Gratis WiFi en FTTH in stadscentrum Dendermonde

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Op 15 februari 2017 keurde de gemeenteraad het wifiproject in de zone Grote Markt tot Statieplein goed. Het doel van dit project is om gratis draadloze internetverbinding met hoge capaciteit aan te bieden aan alle bezoekers en inwoners van de Grote Markt, Vlasmarkt, Brusselsestraat (inclusief Begijnhof), Oude Vest (tot Sint-Jacobstraat), Stationsstraat, William Bruynincxpark tot en met het Statieplein. Het college van burgemeester en schepenen kende op 12 juli 2017 de opdracht toe aan de The Last Mile vzw.

Op maandag 2 oktober 2017 starten ook de werkzaamheden aan de buiteninfrastructuur. Dit houdt in dat glasvezellijnen, wifizenders en stroomvoorzieningen worden geplaatst aan voorgevels en bovengrondse bevestigingspunten langsheen het traject. Door de gekozen technieken worden uitgebreide graaf- en stellingswerken vermeden en wordt de hinder op het openbare domein beperkt. Uitvoerder The Last Mile vzw neemt de komende weken contact op met de betrokken inwoners en eigenaars om de precieze planning, duurtijd en omvang van de werken toe te lichten.

Opgelet! Om iedereen de kans te geven om te genieten van deze gratis wifi, zal iedere gebruiker maximaal 2 uur per dag op het draadloze netwerk kunnen surfen. Dit is dus geen alternatief voor uw vast internetabonnement.

Als primeur in Vlaanderen stelt The Last Mile vzw zijn glasvezellijnen in de binnenstad ter beschikking voor een open en neutraal ‘Fiber to the home’. Dit wil zeggen dat alle internetaanbieders hun diensten over dit glasvezelnetwerk mogen aanbieden en dat alle inwoners van het stadscentrum een eigen glasvezelaftakking van hun woning naar dit netwerk kunnen verkrijgen via The Last Mile vzw.
Bron :
https://www.dendermonde.be/product/1296 ... binnenstad
https://www.hln.be/regio/dendermonde/he ... ~a9a1bfa8/
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171013_03131349

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Als primeur in Vlaanderen stelt The Last Mile vzw zijn glasvezellijnen in de binnenstad ter beschikking voor een open en neutraal ‘Fiber to the home’. Dit wil zeggen dat alle internetaanbieders hun diensten over dit glasvezelnetwerk mogen aanbieden en dat alle inwoners van het stadscentrum een eigen glasvezelaftakking van hun woning naar dit netwerk kunnen verkrijgen via The Last Mile vzw.
Ik vraag me af of de grote spelers zoals Proximus of Telenet hierop zullen ingaan.

Een link die nog niet vermeld was... http://www.thelastmile.be/
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een ander initiatief van The Last Mile VZW : http://www.glasvezel.be/

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

mooi bezig, dat is het goede voorbeeld geven :D
The Last Mile vzw
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik heb hier al één klacht gehoord. Installateurs komen zonder iets te vragen of zeggen in de muren boren. Je zou verwachten dat ze minstens een foldertje of brief zouden rondsturen naar de betrokkenen (normaal worden er voor het minste brieven rondgestuurd).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

In februari 2017 keurt gemeenteraad bestek goed voor opdracht. Opdracht geraamd op €300.000 .
Stad gunt de opdracht in juli aan een vzw (voor € 280.000)

Die vzw bestaat nog maar van februari 2016. Zetel in Dendermonde, toeval ?


Los daarvan ben ik niet overtuigd van het maatschappelijk nut van dergelijke projecten. Investering waar maar een fractie van de bevolking iets aan heeft (de happy few die in die paar straten wonen). En de lokale handel misschien, aan wie verteld wordt dat dit extra volk gaat lokken... I don't buy it.
Is ISP spelen (ok, niet helemaal, maar komt in de buurt) een kerntaak van een lokale overheid ? Ik vind van niet.

