Google verdwaalt in Gent

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Die vergelijking met gepersonaliseerde nummerplaten slaat echt op niets.
Het zijn die mensen niet die problemen hebben met de parkeertarieven!
Die klagen er ook niet over.

Wie wel een punt heeft zijn diegenen die zich voor hun werk verplaatsen
en met OV VEEL te VEEL tijd verliezen voor het comfort van stadsbewoners
die niet onder tijdsdruk staan en alles op wandelafstand kunnen vinden.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Is het comfort en de hinder niet meer confronterend voor de stadsbewoner dan voor de dagelijkse passant?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

tonym schreef:Wie wel een punt heeft zijn diegenen die zich voor hun werk verplaatsen
en met OV VEEL te VEEL tijd verliezen voor het comfort van stadsbewoners
die niet onder tijdsdruk staan en alles op wandelafstand kunnen vinden.
Wat een mank lopende redenering. Ik werk ook in Gent. En daarom woon ik ook in de buurt van Gent. In Gent zelf was voor mij onbetaalbaar.
Het is dus de zogenaamde "slechte rand" ten noorden van Gent geworden. Je betaalt dan uiteraard nog steeds veel meer dan voor een zelfde woning "op den buiten" zo'n 30 km van Gent. Maar dat is een bewuste keuze: wonen dicht bij je werk. Ik hou daarmee alle opties open voor het vervoer naar het werk. Op 1 de fiets. Ik haat files (maar merk dat dat net dankzij het circulatieplan nogal meevalt ... !) en OV neem ik liever niet maar zou ook kunnen.

Jij kan net hetzelfde doen: dichter bij je werk gaan wonen en dan te voet gaan of met de fiets. Als het centrum te duur is dan zal het de rand worden.
Je hoeft dan niet meer te klagen dat je te veel tijd verliest met het OV.

Bedenk wel dat als je dan zoveel betaald hebt voor je woning om vrij dicht bij je werk te wonen (en dus ook nog je verantwoordelijkheid genomen hebt voor het mobiliteits- en milieuvraagstuk) dat je dan ook graag hebt dat het daar wel een beetje leefbaar blijft ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat er geen gepersonaliseerde nummerplaten bij de klagers zijn is onzeker. Het leek me aannemelijk dat mensen die hun wagen zo belangrijk vinden dat ze een boodschap van +1000 EUR op hun wagen willen ook graag met die wagen rondrijden om hun plaat te laten zien. :-D

Het plan gaat inderdaad uit van een leefbare stad. Dat is dus leefbaar voor zowel de bewoners als voor de bezoekers. Het is helemaal niet zo bizar dat een stad de gezondheid van haar bewoners in acht neemt.

Ik ben ook telkens gaan wonen op goed bereikbare plaatsen omdat ik geen 2e wagen wil. Dat bespaart me veel geld en geeft me ook budget om een huis te kopen in een goed bereikbare plaats. Ik woon op 8 km van station en 5 km van centrum. Dat is bewust gekozen om fietsen mogelijk te maken. Met de wagen ga ik amper nog naar de stad. OV is er met tram en bus.

Gent is trouwens in het nieuws de laatste tijd. Na de nieuwe fietsbrug over de E-40 en R4.
Handenvrij winkelen wordt uitgebreid tot levering aan huis.

Er is echter geen goed beleid inzake OV in Vlaanderen over het algemeen. Vandaag weer nieuwe plannen bij De Lijn. Nog meer overstappen in combinatie met een jaarlijkse besparing. Het is duidelijk dat dit beleid niet pro-OV is en zelfs naar een privatisering aanstuurt. Het klassieke betoog van eerst besparen zodat het steeds slechter draait en dan afkomen met de "privatiseringsoplossing". Uiteraard enkel voor de commercieel interessante lijnen. De rest kan op zijn kin kloppen of mag de staat verlieslatend uitbaten.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dicht bij je werk wonen is niet altijd even haalbaar voor iedereen. Ikzelf woon in Wetteren. Vriendin werkt in Aalst, ik werk in Gent sinds een paar weken. Gelukkig kan mijn vriendin met het OV naar het werk (op kosten van het werk) zodat ik de auto heb om naar Gentbrugge te rijden. Openbaar vervoer is geen optie voor mij helaas. Treinen zitten telkens met minimum 1 overstap in Gent-Sint-Pieters en maar één of twee treinen per uur die stoppen in het station van Gentbrugge. De tram (tram 21/22) en bus (9) zouden een optie zijn, maar deze zijn niet compatibel met mijn werkuren en werkdagen.

