Google verdwaalt in Gent

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

De constante snelheden zijn nooit een probleem eigenlijk,(zeker niet tegen 90 of 100 p/h)het gaat hem altijd om het versnellen,het verschil tussen een auto van bijv. 120 PK,en een van 80 PK, is dan enorm,en daardoor krijgt men vlugger problemen met file vorming.
Daardoor zijn er ook veel ergernissen vooral bij bestuurders die heel wat kracht onder de moterkap hebben(140-160 PK)er zijn er veel die niet beseffen dat een wagen,die dikwijls maar de helft van dat vermogen heeft,of nog minder niet zo vlug kan reageren.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Men gaat meer boottochten inleggen om de regio hier een beetje 'bekend' te maken,bij de Gentenaar,die strekt zich uit van de Gentse haven,tot Zelzate.Als men tot in Terneuzen vaart,zal het wel de moeite zijn,want eens Zelzate voorbij zal men ook mooie natuur zien,en de vaarroute zal alsmaar breder,en groter worden.Zal een serjeuze afstand zijn,van Zelzate naar Terneuzen is het langs de weg ruim 20 km.

https://www.hln.be/regio/gent/gratis-bo ... f#comments
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

fluppie schreef:Als men begint te praten over Gent-Zeehaven heb ik de indruk dat hier niemand nog intresse heeft in die regio,of wat daar gebeurt,men heeft enkel oog voor het centrum.Het lijkt er sterk op dat het met stadsbestuur tot nu toe ook zo is geweest.Daar durft men niet veel te ondernemen wat beteft de standpunten van uitstoot,zwaar vervoer/scheepsverkeer e.d.
Inderdaad, als inwoner daar stel ik dat ook jammer genoeg vast. Blijft ook uit: veilige fietsverbindingen naar het centrum. Zo komen we er nooit.

Misschien dat Groen nu iets meer zal durven maar ik vrees dat het bij de traditionele verdeling zal blijven: VLD de grote bouwdossiers/relaties etc, Groen/spa wat straten inkleuren als fietsstraat en wat uitbreidingen van het mobiliteitsplan. Waar ik overigens niets tegen heb maar er is ook meer nodig dan wat emmers verf en wat verkeersborden/lichten ... Echte (fiets)infrastructuur zoals de "rijke" kant van Gent wel kreeg: de fietsbruggen naar Zwijnaarde/De Pinte. En uiteraard de herinrichting van de Dampoort zelf en leg nu eindelijk ook eens die Verapazbrug die zowel voor de auto's als de fietsers een verbetering zal zijn.

De fietstunnel onder Dampoort is een begin en zal een goede zaak zijn maar die ligt dan weer (voor mij) helemaal aan de verkeerde kant voor mijn woon-werkverkeer :-(
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

De luchtkwaliteit in Zelzate is bij de slechtse van het land,niet zo verwonderlijk,met al die bedrijven aldaar,Acelor Mittal zou de grootste vervuiler zijn.,maar ik ben daar nog niet zo zeker van.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190306_04235717


Acelor Mittal strekt zich echter uit tot in Gent,want daar is een aparte ingang voor de cokes fabriek,meest vervuilend,in de Mittal group,en op het grondgebied Gent.De afstand langs de weg is vanuit Zelzate naar Gent 6 Km..men moet zich dus ook vragen durven stellen bij de luchtkwaliteit hier in Gent,maar mss. zal men hier dan niet komen meten.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Benieuwd hoe lang het nu weer gaat duren voor Google Maps de fietstunnel gaat kennen onder de dampoort.
Zit er duidelijk nog niet in op dit moment, fietsroutes gaan nog steeds langs het rondpunt van de Dampoort zelf.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat zal nog wel even duren. Waar ik woon is het al 10 jaar geleden dat ze hier nog zijn langs geweest :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Kan je dat niet zelf aangeven aan Google?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat wel, maar eer ze dat opvolgen hé :)
Ik heb dat namelijk al gedaan :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Heb vandaag hun karreke zien rijden dus ze zijn iig weer in het land.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, vanavond rond 19u zat ik achter hun op de ring rond Brussel :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ze waren ook in Aalst/Hofstade deze namiddag.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Zal er uiteindelijk een treinverbinding komen tussen Gent-Terneuzen??

https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/pro ... utm_medium

Men gaat alvast nog eens proberen.Langs Belgische kant zijn er sporen,die liggen er al van de jaren '60!!
Op deze manier zou men uiteindelijk kunnen zorgen voor een minimuum aan openbaar vervoer in de kanaalgemeenten.
Langs Nederlandse kant is er echter een probleem,er moet zeker 20 km treinspoor bijkomen,en dat kost zeer veel geld,maar de EU zelf zou ook wel eens kunnen bijpassen.

