Politie: ‘Geef gsm-nummer en e-mailadres in in Rijksregister’

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef: Dat ze je naam vragen kan ik beamen... maar m'n geboorte datum heb ik nog nooit moeten geven.
Eens ze de link hebben vragen ze alleen nog je naam, ter controle/bevestiging, denk ik ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Johno
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2017, 20:50

Modbreak:
op vraag van gebruiker werd dit bericht verwijderd
Ik heb hier een korte post over geschreven. Niet over de privacy aspecten, maar de mogelijke phishing aanvallen die dit initiatief van de politie zou kunnen uitlokken.
https://medium.com/@john.opdenakker/de- ... 096ab891a9
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:
James. schreef:Zoals wie? Inderdaad, niemand.
Ik mag er dus vanuit gaan dat jij geen Facebook hebt ?
Tuurlijk wel, maar alleen maar zodat niemand anders mijn identiteit kan kapen op facebook en dat vol te spammen met foto's van mij die anderen trekken en facetaggen. Jawel, het gebeurt!

Echter is dat niet wat jij beweerde, want je had het over "gans hun leven op FB te plaatsen", niet over een account hebben bij facebook.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Feit blijft dat ondertussen Facebook een gans profiel van jou heeft... of je het nu privé of openbaar zet maakt daarbij geen verschil.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb een familielid met dezelfde naam en heb recent nog 101 gebeld, enkel naam en adres moeten opgeven.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Feit blijft dat ondertussen Facebook een gans profiel van jou heeft... of je het nu privé of openbaar zet maakt daarbij geen verschil.
Facebook heeft maar zo veel als het ontvangt over jou (van jezelf of van anderen), dus is het nog beter om die informatiestroom zo goed mogelijk onder controle te hebben dan om het over te laten aan een grapjas die besluit om zelf jouw gegevens te voeden aan Facebook.

Het is inderdaad zo dat Facebook mij 'kent', maar het is onmogelijk om je bestaan te ontkennen bij zulke bedrijven, want andere mensen voeden genoeg data aan die bedrijven (zoals het uploaden van hun hele adresboek inclusief gsm-nummers) zodat je er zeker van kan zijn dat ze jou kennen.

Wat echter het beste alternatief is, is het hebben van een account en die zo min mogelijk voorzien is van data. Een spookaccount, met andere woorden. Ja, ze 'kennen' mij, maar ik geef hen niks wat ikzelf kan vermijden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Wat echter het beste alternatief is, is het hebben van een account en die zo min mogelijk voorzien is van data. Een spookaccount, met andere woorden. Ja, ze 'kennen' mij, maar ik geef hen niks wat ikzelf kan vermijden.
Er zit heus heel wat meer in jou spookaccount dan jij denkt... diep verborgen op de Facebook servers.

Met je spookaccount heb je hen alvast een unieke handle gegeven om die dingen aan op te hangen.

Wees dus maar gerust dat Facebook jou privé e-mail adres en telefoonnummer weet... wat je dan niet zou willen mededelen aan het Rijksregister (wat heus wel een betere bescherming van je privacy biedt dan Facebook).
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Dus omdat Facebook mijn telefoonnummer en e-mailadres kent (buiten mijn wil om!), moet iedereen het maar kennen? Raar idee.
armand32
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 aug 2017, 10:52

James. schreef:Dus omdat Facebook mijn telefoonnummer en e-mailadres kent (buiten mijn wil om!)
Waarom geeft je dan Facebook je telefoonnummer.Ikke niet.
Laatst gewijzigd door armand32 17 aug 2017, 14:14, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

r2504 schreef: Wees dus maar gerust dat Facebook jou privé e-mail adres en telefoonnummer weet... wat je dan niet zou willen mededelen aan het Rijksregister (wat heus wel een betere bescherming van je privacy biedt dan Facebook).
Denk je ? Ik denk dat het RR sneller gehackt is dan Facebook,Gmail of Hotmail... wel leuk natuurlijk zo'n lijst met alle inwoners van België met Naam,adres,leeftijd,woonplaats,email & telefoonnummer
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Facebook kent ook niet facebookgebruikers en volgen hen ook oa via fb knoppen op zowat elke site. Ondertussen zullen ze wel al andere manieren hebben. Wat je op internet doet is dus al lang niet meer veilig en de enige manier om eraan te ontsnappen is geen internet te gebruiken.

Vermits inlichtingendiensten de data van deze grote bedrijven kan raadplegen zoals Snowden onthulde is uw info dus ook bereikbaar voor hen. Vermits staten info uitwisselen kan dat ook over andere staten incl de eigen staat gaan. Door de toenemende digitalisering en connectiviteit is het dus niet zo moeilijk om een vrij compleet profiel van wie dan ook op te stellen.

De vraag om rrn te koppelen aan gsm en email is gewoon een shortcut om u sneller te bereiken. We zijn al veel verder in de 1984 wereld dan velen beseffen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor bij wie het niet werkt.

Grappige quote terug gehad van de helpdesk :banana:
Het ingeven van e-mailadres of gsm-nummer kan voorlopig enkel van maandag tot vrijdag tussen 7u en 20u30 en op zaterdag van 8u tot 13u30.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat is een goeike 8)

Dus toch gebrek aan know-how, middelen en personeel.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Dizzy schreef:Wat je op internet doet is dus al lang niet meer veilig en de enige manier om eraan te ontsnappen is geen internet te gebruiken.
Bwa, het helpt ook om je browser zodanig uit te rusten met privacy-gefocuste plugins (of add-ons, of webextensions, wat uw boot ook doet drijven) dat het quasi niet meer mogelijk is voor third-party CDNs of scripts om uw requests te kunnen luistervinken, idem voor canvas- of referrer-fingerprinten voor first-party requests.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”