Ter vergelijking : vanuit Wetteren sta ik in een kwartiertje op het werk als het rustig is op de weg. Gewoon via E40 en E17, werk vlakbij de afrit. Als ik als eens naar daar moet gaan tijdens de spits is het een 20 a 25 minuten. Afstand is ongeveer 13km. Velen zullen dit doenbaar vinden per fiets, maar als je een 24 uur shift hebt gedaan dan wil je maar één ding : naar huis en slapen :) Niet eerst nog een 40 a 60 min op een fiets kruipen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Best begrip voor andermans situatie en inderdaad aanbod zou beter moeten zijn maar dan is er meer geld nodig, niet minder.

Je kan ook niet eisen dat je EN even snel bent als privévervoer EN dat de uren ook nog eens volgens uw persoonlijk schema lopen. Dat zou neerkomen op privé OV. Er zullen altijd voor en nadelen zijn. Persoonlijk heb ik niets tegen mensen die privévervoer verkiezen maar dan moet men niet neuten over investeringen voor mensen die wel de nadelen van OV of fiersen erbij nemen. Zonder hen zouden de files nog langer zijn.

Anderzijds, je zou verbaasd zijn hoe goed een fietstocht kan doen na een drukke dag. Je krijgt even de tijd om je hoofd leeg te maken en conditioneel is het ook een plus, zeker voor wie kantoorwerk doet. Ik ga persoonlijk veel liever met de fiets dan met de bus om die redenen. Ik beschouw de rit en de tijd ook niet als verloren tijd, mijn werkdag eindigt als ik op mijn fiets stap.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Na een gewone werkdag van 8u geef ik je helemaal gelijk, dat heb ik vroeger genoeg gedaan (van Lemberge naar centrum Gent per fiets naar school). Ik werk nu zelf als ambulancier (112) in de grote regio van Gent en kan je zeggen dat als je een 24u shift doet, en je hebt dan op het einde nog een goeie reanimatie of een patiënt waarmee je mag gaan sleuren van de hoogste verdieping van zn huis naar beneden, je maar één ding wilt en dat is ... slaap :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

krisken schreef:Na een gewone werkdag van 8u geef ik je helemaal gelijk, dat heb ik vroeger genoeg gedaan (van Lemberge naar centrum Gent per fiets naar school). Ik werk nu zelf als ambulancier (112) in de grote regio van Gent en kan je zeggen dat als je een 24u shift doet, en je hebt dan op het einde nog een goeie reanimatie of een patiënt waarmee je mag gaan sleuren van de hoogste verdieping van zn huis naar beneden, je maar één ding wilt en dat is ... slaap :)
Je hebt een bijzondere job dat begrijp ik, anderzijds is de vraag of zelf rijden na zo'n vermoeiende dag nog echt verantwoord is.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eerlijk? Neen. Maar het is nu eenmaal een feit dat er in BE te weinig ambulanciers zijn, en dat we er dus alles aan doen om de bevolking de medische hulp te geven welke ze recht op hebben. Het is amper verantwoord om nog zelf met een ambulance te rijden (prioritair)...

Soit, dit filmpje (uitzending Panorama) is al een 5-tal jaar oud, er is inmiddels al een pak verbeterd, maar er zit zeker waarheid in voor wie eens wilt weten hoe het achter de schermen van een ambulancedienst er aan toe gaat :

Maar soit, terug ontopic :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Vandaag een leuk artikel in HNB over de veranderingen in Gent.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Toch minder mensen in Gent?? of neemt iedereen de fiets en het openbaar vervoer? wie zal het zeggen...de cijfers van de zelfstandige winkeliers zullen wrsl. een beter licht op de zaken laten schijnen.

https://www.hln.be/regio/gent/ondergron ... ~a16db5c8/
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

fluppie schreef:Toch minder mensen in Gent?? of neemt iedereen de fiets en het openbaar vervoer? wie zal het zeggen...de cijfers van de zelfstandige winkeliers zullen wrsl. een beter licht op de zaken laten schijnen.

