Het einde van Facebook

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Alhoewel de Vlaamse media er niet zoveel lijken over te berichten - ze zijn altijd al erg vriendelijk geweest tov Facebook die hen veel clicks levert - denk ik dat de meesten wel zullen weten waar het over gaat.

Alles begon 4 dagen geleden:
https://www.theguardian.com/news/2018/m ... s-election
https://www.independent.co.uk/voices/ca ... 64051.html
https://www.nytimes.com/2018/03/19/opin ... ytica.html
https://www.theguardian.com/news/2018/m ... -parakilas

Zuckerberg is ondertussen in geen velden of wegen meer te bekennen, hij mijdt alle aandacht...

In de VS is er al een heuse #deletefacebook campagne aan de gang om iedereen aan te moedigen de app te verwijderen. Daarnaast heeft Facebook daar ook al langer het probleem dat nieuwe generaties jongeren er gewoon geen account meer op willen aanmaken, iets dat ze weliswaar wat kunnen compenseren door Instagram dat wel nog populair is.

Hoe zit het hier? Facebook is in Vlaanderen razend populair, grotendeels omdat het gesloten karakter goed lijkt aan te sluiten bij onze aard. Daarnaast heeft ze hier de touwtjes over onze jeugd steviger in handen dan in de VS dankzij Whatsapp, wat wereldwijd dé messenger is behalve in de VS (waar iMessage van het privacygevoelige Apple heerst).

Vinden jullie het de moeite waard om ook jullie account te verwijderen, of ga je dat voorlopig niet doen? Zo nee, waarom niet?
Ligt Vlaanderen wakker van wat er allemaal gebeurd is onder de hoede van Facebook, of kan het ons maar weinig schelen?
Is het model van Facebook uberhaupt wel compatibel met de nakende GDPR-verordening?
Heeft het besmeurde Facebook-merk nog een toekomst in Vlaanderen en de wereld?


Zelf kan ik niet wachten tot Facebook verdwijnt. Ik heb er nooit een account op gehad. Mijn ergernissen zijn enerzijds het gesloten karakter waardoor heel wat informatie opgesloten wordt achter muurtjes - onvindbaar voor Google en co - wat de oorspronkelijke doelstelling van het wereldwijde web, het vrij uitwisselen van informatie, volledig ondermijnt. Daarnaast is Facebook ook sterk verantwoordelijk voor de verminderde participatie in internetfora (waaronder deze). En over de continue privacyschendingen zullen we maar niet beginnen...

Hier nog de directe link om je Facebook account definitief te verwijderen: https://www.facebook.com/help/delete_account
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

verwijderen niet, uiteindelijk zal men eht niet meer gebruiken en op een volgende gsm dus niet meer installeren

mijn icq, hotmailadres, msn login,... bestaat ook nog allemaal volgens mij
al jaren neit meer gebruikt of geopend, laat staan dat ik de paswoorden nog ken en zelfs nieuw vragen lukt niet meer omdat mijn huidig mailadres toen nog niet bestond
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

ik vind facebook vooral leuk om contact te houden met 'oude' vrienden die niet zo dichtbij wonen (lees andere kant van de wereld).

Grappige is dat ik enkele jaren geleden zo'n vriend heb ontmoet doordat deze mijn dochter herkende vanop facebook..beetje raar dat je elkaar leert kennen in Zimbabwe en elkaar dan terug tegenkomt na 15jaar op de skipiste in Oostenrijk..
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Als fb verdwijnt zal ik niet huilen. Post amper zelf iets maar zal het niet deleten.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb zelf mijn fb al lang verwijdert.
WhatsApp gebruik ik wel nog omdat iedereen daarop zit.
En voorts zit ik hobbymatig nog op Instagram(ook van facebook) voor amateurfotografie.

Het is niet ondenkbaar dat facebook dezelfde weg opgaat als MySpace, Netlog, CU2, Hyves en weet ik wat nog allemaal, maar dat gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat er iets gelijkaardigs in de plaats komt.
Maar Zuckerberg heeft slimmer aangepakt aangezien hij meerdere platformen heeft, zodat de tieners nu op instagram zitten, terwijl de gemiddelde facebook gebruiker een stuk ouder is dan vroeger.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Hey grootste probleem voor facebook volgens mij is dat het te bekend is.

Met als gevolg dat er teveel ouders opzitten.
En zodra ouders op hetzelfde platform zitten gaan de jongeren zo snel mogelijk verhuizen.

