren of zijn fiets er nog staat.

Ik heb ook weet van een camera in de luchthaven waar gezichtsherkenning als test toegepast word. Er is een medewerker in het systeem geplaatst. Kalend met een bril. Dat gebeurde door het inscannen van een foto. Probleem is dat iedereen met weinig haar en een bril verdacht is. Dus alleen hierdoor maak ik me weinig zorgen of het systeem ooit zal werken. Er is ook een reden waarom je op je pas niet mag lachen. Loop je met een grijns op je gezicht, dan zal het systeem je nog niet eens herkennen volgens mij. Je zal al veel algoritmes moeten invoeren om iemand automatisch op te merken en dan nog zal een persoon zijn mening moeten geven of het correct is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:maar dat gebeurd dus niet omwille van duidelijke afspraken
Je blijft gans je betoog steeds koppelen aan "brave gebruikers"... daar kunnen we echter totaal niet van uitgaan (meermaals bewezen).

Edit: Net gelezen in een ander topic http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 28#p758829 ... dat is dan ook met duideljke afspraken en een hoop disclaimers hoe zorgvuldig men wel met je gegevens omgaat... niet dus !

Edit2: Nog een artikel om eens te lezen...
http://m.standaard.be/cnt/dmf20180830_03691319
mailracer schreef:Merkt men dat ik te veel naar 1 camera kijk, dan krijg je daar een opmerking van.
En wie gaat controleren of "men" zelf niet naar dingen zit te kijken waar men niet moet naar kijken ?
mailracer schreef:Het camera netwerk heeft al veel zaken helpen oplossen
Dat betwijfel ik ook nergens... de vraag alleen is of het proportioneel is. Als ik in gans België zone 30 invoer (al lijkt het soms wel zo) dan zullen er ook minder ongevallen gebeuren.
mailracer schreef:Men kan het systeem ook misbruiken, maar doordat er controle over is, gebeurd dat niet.
Wederom heel simplistisch... je zou eens moeten weten hoeveel misbruik er is van het rijksregister (waar geen haan over kraait tot er eens iets wordt gezocht van een minister).
mailracer schreef:Je zal al veel algoritmes moeten invoeren om iemand automatisch op te merken en dan nog zal een persoon zijn mening moeten geven of het correct is.
Dus Apple's face id is volgens jou waardeloos en door iedereen zomaar te bedotten :roll: Ik denk dat je totaal niet beseft wat de huidige stand van de technologie is. Het zou trouwens dom zijn om nu toelating te geven om slimme camera's te plaatsen onder het idee dat de technologie vandaag nog niet rijp is... morgen zal hij dat wel zijn (maar je toelating zal nooit herroepen worden).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:...en waar bij manier van spreken iemand in Oostende kan zien wat er in het station van Luik gebeurd, maar dat gebeurd dus niet omwille van duidelijke afspraken. Zo zal een chef nooit zijn bediende kunnnen controleren of ze wel aan het werk zijn, of hoe lang ze naar de WC zijn geweest. Enkel een select groepje heeft toegang tot de camera beelden, en dan ook volgens bepaalde niveau’s en mogelijkheden.
Ik herinner mij een andere vervoersmaatschappij waar facturen boven de zoveel euro nooit zomaar goedgekeurd zouden worden, de politicus in kwestie omzeilde dit door de facturen op te splitsen, mocht je je niet meer herinneren over wie het gaat, het woordje DADING zal wel een belletje doe rinkelen.
Dit maar om aan te tonen hoe papier gewillig is, en hoe makkelijk regels omzeild kunnen worden.
Ervan uitgaan dat dit nooit gaat gebeuren is gewoon de ogen sluiten voor de realiteit.
mailracer schreef:Dus alleen hierdoor maak ik me weinig zorgen of het systeem ooit zal werken. Er is ook een reden waarom je op je pas niet mag lachen. Loop je met een grijns op je gezicht, dan zal het systeem je nog niet eens herkennen volgens mij. Je zal al veel algoritmes moeten invoeren om iemand automatisch op te merken en dan nog zal een persoon zijn mening moeten geven of het correct is.
Opnieuw een hele rare redenering.
Enerzijds verdedig je het gebruik van die camera's ("kijk eens hoe nuttig, we hebben al dit en dat opgelost qua diefstallen, geweld, etc.), en van als er bezwaren komen heet het dat het toch niet goed werkt, en dat we ons geen zorgen moeten maken.