https://www.hln.be/regio/gent/ondergron ... ~a16db5c8/
Ik lees vooral dat minder mensen ondergronds parkeren en meer mensen bovengronds.
Misschien staan ze nu op de gratis park & rides. Ik zie in elk geval dat die aan Carrefour Oostakker aan mijn deur serieus meer gebruikt is dan laten we zeggen een half jaar geleden (toen stond er gemiddeld 1à2 auto's per dag)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Het zou ook kunnen dat er gewoon meer klanten komen,omdat het in Gent moeilijker/duur (parkeren)is geworden.Meer bovengronds,inderdaad,maar dat is toch vrij beperkt(het staat vlugger vol),t.o.v. het ondergrondse.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Afbeelding

Afbeelding
"Samengevat: de parkeerautomaten brengen meer op dan voorzien was. De inkomsten van de retributies vallen tegen. De eindbalans van het straatparkeren is wel positief: aan dit tempo haalt het Mobiliteitsbedrijf dit jaar 965.000 euro extra op.

De nieuwe parkeertarieven en -automaten werden in 2016 al volledig ingevoerd, dus een duidelijke verklaring voor de hogere opbrengst is moeilijker te geven. Het is het eerste volle jaar met de nieuwe tarieven, wat ze moeilijker te begroten kan maken."
(Bron: De Gentenaar)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

De eerste cijfers over de omzet v/d Gentse zelfstandigen zijn binnen.De helft van de ondernemers ziet zijn omzet dalen,en niet zo weinig ......



http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2017110 ... 7452928903
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

fluppie schreef:De eerste cijfers over de omzet v/d Gentse zelfstandigen zijn binnen.De helft van de ondernemers ziet zijn omzet dalen,en niet zo weinig ......



http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2017110 ... 7452928903
Geen oordeel, gewoon een vraag.
Is dit al eens vergeleken met andere steden?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Of eens de boekhouding controleren ...
warpozio2 schreef: De eindbalans van het straatparkeren is wel positief: aan dit tempo haalt het Mobiliteitsbedrijf dit jaar 965.000 euro extra op.
Ben je ervan bewust dat het woord "positief" nogal voor interpretatie vatbaar is ? Vanuit de doelstellingen van het hele mobiliteitsplan is dit eigenlijk niet zo positief. Het einddoel is immers niet meer betalende auto's die parkeren. Het was de bedoeling dat vooral inwoners bovengronds parkeren (en die betalen niet voor een eerste wagen). Als er dus meer betalende bovengronds parkeerders zijn is alvast 1 doelstelling niet gehaald (plaats maken voor bewoners welke gratis parkeren)...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fluppie schreef:De helft van de ondernemers ziet zijn omzet dalen,en niet zo weinig ......
Resultaat is dat deze binnenkort massaal naar de rand verhuizen (voor zij die het kunnen) en de binnenstad geconfronteerd wordt met leegstand.

Dan kan men opnieuw gaan klagen en zich afvragen hoe dit nu komt (zoals in m'n eigen stad waar men de maatregelen ongedaan heeft gemaakt).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

fredo66 schreef:Ben je ervan bewust dat het woord "positief" nogal voor interpretatie vatbaar is ? Vanuit de doelstellingen van het hele mobiliteitsplan is dit eigenlijk niet zo positief. Het einddoel is immers niet meer betalende auto's die parkeren. Het was de bedoeling dat vooral inwoners bovengronds parkeren (en die betalen niet voor een eerste wagen). Als er dus meer betalende bovengronds parkeerders zijn is alvast 1 doelstelling niet gehaald (plaats maken voor bewoners welke gratis parkeren)...
Als er meer betalende bovengrondse parkeerders zijn betekent dit dat de rampverhalen over minder bezoekers ook niet kloppen.

Er loopt zeker niet minder volk in Gent rond maar uiteraard is een echte verandering zoals deze niet zonder winnaars... en verliezers. Zaken die grote en zware zaken verkopen horen eigenlijk beter thuis in de rand. Kleinere winkels zoals kleding en horeca kunnen net winnaars zijn want het is een pak plezanter om rond te lopen in Gent en verkeersluwe straten zijn ook beter als terras.

Daarnaast heb je andere oorzaken zoals online shoppen en dat zie je ook in andere steden waar er nog geen circulatieplan is.

Aan de meeste pijnpunten die aangehaald werden is trouwens al gevolg gegeven. De parkeertarieven zijn al verlaagd en zijn niet hoger dan vergelijkbare steden. De vergunningen werden ook al herzien en er lopen campagnes om de perceptie (door de tegenstanders gemaakt) te keren ten voordele van de handelaars voor 250.000 EUR. Iedere laatste zondag is koopzondag en een extra troef voor de handelaars. Soit, wie in Gent geen zaak kan doen draaien, kan het nergens.

