Kom niet klagen als er binnen twee jaar een camera voor je deur staat

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er loopt een man rond in België die verlekkerd is op de afkorting ANPR, die staat voor 'Automatic Number Plate Recognition'. Die man is niemand minder dan minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), maar ook hem kennen zal straks weinig zoden aan de dijk brengen als u overal gevolgd wordt op onze wegen. Niet 1000, maar wel dik 3000 slimme camera's zullen in de toekomst nauwgezet uw rijgedrag en verplaatsingen bijhouden.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/kom-n ... 87907.html?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

walgelijk. Maar onder het mom van 'veiligheid' en 'antiterrorisme' en 'migratie' krijg je tegenwoordig alles verkocht.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Dat zijn 6 camera's per gemeente. Dat kan wel tellen.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Gisteren in het nieuws: gesloten psychiatrische instelling luistert gesprekken af van patiënten met hun bezoekers en zelfs advocaat.

Iemand een verontwaardigde politieke reactie gezien? Directie van de instelling mocht wel reageren dat het volgens hen geoorloofd was omdat er soms eens een patiënt is die met het hoofd op de muur bonkt (proportionaliteit is dus totáál zoek). Was zelfs geen item in Ter Zake.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Als het klopt dat we in dit land om de 2 uur met een vluchtmisdrijf te maken hebben, dan kunnen er niet genoeg camera`s geplaatst worden!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Camera's lossen niks op, enkel kunnen ze uw doen en laten beter volgen, .. waarom heb jij bij je nieuwe auto ineens een nieuwe nummerplaat nodig ! Werkt beter bij die slimme camera's. Het is dus gewoon om jouw te volgen en niks anders.

Als jouw auto gestolen wordt, wordt deze meestal niet terug gevonden. Want dan kan er niks, als ze bij u thuis inbreken dan kan men niks. Als gij straks een scheet laat in de verkeerde richting staat alles op camera en komen ze u halen !
Joe de Mannen schreef:walgelijk. Maar onder het mom van 'veiligheid' en 'antiterrorisme' en 'migratie' krijg je tegenwoordig alles verkocht.
J.
En ze hebben nog recent met duitsland en frankrijk 3 spionage satelieten gekocht, .. voor de politie en het leger !
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zeg maar gerust dat we aan het afglijden zijn naar een politiestaat. Al die nutteloze regeltjes waar de mens met wat gezond verstand zelf wel kan bepalen wat kan en niet kan. Onze vrijheden worden beperkt en nu worden we nog eens overal gefilmd.

Ik kan begrijpen dat regels nodig zijn maar het begint absurd te worden. Ooit is het begonnen met die GAS-boetes die het eten van een broodje op een openbare plaats verboden werd. Toen was er veel ophef over. Nu kan je voor van alles en nog wat een boete krijgen. Vooral dus kassa kassa en onderdrukking.

De verkiezingen stellen niets voor met al die kartels die al op voorhad besproken worden. Ik geloof niet meer in dit huidige systeem. Maar wil ook geen totale anarchie. De weg die we nu ingeslagen zijn is gewoon het begin va het einde van het leven dat we nu kennen. Geen enkele politicus is slim genoeg om een langetermijnvisie op te bouwen zodat het allemaal nog leefbaar wordt voor ons nageslacht. En dan bedoel ik niet alleen op die ANPR-cameras. Maar gewoon alles; milieu, migratieproblematiek, de digitalisering, energievoorziening, watervoorziening, onze wegen, openbaar vervoer, enz.

We blijven gewoon meer en meer betalen om onszelf verder te laten verkloten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Pengu schrijft: Geen enkele politicus is slim genoeg om...

