Crashplan stopt (voor home users) Alternatieven?

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Goztow schreef:Hubic kan zowel backup functie als dropbox sync.
Ziet er idd goed uit.
Ik wil een desktop app, een Android app en integratie met mijn Synology NAS.
Met mijn Amazon Drive lukt dat, ook unlimited storage (3,5TB). Mocht ik daar plots schandalig veel (€300 ofzo) per jaar moeten betalen, is dit wel een mogelijkheid.
10TB = €50/jaar
100GB = €10/jaar
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:Blackblaze zou een goeie vervanger zijn
Grote nadeel van Backblaze is dat ze maar 30d retentie hebben. Maw je kan niets restoren van meer dan 30d oud. Dat is toch echt wel een serieus hiaat voor een backup service. CrashPlan heeft me op dat vlak al paar keer redding bracht. Bvb een Excel die wekelijks geüpdatet wordt en je ineens ergens merkt dat data niet klopt. Gewoon wat oudere versies gerestored om te zien waar de fout gebeurd is en zo nog kunnen corrigeren adhv laatste goede versie.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

boran_blok schreef:Iemand bedenkingen/ervaringen met SpiderOak One?
3 jaar geleden een betalende account genomen voor cloudstorage, toen heette het product nog niet "One" en ik was niet erg onder de indruk. Uploaden ging vrij traag en het leek mij allemaal nogal ondoorzichtig.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ga wellicht gewoon voor een combinatie gaan van het volgende:
* lokale machines backuppen naar mijn NAS met backup software die versioning supporteert en liefst ook transparant werkt.
* die backups zelf dan syncen naar de cloud, waar het ok is als er geen of limited versioning is, aangezien de versioning embedded zit in de backups.

Ik gebruik nu eigenlijk al CrashPlan om alle clients naar de NAS te backuppen, maar die backups kun je zelf niet met CrashPlan backuppen (de CrashPlan folder structuur zit hardcoded in de file exclusion list - al kan je dat wel omzeilen met symlinks). Maar ik maak ook wekelijks manueel backups met Retrospect (v7 uit 2005 en tot mijn verbazing bleef het werken met elke nieuwe Windows versie) en die backup files worden wel door CrashPlan in de cloud gedropt. Retrospect werkt eigenlijk ook zeer goed als het op versioning aankomt. EDIT: ik zie zelfs dat Retrospect nog altijd bestaat (http://www.retrospect.com).

Voordeel van zo een approach is dat je vlotter van cloud provider kunt switchen zonder dat je ineens je hele history kwijt bent. Da's ook de reden waarom ik eigenlijk niet wil wachten tot het einde van mijn CrashPlan abonnement om te switchen, want op dat moment ben ik mijn volledige historische backup kwijt.

Mijn enige issue nog is dat de NAS zelf dan nog niet gebackupt is met versioning...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iktjilp schreef:Nadeel is wel dat ik dan maar 1 computer kan backuppen
Het verbaast me trouwens hoeveel mensen individuele PC's backuppen... hier staat alle data op een NAS (welke gebackup'd wordt) en haast niets lokaal (hier bestaan trouwens genoeg tooltjes voor om dat te synchroniseren met je NAS).

Voor je 150 euro heb je dus een Crashplan Business... die is zelfs nog goedkoper.
Tomby schreef:Ik gebruik nu eigenlijk al CrashPlan om alle clients naar de NAS te backuppen
Daar gebruik ik het gratis Veeam voor.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 24 aug 2017, 10:49, in totaal 2 gewijzigd.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

selder schreef:Blackblaze zou een goeie vervanger zijn
Het probleem wat ik van andere hoor :

Enkel restore via wegbui

Bestanden die verwijderd zijn worden na 30 dagen ook uit de backup verwijderd dus niet eindeloos terughalen zoals bij crashplan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:* die backups zelf dan syncen naar de cloud, waar het ok is als er geen of limited versioning is, aangezien de versioning embedded zit in de backups.
Er is eigenlijk nog wel 1 enorm nadeel aan het gebruiken van pure cloud storage waarbij je van iets lokaal synct : als je lokale backup corrupt geraakt door bvb een virus of cryptolocker, gaat je online versie ook corrupt zijn. Dus versioning van de online copy/backup is eigenlijk simpelweg een must (al is dan 30d retentie wel voldoende).
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb me ook ingeschreven voor het business plan en de snelheid is hier even traag dan ervoor -> 1.6 Mbps.
Een paar uren geleden was het 'nog' rond de 3.5 Mbps.
Ik had voor een business ding dat het toch sneller dan normaal ging zijn.
Victory Not Vengeance
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

testertje schreef:Ik heb me ook ingeschreven voor het business plan en de snelheid is hier even traag dan ervoor -> 1.6 Mbps.
Als je nu inschrijft voor Business, verlies je dan al onmiddellijk al je Home features ? Bvb kan je dan nog lokaal een laptop backuppen op je server ? Want in dat geval wacht je dan beter tot op het einde van je huidige Home subscription om te switchen naar Business. Of is er een deadline tegen wanneer je moet switchen (zelfs wanneer je Home nog een jaar loopt) ?

