Referendum in Catalonië

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

juist, denk maar aan de Koerden en het (niet meer) bestaan van Koerdistan!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:je kunt niet beweren dat er democratie is als een volk blijkbaar toch niet het recht heeft om haar eigen territorium te bepalen. dan heb je de facto geen democratie
Je wil gewoon niet inzien dat het Catalaanse volk Spaanse staatsburgers zijn (net zoals Vlamingen, Antwerpenaren, ... op zich Belgische staatsburgers zijn), en een democratische keuze dus gemaakt moet worden door alle Spaanse staatsburgers. Jij zit hier constant te roepen over democratie maar je wil ze gewoon niet respecteren... je wil gewoon je eigen zin doen (en zo werkt het niet).

Extra bevoegdheden kunnen aan een regio gegeven worden dmv. autonomie (en dan is het niet langer een Spaanse keuze)... maar de keuze om jezelf af te splitsen zit daar heus niet bij !
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Je wil gewoon niet inzien dat het Catalaanse volk Spaanse staatsburgers zijn!
en jij begrijpt niet dat ze dat niet meer willen zijn. Binnen een democratie, macht bij het volk, moet het volk dus de keuzemogelijkheid hebben zonder dreiging van oorlog, chantage, economische straffen,... die keuze te maken.
dan praten we over dat volk en is er dus geen recht van inspraak vor Basken of pakweg Vlamingen.

jij kunt blijven dwepen met de Spaanse grondwet maar de Catalanen aanvaarden Spanje niet meer als hun land. Net zoals ik Duitsland niet als mijn thuisland beschouw en hun grondwet mij gestolen kan worden.

tot nu toe was de enige weg een bloedige burgeroorlog om de onafhankelijkheid af te dwingen.
anno 2017, en als je het meent met democratie, moet een volk zelf zijn territorium kunnen kiezen.

objectief is er geen enkel criterium om tegen tre zijn. Als Luxemburg volwaardig vd EU kan zijn, dan is er niets dat Catalonië tegenhoudt.

buiten de paniek, alles in het belachelijke trekken, dreigingen, economische chantage, minimaliseren vh geweld, ontkennen van de politieke gevangenen,.. lees je niets inhoudelijks en feitelijks waarom Catalonie bij Spanje zou moeten blijven.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

ach, maak je niet druk. We blijven hier toch in cirkels ronddraaien: de kip, of het ei, of was het toch de kip?
Maar één beeld was duidelijk, heel duidelijk zelfs. Over de schouder van Rajoy keken EU gezichten mee: Timmermans, Thyssen, Juncker, Merkel zelfs... Bij gebrek aan EU ''botinnekes'' vinden zij de spaanse alvast een bruikbaar alternatief, lijkt mij :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

wied schreef:ach, maak je niet druk.
tot er een bom in Madrid ontploft en Spaanse tanks Barcelona binnenrollen (of is het dat wat ze in Madrid willen uitlokken)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

dat denk/hoop ik niet! Dat Merkel wil dat zij (Spanje) kun schulden blijven afbetalen is eerder aan de orde, vrees ik :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

1207 schreef:lees je niets inhoudelijks en feitelijks waarom Catalonie bij Spanje zou moeten blijven.
Om de euro en de nationale voetbalcompetitie te kunnen behouden.
Maar goed, het is natuurlijk mogelijk dat de meerderheid van de Catalanen daar geen belang aan hecht. Feit is wel dat de separatisten niet vertellen wat de gevolgen van eenzijdige afscheiding kunnen zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:en jij begrijpt niet dat ze dat niet meer willen zijn.
Ik begrijp dat wel... maar het speelt gewoon geen rol want het is gewoon geen kwestie van "willen".

Sommige mensen hebben hier echt een probleem te aanvaarden dat je in je leven niet zomaar alles "te willen hebt".

Een maatschappij heeft regels en wetten om chaos en anarchie te vermijden... jij promoot hier openlijk gewoon publiek verzet :nono:
1207 schreef:Binnen een democratie, macht bij het volk
Inderdaad bij het volk en voor alle inwoners is dat nog steeds het Spaanse volk.