Ze zijn allemaal heus wel slim genoeg, maar leven in angst altijd voor de komende verkiezingen/coalities. Parlementaire democratie is dood dus!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Inderdaad, ze weten allemaal goed genoeg wat er moet gebeuren, maar ze weten ook dat het volk te dom is om dat niet af te schieten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het wordt inderdaad steeds erger en nog altijd heb je mensen die beweren niets te verbergen te hebben :bang:

Ons systeem loopt dus soms mank maar anderzijds: Democracy is the worst form of government, except for all the others

Ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

r2504 schreef:Er loopt een man rond in België die verlekkerd is op de afkorting ANPR, die staat voor 'Automatic Number Plate Recognition'. Die man is niemand minder dan minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), maar ook hem kennen zal straks weinig zoden aan de dijk brengen als u overal gevolgd wordt op onze wegen. Niet 1000, maar wel dik 3000 slimme camera's zullen in de toekomst nauwgezet uw rijgedrag en verplaatsingen bijhouden.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/kom-n ... 87907.html?
De kracht van verandering.
Men krijgt +- 75 j later waar men voor gekozen heeft.
Het enige wat nog ontbreekt is de geheime polizei.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En hoe staat deze info ten opzichte van de slimme kilometer controle? Wordt je daar niet nog meer in detail gevolgd? Straks voor elk type voertuig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten
Zoals in het artikel staat... hoe zou je je voelen als je collega's, vrienden, partner... continue een camera op jou richt ?

Iedereen heeft iets te verbergen, ook al is het maar (letterlijk) de spreekwoordelijke "scheet" van hierboven.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Was het ook niet de bedoeling om die camera's ook te gebruiken voor trajectcontrole? Ook om bvb het zwaar verkeer dat normaal moet omrijden en niet via de dorpskern mag rijden, te vatten?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

wied schreef:Als het klopt dat we in dit land om de 2 uur met een vluchtmisdrijf te maken hebben, dan kunnen er niet genoeg camera`s geplaatst worden!
Het is net omdat men bang is voor de consequenties dat men dit doet. Je kan op elke hoek een camera zetten, maar men zal blijven vluchten voor de straf hoor.
Maw, hoe meer men controleert, hoe meer men verbergt. Volgens mij heeft dit alles dan ook een averechts effect.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Natuurlijk, maar we zijn dan ook in staat deze vluchters meteen een gepeperde rekening te sturen!

Dizzy schrijft: Democracy is the worst form of government...

Als we de democratische princiepes overboord kieperen, dan hebben we geen democracy meer maar the worst form of government ook!
Laatst gewijzigd door wied 22 aug 2018, 17:08, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb wel dingen te verbergen.

Maar laten we eerlijk zijn. Ik vind dat bedrijven al erg veel privacy van ons opofferen maar zij ontkennen het niet en moeten vele regels volgen sinds kort.

Dus bedrijven straffen ze maar de overheid is god almighty...

Ja sorry dan ga ik liever met een bedrijf in zee omtrent privacy.

Ik ben daar heel eerlijk in. Mij kan het niet Bommen wat facebook over me weet. De overheid daarintegen...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Pengu schreef:Geen enkele politicus is slim genoeg om een langetermijnvisie op te bouwen zodat het allemaal nog leefbaar wordt voor ons nageslacht. En dan bedoel ik niet alleen op die ANPR-cameras. Maar gewoon alles; milieu, migratieproblematiek, de digitalisering, energievoorziening, watervoorziening, onze wegen, openbaar vervoer, enz.
"Geen enkele" is wat overdreven. Daarnaast valt me steeds op hoe weinig de kiezers zelf stilstaan bij hun stemkeuze ...
In dit geval: een partij welke duidelijk staat voor "recht en orde", op elke verkiezingsfolder veiligheid in drukletters zet enz. en er vervolgens massaal de verkiezingen mee wint en dus de grote ministerposten ... Tsja, NVA kiezers moeten om deze beslissing niet zagen hé. Je kan niet zeggen dat zo'n beslissing niet in de aard van de partij lag en kiezersbedrog is... Ik bedoel dus dat de kiezer ook eens een lange termijnvisie moet hebben en slim genoeg moet zijn in het stemlokaal ...
boonpwnz schreef:Ik vind dat bedrijven al erg veel privacy van ons opofferen maar zij ontkennen het niet en moeten vele regels volgen sinds kort.
Dus bedrijven straffen ze maar de overheid is god almighty...
Ja sorry dan ga ik liever met een bedrijf in zee omtrent privacy.
Ik ben daar heel eerlijk in. Mij kan het niet Bommen wat facebook over me weet. De overheid daarintegen...
Niet veel geleerd van het facebookschandaal blijkbaar ? De bedrijven worden gewoon ingehuurd om illegale activiteiten te doen welke vervolgens kunnen bijdragen voor een verkiezingsoverwinning ... Vervolgens zijn die bedrijven nog machtiger want de zittende politici zijn corrupt geweest zodat die niet kunnen optreden als die bedrijven nog verder gaan.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Niet veel geleerd?