Dan stel ik de vraag : Waarom zou iemand gigantisch veel geld investeren in iets (gezichtsherkenning) dat toch niet werkt?
Dus ik geloof niet dat het zo slecht werkt, anders zouden ze daar niet al dat geld tegenaan gooien.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

boulder schreef:......., en hoe makkelijk regels omzeild kunnen worden.
Ervan uitgaan dat dit nooit gaat gebeuren is gewoon de ogen sluiten voor de realiteit.
er kan altijd iets fout gaan, ik ben me daar wel degelijk bewust van, maar met de nodige procedures is al veel uit te sluiten. Er zal bij ons niemand toegang krijgen tot de camera's als daar geen reden toe is. Het is ook niet zo dat maar 1 persoon de toelating hiervoor geeft. Je kan het niet vergelijken met een facturatie waarmee gesjoemeld word.
boulder schreef:
mailracer schreef:Dus alleen hierdoor maak ik me weinig zorgen of het systeem ooit zal werken. Er is ook een reden waarom je op je pas niet mag lachen. Loop je met een grijns op je gezicht, dan zal het systeem je nog niet eens herkennen volgens mij. Je zal al veel algoritmes moeten invoeren om iemand automatisch op te merken en dan nog zal een persoon zijn mening moeten geven of het correct is.
Opnieuw een hele rare redenering.
Enerzijds verdedig je het gebruik van die camera's ("kijk eens hoe nuttig, we hebben al dit en dat opgelost qua diefstallen, geweld, etc.), en van als er bezwaren komen heet het dat het toch niet goed werkt, en dat we ons geen zorgen moeten maken.
er zijn al zaken opgelost met gewone CCTV systemen, niet met face-detectie, want die bestaan alleen in een testfase. ook in china trouwens. Ik verdedig idd het systeem met gewone CCTV camera's zoals ze bij ons gebruikt worden. Ook de manier van beeldverwerking en toegang verloopt al jaren correct.
Daarbovenop heb je een software tooltje die nummerplaten scanned wat schijnbaar goed werkt. Gezichtsherkenning daarentegen uit mijn ervaring als fotograaf zal niet werken. Het systeem bestond in het begin om automatisch op gezichten scherp te stellen, nadien is er een script gemaakt om personen automatisch te taggen. Ik heb een test gedaan met een verzameling foto's waar ik niet opsta als fotograaf en bijna alle gezichten zijn verkeerd of niet getagged. Kan je met lightroom trouwens.