Technisch vraagje ivm Business: kun je ook network shares backuppen vanop 1 device ? Backblaze Personal Backup is ook Unlimited maar daarmee kan je blijkbaar geen network shares (en dus geen NAS) backuppen. Ik heb CrashPlan Home voor 1 device, maar daarmee backup ik ook alle shares van mijn NAS.
EDIT: volgens https://www.lifewire.com/crashplan-review-2617952 zou het mogelijk moeten zijn.

Op dit moment lijkt het toch gewoon het interessantst om CrashPlan Business te nemen: Unlimited voor $120 per jaar (wellicht wel nog VAT erbij). Alle andere opties zijn ofwel duurder (ik denk op termijn toch zeker >5TB te hebben) of missen wat belangrijke features. Enige dat ik dan moet aanpassen zijn mijn client backups naar de NAS, waarvoor ik dan eens moet kijken naar Veeam, Duplicati, etc... en ik die backups dan naar CrashPlan duw.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Ik heb momenteel bij wijze van test eens Duplicati geinstalleerd, die een backup maakt naar m'n Transip Stack. Ruimte genoeg voor mij, en ondersteunt ook oneindige versies, draait onder Linux met webinterface enzo. Al wat ik nodig heb dus.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Back up for free until the end of your current CrashPlan for Home subscription, then enjoy a 75% discount for your next 12 months.

CrashPlan for Small Business does not support computer-to-computer backups.
This process will close your CrashPlan for Home account.
Once you convert to CrashPlan for Small Business, you can't convert back to CrashPlan for Home.

Je kan dus wachten om je account om te zetten.
Ik heb geen netwerkshares en kan je daar geen antwoord op geven.

De snelheid is de laatste dagen aan het stijgen maar ik denk dat het meer aan het soort van bestanden (nandroid backups) ligt dan hun snelheid.

Nog een faq-je gevonden :
https://support.crashplan.com/Subscript ... l_Business
Victory Not Vengeance
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

testertje schreef:Ik heb me ook ingeschreven voor het business plan en de snelheid is hier even traag dan ervoor -> 1.6 Mbps.
Een paar uren geleden was het 'nog' rond de 3.5 Mbps.
Ik had voor een business ding dat het toch sneller dan normaal ging zijn.
Ik zie hier anders recent toch snelheden die hoger zijn dan vroeger, en dat nog op Home btw. Momenteel zie ik bvb 15 Mbps (wat dus eigenlijk bijna aan mijn uplink limiet van 20 Mbps zit) en dat met geëncrypteerde backup files van Retrospect, maw niet te comprimeren.

Heb Retrospect overigens nog wat verder bekeken en qua version grooming leunt die ook dicht aan bij CrashPlan, zij het niet zo configureerbaar. Je kiest ofwel om de laatste x versies te houden van een file, ofwel om zijn built-in policy toe te passen: laatste backup van elke dag van de voorbije week, dan laatste backup van elke week in de voorbije maand, en dan laatste backup van elke voorgaande maand. Moet het wel nog eens uittesten/bekijken want zou eigenlijk nog beter mogen, want als ik het zo lees, dan kan je bvb geen 5 verschillende versies van bvb gisteren bewaren, wat wel raar is, zeker omdat je de backup bvb wel elk uur (vs elke 15' voor CrashPlan) kunt draaien.