Ik besef gewoon genoeg dat men privacy al op straat ligt door facebook. Dus wat maakt het uit als ik nu maatregelen tegen bedrijven zou nemen?

De overheid kan ons overal zien. Kan aan al men gegevens. Dusja daar heb ik eerlijk schrik van.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Bij de overheid is er nog een controle en de overheid wordt in een democratie ook verkozen. Bij bedrijven is er maar 1 drijfveer, geld. Laat bedrijven doen en ze verkopen je grootmoeder als het 5 cent opbrengt. De schandalen rond facebook zijn duidelijk genoeg hoe ver dit kan gaan.

Wie niets te verbergen heeft... heeft geen leven.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Heeft niks te maken met niks te verbergen.
De toegang tot zulke privacy gevoelige informatie is gecontroleerd en in vele gevallen niet meteen identificeerbaar.
Verder is er weinig interesse in ‘een individu’ in de massa data tenzij je idd om specifieke redenen ‘gezocht’ wordt.
Het leeuwendeel van de data wordt en masse gemined, niet op individueel niveau... en dan nog.


Ik heb in ieder geval geen problemen met de 1000den camera’s, databases die mijn doen en laten registeren... succes/veel kijkgenot aan degene die mij uit de massa kan plukken.... het kan maar ‘interessant’ zijn.
Dat anderen daar een andere mening op na houden is hun volste recht, maar sommigen houden er echt paranoide gedachten op na.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als je dit creepy vindt, heb je - corrigeer me als ik fout ben - niets begrepen van onze rechtsstaat.
De politie kan nog veel meer leuks over u vinden dan langs waar uw auto gepasseerd is: met welke masten (meervoud) uw GSM op elk moment van de dag gedurende de laatste x jaar verbonden was en dus kunnen ze nagaan waar u was. Niet waar uw auto passeerde (wie zat er aan het stuur), maar waar uw GSM was en dus meer dan waarschijnlijk jijzelf.
Creepy? Misschien.

Maar niemand heeft toegang tot die gegevens, tenzij de politie op bevel van een onderzoeksrechter.
Dat is met ANPR net hetzelfde. Ja, de data is er, maar nee: niemand kan daar aan. Dus voor een banale inbraak zal de onderzoeksrechter het misschien niet nodig/nuttig/wenselijk achten om de ANPR data op te vragen, maar voor rondtrekkende inbraakbendes dan misschien weer wel.

Op een scheet na, heb ik ook niets te verbergen, wat niet wil betekenen dat iedereen toegang krijgt tot mijn mails of mijn NAS.
Maar ook dat kan de politie, op bevel van de onderzoeksrechter, confisceren voor onderzoek. Creepy? Nee, de rechtsstaat.

Een politiestaat betekent dat er geen onafhankelijke rechters en onderzoeksrechters zijn (zoals bv in Turkije, India, China, Kenia, ...) en de politie zomaar wat mag doen zonder daar verantwoordelijk voor gehouden te kunnen worden.

Vandaar dat je blij moet zijn met procedurepleiters, ook al verdedigen ze soms criminelen, omdat zij de justitie dwingen om de regels te volgen. Regels die voor iedereen gelden en dus ook voor justitie zelf. Huiszoeking zonder correct huiszoekingsbevel: ongeldig bewijs (als voorbeeld).
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Knack schreef:Zo'n camera is perfect in staat om op basis van gezichtsherkenningstechnologie u uit een menigte te pikken (wat ook daadwerkelijk elke dag in China gebeurt)
Dat moeten inderdaad wel zéér slimme camera's zijn als zij al die Chinezen uit elkaar kunnen houden. Afbeelding
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ongeldig verkregen bewijs wordt al effe niet meer automatisch verworpen.
Dat gebeurt nu op een case by case basis.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Op de ANPR's in Gent staat er vlakbij een paal met een bord dat je de gegevens kan opvragen mits een gemotiveerd schrijven.

