Google verdwaalt in Gent

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

ITnetadmin schreef: De onwetendheid aanpakken, dat is de taak van Gent.
Doen de Gentenaars al jaren, betalen voor de opvoeding van al die jonge dorpelingen. :wink:
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

ITnetadmin, zoiets als grote borden met de namen van de parkings, aantal vrije plaatsen, en een pijl die je kan volgen om er te raken dus?

Je bent niet van de buurt, dus je kan het niet weten, maar dat is er dus. Straffer nog, op alle grote invalswegen en de stadsring staan die borden, nèt omdat ze willen dat je reeds op de invalswegen of de stadsring een parkingkeuze maakt, zonder de hele binnenstad nutteloos te moeten doorkruisen van de ene kant naar de andere met een gifgas-uitstotende moordmachine.


Toekomen, en reeds op de invalswegen of de stadsring een parking kiezen met vrije plaatsen, borden volgen vanaf de stadsring, en done.
Enige plek waar het dan misgaat zijn weer de mensen die koppig zijn en hun outdated gps volgen, of "ik reed vroeger midden door de stad van de ene kant naar de andere, dus ik wil dat NOG DOEN, en volg geen borden" mensen.
En daar helpt niets tegen natuurlijk.
verkeer_gent1.jpg
61e1c156-5da4-11e7-88b6-5181a028a969_web_scale_0.0710227_0.0710227__.jpg
vgs.jpg
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Klopt wel, heb ik al ns gezien.
Maar de gratis parkings staan daar volgens Krisken niet op aangeduid.

Je mag me natuurlijk corrigeren, ik ben niet van in de buurt en heb alles van horen zeggen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

De gratis parkings verantwoorden ook niet de kosten die met de telsystemen voor Vrij/Vol gepaard gaan. Ooit hebben ze dat in Leuven eens geprobeerd met inductielussen op een gratis parking en het is faliekant afgelopen. Zonder slagbomen werkt het niet. Deze borden hebben ten minste als voordeel dat ze je naar een gegarandeerd vrije parking kunnen leiden (mits betaling voor dat comfort ginds).

Ik vermoed dat je verwacht dat parking altijd gratis is, en dat je dat idee niet wil opgeven?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

ITnetadmin schreef:Klopt wel, heb ik al ns gezien.
Maar de gratis parkings staan daar volgens Krisken niet op aangeduid.

Je mag me natuurlijk corrigeren, ik ben niet van in de buurt en heb alles van horen zeggen.
Ik geef je idd het voordeel van de twijfel, omdat je niet van de buurt bent en een fervente auto-fanaat als bron hebt: Wie verwacht er tegenwoordig nog gratis parkings in een stadscentrum?
Die zijn er niet, en gaan dus nièt aangeduid staan op de borden die je naar de centrumparkings sturen.

Daarvoor heb je in de ruime omtrek rond Gent borden staan die je naar P&R's (park en ride's) in de rand verwijzen. (Oostakker, Gentbrugge, Flanders Expo, enz.)

Je moet dus de keuze maken: Gratis parkeren ruim buiten het centrum en OV betalen. Of betalend parkeren in de centrumparkings. Want zoals CCatalyst al aanhaalt, zijn telsystemen voor gratis parkings niet rendabel en gaat men er ook niet in investeren.
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Openbaar vervoer is ook niet rendabel en er word met overheidsgeld (belastingen) ook zwaar in geinvesteerd.
Omgekeerd word de auto zeer zwaar belast en dienen die inkomsten niet altijd voor auto infrastructuur.

Het is maar hoe je het bekijkt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

FlashBlue schreef:Wie verwacht er tegenwoordig nog gratis parkings in een stadscentrum?
Laat de lokale middenstand ervoor opdraaien... uiteindelijk willen zij toch klanten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:
FlashBlue schreef:Wie verwacht er tegenwoordig nog gratis parkings in een stadscentrum?
Laat de lokale middenstand ervoor opdraaien... uiteindelijk willen zij toch klanten.
Dat rekenen ze dan door aan de klanten, ook aan de klanten die niet met de wagen komen... Hoor je de mensen die met het OV komen al zeggen "en wij dan"? En de fietsers willen dan een fietsvergoeding. Anno 2017 gaan maatregelen die enkel de auto bevoordelen op heel wat protest botsen (terecht m.i., de auto is geen Koning meer).

En ja, ik hoor je al komen, wie cash betaalt betaalt ook mee voor de elektronische transacties, maar cash transacties vereisen meer manueel werk en hebben een hoger risico op vals geld, dus het valt te verantwoorden dat cash transacties geen korting krijgen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Mocht er bij die borden nu nog staan hoe lang je rijdt tot aan die parkings, ze zouden een echte hulp zijn. Nu zie ik daar namen staan, maar dat zegt me nougatbollen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Misverstandje: de gratis parkings zullen idd niet *in* de stad zijn.
Laat niet weg dat ik er nog nooit een pijl naar gezien heb, laat staan ooit van gehoord heb.
Wil je de gratis randparkings promoten, dan zullen er niet alleen wegbewijzering met telsystemen moeten komen, maar ook systemen die de laatste bus/tram/shuttle, het ritme ervan (hoeveel per uur), *en* de volgende aanduiden.
Als je niet informeert moet je niet verbaasd zijn dat een buitenstaander het in Keulen hoort donderen.
Rendabel is geen excuus, daar heb je belastingen voor; dat is een zaak van openbaar nut.

Ik zou al blij zijn als een stad die straatparkings verwijdert (ja, ook hier in het Leuvense) ervoor zou zorgen dat de overgebleven parkings (meestal overdekt) dezelfde prijs zouden hebben als de straatparkings. En dus ook gratis tussen 21u en 6u (enfin, dat is hier zo) en op zon- en feestdagen. Want *dat* vind ik dus niet kunnen op betaalparkings.

Of nog zo'n leuke stommiteit: bij de heraanleg van een plein hier hebben ze er een fietsenparking op gebouwd. Eerst dacht men dat bovengronds te doen, maar "uitzicht" op het stadhuis heeft er een ondergrondse van gemaakt, soit.
Bij de uitbesteding van het beheren ervan mocht men volgens de wet lokale vzws niet voortrekken (en we hebben er nochtans eentje die de studenten van fietsen en reparaties voorziet en interesse had), zodat een prive bedrijf het bod won.
Resultaat: de fietsparking sluit om middernacht (behalve vrijdag en zaterdag, dan is het tot 3u), en als je fiets er overnacht is het betalend.
Gevolg: studenten en anderen die uitgaan mijden massaal de grote fietsparking wegens "te vroeg toe" en "betalend", en gebruiken gewoon de pleinen rondom als parking.

