Crashplan stopt (voor home users) Alternatieven?

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jelly schreef:Zelf gebruik ik sinds kort https://wasabi.com/

Ongeveer een 5 dollar / TB en draait goed op Netgear Readynas toestellen en Synology. In principe alle NAS die S3 storage ondersteunen.

give it a try :-D
Sync + HyperBackup ondersteund?
(dus 1:1 replica + incremental backup)
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Hij doet momenteel dienst in functie van Hyperbackup (met incrementeal back-up).
Je kan ook instellen als bestemming voor cloud synchronisatie (1:1 synchronisatie) maar dit gebruik ik op dit ogenblik niet.

Mvg
Everything that has a beginning has an end.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb een trial bij Wasabi (1TB gratis gedurence 1 maand), maar de upload gaat belachelijk traag (3-4Mbps op een 35Mbps UL lijn).
Ze adverteren dat ze 6 keer sneller zijn dan Amazon, maar daar haalde ik wel netjes mijn (toen) lijnsnelheid van 20Mbps.

Hoe liep/loopt dat bij u?
Is het zo traag omdat het een trial is (goed bezig als je zo mensen wil laten kennismaken met uw product)
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Ik heb nog geen snelheidsproblemen ondervonden. Eerlijkheidshalve draait de back-up steeds in de achtergrond via de NAS. Zonet even een file toegevoegd en ik merk toch gebruik van max. upload speed (40mbit). Dit was ook het geval tijdens de trial periode (5 maanden terug).

Mvg
Everything that has a beginning has an end.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wasabi Speedtest: 30/12 (klik)
Ookla Speedtest:75/32 (klik)
Fritzbox sync: 85/35

Wasabi geeft zelf toe, via klantendienst, dat de snelheden vanuit Europa momenteel nog niet "optimaal" zijn.
Ze hopen dat een oplevering van het EU datacenter daar verbetering in zal brengen.
Daar koop ik nu niets mee natuurlijk :).
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Klopt, gelukkig zijn ze ten minste eerlijk
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik meen dat er hier nog wel een aantal Crashplan gebruikers zijn.
Hebben jullie de laatste 2 weken ook dat Crashplan enorm traag is ? Ik merkte paar weken of zo terug dat een grote backup set maar niet gecompletet geraakte omdat de Upload enorm traag was. Omdat het eigenlijk onbelangrijke data is (backup van images), heb ik die backup set maar gedeletet. Sindsdien zit Crashplan echter het merendeel van zijn tijd ofwel te synchronizen of te prunen. En dat duurt dan telkens ettelijke uren. Tussenin doet hij nog wel wat backups, aangezien ik wel de 'Backup last ran..' zie updaten, maar verder is hij dus wel constant bezig met maintenance.

Ook vreemd is dat de ruimte die ik vrij maakte met backup sets te deleten, ook helemaal niet zie vrijkomen wanneer ik kijk naar de usage. Ondertussen zit ik blijkbaar al aan 10TB terwijl mijn totale backup set momenteel nog geen 3TB is en ik met die deletion van oude backup sets toch zeker enkele TB aan backups moet weggegooid hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik ben even gaan kijken in m'n history maar heb recent geen deftige volumes meer gebackup'ed (en dan zie je absurde snelheden van 176 Mbps).

Ik zie wel nergens iets staan van maintenance in m'n logs, dit viel me echter wel op...
Your backup archive located at CrashPlan Central had data integrity problems on 12/28/18 6:20 AM. 1 file(s) failed verification and 0 bad data block(s) were detected. The affected file(s) will automatically be backed up again.
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2005, 14:59
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

ik had iets soortgelijks voor bij de migratie van home naar pro - de grootte nam pas af na een "compact". Die kon je toen ergens starten vanuit de client, maar bij mij werkte dat niet. Hun support heeft dat dan gedaan voor me, duurde wel vrij lang.

Ik vond hun support vrij goed, dus misschien die eens contacteren?
i will live forever.... or die trying!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb nog wat andere tips online gevonden:
* device de-authorizen en erna terug inloggen
* service stoppen en de cache clearen

Al lijken beide weinig uit te halen. De sync is terug begonnen. De "Synchronizing file information" ging gewoon voorbij de 100% en was pas klaar rond de 200% :roll: , al ging die nog wel vrij vlot. Nu is ie bezig met "Synchronizing block information" en zat na een half uur op 4% :roll: . Volgens de documentatie gebeurt die synchronisatie bij elke backup, dus is het 'normaal' dat hij meer dan de helft van de tijd aan het synchronizen is. Echter, vroeger heb ik daar nooit iets van gemerkt, dus moet er toch iets mis zijn. Mijn backup sets zijn nu wel iets van een 2.5TB in totaal, maar dat is nog meer dan 4TB geweest en toen had ik totaal geen issues.

Zal dus inderdaad maar eens support contacteren.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Probleem is opgelost. Support was wel heel responsief, maar de suggesties waren allemaal nogal standaard en weinig relevant. Dat ik bvb mijn backup set kleiner moest maken (wat juist de oorzaak van het probleem leek), dat ik Java heapsize hoger moest zetten (waarbij hij bleef volhouden dat ik naar de Archive Size moest kijken terwijl die sowieso al inflated was).