De negatieve stemming is vooral opgeklopt door de oppositie die nog altijd de smadelijke nederlaag van het referendum niet verteerd heeft en zelf oorzaak is van veel angst bij mensen uit de rand. Het plan is er en zal niet meer verdwijnen al kunnen kleinere verbeteringen altijd nog.

Tijd speelt ook in het voordeel. Naarmate meer mensen de voordelen ervaren zal ook de tegenstand wegebben. Dat was ook al zo bij andere veranderingen waarbij trouwens dezelfde non-argumentatie werd gebruikt. De handel is al vaak totaal uitgestorven in Gent :lol:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Er is een verschil tussen veel volk tesamen,en de verkoopscijfers van handelaars.Jaren geleden reed iedereen hier(in de rand )naar Gent om bepaalde dingen te kopen,nu gebeurt dit bijna niet meer.Mensen die in het centrum wonen komen wel veel buiten messchien,maar dat wil dan niet zeggen dat men tot doel heeft te consumeren.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat klopt voor bepaalde goederen inderdaad. Een wasmachine koop je beter in de rand waar je snel kan parkeren en inladen al kan je het even goed laten leveren.

In de stad is het nu echter veel aangenamer en dus leuker om op een terras te zitten en iets te drinken. Er is dus een verschuiving waarbij sommigen winnen en anderen verliezen als ze niet verhuizen naar de rand. Wie in Gent komt zal zelf wel vaststellen dat de stad eerder last heeft van teveel volk dan te weinig, consumeren komt heus niet in gevaar, integendeel.

Vandaag nog in de pers: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171109_03179642
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Horeca is wel vaak gerelateerd aan het shoppen... indien de handelaars dus wegtrekken dan volgt uiteindelijk ook de horeca.

Voor echt toeristische toppers zoals Gent, Brugge, Antwerpen en Brussel is dit misschien wel anders omdat zij toch een zekere basis aan bezoekers hebben los van eigen inwoners uit de rand.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

De handel trekt helemaal niet weg, sommige handel trekt weg en wordt vervangen door andere handel. Dat heet evolutie en is van alle tijden, dat heeft ook niet met het circulatieplan te maken.

Mensen zullen altijd naar de stad trekken voor cultuur en gezelligheid. De cultuur zal niet verdwijnen uit Gent en de gezelligheid is toegenomen door het plan. Mensen die naar de film gaan, zullen nog altijd iets drinken.

Kleinere steden hebben het inderdaad moeilijker op dat vlak maar omdat ze kleiner zijn speelt de afstand van parkeren ook minder. De meeste Vlaamse steden (buiten de provinciehoofdsteden) doorkruis je gerust op een half uur. Zij hebben veel meer last van oa online shoppen, datzelfde fenomeen dat voor enorme verkeersdrukte en andere kosten zorgt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:De handel trekt helemaal niet weg, sommige handel trekt weg en wordt vervangen door andere handel. Dat heet evolutie en is van alle tijden, dat heeft ook niet met het circulatieplan te maken.
Ik kan alléén spreken over wat ik zie in een kleine stad hier... en daar zit men met massale leegstand als gevolg van het circulatieplan en vooral van het weren van de auto in z'n geheel.
Dizzy schreef:De cultuur zal niet verdwijnen uit Gent en de gezelligheid is toegenomen door het plan.
Zoals ik al schreef is het meer haalbaar voor steden met een grote culturele waarde (denk maar eens even de toeristen weg).
Dizzy schreef:Mensen die naar de film gaan, zullen nog altijd iets drinken.
In Antwerpen zie je dat mensen liever naar de film gaan buiten de stad (genoeg parking) dan in het centrum. Om iets te gaan drinken na een film is er trouwens ook geen tijd meer vanwege het beperkte aanbod aan openbaar vervoer in de latere uren. Het gaat pas helemaal fout als je ziet dat evenementen als de Nacht van de Musea geen afspraken hebben met vervoersmaatschappijen :bang:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