Maar dan gaan we van autoparking naar fietsparking, nog zo'n discussiepunt dat vaak beter kan.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Die parkings zijn wel degelijk aangeduid maar niet met een duur systeem zoals de commerciële parkings. Dit is ook mogelijk maar dan zal het niet meer gratis zijn. Ik verkies de gratis optie. Aanduiding dat de parking vol is, is niet nodig zolang mensen absoluut tot in de centrumparkings willen rijden en de P+R niet volzet zijn.

Ik kijk nooit naar een uurregeling van de bus naar het centrum omdat de frequentie zo hoog is. Gemiddeld is het 4 minuten wachten maar het kan ook 8 zijn of 0. Voor minder drukke lijnen kan zo'n systeem wel nuttig zijn en ik heb daar dus ook al op aangedrongen bij de persoon die duidelijk bij de Lijn werkte. Elders werkt zo'n systeem dus dat moet hier ook kunnen.

Wat ik niet snap is dat mensen het te moeilijk vinden om vóór vertrek eens de opties te bekijken. Ik doe dat ook als ik naar Brugge ga en zeker voor het buitenland. Men heeft tijd voor zoveel onzin op internet maar eens iets nuttigs opzoeken, ho maar da's te lastig. Waze, allemaal fantastisch om naar centrum te rijden maar naar een P+R zou dat niet kunnen :lol:

Dan dat gedoe alsof je gedwongen wordt wat dan ook te doen. Niemand dwingt mij de fiets of bus te nemen, dat kies ik zelf. Een wagen kost veel geld en ik wil er maar eentje betalen. Bovendien zie ik bus en zeker fiets niets als iets vervelends maar een manier om duurzaam mijn bestemming te bereiken. Met de fiets geniet ik van de natuur (rij oa door bourgoyen, een prachtig stukje Gent) EN heb ik wat beweging waardoor ik me ook fitter voel. Gent is vrij plat dus veel zweten komt er niet aan te pas als je niet absoluut wil racen en wat vaker de fiets neemt. Wie in het centrum wil rijden/parkeren kan dat nog altijd.

Fietsen gevaarlijk? Soms ja, omdat er nog vaak geen aangepaste infrastructuur is en sommige wagenbestuurders ook niet altijd hoffelijk/attent zijn, een probleem van sommige fietsers ook. Dit is echter enorm verbeterd door onderdoorgangen en betere fietspaden en oversteekplaatsen. Nulrisico bestaat echter niet, ook voor wagens waar door de snelheid de schade ook enorm kan zijn.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Meer dan 90 reacties en nog steeds niemand die gelinkt heeft naar de parkeerzones op straat? https://stad.gent/mobiliteitsplan/het-p ... -op-straat

Wisten jullie dat parkeren na 19u in groene en gele zones gratis is? En dat de Overpoort / Kinepolis letterlijk vlakbij zo'n zone ligt? De plaats waar wij ons steeds parkeren is op 15-20 minuten stappen van de Korenmarkt. OV zoek ik niet uit, want tegen dat ik dat uitgezocht heb + wachttijd, zijn we er al te voet.

Maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om die parkeerzones eens te bekijken voor je vertrekt als je geld wil besparen? Op de baan zelf kan je de zones ook herkennen aan de kleur op de parkeermeter.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Kenw00t schreef:Meer dan 90 reacties en nog steeds niemand die gelinkt heeft naar de parkeerzones op straat?
En waarom zouden we? Ik mijn parking verliezen en nog een hoop geklaag aan mijn kop omdat er te weinig bordjes staan om hen de weg te wijzen.

Het ging net de goede kant op, er ontspinde zich bijna een volksgedragen promo campagne voor de onderbenutte P+R ( P+B voor de leuvenaars )
Bedankt om mijn leefomgeving te verzieken Kenw00t
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

9livesuni schreef: En waarom zouden we? Ik mijn parking verliezen en nog een hoop geklaag aan mijn kop omdat er te weinig bordjes staan om hen de weg te wijzen.
Het ging net de goede kant op, er ontspinde zich bijna een volksgedragen promo campagne voor de onderbenutte P+R ( P+B voor de leuvenaars )
Bedankt om mijn leefomgeving te verzieken Kenw00t
Juist ja, want die parking is alleen maar voor "echte" gentenaars :roll: ...

Als Oost-Vlaming (nu West-Vlaming) was Gent de place 2 be. Maar ik heb er nooit iets aan gevonden.
Gent is (voor mij) totaal niet gezellig. Maar mijn grootste probleem is dat alle Gentenaars en ook de nieuwe Gentenaars doen alsof 't stad van hen is.

Ikke ikke ik en de rest...

Ze weten het allemaal beter, noemen mensen die een andere politieke voorkeur (dan de partij van Termont) namen, gaan waarschijnlijk allemaal met de fiets naar de winkel of gaan met de bakfiets op uitstap met hun kinderen.
Afbeelding
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

:beerchug: Een wel zeer duidelijke kijk op de Gentenaar.

Ik zit er niet op te wachten hoor, mensen die zich weigeren te informeren en menen dat enkel hun luiheid kan gecompenseerd worden door er bakken met gemeenschapsgeld tegenaan te smijten. Mocht het je niet duidelijk zijn, al dat ongenoegen heeft enkel als basis een complete onwetendheid.

Nee geef mij dan maar die rare kwieten die hier hun plooifiets uit hun kofferbak oprakelen, die kunnen zichzelf behelpen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

tonym schreef:Openbaar vervoer is ook niet rendabel en er word met overheidsgeld (belastingen) ook zwaar in geinvesteerd.
Omgekeerd word de auto zeer zwaar belast en dienen die inkomsten niet altijd voor auto infrastructuur.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Ja inderdaad, en je bekijkt het van de verkeerde kant.
Want een recente studie leert juist dat auto's helemaal niet zwaar belast worden in verhouding tot wat ze kosten aan de maatschappij !
Elektrische (en niet de gewone) fietshouders bleken het meest bij te dragen. De conclusie was dan ook dat er voor die categorie best (nog) wat meer subsidie zou mogen zijn. Ook gewone fietsers betalen meer dan ze terug krijgen maar daar was het verschil niet zo groot meer.
Uiteraard zijn autobestuurders een grote kost voor de maatschappij en ja, de studie hield uiteraard rekening met alle taksen op autobezit, brandstof ... Maar ook met de schade die ze veroorzaken.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

FunkStar schreef:Maar mijn grootste probleem is dat alle Gentenaars en ook de nieuwe Gentenaars doen alsof 't stad van hen is.
9livesuni schreef::beerchug: Een wel zeer duidelijke kijk op de Gentenaar.
Natuurlijk niet elke Gentenaar, ver van zelf maar wel de meeste die hier op het forum zitten zo te zien. Dat was mijn punt. Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Maar bij sommigen is het enkel zwart of wit.