Het is geen kwestie van met een clubje je eigen zin te doen maar wel van de democratie te respecteren.
1207 schreef:Net zoals ik Duitsland niet als mijn thuisland beschouw en hun grondwet mij gestolen kan worden.
Maar jij bent dan ook geen Duitser en leeft er zelfs niet.

Niemand verplicht hen trouwens in Catalonië te blijven wonen... maar daarom "steel" je nog niet zomaar een stuk land (dat we dat voor een MP3'tje of een videofilm doen was al geweten, maar iemand hier doodleuk horen beweren dat je dat ook met een regio kan doen tart toch wel alle verbeelding).
1207 schreef:objectief is er geen enkel criterium om tegen te zijn.
Er is maar één criterium nodig en dat is de wet... ben je daarmee niet akkoord dan kan je deze altijd aanpassen via de normale democratische weg (nee, dat is niet met een groepje je eigen zin doen).
1207 schreef:buiten de paniek, alles in het belachelijke trekken, dreigingen, economische chantage, minimaliseren vh geweld, ontkennen van de politieke gevangenen,..
Hoelang ga je de waarheid nog verdraaien... er is een schending geweest van de grondwet en de verantwoordelijken zijn daarvoor opgepakt.
1207 schreef:lees je niets inhoudelijks en feitelijks waarom Catalonie bij Spanje zou moeten blijven.
De onafhankelijkheid uitroepen is iets vrij ernstigs... dus ik verwacht de argumenten van jou (en gewoon "zin hebben" is er geen).

Ik heb nog steeds nergens gelezen waarom Catalonië onafhankelijk wil worden... wat kan men vandaag niet ?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Ik begrijp dat wel... maar het speelt gewoon geen rol want het is gewoon geen kwestie van "willen".
elke onafhankelijksstrijd, elk afscheuren is begonnen met een centralistische overheid die zei dat de onderdanen niets te willen hebben. ik kan u, vanaf het jaar 0, zeer veel voorbeelden geven waar de centralistische overheid uiteindelijk moest inbinden.
Sommige mensen hebben hier echt een probleem te aanvaarden dat je in je leven niet zomaar alles "te willen hebt".
het gaat niet om alles, zoals je foutief suggereert. Het gaat om het internationaal erkende zelfbeschikkingsrecht van een volk, in dit geval de Catalanen.
Een maatschappij heeft regels en wetten om chaos en anarchie te vermijden... jij promoot hier openlijk gewoon publiek verzet
de Catalaanse maatschappij kan perfect werken met de wetten die ze zelf kiezen en stemmen. Da's dus geen argument
1207 schreef: Inderdaad bij het volk en voor alle inwoners is dat nog steeds het Spaanse volk.
Vele Catalanen voelen zich blijkbaar geen Spanjaard.
in Joegoslavie was elke servier, elke bosmier, elke sloveen en elke Kroaat ook gewoon Joegoslaaf.
het is dus geen argument als je stelt dat elke Bask, Andalusiër en Catalaan gewoon Spanjaard is.
Het is geen kwestie van met een clubje je eigen zin te doen maar wel van de democratie te respecteren.
ook hier weer de, doelbewuste, foutieve suggestie. 80 en 90% in 2 referenda is geen kleine toevallige meerderheid van klein groepje. Dat is een structurele wens vh Catalaanse volk
Maar jij bent dan ook geen Duitser en leeft er zelfs niet.
Yep, net zoals de Catalanen, zeker na het afgelopen en komende geweld, zich geen Spanjaard meer voelen. Zij voelen zich dus niet gebonden aan Spaanse wetten
Niemand verplicht hen trouwens in Catalonië te blijven wonen...
`
???
ben je daarmee niet akkoord dan kan je deze altijd aanpassen via de normale democratische weg
er is geen normaal wettelijk kader voor Spaanse regio's richting onafhankelijkheid,
1207 schreef:De onafhankelijkheid uitroepen is iets vrij ernstigs... dus ik verwacht de argumenten van jou (en gewoon "zin hebben" is er geen)
die zijn er weldegelijk, alleen lees jij altijd:" ze hebben er gewoon zin in".
zelfs gewoon ff googlen om die redenen te vinden is blijkbaar te veel gevraagd. je hebt dus 0 interesse om de redenen te weten.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

