Google verdwaalt in Gent

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

krisken schreef: wij willen ons aanpassen naar jullie fameus circulatieplan, maar dan wel op een manier dat wij geraken waar we moeten zijn en zonder dat het een hele tijdspanne in beslag neemt. Wij willen vanuit de buurgemeenten nog naar Gent komen om een filmpje mee te pikken, zelfs met het openbaar vervoer. Alleen willen we ook nog thuis geraken. Wij willen nog eens iets eten en drinken in Gent, maar willen niet een uur tot anderhalf uur verliezen om in het centrum en terug te geraken. Wij willen nog steeds winkelen/shoppen in Gent, maar zien er tegen op om dan bepakt en bezakt als een muilezel op een tram te moeten springen.

Dus je wilt nog steeds de dorpsmentaliteit hebben en overal met je auto naar toe kunnen. Want je weigert alternatief te denken, want alles draait om 5minuten tijdswinst, boe-hoe.

Dat is een teken dat je je niet wilt aanpassen en niet meegaat met het modal shift concept.
Wel, bad news, je zal dan idd in je dorp moeten blijven, en in de toekomst ga je nergens meer terecht kunnen want meer en meer steden zien het licht (zelfs brussel) en gaan de auto weren uit de centra. En dan zal je mogen kiezen, OF aanpassen en OV, voet, fiets gebruiken vanaf de parkings, OF wegblijven.

Een tijd terug de eigenaar van een leuk designwinkeltje de uitspraak horen doen " Gent in de eerste plaats aan de gentenaars, in de tweede plaats aan iedereen die een aangename, plezante, en leuke stad wil bezoeken, en al de rest moet stoppen met neuten en thuisblijven".
En hij had verdomme gelijk! :lol:


krisken schreef:Valt mij vooral op dat sommige voorstanders van het circulatieplan zeer slecht zijn in het correct lezen van wat ik (en anderen) hier schrijven, en dit verdoezelen door meteen zeer agressief uit de hoek te komen. Doet mij een beetje denken aan een Gentse interpretatie van "America first"...
Hoe zou het komen? We (Gentenaars) zijn jullie (=mensen die niet in gent wonen) gezeik gewoon beu.
Weet ge wat pas negatief is geweest voor Gent, het constante gezaag van mensen VAN BUITEN GENT, die in de media gaan verkondigen hoe slecht het allemaal was. Terwijl er geen probleem is, en de mensen gewoon tevreden zijn, er minstens evenveel (meer zelfs) volk in de stad is, en de stad weer bruist.
Jullie leren gewoon niet, het is er, het werkt, stop met neuten?! Als je er zo graag komt, dan neem je de veranderingen er maar bij, wil je dat niet doen, tsja, dan kom je niet. Maar stop met zagen erover.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Valt mij vooral op dat sommige voorstanders van het circulatieplan zeer slecht zijn in het correct lezen van wat ik (en anderen) hier schrijven, en dit verdoezelen door meteen zeer agressief uit de hoek te komen. Doet mij een beetje denken aan een Gentse interpretatie van "America first"...
I rest my case

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

krisken schreef: I rest my case
Neuters gonna neut.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Je moet de zaken globaal bekijken en niet te persoonlijk. Nu het plan er eindelijk is kan je weldegelijk een balans opmaken.
Ik was voor de invoer maar een koele minnaar van het plan (vrees nog meer files op de ring + centrumparkings blijven open wat ik foutief vond).

Maar het viel me wel op dat de tegenstand direct aangestuurd werd vanuit NVA hoek en dat sommigen het protest echt grotesk maakten. Ze hadden er ook geen probleem mee de mensen wijs te maken dat je met de auto niet meer naar plaats A of B zou kunnen rijden, terwijl de waarheid dus was dat je zou moeten omrijden.

Nu het ingevoerd is ben ik groot voorstander. Sommige files zijn niet verdwenen en zelfs wat groter, andere dan weer kleiner of zelfs helemaal verdwenen. Maar de winst in het centrum wil ik niet meer missen. En ik verplaats me daar zowel met de fiets als met de wagen !
Je hebt wel gelijk dat het OV beter moet, dat is een gekend pijnpunt waar Gent zelf niet veel kan aan doen. Gevolg is dat ze dan zelf beginnen met busjes en dat die zaken zijn weg nog wat moeten zoeken. Er zijn nog veel pijnpunten maar globaal genomen, ik wil zeker niet meer terug naar vroeger.

Ik woon ondertussen ook nog eens ver buiten het centrum dus aan mijn woonst is er zeker geen winst.

Je schreef ook dat je niet te veel tijd wil verliezen als je naar Gent komt. Alsof in de oude situatie je snel met de wagen op de kouter was ... Ik ben er zeker van dat dat nu vaak sneller kan dan vroeger.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Ik ben ook geboren en getogen Gentenaar, maar woon aan een uiterste stadsrand. (stad zelf, geen randgemeente)
Openbaar vervoer is op iets minder dan 1km. van mij en dan moet ik vandaar terug naar een OV-knooppunt.
Om een lang verhaal kort te maken, het neemt mij 30 min. naar het centrum te voet of met openbaar vervoer.
Vroeger nam ik dus af en toe wel de auto (bij tijdsgebrek of andere reden); nu dus bijna niet meer.
En ja ik heb (zelfs als Gentenaar) ook het gevoel dat het circulatieplan er is voor de centrumbewoner.
Nu heb ik het gevoel een stukje tweederangs Gentenaar te zijn; alleen de lasten en geen lusten.
En bovendien word je door de centrumbewoner ook zo behandeld; je mag er zelfs je beklag niet over maken.
Wel, ik vind dat sommigen die er wel voordeel bij hebben zich zeer egocentrisch bij gedragen.
Temeer ze er niet bij stilstaan dat de ontlasting van het centrum ten nadele gaat van de randzones.
En daar woon ik nu net. Alle overlast en vuile lucht elders; en die mogen er niet over klagen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

wij willen ons aanpassen naar jullie fameus circulatieplan, maar dan wel op een manier dat wij geraken waar we moeten zijn en zonder dat het een hele tijdspanne in beslag neemt. Wij willen vanuit de buurgemeenten nog naar Gent komen om een filmpje mee te pikken, zelfs met het openbaar vervoer. Alleen willen we ook nog thuis geraken. Wij willen nog eens iets eten en drinken in Gent, maar willen niet een uur tot anderhalf uur verliezen om in het centrum en terug te geraken. Wij willen nog steeds winkelen/shoppen in Gent, maar zien er tegen op om dan bepakt en bezakt als een muilezel op een tram te moeten springen.
Neen dat zegt men maar doet men niet, men wil gewoon nog altijd met de wagen tot in het centrum rijden en er liefst nog niet te veel voor betalen. Sorry, maar die tijd is voorbij.

Trouwens ik begrijp het probleem niet. Ik woon zelf in de rand van Gent (+-8km) en ga al jaren met OV of fiets naar het centrum. Ik bezoek een cinema (bus stopt letterlijk voor de ingang), drink nadien een pint (of meer) en ga dan met nachtbus naar huis. Ik ben niet langer onderweg dan met de wagen en ook niet duurder want die wagen kost ook geld (brandstof + parking) en ik kan niet voor de ingang van de cinema parkeren (ocharme ik). Het voordeel is ook dat ik zonder problemen een fles wijn kan bestellen want ik moet niet meer rijden.

Ofwel koop jij elke keer enkel grote objecten ofwel overdrijf je serieus. Trouwens je kan je aankopen ook laten leveren aan een parking.