Als ik me vermom, dan zal ik ook niet herkend worden. Lijkt me logisch. Terwijl vingerafdrukken uniek zijn, zijn gezichten dat niet.
Gebruik je pasfoto maar eens om je telefoon te ontgrendelen. Stel het in met je pasfoto, en controleer dan eens of het met je werkelijke gezicht werkt. Hier dus niet :-)
boulder schreef: Dan stel ik de vraag : Waarom zou iemand gigantisch veel geld investeren in iets (gezichtsherkenning) dat toch niet werkt?
Dus ik geloof niet dat het zo slecht werkt, anders zouden ze daar niet al dat geld tegenaan gooien.
De ontwikkeling van gezichtsherkenning is onstaan uit de fotografie, waarbij het eerste algoritme gebruikt werd om scherp te stellen op gezichten. Beelden vergelijken bestaat ook al lang. Je zal dus met eenvoudige systemen 2 beelden kunnen vergelijken die exact moeten overeenkomen. De doorontwikkeling om dat met verschillende gezicht-trekken te doen is iets waar men nu mee bezig is. Zo kan het script bepaalde delen van de foto afzonderlijk herkennen, bijvoorbeeld de ogen, de lippen, wenkbrauwen, kin. Als er enkele zaken kloppen hebben we een match en is de vergelijking correct verlopen. Wanneer ik een zonnebril draag en mijn lip tuit, dan zijn mijn ogen en lippen niet herkend, maar de rest van mijn gezicht wel. Of het systeem me dan zal aanvaarden stel ik dan in vraag. En het kan alleen maar met goed beeldmateriaal, iets wat ik ook in vraag stel bij de camera's in combinatie met beweging en een venster ertussen. Je zal in ieder geval niet herkend worden in het donker, ook niet als men infraroodlicht gebruikt om te verlichten. Je venster zal het licht uitsmeren, waardoor het beeld onbruikbaar word.
bivakmutsen, sjaals, bourka's, hoeden,.... . je kan dus wel zelf uitmaken of het een slaagkans gaat hebben. Nu er zal wel een firma hiermee aan de slag gaan en er geld mee gaan verdienen op kosten van de staat, maar het zal niet gebruikt worden met 100 procent betrouwbaarheid, want dat kan gewoon niet.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Stel, naar analogie met de camera's op de baan, dat men zou zeggen 'camera's' te plaatsen op onze digitale snelwegen om zo verdachte bewegingen (bv. protocollen, communicaties,...) te kunnen zien of de bewegingen van verdachte 'individuen' historisch te kunnen opzoeken.
Ik denk dat hier wel anders gepiept zou worden :D ondanks dat de insteek bijna hetzelfde is :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Hoe men het ook probeert te verantwoorden, onze fundamentele vrijheden worden geschonden, en dit wordt een politiestaat.
Is er veel mogelijk?
Natuurlijk?
Stel je voor, je verplicht iedereen vingerafdrukken af te staan, een speekselstaal, enz.
Je verplicht iedereen van een copie van zijn sleutels aan de politie te bezorgen (geen gedoe meer met slotenmakers nadien dus).
Je zet overal camera's, ook bij mensen thuis in elke kamer, met gezichtsherkenning, met audio erbij.
Je kunt dan het voorkomen van "gezinsdrama's" (eigenlijk een eufemisme voor meervoudige moord!) als drogreden gebruiken.
Je maakt een wet die zegt dat wie weigert hieraan mee te werken automatisch schuldig is, en in het gevang vliegt.
Als er nu nog iets gebeurt kun je perfect weten wie het was, waar en wanneer.
Je hebt een "veilige" maatschappij.
Er wordt een grote leider aangesteld.
Die vindt dat het maar eens gedaan moet zijn met kritiek op zijn beleid.
Gelukkig zijn die camera's er nog, nu kan men precies weten wie tegen is...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

boulder schreef:Hoe men het ook probeert te verantwoorden, onze fundamentele vrijheden worden geschonden, en dit wordt een politiestaat.
ik denk dat je in dat opzicht nog blij mag zijn dat : we veel ministers hebben met elk hun eigen belangen, we niet echt een leider hebben om Belgie te leiden, sommige politiekorpsen met elkaar niet door de deur kunnen, politici elkaar den duvel aandoen. en het gewoon een potje chaos is in de wetstraat als er eentje ne scheet laat. bij manier van spreken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:
boulder schreef:Hoe men het ook probeert te verantwoorden, onze fundamentele vrijheden worden geschonden, en dit wordt een politiestaat.
ik denk dat je in dat opzicht nog blij mag zijn dat : we veel ministers hebben met elk hun eigen belangen, we niet echt een leider hebben om Belgie te leiden, sommige politiekorpsen met elkaar niet door de deur kunnen, politici elkaar den duvel aandoen. en het gewoon een potje chaos is in de wetstraat als er eentje ne scheet laat. bij manier van spreken.
Politieke contexten kunnen veranderen.
Kijk naar Turkije, jarenlang streefde men er een sterke scheiding tussen religie en Staat aan, met Erdogan is dat snel veranderd.
Kijk naar de VS, hoe alles onder Trump verandert.
Ik zou mij niet blindstaren op de situatie vandaag.
Maar de wetten die er zijn kunnen door elk regime worden gebruikt of misbruikt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De kans dat in Belgie iets gaat veranderen op politiek vlak, schat ik 0.5 procent. Het zal volgens mij nog eeuwen duren voordat er van een dictator of alleenheerser in belgie gesproken wordt. Dat kan alleen maar als er een wereldoorlog uitbreekt en dan nog . Belgie is gekend van veel langs de buitenlijn te staan roepen en als er iets mag veranderen kijkt men altijd naar het buitenland hoe ze het daar oplossen. Belgie kopieert de zaak dan gewoon over. We zijn niet echt ondernemend op dat vlak buiten een paar uitzonderingen na.