Zal in het vervolg wat duidelijker zijn, maar na 3 pagina's moet het er soms eens uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Beetje vreemd verwijt. Gent is toch ook van de Gentenaars en het is toch logisch dat zij via politieke vertegenwoordiging de regels bepalen in hun stad, dat werkt trouwens overal zo en heeft eigenlijk niets met Gent te maken.

De stad heeft geopteerd voor een echte verandering en deze doet sommigen ontwaken uit hun comfortzone waarbij de aanpassing nu ook eens van henzelf moet komen. Dat de Gentenaar er het meest baat bij heeft is logisch, het omgekeerde zou nogal belachelijk zijn. Trouwens, het is niet verplicht Gent te bezoeken, er zijn steden genoeg waar de wagen nog koning is en liefhebbers van de uitlaatgassen en andere ongemakken kunnen genieten omdat ze zich niet willen/kunnen aanpassen aan een wereldwijde trend.

Zo zag het er vroeger uit en er is nog ruimte voor verbetering:
Korenmarkt.JPG
K-vrijdagsmarkt.JPG
video

Gent niet gezellig? De stad groeit als kool en veel jongeren uit andere provincies blijven er na de studies hangen, da's omdat het zo'n hellhole is waarschijnlijk :lol:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik woon in Gent,wel in een(Kanaal) buitengemeente,maar Gent en ik kan alleen maar zeggen dat het openbaar vervoer hier onbestaande is.Aangezien er hier geen winkels zijn,waren we vroeger altijd aangewezen voor naar Gent te rijden,om boodschappen.Nu met het circulatieplan,doen we dit niet meer.Lochristi is nu de plaats waar vele Gentenaars naartoe rijden,om hun boodschappen te doen daar kan je gemakkelijk parkeren,en alle boodschappen inladen(wat in stad Gent praktisch onmogelijk is geworden.).De verzameling aan winkelketens,tot in Oostakker is ronduit indrukwekkend geworden.
Ook zie ik dat zeer velen nu naar Nederland rijden,Sas van Gent,Axel en Terneuzen zijn heel populaire bestemmingen geworden.
Ik zal niet ontkennen dat voor mensen die in de stad wonen de leefomstandigheden mss. wel veel verbeterd zijn,maar ik wil toch nog even afwachten om te zien,over enkele jaren hoeveel winkels er nog zullen overschieten in de stad Gent.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Uit nieuwsgierigheid, waar ging je net achter je boodschappen en in welke zin word je gehinderd door het circulatieplan.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

fluppie schreef:Ik zal niet ontkennen dat voor mensen die in de stad wonen de leefomstandigheden mss. wel veel verbeterd zijn.
Ik woon in de stad en kan dankzij het circulatieplan mijn eigen straat niet meer reglementair in als ik van de Dampoort kom. Ik zou 3,2 km moeten omrijden, dit alles binnen mijn eigen 'sector' volgens het plan. Dat is dan zogezegd voor betere luchtkwaliteit. Heel die opdeling in getto's, waarbij je niet van de ene getto naar de andere kan rijden tenzij je over een door de 'Kommandantur' afgeleverd 'Passierschein' (doorgangsbewijs) beschikt is er sowieso al zwaar over. Het lijkt wel een bezette stad, die lelijke betonblokken, rode strepen en belachelijke speelcontainers (die niet worden gebruikt) ook overal, een schande voor een historische stad als Gent.

Als centrumbewoner zeg ik dat heel dat circulatieplan (wat in een beschutte werkplaats lijkt te zijn ontwikkeld), zo snel mogelijk moet worden teruggeschroefd en bovendien moeten de parkeertarieven terug aanzienlijk naar beneden, want momenteel ben ik beschaamd om hier nog bezoek te ontvangen en die mensen zo'n hoge parkeertarieven te laten betalen. Indien mogelijk laat ik ze nu soms zelfs op de P&R in Gentbrugge parkeren en dan ga ik hen zelf ophalen en terugbrengen met mijn auto (resultaat: dubbel zo veel diesel verstookt). En neen, ik ga die mensen niet vragen om te gaan staan wachten op een tram, daar vervolgens ook weer voor te betalen om dan in de stinkende lijfgeuren van anderen te gaan zitten (als er tenminste nog zitplaatsen zijn, anders rechtstaan).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik heb onlangs een paar meubels gekocht in een straat aan het zuid. Zonder probleem kon ik die zaak bereiken en de meubels inladen. Dit is op wandelafstand van het centrum. Een 2e keer stelde de verkoper zelf voor om de stukken op te halen in zijn magazijn in Merelbeke, nog gemakkelijker.

Grotere stukken zijn echter sowieso niet echt geschikt om in een druk centrum te kopen, ook niet voor het circulatieplan. Met je 55" scherm naar een centrumparking was en blijft overal een probleem. Daarvoor zijn baanwinkels in de rand beter geschikt, een winkel in het centrum kan dienen als etalage waarbij je de waren in de rand ophaalt/laat leveren. Slimme handelaren spelen daarop in, anderen neuten erover.

Anderzijds ontwijk ik de fameuze Antwerpsesteenweg, net zoals iedereen die niet graag stapvoets aanschuift op een troosteloze weg vol winkels waarbij je amper kan keren en laat staan (te voet) oversteken. Wie daar graag wekelijks gaat winkelen moet dat vooral doen maar dan bezoek ik toch liever een leefbaar stadscentrum met gezellige horeca.

Het circulatiepplan is niet perfect en er komt een evaluatie eind dit jaar. Het burgerkabinet formuleerde heel wat aanbevelingen waarvan een aantal al uitgevoerd werden. Eén ervan zijn de versoepelde vergunningen voor professionelen en een ander de gratis parkeertickets voor bezoekers.