Heb eens Merelbeke-Gent geprobeerd op De Lijn, het duurt 35 minuten... met de wagen is het een goeie 20 minuten, zelfs met de fiets ben je er in minder dan een half uur. Is dat nu zo'n ramp.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

krisken schreef:Geen economische impact? Zullen over een paar jaar eens spreken, pakweg 2020. Iedereen met een klein beetje economisch verstand weet dat je de economische impact niet kan bekijken na een paar maand, maar wel op een paar jaar (en zelfs mijn voorgestelde 2020 is al relatief kort op de bal).
Er zijn heel wat steden in de wereld Gent voorgegaan.
Als je zo'n maatregel niet blind invoert, maar luistert naar alle "stakeholders", kan het alleen maar slagen.
Ik woon niet in Gent, zelfs ver weg van Gent, maar van wat ik lees in de pers heb ik niet de indruk dat ze over 1 nacht ijs zijn gegaan.
Gaan er winkels verhuizen? Vermoedelijk wel.
Gaan mensen hun gedrag moeten aanpassen? Zeker weten, dat was de opzet.
Gaat Gent een dode stad worden? Dat betwijfel ik precies?

Ik ken Gent niet, maar in Antwerpen zat er op een zeker moment een Saturn vlak op de Meir. Wie gaat er nu een wasmachine of über-flatscreen kopen in het centrum van de stad? Is het niet logischer om zoiets naar de buitenkant te duwen?
Anderzijds vind ik kleren kopen logischer in een binnenstad. Dan kan je van de ene naar de andere winkel gaan, zonder met de auto te hoeven toeren in tussentijd.

Sowieso staat winkelen onder druk van ecommerce (zoals hierboven aangehaald).
Aan die evolutie zal geen enkel circulatieplan iets veranderen.
De enige echte concurrentie van een binnenstad is van andere steden en van shoppingcentra (zowel type Wijnegem Shopping als "fake dorpen" Maasmechelen, Roermond, ...).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

tonym schreef: En ja ik heb (zelfs als Gentenaar) ook het gevoel dat het circulatieplan er is voor de centrumbewoner.
Nu heb ik het gevoel een stukje tweederangs Gentenaar te zijn; alleen de lasten en geen lusten.
En bovendien word je door de centrumbewoner ook zo behandeld; je mag er zelfs je beklag niet over maken.
Wel, ik vind dat sommigen die er wel voordeel bij hebben zich zeer egocentrisch bij gedragen.
Temeer ze er niet bij stilstaan dat de ontlasting van het centrum ten nadele gaat van de randzones.
En daar woon ik nu net. Alle overlast en vuile lucht elders; en die mogen er niet over klagen.
Ik woon net buiten de stadsring, waar volgens de N-VA en alle tegenstanders het "onleefbaar" zou worden, waar we alle vervuiling zouden krijgen, en noem maar op? En dat zou allemaal zijn omdat ze het centrum terug leefbaar, woonbaar, en werkbaar willen maken? Ik geloofde er toen al geen hol van, en nu nog steeds niet.

Niks van aan. Geen extra drukte hier op de stadsring vergeleken met voor het circulatieplan, geen extra overlast.
Ik sta nog steeds zoals vroeger op 25m int centrum, te voet. En op 15m met OV, als het regent of ik niet wil wandelen.
Mijn wandeling is nog steeds even aangenaam buiten de stadsring, en VEEL aangenamer binnen de stadsring en in het historische centrum, en ik zie het verschil, er is veel meer activiteit, mensen genieten terug van het centrum.

Het is maar hoe je het aanpakt. Je moet meezijn met de modal shift en je daaraan aanpassen, en de voordelen durven zien, die er voor iedereen zijn die Gent centrum bezoekt, en werkt, en er woont.
het grootste probleem dat ik heb met het verkeer in Gent momenteel, zijn mensen die zich nog altijd niet aan de regels houden. En dat is pure hardleersheid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:De enige echte concurrentie van een binnenstad is van andere steden en van shoppingcentra (zowel type Wijnegem Shopping als "fake dorpen" Maasmechelen, Roermond, ...).
En waarom ontstaan die denk je... en heb je al eens stilgestaan wat men daar wel heeft (juist, veel gratis parking !).

Mensen weg pesten uit het centrum zet gewoon dergelijk beweging in gang.
Dizzy schreef:Sorry, maar die tijd is voorbij.
Sorry, maar dan vrees ik dat de tijd voor Gent ook voorbij is.

Winkels en horeca zullen zich wel verplaatsen naar locaties die wel bereikbaar zijn voor de auto. Die beweging heb ik hier nabij ook gezien... resultaat is veel leegstand en een klagende stads horeca. Oh ja, in plaats van een grote parking op het marktplein heeft men nu een grote stenen vlakte met twee armzalig fonteintjes... echt gezellig ! (dan had de parking met volop mensen die er rondliepen nog meer charme).
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Dan zie je toch schromelijk over het hoofd dat Gent pullfactoren (bv. op het vlak van onderwijs, cultuur en economie) heeft, waar het in België enkel Antwerpen en Brussel als zijn gelijke of meerdere kent. Zolang Trump geen atoombom op de stad gooit zal dat de komende decennia ook zo blijven.

Gent vergelijken met pakweg Lier of zelfs Leuven, dat is toch om te lachen mag ik hopen?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

fredo66 : ben blij dat jij tenminste nog in staat bent om hierover een nuchter debat te voeren zonder meteen verwijten naar elkaars hoofd te gooien. Laat het dan ook duidelijk zijn dat ik zeker in ben om hier eens een (gezonde!) discussie rond te hebben waarbij we zeker elkaars mening moeten respecteren.

FlashBlue : met jouw mentaliteit en ingesteldheid heb ik geen zin om hierover verder in discussie te gaan met jou, en zal ik jouw opmerkingen in deze thread dan ook straal negeren. Wat jij hierover dan ook denkt over mij, zal me worst wezen ...
Je schreef ook dat je niet te veel tijd wil verliezen als je naar Gent komt. Alsof in de oude situatie je snel met de wagen op de koornmarkt was ... Ik ben er zeker van dat dat nu vaak sneller kan dan vroeger.
Ik geraak nu misschien wel sneller in Gent, maar kan niet meer terug van Gent naar huis. Dat is wat mijn belangrijkste probleem. En dit probleem moeten ze naar mijn mening eerst oplossen voor ze beginnen met het toepassen van het circulatieplan. Laat het duidelijk zijn : terug naar de jaren 90 waar je met de auto kon parkeren op de Korenmarkt is absoluut geen oplossing voor Gent, maar dat men zelfs straten in Gentbrugge (nabij het E17 viaduct) gaat veranderen onder het mom van circulatieplan, dat gaat er mij over.

Ik moet zeggen dat ik wat moet denken aan bijvoorbeeld de wekelijkse markt in Ledeberg : het is voor iedereen duidelijk dat je onmogelijk naar die markt kan gaan en je auto daar 20m verder parkeren. Maar er staan wel overal borden om je auto te zetten aan het E17 viaduct, om vanaf daar met een bus naar de markt te gaan. Een bus die dacht ik zelfs gratis is? Dat is hoe je om gaat met een mobiliteitsprobleem!