Zal niet beteren.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Vinden jullie het de moeite waard om ook jullie account te verwijderen, of ga je dat voorlopig niet doen? Zo nee, waarom niet?
Facebook... wat is dat :lol: Nooit een account gehad, hoef het dus ook al niet te deleten.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik zet er niet op wat ik dadelijk ga eten of dat ik naar zee geweest ben, maar ik vind het gewoon een handig communicatiemiddel.
Al de kinderen hun activiteiten: zwemles, fanfare, dansen, chiro, school,... Veel handiger dan papierkes die ze hier en daar meegeven. Alles overzichtelijk in 1 handige "tool".

De grootste ergernis op FB, de deel-en-win paginas en delers. Maar die blokken we dan ook. :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ddd schreef:Al de kinderen hun activiteiten: zwemles, fanfare, dansen, chiro, school,... Veel handiger dan papierkes die ze hier en daar meegeven. Alles overzichtelijk in 1 handige "tool".
Dat snap ik, maar dat vind ik wel een probleem. Zo verplicht je mensen om zich voor Facebook in te schrijven, ttz het is dat of ze hebben geen toegang tot informatie waar ze anders wel aanspraak op hebben.

Voor iemand die bv niet akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden van Facebook is dat niet eenvoudig, want je kan anderzijds ook niet verwachten dat iedereen zich dan maar moet aanpassen aan jou, maar tegelijk mogen de anderen jou ook niet op die manier dwingen om op een "proprietary" platform in te schrijven. Moeilijke situatie...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Als je intekent op facebook, maar niks post... ik snap het probleem niet?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ddd schreef:Als je intekent op facebook, maar niks post... ik snap het probleem niet?
Toch wel. Facebook trackt je immers op veel meer manieren. Vb met onzichtbare pixels op talloze webpages waarmee ze in kaart brengen wat je zoal bezoekt en doet.

Mag het verspreiden van informatie van een vereniging afhankelijk gesteld worden van de bereidheid van iedereen om daar akkoord mee te moeten gaan?
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

CCatalyst schreef:
ddd schreef:Als je intekent op facebook, maar niks post... ik snap het probleem niet?
Toch wel. Facebook trackt je immers op veel meer manieren. Vb met onzichtbare pixels op talloze webpages waarmee ze in kaart brengen wat je zoals bezoekt en doet.
Ook als je Ghostery gebruikt, en als je fake profiel met tijdelijk e-mailadres had in een browser sessie waar je verder niets persoonlijks inlogde? Nu bon, de dag dat ze mijn 'anonieme' account met GSM of foto trachtten te verifiëren heb ik hem ook wel opgedoekt, niet het gevoel dat ik veel mis.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

eensteven schreef:Ook als je Ghostery gebruikt, en als je fake profiel met tijdelijk e-mailadres had in een browser sessie waar je verder niets persoonlijks inlogde?
Zelfs als je geen Facebook account hebt!

Facebook heeft met redelijke zekerheid een schaduwprofiel van r2504 en mij, ook al hebben wij ons nooit ingeschreven.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

CCatalyst schreef:
Mag het verspreiden van informatie van een vereniging afhankelijk gesteld worden van de bereidheid van iedereen om daar akkoord mee te moeten gaan?
Neen, ze hebben ook elk nog een eigen website, die telkens minder up-to-date is. Maar om die dan allemaal te volgen...
De voordelen wegen bij mij zeker op tegen de nadelen (als die er zijn/waar ik geen last van heb).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ddd schreef:die telkens minder up-to-date is
Idd, of zelfs helemaal niet meer up to date is. Alle informatie wordt achter muurtjes gezet. Het is ofwel inschrijven op Facebook ofwel "trekt uw plan".
Dit is een groter probleem dan het lijkt, zeker in het licht van wat er de laatste dagen allemaal naar boven gekomen is. Iemand die omwille van dit nieuws zich bv wil uitschrijven, riskeert toegang te verliezen tot informatie waar hij aanspraak toe heeft. Maw: geen keuze, Zuckerberg heeft je in een wurggreep...
Laatst gewijzigd door CCatalyst 21 maa 2018, 15:00, in totaal 1 gewijzigd.
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

CCatalyst schreef:
eensteven schreef:Ook als je Ghostery gebruikt, en als je fake profiel met tijdelijk e-mailadres had in een browser sessie waar je verder niets persoonlijks inlogde?
Zelfs als je geen Facebook account hebt!

