De cassette is terug

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dit weekend in promotie bij Aldi: een good old cassettespeler. Dan is het toch duidelijk: hét muziekmedium van de jaren tachtig is helemaal terug.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170818_03023591
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Goed zot ja!
Dat snap ik niet zo goed hoor. Dat moet zowat het meest onhandige muziek medium zijn! Heb er geen ervaring mee, maar zelfs bij een platendraaier kun je volgens mij gemakkelijker je nummer kiezen dat je wilt horen!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Elk medium heeft zijn charmes :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het toestel te koop nu zaterdag is deze;
https://nl.aldi.be/aldi_cd_mp3_cassette ... 28835.html

cassette, CD, FM-radio. Medion, 59 euro

Er is een Youtube-kanaal waar ik graag naar kijk en daar ben ik dit tegen gekomen;


Dat is een totaal ander toestel, en een stuk goedkoper, dat Aldi recent in de UK heeft verkocht. Ziet er veel meer retro uit en heeft blue-tooth.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

kamiel schreef:Goed zot ja!
Dat snap ik niet zo goed hoor. Dat moet zowat het meest onhandige muziek medium zijn! Heb er geen ervaring mee, maar zelfs bij een platendraaier kun je volgens mij gemakkelijker je nummer kiezen dat je wilt horen!
Ik snap dat wel. De cassette is eigenlijk ook nooit weg geweest. Telkens ik in Azië ben, zie ik nog steeds de cassettes uitgestald. Het is een goedkope oplossing voor die mensen daar.
Ik ben er ook mee groot geworden. Destijds op zaterdag aan de opnameknop om "den TOP 30" met Zakky op te nemen of platen uit de bibliotheek. De voorloper van het downloaden 8)
Het heeft voor hele generaties de muziek in de woonkamer en in de auto gebracht.

Een onhandig medium? Ja misschien wel als ik denk aan de programma's die ik er mee inlaadde op mijn VIC20. Spannend dat dat was om na 20 minuten laden eindelijk die pixels van dat spelletje zien te verschijnen of worst case, van voor af aan moeten beginnen. Serieel hé.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik begrijp het ook niet zo goed.
Ik heb ook nog muziek opgenomen met mijn cassettespeler, maar in tijden van (grijze download via) YouTube, zie ik toch echt niet in welk plezier je aan zo'n toestel kan beleven. YouTube/Spotify/... streaming, grijze of legale download, USB stick en klaar.

Mijn collectie cassettes jaren geleden al gedoneerd aan de lokale kringloopwinkel :)
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

https://nos.nl/artikel/2188200-in-verze ... andje.html
Cassettebandjes - worden die überhaupt nog gemaakt dan? Jazeker. In het Twentse Wierden staat de enige Nederlandse fabriek waar die ouderwetse geluidsdrager nog wordt geproduceerd. Sterker nog: de fabriek komt na 30 jaar in handen van een nieuwe eigenaar: Thomas Baur. De oud-Philips-techneut én liefhebber van oude audio-apparatuur, gelooft nog heilig in de cassette.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dat was de sport in de jaren 80 en 90: CD's op tape opnemen. Met de slechte dolby B en C ruisonderdrukking, die ook zeer veel artefacts had.

Ik had ook een vet reel 2 reel tapedeck, dat was 800 Bfr voor één tape, daar kon je wel in highspeed mee opnemen en dat had een veel groter dynamisch bereik dan cassette. Cassette is dan ook poor mans tape.

Ik heb toen veel geld aan een tapedeck gegeven, ik meen me te herinneren als 16 jarige dat ik 21.000 Bfr heb uitgegeven aan dit yamaha deck
Bijlagen
YAM KX-650RS (2).JPG
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

kamiel schreef:Goed zot ja!
Dat snap ik niet zo goed hoor. Dat moet zowat het meest onhandige muziek medium zijn! Heb er geen ervaring mee, maar zelfs bij een platendraaier kun je volgens mij gemakkelijker je nummer kiezen dat je wilt horen!
Je had decks die automatisch konden doorspoelen tot het volgende nummer (nu ja... x milliseconden of seconden stilte)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ja, dat deed m'n Sony Walkman ook, die nauwelijks dikker was dan een casette... met afstzndsbediening in het snoer, dat was de toekomst toen :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hier had ik toch ook zo'n vette radio met cd speler en met dubbele cassette deck. Daarmee kon ik zowel van radio naar cassette, van cd naar cassette en van cassette naar cassette opnemen. Van cassette naar cassette kopiëren ging trouwens veel sneller want dat deed hij op dubbele snelheid of zo. Vet stuff allemaal... Waar ik nu totaal geen behoefte meer aan heb in deze digitale tijden!
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Veel de beveiliging van de cassetten overgeplakt met plakband, zodoende dat ik die de "beveiligde" ook kon gebruiken :D
Veel een bik moeten gebruiken om ze terug aan te trekken als den band er wat uit kwam.
Veel moeten omdraaien tot ik eindelijk een cassettedeck had die het vanzelf deed.
Veel mijn zus getreiterd door de playknop half in te drukken, zo speelde da echt snel en vals :p

Ach toen was dat echt plezant, de eerste discmans die haperde is graag bij schokken, die cassetten die gingen door. Ik zal het nu wel niet terug kopen, maar ik heb indertijd echt wel mijn plezier aan gehad.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Haal die Bic's met het dopje ook al maar boven dan...