Nederland heeft wel een totaal nieuwe Tractaat weg,die naar Terneuzen gaat,men kan er dubbel rijden tegen snelheden van 100km/h,en geen lichten meer.
Laatst gewijzigd door fluppie 01 aug 2019, 10:31, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zou leuk zijn uiteraard, maar we slagen er zelfs niet in om een treinverbinding tussen Gent en Zelzate op te zetten, waar ook al een pak mensen al jaren op wachten...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130819_00698505
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171213_03241433
https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/spo ... ~ae9342cd/
https://radio2.be/oost-vlaanderen/kan-j ... -terneuzen

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Vooral bedrijven klagen daar,ze kunnen alleen mensen aannemen die over een wagen kunnen beschikken,wat natuurlijk een beperking teweeg brengt bij het aantal werkwilligen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Onlangs heb ik - uiteraard onwetend - maar dit is in deze geen enkel excuus, een overtreding begaan door in Gent een knip-punt te negeren aan het Koophandelsplein. Dit plein en de Ottogracht zijn blijkbaar lucratieve punten voor de stadskas. Bedrag: 58€. Het was 7u52 's morgens op 7/1 toen ik mijn zoon aan de Kouter had afgezet voor een examen in de Universiteitsstraat. Ik moest niet parkeren en terug richting huiswaarts reed ik me van geen kwaad bewust door de Zonnestraat om richting Brabantdam zo terug de oude vertrouwde weg naar huis te nemen.

Toen ik de Zonnestraat inreed, zag ik de borden (en te laat vooraleer ik stilstond, nogmaals, daar geen discussie over) en wist ik niet meer wat aangevangen. Achteruit rijden was geen optie. Links richting Kouter was geen optie. Er was een straat rechts die ik ook niet in mocht. Ik had het gevoel dat ik niet goed wist wat nog gedaan om gevaar te vermijden. Was er een agent in de buurt geweest, ik had die aangesproken en advies gevraagd maar ja om 7u52 zijn die er niet.

Uiteindelijk adviseerde een toevallige voetganger me gewoon recht door te rijden met de melding "hopelijk ben je niet gefotografeerd". Op mijn vraag gaf hij me aan dat de weg rechtdoor niet meer tot de verboden circulatiezone behoorde. Deze betrof enkel de Zonnestraat, een afstand van hoop en al 50 meter. Hij zei ook dat mijn auto er nog relatief nieuw uitzag en dat er dus ook geen probleem zou zijn qua een lage emissie zone. De man, zelf van Gent zijnde, zei dat het nieuw circulatieplan er alleen gekomen is om de stadskas te vullen.

Wanneer ik dan toch naar Gent ga om te shoppen, rijd ik met mijn wagen asap de parking op de Kouter in om dan vervolgens via de Brabantdam terug richting huiswaarts (autostrade) te keren.

Ik vind het in Gent allesbehalve leuk om rond te rijden met knip-punten (soms aangegeven door borden, blijkbaar soms alleen ook door rode strepen, etc.) en ik ben niet de enige. Gentenaars kennen ondertussen de nieuwe situatie al grondig maar als sporadische stadsbezoeker ben je meer geconcentreerd op borden, zones, etc. dan het verkeer. Dit komt de veiligheid zeker niet ten goede m.i.

Wat ik totaal niet snap is dat men - en dan meer bepaald Mr. Wattheeuw en zijn Groene aanhang - om milieu redenen (maar dit kunnen echt niet de enige zijn) een nieuw circulatieplan invoert. Als ik dan zie welke afstand ik extra moet afleggen om via allerhande kronkels en bochten de stad te verlaten, dan wil ik niet weten wat het meest milieuvriendelijk is. Het circulatieplan op zich met alle extra kilometers die wagens afleggen en extra uitstoot door fileleed dan wel de vroegere verkeersstroom.

Niet dat ik mijn overtreding wil goed praten maar ook in dit beleid, zie ik geen logica. Zoals velen stellen: het biedt absoluut geen winst op milieu vlak en de handelaars varen er ook blijkbaar echt niet goed bij. De lokale FNAC vestiging is bv. al gereduceerd tot minder dan de helft van wat het vroeger was en medewerkers hier vrezen hier voor hun job. Ze zeggen dat de lokale situatie qua verkeer niet alleen een rol speelt maar hun aantal bezoekers en shoppers zeker niet ten goede komt en zij zijn blijkbaar niet de enige.

