De telecom schoothond toont zijn tanden.

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
blidi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 405
Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer

Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Zeer leuk artikel, staat mij zeer aan.. maar, eerst zien en dan geloven :wink:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Yep, ziet er veelbelovend uit. Nu nog de toepassing ervan afwachten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die Orange prijs dat konden ze van in het begin al goed doen. Iedereen met wat boerenverstand zag toen al dat het huidige systeem niet goed kwam. Maar ja, de experts van tegenwoordig hebben geen boerenverstand meer (of ze komt pas veeel later).

Op zich is "uitsluitend internet" ook wel een goede stap, maar ik hoop dat ze internet, tv en vaste telefonie ook eens gaan loskoppelen. Of het gemakkelijker maken dat er andere keuzes in pakketten komt. Zo denk ik bv aan EDPnet waar ik wel internet wel van wil afnemen, maar dan moet ik een tv oplossing zoeken (die vaak belachelijk duur is als product op zich).

Bovendien mis ik ook het volgende: het zou verboden moeten zijn dat een 2P product een pak duurder is dan een 3P.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Afwachten,inderdaad ik denk dat zowel Telenet als Proximus nog wel in beroep zullen willen gaan tegen dergelijke uitspraken,niet dat ze veel kans op slagen hebben,maar ze kunnen het wel nog een tijd rekken,daar mag je zeker van zijn.
Ik denk ook dat Proximus zeer goed gewapend is(via Scarlet) bij Telenet is het een ander verhaal..daar waren de laatste cijfers al niet zo goed,en gaf men als reden dat er nog geen jaarlijkse prijsverhoging was geweest.
Laatst gewijzigd door fluppie 03 mei 2018, 11:19, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

In beroep gaan?
Dat is geen rechterlijke uitspraak é, gewoon een 'advies' na een 'studie'.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Afwachten tot je het BIPT-document in handen hebt.

Maar ik geloof nooit dat de consument om de 6 maanden gaat kunnen switchen zonder kosten.

De duopolisten zullen wel verkregen hebben dat volgende overstapdrempels blijven bestaan:
- activeringskost van 50 euro
- vendor lockin apparatuur: bij providerswitch moet je verplicht van modem, router en tv-toestel(= interface + afstandsbediening) veranderen
- verplichte dag verlof om zogenaamde "installateur" binnen te laten die deze vendor lockin apparatuur door je strot komt rammen

Deze overstapdrempels zijn er door het duopolie zo ingeramd dat iedereen dat normaal is beginnen beschouwen en dat je dus van brainwashing kan spreken.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het gaat toch de goede kant uit met de prijzen voor internet en televisie.

Scarlet Trio voor 39 euro is nog nooit gestegen in prijs sinds het bestaan ervan. En is dus eigenlijk goedkoper geworden (inflatie). Nog steeds een goede deal voor een klassiek totaalpakket vergeleken met de bundels van proximus en telenet die wel af en toe duurder worden.

Onbeperkte internet vanaf 24,95 euro van EDPNET via VDSL (20/2 Mbps, wel vrij triestig, zeker de upload).

Voor 20 euro Easy Internet @home van Orange. Verplaatsbaar, geen installatie. Beperkt quota maar genoeg voor velen.

Wie wil hoeft niet veel te betalen voor internet. Als men de adviezen van het BIPT zou volgen kan het er alleen maar nog beter op worden. Maar wat ik wil zeggen is dat de huidige situatie al niet slecht is.

Aanvulling 12u35;