Je laat weten dat mijn kritiek op P&R parkings ongegrond is, en je staaft jouw redenering met een link naar een aantal P&R parkings op de officiële website van de stad Gent. Toegegeven, het zijn er meer dan ik dacht en verwacht had. Maar denk je echt dat ik een website van een stad ga bezoeken als ik naar die stad ga? Waarom kom ik bij het toekomen in Gent nergens een bordje tegen "Welkom in Gent, de dichtst bijzijnde gratis P&R parking vanaf hier is parking x, volg de <random kleur> pijltjes tot daar! En eenmaal op de parking aangekomen een bordje "neem hier de bus naar de stad Gent". Ik wil maar zeggen : bij de betalende parkings doet men het wel (behalve het laatste dan).

Bijkomend : als ik kijk naar de link die je hebt doorgestuurd dan merk ik vooral op dat veel van die parkings helemaal niet verlicht zijn 's nachts, en een compleet verlaten uitzicht geven. Uiteraard is dit niet zo, maar alsof de stad Gent iets had van "hier heb ik nog wat weiland, ik gooi er wat tarmac over, zet er wat witte lijnen op en noem het parking". Dit gevoel heb ik zeker bij bijvoorbeeld The Loop/Expo, Gentbrugge, Gentbrugge Arsenaal, Moskou, Industrieweg Wondelgem, Oostakker, Weba/Decathlon.

Je schrijft letterlijk "-De P+R's zijn wel degelijk aangepakt en er zijn er voldoende. Vanaf die parkings kan je met OV naar de stad." Echter geeft de link een totaal ander beeld weer, alsof ze zelf beseffen dat er te weinig parking is, en te weinig andere oplossingen? De hele website staat namelijk vol met zinnen met de toekomst als basis?
Een aantal park-and-rides zullen ook voorzien worden van extra fietsvoorzieningen die moeten bijdragen aan een betere fietservaring: afgesloten en eventueel bewaakte fietsenstallingen, een aangename en vlotte fietsroute naar de binnenstad en eventueel ook een deelfietsensysteem.

...

Op langere termijn is er nog een verdere uitbreiding voorzien van de park-and-ridecapaciteit met ongeveer 1.500 plaatsen, op diverse locaties.
Als ik alle locaties samen tel, dan zijn er 1640 parkeerplaatsen voorzien op de P&R parkings. En daar komt nog eens ruim evenveel bij (1500 plaatsen). Hier geeft de stad Gent dus duidelijk reeds te kennen dat ze beseffen dat er een tekort aan parkings is op de P&R mogelijkheden?
Verder vind ik het absurd dat de stad Gent lijkt te denken dat ik met de wagen ga rijden tot aan een P&R en dat ik daar de fiets ga nemen? Er zal vast wel een enkeling zijn die dit doet, maar zou dit 10% van de gebruikers uitmaken van de P&R gebruikers? Denk dat mensen veel sneller het OV zouden nemen dan de fiets als ze daar staan?

Dizzy : ik overdrijf helaas niet, en ik koop niet overdreven veel zaken. Ikzelf kom niet in Gent centrum als ik bepaalde zaken moet hebben. Dat heb ik nooit gedaan. Het meeste bestel ik via internet en laat ik thuis leveren. Ik heb het eerder over bijvoorbeeld mijn vriendin die half Gent gaat afschuimen tijdens de soldenperiode. Het is zelden dat ze dan met minder dan 6 zakken naar huis komt. Vergelijk het een beetje met schoolgaande jeugd : de boekentas is vaak dikker dan de persoon die ze draagt, en deze moeten ze ook ergens kwijt geraken op die tram of bus. Ik denk dat je ook wel eens de bus of tram hebt genomen net voor of net na de schooluren? Dan weet je vermoedelijk ook wel wat ik bedoel? En dat zijn dan nog gewoon boekentassen, dan spreek ik nog niet over de mensen die zich met een knoert van een buggy (type halve auto) wurmen op de bus of tram, zonder ook maar de moeite te doen om die buggy te plooien en het kind op de arm of schoot te nemen...
Neen dat zegt men maar doet men niet, men wil gewoon nog altijd met de wagen tot in het centrum rijden en er liefst nog niet te veel voor betalen.
Dat is al de tweede die zegt dat ik doe en niet doe. Ik ben nog steeds volledig bij verstand en bij zinnen, het is dus al te gek dat anderen dan zeggen wat ik wil zeggen. Nogmaals : ik wil niet persé mijn auto zetten op de Korenmarkt of in de autovrije zone van vroeger en neen ik wil zelfs niet persé met de auto naar Gent komen. Mag dit nu alstublieft duidelijk zijn voor iedereen hier? Mijn grootste probleem is dat er geen alternatief is voor de auto, en dat is het punt dat ik net ter discussie wil brengen...

En wat de route Merelbeke-Gent betreft. Op het moment van schrijven (11u40) heb ik opgezocht wat voor tijdsduur het geeft om de bus te nemen van Merelbeke Molenboek naar Gent Zuid. Dit is een rechtstreekse lijn, dus mag niet zo een probleem zijn. De eerste bus is bus 48 die vertrekt om 11u55 te Merelbeke molenboek en dan ben ik in Gent Zuid om 12u19. Er is een bus die vroeger vertrekt (11u45) en mits één overstap ben ik daar dan 2 minuten vroeger (12u17). Dat is dus 40 minuten wachttijd + rijtijd voor een bus naar Gent. Terwijl diezelfde rit een goede 20 minuten duurt met de wagen tot in Gent Zuid. Een busbiljet kost me €3/persoon/uur. Dus een gemiddeld gezin (4 personen) zou dan 12 euro heen en 12 euro terug moeten betalen. Ofwel 24 euro. Uiteraard is er ook de Lijnkaart : hier betaal ik de helft per rit (1.5 euro/persoon/uur). Dus 12 euro heen en terug. Als ik 30 cent bijleg, dan kan ik in die parking te Gent Zuid plots 8 uur staan met mijn auto. Als ik er de brandstof bij tel ben ik dus hooguit een euro duurder uit met mijn wagen. En dat is één van de foute redeneringen : dit verschil is te klein om de mensen aan te zetten om met het OV naar Gent te komen. Voor mijn part moet het niet alla Steve Stevaert zijn : gratis vervoer is ook geen oplossing. Maar zorg ervoor dat die kloof groter is, en dan zullen meer mensen de bus nemen naar Gent.

Conclusie (wat mij betreft) :
1. meer gratis parkings met een minimum aan confort (bvb verlichting met LED's die aanspringen als er iemand in de buurt is). Zet duidelijke aanwijzingen daar hoe je vanaf die parking naar Gent kan geraken op de parking zelf, en zorg dat er voorverkoop mogelijk is van bus/tramtickets, waar je zowel met de kaart als met pasgeld kan betalen.

2. meer trams naar Gent centrum, en van Gent centrum terug naar huis. Pakweg één tram per 5 minuten van 7u tot 10u, daarbuiten elke 20 of 30 minuten.

3. zorg voor een aangepast tarief voor wie naar Gent gaat en die zich dus anders blauw betaald aan het OV!


Overigens in Gent had men een Mediamarkt in het verkeersvrije deel. Daar ga je ook geen wasmachine kopen. Zeker niet als er ook een mediamarkt is in Zwijnaarde en Oostakker, beide met gratis parking voor de deur. En dan zijn ze verwonderd dat de zaken daar niet goed lopen?

