Crashplan stopt (voor home users) Alternatieven?

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hubic is niet gedaan je kan gewoon niet meer registreren en als je gratis abbo hebt kan je geen nieuw abbo aflsuiten :(
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

buthead schreef:Hubic is niet gedaan je kan gewoon niet meer registreren en als je gratis abbo hebt kan je geen nieuw abbo aflsuiten :(
't Is inderdaad niet 'gedaan gedaan', maar ze developen er niet op verder, en als er een bug of een issue is, is het geen topprioriteit meer om die op dag -1 op te lossen zoals 2 jaar geleden...

https://www.ovh.co.uk/subscriptions-hubic-ended/

Dat was voor mij dan ook het punt om de stap te zetten en dat abonnement stop te zetten. Vooral als ik merk dat het allemaal veel trager gaat dan vroeger.

Voor de geïnteresseerden, ik heb dus een account van 10TB tot 28/02/2019 t.w.v. 50,42 EUR per jaar die ik niet meer zal gebruiken.
Wenst iemand die over te nemen? Ik verander dan gewoonweg het e-mailadres en account info.
Overnemen is gratis. First come first served. PM hiervoor!
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ja jammer genoeg. Zal uitkijken worden naar iets anders en beters,ze hadden anders wel potentieel als ze wat verder werkten eraan :(
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaganzza schreef:Gisteren ook nog naar Hubic gekeken en inderdaad, je kan geen nieuw abo afsluiten.

Ook naar Jottacloud gekeken gisteren en wat getest. Wat me daar stoort, is dat Jottacloud niet automatisch kijkt per toestel wat je archiveert (en dus enkel in de cloud staan hebt). Als ik dus iets archiveer is dat voor al mijn toestellen, nochtans wil ik op mijn vast toestel alles op mijn schijf staan hebben en op mijn laptop enkel de bestanden die ik gebruik. Op hun website vind ik ook niets dat dit automatisch gebeurt...

Ik zou graag een oplossing hebben op mijn macs om een gezamelijke fotobibliotheek te hebben, waar we dus verschillende apple id's hebben en 1 gezamelijke fotobibliotheek die we gezamelijk kunnen beheren en toevoegen.
Hmm... ik ben niet zeker of ik je helemaal volg. Maar dit is idd een gebrek dat ik al aanhaalde, je kan geen selectieve sync doen. Zeer spijtig, en "we are working on it", is de bemerking die we krijgen via het Forum. http://forum.jotta.no/jotta/topics/cust ... ctive_sync

Om zeker te zijn dat ik je volg, nog eens de logica uitgelegd:

De sync map wordt over al uw toestellen "gesynced"; dus ik zou die map gebruiken voor de fotobibliotheek. Op voorwaarde dat al uw toestellen voldoende ruimte hebben (wat bij mij bvb. niet het geval is, en vandaar m'n negatieve opmerking dat een selectieve sync zou handig zijn). Maar let op (en dit is geen Jotta-cloud opmerking, dit geldt voor alle sync-systemen): ik ben bv. lightroom gebruiker. Persoonlijk zou ik het niet zien zitten om mijn lightroom catalogus (het dbase bestand en de previews) continue te laten syncen naar de cloud, om toch maar op dezelfde catalogus te werken op de andere PC. Ik denk dat dat niet werkbaar zou zijn.

De backup map wordt per toestel ingesteld en geeft een one-way sync vanaf dat toestel naar de cloud. Dit is een simpele one-version backup dus. Zo kan je bv. ook uw NAS mappen (met daarin bv. Acronis TIB bestanden) gaan backuppen, maar altijd via tussenkomst van een pc. Mocht je dat al zinvol vinden.

De archief map bestaat niet op uw toestel maar enkel in de Jotta cloud. Ze wordt gevuld vanaf de web-interface door bvb. sync of backup mappen te copiëren of te verplaatsen naar de archief map, of door ze te gaan uploaden vanaf de webinterface (nog nooit gedaan). In die zin is de archiefmap de ideale locatie om bv. stokoude backups in te bewaren (eindelijk kon ik die oude Seagates uit de garage dumpen).

