Digitale klokken lopen achter door stroompanne

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een panne op het elektriciteitsnet ergens in Zuidoost-Europa heeft ­ervoor gezorgd dat alle digitale klokken - wekkers, de klok op uw oven en microgolf - vijf minuten trager zijn gaan lopen. Dat bevestigt ENTSO-E, de koepelorganisatie van Europese netbeheerders maandag in de Mediahuis-kranten.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/dig ... 72559.html
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb inderdaad verbaasd naar mijn twee wekkerradio's staan kijken, "hoe kan dat nu dat die allebei tegelijk fout beginnen lopen, terwijl die 20 jaar lang prima gewerkt hebben?" Verklaart veel :)
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

idem hier, maar dan met de ovenklok, deze vorige week manueel losgekoppeld en terug juist ingesteld :bang:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik had ook al bijna naar de keukeninstallateur gebeld... :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoog tijd dus dat we met z'n allen afstappen van de digitale klok zoals we die al een paar decennia kennen en overstappen op toestellen waarvan de klok ofwel aangestuurd wordt door een netwerk tijd server ofwel door een atoomklok.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Tijdje geleden het omgekeerde gehad door werken aan elektriciteit in onze straat. Alles liep sneller en sommige lichten flikkerden een beetje bij het dimmen.

Ze hadden dit wel iets sneller mogen melden want hoeveel hebben gedacht dat hun toestel defect was.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik was hier ook verbaasd toen ik een week of zo geleden merkte dat de klop van de microgolf en de oven al ruim 3 minuten achter liepen terwijl ze wel nog mooi synchroon waren.
Ik vind het wel nogal bizar dat ze dat nu gaan oplossen door de frequentie iets hoger dan 50Hz te zetten. De klokken die nu nog niet juist gezet waren zullen wellicht nauwelijks of niet gebruikt worden en uitgerekend die gaan vanzelf weer goed lopen. De klokken die wel gebruikt worden zijn ondertussen al lang gecorrigeerd door de eigenaar en die gaat over een week ze ineens terug 5 minuten mogen terugdraaien. :bang:

Jack Daniels schreef:Hoog tijd dus dat we met z'n allen afstappen van de digitale klok zoals we die al een paar decennia kennen en overstappen op toestellen waarvan de klok ofwel aangestuurd wordt door een netwerk tijd server ofwel door een atoomklok.
Lijkt me nogal overkill voor de meeste toepassingen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Op lange termijn is de netfrequentie wel heel stabiel voor zulke toepassingen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

broke23 schreef:idem hier, maar dan met de ovenklok, deze vorige week manueel losgekoppeld en terug juist ingesteld :bang:
idem, had de ovenklok hier ook al 4 minuten verder gezet.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:Lijkt me nogal overkill voor de meeste toepassingen.
Bwa, je toaster als IoT op het internet hangen ook, toch?
Als alle toestellen toch een TCP/IP stack krijgen tegenwoordig, mag er gerust NTP functionaliteit bij ingebouwd worden.
Configureerbaar naar een eigen NTP server uiteraard, want de dag dat mijn toestellen zomaar op internet mogen ("cloud hur dur") is nog lang niet aangebroken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Hoog tijd dus dat we met z'n allen afstappen van de digitale klok zoals we die al een paar decennia kennen en overstappen op toestellen waarvan de klok ofwel aangestuurd wordt door een netwerk tijd server ofwel door een atoomklok.
Neen, alstublieft...
De PC hier loopt constant fout en het klokje op de telefoon is al helemaal hopeloos.
Zogezegd correct met een netwerk tijd server. :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat zal dan eerder liggen aan een bug bij het checken, of een verkeerde ntp server.
NTP is niet het meest accurate protocol (zoek PTP maar ns op), maar is zeker accuraat genoeg om jouw klok juist te doen lopen.
De implementatie is waar het vaak foutloopt. Je bent er niks mee als het toestel de NTP server niet of niet vaak genoeg raadpleegt.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Jack Daniels schreef:Hoog tijd dus dat we met z'n allen afstappen van de digitale klok zoals we die al een paar decennia kennen en overstappen op toestellen waarvan de klok ofwel aangestuurd wordt door een netwerk tijd server ofwel door een atoomklok.
Of een DCF77, MSF, TDF ontvanger.
Anno 2018 is manueel de tijd controleren en goedzetten een beetje een ouderwets ongemak aan het worden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

MaT schreef:
Jack Daniels schreef:Hoog tijd dus dat we met z'n allen afstappen van de digitale klok zoals we die al een paar decennia kennen en overstappen op toestellen waarvan de klok ofwel aangestuurd wordt door een netwerk tijd server ofwel door een atoomklok.
Of een DCF77, MSF, TDF ontvanger.
Anno 2018 is manueel de tijd controleren en goedzetten een beetje een ouderwets ongemak aan het worden.
Euh... dat is dus die atoomklok waar ik het over had.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik had het ook al een tijd geleden gemerkt dat m'n extra kWh-meter die ook frequentie aflas wat verder afweek dan gewoonlijk.
Nu staat die op 50,04 Hz dus ik vermoed dat ze al terug aan het inhalen zijn ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Mijn UPS gaf vroeger soms 49,9Hz aan en soms 50,1Hz, heb dit jammer genoeg niet op grafieken staan (HP moest weer eens tegenwerken he :P).
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Ja ik had het ook gemerkt op een aantal klokradios die om de zoveel dagen een minuut extra achterliepen.
Toen moest ik denken aan iemand die me vertelde dat ze ooit 51hz hadden gezet en een heleboel mensen hun wekker uren te vroeg afgingen en zo voor een gesloten deur op hun werk stonden.
Beetje stom dat ze het nu te snel laten lopen want de belangrijke klokken zijn al opnieuw ingesteld...