In ieder geval komen er ongelofelijk veel winkels bij in Lochristi,ik heb de indruk dat veel Gentenaars naar daar komen winkelen,het kan echt niet zijn dat andere omliggende gemeenten zorgen voor al die mensen,dat is mijn mening natuurlijk.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Dizzy schreef: Je kan ook niet eisen dat je EN even snel bent als privévervoer EN dat de uren ook nog eens volgens uw persoonlijk schema lopen. Dat zou neerkomen op privé OV. Er zullen altijd voor en nadelen zijn. Persoonlijk heb ik niets tegen mensen die privévervoer verkiezen maar dan moet men niet neuten over investeringen voor mensen die wel de nadelen van OV of fiersen erbij nemen. Zonder hen zouden de files nog langer zijn.
OV is in praktijk geen optie, op zondag twee uur wachten om naar huis te kunnen. s'avonds om 22 uur geen trein meer om naar huis te sporen, s"morgens geen trein om tegen 8 uur op zaterdag en zondag op je werk te geraken. Volgens mij toch helemaal geen onmogelijke uren.
De links correcten van Groen mogen dus bij deze stoppen met zagen om de wagen thuis te laten, dat ze er eerst voor zorgen dat een gewone werkmens op zijn werk geraakt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Over welke stad spreek je dan, r2504?

Gent trekt inderdaad een pak toeristen maar het zijn niet enkel toeristen, het is Brugge niet he.

Gent heeft goed gekozen door geen cinema in de rand te bouwen. Het is veel leuker iets te drinken in een gezellig stadscentrum na een film. Naar huis is ook geen probleem want er is het nachtnet. je kan dat ook gebruiken naar P+R in Mariakerke bijvoorbeeld. Ik ga veel meer naar de film sinds ik in Gent woon om die reden. Men moet inderdaad meer die weg op maar voorlopig is Gent weeral de enige die de kracht van verandering in praktijk brengt. :lol:

Er zijn uiteraard mensen die graag in zo'n baanwinkel baan aanschuiven en winkelen, ik vermijd het zo veel mogelijk. De files alleen al. Er is ook niets gezelligs aan en aan shoppen op zich heb ik niet veel (zoals veel mannen). Ik wil zo snel mogelijk mijn waren en naar huis. Voor gewone inkopen gebruik ik Collect en go en de rest koop ik in de stad (met de bus of fiets). Grote aankopen laat ik leveren.

Oh ja, net nog een artikel over de slechte handel in Gent :lol:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171109_03178129

En nu val ik nog eens op cijfers die enorm alarmerend zijn, NOT.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

fluppie schreef:In ieder geval komen er ongelofelijk veel winkels bij in Lochristi,ik heb de indruk dat veel Gentenaars naar daar komen winkelen,het kan echt niet zijn dat andere omliggende gemeenten zorgen voor al die mensen,dat is mijn mening natuurlijk.
Vandaar dat het iedere zaterdag bij wijze van spreke file is van de MediMarkt in Oostakker tot aan de Aldi in Lochristi
Wat leuk ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Over welke stad spreek je dan, r2504?
Hier een artikel over de ervaringen en gevolgen sinds 2011... http://www.nieuwsblad.be/cnt/blcva_02698008
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Lier
Al eens in Lier geweest?
Ongeveer een zakdoek groot, zoals Leuven. Als je aan CC DeMol niest, horen ze het aan het station.
Ik bedoel maar: op 10 minuten wandelen ben je overal. Parkeren doe je aan CC De Mol (als je van Koningshooikt, Berlaar of Heist-op-den-Berg komt), aan het station als je van de andere kant komt. Er is geen winkel die je niet kan bereiken met 10 minuten te stappen.

Ik ken Gent niet genoeg om iets te snappen van wat ik lees: knip in deze of gene straat. Maar Lier kunnen ze volledig autovrij maken (mocht iemand dat willen), zonder problematische impact. In Antwerpen kan je niet op de Posthofbrug parkeren en dan alles te voet doen, dan ben je doodop tegen dat je uw eerste winkel op de Meir tegenkomt :).

En de NVA loopt hier weer te roepen tegen de knip, maar dat is gewoon oppositiepraat. In andere steden en gemeenten willen zij zelf knips invoeren. Vanuit de oppositie "omdat de meerderheid er een boeltje van maakt" of vanuit de meerderheid "omdat de vorige meerderheid het naliet".
Merk ook op dat ze in Antwerpen iedereen op de fiets en het OV willen, omdat het niet anders kan. Tegelijk streed Minister van binnenlandse zaken in zijn eigen gemeente Brasschaat tégen de tram (bekijk nu eens hoe de N1 erbij licht, bijna smekend voor een bus- of trambedding :).