Overigens : Gent vergelijken met Antwerpen houd geen steek : daar heb je dubbel zoveel inwoners. En Brugge heeft amper de helft van de inwoners van Gent.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

krisken ik heb begip voor sommigen van uw opmerkingen maar anderen houden minder steek. Het plan is zeer uitvoerig besproken en voorbereid en iedereen is, tot vervelend toe, geïnformeerd over de komende veranderingen. Er is een inspraakmogelijkheid voorzien voor de burgers. De plannen zijn ook niet in beton gegoten maar worden constant geëvalueerd en aangepast als dat nodig blijkt.

Er zijn wel degelijk heel wat voorbereidende werken gebeurd tot vlak voor de invoering om oa de doorstroming te verbeteren of meer P+R plaatsen te voorzien. Er zijn meer dan genoeg P+R plaatsen want ze zijn (nog) niet volzet en er staan er nog in de planning. Ik vrees dus dat de extra plaatsen er eerder zullen zijn dan de mindshift :-)

Als je eerst moet wachten tot de situatie perfect is of, zoals NVA opperde, "de mensen er klaar voor zijn", zal er nooit iets veranderen. Ze hebben het dus goed voorbereid en en dan voor gegaan, met succes. Het is niet perfect maar het zal niet meer teruggedraaid worden maar wel uitgebreid en verbeterd waar nodig.

Ik geef je volledig gelijk op het punt dat OV beter moet en dat er meer geld voor nodig is maar dat geld kan niet enkel van Gent komen dat al als uitzondering voor nachtbussen kiest. Gent is niet zo groot als Antwerpen maar de investeringen gaan wel in een andere verhouding naar Antwerpen dan de bevolking en omvang rechtvaardigen. Mits meer goede wil op dat vlak stond Gent al veel verder. Lagere OV-tarieven ben ik absoluut voor maar deze regering besliste om ze veel duurder te maken en te knippen in het aanbod :bang:

De betalende parkings zijn een grote fout uit het verleden. Door die parkings moeten wagens nu nog altijd door smalle straten naar die parkings en houden zij het OV op. Dit zal men na verloop van tijd moeten herzien. Het zijn ook commerciële parkings die afbetaald moeten worden en waarvoor langlopende contracten bestaan. Tot die aflopen zal het moeilijk blijven.

Het is helemaal niet zo bijzonder om eens te bekijken waar je kan parkeren VOOR men vertrekt naar een stad die men niet kent. U afvragen waar je kan parkeren en aan welk tarief doe ik overal.

Het klopt dat parkings best goed verlicht zijn maar ik ken niet alle parkings zodanig goed om hierover te oordelen. Deze die ik wel ken in de buurt zijn best wel OK en zeker niet minder dan deze in het centrum. Veiligheid is trouwens deels subjectief en in Gent voel ik me nergens onveilig, op de tunnel in het citadelpark na :)

Tja, ik kan u enkel aanraden om eens met de fiets naar een rand te rijden en dan zo een stad te verkennen. Wij doen dat vaak niet alleen omdat het goedkoper is maar vooral omdat het leuker is. Je kan snel veel zien en het is ook nog eens goed voor de lijn. Wie dat niet wil kan inderdaad het OV nemen.

Goed dat je toegeeft dat je zelf perfect naar Gent kan met OV want je koopt er blijkbaar niets. Uw vriendin zal stiekem ook wel genieten van de vele zakken want uitpakken met je aankopen is toch part of the fun? Mijn vriendin is blijkbaar iets spaarzamer en maakt er geen problemen van om de bus te nemen. Onze zakken geraken ook in de solden vlot thuis. Ik vind het dus overdreven want je gaat heus niet elke keer met 6 zakken rondlopen of de bus telkens op de drukste moment nemen. Wijzelf mijden ook die momenten en drinken dan een koffie of een aperitief en genieten op een terras van de rust nu de wagens er niet meer zo nadrukkelijk zijn.

Dat er geen alternatief is klopt dus niet want ik neem dat alternatief al 3 jaar zonder enig probleem. Dat het alternatief voor u persoonlijk niet kan tippen aan een wagen is een ander. Het OV zal nooit hetzelfde zijn als een privé wagen maar dat wil niet zeggen dat het per se onaangenaam is. Dat is voor iedereen een persoonlijke afweging maar men moet dan ook de prijs van de privéwagen willen betalen.

In uw conclusies kan ik me volledig vinden maar ik vrees dat er dan andere beleidskeuzes buiten Gent moeten komen om de stad de mogelijkheid te geven dit te verwezenlijken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef: Ik geef je volledig gelijk op het punt dat OV beter moet en dat er meer geld voor nodig is maar dat geld kan niet enkel van Gent komen dat al als uitzondering voor nachtbussen kiest. Gent is niet zo groot als Antwerpen maar de investeringen gaan wel in een andere verhouding naar Antwerpen dan de bevolking en omvang rechtvaardigen. Mits meer goede wil op dat vlak stond Gent al veel verder. Lagere OV-tarieven ben ik absoluut voor maar deze regering besliste om ze veel duurder te maken en te knippen in het aanbod :bang:
Grotendeels akkoord met je post, enkel het stukje hierboven, wil ik er toch graag op wijzen dat De Lijn nu al meer dan een miljard euro ontvangt per jaar, van de Vlaamse overheid alleen nog maar (dat is zonder vervoerbewijzen, reclameinkomsten, gemeentelijke subsidies, etc). Om dat wat in perspectief te zetten: dat is meer dan het dubbel van wat de overheid uitgeeft aan wetenschappelijk onderzoek, het is meer dan het ganse budget "Cultuur, Sport, Jeugd en Media" samen, en het is op een paar cijfers na de komma evenveel als de overheid uitgeeft aan ALLE dienstencheques samen. Dat geld komt van belastingen, die in dit land al bij de hoogste ter wereld horen. Ik nodig je daarom dan ook uit om na te denken over hoe je het OV kan verbeteren, vertrekkend vanaf de huidige genereuze dotatie.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ter vergelijking : toen het OV in Gent reed tot 2u 's nachts was dit overigens met tussenkomst van de stad Gent zelf. En geloof me, die trams zaten goed vol soms! Tijdens de week uiteraard wat minder, maar tijdens het weekend had je als laatste tram soms een stampvolle tram!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

CCatalyst schreef:Grotendeels akkoord met je post, enkel het stukje hierboven, wil ik er toch graag op wijzen dat De Lijn nu al meer dan een miljard euro ontvangt per jaar, van de Vlaamse overheid alleen nog maar (dat is zonder vervoerbewijzen, reclameinkomsten, gemeentelijke subsidies, etc). Om dat wat in perspectief te zetten: dat is meer dan het dubbel van wat de overheid uitgeeft aan wetenschappelijk onderzoek, het is meer dan het ganse budget "Cultuur, Sport, Jeugd en Media" samen, en het is op een paar cijfers na de komma evenveel als de overheid uitgeeft aan ALLE dienstencheques samen. Dat geld komt van belastingen, die in dit land al bij de hoogste ter wereld horen. Ik nodig je daarom dan ook uit om na te denken over hoe je het OV kan verbeteren, vertrekkend vanaf de huidige genereuze dotatie.
De lijn kan best efficiënter want ze is op dat vlak (kostendekking) veel slechter dan in Brussel en Wallonië. Dat gaf ik al aan MAAR naast die oefening vind ik toch dat deze dienst belangrijk genoeg is om extra in te investeren. Ja, dat is veel geld maar misschien is het ook omdat de rest ook te weinig krijgt en andere dingen misschien te veel. Uiteindelijk is politiek keuzes maken en dus kiezen wat je belangrijk vindt. Deze regering vindt OV duidelijk niet belangrijk. Vergelijk deze cijfers met het geld dat naar bedrijfswagens gaat +4miljard, dan is mijn stelling overduidelijk. Wij sponsoren files en knippen in OV. :bang:

De besparingen zijn ook niet mals, 112 miljoen tegen 2019 en dit is een voortzetting van voorgaande besparingsplannen. Wie gelooft in een OV gaat er niet zo hard met de botte bijl in. Ik verdenk sommige partijen ervan het OV zodanig kapot te maken dat ze uiteindelijk met hun wondermiddel "privatisering" gaan afkomen. Dan kan je het als bewoner van een niet-centrumstad al helemaal schudden. Goedkoper zal het zeker niet worden want dan moet het niet kosten maar opbrengen. Een andere optie is het afschaffen van OV en het over te dragen aan de privé genre uber en andere buitenlandse grootmachten. Je hebt dan de voordelen van privévervoer zoals bij een taxi maar je betaalt dan ook taxiprijzen. De rest moet maar thuis blijven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ga Krisken hier en daar wat bijtreden, opnieuw als outsider.