Let wel, ik ben niet tegen glasvezel en wifi op openbaar domein. Maar ik zou liever zien dat bedrijven uit eigen beweging (en zelfbedruipend ipv gesponsord met belastinggeld) dergelijke initiatieven zouden nemen. Maar dat gebeurt niet, omdat het die bedrijven door (lokale) overheden te ingewikkeld gemaakt wordt.


edit:
Onderaan op https://dendermonde.glasvezel.be/

"Vlaanderen gaat 20 jaar doen over een dekkend glasvezelnetwerk, bij ons in Dendermonde is dit er al in 2017"

— Piet Buyse, Burgemeester Dendermonde



Dekkend voor heel Dendermonde ?!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wel voor de Piet hee. Dekking begint van aan Grote markt waar het stadhuis staat. De Piet is gelukkig als burgemeester. Dan nog wat poen scheppen als voorzitter van Eandis. Beetje les geven aan het VTI voor zijn pensioen. "Gelukkig" is een schromelijke onderschatting in deze.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik ben niet van Dendermonde, maar het zijn verkiezingen binnenkort zeker :)?
Als commerciële bedrijven het niet willen, gebeurt het wel vaker dat de overheid inspringt.
Over enkele jaren koopt Telenet of Prox dat netwerk voor een habbekrats over en klaar.

Dat Prox/Telenet zich niet haast, is logisch. Ze melken gewoon de bestaande technologie uit.
Mensen willen met plezier €100 en meer geven voor telecom, waarom zou je dan investeren in de toekomst?
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Vandaag in Dendermonde geweest.
Afbeelding
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik mijd al jaren het centrum hier als de pest. En gratis wifi gaat mij écht niet kunnen overhalen om wat meer naar het centrum te gaan.
Oh ja, her en der verspreid in het centrum staan er ook zitbanken met zonnepanelen. Je kan hier je smartphone via USB opladen bv.
https://www.hln.be/regio/dendermonde/ve ... ~ab4023ea/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ga er ook niet regelmatig maar is wel een handig iets als je er bent. Bekijk het positief, ze doen ten minste een stap naar voren ipv. helemaal niets.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Naar wat ik begrepen heb, zijn die banken van hetzelfde bedrijf als de WiFi :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

Dendermonde zal 15000 eur subsidie van Europa krijgen om gratis WiFi aan te bieden voor de inwoners.
een eerste reeks van gemeentes zijn door het wifi4eu project bekend gemaakt. in België zijn er dat 97.
Laatst gewijzigd door keerekeerweere 15 dec 2018, 11:15, in totaal 1 gewijzigd.
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, maar bovenstaande staat daar volledig los van.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een zitbank van ruim 7000 euro die blijkbaar door skaters gebruikt wordt? Net zoals met alles zal het weer lang duren voor alles kapot is. In Dendermonde kennen ze er wat van, van die dure (en vaak nutteloze) projecten die niet lang overleven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

keerekeerweere schreef:Dendermonde zal 15000 eur subsidie van Europa krijgen om gratis WiFi aan te bieden voor de inwoners.
een eerste reeks van gemeentes zijn door het wifi4eu project bekend gemaakt. in België zijn er dat 97.
Waar vind je de lijst terug?
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Update;

Huisaansluitingen Fiber-to-the-Home Dendermonde

Mei 2019
Glasvezel en huisaansluitingen Fiber-to-the-Home Begijnhof en Kalendijk

Vanaf voorjaar 2019
Verdere uitbreiding glasvezel, wifi en huisaansluitingen Fiber-to-the-Home Sint-Gillis

Zomer 2019
Glasvezel en huisaansluitingen Fiber-to-the-Home Appels en Baasrode

Heb gehoord via contact met hun dat ze ook naburige gemeentes willen aandoen met ftth :) en wie weet ben ik één van de gelukkige! :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Troost je, Proximus is bezig met hun FTTH project ... op 250m van mijn huis (vogelvlucht, nieuwbouw appartement). Zucht :(

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

krisken schreef:Troost je, Proximus is bezig met hun FTTH project ... op 250m van mijn huis (vogelvlucht, nieuwbouw appartement). Zucht :(
Maak een deal en zet een straalverbinding op ;)
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Denk dat ze dit niet zullen doen :P tevens te veel hogere obstakels :)
Wel een goed idee :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bwah .... Ik heb het ook al zitten denken hoor : op het liftkot (boven) een fiber aanvragen, en dan met een PTP verbinding naar mij thuis :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Mantis
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 apr 2007, 12:54
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Hoe loopt dit project eigenlijk? Iemand uit Dendermonde met meer info? Online is er weinig te vinden.
Volgens dendermonde.glasvezel.be zijn ze nog steeds aan Sint-Gillis bezig en nog niet gestart met andere randgemeentes.