wat in turkije goedgepraat word door de islam en koran te volgen, word in America goedgekeurd met "god bless america". Ook dat is in Belgie niet van toepassing. Wij schuilen niet achter een religie. Onze kerken lopen net leeg omwille van de vele schandalen.

ALs er wetten in Belgie misbruikt worden, dan zal het altijd voor dezelfde fiscale constructies zijn. Van een camera die een misdaad duidelijk in beeld brengt is er vaak geen discussie mogelijk, buiten dat ze het seponeren omdat het niet van belang is. :nono:

nu kan men duidelijk zien welke nummerplaat door het rood rijd, maar kan men niet zien wie achter het stuur zat. Ook bij ongevallen op de autoweg waar niet duidelijk meer is wie reed, kan men met gebruik van videobeelden mss wel opmerken wie de bestuurder was. Het creëert dus mogelijkheden, maar zoals met elke technologie kan het ook misbruikt worden. We kunnen dus alleen maar hopen dat er goede IT-ers of consultants hun werk correct uitvoeren en dat een auditorium regelmatig een audit doet. Maar niemand kan in de toekomst kijken, maar het gewoon afbreken omdat er misbruik van kan komen, dan denk ik dat er geen vooruitgang meer geboekt word op vele vlakken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:De kans dat in Belgie iets gaat veranderen op politiek vlak, schat ik 0.5 procent.
We hebben zelfs al een partij die de sharia wil invoeren hier in België... ik zou dus maar niet te hard roepen !

Grappig te zien trouwens dat het nu plots paniek is bij de andere politieke partijen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef: We kunnen dus alleen maar hopen dat er goede IT-ers of consultants hun werk correct uitvoeren en dat een auditorium regelmatig een audit doet.
Lijkt mij wat zwak om alleen maar te kunnen hopen dat mensen hun werk goed doen.
Ik denk dat we beter wetten stemmen die onze rechten vrijwaren.
mailracer schreef: Maar niemand kan in de toekomst kijken, maar het gewoon afbreken omdat er misbruik van kan komen, dan denk ik dat er geen vooruitgang meer geboekt word op vele vlakken.
Neen, eerst invoeren en dan een maatschappelijk debat over het gebruik ervan voeren, dat is dan "verstandig beleid", zeker?
De burger wordt echt als een idioot behandeld.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het grote verschil is en blijft dat een roodlichtcamera reageert omdat je door het rood rijdt, een anpr camera registreert u ook als je niets verkeerd doet.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Joe de Mannen schreef:Het grote verschil is en blijft dat een roodlichtcamera reageert omdat je door het rood rijdt, een anpr camera registreert u ook als je niets verkeerd doet.
J.
Inderdaad, met dergelijke systemen wordt het vermoeden van onschuld naar de prullenbak verwezen.
IEDEREEN wordt constant in de gaten gehouden, en achteraf wordt wel eens bepaald of je iets verkeerd gedaan zou kunnen hebben.
En als die verlenging van de termijn er komt, zoals die journalist zegt, kunnen de gegevens 1 jaar bijgehouden worden.
In dat jaar kan plots de prioriteit van bepaalde "misdrijven" verhogen, en ze hebben nog alle beelden van 1 jaar ver...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