De reactie hierboven toont aan hoe overdreven/grotesk de beperkte tegenstand is. Veel buurten zijn nu veel leefbaarder maar zouden plots getto's zijn geworden :nono:

Gent een bezette stad? maar dan wel eentje waar er GEEN militairen met mitraillette rondlopen. Vroeger was er een bezetting... door wagens.

De aankleding is maar voorlopig en dient vooral om hardleerse mensen te dwingen de regels te volgen. De banken worden bvb vlot gebruikt door mannen die wachten op hun shoppende partner of om een ijsje te eten en te genieten van de mooie zomer. Kinderen gebruiken het als speeltuig want dat kan nu zonder gevaarlijke wagens. Ik kijk al uit naar de definitieve aankleding die groener zal zijn en rekening kan houden met opmerkingen.

De parkeertarieven zijn al herzien en zijn echt niet zo anders dan in vergelijkbare populaire bestemmingen. Ben eens in Chicago geweest, niet echt een auto-onvriendelijke omgeving, en daar was parkeren duurder dan menig hotelkamer. Het was er ook niet echt een leegloop :lol:

Het plan zal dus bijgestuurd worden maar van een weg terug is geen sprake. Er was al geen voldoende draagvlak voor de petitie en na de succesvolle invoering blijven nog enkele hardnekkige neuters over. Iedereen tevreden stellen is onmogelijk. Het plan is voor de meerderheid een verbetering van de leefbaarheid en ondanks enkele mogelijke ongemakken de weg die steeds meer steden kiezen.

Mensen die er echt niet aan kunnen wennen raad ik aan om hun dure centrumwoning te verkopen en te gaan wonen aan de Antwerpsesteenweg waar ze iedere dag kunnen aanschuiven tussen winkelblokken en de fijne uitlaatgassen opsnuiven. Hun huis in Gent zal door de grote vraag snel weg zijn en aan de Antwerpsesteenweg zijn er altijd wel nog enkele oude bewoners die van hun huis af willen. Of het meer indruk op bezoekers zou maken, betwijfel ik.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

nickz schreef: Ik woon in de stad en kan dankzij het circulatieplan mijn eigen straat niet meer reglementair in als ik van de Dampoort kom. Ik zou 3,2 km moeten omrijden, dit alles binnen mijn eigen 'sector' volgens het plan. Dat is dan zogezegd voor betere luchtkwaliteit. Heel die opdeling in getto's, waarbij je niet van de ene getto naar de andere kan rijden tenzij je over een door de 'Kommandantur' afgeleverd 'Passierschein' (doorgangsbewijs) beschikt is er sowieso al zwaar over.
Wat doornormaal is, invalswegen en hoofdroutes zijn er met een reden, het is niet de bedoeling om toegang langs de kleine straatjes mogelijk te laten of om inter-lob verkeer toe te laten. De bedoeling is om een invalsroute te gebruiken die past bij de lob waar je in moet zijn/woont, niet om te proberen vast te houden aan oude sluiproutes, of heel het centrum te doorkruisen, daar is de stadsring voor.

Vreemd trouwens, al die negatieve nazi verwijzingen, ik merk nogthans een duidelijk geel/zwarte ondertoon bij je. Ben je toevalig yet another pseudoniem van Valère Descherp? :lol:

nickz schreef: Het lijkt wel een bezette stad, die lelijke betonblokken, rode strepen en belachelijke speelcontainers (die niet worden gebruikt) ook overal, een schande voor een historische stad als Gent.
Want betonblokken om voetgangers en OV zones af te schermen van auto's, en om knippen te forceren zijn "lelijk" omdat je niet gewoon een bord kan negeren natuurlijk, en alsnog doorrijden, en wegmarkeringen om duidelijk te maken dat je er niet hoort met de auto zijn ook niet functioneel want ze hinderen je in je autotje?
En speelcontainers om het aangenaam te maken voor de buurt kinderen zijn belachelijk. Straf overigens dat ik die speelcontainers wel vaak in gebruik zie, aan bv de bargiebrug.
nickz schreef:Als centrumbewoner zeg ik dat heel dat circulatieplan (wat in een beschutte werkplaats lijkt te zijn ontwikkeld), zo snel mogelijk moet worden teruggeschroefd en bovendien moeten de parkeertarieven terug aanzienlijk naar beneden, want momenteel ben ik beschaamd om hier nog bezoek te ontvangen en die mensen zo'n hoge parkeertarieven te laten betalen. Indien mogelijk laat ik ze nu soms zelfs op de P&R in Gentbrugge parkeren en dan ga ik hen zelf ophalen en terugbrengen met mijn auto (resultaat: dubbel zo veel diesel verstookt). En neen, ik ga die mensen niet vragen om te gaan staan wachten op een tram, daar vervolgens ook weer voor te betalen om dan in de stinkende lijfgeuren van anderen te gaan zitten (als er tenminste nog zitplaatsen zijn, anders rechtstaan).
Typisch voorbeeld van een mentaliteit die niet bij eender welke moderne stad hoort. Nooit van het concept modal shift gehoord, en leeft nog in de "Mijn auto, mijn rijweg,dus iedereen uit mijn weg" tijd. Ben je dan verwonderd dat men het gaat forceren, als mensen gewoon koppig zijn en niet willen meewerken?
Je houding straalt duidelijk iets uit dat in geen enkele moderne stad eigenlijk nog opgaat. Voor een paar cent voor de deur parkeren, en een afkeer van openbaar vervoer, door de mensen te stigmatiseren die er wel gebruik van maken. "stinkende lijfgeuren", "als er tenminste nog zitplaatsen zijn."

Zelden zoveel "ik sta boven de rest" elitairisme gezien van een automobilist in een post als in de jouwe, maar die houding had ik ook al onthouden uit je vorige post:
nickz schreef:
Mijn auto is echter mijn vrijheid en ik zal die voor niets of niemand wegdoen of laten staan en al zeker niet voor zo'n fanatieke groene dwingeland uit de West-Vlaamse boerenbuiten (in Gent beter bekend als 'Ratteeuw')! Ik rij met de fiets wanneer ik dat zelf wil, niet omdat men mij daartoe probeert te verplichten, en ik rij eveneens met mijn auto wanneer ik dat zelf wil. We leven nog altijd in een vrij land, al begin ik daar hoe langer hoe meer aan te twijfelen de dag van vandaag.
Ik denk eigenlijk dat je over een paar jaar wel naar een boerendorp gaat vluchten door die koppigheid, want hoe slecht je Gent nu ook vind, andere steden volgen, of lopen zelfs voor.
Parkeertarieven gaan alleen nog maar stijgen, en voetgangers en fietsers gaan alleen nog maar meer prioriteit krijgen in de steden. De volgende logische stappen zijn het bannen van straatparkeren en bewonersparkeren voorrang geven, en het schrappen van autoverkeer in woonbuurten behalve voor bewoners. Aangevuld met het omvormen van de centrumstraten tot fietsstraten, zodat de auto overal achter de fietsers moet blijven.