In andere landen kom je wel vaker zo'n open of community network tegen maar in België zijn zij hier toch vrij uniek in?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat is dus de reden waarom de Torrestraat en de Volaardestraat niet onder handen genomen kunnen worden met hun wegverzakkingen, fietspaden waar zelfs een geoefend mountainbiker moeite heeft om overeind te blijven, trottoirs die 2 wereldoorlogen meegemaakt hebben,... Het gratis wifi programma moet en zal voorrang krijgen. Waar zijn ze hier mee bezig?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nvdeynde
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 mei 2012, 12:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

De fiber is hier in mijn wijk ( Pijnderslaan - Ommegancklaan ) aangelegd tot op de gevel van de woningen maar niet naar binnen.
De Wifi is alleen in het centrum van Dendermonde, zelfs de bewoners daar zijn niet aansluitbaar op de ftth.

Ik vind het zeer bizar. In ieder geval is men er nu al enkele jaren aan bezig en veel schot komt er niet echt in...

De website van "the last mile", die de glasvezel legt en gaat uitbaten, is amper 3 pagina's groot.
Er staat nog info over de groepsaankoop van maart 2016 op de homepage. Ver van professioneel.

Ik vrees dat dit project nooit van de grond gaat komen
Ik vraag mij eigenlijk af of hier iemand zijn diensten gaat op aanbieden en tegen welke prijs.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

nvdeynde schreef:De fiber is hier in mijn wijk ( Pijnderslaan - Ommegancklaan ) aangelegd tot op de gevel van de woningen maar niet naar binnen.
Hier korte Dijkstraat maar denk niet dat hier iets gelegd werd en we zijn praktisch buren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nvdeynde
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 mei 2012, 12:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

De fiber loopt hier over de gevel en is vastgemaakt aan de Coax van Telenet.
Hier en daar heeft men een verdeeldoos op de gevel van een woning vastgeboord om van daar verder te gaan voor binnenaansluitingen.

Het is mij wat, wees maar op je hoede.
Zo wou men in het midden van mijn buitengevel ook zo'n verdeeldoos zetten. Nogal een geluk dat ik juist thuis was en ze gezien had met hun hoogtewerker. Ik heb dit vanzelfsprekend geweigerd gezien men geen toelating/vergunning kon voorleggen.
The Last Mile is geen nutsmaatschappij voor zover ik weet.

Mijn buur had minder geluk, ze hebben de verdeeldoos dan maar op zijn gevel gezet en het is niet direct een klein bakje.

Ik weet niet of we er in Denderonde nu echt op vooruit zullen gaan met die fiber van The Last Mile.
Je kan er van uitgaan dat Proximus en Telenet hier geen ftth meer gaan leggen.

De Wifi op de fiber in het Centrum ( Oude Vest, Brusselsestraat, Vlasmarkt, Grote Markt ) is al enkele jaren operationeel maar er zijn naar mijn weten geen actieve ftth aansluitingen, toch niet bij particulieren gezien er familie in deze straten woont.
Wat schieten we er dan eigenlijk mee op ?
Mantis
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 apr 2007, 12:54
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Ik heb nog even gezocht en er is blijkbaar wel een provider beschikbaar over die fiber: https://www.fiberweb.be/
Wel vreemd dat daar nooit publiciteit voor gemaakt is.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Als ik zie op welke manier men te werk gaat bij de installatie van de kabel dan weet ik het wel!!!
Eerst rollen ze de kabel af en leggen deze zomaar op het voetpad enz. zo bleef deze in mijn straat wel zeker 2 weken liggen voor een garagepoort en werd er dus dagelijks meermaals over deze kabel gereden...trek zelf uw conclusie. Vervolgens komt er dan een moment om de kabel vast te leggen. Aangezien ze bij het afrollen van de kabel nogal kwistig tewerk gaan is deze op vele plaatsen te lang en doordat men niet zomaar een multifiber kabel kan inkorten en terug aan mekaar zetten rolt men deze dan maar op en bevestigt men deze aan de gevel van een woning....ik zie zo alle dagen een rol aan de gevel hangen bij een woning in de buurt..zeer professioneel!!