1207 schreef: Vele Catalanen voelen zich blijkbaar geen Spanjaard.
in Joegoslavie was elke servier, elke bosmier, elke sloveen en elke Kroaat ook gewoon Joegoslaaf.
het is dus geen argument als je stelt dat elke Bask, Andalusiër en Catalaan gewoon Spanjaard is.
En er zijn ook veel Catalanen die zich wél Spanjaard voelen. Die stelling gaat even goed op als de jouwe.
Misschien moet je eens het of-verhaal in een en-verhaal ombuigen. Elke Bask, Andalusiër en Catalaan zijn ook Spanjaard, net zoals ik me Vlaming én Belg voel.

Je vergelijk met Joegoslavië kent dus enige tweespraak, want daar bevestig je dan weer wat ik hier neer schrijf? :roll:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

1207 schreef:een structurele wens vh Catalaanse volk
1) jouw cijfers kloppen niet, je houdt geen rekening met de meerderheid van de Catalanen die thuisgebleven is.
2) ben benieuwd wat de wens van de Catalanen is als ze beginnen te beseffen dat hun bankrekeningen mogelijks van euro naar een nieuwe Catalaanse munt zullen worden omgezet. 50% verlies aan spaargeld gaat geen enkele Catalaan aanvaarden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

raf1 schreef:
1207 schreef:een structurele wens vh Catalaanse volk
1) jouw cijfers kloppen niet, je houdt geen rekening met de meerderheid van de Catalanen die thuisgebleven is..
en jij vergeet 750 000 stemmen die gestolen werden. die vertegenwoordigen ca 15% vd stemmen
nu ik snap dat je die vergeet omdat je vanuit het resultaat/conclusie vertrekt en uiteraard nog heel wat giswerk produceert. de conclusie dat de meerderheid tegen Catalaanse onafhankelijkheid is.

punt 2 is natuurlijk bangmakerij pur sang.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

raf1 schreef: 1) jouw cijfers kloppen niet, je houdt geen rekening met de meerderheid van de Catalanen die thuisgebleven is.
Omdat je geen rekening moet houden met de thuisblijvers. Niet stemmen = geen mening.
In praktijk zijn enorm weinig zaken die 2/3 van een (stemgerechtigde!) bevolking naar de stembus lokt op vrijwillige basis, laat staan dat het aantal stemmen voor of tegen dan meer dan 2/3 van de totale bevolking haalt. Op die manier zet je zo goed als alle referenda buitenspel.

Het enige wat je kan zeggen is dat de verhoudingen voor/tegen scheef zitten omdat het referendum illegaal is verklaard. Daarom zou ik graag het resultaat zien van een legaal referendum.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

MaT schreef:Omdat je geen rekening moet houden met de thuisblijvers. Niet stemmen = geen mening.
Wanneer de thuisblijvers in de meerderheid zijn, is het natuurlijk zeer barbaars om iets te doen met het resultaat van die stemming.
Een democraat respecteert altijd de wil van de meerderheid, anders glijdt je af naar een dictatuur.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Heb je als thuisblijver wel een wil? Of interesseert het je niet (voldoende) en leg je je neer bij de het resultaat?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

MaT schreef:Heb je als thuisblijver wel een wil?
Natuurlijk, iedereen heeft een wil. Een boycot tegen talloze onofficiële en nu zelfs illegale referenda is ook een uiting van een wil.

Ik vermoed dat een meerderheid van de Catalanen niets te maken wil hebben met het extremistische en roekeloze gedrag van Carles Puigdemont.
Bij officiële verkiezingen zal je wel zien dat de opkomst veel hoger ligt.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Als je zwijgt en geen gebruik maakt van je democratisch recht om je stem uit te brengen (ik spreek dan niet over Catalonië specifiek maar verkiezingen en referenda in het algemeen), moeten we daar echt rekening mee houden? Boycotten is in het geval van verkiezingen en referenda dom want je wil wordt dan niet kenbaar gemaakt.
Je hebt hier 2 opties: voor of tegen. Er bestaat geen derde optie 'tegen het referendum op zich dus boycot'.