Vraagje voor de Veeam of Duplicati gebruikers: kun je die ook opzetten in een client-server configuratie ? Daarmee bedoel ik dat de backups van een client naar een backup server gestuurd worden. Wat ik immers niet wil, is dat backup puur lokaal draait en wegschrijft naar een gemapte NAS share. Want in dat geval kan malware ook aan al je backup files en die deleten/corrumperen. Of hebben jullie daar een andere oplossing voor ? Of misschien reken je dan vooral op de cloud backup (bvb CrashPlan) moest zulk disaster zich voordoen ?
EDIT: ondertussen zelf gevonden. Voor Veeam heb je hiervoor de dure Backup & Replication Server nodig. Bij Duplicati is er een (gratis) server component als repository. Zal dan deze laatste maar eens uitproberen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Vraagje voor de Veeam of Duplicati gebruikers: kun je die ook opzetten in een client-server configuratie ?
Zowel bij Veeam als Duplicati kan je de credentials meegeven in de configuratie... je hoeft dus geen actieve mapping te hebben en je bent dus niet kwetsbaar voor randsomware.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Zowel bij Veeam als Duplicati kan je de credentials meegeven in de configuratie... je hoeft dus geen actieve mapping te hebben en je bent dus niet kwetsbaar voor randsomware.
Ok, dat is al iets geruststellender, al zijn die credentials dan per definitie ook wel ergens readable, zeker als de malware admin rechten kan bemachtigen. Op dit moment staan mijn backups op een NAS Share waar enkel een specifiek backup user access to heeft, en waarvan enkel mijn backup server de credentials geconfigureerd heeft. Dus vanop de clients is het onmogelijk om aan die NAS Share te geraken.

Duplicati heb ik al afgeschreven. Is uiteindelijk 1 developer die ermee bezig is, en het ding is gewoon nog altijd beta-software, waarbij ik al gelezen heb van complete restores die mislukt zijn door een bug (en op github bevestigd door de dev).

Maar Veeam is wel interessant omdat die imaging met backups combineert, terwijl ik nu nog images afzonderlijk bewaar van full backups en dus eigenlijk wel serieus wat diskspace verspeel zo. Ook lijkt Veeam 1 file per backup te gebruiken en is dat wel handig in combinatie met het cloud backuppen van die files. I.e. achteraf kan je vrij gemakkelijk een historische backup terughalen om er dan via Veeam van te restoren. Ik denk dat jij dat ook zo doet, dus ben wel geïnteresseerd in nog wat meer details van je Veeam + CrashPlan backup strategie.
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Iemand een alternatief voor mensen zonder credit card en die met Yubikey willen werken?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Duplicati ondertussen naar de prullenmand verwezen... werkt gewoon niet stabiel.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

r2504 schreef:Duplicati ondertussen naar de prullenmand verwezen... werkt gewoon niet stabiel.
Klopt, ook meermaals problemen mee gehad laatste maanden, ook de deur uit gegooid.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier nog steeds naar tevredenheid een combinatie van CrashPlan en Retrospect aan het draaien.

Retrospect gebruik ik voor de lokale backups: alle clients naar een backup-share op de NAS, en de data-shares van de NAS op een externe spare HDD. CrashPlan (single-PC subscription) dan voor de cloud backups van zowel de data-share als de backup-shares. Op die manier heb ik 2 verschillende backups van de data-shares, en heb ik van de andere sources een lokale backup en van die backup dan een cloud backup (moet je dus wel zeker zijn dat die lokale backup qua content betrouwbaar is: als de lokale backup niet te restoren valt dan zal die in de cloud ook niet te restoren zijn).

Op die manier zit ik dus wel al aan enkele TBs bij CrashPlan. Het is pas vanaf september 2019 dat ik de volle mep van $10 per maand zal moeten betalen, maar voorlopig zie ik eigenlijk geen goedkopere alternatieven.

Retrospect (v12) is ook wel vrij duur. Ben nu nog trial aan het draaien, maar die verloopt binnen 2 weken. Kostprijs is, als je wat rondzoekt, ong. €100 voor de Windows Desktop versie waarbij je licensies hebt voor 5 clients. Is ook niet zo gemakkelijk te verkrijgen gezien ze bijna puur naar de professionele markt gericht zijn. Voor de meesten zal Retrospect ook overkill zijn. Is enorm flexibel inzake schedules, file selections, backup targets, etc... en heeft daardoor ook wel een redelijke leercurve, maar ik had al mijn config van een oude versie (7.5) die ik al een tiental jaar gebruikte.

Ondertussen ook al enkele restores moeten doen, en die verliepen probleemloos. NB: die vanuit CrashPlan verliep dus weer aan 150 Mbps !
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Tomby schreef:Hier nog steeds naar tevredenheid een combinatie van CrashPlan en Retrospect aan het draaien.

Retrospect gebruik ik voor de lokale backups: alle clients naar een backup-share op de NAS, en de data-shares van de NAS op een externe spare HDD. CrashPlan (single-PC subscription) dan voor de cloud backups van zowel de data-share als de backup-shares. Op die manier heb ik 2 verschillende backups van de data-shares, en heb ik van de andere sources een lokale backup en van die backup dan een cloud backup (moet je dus wel zeker zijn dat die lokale backup qua content betrouwbaar is: als de lokale backup niet te restoren valt dan zal die in de cloud ook niet te restoren zijn).