Anyway, wat het probleem oploste, is de File Verification frequency tijdelijk veel lager zetten. Die stond op dagelijks (omdat ik wil dat mijn NAS dagelijks gescand wordt voor changes). Het was echter wellicht dat dat keer op keer weer een Sync en Prune triggerde. Nadat ik dat verlaagde naar 7 dagen, kreeg Crashplan duidelijk genoeg ademruimte om zijn maintenance deftig te doen, en een gegeven moment zag ik dan inderdaad ook dat hij aan het 'compacten' was. Dat duurde ook nog eens anderhalve dag, maar daarna was mijn archive inderdaad 4 TB kleiner geworden.

Sindsdien draait de backup terug goed, en ook sneller dan ooit (ong. 15 Mbps).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Effen terugkomen op het bovenstaande. Crashplan blijft zich immers wel vreemd gedragen.

De backup loopt nu dus al een tweetal weken perfect. Dagelijks heb ik toch een 10GB aan files die gebackupt moeten worden, en die draaien 's nachts nog altijd aan een 15Mbps.
Nu heb ik gisteren eens een van die minder belangrijke set files terug toegevoegd als extra backup set (had er al 4). Om middernacht start die grote set die terug mooi een 8 GB backupte op ongeveer een uur tijd. Daarna begint die nieuwe set, en die gaat weer enorm traag. Het is nu bijna 9u, dus die heeft al ruim 7u gedraaid en ondertussen is er nog geen 4 GB gebackupt. Aan het soort files ligt het in elk geval niet, want die zijn dezelfde als van die set die wel snel gaat: het zijn Retrospect backup files, die gecomprimeerd en encrypted zijn, van lokale machines. Ik doe maw een cloud backup van mijn lokale backups (en werk zo omheen het feit dat je tegenwoordig per PC betaalt).
Ik ga nu eens zien of om middernacht of die belangrijke set Retrospect files wel weer mooi aan 15 Mbps blijft backuppen. Vervolgens dan eens een test doen waarbij ik die minder belangrijke files toevoeg aan die backup set ipv in een aparte backup set. Aparte backup set is eigenlijk wel een must, omdat de priority zo laag mogelijk moet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:die gecomprimeerd en encrypted zijn
Is dat niet het probleem... volgens mij tracht Crashplan die ook eerst te comprimeren wat dus niet meer lukt en veel tijd vraagt.

Waarom het dan wel lukt met de andere gelijkaardige set... goeie vraag.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Is dat niet het probleem... volgens mij tracht Crashplan die ook eerst te comprimeren wat dus niet meer lukt en veel tijd vraagt.
Dat zou sowieso niet mogen uitmaken. CrashPlan moet evenzeer MP3s, MP4s, zip-files enz kunnen backuppen.
Al doet het me wel beseffen dat ik een hoop resources verspil omwille van dubbele compressie en dubbele encryptie. Probleem is dat je met CrashPlan enkel globaal encryptie kunt aanzetten, en aangezien ook homedirs e.d. van de NAS gebackupt worden, is encryptie een must. En compressie kun je bij mijn weten niet afzetten.
Ondertussen weer een dagje verder en ook vannacht was het gedrag hetzelfde. 8 GB van die ene backup set in dik een uur gedaan. Die nieuwe backup set daarentegen zit nu na 2x 10u backuppen of zo nog niet aan 8 GB in totaal met snelheid (volgens logfile) rond de 600kbps.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb de oorzaak gevonden. Zie :
Er zijn wat settings voor Deduplicatie die de boel enorm kunnen vertragen. Ik was dat overigens al vergeten, maar ik had dus blijkbaar wel mijn bestaande sets vroeger herconfigureerd om geen Dedupe te doen. Maar de nieuwe sets werden dus gewoon door CrashPlan aangemaakt met Dedupe op FULL.
In die my.service.xml file blijken nog wel wat meer interessante opties te staan die individueel per backup set gezet kunnen worden. Je kan bvb aangeven of er gecomprimeerd moet worden of niet. Dat zijn allemaal zaken die volgens mij vroeger gewoon in de GUI van Crashplan for Home zaten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ziet er naar uit dat Crashplan actie wil ondernemen om de grote verbruikers eruit te halen :
Dear Valued Customer,

We are resending this notification to ensure that you are aware of recent changes we made to our application. Should you have any questions, or need assistance, please contact our Support team.

The CrashPlan ® for Small Business Code42 app is intended to back up your business files (pictures, music, documents, etc.), not your operating system or applications. For this reason, we have always recommended you not include applications or other large files in your selection as they may not backup or restore correctly. In the past, we have allowed these files to be backed up despite this recommendation, however, in May 2019 we made some changes to our file exclusions and are now disallowing the backup of application directories, VM image files, and some backup file types.

You will likely see your file selection and backup archive size go down and benefit from faster restores, syncs, and backups. The new excludes are listed below and a full list of excludes can be found here.