Nog vergeten... mensen die Facebook gebruiken, e-mail, internetbankieren, buienrader raadplegen, kijken welke promoties er in de Aldi staan, de artikels lezen op de nieuwswebsites maar (bijna) geen youtube / Netflix en dergelijke, en zo zijn er heel veel denk ik, die komen al toe met de 15 euro / 15gb versie van Orange. Ik denk aan mijn ouders voor dat gebruikspatroon.
Laatst gewijzigd door WalterB1 03 mei 2018, 12:35, in totaal 1 gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Het lijkt inderdaad zo dat die belgische supertanker eindelijk zijn koers aan het veranderen is. Op voorwaarde dat Orange (europese speler van formaat) niet tevreden is met een ''tripolie'' toestand, maar werkelijk kabaal in de stal wil uitlokken!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Het is inderdaad te hopen dat de aanbieders in de toekomst ook mogen TV, internet of vaste telefonie apart aanbieden, of dual play, en dat het niet alleen internet wordt dat ze apart mogen leveren.
Maareuh, eerst zien en dan geloven.
Dit is nog maar een analyse van het BIPT.
Dan moet er nog een concreet voorstel komen.
Daarna kun je er donder op zeggen dat zowel Telenet als Proximus op de rem gaan staan, in beroep gaan tegen beslissingen...
Die gaan dat zo lang mogelijk proberen te rekken.

Straks zijn er ook weer verkiezingen.
Ik hoop dat veelbelovend niet op die manier moet geïnterpreteerd worden...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Het internet only verhaal op de kabel is misschien wel interessant voor mij.

Ik krijg via VDSL maar 30/10 (en verbetering zit er niet aan te komen) en de beschikbaarheid van fiber is een lachertje (en dan zal in het uiteindelijk plaatje nog maar 50% van de huizen aansluitbaar zijn).

Dus mijn hoop is gesteld op bvb Edpnet die via de kabel internet only zouden kunnen gaan aanbieden (ik hoef geen TV).
(liever Edpnet dan Mobistar, want ik ondersteun liever een kleine speler dan een multinational)
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Ivm Orange is Proximus de kleine speler, en Edpnet zelfs een lilleputter. Onafgezien nog van het feit dat het maar de vraag blijft of Edpnet ook via kabel zou gaan werken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 687
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

keep on dreaming....

Denken jullie nu echt dat Telenet hun melkkoe gaan laten opdrogen. Voor geld gaan vele poortjes open, zeker in het corrupte Belgie. Porter weet
dat maar al te goed....

Verleden week nog gelezen in het nieuws : Porter is bereid een "politieke adviesraad" in Wallonie te installeren en rijkelijk te bekostigen in ruil voor VOO, zodat Orange geen eerlijke kans krijgt
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, het BIPT heeft zelf de problemen veroorzaakt door steevast een oplossing te kiezen die het slechtst voor de consument is:

-- op DSL: een wholesale-only model waarbij de kleine providers geen tv kunnen aanbieden wegens een proprietary streambeveiliging van Proximus, en Proximus ook nog eens die kleine providers mag gevangenzetten tussen de hoge kosten van hun wholesale aanbod en een lage retailprijs via hun dochterbedrijf Scarlet, dat ook als enige tripleplay kon aanbieden (tot zeer recent, uiteraard). Een apart tv-only abo was meer dan dubbel zo duur als tv in hun tripleplay abo, toen het nog beschikbaar was.

-- op kabel: het retailprijs-model voor de alternatieve kabelproviders is een echte farce: na een uitgerokken juridische strijd moest Telenet z'n kostenstructuur duidelijk maken maar het document dat ze bij het BIPT indienden, was totaal onleesbaar met codes en addendums. Het BIPT "straft" Telenet daarvoor door het voor hen meest lucratieve model te implementeren, waardoor de kostprijs voor andere providers gewoon afhangt van de retailprijs van Telenet. Gevolg: jaarlijkse prijsstijging van Telenet en slechts 1 alternatieve provider die sterk genoeg is om het te proberen. Zelfs Proximus blijft afwachten wegens allerlei limitaties opgelegd door het BIPT.

't Is leuk dat het BIPT de gestagneerde situatie nu aanklaagt bij Europa, maar de DSL markt ligt al plat van 2009 wegens de overname van Scarlet door Proximus, en als men Telenet toelaat om Voo over te nemen, dan gebeurt waarschijnlijk net hetzelfde op de kabel, zelfs indien men het retailmodel versoepelt of verandert.

Ik wil al jaren overschakelen voor internet-only maar het opzettelijke gebrek aan concurrentie op de tv-only markt houdt dat tegen. Zelfs als de alternatieve DSL providers wel een tripleplay kunnen aanbieden, wil ik nog providers apart kunnen mixen aan prijzen waar echte marktwerking op zit.