Facebook heeft met redelijke zekerheid een schaduwprofiel van r2504 en mij, ook al hebben wij ons nooit ingeschreven.
Niet zo chill. En ik zie de gevaren wel maar wat kan je er als niet-gebruiker tegen doen? Gaat de GDPR hier iets aan veranderen (ik dacht dat het recht op 'digitaal/op internet verdwijnen' er in vervat zat?), wie gaat dit afdwingen en miljoenen kiezers hun geliefde sociale medium afpakken ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

eensteven schreef:Gaat de GDPR hier iets aan veranderen (ik dacht dat het recht op 'digitaal/op internet verdwijnen' er in vervat zat?)
Mijn aanvoelen is dat, als ze iets van verstand hebben en zich juridisch wat informeren (en ik denk van wel), ze de schaduwprofielen van mensen waarvan ze zeker weten dat ze in de EU wonen volledig zullen verwijderen, het risico is immers te groot (GDPR-boetes zijn gigantisch).

Maar goed, dat is niet meer dan mijn aanvoelen, en dat wist op zich het probleem niet uit.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Magistraten hoeven gelukkig niet verkozen te worden. Ik reken op de rechterlijke macht om Facebook in de pas te laten lopen, hoewel dat quasi onmogelijk is zonder dat ze failliet gaan of minstens in zwaar weer terechtkomen. Niet dat dat laatste erg zou zijn.

Alle bedrijven die een businessmodel hebben dat op reclames of het verwerken van persoonlijke gegevens draait, mogen er voor mijn part morgen mee stoppen. Een verlies voor samenleving betekent dat geenszins. Integendeel, het zou helpen om de bescherming van de persoonlijke levenssfeer terug op te takelen, na de massieve aanvallen daarop de laatste jaren.

Uiteraard heb ik zelf nooit een Facebook, Linkedin of wat account dan ook gehad. Ik heb wel ooit geprobeerd de algemene voorwaarden van die reclamebedrijven door te spitten, maar na enkele regels had ik al door dat een akkoord van mijn kant onmogelijk te geven was.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Niet vergeten dat WhatsApp en Instagram o.m. ook allemaal eigendom zijn van Facebook en je mag er zeker van zijn dat daar ook de nodige uitwisseling van data gebeurt. Facebook bezit énorm veel informatie en een enorm krachtige positie om de content die je te zien krijgt aan te passen aan je voorkeuren. Met alle gevolgen vandien. Al eens geprobeerd om iets betaald te sponsoren/promoten van op een pagina? Je kan letterlijk alles kiezen om je gewenste doelpubliek te kunnen bereiken.

Zoals in een van de aangehaalde artikels al wordt gezegd: dat is nu eenmaal hoe Facebook werkt. Ik ben me daar ook van bewust, en gebruik het met de nodige voorzichtigheid. Maar het is zo'n enorm platform met zo'n enorme userbase dat je er moeilijk rond kunt. Voor onze vereniging bijvoorbeeld heb ik jaren geprobeerd om iedereen uit te leggen hoe ze iets in het CMS van onze website kunnen doen, nooit gebeurd. Hen toegang geven tot de pagina en klaar. De feed van de pagina wordt dan wel op de website getoond ook zodat die ineens up-to-date blijft.

Ik zie Facebook hier echt niet zo snel verdwijnen en je mag er zeker van zijn dat meer dan de helft van de roepers die nu met die #deletefacebook beginnen binnen het jaar weer een account maken als de storm gaan liggen is.

Zoals bij zo veel zaken komt het weer neer op je gezond verstand gebruiken en nadenken over waar je mee bezig bent. Is iets gratis, ben jij het product. En in dit geval betaal je met je persoonlijkheid uitgedrukt in data.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

butskristof schreef: Ik zie Facebook hier echt niet zo snel verdwijnen en je mag er zeker van zijn dat meer dan de helft van de roepers die nu met die #deletefacebook beginnen binnen het jaar weer een account maken als de storm gaan liggen is.
Dat is het net, wie hier het hardste roept tegen Facebook... hebben geen Facebook. :-)
Ik zie het ook niet snel verdwijnen. Een alternatief, is er ook niet echt. Of ik ken het toch niet... met als gevolg, dat al die verenigingen het ook niet kennen. Kip en ei...

Titel van de post kan je ook wel clickbait noemen. Of er moet een vraagteken achter, maar dan nog. Lijkt op de titels van ub4b (Einde van Intel). :wink:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

butskristof schreef:Al eens geprobeerd om iets betaald te sponsoren/promoten van op een pagina? Je kan letterlijk alles kiezen om je gewenste doelpubliek te kunnen bereiken.
Deze blijft legendarisch.

