Mobiliteitsapp 'Maas' kan autogebruik tot een derde terugbrengen

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Er zijn anders wel genoeg valabele redenen te bedenken.
Dat was bij de persoon in het interview dus niet van toepassing.

Het was gewoon een voorbeeld van iemand die pro-OV was (en dus hiervoor zelfs veel tijd per dag voor wou opofferen) maar moest toegeven dat ook voor hem de dagelijkse ellende er gewoon teveel aan was. Als dergelijke mensen het OV de rug toekeren dan kan je je afvragen hoe mensen die er wat kritischer tegenover staan erover denken.

Veel werk aan de winkel dus (voor men mensen wil gaan straffen).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Voor mij moet het een "en" verhaal zijn.
OV moet onnoemelijk sterk verbeteren, geen discussie over. Persoonlijk vind ik het zelfs geen "openbaar" vervoer. Ik zou het eerder elitair noemen.
Die prijzen zijn om achterover te vallen. Ik kan dat niet betalen, mijn auto is goedkoper. :roll:
Persoonlijk vind ik dat dit gewoon maatschappij gedragen moet zijn, dus gewoon gratis. Iedereen heeft hier voordeel aan.
Als het dan echt moet, neem dan alle mogelijke tarieven die er nu zijn en behoud enkel de goedkoopste.
Laatst gewijzigd door cadsite 15 nov 2017, 11:08, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zolang je een auto 'achter de hand' moet houden voor het geval dat er ee nsneeuwvlokje op de sporen valt bvb, is het sowieso duurder.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Hoe kan men tot een oplossing komen als men niet eens het probleem beseft? Er zijn simpelweg veel te veel wagens die op dezelfde moment op dezelfde plaats willen rijden. Daarvoor zijn veel maatregelen voor te bedenken en geen enkele zal ALLES in één keer oplossen en voor IEDEREEN een verbetering betekenen. Zoals het nu echter gaat botsen we keihard tegen de grenzen van het mogelijke aan. Het is als een kudde bizons die weten dat ze tegen een rotvaart naar de afgrond lopen maar toch vooral willen veder lopen.

Dat er te weinig en onvoldoende goede alternatieven zijn klopt SOMS maar dan is het toch de ideale moment om daar iets aan te doen ipv verder richting afgrond te denderen. En ja, daar zullen sommigen een nadeel bij ondervinden en anderen minder of een zelfs een voordeel maar dat is eigen aan ELKE verandering. De mensen die zich het best aanpassen zullen het meeste voordeel doen en dat is uiteraard een harde dobber voor mensen die zich niet willen of kunnen aanpassen. Het grappigste of tragische aan dit is dat deze mensen vaak de grootste pleiters zijn voor aanpassing... door anderen uiteraard :lol:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als jullie nu eens allemaal de trein naar he werk nemen....

... allez diegene die niet ten oosten van de as Brussel-antwerpen komen moeten niet.

Iedereen die schrik heeft om te rijden, blijf thuis of neem de trein.
Iedereen die van plan is te remmen als het regent, blijf thuis of neem de trein.
Iedereen die schrik heeft om te schuiven als het straks gaat sneeuwen, neem verlof.

Het zal wel beteren voor mij :)



J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Allemaal met het OV en dan nog meer vertragingen yeah right.

Goed bezig. Het spoor is nu al verzadigd..
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Persoonlijk begrijp ik niet dat mensen de fiets nog altijd niet als echt vervoersmiddel zien, maar enkel om er in het weekend 150km mee te rijden en dan op facebook te zetten...

Gisteren vertrok ik van mijn werk naar huis. Bij het vertrekken passeerde een camionette met unieke beschildering. Wel, die passeerde me wanneer ik de poort open deed thuis, 5 km verder. Onderweg ben ik gestopt aan het station om mijn banden op te blazen. Aan het verkeer te zien denk ik niet dat die camionette gestopt is, maar zeker weet ik dat natuurlijk niet.
Ik zeg niet dat hij/zij de fiets had moeten nemen, maar dat ik dus even snel ben met de auto als met de fiets. Ik rijd zeker niet snel met de fiets.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Zolang (heel) veel mensen afhankelijk zijn van de schooluren (die eigenlijk zeer rigide zijn), zie ik eigenlijk weinig veranderen. De ochtend- en avondspits wordt deels door dit rigide systeem in stand gehouden. Ik ben echter volledig akkoord dat er veel te veel school-/werkverkeer op vier wielen gedaan wordt waar dit eigenlijk perfect op twee of zelfs te voet zou kunnen.
Het OV is in hetzelfde bedje ziek: iedereen moet tegen 8u in Brussel zijn, maar het zijn vaak de piektreinen die voor (extra) vertraging zorgen. De uittocht verloopt in die zin meer verspreid (is toch mijn indruk).
Computer(k)nul
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is te zien.