Betreft timesync kan je dit ook via zo'n gps usb dongle, maar heb je vrij zicht naar de lucht nodig.
En er zijn dus ook usb en rs232 interfaces voor de dcf77
Gebruikersavatar
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Als ze willen werken aan een kabel zetten ze blijkbaar met een generator 51 Hz op net richting de gebruikers, zodat de zonnepanelen zichzelf uitschakelen en geen stroom leveren komende van de gebruikers.

De klokjes lopen dan allemaal sneller :P
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

exop schreef:Als ze willen werken aan een kabel zetten ze blijkbaar met een generator 51 Hz op net richting de gebruikers, zodat de zonnepanelen zichzelf uitschakelen en geen stroom leveren komende van de gebruikers.

De klokjes lopen dan allemaal sneller :P
De reden dat ze dit doen is, zoals vermeld, omdat de PV uitgeschakeld zouden worden. Indien deze wel zouden werken én er minder vermogen nodig zou zijn dan wat de PV's op dat ogenblik produceren het overtollige PV vermogen de generator zou vernietigen. De generator zou op dat ogenblik immers motor worden en werken tegen de dieselmotor, wat niet kan want die draait aan een constante snelheid.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Van dat sneller draaien merk ik hier in elk geval niets. Klokken staan al meer dan een week een minuut achter en wordt in elk geval niet ingehaald.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Momenteel niet, de achterstand wordt nog een klein beetje groter. Hierboven staat een beschrijving voor werken aan een kabel in de straat met een genset als stroomgroep i.p.v. het net.
Titel is eigenlijk verkeerd: 2 landen hebben nagelaten om hun deel van de productie voor de netstabiliteit te genereren (50Hz). Dit inhalen (meer dan 50Hz) wil zeggen dat ze het nog niet gegenereerde vermogen alsnog moeten gegenereren zonder dat er een klant voor betaalt.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

bruma schreef:[Titel is eigenlijk verkeerd: 2 landen hebben nagelaten
Het is inderdaad geen technisch, maar een politiek probleem.
Kosovo had de voorbije weken meer energie nodig dan dat het zelf produceerde. Op de kaart lijkt het eenvoudig: het zou er kunnen invoeren van buurland Servië. Maar in de regio zijn er al jaren spanningen. Tussen 1998 en ’99 woedde er een hevige oorlog en in 2008 scheurde Kosovo zich van Servië af. Sindsdien verlopen de relaties zeer moeizaam.

Doordat Kosovo nergens elektriciteit aankocht, zakte de gemiddelde frequentie op het hele continentale net. Intussen is de productie in Kosovo wel weer in balans. Nies: ‘Niettemin is er een tekort van 113 gigawattuur ontstaan. Dat zal moeten worden gecompenseerd.’
De Servische netbeheerder EMC beschuldigt de Kosovaren er alvast van ‘ongeautoriseerd’ elektrische energie te hebben afgetapt. Kosovo wijst dan weer naar de etnische Serviërs in het noorden van het land. Veel inwoners van de regio Mitrovica weigeren om de etnisch Albanese overheid te erkennen. Ze betalen daarom ook hun energiefactuur niet.

Het gat dichten

Jarenlang hebben de andere Kosovaren die kosten vergoed, die jaarlijks 8 à 9 miljoen euro zouden bedragen. Tot de Kosovaarse energieregulator in december vorig jaar besloot dat de facturen met 3,5 procent zouden dalen en het energieverbruik van de etnische Serviërs ook niet meer zou worden gedekt. Maar dat wil niet zeggen dat die Ser­viërs nu plots met geld over de brug komen. Volgens de nieuwssite Balkan Insight trekt de Kosovaarse regering een miljoen euro uit om het budgettaire gat gedeeltelijk te dichten en de Kosovaarse netbeheerder te helpen aansluiting te vinden bij het Europese netwerk. Dat zou problemen zoals met de ‘vermiste’ 113 gigawattuur kunnen voorkomen.