PS: wat betreft Hubic, ik was even klant,ik denk medio 2017 (nadat ik overigens net ervoor tot mistevredenheid Amazon Drive had geprobeerd), en heb nadat mijn hoofd PC enkele weken had staan syncen en waarbij nauwelijks 1Tb was geupload, én nadat ik totaal geen reactie kreeg op vragen, én nadat ook op Twitter allerlei negatieve commentaren kwamen... mijn geld teruggevraagd via de helpdesk van OVH. Ik heb wat sites draaien op OVH, heb misschien daardoor toch gehoor gekregen. Finalement en 4 herinneringen later heb ik na 6 maanden mijn centjes netjes teruggekregen. End of story.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zal mij even verder verklaren wat iCloud nu doet:

- Mac Mini: alle bestanden van iCloud worden ook op de harde schijf bewaard
- MacBook Pro: alle bestanden zijn zichtbaar in iCloud in Finder, maar ze staan in feite in de cloud en enkel de meest gebruikte bestanden staan op de harde schijf. Als ik een ander bestand open, download hij die eerst van iCloud om dan te openen. Ik zou de documentenmap trouwens niet helemaal kunnen opslaan op de harde schijf, want die is maar 128GB groot... (wou de meerprijs niet betalen, mede door die functie in iCloud)

Ik vraag mij af of Jotta cloud dat ook doet... Voor foto's zie ik dat daar wel staan, maar voor de bestanden zie ik zo geen functie...

PS: wel bedankt voor de uitleg van de verschillende mappen, want was daar nog niet volledig mee... De bedoeling is dat ik mijn externe harde schijf van 8TB ook upload (mag direct in archief van mij), alle foto's en 130GB aan documenten (incl scans). Ik zou wel nog een lager abo van iCloud aanhouden voor reservekopies, instellingen, berichten, mails, ... kortom alle Apple functies te kunnen blijven gebruiken.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaganzza schreef:Ik zal mij even verder verklaren wat iCloud nu doet:

- Mac Mini: alle bestanden van iCloud worden ook op de harde schijf bewaard
- MacBook Pro: alle bestanden zijn zichtbaar in iCloud in Finder, maar ze staan in feite in de cloud en enkel de meest gebruikte bestanden staan op de harde schijf. Als ik een ander bestand open, download hij die eerst van iCloud om dan te openen. Ik zou de documentenmap trouwens niet helemaal kunnen opslaan op de harde schijf, want die is maar 128GB groot... (wou de meerprijs niet betalen, mede door die functie in iCloud)

Ik vraag mij af of Jotta cloud dat ook doet... Voor foto's zie ik dat daar wel staan, maar voor de bestanden zie ik zo geen functie...

PS: wel bedankt voor de uitleg van de verschillende mappen, want was daar nog niet volledig mee... De bedoeling is dat ik mijn externe harde schijf van 8TB ook upload (mag direct in archief van mij), alle foto's en 130GB aan documenten (incl scans). Ik zou wel nog een lager abo van iCloud aanhouden voor reservekopies, instellingen, berichten, mails, ... kortom alle Apple functies te kunnen blijven gebruiken.
Ah ja.
Nee, Jottacloud doet dat niet, of toch niet dat ik weet.
Dit is wat Microsoft "files on demand" noemt, of Google file-streaming.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dan vraag ik mij af hoe Jottacloud dat oplost, zo'n volle HDD en toch nog bestanden in de sync map... Daarvan hangt het wat af wat ik ga doen :) Want op zich heeft de dienst voor de rest wel alles wat ik nodig heb met grote opslag mogelijkheid.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaganzza schreef:Dan vraag ik mij af hoe Jottacloud dat oplost, zo'n volle HDD en toch nog bestanden in de sync map... Daarvan hangt het wat af wat ik ga doen :) Want op zich heeft de dienst voor de rest wel alles wat ik nodig heb met grote opslag mogelijkheid.
Ik heb niet de ervaring. Ik heb de vraag eens op het forum gesteld.