De tendens is in andere landen al lang bezig, in belgische steden ook meer en meer, je ontsnapt er niet meer aan.


Om op een positieve noot af te sluiten, ik ben hier vanmiddag thuis buitengewandeld, de stadsring overgestoken, rustig langs het kabbelende water van de leie gewandeld ( en de bootjes en de eendjes bekeken) tot aan het koophandelsplein, daar rustig een koffietje gedronken, genietend van de rust en het uitzicht. Rustig door de veldstraat geslenterd (Overigens serieus veel volk) en wat gewinkeld, en daarna rustig de tram naar huis genomen. I love the new Ghent.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

In se lijkt dat hier precies niet anders dan de iphone/android of linux/windows discussie, fanboys en haters.
En als er niet meer deftig gesproken kan worden maar over politieke kleur kreften, want het zou maar eens een andere dan de mijne kunnen zijn.
Dat is nog eens argument zie!
:roll:
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dizzy schreef:Het circulatiepplan is niet perfect en er komt een evaluatie eind dit jaar. Het burgerkabinet formuleerde heel wat aanbevelingen waarvan een aantal al uitgevoerd werden.
Dat zgn. 'Burgerkabinet' is een lege doos om toch een schijn van inspraak te geven. Alles wordt zeer streng gemodereerd zodat er geen wezenlijke aanpassingen aan het plan mogelijk zijn. Door deze gang van zaken zijn er al meer leden opgestapt dan dat er opvolgers zijn. De groenen zijn uiteraard gebleven, all according to plan.
Dizzy schreef:Gent een bezette stad? maar dan wel eentje waar er GEEN militairen met mitraillette rondlopen. Vroeger was er een bezetting... door wagens.
Veel liever militairen die over mijn en uw veiligheid waken zonder dat je daar hinder van ondervindt, dan overal wegblokkades. Auto's konden vroeger vrij circuleren. Nu rijden ze km's om en/of staan ze stil op de R40. Zeer bevorderlijk voor de luchtkwaliteit :roll:
Dizzy schreef:De parkeertarieven zijn al herzien en zijn echt niet zo anders dan in vergelijkbare populaire bestemmingen. Ben eens in Chicago geweest, niet echt een auto-onvriendelijke omgeving, en daar was parkeren duurder dan menig hotelkamer. Het was er ook niet echt een leegloop :lol:
Na de vergelijkingen van een provinciestadje als Gent met hoofdsteden zoals Kopenhagen, nu zelfs een vergelijking met Chicago. Veel gekker kan het niet meer worden.
FlashBlue schreef:Wat doornormaal is, invalswegen en hoofdroutes zijn er met een reden, het is niet de bedoeling om toegang langs de kleine straatjes mogelijk te laten of om inter-lob verkeer toe te laten. De bedoeling is om een invalsroute te gebruiken die past bij de lob waar je in moet zijn/woont, niet om te proberen vast te houden aan oude sluiproutes, of heel het centrum te doorkruisen, daar is de stadsring voor.
Het probleem doet zich voor via één van de invalswegen van mijn sector/getto. Door het omkeren van meerdere rijrichtingen in mijn buurt, geraak je er niet meer in via de invalsweg die van de Dampoort komt. Ik moet nu de enkelrichting in mijn straat negeren en vervolgens keren in het midden (aan het kruispunt met een andere straat) om dan in de juiste richting te parkeren. Ik ben nog niet gek genoeg om 3,2 km te gaan omrijden langs drie file plaatsen...
FlashBlue schreef:Typisch voorbeeld van een mentaliteit die niet bij eender welke moderne stad hoort. Nooit van het concept modal shift gehoord, en leeft nog in de "Mijn auto, mijn rijweg,dus iedereen uit mijn weg" tijd. Ben je dan verwonderd dat men het gaat forceren, als mensen gewoon koppig zijn en niet willen meewerken?
Mensen willen dwingen om hun auto te laten staan (dat heeft Watteeuw letterlijk in een radio-interview gezegd!) is iets wat je zou verwachten in een dictatuur, niet in een zgn. 'vrij land'.
FlashBlue schreef:Zelden zoveel "ik sta boven de rest" elitairisme gezien
Dat soort van elitarisme zien we in Gent nochtans dagelijks terug bij de eco-elitaire (bak)fietsers die alle verkeersregels aan hun laars lappen en zich heer en meester van de weg wanen, tot zelfs het kloppen op en opzettelijk schade toebrengen aan auto's en vervolgens vluchtmisdrijf plegen.
FlashBlue schreef:Ik denk eigenlijk dat je over een paar jaar wel naar een boerendorp gaat vluchten door die koppigheid, want hoe slecht je Gent nu ook vind, andere steden volgen, of lopen zelfs voor.
Parkeertarieven gaan alleen nog maar stijgen, en voetgangers en fietsers gaan alleen nog maar meer prioriteit krijgen in de steden. De volgende logische stappen zijn het bannen van straatparkeren en bewonersparkeren voorrang geven, en het schrappen van autoverkeer in woonbuurten behalve voor bewoners. Aangevuld met het omvormen van de centrumstraten tot fietsstraten, zodat de auto overal achter de fietsers moet blijven.
Ik zal dan wel eerst nog mijn stem uitbrengen op 14 oktober 2018 en de resultaten afwachten, want er zijn veel meer tegenstanders dan jij wil doen uitschijnen. Er zijn reeds meerdere burgerbewegingen opgericht die steeds meer vorm aan het krijgen zijn (sommigen zijn reeds een VZW) en volgens wat ik hier en daar hoor zal er ook een nieuwe politieke partij worden opgericht met als doel Gent terug te geven aan de Gentenaars, geboren en getogen stadsmensen, geen inwijkelingen uit het platteland die hier hun wil komen opleggen en een fiere, bruisende stad degraderen tot een boerengat.