Waarom doen we dit niet massaal?
Zij verwerken onze gegevens, wij hebben recht op inzage.

Zelfde met andere pakezels zoals trajectcontrole.

Wat zijn onze rechten? Onze nummerplaten worden automatisch gelogged. Deze zijn vlot te koppelen aan persoonsgegevens. In de toekomst weten ze dus exact hoe lang je er over doet tussen afrit x en y. Er wordt gezegd dat die 3000 camera's bedoeld zijn voor de controle op de kilometerheffing.

Een jaar terug kreeg ik al van de politie te horen wat ze met die camera's konden, ze moesten maar een nummerplaat ingeven en ze konden je al door heel vlaanderen volgen gezien deze systemen al gekoppeld zijn.

Ik ken iemand die aan urbexing doet en die wordt steeds lastiggevallen als er weer eens een urbex melding is, en hij toevallig in de buurt was met zijn wagen. Vlakbij staat immers zo'n ANPR pakezel.

De echte criminelen die zetten gewoon een valse nummerplaat op hun wagen, want slim zijn de camera's niet - ze weten niet of een nrplaat wel op een wagen hoort. Ze mogen dan nog zoveel flaggen, met een valse nrplaat is de ANPR waardeloos. Zo'n camera bevat wat OCR maar zeker geen advanced AI.

Dus conclusie: om de burger te volgen, uit te melken, te controleren, ... het wordt hier echt een politiestaat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:In de toekomst weten ze dus exact hoe lang je er over doet tussen afrit x en y.
Maar nee... dat gaan ze niet doen... ANPR's camera's zijn er louter voor terroristen en criminelen :bang:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

r2504 schreef:
ub4b schreef:In de toekomst weten ze dus exact hoe lang je er over doet tussen afrit x en y.
Maar nee... dat gaan ze niet doen... ANPR's camera's zijn er louter voor terroristen en criminelen :bang:
Zelfs HLN weet dat de kans om om te komen door terroristen extreem laag is:

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/is ... ~aa03584e/

Afbeelding

Het proportionaliteitsprincipe is dus geschonden
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Joe de Mannen schreef:walgelijk. Maar onder het mom van 'veiligheid' en 'antiterrorisme' en 'migratie' krijg je tegenwoordig alles verkocht.
J.
Helaas niet, want de civiele veiligheid ... die schaft Jambon dan zo goed als af...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Pengu schreef:Zeg maar gerust dat we aan het afglijden zijn naar een politiestaat. Al die nutteloze regeltjes waar de mens met wat gezond verstand zelf wel kan bepalen wat kan en niet kan. Onze vrijheden worden beperkt en nu worden we nog eens overal gefilmd.

Ik kan begrijpen dat regels nodig zijn maar het begint absurd te worden. Ooit is het begonnen met die GAS-boetes die het eten van een broodje op een openbare plaats verboden werd. Toen was er veel ophef over. Nu kan je voor van alles en nog wat een boete krijgen. Vooral dus kassa kassa en onderdrukking.

De verkiezingen stellen niets voor met al die kartels die al op voorhad besproken worden. Ik geloof niet meer in dit huidige systeem. Maar wil ook geen totale anarchie. De weg die we nu ingeslagen zijn is gewoon het begin va het einde van het leven dat we nu kennen. Geen enkele politicus is slim genoeg om een langetermijnvisie op te bouwen zodat het allemaal nog leefbaar wordt voor ons nageslacht. En dan bedoel ik niet alleen op die ANPR-cameras. Maar gewoon alles; milieu, migratieproblematiek, de digitalisering, energievoorziening, watervoorziening, onze wegen, openbaar vervoer, enz.

We blijven gewoon meer en meer betalen om onszelf verder te laten verkloten.
Onze vrijheid wordt meer en meer beperkt gewoon omdat we met teveel zijn en steeds meer divers, meer mensen op dezelfde plaats = meer regels nodig = meer controle.
Cameras zijn louter het gevolg, niet de oorzaak.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik hoop soms dat er iemand opstaat die verbaal sterk genoeg is om een meerderheid van de mensen te overtuigen dat het zo niet meer verder kan. En op een beschaafde manier een revolutie kan starten waarbij de mens, natuur centraal staan. En dit op een manier om onze huidige rechtstaat/overheid te "verwijderen" en totaal opnieuw te beginnen. Onze vrijheden worden meer en meer beperkt. Rijken worden rijker, armen worden armer. Je voelt op elk vlak dat dit enkel maar eens kan barsten of we blijven ons ernaar plooien.