Daarom zou ik hier graag een legaal referendum zien waarbij ook het neen-kamp zich geroepen voelt om te gaan stemmen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

MaT schreef:
raf1 schreef: 1) jouw cijfers kloppen niet, je houdt geen rekening met de meerderheid van de Catalanen die thuisgebleven is.
Omdat je geen rekening moet houden met de thuisblijvers. Niet stemmen = geen mening.
In praktijk zijn enorm weinig zaken die 2/3 van een (stemgerechtigde!) bevolking naar de stembus lokt op vrijwillige basis, laat staan dat het aantal stemmen voor of tegen dan meer dan 2/3 van de totale bevolking haalt. Op die manier zet je zo goed als alle referenda buitenspel.

Het enige wat je kan zeggen is dat de verhoudingen voor/tegen scheef zitten omdat het referendum illegaal is verklaard. Daarom zou ik graag het resultaat zien van een legaal referendum.

de agressie vd guardia civil heeft natuurlijk mensen tegengehouden en verhinderd om hun stem uit te brengen, daar moet je wel rekening mee houden. Je blijft natuurlijk ook nog met 15% stemmers zitten,1 op 6, die wel gestemd hebben maar waarvan we niet weten voor wie.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

MaT schreef:Er bestaat geen derde optie 'tegen het referendum op zich dus boycot'.
Die optie bestaat dus wel in de praktijk. Als politicus hou je er best rekening mee dat iedereen een wil heeft.
Als de bevolking geen interesse meer heeft in de klassieke politieke kanalen zou het wel eens zeer goed kunnen dat diezelfde bevolking via andere kanalen jouw ingebeelde politieke macht begint te ondermijnen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Hoe kan je dan zeggen welke wil de thuisblijver heeft?
Is die voor, tegen of interesseert het hem niet? Als je daar geen cijfers op kan plakken kan je er niets mee doen ook.

Het ondermijnen van de politieke macht via 'andere' kanalen.. is dat dan democratisch en wettelijk?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

MaT schreef:Het ondermijnen van de politieke macht via 'andere' kanalen.. is dat dan democratisch en wettelijk?
Je kan moeilijk de helft van je bevolking in de gevangenis steken. Begin je te begrijpen waarom meer dan 50% opkomst superbelangrijk is in een democratie?
MaT schreef:Hoe kan je dan zeggen welke wil de thuisblijver heeft?
Een multidisciplinair universitair team kan dat toch onderzoeken?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

raf schrijft: Een democraat respecteert altijd de wil van de meerderheid, anders glijdt je af naar een dictatuur.