Als ik in een stad als pakweg Gent niet meer op de binnenstadparkings kan parkeren (ik wist zelfs niet dat er gratis parkings waren, die staan idd nergens duidelijk aangeduid), en me verplicht zie een randparking te gebruiken, dan stoot ik op de volgende problemen:
- welke bus/tram brengt me van/naar die parking? Kan die bus of tram de naam van die parking niet krijgen, zowel op het toestel als op de haltes?
- ik ga echt niet langer dan 10-15min op een bus wachten die er dan 20min over doet om me naar mijn auto te brengen; tel dat op en je bent een uur onderweg van/naar je wagen, terwijl op een centrumparking de afstand tot je wagen zelden of nooit meer dan 5-10min wandelen is.

Ik ga dat allemaal niet opzoeken op voorhand hoor; ik verwacht dat dat duidelijk aangeduid is, idd met kleurtjes en pijltjes, en dat die bus dan ook max om de 15min heen en weer rijdt. Te duur? Dan een shuttlebus inleggen vanop een randparking tot een bepaald punt in de binnenstad.

Gaat dat allemaal niet? Dan mag je hopen dat er genoeg mensen zijn die niet zoals ik erover denken, en toch de extra moeite willen doen qua verplaatsing.

Vergeet niet dat het niet altijd goed weer en goeie omstandigheden zijn he. 15min in de regen en wind op een bus wachten die dan propvol zit, om me dan 20min sardientje te voelen (en mogelijk nog ns hetzelfde op de terugweg), en ik heb het gehad met naar de stad te komen.

Je ziet in het Leuvense ook al een lichte verschuiving naar de cafes in buurten waar gratis parking is, en een lichte verhoging van klanten aan "het gouden kruispunt", waar je nog wel bij de winkel kan parkeren.
Ik ben geen fan van winkelcentra, maar als je in de binnenstad geen goeie en goedkope centrumparkings hebt, riskeer je dat veel mensen die stad links gaan laten liggen.
Dat wil daarom niet zeggen dat je de andere straatjes niet autovrij mag maken, en een circulatieplan mag opstellen om sluipverkeer wat tegen te gaan. Zorg er gewoon voor dat de klepel niet de andere richting uitslaat, en dat enkel nog bewoners met hun auto ergens kunnen geraken in uw stad.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zonder alles gelezen te hebben en offtopic:
Als Gentenaar (rand-Gentenaar van het type dat Termont niet wil kennen en omgekeerd en liever ook geen Gentenaar was) pak ik steeds de wagen om naar het centrum te gaan (gratis parking mogelijkheid in centrum + het openbaar vervoer is om van te huilen, ook al stopt de bus naar Gent hier op 50m van mijn deur).
De Gentse mobiliteit was al een ramp, meerbepaald het openbaar vervoer, het mobiliteitsplan lijkt daar niet veel aan te veranderen. Ik kom enkel nog in centrum Gent als het moet (soms ook eens voor de vermoede gezelligheid of nostalgische wandeling), winkelen doe ik online of zoals al vermeld in Lochristi (al is dat op zaterdag ook geen pretje meer).
Dat een stad leefbaar gehouden moet worden begrijp ik. Dat wagens geweerd moeten worden voor dat doel, is logisch. Maar even logisch is om dan alternatieven te voorzien voor 'externen' en niet enkel 'pestmaatregelen' die enkel de fietsgrage kernbewoners ten goede komen (zoals de dure parkings overal in Gent, zo moet ik nu betalen om grootouders te gaan bezoeken waar parking genoeg is?? Wtf).
Nee, ze zijn er nog niet, daar in Gent. De dag dat de grote centrum parkings moeten verdwijnen of te duur worden, kunnen we een kruisje trekken over Gent en kan kan de bakfiets meute zich op de borst kloppen (want ze hebben 'hun' stad teruggewonnen, terwijl ze de 'externen' en vele internen die er werken in de kou zetten en de toeristische verplichtingen van zo'n historische stad bemoeilijken). Spijtig want het kan zoveel meer zijn.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Sorry ITadmin, maar heel uw betoog getuigt van onwetendheid over de situatie in Gent. De parkings in het centrum zijn en blijven bereikbaar net zoals vóór het plan. Daar is dus geen sikkepit aan veranderd. Wie dat absoluut wil kan dus nog altijd parkeren in het centrum. Soms zitten ze vol want dat is door de leegloop van het centrum :lol:

Er bestaat een shuttlebus vanuit sommige P+R.

De bussen op de grote invalswegen P+R rijden om de 8 minuten en vaak rijden ze zelfs nog korter op elkaar door opstoppingen. Meer kan niet want dan moet het een tram worden en daarvoor is er meer geld nodig. De huidige regering kiest echter voor minder geld voor OV en behoudt de sponsoring van de files.

Je zal niet als een sardien opeengepakt zitten vanop een P+R want dat zijn meestal de eerste haltes. Je bent dus zeker van een zitje en de bussen zitten enkel vol tijdens de spits. Voor regen bestaan de uitvindingen bushok, paraplu en regenvest. Het regent 7% van de tijd.

Het publiek laat Gent NIET links liggen, integendeel er komt nog altijd een pak volk. Zoveel zelfs dat sommigen eerder over teveel klagen dan te weinig. De heisa wordt louter gemaakt door politiek geïnspireerde mensen (het type dat Termont niet wil kennen en omgekeerd en liever ook geen Gentenaar was zoals ze zelf zeggen) die al hun hoop op een totale mislukking hadden gezet en nu oh zo ontgoocheld zijn. Draai het plan terug en je zal nog een reacties krijgen. Dat is het mooie aan echte veranderingen, eerst is iedereen er bang van en daarna wil niemand nog anders.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:De heisa wordt louter gemaakt door politiek geïnspireerde mensen
Waarom tracht jij toch steeds een verband te leggen met de burger pesten door z'n mobiliteit te beperken en politiek ?

Ik heb eerder de indruk dat jij kiest voor dictatoriale politiek die mensen dit opdringt en niet langer vrij laat hun vervoermiddel te kiezen (alsof iedereen op fietsafstand woont of naast een halte zit van het wonderbaarlijke OV). Mensen tot een keuze dwingen is nooit een correcte oplossing... zorg dat het alternatief beter is en de mensen kiezen dit vanzelf wel.