‘Zolang er geen politieke oplossing wordt gevonden, blijft er een risico op afwijkingen in het elektriciteitsnet’, vindt ENTSO-E.
En een Duitser gaat bemiddelen
Het probleem geraakt evenwel niet opgelost. Kosovo levert te weinig stroom en Servië weigert om dat te compenseren. Eerst zou de Spanjaard Miguel Arias Cañete, Eurocommissaris voor Energie, er zich om bekommeren. Maar in de Frankfurter Allgemeine Zeitung van vanochtend bevestigde de 79-jarige politicus Klaus Töpfer dat hij het is, die begin volgende week naar de regio trekt om met beide landen te gaan onderhandelen.
Simpel uitgelegd komt het erop neer dat Kostt, de Kosovaarse netwerkbeheerder, geen lid is van de vereniging van Europese netwerkbeheerders, zoals bijvoorbeeld Eandis. Er bestaan nochtans akkoorden om dat toe te laten, maar dat verdrag treedt pas in voege als in het noorden van Kosovo – waar in hoofdzaak Serviërs wonen – een licentie wordt toegekend aan een Servische stroomleverancier. Kosovo weigert dat, zolang Servië Kosovo niet als staat erkent. Behoorlijk complex dus.
Bron: DS
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

[youtube][/youtube]

Tom Scott heft er een leuk filmpje over gemaakt, vraag me no af waarom niet alle grote stroom netwerken niet verbonden zijn op dc.

Je zou maar eens aan België moeten hangen in 2025 en merken dat de klokken plots naar achter draaien omdat plots 70% van dat apen land hun stroom productie weg valt.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

High power DC-DC en DC-AC (of AC-DC) is niet goedkoop en vaak ook niet zo efficiënt als AC-AC transformatoren. Daarnaast is DC vaak ook alleen nuttig wanneer je een hoge capacitieve koppeling hebt met de omgeving (bv kabel op zeebodem). Die hoge capacitieve koppeling zou in combinatie met AC voor veel verliezen, daar heb je geen last van bij DC.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ik probeer nog steeds te begrijpen hoe het niet injecteren van een bepaald vermogen invloed kan hebben op de netfrequentie?

Heeft dit te maken met het blindvermogen door het ontbreken van een deel van het gekoppelde net en de hierbij horende compensatie maatregelen?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Doordat er te weinig vermogen op het net komt, worden de generatoren afgeremd, ze draaien op een trager toerental dan normaal.

Dat gebeurt regelmatig maar dan worden de generatoren wat opgestookt met extra energie en gaat de snelheid weer wat omhoog.
Door het blijvend tekort, zakte de snelheid echter over een langere duur want er kwam onvoldoende reactie op de vertraging.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Merci voor de uitleg! Ik zocht het dus wat te ver...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gezien alle Europese hoogspanningsnetten aan elkaar "gekoppeld" zijn, is de frequentie overal op het continent gelijk.
Als we in België 50.02 HZ zouden hebben, dan is dat ook zo in Zweden, Spanje, Polen ...
Bij elektriciteit moet de productie exact gelijk zijn aan het verbruik, want elektriciteit kan men niet opslaan.

Van zodra het verbruik hoger is dan de productie, zal de frequentie dalen. Omgekeerd, als het verbruik lager is dan de productie zal de frequentie stijgen. De frequentie van het hoogspanningsnet wordt in alle landen continu gemonitord, in België is dat de taak van Elia.
Deze is in principe altijd tussen 49.99 Hz en 50.01 Hz

Elia moet natuurlijk eerst voor het evenwicht zorgen in zijn eigen regelgebied, maar er is een "solidariteits" verplichting tussen alle landen die aangesloten zijn aan het gekoppeld europese net.
Van zodra er zich een incident voordoet, zullen andere landen bijspringen.
Hiervoor is er een gecompliceerd mechanisme van primaire, secundaire, tertiaire reserves, en afgesproken frequentielimieten.
Primaire reserves moeten reeds tussen 15 seconden en 30 seconden na een incident geactiveerd kunnen worden (het Europese koppelnet heeft 3000 MW aan primaire reserve, waarvan België instaat voor 100 MW).
Dan zijn er nog secundaire reserves (in te zetten tussen 30 seconden en 15 minuten) en de tertiaire reserves (als het onevenwicht langer dan 15 minuten duurt) ...

Allemaal ingewikkelde systemen om een stabiel net te garanderen, gebaseerd op een goed samenspel tussen de diverse spelers. Als er dan partners tussen zitten die niet willen meespelen, dan hebben we brokken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:in België is dat de taak van Elia
Niet helemaal juist denk ik, zie:
https://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/h ... uency.html
https://hackaday.com/2018/03/09/europe- ... -politics/
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Niet meteen betreffende de stroomklokken, maar gezien de DCF-77 topic dateert van 2007 post ik maar hier.

Is er iets veranderd met de DCF77?

Heb 2 klokken die zodanig diep in huis hangen dat die nooit een fix krijgen van DCF77 tijdens de nacht. Ik hang ze na ingang van winteruur/zomeruur eens een nacht aan het raam en dan zijn ze weer mee.

Mysterieus genoeg krijgen beide klokken sinds eind vorige week elke nacht een fix van DCF77 op hun normale locatie diep in huis.

Ik dacht aan iets atmosferisch, maar ik kan niet direct iets vinden.

Heb zelf thuis niets veranderd, ook geen stoorbronnen oid weggenomen.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”