De mogelijke openstelling van Proximus z'n glasvezel netwerk zou andere providers kunnen toelaten om hun eigen netwerk-hardware te gebruiken zoals indertijd bij ADSL (wegens geen vectoring gedoe op fiber)? Dat leek in ieder geval het meeste voordeel voor de consument op te leveren wegens afschrijfbare hardwarekosten tov de gelijkblijvende contractkosten van een wholesale-achtige organisatie. Afwachten wat het BIPT kan verzinnen om ook de fiber dicht te timmeren.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

cptKangaroo schreef:De mogelijke openstelling van Proximus z'n glasvezel netwerk zou andere providers kunnen toelaten om hun eigen netwerk-hardware te gebruiken
Als je volgende foto's ziet, weet je dat Proximus hun glasvezelnetwerk zó ontworpen heeft dat er fysiek gewoon geen plaats meer is om apparatuur van derden toe te laten.

Afbeelding
Afbeelding

Dit wil dus zeggen dat het BIPT veel werk gaat hebben om de fiberspaghetti van Proximus te reguleren.

Ik ben eens benieuwd wanneer de Belgische consument een Fritz!Box 5491 rechtstreeks met een SC/APC-kabeltje gaat mogen aansluiten op de ONTP.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Als je volgende foto's ziet, weet je dat Proximus hun glasvezelnetwerk zó ontworpen heeft dat er fysiek gewoon geen plaats meer is om apparatuur van derden toe te laten.
Bij derden vervalt gewoon de BBOX... bij EDPnet wordt deze bijvoorbeeld vervangen door een Fritzbox.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Die overname destijds van Scarlet blijkt voor Proximus inderdaad een gouden zaak te worden(en had beter nooit toegelaten geworden),op deze manier zijn ze nu ook gewapend tegen eventuele prijsbrekers die eventueel later,met de nieuwe BIPT voorwaarden op de markt zouden kunnen komen,Telenet komt daar voorlopig tekort,maar het word gevaarlijk wanneer ze VOO zouden kunnen/mogen overnemen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Moest Proximus Scarlet niet hebben dan kon men evenzeer morgen een low-cost merk uit te grond stampen... idem voor Telenet trouwens (al gaat men dat natuurlijk niet doen zolang er genoeg mensen wel de volle pot willen betalen).

Ik zie ook niet in wat VOO hiermee te maken heeft... da's gewoon een Waalse speler.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

De overname van VOO biedt hen zowel de kans om nog meer netwerk te beheren alsook een pricesqueezer à la Scarlet op de kabel te zetten. Nu ze nog geen rechtstreekse concurrenten zijn, is er minder kans dat men een probleem maakt van de mededinging. Bij een overname kan je ook nog kosten recupereren terwijl een nieuw bedrijf zonder klanten enkel kosten geeft.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Inderdaad,met VOO erbij kan Telenet de naam gewoon inzetten als 'prijsbreker' ook in Vlaanderen,zoals Proximus doet met Scarlet,en zo eventuele andere aanbiedingen van andere providers te counteren,dit word dan terug iets waarop men met veel aandacht zal moeten toekijken,op deze manier ziet het er voorlopig niet uit dat we hier nieuwe spelers moeten verwachten,ook niet met betere prijzen om de lijnen te gebruiken door derden.
Ik vind ook dat er men op moet toezien dat 2P nooit duurder mag zijn dan een 3P.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fluppie schreef:Inderdaad,met VOO erbij kan Telenet de naam gewoon inzetten als 'prijsbreker' ook in Vlaanderen
Ik begrijp jullie idee niet meteen... een Tatoo kost bij VOO 86.95 euro, een Whoppa bij TN 79.48 euro.

Misschien dat de match tussen beide formules niet 100% is maar VOO als prijsbreker ontgaat me een beetje (wat trouwens zou betekenen dat TN gans Wallonie op die manier op een "prijsbreker" zou plaatsen wat ze heus niet gaan doen). Als TN echt een prijsbreker wil dan kan ze die ieder moment zelf in de markt zetten... daar gaat het heus VOO niet voor gebruiken.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Er staat een art op de website v/d Tijd:

Europees fiat voor meer concurrentie op Belgische Telecom markt.

