Mobiliteitsapp 'Maas' kan autogebruik tot een derde terugbrengen

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

De mobiliteitsapp 'MaaS' zou het gebruik van de privéwagen tot een derde kunnen terugbrengen. Dat concludeert Touring uit de resultaten van een drie maanden durende proefperiode bij 100 testpersonen in Gent.

De mobiliteitsapp 'MaaS' zou het gebruik van de privéwagen tot een derde kunnen terugbrengen. Dat blijkt uit de resultaten van een drie maanden durende proefperiode waaraan 100 testpersonen in Gent hebben deelgenomen. Dat meldt Touring, die in de app openbare vervoersmaatschappijen, taxibedrijven, auto- en fietsdeelsystemen samenbrengt met de bedoeling verstandiger om te springen met verplaatsingskosten. De app wordt binnenkort ook gelanceerd in Brussel en Antwerpen.

MaaS (Mobility as a Service) is een app die voor elke verplaatsing de duur en kost van de rit vergelijkt met de eigen auto, een deelauto, het openbaar vervoer, de fiets of de taxi. De proefpersonen kregen een mobiliteitsbudget waarmee ze hun vervoer mochten organiseren. Het effect op hoe ze hun uitgaven besteden blijkt groot. "We zien het aantal afgelegde kilometers met de privéwagen teruglopen tot ongeveer een derde. Bij 'ketenverplaatsingen' zoals de kinderen naar school brengen, verder rijden naar het werk en 's middags boodschappen doen, kiezen mensen al sneller voor de auto. Als Maas goed werkt, en we zijn zeker op de goede weg, wordt de winst vooral bij dat soort complexe verplaatsingen gehaald", zegt professor Frank Witlox van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit van de Universiteit Gent. "Ik weet hoe moeilijk het is om die overschakeling te laten gebeuren. Als mensen weten wat het aanbod is en het eenvoudig leren kennen, gebruiken ze het ook. Dat is hoopvol", zegt Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

Touring, die voor de ontwikkeling van de app en de proefperiode zo'n 750.000 euro heeft uitgetrokken, ziet vooral potentieel in stedelijke gebieden. "Terwijl de privéauto vooral werd ingeschakeld voor langere verplaatsingen, ging men voor de overige verplaatsingen al sneller een beroep doen op een deelauto", klinkt het. Touring onderhandelt momenteel met openbare vervoersmaatschappijen en andere mobiliteitsbedrijven in Brussel en Antwerpen. Tegen het eerste kwartaal van 2018 zou MaaS ook in die steden gelanceerd worden
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

super. Waar teken ik?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dus als mensen meteen het kostenplaatje zien van hun verplaatsing, dan vinden ze plots alternatieve vervoerswijzen die anders "niet realistisch" waren?

Moh, bewijzen ze even dat rekeningrijden werkt in de praktijk. Asjemenou, wie had dat gedacht.

Maar toch liever vervuilen en uren van het leven verliezen in de files elke dag dan rekeningrijden invoeren natuurlijk, want rekeningrijden is crimineel/asociaal/verdoken belasting/terug naar paard en kar/vul zelf in...

:-) Soit, deze conclusies verbazen me dus totaal niet. Confronteer de mensen direct met het kostenplaatje (ipv een vertraagd kostenplaatje door brandstof) en ze gaan onmiddellijk gaan nadenken over keuzes ipv voor de minste verplaatsing de eigen wagen te nemen. Je hebt daar zelfs geen app voor nodig om dat in te zien, maar hoe meer bewijs hoe beter.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik kan niet goed overweg met hetvolgende: enerzijds wil men het autogebruik terugdringen, anderzijds is de levering aan huis slecht voor het milieu en moeten we zelf naar een afhaalpunt. Wat is er zuiniger dan een bestelwagen vol spullen die gewoon alles serieel aflevert? Wat met een winkel vol geëtaleerde spullen die ik niet zoek of een magazijn zonder chauffage met een kartonnen doos?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/07 ... nvol-geld/