Op die manier zit ik dus wel al aan enkele TBs bij CrashPlan. Het is pas vanaf september 2019 dat ik de volle mep van $10 per maand zal moeten betalen, maar voorlopig zie ik eigenlijk geen goedkopere alternatieven.

Retrospect (v12) is ook wel vrij duur. Ben nu nog trial aan het draaien, maar die verloopt binnen 2 weken. Kostprijs is, als je wat rondzoekt, ong. €100 voor de Windows Desktop versie waarbij je licensies hebt voor 5 clients. Is ook niet zo gemakkelijk te verkrijgen gezien ze bijna puur naar de professionele markt gericht zijn. Voor de meesten zal Retrospect ook overkill zijn. Is enorm flexibel inzake schedules, file selections, backup targets, etc... en heeft daardoor ook wel een redelijke leercurve, maar ik had al mijn config van een oude versie (7.5) die ik al een tiental jaar gebruikte.

Ondertussen ook al enkele restores moeten doen, en die verliepen probleemloos. NB: die vanuit CrashPlan verliep dus weer aan 150 Mbps !
Cp restores lopen snel, juist uploaden gaat traag.

Veel opties hebben we niet meer.
Gebruik nu stack 1tb en hubic( traag 10mbps ) maar doet zen ding goed, ondertussen door de updates loopt interface sneller en beter.

Ga denk ik men oude NAS inzetten als locale back up voor men huidige NAS en dan paar oude laptop hdd s erin moet volstaan Afbeelding
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

buthead schreef:
r2504 schreef:Duplicati ondertussen naar de prullenmand verwezen... werkt gewoon niet stabiel.
Klopt, ook meermaals problemen mee gehad laatste maanden, ook de deur uit gegooid.
Wat voor problemen dan? Het draait hier nu ook al een tijdje.. backuppen lukt goed denk ik. Restore heb ik nog niet veel geprobeerd....
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Blijft crashplan werken als je dit enkel naar een 2de of externe schijf laat backuppen?

Ik gebruik namelijk noets van de cloud of remote locaties.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

BMaster schreef:Wat voor problemen dan?
Backups die niet lukken, nietszeggende foutmeldingen, ...
Garpenlov schreef:Blijft crashplan werken als je dit enkel naar een 2de of externe schijf laat backuppen?
Nee, ook dat zou stoppen met werken voor zover ik weet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Garpenlov schreef:Blijft crashplan werken als je dit enkel naar een 2de of externe schijf laat backuppen?
Ik gebruik namelijk noets van de cloud of remote locaties.
CrashPlan PRO kan wel nog naar lokale Folders backuppen, maar ik vrees dat dat enkel beschikbaar zal zijn als je effectief een betalende gebruiker bent. Want hiervoor had je met Home bij mijn weten ook wel nog altijd een account nodig en moest je ingelogd zijn.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Zit mezelf ook beetje in de haren te krabben voor goed alternatief eerst amazon stopt met unlimited,dan CP stopt ook voor de gewone...
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Amazon Duitsland heeft nog steeds unlimited, het is Amazon USA dit daarmee gestopt is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als Amazon stopt met unlimited, denk ik voor een NAS bij familie te gaan.
Ofwel koop ik een 2dehanse NAS (hier op UB staat er nu eentje voor €50 + €100 4Tb disk),
ofwel koop ik een nieuwe NAS (DS116+8Tb -> +/- €400) en zet mijn "oude" op locatie.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Probleem met familie is dat je direct wel moet uitkijken met volumes e.d.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:denk ik voor een NAS bij familie te gaan.
Handig misschien tussen twee Synology's... maar hier staat alles op Windows Server 2012R2.

Dan heb ik dus nog steeds goeie replicatie software nodig.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:goeie replicatie software
Als in "synchro" of als in "incrementele backup"

Synchro: deze deed het bij mij prima: https://www.freefilesync.org/
Houdt een databasefile bij zodat ie sneller kan uitmaken waar de delta's zitten.

Incrementeel: Acronis?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Replicatie zoals in Crashplan...

- fire and forget
- Windows service
- versioning (op folder niveau)
- bestand tegen netwerk problemen
- ...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

veeam....

Ok, die doet geen realtime backups, maar als je 1 backup per dag scheduled, nightly, dan heb je sowieso je versioning per dag - akkoord het is niet ideaal, but it works.

Draait als een service, is fire and forget, je can backup caching aanzetten, dan is je network issue probleem ook opgelost.
En als je dan nog synthetic full backups enabled (bovenop een monthly real full bv), bv weekly, dan perk je het aantal files dat je backups genereren ook nog eens in.