Indien de groene waanzin echter zou doorgaan zoals jij het beschrijft, dan zit er inderdaad niets anders op dan Gent te ontvluchten en vanop afstand toe te kijken hoe deze stad zal doodbloeden. In het andere geval is het echter logischer dat al die fanatieke groenen ergens in een boerendorp gaan wonen waar ze alles hebben wat ze willen: veel groen, veel rust en weinig autoverkeer, m.a.w. het tegengestelde van een stad.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het burgerkabinet gaf 88 adviezen waarvan de meest dringende al werden aangepakt. Iedereen kon zich kandidaat stellen en 150 mensen werden uitgeloot. Uiteraard is er moderatie en kan niet elke opmerking tot een wijziging leiden. Wie dat verwacht stapt misschien ontevreden op maar dat is dan een eigen keuze. Omdat het plan beter werkt dan velen, mezelf inclusief, gedacht hadden, zijn grote aanpassingen ook niet nodig. Wie de afschaffing wil zal uiteraard altijd ontevreden zijn over elk compromis.

Gent is veilig, ook zonder militairen. De aanslagen zijn bovendien gebeurd met militairen op straat maar sommigen hebben een symbolische pseudobescherming nodig.

De doorstroming verloopt goed en zeker niet slechter dan voor het plan. Ik ervaar het dagelijks op de bus die vroeger vaker vast stond. Pijnpunten zijn de nieuwe wandeling en aan de Palinghuizen waar men ingrepen plant.

Andere positieve evoluties :Er zijn tot een derde minder verkeersongevallen in de binnenstad. De doorstroming van het openbaar vervoer gaat zelfs opvallend vlotter, blijkt uit cijfers van De Lijn. En het aantal fietsers is met zo’n 20% gestegen.

Gent is geen wereldstad maar ook in gelijkaardige steden zijn de kosten van parkeren vaak gelijkaardig of zelfs hoger.

Alé, je negeert dus een eenrichtingsstraat omdat je geen zin hebt om de regels te volgen :roll: Ik hoop dat je geen gelijkgezinde treft die hetzelfde idee heeft met rode lichten.

Het is een vrij land maar ook daar gelden regels. Jij hebt blijkbaar een probleem als die regels ook op u slaan of uw gemak in de weg zitten. Je kan nog altijd met uw wagen rijden en zelfs meer dan vroeger als je de regels wil volgen en de juiste route kiest, zoals een normale burger.

Fietsers die de regels niet volgen kunnen ook een boete krijgen en dat is niet meer dan terecht. Dat Gent wel wat losbandige fietsers kent zal ik niet ontkennen maar dat is geen argument om dan maar uw voeten aan de verkeersregels te vegen.

U bent vrij om te stemmen om wie en wat u wil. Uiteraard zijn er tegenstanders maar niet genoeg voor een petitie dus ik heb er het volste vertrouwen in. Ik was zelf twijfelachtig over de slaagkansen maar nu ben ik overtuigd, ik zal de enige niet zijn.

Het pakt mij dat u zo neerkijkt op andere mensen en nieuwkomers in Gent. De graffiti van die burgerbeweging heb ik al gezien. Als ik echter uw "argumenten" en hautaine beweringen hoor vrees ik echter voor dit initiatief. Gent houdt niet van neuters en net daarom houden velen van Gent, van waar ze ook komen. Dat jij nog denkt dat je dat zou kunnen omkeren is veelzeggend. Je spreekt wel over een fiere stad maar hanteert zelf de mentaliteit van een vastgeroest dorp. Gent groeit op alle gebieden dus zo'n degradatie is het niet.

Je mag gerust op afstand kijken hoe Gent zal doodbloeden maar ik denk dat je wat geduld zal moeten kweken en waarschijnlijk zelf sneller het loodje zal leggen. Eerst moet nl de groei stoppen en dan moet de leegloop nog beginnen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

nickz schreef: Ik ben nog niet gek genoeg om 3,2 km te gaan omrijden langs drie file plaatsen...
Ik vind het gewoon een bizar verhaal wat je hier komt vertellen. Hoe kan een kleine minderheid zoveel macht naar zich toetrekken in een stad?
Men ontwikkeld een gans mobiliteitsplan met verschillende actoren , randdebielen volgens u, omdat zij meende dat er een ernstig probleem was met de mobiliteit en circulatie in Gent, onzin volgens u.

Om een of andere bizarre reden komt er uit de lege doos een oplossing voor twee van uw ergernissen. Bezoekerticketjes ( wellicht een vorm van clientelisme voor de rooien ) en een mooie heropvoedingscampagne voor diegene die onze `vrije` maatschappij wel heel ruim interpreteren ( een harde repressieve aanpak zou wellicht beter op zijn plaats zijn, nietwaar )

Maar ik begrijp dat het verlies van persoonlijke routes, soms harde dobbers zijn om te verwerken. Zeker als je de luchtkwaliteit als doel voor ogen hebt ( dat hadden die boerkes zelf niet in gedachte )
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef:De doorstroming verloopt goed en zeker niet slechter dan voor het plan. Ik ervaar het dagelijks op de bus die vroeger vaker vast stond. Pijnpunten zijn de nieuwe wandeling en aan de Palinghuizen waar men ingrepen plant.
Zeker ook toe te voegen: dampoort as dokken - beestenmarkt in beide richtingen maar vooral dok-beestenmarkt. Eerlijk is eerlijk, ik heb de indruk dat de files daar nog langer zijn dan voorheen.
Maar tot mijn eigen verbazing is de andere as aan de dampoort (sint-amandsberg - centrum gent of dokken of beestenmarkt) juist sterk verbeterd met de wagen. Vaak staat er daar geen file meer ! Ook fietsers vinden de situatie op de dampoort nu beter met de meerdere lichten (zelf fiets ik daar nog steeds niet langs, liever de fietsersbrug aan dok).

Ik ken al deze plekken zeer goed, woonde tot juli aan nieuwe wandeling en nu nieuwbouw in sint-amandsberg. Ik heb op het traject oude woonplaats nieuwe woonplaats dus zowat alle pijnpunten gehad en het traject veelvuldig afgelegd per fiets en per auto het voorbije jaar en een half.

Autobestuurders die durven beweren dat er nu overal meer file is is dus onjuist. Veel frustratie komt voor uit het feit dat de meeste autobestuurders nooit de fiets nemen voor woon-werk of boodschappen. Ze zien alleen hun pijnpunten, denken alleen uit het standpunt van chauffeur.