Sochtendq heb ik altijd vertraging savonds is het afhankelijk van welke trein ik neem maar dat is ook niet altijd perfect re voorzien.

Heb ook maar 1 trein om het uur momenteel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Persoonlijk begrijp ik niet dat mensen de fiets nog altijd niet als echt vervoersmiddel zien
1u30 zou ik volgens Google maps onderweg zijn... terwijl ik er met de auto op 45 minuten ben.

Comfort totaal niet te vergelijken en vooral... 1u30 (douchen nog niet eens meegerekend) per dag verloren (zie laatste opmerking).

Uiteindelijk kost de fiets me dus een extra werkdag per week :!: (eigenlijk ga ik dan 6 op 7 werken).
Dizzy schreef:Er zijn simpelweg veel te veel wagens die op dezelfde moment op dezelfde plaats willen rijden. Daarvoor zijn veel maatregelen voor te bedenken
Waarom moet je daar eigenlijk maatregelen voor bedenken... het is een probleem dat zich vanzelf wel oplost.

Als de files nog langer worden zullen een aantal mensen zelf wel een alternatief zoeken (en om die reden neem ik nu ook soms het OV).
boonpwnz schreef:Goed bezig. Het spoor is nu al verzadigd..
Spijtig genoeg beseffen zij die roepen om meer mensen richten OV te dwingen dit niet.
Sinna schreef:iedereen moet tegen 8u in Brussel zijn
Als ik om 8u in Brussel begin ben ik om 18u thuis... ga ik schuiven met het startuur, tja dan schuift het einduur mee natuurlijk.

Ik ga werken om te leven (ik leef niet om te werken)... dus ik heb geen zin om pas om 19 of 20u thuis te komen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik wilde gewoon aangeven dat als de werkgever zich flexibel(er) zou opstellen qua werkregime (en waar mogelijk ook thuiswerk zou toestaan) het aantal auto's dat om 8u in Brussel moet zijn, al drastisch zou kunnen verminderen. Haal ook eens alle salariswagens er uit en je zal verschieten! Je wil niet weten hoeveel auto's er maar met één persoon in onderweg zijn.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sinna schreef:Haal ook eens alle salariswagens er uit en je zal verschieten!
Akkoord... maar het is een beetje naïef te denken dat die morgen allemaal dan met het OV gaan rijden :nono:
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dat heb ik niet gezegd en ook niet willen insinueren. Feit is wel dat veel 'eigenaars' van een salariswagen of niet wíllen carpoolen óf de noodzaak niet zien om met een ander vervoersmiddel proberen ter plaatse te geraken. Mochten alle salariswagens door eigen wagens vervangen worden, dan zouden we inderdaad veel slechter af zijn, toch in termen van uitstoot.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Of mensen die met de fiets gaan werken en 'promoveren' en er een wagen bij krijgen. Tot zover de fiets.
En hoe vaak hoor ik niet van mensen met zo'n salariswagen dat ze uiteraard gaan shoppen in 't buitenland want het is er goedkoper en de km's kosten toch niks.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:En hoe vaak hoor ik niet van mensen met zo'n salariswagen dat ze uiteraard gaan shoppen in 't buitenland want het is er goedkoper en de km's kosten toch niks.
Oei... de straffe verhalen komen weer boven... trouwens in topics hier over winkelen bij Auchamp zit ik nochtans genoeg reacties van mensen die geen salariswagen hebben (trouwens het is niet omdat de km's niet kosten dat de tijd om over en weer te rijden "gratis" is). Ik ga in ieder geval geen twee uur in de wagen zitten in m'n kostbare weekend om dan 5 euro uit te sparen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:
cadsite schreef:En hoe vaak hoor ik niet van mensen met zo'n salariswagen dat ze uiteraard gaan shoppen in 't buitenland want het is er goedkoper en de km's kosten toch niks.
Oei... de straffe verhalen komen weer boven... trouwens in topics hier over winkelen bij Auchamp zit ik nochtans genoeg reacties van mensen die geen salariswagen hebben (trouwens het is niet omdat de km's niet kosten dat de tijd om over en weer te rijden "gratis" is). Ik ga in ieder geval geen twee uur in de wagen zitten in m'n kostbare weekend om dan 5 euro uit te sparen.
Vind je dat al straffe verhalen? :twisted:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Er zijn simpelweg veel te veel wagens die op dezelfde moment op dezelfde plaats willen rijden. Daarvoor zijn veel maatregelen voor te bedenken
Waarom moet je daar eigenlijk maatregelen voor bedenken... het is een probleem dat zich vanzelf wel oplost.