Als men dan op internet gaat zoeken naar welke providers er iets aanbieden via deze kabel dan is er slechts 1 enkele terug te vinden maar deze hanteert prijzen die te hoog liggen voor wat men krijgt!!! Als men wat verder gaat zoeken naar de VZW die achter dit project zit vind men...bijna niets....geen of onvolledige site's, ook een aantal "bijprojecten" maar zeer ondoorzichtig met geen concreet bruikbare info, ontbrekende links enz.

Ik stel mij serieus vragen bij dit project maar momenteel is het voor mij een grote lege doos.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Al dagen aan een stuk zie ik in Dendermonde en Sint Gillis bestelwagens en mannen met fluo vestjes die aan hoog tempo zwarte kabels tegen de gevels van de huizen hangen. Op het eerste zicht schat ik dat de dikte gelijk is aan die van een stroomkabel van een vijfaderige 6mm2 maar wel heel erg soepel of flexibel. De auto's die die mannen gebruiken hebben geen enkel uitwendig logo of kenmerk van een of andere firma. Ik heb ze bij ons in de wijk bezig gezien (het keur) ter hoogte van de kerk (Pijnderslaan, Ommegancklaan, kroonveldlaan) en ook aan de kliniek en de Carrefour. Langs de kroonveldlaan werden wel een paar greppels onder het trottoir gegraven. Volgens mijn vriendin zijn die werkmannen ook al aan mijn deur geweest en waren ze druk bezig met...? Tja, met wat? Kijken, meten, rekenen...? Ik heb geen flauw idee welke kabels hier langs de huizen gehangen worden. Weet iemand hier meer over? Op Sint Gillis waren ze bezig ter hoogte van de Van Langenhovestraat vlakbij de kerk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Als het over de regio in de screenshot gaat: Reden inname openbaar domein: Inname met jaarvergunning / Verlenging

Jaarvergunning = nutsbedrijf.

Ik zou gokken op glasvezel uitrol. PX of een lokaal initiatief?
2020-10-17 18_40_26-.png
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

+1
Ja dit zijn inderdaad de straten waar de werken nu bezig zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Fiberweb? :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Proximus hun fiber kaart voor dendermonde toont wel alleen werken in aan de overkant van de rijksweg (tov uw wijk gezien dan.)
hun kaart is dus out of date, of tis iets anders.

Geen zwarte doosjes met PX logo tegen de gevels?
unnamed.jpg
krisken schreef:Fiberweb? :-)
My god, bestaat dat nog? Dacht dat die al lang dood, begraven en gecomposteerd waren, maar warempel, het zijn "de die" dus:
( https://www.glasvezel.be/dendermonde )
Oktober 2020
FttH-uitrol en huisaansluitingen in Sint-Gillis en Oudegem

Aanleg glasvezel Wijk Keur

Aanleg glasvezel Frans Van Schoorstraat, resterende delen Van Langenhovenstraat, Emanuel Hielstraat, Prinskouterstraat en J. van Bogaertstraat

Verdere uitrol gratis Wifi Sint-Gillis (lancering voorzien in november)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ga zeker eens letten op die zwarte bakjes tegen de gevel en houd jullie op de hoogte. Allen hartelijk dank voor de info en links.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog even een bijkomende vraag: dit glasvezel netwerk is van? Ja van wie eigenlijk? Want ik zie staan The last mile, ik zie staan fiberweb... Niet echt duidelijk wie nu wie is of wie nu wat doet. Los daarvan heb ik wel begrepen: er is een aanbieder van infrastructuur (de kabel) en die laat dan toe dat meerdere providers langs hun infrastructuur internet via fiber aanbieden?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Zeer leuk hopelijk van px en komen ze richting Lebbeke :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

en graag ook richting Opwijk :-)
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

keerekeerweere schreef:en graag ook richting Opwijk :-)
Ah, Opwijk. Nostalgie. De Nijdrop, Opale (33ers) gaan drinken in de cafeekes op weg van het station naar Nijdrop. Waar is de tijd? Ik zie Opwijk nu nog uitsluitend als mijn trein daar passeert van of naar Brussel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nvdeynde
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 mei 2012, 12:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

De zwarte kabels op de gevel is de fiber van The Last Mile. Zeker niet van Proximus.
Hier zou ik niet te snel hopen om hierop een werkende aansluiting te krijgen.

De voetpaden en sommige straten die opengelegd worden zijn werken van Farys: nieuwe hoofdwaterleiding met individuele afsluitkraan per huis. Om je rapper te kunnen afsluiten zeker ?
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”