Terzijde: Ik koop niet meer dan anders, omdat aan de deur wordt geleverd. Dat pakjes binnen de 24 uur worden beloofd vind ik wel wat overdreven, maar je kan helaas nergens de tijdstippen ingeven wanneer je thuis bent.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat ik niet snap is wat het voordeel is van een deelauto te gebruiken ipv je prive auto, tenzij je die laatste wegdoet is er toch geen enkel verschil...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

De app gaat voorbij aan een (in mijn ogen) belangrijk aspect. Mensen zijn nu eenmaal gewend om aan hun deur in de auto te stappen en om die auto bij wijze van spreken binnen in de winkel te parkeren om daar hun boodschappen te doen. Met openbaar vervoer ben je altijd verplicht om een bepaalde afstand te voet af te leggen. Met andere woorden: het gemak primeert boven het kostenplaatje.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mochten bussen, trams en treinen nu om te beginnen eens op tijd rijden he. Ik kan perfect hier in België een bus missen, om dan een half uur later de bus van een uur ervoor te nemen.

En ja, met mijn eigen auto sta ik in de file als ik wat pech heb.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Prijs is inderdaad niet alles, helemaal niet eigenlijk. Comfort, gebruiksgemak, betrouwbaarheid, privacy enz... het speelt allemaal mee
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is inderdaad zo. Waarom kopen we Coca-cola nog, terwijl er flessen "cola" op de markt zijn die die nog een paar cent kosten? Waarom willen we verwarmingstoestellen die je kan aan en uitzetten met een app, terwijl je ook kan thuiskomen en diezelfde warmtebron kan aanzetten met je thermostaat? Waarom wil je een koffiezet met timer terwijl je je eigen wekker een kwartier vroeger kan zetten om even naar beneden te gaan en je koffiemachine zelf aan te zetten? Waarom wil je een tablet, terwijl je even goed met een laptop in je zetel kan kruipen? Allemaal puur omdat we graag betalen voor ons gemak.

Ik weet dat ik nu tegen een aantal mensen hun schenen ga schoppen, maar ik zit liever een half uur langer in de file met mijn eigen muziek, in mijn eigen auto en met mijn radio om eens een QSO te doen met andere mensen (radioamateurisme), dan dat ik in een overvolle bus moet kruipen waar de vloer bezaaid is met boekentassen, waar je gegarandeerd mag recht staan daar alle zitplaatsen volzet zijn, en waar je bij elke halte mag stoppen.

Ik ben gewoon geen massa-mens, of ik moet ergens een "veilige plek" weten zijn waar ik even tot rust kan komen. Ik ga graag naar concerten, maar haat het om er heen te gaan omdat er overal krioelende mensen zijn. Ik ging graag naar festivals, maar die mensenmassa is er mij ook teveel aan geworden. Ik heb gedurende enkele jaren met de trein van Merelbeke naar Brussen moeten gaan om te werken en kwam gek van al dat gezwets rondom mij. Ik kon me amper concentreren op een goed boek net omdat iedereen rondom mij persé zijn hele leven moest vertellen tegen de mensen rondom hem. Misschien ben ik verzuurd ja, maar ik ontwaak liever op mijn gemak, om in mijn auto te springen en in de file te staan, dan dat ik in overvolle bussen en treinen mag springen en me al begin op te jagen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Gelukkig voor de maatschappij denkt niet iedereen zoals jij he Krisken.

Met mijn Bose hoofdtelefoon heb ik amper last van mede-passiers, kan ik ook naar mijn muziek luisteren en een boek lezen. Ik zit liever een half uur langer op de bus of trein dan stil te staan in de file :wink:
Mr.Toma
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 okt 2017, 07:39
Bedankt: 1 keer

Ik hoop sterk, ooit komt de dag vele willen nemen de tram, fiets, trein, boot of bus.

Zo ik kan rijden met die auto zonder file door andere voertuigen.

Daarom ik vraag iedereen, jullie niet meer rijden met auto aub
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zorba schreef:Ik zit liever een half uur langer op de bus of trein dan stil te staan in de file :wink:
Twee maal een half uur per dag aan 5 dagen is 5u verloren tijd op een week... da's meer dan een halve werkdag !