Maar ik kan die pagina niet openen,maar het lijkt mij belangrijk te zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Europees fiat voor meer concurrentie op Belgische telecommarkt
De Belgische telecom- en mediawaakhonden mogen van de Europese Commissie hun marktanalyse voor breedbandinternet en televisie afwerken.
Dat impliceert dat de netwerken van de Proximus, Telenet, Voo en Brutélé open zullen blijven voor concurrenten zonder vast netwerk zoals Orange.
...
bron: https://www.tijd.be/ondernemen/media-ma ... 16644.html

Dus in 2019 mogen we het volgende verwachten:
- internet-only providers via Telenet- en Proximus-netwerk
- mogelijks lagere prijzen dan 35 euro/maand voor onbeperkt internet
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ohja, die berekening zou ik dan wel eens willen zien.
Maar zou natuurlijk goed nieuws zijn :lol:
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

fluppie schreef:Er staat een art op de website v/d Tijd:

Europees fiat voor meer concurrentie op Belgische Telecom markt.

Maar ik kan die pagina niet openen,maar het lijkt mij belangrijk te zijn.
tip De tijd moet je inprivate modus lezen, dan kan je alles bekijken :-D

Dit is het artikel

De Belgische telecom- en mediawaakhonden mogen van de Europese Commissie hun marktanalyse voor breedbandinternet en televisie afwerken.

Dat impliceert dat de netwerken van de Proximus, Telenet, Voo en Brutélé open zullen blijven voor concurrenten zonder vast netwerk zoals Orange.

Die laatste mobiele speler biedt vandaag al via Telenet en Voo breedband en tv aan zijn klanten. Maar omdat de groothandelsprijs gekoppeld is aan de Telenet-prijs heeft Orange nog geen geld verdiend aan zijn 122.000 breedband- en televisieklanten.

Daar komt begin volgend jaar verandering in. De groothandelsprijs zal dan worden berekend op basis van de werkelijke kosten, wat Orange meer marge zal opleveren. In afwachting van het nieuwe prijsmodel - dat telecomwaakhond BIPT nog moet opstellen - wordt als tussenstap een ‘redelijke prijs’ gehanteerd.

Orange zal ook niet meer verplicht worden om tegelijk internet en tv aan te bieden. Met een aanbod van enkel breedband kan de mobiele operator voluit voor de jongeren gaan die televisie kijken via een online dienst als Netflix.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goede stap ik de juiste richting! In your face Telenet :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Uitzending VRT De Markt: Telecomsector onder druk

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Journaal-W ... 6f3b296dd/
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

De Croo (VLD) is van mening dat er een vierde provider moet komen....dit om de prijzen verder te drukken.

https://www.hln.be/de-krant/de-croo-vie ... 805590bf7f
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De veiling moet de schatkist ongeveer 700 miljoen euro opleveren.
Vroeger was het 9 keer goedkoper:
4G-licenties verkocht voor 78 miljoen euro
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

raf1 schreef:
De veiling moet de schatkist ongeveer 700 miljoen euro opleveren.
Vroeger was het 9 keer goedkoper:
4G-licenties verkocht voor 78 miljoen euro
Ja, maar "moet xxx opleveren" wil niks zeggen. De extra accijnzen op alcohol, de Kaaiman taks... dat moest ook xxx opbrengen maar het was wel iets minder :wink:

Die 9 keer goedkoper was voor 1G minder :-D

Agoria wil geen 4e provider en beweert dat telecom (nog) duurder zal worden. Het kan ook zijn dat ze vrezen dat ze moeilijker met 4 gaan kunnen afspreken dan met 3. Stel dat die 4e een prijsbreker zou zijn. :twisted:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef: Vroeger was het 9 keer goedkoper:
4G-licenties verkocht voor 78 miljoen euro
Volgens mij ging dat om de 2.6Ghz frequenties. Voor de 800Mhz frequenties heeft iedere operator indertijd de minimumprijs van 120 miljoen euro betaald (dus 360 miljoen in totaal) want er waren niet meer kandidaten. Die verwachte opbrengst is echter voor het 700Mhz spectrum en een deel van 900, 1800 en 2100Mhz. Redelijk normaal dus dat dit toch wel veel zal opbrengen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Moesten ze nu twee licenties veilen ipv 4 dan zou de prijs wel omhoog gaan.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Telenet CEO John Porter ziet een 4de provider niet zitten, hij vindt dat geen goed idee, sterker nog hij doet nog een schepje bovenop: hij zal de tarieven nog wat verhogen, wat zeg je daar van? :x