een democraat gebruikt/misbruikt de stilzwijgende meerderheid om de status quo te bewaren!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:elke onafhankelijksstrijd, elk afscheuren is begonnen met een centralistische overheid die zei dat de onderdanen niets te willen hebben. ik kan u, vanaf het jaar 0, zeer veel voorbeelden geven waar de centralistische overheid uiteindelijk moest inbinden.
Ondertussen zijn we hopelijk beschaafde mensen geworden die met elkaar kunnen praten.
1207 schreef:Het gaat om het internationaal erkende zelfbeschikkingsrecht van een volk, in dit geval de Catalanen.
Dat recht is verbonden aan een aantal voorwaarden waar Catalonië totaal niet aan voldoet !
1207 schreef:de Catalaanse maatschappij kan perfect werken met de wetten die ze zelf kiezen en stemmen.
Je blijft je blind staren over het feit dat Catalonië dit zomaar kan beslissen zonder daarmee eerst aan de Spaanse wetten te voldoen.
1207 schreef:het is dus geen argument als je stelt dat elke Bask, Andalusiër en Catalaan gewoon Spanjaard is.
Zet je oogkleppen nu eens af... de Spaanse democratie moet eerst beslissen over de onafhankelijk... dit is niet louter en alléén aan de Catalanen zoals jij blijft volharden met je zelfbeschikkingsrecht wat niet van toepassing is.
1207 schreef:ook hier weer de, doelbewuste, foutieve suggestie. 80 en 90% in 2 referenda is geen kleine toevallige meerderheid van klein groepje.
Dit is echt grappig aan het worden... gewoon je verstand dik onder nul zetten en blijven roepen dat 90% gekozen heeft voor onafhankelijkheid.
1207 schreef:Zij voelen zich dus niet gebonden aan Spaanse wetten
Sorry maar wetten hebben niets met "gevoel" te maken.
1207 schreef:???
Als mensen zich totaal onderdrukt voelen en leven in een dictatuur hebben zij genoeg middelen om dit aan te kaarten bij Europa... het feit dat er op dat niveau totaal geen erkenning is van dat gevoel geeft aan dat jou beeld misschien toch niet echt correct is.
1207 schreef:er is geen normaal wettelijk kader voor Spaanse regio's richting onafhankelijkheid,
Misschien moet je dat dan eens leren te aanvaarden... en kijken hoe je dan binnen een wettelijk kader toch de nodige autonomie kan bekomen (zoals wij dat ook in Vlaanderen doen).
1207 schreef:je hebt dus 0 interesse om de redenen te weten.
Ondanks jou toewijding aan dit topic zie ik je ook geen enkele moeite doen om me erover te informeren.
1207 schreef:de agressie vd guardia civil heeft natuurlijk mensen tegengehouden en verhinderd om hun stem uit te brengen
Agressie is nooit goed te praten... al weet je als deelnemer aan een illegale manifestatie dat er politie zal zijn... een slachtoffer rol is dus ook niet geheel op z'n plaats vind ik.

Update:
Blijkbaar zien de Catalanen het ook heel anders dan sommige onafhankelijkheids strijders hier...
Een meerderheid van de Catalanen vindt dat het omstreden referendum dat op 1 oktober in de regio georganiseerd werd, geen wettelijke basis vormt voor een afscheiding van Spanje. Dat blijkt zaterdag uit een peiling van de Catalaanse krant El Periodico. Volgens de peiling vindt 55,6 procent van de Catalanen dat het regionale parlement niet over een mandaat beschikt om eenzijdig de onafhankelijkheid uit te roepen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171021_03145217
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Agressie is nooit goed te praten... al weet je als deelnemer aan een illegale manifestatie dat er politie zal zijn... een slachtoffer rol is dus ook niet geheel op z'n plaats vind ik.
het is al vaker herhaald
Madrid had iedereen z'n kruisje kunnen laten zetten en de uitslag verder negeren, ze kozen bewust voor geweld en escalatie
(dan was er er zelfs een reële kans geweest dat het antwoord neen was geweest.)
Madrid had het referendum/de vraag kunnen opentrekken naar heel spanje. in heel spanje op &oktober dezelfde vraag voor alle spanjaarden.
dan stemt 80% vd bevolking tegen en krijg je een heel andere dynamiek.

maar het is zoals het is
er komen "verkiezingen", Madrid bepaalt wie wel/niet mag opkomen en deelnemen en het verkozen parlement wordt een marionet zonder gezag onder controle vd senaat waar rajoy een absolute meerderheid heeft.

maw een pure schijn- en schertsvertoning in communistische stijl (waar de partij ook bepaalt wie mag opkomen)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:maw een pure schijn- en schertsvertoning in communistische stijl (waar de partij ook bepaalt wie mag opkomen)
Is het niet net onder druk van de Catalaanse separatisten dat Puigdemon is blijven pokeren met de toekomst van de regio?
Zijn het alleen de communisten waar de partij bepaalt wie mag opkomen? Ik begrijp dat het in elke partij zo is. Er worden heus geen referenda gehouden onder NVA'ers/CDV'ers/... wie er op de lijst mag en op welke plaats :)

Ook in België kan je uit uw burgerrechten ontzet worden, afhankelijk van het gepleegde misdrijf.
Zijn we nu een communistenland :)?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Is het niet net onder druk ?
een overheid die onder druk vd lokale bevolking de democratie uitschakelt? mensen verbieden op te komen is natuurlijk verwerpelijk.