Geef mij ook maar de luxe van de wagen... ik werk er per slot voor, net zoals voor m'n luie zetel, TV, internet.

Maar tof dat er mensen zijn zoals jij... dan is er wat plaats op de baan (je zou ook niet graag hebben als morgen iedereen het OV neemt).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Of ooit komt de dag dat externe kosten geïnternaliseerd zijn en dat ieder moet betalen voor de echte kost van zijn/haar luxe :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Of ooit komt de dag dat externe kosten geïnternaliseerd zijn en dat ieder moet betalen voor de echte kost van zijn/haar luxe :).
Daar zou ik maar niet te hard op roepen... het zou nogal eens dik kunnen tegenvallen met het OV :!:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Misschien wel al een geluk. Wie weet ...

Maar met een hoofdtelefoon van <merk> gaan niet alle problemen opgelost worden, helaas.

Met WirelessBelgië hebben we 2 jaar geleden een GPS tracker gemaakt, die de posities gaat doorsturen met LoRa. Daar we zelf over een LoRa netwerk beschikken hadden mn vriendin en ik het idee om dat even in Gent te testen. Alleen ... in Gent mag je niet overal zomaar toertjes maken met de auto. Dus hebben we gekozen om het anders te doen : we nemen het OV. Vriendin en ik een dag verlof genomen en kriskras door gent gegaan met het openbaar vervoer. Gewoon afstappen op de grote punten (St Pietersstation, zuid, korenmarkt, dampoort, ...) en de volgende bus op. De Lijn heeft daar een prima oplossing voor : de dagpas voor één dag. 6 euro in voorverkoop, 8 euro op de bus/tram zelf. Het LoRa device in de rugzak gestoken, samen met een USB powerbank, en daar gingen we. Letterlijk van 8u tot 20u.

Een exact doel hadden we niet, gewoon kijken hoe goed de dekking in een drukbebouwde stad als Gent is. Er was dus ook geen tijdsdruk of zo. En dan valt het allemaal best mee plots : eens de traditionele druktes voorbij waren, waren de bussen en trams best te pruimen. Behalve dan dat je mensen zag die met een olifant van een kinderwagen persé op de bus wouden, zonder te beseffen dat dit niet ging lukken, uiteraard!

Wat ons beiden snel op viel, is dat geen enkele bus of tram op tijd kon rijden tijdens de spits en dat alle bussen stampvol zaten. Als je helemaal achteraan de bus zat mocht je al van geluk spreken dat je aan de dichtst bijzijnde deur geraakte voordat de chauffeur de deuren heeft gesloten en aan het doorrijden was.

Wat de trams betreft is het huilen met de pet op, zeker op tramlijn 4 en in mindere mate tramlijn 1. Hoeveel zaken er niet zijn die de tram ophouden : ongelofelijk! Daar is echt niks in veranderd.
Maar tof dat er mensen zijn zoals jij... dan is er wat plaats op de baan (je zou ook niet graag hebben als morgen iedereen het OV neemt)
Exact ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik neem ook het openbaar vervoer omdat als je de files meerekent evenlang of zelfs langer onderweg bent maar wel 10x meer stress van het verkeer.

Dan weet ik wel wat te kiezen.

Traject Knokke-Brussel

Trein is elke dag wel te laat.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:het zou nogal eens dik kunnen tegenvallen met het OV :!:
Wie weet :).
Nu weten we het niet.
Opnieuw preekt ieder voor eigen parochie en neemt niemand de moeite om het totale plaatje te bekijken.
Al kan je wel de bedenking maken dat andere assumpties tot andere conclusies leiden.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Knokke <-> Brussel is inderdaad al eens de moeite om het met de trein te doen. Dan zou ik trein ook verkiezen tegenover OV, temeer omdat Knokke een eindstation is, en je dus gegarandeerd kan neerzetten op je gemak.

Maar euhm : niet iedereen krijgt stress van stilstaan in de file he... Ik niet bvb, tenzij ik in tijdsnood dreig te geraken (bvb op weg naar t werk). Maar diezelfde stress krijg ik eveneens op het OV als ik in tijdsnood kom :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het zal pas veranderen als iedereen de werkelijke kost van zijn autorit ZELF moet betalen ipv dat het gesponsord wordt door de staat. :angel:

Mobiliteitsbudget voor iedereen ipv firmawagens, dit in combinatie met de Maas app.
Kan je real time volgen hoeveel winst/verlies je maakt per maand ...

