Intercommunales zien eigen vermogen met miljard groeien

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De Vlaamse intercommunales die gas en elektriciteit leveren, zijn samen 1 miljard euro rijker geworden in zes jaar tijd. 'En dat terwijl de energiefactuur is verdubbeld', zegt Peter Reekmans, die in een nieuw boek de intercommunales doorlichtte.

Bron: https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... en/9932742
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is inderdaad een verkapte belastingverhoging, mede met de invoering van de venootschapsbelasting voor de intercommunales. De postjes zullen er ook uit moeten, maar dan zal er een echte verandering moeten komen... Het enige pluspunt is dat Electrabel uit Eandis is geflikkerd, waardoor de dividenten op zijn minst terug openbaar ingezet kunnen worden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

En nog eens stelen van de mensen met zonnepanelen via het prosumertarief.

Ik haat deze graaiersbende, gelegaliseerde dieven zijn het.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ze moeten de schuld veroorzaakt door Dexia toch ergens recupereren.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja ze kunnen beter dat geld in deze oplossingen stoppen al zijn het wel veel eisen.

De OCMW's vragen de centrale overheden daarom hogere minimumuitkeringen (met voldoende spanning met inkomen uit arbeid), meer betaalbare en sociale woningen, uitbreiding van de huursubsidie en huurpremie, betere werking van het Huurgarantiefonds, oprichting van een Centraal Huurwaarborgfonds en ondersteuning van de OCMW's om oplossingen te zoeken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Raar dat ik over dit onderwerp (zowel hier als elders) nog helemaal niks gelezen heb over populisme en aanverwante termen. Heel dit artikel is namelijk afkomstig van iemand van lijst Dedecker. Of wordt de term populist/populisme enkel gehanteerd als het niet in de mensen hun kraam past? De vraag stellen is ze beantwoorden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jempie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 apr 2011, 12:56
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

1506 mandaten in vlaanderen = BLOEDZUIGERS
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Jack Daniels schreef:Raar dat ik over dit onderwerp (zowel hier als elders) nog helemaal niks gelezen heb over populisme en aanverwante termen. Heel dit artikel is namelijk afkomstig van iemand van lijst Dedecker. Of wordt de term populist/populisme enkel gehanteerd als het niet in de mensen hun kraam past? De vraag stellen is ze beantwoorden.
Het is inderdaad maar een boek dat hier voorgelegd wordt. Over de inhoud kan ik me voorlopig niet uitspreken, maar ik besef ook wel uit welke hoek het komt.
Maar om te beseffen dat er iets deftig scheef zit bij de intercommunales moet je niet gestudeerd hebben.
Intercommunales an sich zijn niet slecht want je houdt je energielevering tot op zekere hoogte in de publieke sfeer en hopelijk ook een stuk van de return er van. Maar ik heb geen enkele intercommunale horen klagen toen ze plots bedrijfsvoorheffing moesten gaan betalen. Hooguit een mededeling dat ze niet anders konden dan het door te rekenen aan de klant. Politieke zeteltjes zullen daar wel iets mee te maken hebben zeker?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ach, tijdje geleden gelezen dat "onze" burgervader, zijnde Piet Buyse van Dendermonde zomaar eventjes 400.000 euro per jaar schept als voorzitter van Eandis. Tel daarbij zijn vergoeding als burgemeester en het feit dat hij voor "zijn pensioen" les blijft geven aan het VTI te Dendermonde, ik moet er geen tekening bij maken zeker. Oh ja, de familie Buyse zijn altijd fanatieke CVP'ers geweest. Zo zie je maar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Vijfkilo
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2017, 10:06

Het probleem is dat, zodra er eentje aan de macht komt, de politiekers ineens allemaal dezelfde graaicultuur toepassen.

Collega van me is actief in de lokale politiek, als oppositielid rijft hij nu al lustig zitpenningen binnen.
Zijn uitleg: afschaffen op lokaal niveau heeft geen structurele inpact...

Mijn uitleg: allemaal ziek in hetzelfde bed
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu vloeit veel geld daarvan terug naar de gemeentes, maar eigenlijk zouden die dat belangeloos moeten doen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

lithion schreef:Nu vloeit veel geld daarvan terug naar de gemeentes
Naar de gemeentes ? Naar de politiekers hun zakken in die gemeentes zal je bedoelen ?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

De gemeentekas ook ja. Alle gemeenten cashen geld van de intercommunales waardoor het eigenlijk een verdoken gemeentebelasting is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Concreet voorbeeld om de verrijking van de intercommunales te illustreren. Ik heb zonnepanelen en ben klant bij Ecopower. Onlangs mijn driemaandelijkse factuur gekregen ten bedrage van 134 euro. Van dat bedrag is exact 8 euro elektriciteit, de overige 126 euro zijn taksen, injectievergoeding, belastingen, bijdragen, btw,... Je kan het zo gek niet bedenken. En dan weten dat de Turteltaks door het grondwettelijk hof als illegaal werd bestempeld maar dat er geen sprake kan zijn van een terugbetaling aan de consument. Only in Belgium.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is nauwelijks de fout van de intercommunales, al kan er daar vermoedelijk ook wat opgekuist worden.
Het zijn allemaal maatregelen die federaal of Vlaams beslist zijn en de ICs voeren die gewoon uit.

Van die €126 is ook een deel gewoon investering in het net zelf. Hoeveel dat echt is, weet niemand natuurlijk.
Maar alle transformatiecabines, 380V leidingen, hoogspanningsleidingen, connectors, ... kosten ook wel geld natuurlijk. De kost om uw energie tot bij u te krijgen.
ALs je ZP'en hebt, gebruik je het net als batterij, dus heb je dat net evengoed nodig.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat er kosten zijn ontkent niemand, maar dat de intercommunales eerste moord en brand schreeuwen dat ze 'er niet aan uit kunnen' en ondertussen rijker en rijker worden, dat is fundamenteel fout voor een overheidsdienst.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vijfkilo
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2017, 10:06

Kijk, op zich is het natuurlijk logisch dat men een bijdrage doet aan het netwerk, en dat er een beheersfunctie moet zijn.

Maar de huidige structuren zijn met opzet op een ondoorzichtige manier georganiseerd zodat de geldstromen zeer duister blijven.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”