Voor mij zal Gent in de toekomst evenzeer "to avoid" zijn. Trein richting Brussel of Brugge met meer faciliteiten qua shopping en toeristisch minstens even zeer aantrekkelijk als Gent. En je treinticket kost nog minder dan een dag parkeren in de Gentse binnenstad.

Ook hier lokaal bij ons is men twee jaar geleden gestart met het bannen van de auto uit de stad zonder alternatief: bv. bussen van de parkings aan de rand richting stad. Resultaat al van voor corona: leegstaande handelspanden à volonté en ... zeker nu geraken die niet meer verhuurd of verkocht. Ze worden gewoon tot appartementen / huizen als woongelegenheid omgevormd.

En zo doet de lokale politiek met ondoordachte beslissingen de lokale kleinhandel de das om ...

Wat vinden jullie van de situatie in Gent of analoge toestanden. Nogmaals, ik wil mijn onbewuste en te laat vastgestelde blunder niet goed praten ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

koenraaddeconinck schreef:Voor mij zal Gent in de toekomst evenzeer "to avoid" zijn.
Zo denk ik er ook over (dan niet specifiek over Gent maar algemeen)... wil men mij als automobilist niet (en pest men me er nog bovenop) dan moet men mijn geld ook niet meer. Spijtig genoeg is de lokale middenstand hier vaak het slachtoffer van maar het is de enige manier om dergelijke politici te raken.

Trouwens de lokale bewoner die denkt er beter uit te komen zal op termijn ook wel merken dat het voor hem persoonlijk ook niet positief is (maar dan zal het te laat zijn) als hij in een dode stad leeft met amper nog middenstand.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik betwijfel of Brugge zoveel beter is. Voor mij blijft het altijd hetzelfde: naar een van de grote parkings rijden, en van daar dan alles te voet doen. In Brugge is dat dan 't Zand, en in Gent de Kouter. Om er te geraken reken ik ook altijd op Waze, zelfs al ken ik wellicht de weg ondertussen al. Maar als er dan eens iets verandert, dan is Waze daar veel rapper/beter van op de hoogte dan ikzelf.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

De inwoners van Gent hadden een duidelijke keuze bij de gemeenteraadsverkiezingen: voor of tegen het circulatieplan? De oppositie had genoeg tam-tam gemaakt rond het circulatieplan zodat iedereen "geïnformeerd" (incl moedwillig foute framing soms) was.
De inwoners hebben overweldigend vóór het circulatieplan gekozen, door de partijen die voorstander zijn meer stemmen toe te kennen.

Ik vind het niet absurd dat inwoners van een gemeente zelf beslissen wat er met/in hun straten gebeurt. Ik vind het opmerkelijk dat de Brusselaars (gewest) het blijven aanvaarden dat heel België met de auto tot in het centrum komt via autosnelwegen.
In andere steden zijn die wijzigingen al lang geleden doorgevoerd: Lier, Leuven. Beide steden zijn een zakdoek groot en te voet prima te "behappen".

@boete
Ik kom niet met de auto in steden, net omdat ze de auto's buiten willen houden (/pesten). Ik neem dan OV (Leuven, Antwerpen) of parkeer (gratis) buiten de ring of aan de rand en wandel tot waar ik moet zijn (Lier, Mechelen).

@middenstand
De middenstand klaagt altijd :).
Wat ik zie in steden met weinig verkeer zijn grote terrassen en in verkeersstraten zie je vooral... verkeer.
De vraag is of het logisch is om 80" TV's en koelkasten (Fnac, Saturn, ...) te verkopen in een centrum en in te laden in uw auto die dan eerst tot in dat centrum moet zien te raken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Over het Gentse circulatieplan hebben we al een discussie gehad van 54 pagina's (Google verdwaalt in Gent) :-)

[Mod] samengevoegd met bestaande topic
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je had aan de Brabantdam naar rechts de kuiperskaai moeten indraaien.
Vermoedelijk had Waze je wel juist gestuurd.
Ik moet zeggen dat wij hier thuis voorstander zijn. We gaan dan ook nooit met de auto naar de stad.
We doen alles met de fiets of te voet. Het is tegenwoordig veel leuker om in Gent te wandelen of te fietsen als voordien.
Bijlagen
image0.jpeg
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

heist_175 schreef:In andere steden zijn die wijzigingen al lang geleden doorgevoerd: Lier, Leuven. Beide steden zijn een zakdoek groot en te voet prima te "behappen".
Wat valt er te "behappen" als de lokale middenstand weg is... in Lier smeekt men om middenstand met allerlei acties ! Wat blijft er nog over van de Antwerpsestraat ?