Als mensen het niet doen is dat gewoon omdat het alternatief niet voldoet... een knip ed. is dus eerder een politieke beslissing uit onmacht dan een gevolg van een goed beleid.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

r2504 schreef:Waarom tracht jij toch steeds een verband te leggen met de burger pesten door z'n mobiliteit te beperken en politiek ?

Ik heb eerder de indruk dat jij kiest voor dictatoriale politiek die mensen dit opdringt en niet langer vrij laat hun vervoermiddel te kiezen (alsof iedereen op fietsafstand woont of naast een halte zit van het wonderbaarlijke OV). Mensen tot een keuze dwingen is nooit een correcte oplossing... zorg dat het alternatief beter is en de mensen kiezen dit vanzelf wel.

Als mensen het niet doen is dat gewoon omdat het alternatief niet voldoet... een knip ed. is dus eerder een politieke beslissing uit onmacht dan een gevolg van een goed beleid.
Het verband met de politiek is er duidelijk. In de post boven mijn laatste zegt iemand bijvoorbeeld letterlijk dat hij Termont niet moet hebben. De meeste tegenstand is georganiseerd door een partij uit de oppositie die gefaald hebben een referendum te organiseren.

Ik zeg niet dat de politiek de mobiliteit wil beperken want ze pamperen vlot de auto en dus ook de files. Ze kiezen wel bewust om minder in OV te investeren dan in autovervoer en dat lijkt me een achterhaalde keuze. Dewever zelf heeft dat al beaamd maar zei er ook meteen bij dat men de auto niet durft aanpakken ook al vormt deze steeds meer een probleem. Ik heb niets tegen auto's of autovervoer want ik heb zelf een wagen maar zoals we nu bezig zijn kan het gewoon niet verder.

Het klopt dat niet iedereen even goed bedient is met OV maar in Gent is dat wel het geval al kan er altijd verbetering zijn. Daarom net dat ik pleit om een grotere verandering en meer inzet op die kant. Een alternatief kost geld en men moet dan ook bereid zijn dat geld te voorzien als men eerlijk is. Wie met de wagen wil rijden mag dat van mij maar niet meer met voorrang op OV.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

krisken schreef: de Antwerpsesteenweg in Lochristi, Evergem, Oostakker,
Ik woon in de buurt van de Antwerpsesteenweg en weet 1 ding! Vermijden in het weekend. File van de MediaMarkt in Oostakker tot de Blokker in Lochristi. In het weekend zie je me daar enkel als ik niet anders kan!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Dat men nu net één van de verschrikkelijkste straten als "voorbeeld" moet nemen zegt veel. Je kan verdorie 15 minuten kwijt zijn om die straat gewoon te voet over te steken, zo'n drukte is me dat met al die troosteloze baanwinkels. Kortom, dat is een voorbeeld van hoe het niet moet maar waar Vlaanderen duchtig aan meegewerkt heeft.

Ik heb trouwens nooit gesnapt wat men in baanwinkels en shoppingcentra genre Wijnegem ziet. Het is één fake bedoening van winkels die men elders ook heeft. De horeca is er keiongezellig en om één of andere reden denken ze dat je geen kleren draagt want het is er pokkewarm. Geef mij dan maar een gezellig stadscentrum waar je rustig kan kuieren in verkeersvrije straten en ook nog winkels hebt van (kleine) zelfstandigen en echte bruine kroegen met stamgasten.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Weer een zeer leuk topic om te lezen.
En uiteraard zijn de grootste tegenstanders deze met een firmawagen.

Ha ja, want waarom zouden ze betalen voor OV naar de stad als ze er ook gratis met de firmawagen naartoe kunnen?
Het OV zal voor hen dan ook nooit een waardig alternatief zijn.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik ken Gent niet. Ik woon in Brussel, aan de Zuid-Oostelijke rand. Voor mij is het eenvoudig:
* ofwel vind ik voor shoppen een oplossing op het Internet (altijd voorkeur),
* ofwel vlakbij (we zijn tenslotte in stad Brussel): Carrefour op 5 minuten, verschillende winkels heel dichtbij
* ofwel ga ik voor meer specifieke winkels net buiten Brussel.

Voorbeeldje: gisteren zijn we naar Heytens gegaan in Waver. We gaan ook vaak naar Overijse (Brusselsesteenweg voor diegene die het kennen). Ik ben daar bijvoorbeeld gegaan voor mijn verf te kopen bij Colora.

Vroeger nog gedaan en nu afgeschreven:
* Shoppingcentra in Brussel, eentje zelfs op een kwartiertje rijden van bij mij --> parking kost vaak al 2 €, enorm veel volk, winkels veranderen om de 6 maanden, altijd het gevoel veel te veel betaald te hebben
* Met de metro naar de Nieuwstraat --> enorm veel tijd kwijt, enorm veel volk, winkels veranderen om de 6 maanden, jeugdbendes, onveiligheidsgevoel in metro door de aanslagen (vooral mijn vrouw sukkelt hiermee)
* Met de wagen naar specifieke winkels in Brussel --> te veel tijd kwijt, parking kost te veel, sommige gewoon niet meer bereikbaar. Enige uitzondering is een winkel die maatpakken maakt, omdat ik nog geen goed alternatief heb gevonden en omdat ze een private parking hebben

Mijn conclusie: eigenlijk shop ik gewoon quasi nooit in mijn eigen stad.

Dit is uiteraard puur persoonlijke ervaring en geeft zeker niet weer hoe ik vind dat anderen moeten gaan shoppen of hun stad inrichten. Ik heb zeker ook niet de bedoeling om de ene of de andere bij te treden.

Wat mijn werk betreft, ik heb verschillende werkplaatsen. Eén ervan is vlakbij een metrostation. Van hieruit ga ik regelmatig, als het kan, met de metro naar mijn bestemming, gewoon omdat het aangenamer is en even snel als de wagen. Ik ga ook, als het kan, gewoon te voet. Is ook aangenaam en nog gezond ook. Voor de rest is de wagen kwasi altijd sneller als het openbaar vervoer, zelfs in Brussel en zelfs tijdens de spits (wants als je terugkeert is dit vaak buiten de spits, je moet dus de totaalsom maken!). Vanaf dat je moet overstappen, verlies je vaak sowieso veel tijd. En sorry maar time is money voor mijn baas (en voor mezelf).
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

duizend schreef:Weer een zeer leuk topic om te lezen.
En uiteraard zijn de grootste tegenstanders deze met een firmawagen.

Ha ja, want waarom zouden ze betalen voor OV naar de stad als ze er ook gratis met de firmawagen naartoe kunnen?
Het OV zal voor hen dan ook nooit een waardig alternatief zijn.
Toch even op inpikken. Ik woon dus in de rand van Gent. Mijn vrouw werkt in het centrum van Gent, met de wagen zo'n 9km à 20-25min van waar we wonen.
Ze heeft dat jaren met het openbaar vervoer gedaan (terugbetaald door haar werk). Maar het was niet meer te doen. Ze was elke dag 2 uur kwijt op en af!
Dus, we hebben besloten een wagen te kopen zodat ze vlot van en naar het werk kan... jawel een wagen ZELF gekocht, geen bedrijfswagen, maar de volle pot enkel daarvoor!
Mijn persoonlijke ervaring spreekt jouw stelling dus al direct tegen. Nu wint ze elke dag meer dan een uur tijd.
Een (elektrische) fiets hebben we ook overwogen, maar dat is duur, niet altijd inzetbaar (weersomstandigheden) en het traject gevaarlijk (daar waar men in centrum Gent de fietser bevoordeelt, is dat in de rand zeker niet het geval, weinig deftige fietspaden hier).
Dus we hebben het OV vervoer een kans gegeven, we hebben echt gekeken naar fietsen, maar nee.