Als de files nog langer worden zullen een aantal mensen zelf wel een alternatief zoeken (en om die reden neem ik nu ook soms het OV).
Je klinkt als de minister die verklaarde dat de staatsschuld er vanzelf was gekomen en vanzelf zou weg gaan :lol:

Waarom betalen wij belastingen en hebben wij zoveel regeringen? Zij zijn daar om maatregelen te nemen zodat de belastingbetaler kan kiezen uit een aantal alternatieven. Momenteel zijn we het enige land dat de files subsidieert op deze schaal en het OV afbouwt door constante besparingen.

De mensen zoeken gerust een alternatief maar dat moet er dan wel zijn. Nu is dat zeker overal niet het geval. Er zijn maw maatregelen nodig die op verschillende vlakken ECHT ingrijpen en niet de plak en pap oplossingen zoals we gewend zijn maar die niets structureels oplossen. Uiteraard zijn dat boodschappen die politici liever niet brengen en niet populair zijn maar het si wel kracht van verandering.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Er zijn maw maatregelen nodig die op verschillende vlakken ECHT ingrijpen en niet de plak en pap oplossingen zoals we gewend zijn maar die niets structureels oplossen.
Ik vrees dat je die in België niet snel zal zien met z'n overdaad aan regeringen en ministers.
Dizzy schreef:Waarom betalen wij belastingen en hebben wij zoveel regeringen?
Inderdaad... misschien moeten we dat probleem eerst oplossen... en dan pas het volgende (nooit dus).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dit is erg ambitieus :lol:

Zoals je al zei, zal de nood de maatregelen wel mogelijk maken.
Raketisch2
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2017, 21:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Er wordt vaak verteld dat salariswagens "gesubsidieerd" worden. Iemand die kan uitleggen hoe men daar aan kom? De wagens zijn toch niet gratis en er wordt toch belasting op betaal?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als je als werkgever netto € wil geven aan je personeel kost dat veel meer dan datzelfde voordeel via een auto. Wat simulaties:
https://www.hln.be/geld/vacature/wat-is ... ~a1a66a4b/
lectuur: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141202_01407899
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waar ik akkoord ben dat een "salariswagen" een vorm van belastingontduiking is, lees ik dat mensen die deeltijds werken gemiddeld 390 euro werkloosheidsvergoeding krijgen (haast dubbel zoveel dat wat een salariswagen kost) per maand. Het is dus altijd eenvoudig één aspect eruit te lichten en te vertellen hoe schandalig dit wel niet is.

Laat ons duidelijk zijn dat ik pleit voor een strengere toepassing van het begrip bedrijfswagens en dat pure salariswagens niet kunnen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:Waar ik akkoord ben dat een "salariswagen" een vorm van belastingontduiking is, lees ik dat mensen die deeltijds werken gemiddeld 390 euro werkloosheidsvergoeding krijgen (haast dubbel zoveel dat wat een salariswagen kost) per maand. Het is dus altijd eenvoudig één aspect eruit te lichten en te vertellen hoe schandalig dit wel niet is.

Laat ons duidelijk zijn dat ik pleit voor een strengere toepassing van het begrip bedrijfswagens en dat pure salariswagens niet kunnen.
Een belangrijk detail is "onvrijwillig" deeltijds werken.
Ter info. Ik werk ook deeltijds, maar vrijwillig, ik krijg dus (terecht) genen dop om aan te vullen.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”