Ik heb geen zin in een burgeroorlog maar het zou me niet verwonderen dat dit er ooit eens van gaat komen. Dan heb ik liever iemand die het op een beschaafde manier kan doen. Als er nu iets moet veranderd worden aan bepaalde wetten zitten ze met elkaar in de clinch op federaal of regionaal niveau. Als er een grondwetswijziging nodig is duurt dit allemaal veel te lang en is omslachtig. Wel, gooi alles overboord, kijk naar landen waar het wel goed wordt aangepakt en neem die ideeën over.

De voordelen om opnieuw te beginnen zouden voor mij opwegen tegenover de nadelen. Het zal ons veel minder kosten door minder ambtenaren bijvoorbeeld of politiekers die hun zakken vullen. We zouden meer echte inspraak krijgen. Alles zou vlugger kunnen worden beslist. En mensen die aan de macht zijn kunnen beter worden gecontroleerd. En dan kunnen we ineens dat koningshuis afschaffen.
De nadelen zijn spijtig genoeg dat het land even in een anarchistische chaos kan verkeren als dit niet goed wordt aangepakt.

Dan zou zo'n persoon zoals Jambon beter worden afgerekend door de publieke opinie. Diene mens verkoopt echt prietpraat soms.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Gray schreef: Onze vrijheid wordt meer en meer beperkt gewoon omdat we met teveel zijn en steeds meer divers, meer mensen op dezelfde plaats = meer regels nodig = meer controle.
Cameras zijn louter het gevolg, niet de oorzaak.
problem-reaction-solution

nu ook in mijn gemeente: het kalergi plan
op de plaats waar normaal 9 villa's passen gaan ze een 60 tal sociale woningen erbij zetten
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef:Er loopt een man rond in België die verlekkerd is op de afkorting ANPR
En nergens ook maar het minste protest, 't is voor de veiligheid van de kindjes, hé.

Nog even en iedereen krijgt een chip bij de geboorte. Wie was ook weer dat genie dat een DNA staal wou nemen bij elke geboorte?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Pengu schreef:Ik hoop soms dat er iemand opstaat die verbaal sterk genoeg is om een meerderheid van de mensen te overtuigen dat het zo niet meer verder kan. En op een beschaafde manier een revolutie kan starten waarbij de mens, natuur centraal staan. En dit op een manier om onze huidige rechtstaat/overheid te "verwijderen" en totaal opnieuw te beginnen. Onze vrijheden worden meer en meer beperkt. Rijken worden rijker, armen worden armer. Je voelt op elk vlak dat dit enkel maar eens kan barsten of we blijven ons ernaar plooien.

Ik heb geen zin in een burgeroorlog maar het zou me niet verwonderen dat dit er ooit eens van gaat komen. Dan heb ik liever iemand die het op een beschaafde manier kan doen. Als er nu iets moet veranderd worden aan bepaalde wetten zitten ze met elkaar in de clinch op federaal of regionaal niveau. Als er een grondwetswijziging nodig is duurt dit allemaal veel te lang en is omslachtig. Wel, gooi alles overboord, kijk naar landen waar het wel goed wordt aangepakt en neem die ideeën over.

De voordelen om opnieuw te beginnen zouden voor mij opwegen tegenover de nadelen. Het zal ons veel minder kosten door minder ambtenaren bijvoorbeeld of politiekers die hun zakken vullen. We zouden meer echte inspraak krijgen. Alles zou vlugger kunnen worden beslist. En mensen die aan de macht zijn kunnen beter worden gecontroleerd. En dan kunnen we ineens dat koningshuis afschaffen.
De nadelen zijn spijtig genoeg dat het land even in een anarchistische chaos kan verkeren als dit niet goed wordt aangepakt.