Straks zal de stadsbewoner z'n auto moeten nemen om naar een winkel te rijden buiten het centrum (als hij er nog uitgeraakt op een deftige manier).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het belangrijkste punt uit heel dit verhaal is dat men een overtreding beging en men daar te laat bewust van was. Kortom een simpele verkeersovertreding. Het circulatieplan bestaat nu al jaren dus van een verrassing kan men ook niet meer spreken. De lengte van het stuk speelt geen rol, men is gewoon een straat ingereden waar men niet in mag rijden. Dat is in elk land/stad een strafbare overtreding.

Dat het plan zorgt voor omrijden klopt. Het is ook niet het doel om autorijden aangenamer te maken of te bevoordelen zoals vroeger wel steevast het geval was. Omdat men vroeger de fout maakte om overal maar ondergrondse parkings te voorzien moet er nu ook een route naar die parking behouden blijven. Anderzijds is dit goed voor mensen die moeilijker te been zijn en dichter moeten parkeren. Wie tot in het hart van de stad wil rijden kan dat dus nog altijd, men moet uiteraard wel de regels volgen.

Dat het plan niets oplevert op gebied van ecologie is fout. De luchtkwaliteit is wel degelijk verbeterd en het aantal wagens verminderd. De stad is een pak aangenamer geworden om te winkelen, uit te gaan en te leven.

Over het volk dat Gent bezoekt moet men niet klagen, tenzij dan dat het er... teveel zijn. Wie in Gent geen zaak kan runnen kan dat nergens. De Fnac is een zaak in problemen, overal waar ze actief zijn. Dat ligt eerder aan hun hoge prijzen en slechte service en online shoppen dan aan het circulatieplan.

Ik woon zelf in Gent en ik kan u vertellen dat de meerderheid tevreden is met het plan en zeker niet meer terug wil. Ja, voor mensen die graag door onbeperkt door andermans stad wil touren is het een beetje opletten maar tant pis.

Gent heeft dit ook niet uitgevonden maar het is een internationale trend om steden leefbaarder te maken en meer plaats voor bewoners en mensen terug te geven ten nadele van de overvloed aan blik. Alle begrip voor wie dat niet wil maar daar zijn nog altijd genoeg andere steden voor, het is een win/win, blijf weg uit Gent en dan hebben wij ook geen last meer van. De concentratie in de steden waar je wel nog vrij kan rondvervuilen zullen enkel een grotere druk/vraag krijgen... naar een circulatieplan :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:In andere steden zijn die wijzigingen al lang geleden doorgevoerd: Lier, Leuven. Beide steden zijn een zakdoek groot en te voet prima te "behappen".
Wat valt er te "behappen" als de lokale middenstand weg is... in Lier smeekt men om middenstand met allerlei acties ! Wat blijft er nog over van de Antwerpsestraat ?

Straks zal de stadsbewoner z'n auto moeten nemen om naar een winkel te rijden buiten het centrum (als hij er nog uitgeraakt op een deftige manier).
Het "circulatieplan" in Lier is al jaren geleden (15-20?) ingevoerd, de immoprijzen hebben er alvast niet onder geleden, me dunkt. Blijkbaar zijn er toch nog genoeg mensen die in Lier willen wonen, ook al presenteer jij het hier als halve woestijn :).
Ik parkeer me altijd aan CC De Mol (al heet dat al lang niet meer zo), de speeltuin in het park net over de brug daar vonden de kinderen de max, de horeca aan Bar Muza vind ik best oké. De laatste keer dat ik een hoed nodig had, kon ik die nog krijgen in de Berlaarsestraat.

En of de midddenstand vermindert als gevolg van minder auto's in de stad of van meer online winkelen... Het zegt meer over de persoon die de uitspraak doet dan over de "échte" reden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

koenraaddeconinck schreef: Ik vind het in Gent allesbehalve leuk om rond te rijden met knip-punten (soms aangegeven door borden, blijkbaar soms alleen ook door rode strepen, etc.) en ik ben niet de enige.
Het mooiste bewijs dat heel dat plan zijn vruchten afwerpt, want dat was nu net de bedoeling! Een middeleeuwse stad is niet bestemd voor massaal autoverkeer.
Jammer dat sommigen er pas achter komen "the hard way".