Ik lees er ook dat Jotta tot 6 versies van de files bijhoudt...ik ga dat ook eens verifiëren, want ik geloof het niet.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

jutuiz schreef:Ik heb niet de ervaring. Ik heb de vraag eens op het forum gesteld.
Ik veronderstel dat dit je topic is: http://forum.jotta.no/jotta/topics/sync ... sufficient

Kan je daar ook eens vragen of dat voor Macs ook zo is? Je vraag is enkel W10 gesteld.

Je kan refereren naar iCloud functie via deze pagina: https://support.apple.com/en-us/HT206996
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Merk hier toevallig dat Crashplan uploads al duidelijk een pak sneller is dan vroeger.

Ik zie ineens al een paar dagen 60GB uploads in de Telenet daluren. Na wat uitzoeken blijkt het Crashplan te zijn. Een van mijn backup sets is eigenlijk een backup van een lokale Retrospect backup. Die Retrospect backup is enkele dagen terug blijkbaar gegroomd geweest, i.e. opkuis waarbij sommige oudere versies van files weggegooid worden zodat je verder terug in de tijd niet meer dezelfde backup frequentie aanhoudt. Dit heeft blijkbaar tot gevolg gehad dat veel van de backup files gewijzigd zijn en nu allemaal terug gebackupt worden door Crashplan, blijkbaar bijna 1TB in totaal.

Anyway, Crashplan draait bij mij in de Telenet daluren, en 60GB komt blijkbaar overeen met ongeveer 10Mbps. Vroeger was het met met moeite 4Mbps.

PS: dat soort grapjes met die Retrospect grooming zorgt er wel voor dat mijn Crashplan online storage blijft oplopen. Volgens mijn Dashboard verbruik ik daar al 8.1TB (en dat zal tegen de 9TB zijn eens die hele backup set online zit) terwijl er eigenlijk 'maar' 4 TB gebackupt wordt.

EDIT: voor wie zich afvraagt waarom ik een backup van een backup doe. Crashplan for Small Business is een abonnement pér computer. Ik heb dus enkel een abonnement voor mijn Server (incl. NAS mounts). Om dus ook backups van alle PCs hier thuis in de cloud te hebben, doe ik een lokale backup naar mijn NAS, en die backup gaat dan via Crashplan naar de cloud.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaganzza schreef:
jutuiz schreef:Ik heb niet de ervaring. Ik heb de vraag eens op het forum gesteld.
Ik veronderstel dat dit je topic is: http://forum.jotta.no/jotta/topics/sync ... sufficient

Kan je daar ook eens vragen of dat voor Macs ook zo is? Je vraag is enkel W10 gesteld.

Je kan refereren naar iCloud functie via deze pagina: https://support.apple.com/en-us/HT206996
Yep, dat is het inderdaad.
Maar het is stil ginder.
Ik ga het even porren.

Anders eens proberen dit weekend. Ik heb een soortgelijke setup, vaste PC met alle ruimte en een laptop met weinig ruimte. In mijn sync map staat er nooit niet zoveel, dus dat probleem heb ik niet, maar ik kan het wel triggeren. Zal wel even duren...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Super als je dat gaat testen. Laat zeker iets weten, want zonder dat met zekerheid te weten, ga ik geen abo nemen :wink:
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

jutuiz schreef: Anders eens proberen dit weekend. Ik heb een soortgelijke setup, vaste PC met alle ruimte en een laptop met weinig ruimte. In mijn sync map staat er nooit niet zoveel, dus dat probleem heb ik niet, maar ik kan het wel triggeren. Zal wel even duren...
Heb je dit al kunnen testen ondertussen? :wink:
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaganzza schreef:
jutuiz schreef: Anders eens proberen dit weekend. Ik heb een soortgelijke setup, vaste PC met alle ruimte en een laptop met weinig ruimte. In mijn sync map staat er nooit niet zoveel, dus dat probleem heb ik niet, maar ik kan het wel triggeren. Zal wel even duren...
Heb je dit al kunnen testen ondertussen? :wink:
Ja maar mislukt, ik heb m'n sync folder op de laptop daarvoor verplaatst naar de c: en dat ging niet echt foutloos. Mijn fout. Ik ga het eens deze week proberen met de laptop van m'n vrouw (die nog jotta vrij is) en de sync folder op een usb stick van 8 gb zetten, ik ga het rap weten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hubic is een ramp. Ik krijg geen enkele file via de app binnen.