New excludes for Application directories and new file types we are excluding:
Applications: /Users/<username>/Applications, /Applications/, /Program Files/, /Program Files (x86)/
VM image files: .hdd, .hds, .pvm, .pvs, .vdi, .vfd, .vhd, .vmc, .vmdk, .vmem, .vmsd, .vmsn, .vmss, .vmtm, .vmwarevm, .vmx, .vmxf, .vsv, .nvram, .vud, .xva
Backup files: .bck, .bkf
Other files: .tmp, .part, .rbf, .tib, .sparseimage
Thank you,
The CrashPlan for Small Business Team
Mijn Crashplan usage is tegenwoordig ook voor een groot deel backup files. Gelukkig hebben die nog andere extensies dan die in hun exclusion list. Maar het moge duidelijk zijn dat ze grootverbruik op zijn minst aan het ontmoedigen zijn. Ik zit daar ongetwijfeld bij met een backup set van meer dan 5TB.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:Wasabi Speedtest: 30/12 (klik)
Ookla Speedtest:75/32 (klik)
Fritzbox sync: 85/35

Wasabi geeft zelf toe, via klantendienst, dat de snelheden vanuit Europa momenteel nog niet "optimaal" zijn.
Ze hopen dat een oplevering van het EU datacenter daar verbetering in zal brengen.
Daar koop ik nu niets mee natuurlijk :).
Zelfs na de opening van het nieuwe Wasabi datacenter was ik absoluut niet tevreden over de snelheid.
Sinds een week of 3 zit ik terug bij Amazon, voor €100 per TB (in de US is het $60 per TB).
Liever een iets duurdere storage die werkt :).
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2005, 14:59
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Gezien mijn korting op crashplan small business afloopt, vroeg ik mij af of er iemand een alternatief weet dat
-goedkoper is dan 150€/jaar
-werkt op linux (cli of gui)
-deduplication heeft
-continuous backup heeft (=backup on change, ipv elke x uur/dagen/...)
-robuuste encryptie
-versioning (dus geen pure sync)

voor +- 1.5 TB... Zelf al gezocht uiteraard, maar niet direct iets gevonden... Ofwel een pak duurder dan crashplan, ofwel geen linux ondersteuning, of een van de hierboven genoemde features ontbreekt :-(
i will live forever.... or die trying!
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 33 keer

TRiSS schreef:Gezien mijn korting op crashplan small business afloopt, vroeg ik mij af of er iemand een alternatief weet dat
-goedkoper is dan 150€/jaar
-werkt op linux (cli of gui)
-deduplication heeft
-continuous backup heeft (=backup on change, ipv elke x uur/dagen/...)
-robuuste encryptie
-versioning (dus geen pure sync)

voor +- 1.5 TB... Zelf al gezocht uiteraard, maar niet direct iets gevonden... Ofwel een pak duurder dan crashplan, ofwel geen linux ondersteuning, of een van de hierboven genoemde features ontbreekt :-(
Kan je zelf geen vps opzetten ? Zie bv https://www.time4vps.com/storage-vps/#annually
Voor 99 euro heb je een vps en kan je alles zelf instellen. Wel wat werk.
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2005, 14:59
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ja, behalve dat ik ook nog niet direct software ben tegengekomen die aan alle eisen voldoet, vooral de backup on change lijkt geen populaire feature :?
i will live forever.... or die trying!
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

SyncbackSE / SyncbackPRO kunnen dat; Real time Backup/Sync when files/folders change.
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2005, 14:59
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

ziet er interessant uit, maar ik begrijp uit de website dat je dan de pro/se (min of meer de server?) op windows moet zetten, en de touch (soort "agent"?) op je linux device? Dat is helaas geen optie, de always on server hier is linux, en moet dus oo kde backup-server component draaien :-)

Toch merci voor de tip!
i will live forever.... or die trying!
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Ik gebruik syncthing in combinatie met duplicati.

Syncthing synchroniseert alles tussen clients vanaf er iets veranderd en doet ook aan file versioning.
Duplicati upload dan alles elke nacht en ondersteund bijna alle cloudproviders / protocols.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3709
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

Luboli schreef:Duplicati upload dan alles elke nacht en ondersteund bijna alle cloudproviders / protocols.
Ook even getest en vond ik totaal niet betrouwbaar.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor het eerst toevallig via Tweakers een serieus nadeel (of bug) van CrashPlan ontdekt. Als je verschillende backup sets hebt die dezelfde destination gebruiken, dan kan je in de app welliswaar verschillende retention policies definiëren per backup set, maar in de praktijk wordt enkel de policy van je prio1 backup set gebruikt en dat voor alle sets ! :roll:

Is hier gedocumenteerd : https://support.code42.com/CrashPlan/6/ ... estination

Laat bij mij uitgerekend mijn Prio1 set die zijn met de minste retentie :bang: . Moraal van het verhaal: niet enkel regelmatig restores testen, maar ook eens zien hoe het met je version history zit. Als ik dit check, zie ik dus inderdaad dat ik veel minder oude versies heb van sommige files, dan ik bedoeld had.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”