https://www.hln.be/geld/consument/telen ... /#comments
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Langs de andere kant kun je wel altijd op een bepaald moment prijsverhogingen verwachten in functie van de index stijgingen, dit geldt ook voor de andere providers, maar misschien had hij beter een ander moment gekozen.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

De reacties van HLN lezers zijn unaniem: ze spreken allemaal van overstappen naar een andere provider, alsof die andere providers hun prijzen niet zullen opslaan. :|
Ik vrees dan dat die overstappers lelijk zullen aan bedrogen raken. :wink:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Het prijsverschil met bijv. Orange is toch al redelijk groot,ook zonder die prijsverhoging van Telenet.Dus overstappen heeft zeker wel zin,behalve als men niet zonder de vaste tel lijn kan.

Er zullen inderdaad heel wat mensen zijn,die er een keer over zagen,en gewoon bij Telenet blijven,maar pas op,ondertussen is Orange al wat meer gekend bij de consumenten,en nu weten ze zeker dat er een alternatief is,en er zullen er zeker zijn die gaan overstappen,en dat zouden er nu wel eens meer kunnen zijn dan verwacht.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Door in te grijpen op de groothandelsprijzen ("whole sales" margin cost oriented costs) zullen de retail-prijzen ook zonder een (normaal niet levensvatbare) 4e mobiele operator wel zakken...(naar een met andere westerse landen vergelijkbaar peil).
Eenzelfde redenering is normaal ook van toepassing op het vaste telefoon - en teledistributienetwerk (voor telefonie en internet).

Trouwens een beter toezicht op de overeenkomsten tussen reële netwerkoperatoren (vaste en mobiele) en de virtuele kan, tesamen met het principe dat een aanvraag van een (M)VNO tot gebruik van het netwerk door een reële netwerkoperator normaal moet ingewilligd worden op een (marginale) kost gebonden basis, ook een significante neerwaartse prijsdruk tot stand brengen (zonder de kwaliteit van de dienstverlening in het gedrang te brengen).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

fluppie schreef:Het prijsverschil met bijv. Orange is toch al redelijk groot,ook zonder die prijsverhoging van Telenet.Dus overstappen heeft zeker wel zin,behalve als men niet zonder de vaste tel lijn kan.
Het hangt vooral af van het aantal gsm nr's. Ik heb zelf 2 gsm overgezet naar Orange en vaste lijn bijgenomen. In totaal kom ik nu (met Surf Extra Card bij) op 97€ uit ipv 100€ bij Telenet. Verschil is wel dat we nu 23GB mobiele data hebben (waarvan ik de 20GB share) ipv 3GB. Met de prijsverhoging erbij is dat verschi 6€/maand. Hoogstwaarschijnlijk ga ik binnen 2 maanden (na de 3 maanden abo aan 50%) overstappen naar de vernieuwde Koala (onbeperkt bellen + 8GB data). Dan kan er weer 10€ af.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

fluppie schreef: als men niet zonder de vaste tel lijn kan.
Dan neem je toch VoIP?

En kom nu niet af dat VoIP moeilijk of ingewikkeld is.
Iedereen heeft een smartphone, als je daar mee kan spelen, kan je ook een SIP provider in een VoIP basisstation steken.

Ik lees ook veel gezaag op Telenet dan wel Proximus bij prijsstijgingen. De enige reden dat ze die prijsstijgingen doorvoeren is omdat het kan. Ze verliezen er geen of nauwelijks klanten mee, waarom zouden ze de prijs dan niet verhogen?
Zoek een andere provider hé.

EDPnet kost €35
Scarlet kost €39
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”