Jottacloud -> geen NAS support
Backblaze Personal -> geen NAS support
Backblaze B2 -> €60/TB
Crashplan -> geen NAS support

Hoe of bij wie maken jullie een backup van jullie NAS?
Ik heb een Synology en +/- 3TB die ik als backup wil.

Worst case een cheape Synology (bv 119J voor €105 + disks) die ik bij iemand thuis zet, maar dat is onhandiger (apps om de backup te raadplegen?).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: Hoe of bij wie maken jullie een backup van jullie NAS?
Ik heb een externe harde schijf aan mijn laptop hangen en mijn NAS wordt gebackupt naar mijn externe harde schijf.

Backblaze Personal ondersteunt wel USB-devices, dus mijn NAS-backup wordt gebackupped(en ik heb een offsite backup)+is wel geen 3TB.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het idee van een NAS is net dat alle pc's er naartoe kunnen gaan voor de lokale backups en dat nadien de NAS alles centraal backupt online.
De situatie die jij beschrijft zou beteken dat ik naast mijn NAS nog een pc moet zetten die puur de backup richting cloud gaat doen. Lijkt me niet efficiënt.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor normaal thuisgebruik (waar Backblaze Personal zich op richt) is dit perfect werkbaar.
Als je eerder met een kleine kantoorachtige omgeving zit(veel computers), dan zal je eerder naar een oplossing moeten zoeken die daarvoor geschikt is(met bijbehorend prijskaartje, zoals Backblaze B2).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: Hoe of bij wie maken jullie een backup van jullie NAS?
Ik heb een Synology en +/- 3TB die ik als backup wil.
Ik doe backup van mijn NAS naar Crashplan, maar dat is dus niet vanaf de NAS zelf maar vanaf een Windows server waar alle NAS shares read-only gemount zijn. Op de NAS staan ook backups van mijn client PCs, en die backups gaan ook mee naar Crashplan (zo omzeil ik om per PC te moeten betalen). Totale backup is dan ook 5TB momenteel en ik verbruik blijkbaar zelfs 8.5TB. Van die 3.5TB historische data is er eigenlijk een hoop die wellicht weg mag, maar ik heb nog geen tijd gestoken in uit te zoeken wat er weg mag en hoe ik het weg krijg (weet niet of het überhaupt kan). Zo lang ze niet reclammeren over mijn consumptie, heb ik geen haast :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik draai m'n Crashplan dan ook op een Windows Server (die tevens voor NAS speelt).

Geen idee of je Crashplan op een RPi kan draaien... dan heb heb je geen PC nodig voor zij die een pure NAS hebben.
Tomby schreef:ik heb nog geen tijd gestoken in uit te zoeken wat er weg mag en hoe ik het weg krijg (weet niet of het überhaupt kan). Zo lang ze niet reclammeren over mijn consumptie, heb ik geen haast
Volgens mij kan je dat zelfs niet verwijderen bij Crashplan... was het bij Blackblaze niet zo dat historische data die niet gebruikt werd wel werd verwijderd (alvast een no-go voor mij toen).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is niet echt KMO ofzo hé, wel een thuissituatie met meerdere computers.
- pc van mijn vrouw
- mijn eigen PC
- pc van het werk, vanwaar ik soms ook files consulteer op mijn NAS
- laptop en NUC die op zolder staan

Alle pc's hebben een SSD van 250Gb, voldoende voor een OS en wat files.
Al de rest staat op de NAS, consulteerbaar op de NAS. Consulteerbaar via verschillende users en dus verschillende toegang tot de mappen (welke mappen wel en welke niet + welke toegang (read, write, delete).