Dan zou zo'n persoon zoals Jambon beter worden afgerekend door de publieke opinie. Diene mens verkoopt echt prietpraat soms.
Zo wat niet verder kan?
Op 10.000jaar menselijke geschiedenis hebben we het nog nooit zo goed gehad als nu, rijk, arm en alles ertussen
Enja, dat zie je als gevolg ook aan volgende grafiek:

Afbeelding

We zijn onze eigen grootste bedreiging.
Meer welvaart, meer mensen, meer regels, meer controle.

De politiestaat is het logisch gevolg om nog steeds met zoveel mensen te "kunnen" overleven.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

ub4b schreef:In de toekomst weten ze dus exact hoe lang je er over doet tussen afrit x en y.

Er wordt gezegd dat die 3000 camera's bedoeld zijn voor de controle op de kilometerheffing.
Ik vind het geen probleem dat op die manier snelheidsduivels die systematisch te snel rijden gepakt worden in plaats van mensen die bijvoorbeeld tijdens het inhalen iets te snel gaan.
Ik zie het verzet hiertegen dus voornamelijk komen van de coyote-rijders en andere verkeerscriminelen die denken dat ze dank zij de technologie continu de wet aan hun laars kunnen lappen.

En een (slimme) kilometerheffing is ook een goede zaak om de files aan te pakken en heeft ook een bijzonder goed milieu effect.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kilometerheffing voor vrachtwagens zorgt alleen maar voor meer zwaar verkeer in kleine dorpen want op de N wegen moeten ze betalen.
Echt een verbetering, ge hebt gelijk.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat is niet het probleem dat er een kilometerheffing is, wel dat ze niet overal geldt.
Eigenlijk zou het tarief moeten oplopen van autosnelweg (goedkoop) tot lokale weg (duur). Nu zijn lokale wegen "gratis".
Dat gezegd zijnde: als je van de haven van Antwerpen iets tot in een industriegebied wil krijgen via dorpskernen of via de autostrades, dan denk ik dat personeelskost en efficiënte benutting van de capaciteit harder gaan doorwegen dan de "gratis" kilometerheffing via dorpskernen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor mij mogen ze er om de 5 meter één plaatsen.

Als je slachtoffer bent van een misdrijf of een door camera's geregistreerde 'poging tot', dan ben je al blij als deze op die manier kunnen gevat worden;

En wat mijn eigen verplaatsingsgedrag betreft, ik heb er geen probleem mee dat men weet dat ik gaan winkelen ben bij Colruyt of Delhaize of in restaurant x of y iets gaan eten ben. Integendeel, ook hier hebben camera's nut. Als je van iets van iets beschuldigd of verdacht zou worden, kan dat je alibi nog bevestigen.

Ooit heeft de lokale politie bij ons de dader van de diefstal van de geldbeugel van mijn moeder kunnen vaten. De staat doet uiteindelijk nog eens nuttige aankopen.

En wie hier tegen is onder het mom van 'privacy', bij mij is het begrip 'nihil'. Nogmaals wat is het probleem als je gewone dagdagelijkse handelingen doet en niet bezig bent met criminaliteit? Natuurlijk blijft het probleem de onderbestaffing van politionele diensten en de niet zelden archaïsche technologie waarmee deze moeten werken. investeer evenredig in politie personeel en innovatieve technologie in combinatie met camera's. De kans is groter dat heel wat misdaad vlotter en vlugger opgelost wordt.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 23 aug 2018, 09:29, in totaal 1 gewijzigd.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

De privacy-regels in België zijn duidelijk, de gecapteerde gegevens zijn alleen maar opvraagbaar in specifieke gevallen, bv een onderzoek naar criminele feiten.
Ik deel ook de mening van enkelen hierboven, met een goede dosis paranoia zie je overál gevaar.
Zo kan je er bv. ook tegen zijn dat massaal DNA-stalen worden genomen, maar in Nederland heeft dit toch al tot doorbraken in moordzaken geleid, zoals deze week nog. Je zal maar de ouder van een vermoord kind zijn, het feit dat de moordenaar nog rondloopt (het kan je buur zijn) is ondraaglijk. Wel, ik denk dat ook ANPR kan helpen in dergelijke zaken.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”