Maar dat was nog maar met de technologie van 2014, en ze hebben niet stilgestaan daar...
ddd schreef: Ik zie het ook niet snel verdwijnen. Titel van de post kan je ook wel clickbait noemen. Of er moet een vraagteken achter, maar dan nog. Lijkt op de titels van ub4b (Einde van Intel). :wink:
Facebook zal sowieso vroeg of laat in de irrelevantie verdwijnen - net als zijn voorgangers - en het zal het niet zo lang volhouden als Intel, da's een feit. Ik schrijf deze topic vooral uit mijn blik van wat er in de VS gebeurt momenteel, daar staan ze er momenteel echt niet fraai voor en halen ze dag na dag de headlines met meer slecht nieuws. Zuckerberg werd ook al ontboden om het te komen uitleggen voor het Engelse parlement.

Gaat Facebook morgen verdwijnen? Nee, natuurlijk niet. Maar je kan niet ontkennen dat 1) dit hun grootste PR-crisis tot nu toe is 2) ze de crisissen sneller en sneller aaneen beginnen te rijgen.
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

ddd schreef:
butskristof schreef: Ik zie Facebook hier echt niet zo snel verdwijnen en je mag er zeker van zijn dat meer dan de helft van de roepers die nu met die #deletefacebook beginnen binnen het jaar weer een account maken als de storm gaan liggen is.
Dat is het net, wie hier het hardste roept tegen Facebook... hebben geen Facebook. :-)
Misschien zijn zij de voorhoede in een strijd tegen het veralgoritmiseren van ons bestaan en zal de gedweeë massa hen daar ooit wel dankbaar voor zijn?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dan best ook geen android phone, iets van apple, windows... weet je wat... internet niet meer gebruiken... :beerchug:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ddd schreef:Dan best ook geen android phone, iets van apple, windows... weet je wat... internet niet meer gebruiken... :beerchug:
Apple zou ik alvast tegenspreken. Apple is niet afhankelijk van advertentieinkomsten om winstgevend te zijn. Maar dat is zowat de enige inderdaad, en het kan zijn dat ik dit verkeerd voor heb (eventuele tegenargumenten met bronnen onderbouwen aub).

Desondanks zijn er toch gradaties tussen wat Facebook doet en wat de anderen doen. Ik wil maar zeggen: faciliteren van verkiezingsmanipulatie, schaduwprofielen aanmaken van mensen die zich niet ingeschreven hebben, dat zijn toch geen zaken waar je akkoord mee ging toen je je voor Facebook inschreef (hoop ik) en da's toch nog van een iets andere gradatie dan Google die per se je volledige locatiehistorie wilt opslaan (mits je toestemming geeft).
Laatst gewijzigd door CCatalyst 21 maa 2018, 15:48, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Die :beerchug: duide op een beetje sarcasme.. komt niet altijd goed door op een forum. :wink:

Ieder moet voor zich maar uitmaken of de nadelen erger zijn dan de voordelen. Voor mij is het prima zo... ieder zijn ding.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Moest facebook voor de zaak niks opleveren, dan was ik daar al lang weg.

Heb zelfs een 2e fake profiel, zodat ik mijn mening kan schrijven, wat niet onder mijn officiële naam kan, want dat gaat ten koste van business uiteraard. Dat 2e profiel is echt wel mijn ventilatieprofiel en maatschappijkritiek profiel.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 21 maa 2018, 15:53, in totaal 1 gewijzigd.
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

ddd schreef:Die :beerchug: duide op een beetje sarcasme.. komt niet altijd goed door op een forum. :wink:

Ieder moet voor zich maar uitmaken of de nadelen erger zijn dan de voordelen. Voor mij is het prima zo... ieder zijn ding.
Was mij inderdaad ook niet geheel duidelijk, maar goed, we kunnen het er dus toch over eens zijn dat onze vrijheden op lange termijn niet gediend zijn met teveel persoonlijke data in overheids- of privéhanden*, mag ik hopen? Deze heisa kan je in die zin misschien eerder zien als symptoom/exponent van een dieper liggend probleem.

* Niet alleen omdat het risico bestaat dat men op deze big data algoritmes loslaat die men gebruikt om ons te be/veroordelen, targetten, ... (waar ik op doelde met veralgoritmiseren) maar ook gewoon omwille van het belang van privacy, zie bijv Greenwald's TED talk.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”