Ik heb nu 2 backups:
- Sync: zowel om van "overal" files te kunnen raadplegen via mijn telefoon en als (beperkte) veiligheid om geen data te verliezen
- Incrementeel: als bescherming tegen ransomware (cryptolockers etc)

Dit lijkt me echt niet zo crazy of geeky dat ik per sé naar €300/Y plannen moet gaan?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Dit lijkt me echt niet zo crazy of geeky dat ik per sé naar €300/Y plannen moet gaan?
Ik ben nu doorheen mijn Crashplan Home abonnement en in mijn eerste maand met Crashplan for SMB aan 75% korting. Eerste maand kostte me €2.64, dus over een jaar zal dat tussen €10 en €11 per maand zijn. In het jaar sinds ze het einde van Home aankondigden, heb ik nog altijd niets gezien dat kan tippen aan Crashplan, zowel qua features als prijs, zeker als je in de Terabytes aan backup gaat.
Ik zie mezelf over een jaar dan ook gewoon nog altijd bij Crashplan blijven, zelfs al kost het dan €125 per jaar. Het zal dat zijn, of ineens serieus beginnen knippen in wat ik backup. Maar ik ben nogal lui en ipv uit te zoeken wat ik juist backup (en later spijt te hebben van wat er buiten valt), steek ik gewoon alles in mijn backups 8) .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CP Pro kost 10$ per maand... geen idee waar je 300 euro vandaan komt.

De vereiste is wel dat je netjes alles op de NAS zet... in het backuppen van lokale PC's zie ik niet echt veel nut (al doe ik dat thuis ook met Veeam naar m'n server, maar die backups worden niet verder gebackupped).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

€10-12 per maand = (grofweg) €150 per jaar is een prima prijs
Maar er is geen Synology support
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Aangezien er niet veel super goeie alternatieven zijn voor Synology (QNAP etc vind ik de moeite niet) ben ik intussen een maand geleden van OVH HubiC overgestapt naar Synology C2 plan II, 't gaat erg vlotjes qua upload. Blijkbaar gebruiken ze een datacenter in Duitsland.

https://c2.synology.com/en-us/backup#tab_plan
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat zijn dezelfde prijzen als Amazon Cloud Storage en dan kom ik op €250-300/Y
Ik ben geen KMO, dat is teveel :)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

heist_175 schreef:Dat zijn dezelfde prijzen als Amazon Cloud Storage en dan kom ik op €250-300/Y
Ik ben geen KMO, dat is teveel :)
Hier voorlopig niet meer 750GB maar kan wel nog groeien.

Wat is er dan zo belangrijk aan bepaalde files dat je privé zoveel data 'moet' backuppen? Veel highres familievideo's en foto's ? :eek:
Ik limiteer backups tot het strikte minimum, en dat zullen zeker geen highres video's zijn tenzij het echt speciale video's zijn :D

'k Zat vroeger zelfs met HubiC aan 2TB, maar heb eens een grote opkuis gedaan van irrelevante files. Zaten o.a. nog PST backups tussen van m'n pa z'n vorige zaak :bang: en boekhoudsoftware met de bijhorende databases en PDF's van (aankoop/verkoop)facturen/leveringsbons/offertes... Meer dan 10 jaar oud, dus vuilbak!
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

jutuiz schreef:
Vaganzza schreef:
jutuiz schreef: Anders eens proberen dit weekend. Ik heb een soortgelijke setup, vaste PC met alle ruimte en een laptop met weinig ruimte. In mijn sync map staat er nooit niet zoveel, dus dat probleem heb ik niet, maar ik kan het wel triggeren. Zal wel even duren...
Heb je dit al kunnen testen ondertussen? :wink:
Ja maar mislukt, ik heb m'n sync folder op de laptop daarvoor verplaatst naar de c: en dat ging niet echt foutloos. Mijn fout. Ik ga het eens deze week proberen met de laptop van m'n vrouw (die nog jotta vrij is) en de sync folder op een usb stick van 8 gb zetten, ik ga het rap weten.
Bij deze nog een vriendelijke herinnering :wink: :student:
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb een uitgebreide collectie muziek en films, ik speel die niet graag kwijt :)
Mijn vrouw heeft bordboeken etc (DVD's), ook onhandig als je die kwijt speelt (allen met licentie, geen paniek)

Foto's staan ook bij Amazon Cloud (unlimited voor foto's als je Prime bent).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Maar er is geen Synology support
FYI... https://eltechs.com/crashplan-on-raspberry-pi/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ken schreef:Wat is er dan zo belangrijk aan bepaalde files dat je privé zoveel data 'moet' backuppen? Veel highres familievideo's en foto's ?
Zoals ik hierboven al zei is het gewoon dat je op voorhand soms niet weet of iets belangrijk is. Neem bvb bepaalde app configs in AppData e.d. Als je alles backupt (en toegegeven, dat doe je alleen met unlimited services gelijk Crashplan) ben je zeker dat je niets over het hoofd gezien hebt.