Ik ben voor ! :thumbs:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Maar dan ook met de werkelijke kost van het Openbaar Vervoer? Zonder allerhande subsidies?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

YES :)!

Maak eerst de berekening.
En kijk dan waar je als overheid vindt dat je moet bijsturen met subsidies.
Nu krijgt iedereen wat snoep (behalve de voetgangers), wat ons veel geld kost.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:
En kijk dan waar je als overheid vindt dat je moet bijsturen met subsidies.
Nu krijgt iedereen wat snoep (behalve de voetgangers), wat ons veel geld kost.
Dat zal duur OV worden dan :o

Enkele cijfers om dat even te kaderen: De Lijn ontvangt een overheidsdotatie van om en bij 1 miljard euro. De maatschappij haalde in 2014 zo'n 150 miljoen euro op via de reizigers. Om dat miljard te herleiden tot 0 euro zouden de reizigers gemakkelijk een veelvoud moeten betalen voor hun rit.

Nu is het wel al 20 procent dekkingsgraad reizigers dus ons ticket zal 5x zo duur worden?

En bij de NMBS spreken we over een prijsverhoging van minstens 2 keer zoveel.

Elk jaar krijgt de NMBS ongeveer 3 miljard euro aan subsidies. Dit komt overeen met de subsidie van 12 euro per treinkilometer. Dit bedrag is nodig om alle kosten te dekken. Want de NMBS heeft een kostendekkingsgraad van ongeveer 30 procent (nog steeds beter dan De Lijn). Reizigers betalen dus maar een fractie van de reële kostprijs van hun vervoer. De totale kost voor het personenvervoer van de NMBS bedraagt 4,25 miljard euro. Tegenover deze kost staat een vervoer van bijna 9,9 miljard reizigerskilometers (74,17 miljoen gewone kilometers). De gemiddelde kost per reizigerskilometer is dan 43 eurocent. We gaan er bij deze berekening vanuit dat er geen andere externe kosten zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ik me niet vergis is het al meermaals duidelijk geworden dat een treinbedrijf uitbaten niet winstgevend is.
Je ziet het in bvb het UK, geprivatiseerd en er wordt bespaard op de dienstverlening en het onderhoud, omdat het anders gewoon niet rendabel is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

boonpwnz schreef:Ik neem ook het openbaar vervoer omdat als je de files meerekent evenlang of zelfs langer onderweg bent maar wel 10x meer stress van het verkeer.

Dan weet ik wel wat te kiezen.

Traject Knokke-Brussel

Trein is elke dag wel te laat.
Van zodra je door de Noord-Zuid-as moet tijdens de spits, is het panne, zelfs tijdens schoolvakanties :cry:

Ik doe wekelijks 3x het traject Brugge-Leuven H/T en heb eigenlijk geen klagen qua drukte omdat ik bij de heenreis vóór Gent op de trein zit en in de terugreis vóór Brussel-Centraal. Je wil niet weten hoeveel volk er in Gent en Brussel-Centraal in-/uitstapt.

Met de auto is dat traject niet te doen, grotendeels door een aantal in mijn ogen infrastructurele problemen met de Brusselse ring: het verkeer op de binnenring moet bij Groot-Bijgaarden invoegen met het verkeer dat van de E40 richting kust komt. De snelheidsbeperking van 90km/u op het viaduct van Vilvoorde zorgt automatisch voor vertraging. Waarom dan niet de volledige ring op 100km/u brengen (incl. het viaduct) zoals in A'pen?

Het klopt dat de trein zelden of nooit op tijd rijdt, maar als je uitgaat van 'De trein is altijd een beetje reizen, de ene dag al wat langer dan de andere', dan leg je jezelf al een hoop minder stress op.
Computer(k)nul
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Om de berekening relevant te maken, moeten ze ook de kost van tijdverlies in rekening brengen. Maakt niet uit of dat door file is of traagheid OV.