maar goed, communisten beweren ook altijd dat china perfect democratisch is omdat er verkiezingen zijn. Iets zegt me dat jij, in het geval van Catalonië, dezelfde redenering zult volgen :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het staat iedereen vrij om naar de rechtbank te stappen als ie vindt dat ie onheus behandeld is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

r2504 schreef:Ondertussen zijn we hopelijk beschaafde mensen geworden die met elkaar kunnen praten.
Dan kunnen we gerust stellen dat de Catalanen beschaafder zijn dan de Spanjaarden. Puigdemont heeft meerdere keren geprobeerd om in dialoog te treden met Madrid. Rajoy heeft elke vorm van dialoog geweigerd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:Het staat iedereen vrij om naar de rechtbank te stappen als ie vindt dat ie onheus behandeld is.

dat zeggen ze in Cuba en Iran ook, een rechtbank is alleen zinvol als er een scheiding en onpartijdigheid is

reacties in Europa of op dit forum tonen vooral aan hoe makkelijk je autoritaire regimes kunt installeren. Velen die het nu oneens met de Catalanen zijn vinden het normaal dat de regionale zender overgenomen mag worden, het parlement uitgeschakeld mag worden, dat Madrid bij de volgende verkiezing mag beslissen ie er nog mag opkomen en je mensen, omdat hun mening je niet aanstaat, mag wegsteken

vind ik bijzonder gevaarlijk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:Velen die het nu oneens met de Catalanen zijn vinden...
Je vergeet dat de Catalanen het zelf niet eens zijn en niet onafhankelijk willen worden;
Volgens de peiling vindt 55,6 procent van de Catalanen dat het regionale parlement niet over een mandaat beschikt om eenzijdig de onafhankelijkheid uit te roepen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171021_03145217
Ik begrijp dus echt niet waarom jij hier voor een separatistisch parcours komt pleiten terwijl je zelf totaal niet betrokken bent in dit alles ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

r2504 schreef: Ik begrijp dus echt niet waarom jij hier voor een separatistisch parcours komt pleiten terwijl je zelf totaal niet betrokken bent in dit alles ?
Ik begrijp dus echt niet waarom jij hier voor een nationalistisch parcours komt pleiten terwijl je zelf totaal niet betrokken bent in dit alles ?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

als deel van het meubilair is r2504 dat natuurlijk verplicht omwille van statusredenen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

r2504 schreef: Update:
Blijkbaar zien de Catalanen het ook heel anders dan sommige onafhankelijkheids strijders hier...
Een meerderheid van de Catalanen vindt dat het omstreden referendum dat op 1 oktober in de regio georganiseerd werd, geen wettelijke basis vormt voor een afscheiding van Spanje. Dat blijkt zaterdag uit een peiling van de Catalaanse krant El Periodico. Volgens de peiling vindt 55,6 procent van de Catalanen dat het regionale parlement niet over een mandaat beschikt om eenzijdig de onafhankelijkheid uit te roepen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171021_03145217
Alleen spijtig dat niet vermeld staat bij hoeveel mensen deze peiling werd afgenomen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Ik begrijp dus echt niet waarom jij hier voor een nationalistisch parcours komt pleiten terwijl je zelf totaal niet betrokken bent in dit alles ?
Ik pleit niet voor een nationalistisch parcours, wel voor één waar men de wet volgt (en daarbinnen is ruimte voor autonomie zoals Catalonië die al had).

Sorry dat ik niet sta te springen voor dit soort van staatsgrepen die me doen denken aan één of andere midden Amerikaans land.

Ik kan me ook niet vinden in enkelingen die een groep opjutten en ondertussen met de overige Catalanen hun toekomst spelen.