Of heb ik iets over het hoofd gezien dat een blocking issue is voor je?

Of zoek je echt file-level 1on1 replicatie, zonder een backup solution te hebben? Dan moet je natuurlijk eerder in die richting gaan zoeken en niet naar backup software gaan kijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

FlashBlue schreef:veeam....
Dat gebruik ik nu om de PC's thuis naar de server te backuppen... maar heb het eigenlijk nog niet getest hoe het omgaat met toestellen die niet altijd connected zijn (zoals m' laptop) en de hoeveel data (vooral de overhead) dat het iedere dag versluist.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Je kan een backup cache location aanwijzen, die gaat hij gebruiken als je backup target offline is. Eens die terug available is, gaat hij de backup moven van de cache naar de destination target.

Lijkt me je laptop situatie wel af te dekken.

Betreffende overhead, no idea, zal je moeten zelf uitzoeken ;-) :p
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik moest op locatie even iets checken van mijn backup en zag dat iDrive een ref programma heeft.
Zoals jullie waarschijnlijk al gezien hebben ben ik er tevreden klant, vandaar deze korte onderbreking voor reclame.
Mocht iemand goesting hebben om een iDrive backup account aan te maken zou je me 25% korting geven en voor jou maakt het niet uit.
@admin geen idee of dit mag, ik heb mijn eigen bericht gerapporteerd om het na te vragen.

Dit is de ref link:
https://www.idrive.com/p=detekentafel
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Wat iDrive betreft, ik zag deze deal voorbijkomen https://digitaloffers.imore.com/sales/i ... 1507620532

Echter staat er iDrive Unlimited Mobile backup. Wil dit dan zeggen dat je enkel je mobiele apparaten kan backuppen of is dit gewoon een algemene naam en kan je ook perfect je NAS, PC,... backuppen ?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

@Cadsite: Wat mij betreft mag het blijven staan. Je bent eerlijk en verstopt de referral niet achter een shortened link. In het verleden deden anderen dat wel, en daar hebben we tegen opgretreden, maar in dit geval is het duidelijk zichtbaar. Waarvoor dank!

Kan je eventueel (uit persoonlijke interesse) eens toelichten vanwaar je keuze voor idrive? pro's/con's ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bedankt hiervoor.

Het hoe en waarom, jaren terug had ik een gratis versie van iDrive, toen nog 15 Gb, gecombineerd met OneDrive. Onze Eerste PC zijn HDD was stuk en dankzij die cloud backups was ik niets belangrijk kwijt.
Onze volgende PC idem, dus bij aankoop van onze nieuwe PC (enkele maanden geleden) wilde ik die versnipperde cloud opslag eens bundelen. Toen ben ik een topic begonnen met de vraag naar alternatieven.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd en bekeken, maar het gebruiksgemak dat ik zocht vond ik enkel bij iDrive. Er is zeker nog goed en goedkoop te vinden, maar dan was er meer kennis nodig ofwel vertrouwde ik het niet helemaal.
Voordelen voor mij:
set it and forget
backup van verschillende toestellen (bij mij: PC, iPad & Android GSM)
Duidelijke webtoegang tot bestanden

Hetgeen ik wel jammer vind is dat hun "iDrive One" niet buiten de US beschikbaar is. Die zorgt naast je online backup ook voor een thuis backup. Hun antwoord op mijn vraag of we dat mogen verwachten:
No, the IDrive One is only available in the United States because it only complies with U.S. Federal Communications Commission (FCC) guidelines. Any device that transmits a radio signal (Wi-FI) needs to comply with local guidelines.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ik ben eigenlijk heel tevreden over Windows File History, alleen hebben die geen ondersteuning voor online diensten.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zijn er nog mensen die aan het wachten zijn om over te stappen naar de Crashplan for Business oplossing ?

Ik krijg ondertussen mails van Crashplan om "dringend" over te stappen... maar aangezien m'n huidige abonnement nog loopt tot september zie ik eigenlijk niet in waarom ik nu reeds zou overstappen, of is er toch een reden om het nu reeds te doen ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben al effen geleden overgestapt. Ik was toen sowieso al aan het kijken naar alternatieven en had al een setup waarbij ik gemakkelijk alles vanaf 1 PC (mijn home server) kon backuppen. Het was vooral omwille van die beperking dat je >5TB niet kunt migreren dat ik het dan toch al gedaan had, aangezien ik toch al boven de 4TB zat. Buiten dat was er m.i. geen enkele reden om over te stappen naar Business.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”