@Gent
Het is moeilijk om door de propaganda de cijfers te zien.
- Uit een enquête van Unizo blijkt dat handelaars aangeven dat hun omzet gedaald is.
De helft van de ondervraagden zag zijn omzet sinds de invoering van het nieuwe mobiliteitsplan, zeven maanden geleden, dalen met tien tot meer dan dertig procent.
Unizo heeft, net als wel meer opiniebespelers, niet echt de naam zuivere cijfers aan te leveren.
Is dat een gevoel? Is dat op basis van boekhoudcijfers? Hoe ligt de vergelijking met andere delen van België? Vergelijken ze dezelfde periode? Het persbericht van Unizo leert ons alleszins niets nieuws.
- Metingen van de stad zelf geven een stabiel bezoekersaantal aan.
De tellingen die de stad Gent zelf laat uitvoeren, tonen zelfs een lichte stijging van het aantal passanten aan. In de maanden tussen augustus en oktober lag het aantal bezoekers 2 tot 10 procent hoger dan het jaar voordien.
Nog een leuke, uit het Unizo rapport
Opvallend: één derde van de ondervraagden overweegt om volgend jaar op een andere partij te stemmen
[/quote]

De metingen zijn een feit.
Als Unizo hun metingen nu ook nog correct zou doen (of er minstens over zou rapporteren), zou dat alvast helpen.
Ik vrees alleen dat weinigen geïnteresseerd zijn in de feiten, maar dat iedereen gewoon voor eigen parochie wil kunnen preken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Al eens in Lier geweest?
Ongeveer een zakdoek groot, zoals Leuven. Als je aan CC DeMol niest, horen ze het aan het station.
Ik bedoel maar: op 10 minuten wandelen ben je overal. Parkeren doe je aan CC De Mol (als je van Koningshooikt, Berlaar of Heist-op-den-Berg komt), aan het station als je van de andere kant komt. Er is geen winkel die je niet kan bereiken met 10 minuten te stappen.
Nochtans is het daar al grondig fout gegaan... stel je voor als het een grotere stad was geweest (die niet de luxe heeft van veel toeristen die het gat opvullen).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Art. van een lokale handelaar in Gent(een Kapperszaak,en zeer goed gelegen) veel volk in het weekend,maar voor de rest van de week veel minder.....

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171111_03180983
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

fluppie schreef:Art. van een lokale handelaar in Gent(een Kapperszaak,en zeer goed gelegen) veel volk in het weekend,maar voor de rest van de week veel minder.....

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171111_03180983
Tot slot, wat is uw boodschap aan het Gentse stadsbestuur?
Het circulatieplan mag en moet bestaan. Maar het moet aangepast worden. We moeten niet meer met onze auto tot op de Korenmarkt kunnen rijden, zoals in de jaren '80. Maar we moeten terug makkelijker bereikbaar worden. Het moet betaalbaar zijn. En er moet goed gecommuniceerd worden, ook met ons
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

De opmerkingen in het artikel over Lier zijn exact dezelfde die men decennia geleden over de eerste plannen in Gent gaf. Gent is toen ook niet onbereikbaar geworden omdat je niet meer op de graslei kon parkeren en de handel was er ook niet door uitgestorven. Nu is dat ook niet het geval maar men blijft maar kloppen op dezelfde angsttrom terwijl niemand nog echt naar de oude situatie terug wil. Ze jagen verdorie zelf mensen weg door hun paniekzaaien.

Het doel is een leefbare stad want de stad heeft geen enkel belang met zichzelf onbereikbaar te maken. In een leefbare stad is het net leuker om te winkelen, ook al moet je misschien eens 100 meter wandelen en sta je niet pal voor de etalage van jouw favoriete winkel.

De onbereikbaarheid is ook sterk overdreven want alle parking zijn nog steeds bereikbaar. Wie absoluut op de vrijdagsmarkt (of eronder toch) wil parkeren kan dat perfect. Wie een race door het centrum wil houden zal nu moeten omrijden maar dat is de bedoeling. Een stad dient om in te leven, niet om door te koersen. Zeker mensen uit de rand kunnen hier moeilijk aan wennen want zij leven niet in de stad en wonen liever in hun rustige rand of dorp :bang:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De klachten kwamen zeker niet alléén van mensen uit de rand maar vaak ook van mensen in het centrum... waar ze zich vroeger eenvoudig naar een ander deel van de stad konden verplaatsen moesten ze na de knip plots eerst de stad volledig uitrijden, gans de ring volgen tot aan een ander kwadrant en volledig terug de stad inrijden. Dergelijke dingen zorgen dus net voor MEER verkeer in de stad dan minder verkeer !