En het argument van de FNAC: wie zegt dat het circulatieplan daar verantwoordelijk voor is? FNAC heeft het overal moeilijk (ooit al gehoord van Amazon en Coolblue?) Maar ik heb het gevoel dat deze discussie hier al eens gevoerd is.
Feit is dat veranderingen in de stad zeker veranderingen in de retail zullen meebrengen. Handelaars zullen zich aanpassen, door hun aanbod aan te passen, hun clienteel anders te benaderen of hun vestigingen te herzien.
Als FNAC echt afhankelijk is van automobilisten die voor de deur parkeren, dan hadden ze al lang de stad moeten verlaten hebben om als de baanwinkel verder te gaan. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het profiel van de huidige FNAC-klant niet zal volgen.
Andere winkels herzien hun winkelpolitiek en proberen van net van de rand naar het centrum te komen: IKEA bijvoorbeeld opende al in verschillende landen kleinschalige stadswinkels. Dat komt wellicht ook naar BelgIë.

En wat Gent betreft: ik kom enkele keren per jaar in Gent met de auto. Soms voor het werk, soms vrije tijd (concert of zo). En ik vindt het huidige Gent veel aangenamer: ik rij op waze naar een parkeergarage in de buurt, en die zijn er genoeg. En vandaar alles bereikbaar te voet of tram.
Niet meer die verkeers- en parkeerchaos van weleer. Gent is echt een leefbare, aangename stad geworden.
Soms (toen er nog events mogelijk waren) P&R gedaan vanop de randparkings, en ook dat werkt goed. Beter dan in Antwerpen is mijn indruk.

En ik heb inderdaad de oude situatie gekend en heb mijn gewoonten moeten aanpassen. Maar als je daar toe bereid bent, dan zal je merken dat het helemaal niet zo slecht is.
Laatst gewijzigd door R2D2 15 feb 2021, 19:05, in totaal 1 gewijzigd.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

koenraaddeconinck schreef: Voor mij zal Gent in de toekomst evenzeer "to avoid" zijn. Trein richting Brussel of Brugge met meer faciliteiten qua shopping en toeristisch minstens even zeer aantrekkelijk als Gent. En je treinticket kost nog minder dan een dag parkeren in de Gentse binnenstad.
Toch spijtig dat er in Gent geen treinstation is :roll:
Of geen parking aan de rand, waarmee je dan met de tram(goedkoper dan een treinticket) naar de winkelstraten kan rijden. :roll:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Stroper schreef:Toch spijtig dat er in Gent geen treinstation is :roll:
Of geen parking aan de rand, waarmee je dan met de tram(goedkoper dan een treinticket) naar de winkelstraten kan rijden. :roll:
Jouw reactie zit er uiteraard boenk op, maar toch bedenkingen.

Een treinticket vind ik gewoon belachelijk duur.
Het station in Gent ligt toch behoorlijk ver van het centrum.
Als ik mijn stalen ros van stal haal ga ik niet ook nog eens betalen voor een tramticket.

Maar goed, ik moet ook niet weten van al dat geklaag. In Kortrijk kennen we dat ook. Hier durft men te klagen dat parkeren te duur is. Ik kom geregeld elders (meestal voor 't werk) en ken de tarieven daar dus. Veel klagers komen, denk ik, niet veel verder dan hun eigen kerktoren.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Gent Dampoort ligt in de buurt van de Vrijdagsmarkt.
Sint-Pieters ligt niet ver van de Kortijksepoortstraat.

Beide liggen op wandelafstand van het centrum. Voor wie slecht te been is, kan ofwel bus 3 pakken aan Dampoort ofwel tram 1 aan Sint-Pieters en in 5 minuten ben je midden in het centrum. Beide lijnen hebben ook een serieus korte interval qua bediening.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Natuurlijk is dit een overtreding, dat weet de schrijver van dit verhaal zelf ook heel goed.

Jammer genoeg moeten we hier echter de onverbiddelijkheid van de camera vaststellen. Overtreding, moedwillig of niet? Betalen maar! Een beetje menselijkheid komt er tegenwoordig niet meer aan te pas.

Vooral het in de onmogelijkheid verkeren om een gemaakte fout alsnog in alle veiligheid recht te zetten wekt hier een machteloos gevoel op heb ik de indruk.