Maar de zogenaamde ketenverplaatsing maakt het volgens mij onmogelijk om OV te nemen
- bus naar school
- kinderen naar voorschoolse opvrang brengen
- op volgende bus wachten
- 1 of meer overstappen bus of trein...

Dan zou ik (en de kinderen met mij) minstens 2u eerder moeten opstaan. Oei opvang is dan nog niet open...
Met de wagen lukt het mij op iets meer dan een half uur.

De beste app en het beste OV gaan daar weinig aan veranderen...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is één van de problemen met OV : we willen allemaal dat het rijd naar de plaats waar wij willen zijn. En dat gebeurd nooit.
Van mijn huis tot mijn werk is tijdens de ochtendspits pakweg een 30-tal minuten maximum. Om op mijn werk te zijn voor 9u ben ik minimum 1uur onderweg. Om 7u53 moet ik hier de bus nemen om dan rond 8u55 op mijn werk te staan met 1x overstappen en minimum 800m te voet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

boonpwnz schreef:Dat zal duur OV worden dan :o
[/quote]
Mogelijks.
De auto is ook duur:
- minder auto's -> minder onderhoud aan wegen
- subsidies voor firmawagens kost ook wel 4 miljard ofzo (afhankelijk van de berekening)
- mogelijks mis ik links en rechts nog wat subsidies voor de auto/petrolsector

Het is altijd interessant om "naakte cijfers" te hebben.
Gek dat de cijfers van de NMBS uitrekent tot op kilometerniveau, maar die van DeLijn niet (ik ga er ff naïef vanuit dat uw cijfers en berekening kloppen)?
DeLijn: 850miljoen subsidies, voor 500miljoen reizigers

En nu de kost voor de auto...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:

Het is altijd interessant om "naakte cijfers" te hebben.
Gek dat de cijfers van de NMBS uitrekent tot op kilometerniveau, maar die van DeLijn niet (ik ga er ff naïef vanuit dat uw cijfers en berekening kloppen)?
DeLijn: 850miljoen subsidies, voor 500miljoen reizigers

En nu de kost voor de auto...
Ja ik vind hhet ook gek maar komt uit 2 verschillende bronnen namelijk de volgende:

Een 2 jaar oude bron over de lijn

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2535284

Hier het algemene

http://newsmonkey.be/article/67292

Dus evenveel subsidies naar het OV als voor firmawagens, dat vind ik ook verkeerd.? Met het OV zoals je zegt bereik je meer mensen.
Laatst gewijzigd door boonpwnz 11 nov 2017, 18:48, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ben er vrij hard van overtuigd dat een weg harder afziet van bussen en zwaar wegverkeer (cfr vrachtwagens) dan van een paar auto's.
Een auto die overladen is bestaat, maar voor elke overladen wagen, vind je volgens mij wel 100 overladen vrachtwagens, camionettes en bussen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wel in het Artikel staat de kost van de auto.


Niet vergeten dat je aankoopkost van een auto hier niet mee in zit.µ
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het artikel van Newsmonkey had ik graag door een universiteit laten berekenen.
Externe kosten als vervuiling en gewonden/doden zitten niet in de berekening in, evenals de afschrijving van de auto.

Ik stel me vragen bij de cijfers van de investeringen/kosten in het wegennet.
Voor een correcte berekening moet je ook kijken naar
- investeringen (extra capaciteit) vs onderhoud -> de asfaltlaag op de E19 vernieuwen is onderhoud, een nieuwe tunnel van Mechelen naar de vlieghaven is extra capaciteit
- het personeel om de boel draaiende te houden, wordt bij de NMBS wél meegeteld, maar bij de auto/infrastructuur niet

En zo zijn er waarschijnlijk nog zaken.
Vandaar: laat er eens unief een tijdje op werken.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tjah, ik denk/gok ook dat vele mensen meer het OV (en dan zeker de trein) zouden nemen mochten de prijzen al wat beginnen dalen.
Of je met één of met 4 mensen in de wagen kruipt : de prijs blijft ongeveer hetzelfde. Akkoord : er is meer gewicht dus het zal wel iets meer verbruiken.