Maar ik heb de indruk dat Dizzy enkel een roze bril heeft en alle problemen blijft ontkennen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:De klachten kwamen zeker niet alléén van mensen uit de rand maar vaak ook van mensen in het centrum... waar ze zich vroeger eenvoudig naar een ander deel van de stad konden verplaatsen moesten ze na de knip plots eerst de stad volledig uitrijden, gans de ring volgen tot aan een ander kwadrant en volledig terug de stad inrijden. Dergelijke dingen zorgen dus net voor MEER verkeer in de stad dan minder verkeer !

Maar ik heb de indruk dat Dizzy enkel een roze bril heeft en alle problemen blijft ontkennen.
Dit soort zaken komen er enkel omdat een meerderheid niet beseft dat een verplaatsing onder de km gewoon te absurd is om met de wagen te doen.
Daardoor komen er zo'n pestsystemen. Die enkele keer dat je echt met de auto die ene km moet doen ga je je niet druk maken om de omweg. Als je dat dagelijks doet wel. Wie zit er dan juist?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het is altijd absurd als enkel een ander het doet en je hetzelf niet nodig hebt.

Als iemand z'n kinderen wil afzetten aan school (om daarna verder te rijden naar zijn/haar werk) en daar vroeger vlot verkeer door de stad voor had, terwijl hij/zij nu de hierboven beschreven omweg moet voor maken dan is dat eerst en vooral niet één kilometer, en evenmin een uitzondering.

Spijtig dat sommige mensen dat inlevingsvermogen niet hebben.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik heb dat inlevingsvermogen wel.
Ik woon zelf in een centrumstad en heb kinderen die naar school gebracht worden. Ik heb het niet over de mensen die de verplaatsing effectief het handigst doen met de auto. Ik heb het over de (nog altijd) zeer grote groep die met de auto naar de bakker gaat op 500m van thuis. Dat soort verkeer moet eruit. Jammer genoeg gebeurt dit niet spontaan en krijgen we dus dit soort pestmaatregelen door de strot geramd om ons te verplichten de auto meer thuis te laten.
Als ik zondagochtend in de rij bij de bakker sta te wachten en ik zie wie er allemaal toekomt met de auto heb ik daar toch serieuze vragen bij. Van velen weet ik waar ze wonen en dat is vaak zelfs nog geen 500m.

Ik betaal ook niet graag om te parkeren, maar daardoor ga je wel al sneller nadenken om aan de rand te staan of de auto thuis te laten of samen te rijden of,...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Ik heb het over de (nog altijd) zeer grote groep die met de auto naar de bakker gaat op 500m van thuis.
Mensen die in Gent wonen zie ik niet snel de auto nemen voor 500m... mensen die van wat verder naar de bakker komen wel.

Net die kleine aankopen worden wel extra duur als je ook nog moet betalen om te parkeren... en dus zoeken mensen gewoon een andere bakker (of hoe je de lokale middenstand kapot maakt).
cadsite schreef:Jammer genoeg gebeurt dit niet spontaan en krijgen we dus dit soort pestmaatregelen door de strot geramd om ons te verplichten de auto meer thuis te laten.
Het zijn inderdaad pestmaateregelen... alléén treft men de verkeerde groep !
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Men treft niet enkel de verkeerde groep. Men treft ook de verkeerde groep.
Ik heb ook nergens gezegd dat wat er in Gent is ingevoerd me ideaal lijkt. Ik probeer gewoon verschillende zijden te belichten.
r2504 schreef:Net die kleine aankopen worden wel extra duur als je ook nog moet betalen om te parkeren... en dus zoeken mensen gewoon een andere bakker (of hoe je de lokale middenstand kapot maakt).
Hier is er in Kortrijk een schitterend systeem voor ingevoerd, het Shop and go systeem: http://parko.be/parkeren-op-straat
Laatst was er een evenement in 't centrum waar ik geen weet van had en wilde chinees afhalen aan de grote markt.
Op 30 m van de voordeur was er plaats. Gratis.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”