We zijn verslaafd geraakt aan autogebruik ook en vooral door de veel te krachtige autolobby (zie bv dieselschandaal). Net als met het rookverbod zal het dus nog lang duren voor de echte verslaafden wat afkicken en nuchter kunnen concluderen dat een circulatieplan niet het einde van de wereld is en ook niet het einde van Gent.

Brugge deed het een jaar of 20 geleden, toen dezelfde kritiek, Brugge ging doodbloeden en de toeristen gingen niet meer komen.
Ja, wie kent Brugge vandaag nog hé ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

nickz schreef: en volgens wat ik hier en daar hoor zal er ook een nieuwe politieke partij worden opgericht met als doel Gent terug te geven aan de Gentenaars, geboren en getogen stadsmensen, geen inwijkelingen uit het platteland die hier hun wil komen opleggen en een fiere, bruisende stad degraderen tot een boerengat.
Lijkt me een strak plan. Het voluntarisme zal helaas niet meer dan voor wat verdere versplintering zorgen zonder enig beduidend effect. Er is geen breed gedragen protest die de machtsverhouding danig zal verstoren, je ziet dat niet en binnen een jaar zal dat vermeende ongenoegen zeker niet naar de oppervlakte komen.

Ik heb een ander voorstel. Gent is toch naar de haaien. Moest iedereen met een zeker ongenoegen nu eens gebruik maken van de huidige macht. Je spreekt met zijn allen af ( wellicht een paar duizend als je geluk hebt ) om kopstemmen op de grootste kwieten van groen uit te brengen ( Helaas doet die Vrooman niet meer mee, die kon het zeker nog leuker maken ). Met wat geluk verstoor je een zeker evenwicht en krijg je nog meer besluitvorming die de Gentenaar terug in de middeleeuwen katapulteert.

Gegarandeerd succes over zeven jaar om Gent te heroveren ( of het moment om de grootste moestuin van de wereld de rug toe te keren )
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

9livesuni schreef:Uit nieuwsgierigheid, waar ging je net achter je boodschappen en in welke zin word je gehinderd door het circulatieplan.
WIj gingen naar de slijpstraat (GB,Ik geloof dat die er nu niet meer is) de Inno(vroeger ook GB) in de Veldstraat zelf,met de auto,die dan in een parking werd gezet,of gewoon in een straat achter de GB.
Denk er ook aan dat openbaar vervoer hier zo goed als onbestaande is geworden,voor ons schiet er niets over.
Als wij een aangetekende zending (van de post) missen,moeten we naar....Oostakker,al een goede 7 km verder.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

fluppie schreef:
9livesuni schreef:Uit nieuwsgierigheid, waar ging je net achter je boodschappen en in welke zin word je gehinderd door het circulatieplan.
WIj gingen naar de slijpstraat (GB,Ik geloof dat die er nu niet meer is) de Inno(vroeger ook GB) in de Veldstraat zelf,met de auto,die dan in een parking werd gezet,of gewoon in een straat achter de GB.
Denk er ook aan dat openbaar vervoer hier zo goed als onbestaande is geworden,voor ons schiet er niets over.
Als wij een aangetekende zending (van de post) missen,moeten we naar....Oostakker,al een goede 7 km verder.
Uit welke gemeente kom je dan?

Was het deze parking?
Gent-parking-ajuinlei.jpg
Nu ziet het er zo uit:
Gent-ajuinlei.jpg
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zonder te insinueren, maar ik vraag me al even iets af.
De getto-vorming hoe is die gebeurd? Ik heb horen vertellen dat hier ook de culturele achtergrond van wijken voor in rekening is gebracht. Die fragmentatie is trouwens ook een mooie manier om bv. woningprijzen te beïnvloeden of beter, garagebox/parking prijzen. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat bepaalde mensen aan dit circulatieplan geen geld verdiend hebben (of verloren). Ik hoop dan ook men dit niet misbruikt heeft en alles 'politiek' correct is gedaan.
Persoonlijk heb ik geen last van het circulatieplan (ik woon ook niet in het centrum en moet er niet zijn voor mijn werk), alleen van het gebrekkige openbaar vervoer (waardoor we met de wagen naar het centrum 'moeten').

I.v.m. de Antwerpsesteenweg: deze is enkel op zaterdag en tijdens piekuren druk, anders zeker geen probleem in tegenstelling tot wat hier soms gesteld wordt. Je kan ook moeilijk stellen dat de huizen in Lochristi niet verkocht raken of leeg blijven staan :-D Dat het er minder aangenaam is op zaterdagen, dat is waar.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het is hier al dikwijls aangehaald en maakt dus zeker ook deel uit van het probleem : ons openbaar vervoer is gewoon niet goed genoeg om mensen te overtuigen. En daar waar het wel wat werkt is het helaas te ingewikkeld of gewoon weg slecht gecommuniceerd.

In eigen stad gebruik ik het openbaar vervoer, omdat je dat na verloop van jaren wel wat begint te kennen. Maar drop mij in een andere Belgische stad en ik ben volledig verloren. Opmerkelijk want ik heb wel al wat gereisd en in andere landen heb ik, ondanks andere talen en schriften, geen probleem om met het OV te reizen. Maar in ons eigen landje lukken we er in om raadselachtige routes en uurregelingen te maken, slechte signalisatie van haltes en rijtuigen en wie het toch aandurft staat soms eindeloos te wachten om god weet welke reden of wegens een syndicale actie. En als je dan toch ergens geraakt, dan is er wellicht geen 's avonds geen trein, tram of bus meer terug.

Andere vaststelling : het is helemaal niet zo aangenaam op het openbaar vervoer. Bussen van de Lijn rammelen en schokken verschrikkelijk (ook flink geholpen door de staat van de wegen uiteraard). Het lijkt wel of enkel de 4de wereld en marginalen met de bus rijden. Lichaamsgeuren, drankorgels etc. je moet het er allemaal maar bij nemen. Openbaar vervoer personeel treedt ook niet meer op tegen al asociaal gedrag uit vrees voor hun eigen gezondheid of leven.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

fluppie schreef: WIj gingen naar
Nu Fluppie, de reden dat ik nieuwsgierig was, ik vond het zeer bizar dat men van buiten Gent naar onze laatste restanten superettes in de kern zou komen. Nu U heeft gent al een eeuwigheid geleden vaarwel gezegd. Maar Gent heeft eigenlijk de laatste jaren niets anders gedaan dan buiten zijn voegen gegroeid te zijn. Dus moesten ze met een nieuwe frats komen om de mensen in een bepaalde richting te duwen. De meeste doemdenkers kunnen het niet genoeg melden dat Gent dood en onbereikbaar is, de grote hordes die zich komen manifesteren in de weekends om te shoppen hebben wellicht een ander beeld van Gent.