Maar met de NMBS gaan die prijzen meteen x4.

Een ticketje van Wetteren naar Hasselt met 2 volwassen personen komt op 72.40 (heen/terug). Met de wagen komt dit volgens Mappy neer op 16 euro enkele rit (opties grote wagen, 1.5 euro/liter). Dus 32 euro heen/terug. Als je dan al eens 20 euro voor een parking moet betalen is dit nog steeds goedkoper.

Even naar Oostende met dezelfde regels als hierboven : hetzelfde resultaat : NMBS kost me 47 euro, wagen 20 euro.

Uiteraard, de kost van de auto, verzekeringen, taksen etc zijn hierbij niet inbegrepen. Maar er zijn ook zaken inbegrepen die amper in waarde uit te drukken zijn : privacy, gebruiksgemak, comfort, ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

weekend biljet naar Oostende kost 12,8 euro ...
naar Hasselt 19,2 euro ...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tja als je enkel in het weekend de trein neemt is dat een oplossing. Maar als je telt voor 2 personen moet je ook die prijzen meteen x2 doen (2 personen immers). En dan opnieuw is de wagen goedkoper:

Hasselt : 38.40 (weekendbiljet internet NMBS) vs 32 euro met de wagen
Oostende : 25.60 (weekendbiljet internet NMBS) vs 20 euro met de wagen

En dan spreken we nog maar met 2 mensen hé die ergens heen gaan...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goedkoper enkel als je de echte kost van de wagen niet meerekent.

Aankoop, onderhoud, herstellingen, verzekering, taks, risico op schade, ...

En als je hem gratis kunt parkeren ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

krisken schreef:Een ticketje van Wetteren naar Hasselt met 2 volwassen personen komt op 72.40 (heen/terug). Met de wagen komt dit volgens Mappy neer op 16 euro enkele rit (opties grote wagen, 1.5 euro/liter). Dus 32 euro heen/terug. Als je dan al eens 20 euro voor een parking moet betalen is dit nog steeds goedkoper.

Even naar Oostende met dezelfde regels als hierboven : hetzelfde resultaat : NMBS kost me 47 euro, wagen 20 euro.
Tickets bij de NMBS kosten nooit meer dan €7,7 per rit
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... -pass.aspx
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

De RailPass is inderdaad een goede koop én door verschillende mensen te gebruiken.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En die kaart is maximum 1 jaar geldig... Niet zoals bij de lijn onbeperkt geldig!
Zelfs met heel de resem aan zaken (Aankoop, onderhoud, herstellingen, verzekering, taks, risico op schade, ...) is de auto goedkoper dan de trein. Aankopen moet ik zo al doen, onderhoud heeft me op 5 jaar misschien 1000 euro gekost, geen herstellingen, verzekering en taks betaal je zo al van zodra je een auto aankoopt en risico op schade heb je altijd. Net zoals je met een trein altijd risico op vertraging hebt.

Trouwens, de "echte" kost van een trein kennen we ook niet he...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Oh jawel,

De echte kost van de trein is duidelijk.
De overheid geeft een dotatie van bijna 3,5 miljard euro per jaar aan infrabel en nmbs.
Daarmee en met de ticketverkoop laten ze de trein rijden.

Als ze de sponsoring op firmawagens afschaffen (meer dan 4 miljard euro per jaar), kunnen ze iedereen gratis met de trein laten rijden ...
En dan hebben ze nog meer dan 2,5 miljard over ...
Voor de bussen en trams bvb, :angel:

De echte kost van het autoverkeer daarentegen ...

Ik denk dat je dringend maas moet installeren om wat prijsbewust te worden :angel:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef:
Als ze de sponsoring op firmawagens afschaffen (meer dan 4 miljard euro per jaar), kunnen ze iedereen gratis met de trein laten rijden ...
En dan hebben ze nog meer dan 2,5 miljard over ...
Voor de bussen en trams bvb, :angel:

:
Als je ziet dat de kostendekking van DE Lijn door de reizer maar amper 20 procent is kan je dat daar ook mee financieren ;)
Van TEC en MIVB weet ik niet.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”