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Met de slechte dolby B en C ruisonderdrukking, die ook zeer veel artefacts had.
Nope, een goeie dBx processor erop... al waren er niet veel toestellen die dit hadden.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Ik had iets kwalitatiefs verwacht voordat ik op de Aldi link klikte, maar dan is het zo'n portable gedrocht :-D Bij dit medium is het gewoon belangrijk dat zowel de opname als de afspeelapparatuur van enige kwaliteit is. Metal tape met dolby b, c of hx
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1973
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb deze nog staan, gekocht in 1978 en nog in mint conditie. :-D

Technics RS 1506 Tape Deck
Afbeelding

Technics RS 686d Portable Cassette Deck
Afbeelding

Technics Hi-Fi Rack
Afbeelding
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

seagull schreef:Ik heb deze nog staan, gekocht in 1978 en nog in mint conditie. :-D

Technics...
Ik had zilveren versie van de M85, tot de koppen kapot gingen, en dan heb ik die yammy gekocht.
Bijlagen
technicsrsm85.jpg
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Qua jeugdsentiment kan ik dat best begrijpen,maar voor de rest ? Daar doe je toch niemand nog een plezier mee..
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

ub4b schreef:Ik heb toen veel geld aan een tapedeck gegeven, ik meen me te herinneren als 16 jarige dat ik 21.000 Bfr heb uitgegeven aan dit yamaha deck

Mijn Nakamichi koste meer dan het dubbele dan die Yamaha en .... die Dolby in de Nakamachi was zeker een heel goede ruisonderdrukker !
http://zokiaudio.com/nakamichi-680zx-th ... e/?lang=en

DBX heb ik altijd minder goed gevonden !!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

joriz schreef:Ik had iets kwalitatiefs verwacht voordat ik op de Aldi link klikte
Kwaliteit en ALDI... dat meen je niet ?

Ik heb nog zo eentje gehad als ik me goed herinner... met dBx
technics_rs-b605_front_panel.jpg
Fritz.B
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2017, 14:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Als iets oubollig is, komt het terug als hip...

Op conrad kan je ze trouwens bestellen met 'gratis' potlood, om de tape terug op te wikkelen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat van die bic/potlood is iets dat ook vaak terug komt in van die quiz/vragen als je een kind bent van de jaren 80. Ik heb dit zelf nooit gedaan en helemaal niet als typische link. Gewoon de vinger tegen de tandjes en draaien...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Heb men stereo van men communie nog, die wou ik toen speciaal om cassettes te kunnen opnemen en er zaten 2 decks in dus kon ik ze ook kopiëren van vrienden (en cd's opnemen op cassette voor in de wagen) :-) Zeer veel muziek ontdekt in die tijd daardoor. Ideaal voor in de walkman.
Toen het nadien overging naar een discman heb ik voor in de wagen zo nog een audiojack naar cassette converter gekocht. Dan kon ik een tape in de wagen steken en toch men cd's afspelen. Het heeft zijn charme, maar ik mis de ruis en gekraak toch niet :) dan hebben LP's meer charme in mijn ogen.
Afbeelding
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eén groot voordeel dat cassettes hebben tov alle andere media, zijn toch de eenvoud van iets te kunnen opnemen... Ook de robuustheid is toch ongeëvenaard. Er is een reden waarom nog steeds tapes gebruikt worden voor backup
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Mijn laatste cassettedeck was van het merk kenwood. Ik deed hem een jaar of 4 geleden weg.
Die had een sublieme geluidskwaliteit mits je degelijke cassettes kocht. Een cd opname op tape zetten op dat toestel: je kon het verschil tussen de cassette en de originele cd niet horen op dezelfde installatie (en die was ook niet mis).

Enfin, toch in het begin niet. Want cassettes slijten natuurlijk sneller dan cd's, zijn extreem gevoelig voor warmte etc. Geluidskwaliteit kon dus wel snel achteruit gaan.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

woutervh schreef:[...] Ook de robuustheid is toch ongeëvenaard. Er is een reden waarom nog steeds tapes gebruikt worden voor backup
Nah, de primaire reden is dat tapes een veel grotere capaciteit/performance hebben per gigabyte dan elk ander medium.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”