Zijn er mensen die winnen en verliezen, zeer zeker. Zijn er die zich, of anderen, verrijkt hebben met het ontwerp. Mogelijks. Het blijven nu eenmaal mensen. Wat voorkennis en of een vriendendienst hier en daar valt niet uit sluiten. Mij lijken de sectoren hier in de buurt toch redelijk normaal aan te voelen. Dergelijke gedachten laat ik trouwens liever over aan vlamingen van stand, die eerder vertrouwd zijn met dergelijke praktijken/geruchten.

R2D2, voor het bereiken van Gent hoef je echt niet met het openbaar vervoer te komen. Dat kan vlot en comfortabel met de eigen wagen tot bal in het centrum. Ons openbaar vervoer is goed genoeg, enkel niet altijd en overal wat trouwens geld voor elk transportmiddel/verplaatsing. Neen het openbaar vervoer is zeker goed te noemen in Belgie. Maar ook hier weer informeer en plan. In andere landen met andere schriften zal je tolerantiedrempel volgens mij toch een pak hoger moeten liggen ( we laten Japan en andere walhalla`s van het ov buiten beschouwing )

Dat heel wat mensen zich verslikken in de diversiteit van een stad is een gegeven. Maar iedereen heeft zo zijn kleine kantjes waar anderen last van hebben. Leuk voor bounding binnen de eigenste groep, enkel zal het je niet helpen als je buiten je eigenste kring treed.

Of het OV personeel optreed doet eigenlijk niet terzake ( zij treden nog op ). Mensen in het algemeen nemen nog maar bitter weinig zelf verantwoordelijkheid. Bedenk dan maar voor jezelf dat de kans groot is dat het candid camera is. Hoe wil jij op Youtube de wereld rondgaan?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Vandaag artikel in DS over doorstroming in Gent:

Stadsring kraakt niet

Het verkeer op de stadsring R40 loopt iets vlotter dan vóór het circulatieplan. Er zijn knelpunten, maar globaal is de reistijd korter geworden. Dat blijkt uit data van Be-Mobile, een bureau voor verkeersanalyse.

Artikel is helaas achter betaalmuur.
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Is niet moeilijk, voor het circulatieplan waren er een jaar lang overal werken.
Toen verliep de doorlooptijd tergend traag, dus erger dan dat kon moeilijk.
En bovendien is het bijna twee maand schoolvakantie, wat doorslaggevend is.

Toch wel opvallend hoe er geforceerd word in alle positieve berichtgeving.
En ik ben nochtans geen uitzondering die in Gent ook andere geluiden opvang.
Los daarvan zou ik ook liefst de meest gunstige situatie op de binnenring zien.
Deze is namelijk essentieel voor de leefbaarheid van de stad.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

In Gent is het al langer geweten dat De Gentenaar/Het Nieuwsblad/De Standaard (Bert Staes), De Morgen en de VRT pro-circulatieplan zijn en een goednieuwsshow brengen voor het Gentse regime. Enkel Het Laatste Nieuws (Erik De Troyer, Sabine Van Damme en Yannick De Spiegeleir) en VTM zijn nog iets of wat kritisch en onpartijdig. Het artikel dat Dizzy hier aanhaalt is niet toevallig ook weer van de hand van Bert Staes, grote aanhanger van Watteeuw en het circulatieplan.

Hierbij een beeld van de 'vlotte' R40 om 14u vandaag (zaterdag):

Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja, kan je ook van Antwerpen zeggen momenteel met de knip. De eerste dag dat het ingevoerd was, kwam er de goednieuwsshow dat het in Antwerpen allemaal enorm vlot ging! Ja, natuurlijk... Alle verkeer stond in een gordel rond de stad vast voor de verkeerslichten...

Het is allemaal hoe je het formuleert en met welke gegevens je vergelijkt... Tov van de jaren '70 zal het zeker niet vlotter gaan overal...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het artikel is gebaseerd op gegevens van be-mobile, een bureau voor verkeersanalyse. De gegevens gaan terug naar oktober vorig jaar.

De resultaten komen overeen met wat hier al gezegd is. Algemeen verloopt de doorstroming goed en soms zelfs beter maar er blijven hier en daar nog werkpunten. Ook de lijn haar bevindingen waren positief.

Ik heb ook even de bewering dat DS positief over het plan zou berichten gecontroleerd. Dat blijkt niet het geval en ook klopt het niet dat één journalist over het plan zou schrijven. Journalisten hebben meestal wel hun topics/specialiteit waardoor ze daarover dus vaker schrijven maar dat is hier niet echt het geval. Er zijn ook kritische artikels en artikels van andere journalisten.

In ieder geval komt er een grote evaluatie aan tegen het einde van het jaar en dan zal er ook meer cijfermateriaal beschikbaar zijn.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik lees ook overal dat de doorstroming goed verloopt.Maar de situatie is vooral afhankelijk van de plaats waar je woont in Gent/of veel moet zijn i.v.m. het werk of zo,ik wou maar even aankaarten dat het niet voor iedereen in Gent een verbetering is,in tegendeel U moet het maar even gaan vragen in de gemeenten met postnr 9042.
Ik wil nog wel even zien hoe de handel het ervan gaat afbrengen,ik sta achter de mensen die beweren dat de kans erin zit dat (Stad)Gent straks maar bitter weinig handel meer zal over hebben.
Ik heb nu al art. gelezen van cafe's die zien dat mensen i.p.v.op hun terras te gaan zitten,een eindje verder in het gras gaan zitten,en dus niet consumeren.
Ook door het veel duurder worden om te parkeren(ik denk dan aan een bedrag van 6-8€),kunnen wij hier beter naar Sas van Gent,of Axel rijden,als men daar een eetgelegenheid te voet voorbijgaat,kan men al heel goed horen dat vele Vlamingen hetzelfde doen.
Laatst gewijzigd door fluppie 20 aug 2017, 14:56, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”