En dan? Er is nog altijd een groot verschil tussen registreren en beboeten. Het zijn de camera’s niet die vervolgen. Het is justitie op basis van de wetgeving.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

R2D2 schreef:En dan? Er is nog altijd een groot verschil tussen registreren en beboeten. Het zijn de camera’s niet die vervolgen. Het is justitie op basis van de wetgeving.
Dus het maakt niet uit als er afgeluisterd en bespied wordt, zolang het maar niet beboet wordt?
Ik vind dit echt naïef, en zoals anderen reeds zeiden : als men zomaar akkoord gaat met het opgeven van fundamentele vrijheden met als drogreden terrorisme dan heeft discussiëren inderdaad geen zin.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

bespieden bestaat al sinds de invoering van bewakingscamera's. Beelden worden nu eenmaal gemaakt om achteraf na te zien wat er is gebeurd als er een misdrijf heeft plaats gevonden of bij extra toezicht tijdens evenementen of een misdadenplaag. In welk opzicht kan er vanuit gegaan worden dat ANPR camera's hiervan verschillen, buiten dat er een melding komt als er een gezochte plaat is geregistreerd.
In principe is elke camerasysteem dan een inbreuk op je privacy. terwijl hier wel een wetgeving bestaat om deze privacy te waarborgen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

mailracer schreef:bespieden bestaat al sinds de invoering van bewakingscamera's. Beelden worden nu eenmaal gemaakt om achteraf na te zien wat er is gebeurd als er een misdrijf heeft plaats gevonden of bij extra toezicht tijdens evenementen of een misdadenplaag. In welk opzicht kan er vanuit gegaan worden dat ANPR camera's hiervan verschillen, buiten dat er een melding komt als er een gezochte plaat is geregistreerd.
In principe is elke camerasysteem dan een inbreuk op je privacy. terwijl hier wel een wetgeving bestaat om deze privacy te waarborgen.
Je relativeert alles tot er zogezegd geen probleem meer is.
Het heeft geen zin te discussiëren met iemand die altijd ontkent dat er een probleem is, en alles normaal vindt.
Let's agree to disagree.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

mailracer schreef:In principe is elke camerasysteem dan een inbreuk op je privacy.
En dat is het ook.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Het kernwoord in deze en andere privacydiscussies is proportionaliteit, maar dat is voor sommigen blijkbaar moeilijk te behappen. 3.000 extra camera's om een handvol terroristen te vangen is niet proportioneel, punt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ja, mailracer, je hebt een rare kijk op de politiek en zeker op de geschiedenis van België. Er zijn nu al quasi alleenheersers en dictators in België en daar heb je heus geen wereldoorlog voor nodig. Als je denkt van in een parlementaire democratie te leven, moet je dringend die pil pakken om uit die virtuele realiteit te stappen.

Het land wordt door een select clubje vanuit de coulissen bestuurd. En daar bedoel ik voor alle duidelijk niet die poppenregering(en) mee hé. Die voeren maar uit wat ze gedicteerd worden. Albert Frére himself heeft dat nog toegegeven...
En het parlement, dat is nog de grootste farce! Die leutert maar wat aan om het gepeupel te sussen. Tussendoor heb je dan nog één of andere idioot die te pas en te onpas onozele praat verkoopt en die er nog mee weg komt ook, omdat die verslagen massa op een punt is gekomen om zomaar alles te slikken. Getuige de gelatenheid en de standpunten op dit forum.

Op politiek vlak verandert er net wél heel veel en aan een razend tempo. Spijtig genoeg niet ten goede van de bevolking, hoewel velen denken dat die veranderingen noodzakelijk zijn omdat ze de alternatieven die er wél zijn, gewoonweg niet willen of kunnen zien. Murw geslagen zeg maar. Ondertussen wordt de aandacht van de bevolking afgeleid met het gekul zoals over migratie en wordt de ene na de andere maatregel ingevoerd die onze fundamentele basisrechten grondig met de voeten treedt. Oh ja, bespieden is iets van alle tijden, alleen is het nu een pak makkelijker geworden.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”