Voor mij is het OV echt het pijnpunt.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

duizend schreef:Weer een zeer leuk topic om te lezen.
En uiteraard zijn de grootste tegenstanders deze met een firmawagen.

Ha ja, want waarom zouden ze betalen voor OV naar de stad als ze er ook gratis met de firmawagen naartoe kunnen?
Het OV zal voor hen dan ook nooit een waardig alternatief zijn.
Ik heb een firmawagen, Inc tankkaart, geen cap op prive km's.

En ik ben enorm pro circulatieplan, moet niet weten van mensen met random excuses om toch maar de auto te kunnen nemen.

Al mijn privé verplaatsingen doe ik zoveel mogelijk met OV, in steden zo goed als exclusief. En er zijn eigenlijk geen excuses. Doe je huiswerk en plan wat en het werkt.

Firmawagen mag geen excuus of reden zijn om te onpas je wagen te gebruiken. In tegendeel zelfs, je vormt door die firmawagen net een deel van het probleem, en zou je extra moeite moeten doen om dat te compenseren.

Maar goed, dat gaat hier weer niet in goede aarde vallen :lol:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

NuKeM schreef: Een (elektrische) fiets hebben we ook overwogen, maar dat is duur, niet altijd inzetbaar (weersomstandigheden) en het traject gevaarlijk (daar waar men in centrum Gent de fietser bevoordeelt, is dat in de rand zeker niet het geval, weinig deftige fietspaden hier).
Wat ik merk bij dergelijke beslissingen is dat men steeds denkt in het kader van een automobilist en de routes die men kent. Er eens een kaartje bijnemen, het is nog nooit zo gemakkelijk geweest, is duidelijk niet aan de orde voor al diegene die in de rand wonen. Mij lijkt het gewoon ondenkbaar dat er geen relatief aangename en veilige fietsroute uit te stippelen valt naar Gent.

Een fiets lijkt me altijd inzetbaar. Als het regent, zelf stormt, of dat het vriest en kraakt. Veel collega`s kunnen maar niet vatten dat de weersomstandigheden waar men zoveel last van heeft als automobilist een ander impact hebben op een goed uitgeruste fietser. Zo vind ik zelf de periodes van sneeuw en ijzel een van de aangenaamste momenten om te rijden, helaas zijn deze periodes zeer schaars. Ja ondenkbaar voor diegene die de kou moeten trotseren om hun wagen voor te verwarmen. Fietser zijn nu eenmaal gekleed op de weeromstandigheden, automobilisten daarentegen.

En kost een fiets zeer veel geld? Jazeker. Als je het eens laat kosten zit je gemakkelijk aan 5000€ met daar nog zo`n 1000€ kosten aan materiaal.
Dat is een pak goedkoper dan een wagen alleszins.

ik zie alleszins dat er toch meer en meer mensen hun rekening correct maken, en zeker voor afstanden die minder dan 10 km zijn.


Maar ik volg Flash, ook ik heb het zowat gehad met dat ongenoegen van al diegene die maar een vaag begrip hebben van het circulatie plan.
We gaan jullie niet missen in Gent, de middenstand in de rand heet jullie vanharte welkom.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Grappige argumenten kan je hier lezen, een fiets is te duur dus dan maar een wagen :roll:

Bang van metro maar wel in een wagen kruipen waarin jaarlijks tientallen keren het aantal slachtoffers van aanslag op de metro vallen :bang:

Het klopt wel dat OV veel te veel last heeft van de files en meer eigen beddingen zou moeten krijgen om sneller op te schieten maar ook dit vraagt een omschakeling van voorrang van koning auto naar OV.

Gent was vroeger absoluut niet fietsvriendelijk maar er wordt constant aan gewerkt. Onlangs is de oversteek tussen Bourgoyen en Drongensesteenweg nog aangepakt en er komt op termijn een tunnel en een brug over de watersportbaan. Ook de onderdoorgangen naar het centrum zijn een enorme verbetering. Als deze onder de nieuwe wandeling ook klaar is kan ik naar het centrum zonder 1 baan te kruisen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mijn vrouw heeft schrik van de metro sinds de aanslagen en dat is iets irratrioneel. Net zoals ze schrik heeft van spinnen of dat ik schrik heb van hoogtes. Nietemin is die schrik er wel, en dien ik er dus rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Had ook wat collega's die schrik hadden na de aanslagen om de metro te nemen. Dat ging vrij snel spontaan over nadat ze te voet de hellingen in Brussel namen :lol:

Trouwens als je in Brussel ergens bang van moet zijn dan is het wel het verkeer en de geur van Luikse wafels.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

NuKeM schreef: Toch even op inpikken. Ik woon dus in de rand van Gent. Mijn vrouw werkt in het centrum van Gent, met de wagen zo'n 9km à 20-25min van waar we wonen.
(...)
Een (elektrische) fiets hebben we ook overwogen, maar dat is duur, niet altijd inzetbaar (weersomstandigheden)
Eerst en vooral: ik wil noch u, noch uw vrouw aanvallen.
It's a free world, doe vooral waar je goesting in hebt. Ik wil enkel inhoudelijk (dus niet op de man/vrouw) reageren.

Een top-elektrische fiets kost €3K, een beetje auto al snel €10K.
Onderhoud, herstelling en verzekering van een e-bike is €150 per jaar, van een beetje auto kom je al snel op €2K per jaar.
Een ebike verbruikt/kost bijna niets aan elektriciteit, iets wat je niet van een auto kan zeggen (eender welk type brandstof).
9km is 20-30min met de fiets/ebike.
Het aantal dagen dat je in de regen zal rijden, is beperkt: ongeveer 15 dagen op een gans werkjaar (220 dagen).
Dus weersomstandigheden snap ik niet goed. Met het geld dat je uitspaart bij aankoop of jaarlijks (onderhoud, herstelling, verzekering, ...) kan je state-of-the-art fietskledij kopen (in de realiteit zal je moeite moeten doen om meer dan €200 aan een goeie jas uit te geven).

Let wel: ik fantaseer dat hier niet bij elkaar hé :).
Mijn vrouw rijdt al 5 jaar met een elektrische fiets, traject varieert tussen 6 en 16km per dag. Ik denk dat ze 2 of 3 keer op een jaar een natte broek heeft (van de regen). Ze heeft wel een regenbroek, maar gebruikt die nooit.
Je kan natuurlijk ook reservekledij op uw werk leggen, voor als je eens iets tegenkomt (regen, panne, ...)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:It's a free world, doe vooral waar je goesting in hebt.
Duidelijk niet meer als het stadsbestuur barricades opwerp om vrij verkeer onmogelijk te maken.
heist_175 schreef:Een top-elektrische fiets kost €3K, een beetje auto al snel €10K.
Oei, nu gaan we al een fiets vergelijken met een auto puur op basis van kostprijs :bang:

Een auto geeft je enorm veel meer comfort en mogelijkheden... dat kan je gewoon niet vergelijken met een fiets, zelfs niet met een gratis fiets.