Ik besef nu trouwens dat mijn Windows images nog niet gebackupt worden. Neem nu en dan eens een volledige image, zoals nu vóór het installeren van de Windows October Update. Staat op een removable HDD, maar ik zou die eigenlijk op de NAS kunnen zetten zodat ze mee in mijn Crashplan backup zitten. Nog eens 1TB... :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Neem nu en dan eens een volledige image
Tipje... https://www.veeam.com/windows-endpoint- ... -free.html
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Thanks. Destijds al eens uitgeprobeerd maar dan voor een bepaalde reden afgeschreven, al kan ik me niet direct meer herinneren waarom het juist was. Nochtans is het wel de ideale combinatie van image en incrementele backup, meen ik me te herinneren. Want nu zit ik gewoon op file-niveau incrementele backups te nemen, en dan eens om het jaar of zo een image via de Windows built-in tool.
EDIT: blijkbaar heb ik notities genomen destijds :D.
• Veeam: targeted at VM backups.
PRO: Can start with a full backup that can be used as recovery image. Uses 1 file per snapshot, which is easy to manage when backed up in the cloud. Can take full snapshot of entire machine.
CON: 1 file per backup = huge files (can this be incrementally backed up by CrashPlan ?). Cannot backup mapped drives. No flexible retention policy.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Maar er is geen Synology support
FYI... https://eltechs.com/crashplan-on-raspberry-pi/
Bedankt voor de tip, maar dan moet ik mijn NAS mounten in een extra RPI, niet echt handig.
Amazon Cloud Drive was gewoon geïntegreerd, zoveel handiger...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:CON: 1 file per backup = huge files (can this be incrementally backed up by CrashPlan ?). Cannot backup mapped drives. No flexible retention policy.
Ik backup deze dan ook niet verder met Crashplan... het idee is dat een PC en een NAS in principe nooit gelijk crashen.

De Veeam is dus niet met de bedoeling data te backuppen (want die staat op de NAS) maar om eenvoudige recovery van een PC.

Wat je bedoelt met retention policy... je kan eenvoudig aangeven hoelang je deze wil bewaren dacht (zou ik eens moeten nakijken). Tevens is m'n schedule zo dat hij wekelijks (of de eerstvolgende dag dat je je PC gebruikt) dergelijke image neemt.
heist_175 schreef:Amazon Cloud Drive was gewoon geïntegreerd, zoveel handiger...
Alles heeft z'n prijs natuurlijk... ergens moet je dus kiezen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 : staat je nas dan op een andere locatie?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:het idee is dat een PC en een NAS in principe nooit gelijk crashen.
Met die idee heb je natuurlijk geen offsite backup nodig. Offsite is voor echte disaster gelijk een brand o.i.d. Natuurlijk bij een brand is het dan maar de vraag of je nog iets met je image bent, want de replacement hardware gaat mogelijk anders zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Inderdaad... bij een brand denk ik dat ik andere zorgen heb dan een image van een PC die zwart ziet (de data staat toch bij Crashplan).

De PC image is louter voor als morgen de SSD van de PC het zou begeven of Windows volledig in de soep zou draaien.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:CP Pro kost 10$ per maand
r2504 schreef:
heist_175 schreef:Maar er is geen Synology support
https://eltechs.com/crashplan-on-raspberry-pi/
Kan je daar zowel "HyperBackup" én "Sync" tegelijk naartoe sturen?
Hubic is echt waardeloos geworden, zelfs inloggen op hun eigen website lukt 70% van de tijd niet.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Zelf gebruik ik sinds kort https://wasabi.com/

Ongeveer een 5 dollar / TB en draait goed op Netgear Readynas toestellen en Synology. In principe alle NAS die S3 storage ondersteunen.

give it a try :-D
Everything that has a beginning has an end.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”