Ondertussen wacht ik nog steeds op het eerste zinvolle argument waarom Catalonie onafhankelijk zou moeten worden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Ondertussen wacht ik nog steeds op het eerste zinvolle argument waarom Catalonie onafhankelijk zou moeten worden.
ze hebben geen enkel argument nodig, net zoals ik niet bij jou moet argumenteren als ik m'n lief verlaat

de wet volgen? andere insteek of poging tot
gene enkele nationale wet laat toe dat haar territorium verandert, tot de zon stopt met schijnen. Internationaal recht erkent wel het zelfbeschikkingsrecht van volkeren en regio's. hoe verhouden deze 2 zich nu tot mekaar? is het internationaal recht om mee te lachen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:ze hebben geen enkel argument nodig
Een land is tot op heden nog wel iets anders dan een kaartenclubje waar je zomaar uitstapt.

Het toont dus duidelijk aan wat je niveau is in deze discussie als je je verlaagt tot dergelijke simplistische vergelijkingen.
1207 schreef:de wet volgen? andere insteek of poging tot
gene enkele nationale wet laat toe dat haar territorium verandert, tot de zon stopt met schijnen.
Dan zal je dat moeten respecteren.
1207 schreef:Internationaal recht erkent wel het zelfbeschikkingsrecht van volkeren en regio's.
Onder strikte voorwaarden die je blijkbaar steeds vergeet... tijd om eens ernstig te discussieren en te stoppen met je cafepraat :!:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Een land is tot op heden nog wel iets anders dan een kaartenclubje waar je zomaar uitstapt.
in geen van beide gevallen heb je jouw goedkeuring of toestemming nodig. Dat noemen ze de vrije wil van, in dit geval, een volk.
www.google.com
als je oprecht geïnteresseerd bent in de motivatie, redenen,... vd Catalanen
Onder strikte voorwaarden die je blijkbaar steeds vergeet... tijd om eens ernstig te discussieren en te stoppen met je cafepraat :!:
Internationaal recht enig gewicht en daar moet je rekening mee houden als je de legalistische tour opgaat.
dan kun je niet enkel cherry-pickinggewijs de wetten eruit halen die je aanstaan, nationale grondwet, en de rest negeren, internationaal erkend zelfbeschikkingsrecht.
dan ben je gewoon een slechte jurist
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:in geen van beide gevallen heb je jouw goedkeuring of toestemming nodig.
Natuurlijk niet, dat beweer ik ook nergens... ik schrijf dan ook niet de wetten.
1207 schreef:http://www.google.com
als je oprecht geïnteresseerd bent in de motivatie, redenen,... vd Catalanen
Lol... zielig, zwak... nul komma nul onderbouwing maar wel keihard blijven roepen dat ze onafhankelijk moeten worden.

Bij jij soms Catalaan of is het je Robin Hood (wat trouwens stamt uit 1377) gehalte dat hier komt bovendrijven ?
dan kun je niet enkel cherry-pickinggewijs de wetten eruit halen die je aanstaan
Dat is nochtans net wat jij doet... constant je referentie naar het "zelfbeschikkingsrecht" als carte-blanche om je separatistisch parcours te ondersteunen. Als je echt die weg wil opgaan zou ik denken dat je toch in staat zou zijn je beter te argumenteren maar het blijft dus duidelijk platte cafepraat !
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Op basis van de laatste actualiteit, en op basis van de resultaten van de stemming in het democratisch verkozen Catalaanse parlement, beschouw ik Catalonië vanaf vandaag als een onafhankelijk land.

Hopelijk duurt het weer niet te lang voor de EU toont dat ze werkelijk achter de fundamentele democratie staat. Zoals wel vaker het geval is, heeft ze daar de mond van vol totdat puntje bij paaltje komt. Over het algemeen draait ze mettertijd gelukkig wel bij.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Allé, vooruit, dus als morgen in Kortrijk de gemeenteraad stemt voor een onafhankelijk Kortrijk, dan is't onmiddellijk gedaan met heel die Belgisch/Vlaamse zever en belastingen :-)
Hoera!
Met hoeveel personen zou je eigenlijk moeten zijn om democratisch te kunnen zijn? Anders beschouw ik mezelf vanaf morgen onafhankelijk. Ik begin dadelijk aan mijn grondwet 8)
Gesloten

Terug naar “Ander nieuws”