Maar ik heb geen probleem als mensen de fiets gebruiken (zelf doe ik dat ook recreatief en soms om eens tot in het dorp te rijden)... alléén heb ik de indruk dat fietsers wel een probleem hebben als mensen om welke reden dan ook de wagen verkiezen om zich te verplaatsen. Ik heb het een beetje moeilijk met die Groen! achtige dictatuur partijen en haar volgelingen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Een ebike kan soms een 2e auto vervangen maar bijna nooit een eerste auto. Tenzij je echt in het stad woont en werkt.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Sorry, maar ik zie het niet zitten om een ebike op de trein mee te sleuren dagelijks, noch om deze achter te laten in een stationsbuurt.
Dan betaal ik op dit moment liever wat meer, en neem ik een combi MIVB en Villo (gelukkig dat je in Brussel deze keuze hebt), en trap ik wel zonder ondersteuning.

Moest ik nu op maximaal 20km van het werk wonen, dan zou ik wellicht wel opteren om een ebike te nemen, naast mijn wagen dan.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Er bestaan al plooibare e-bikes en aan het station van Gent (ondergrondse parking) staan er dagelijks heel wat e-bikes op te laden. Heb niet de indruk dat de eigenaars diefstal vrezen anders zouden ze er niet blijven staan. Er staan fietsen van meer dan duizend euro en mijn eigen fiets is ook rond die prijs en al 3 jaar niet gestolen.

Doen waarin je goesting hebt kon nu als autobestuurder ook al niet meer en gelukkig maar. De tijden dat men op de mooiste plaatsen van de stad gewoon kon rijden en zelfs parkeren zijn gelukkig voorbij. Nu zijn er 7 plaatsen waar de weg geknipt is en men dus niet meer door kan zoals vroeger. Dat maakt die plaatsen niet onbereikbaar en al rijden zeker niet onmogelijk maar men moet gewoon een andere route volgen (oh horror, veranderen!).

De wagen heeft soms meer comfort dan een fiets maar het was door iemand die de prijs van een wagen met een dure fiets vergeleek dat de bal aan het rollen ging. Die prijzen vergelijken is inderdaad even belachelijk als het comfort vergelijken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef: Doen waarin je goesting hebt kon nu als autobestuurder ook al niet meer en gelukkig maar.
Akkoord. Zeker in onze historische kunststeden zijn auto's surrealistische gedrochten die niet op de straat horen te parkeren.

Anekdote: ooit mocht je parkeren op de grote markt van Brugge. Toen men besliste om de markt autovrij te maken en terug te geven aan de mensen was er enorm veel protest, want de horeca en de winkels gingen failliet gaan, er zou niemand meer komen, enzomeer. Als je deze foto nu toont aan de mensen ginder zeggen de winkeliers en de horeca allemaal "mijn god, waarom hebben we dat ooit toegelaten, gelukkig dat dit niet meer bestaat". De foto's zijn er sindsdien heel wat aantrekkelijker op geworden, de stad kan nu weer met hun markt uitpakken naar toeristen en bezoekers en op een mooie dag zitten de terrasjes goed vol!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Toch even algemeen reageren :)
Zoals al gezegd heeft een auto veel meer te bieden dan een fiets, wat ook in de afweging werd meegenomen. Nu kan mijn vrouw (als ik nog werken ben met de hoofdwagen) ook boodschappen doen en de kleine halen van de crèche als het slecht weer is (ter info: anders doet ze dat te voet!).

Niet onbelangrijk was ook dat fietsen gevaarlijk blijft (daar kan je zo de statistieken van opgooglen). Je bent immers een zwakke weggebruiker en bij pech (bv. een val) kwetsbaar. Het uitgestippelde fietstraject (incl. speciale fietszones/routes) van en naar mijn vrouw haar werk (dat ze enkele weken geprobeerd heeft met de fiets), duurt ook langer dan met de wagen (beetje logisch), zeker als je daarbij eventuele verfrissing (douche) na elke tocht zou rekenen.

PS: Niet dat ik vind dat ik mijzelf moet verantwoorden/goedpraten en een linkse rakker ben ik absoluut niet (al hadden de meesten dat hier wel al door), maar als ik naar Gent-centrum rij doe ik dat volledig elektrisch. De wagen van mijn vrouw is bovendien een kleine hybride. Je moet niet links zijn om progressief te zijn...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Voel u zeker niet verplicht om u te verantwoorden, dat was ook de bedoeling van mijn post niet :).
Ik wilde gewoon inhoudelijk reageren op uw bemerkingen rond auto/elektrische fiets.

Dat een ebike geen auto is, weet iedereen.
Maar bepaalde functies van de auto, kan je wel vervangen met een ebike, afhankelijk van de situatie.
Met een ebike naar Zuid-Frankrijk of zelfs de BE kust. Straf :).
Met een ebike naar uw werk, naar de winkel of uw kinderen op school of in de creche ophalen -> kan prima.

Een nicht van mijn vrouw heeft geen auto, maar gebruikt Cambio voor de tripjes naar familie of de 2wekelijkse aankoop bij de Colruyt.
Is dat een linkiewinkie? Geen idee eigenlijk.
Maar ik vind haar vooral slim: een auto kost schrikbarend veel geld, geld dat je mss liever aan andere zaken besteedt :)?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Een auto kost inderdaad redelijk wat geld, al hangt dat voor een groot deel ook af van het type. Duurdere wagens met een grotere motor en meer PK's kosten ook meer aan verkeersbelasting, verzekering en vaak ook aan onderhoud. Voor een groot deel heb je dat dus zelf in de hand.

Mijn auto is echter mijn vrijheid en ik zal die voor niets of niemand wegdoen of laten staan en al zeker niet voor zo'n fanatieke groene dwingeland uit de West-Vlaamse boerenbuiten (in Gent beter bekend als 'Ratteeuw')! Ik rij met de fiets wanneer ik dat zelf wil, niet omdat men mij daartoe probeert te verplichten, en ik rij eveneens met mijn auto wanneer ik dat zelf wil. We leven nog altijd in een vrij land, al begin ik daar hoe langer hoe meer aan te twijfelen de dag van vandaag.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:Sorry ITadmin, maar heel uw betoog getuigt van onwetendheid over de situatie in Gent. De parkings in het centrum zijn en blijven bereikbaar net zoals vóór het plan. Daar is dus geen sikkepit aan veranderd. Wie dat absoluut wil kan dus nog altijd parkeren in het centrum. Soms zitten ze vol want dat is door de leegloop van het centrum :lol:
*Uiteraard*.
Uiteraard getuigt mijn betoog van onwetendheid. Dat is net het ganse probleem.
Voor de duidelijkheid, ik wens Gent alleen maar het beste toe en hoop dat het werkt.
Ik ben geen tegenstander van een fatsoenlijk circulatieplan, dat de auto inperkt in de stad maar toch voldoende parkings en invalswegen toelaat.

Het probleem is dat wanneer ik naar Gent rijd, ik op mijn GPS (in mijn geval Waze) Gent intik, een parking zoek via of de GPS of google, en rij.
Ik ga geen opzoekingswerk verrichten naar een of ander infopagina op de stad website over welke extra mogelijkheden er zijn om toch maar niet de stad in te moeten rijden.
Dat zijn misschien leuke opties voor mensen die in de buurt wonen en regelmatig passeren en daardoor de stad wat kennen, maar ik noem dat geen optie voor mensen die slechts occasioneel passeren.

Mensen van verder correct informeren is een pijnlijke opgave.
De gratis parkings aanduiden, zoals krisken zei, met pijlen, kleurtjes, borden waar "gratis" op staat en duidelijk maken dat er op alle uren een shuttlebus is, ...
De onwetendheid aanpakken, dat is de taak van Gent.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”