Dat het circulatieplan in Gent overwegend positief onthaald wordt (ook door mezelf), heeft hier in wezen niets mee te maken.
Waar men zich echter wel vragen kan bij stellen, is of de "Knip" daar goed aangeduid is (ik ken de situatie daar enkel vanuit voetgangersoogpunt). Men kan zich ook afvragen waarom Gent er niet iets aan doet als men vaststelt dat aan die "Knip" de ene overtreding na de andere begaan wordt.

Misschien is de situatie daar verbeteren helemaal niet gemakkelijk te realiseren, maar men zou het toch op zijn minst kunnen proberen.
Op die manier zou men meer zekerheid kunnen hebben over het feit of men te maken heeft met een al dan niet "alles-aan-zijn-laars-lapper".
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Tja, als we zo gaan beginnen dat gaat het schoon worden, half door het rood gewoon omkeren, hetzelfde voor tegen de richting in rijden? Het is de bedoeling dat je kijkt of je ergens in mag VOOR je het doet, dat is overal ter wereld zo. Bij een rijexamen moet je daar ook niet mee afkomen. Eenrichtingsstraat in is gebuisd... en terecht.

En over de aanduiding. Er zijn borden en rode lijnen. Men heeft zelfs een tijd met van die metersgrote lichtreclames gewerkt. Na een tijd moet je bijna concluderen dat sommigen gewoon niet goed genoeg zien om nog te rijden. Ook het feit dat deze regeling al lang in voege is en dus alom bekend is speelt mee. Verkeerssituaties kunnen wel verwarrend zijn maar dat is op meer plaatsen dan enkel in Gent. Pas u dan aan en let op ipv de schuld van uw onoplettendheid direct op een ander te steken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: Bij een rijexamen moet je daar ook niet mee afkomen. Eenrichtingsstraat in is gebuisd... en terecht.
Mja, als zelfs rij-instructeurs (van vrachtwagens) de verkeersregels aan hun laars lappen zoals ik zelf al gezien heb, dan kun je de gewone chauffeur niet veel kwalijk nemen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

PYFT!

De gewone chauffeur ziet wel waar hij uitkomt en foutjes zijn er om rechtgezet te worden.

Ooit komt er een eind aan al die vrijheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

cadsite schreef:Het station in Gent ligt toch behoorlijk ver van het centrum.
Is idd wel een echte anomalie, ik ken anders geen station dat zo ver van het centrum ligt in een stad. Brugge is ook wel even wandelen (wel minder) maar tenminste omringd door groen, in Gent omringd door beton.

Tram is wel verbeterd sinds het circulatieplan daar auto's veel minder de tram nog kunnen blokkeren, maar toch blijf je te afhankelijk van stakingen en vrachtwagens/auto's die menen dat de tramsporen (of er vlak naast) een leuk parkeerplekje zijn.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Jack Daniels schreef:
Dizzy schreef: Bij een rijexamen moet je daar ook niet mee afkomen. Eenrichtingsstraat in is gebuisd... en terecht.
Mja, als zelfs rij-instructeurs (van vrachtwagens) de verkeersregels aan hun laars lappen zoals ik zelf al gezien heb, dan kun je de gewone chauffeur niet veel kwalijk nemen.
Natuurlijk, je zoekt een paar anekdotische gevallen ter excuus van eigen gedrag :roll:

Gent had een station aan het Zuid maar dat is verplaatst naar de huidige locatie voor de wereldtentoonstelling. Er is wel nog altijd Dampoort dat wel dichter bij het centrum ligt. Je bent op 5 minuten van GSP naar Dampoort. Er is ook al lang sprake van een tram naar Dampoort maar dan moet de Vlaamse gemeenschap ook eens oog hebben voor een andere stad dan Antwerpen.

De tram 1 naar het centrum is goed en rijdt zeer courant. Men zit wel met het probleem dat de wagens naar de parkings op deels dezelfde weg naar het centrum rijden en dus soms de tram hinderen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:Gent had een station aan het Zuid maar dat is verplaatst naar de huidige locatie voor de wereldtentoonstelling.
Wat heeft een onbestaand iets met deze discussie te maken? :roll:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Jack Daniels schreef:
Dizzy schreef:Gent had een station aan het Zuid maar dat is verplaatst naar de huidige locatie voor de wereldtentoonstelling.
Wat heeft een onbestaand iets met deze discussie te maken? :roll:
Ik zeg gewoon waarom het GSP station nu verder ligt, sorry als dit uw gevoelens gekwetst heeft :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

DarkV schreef:
Straks zal de stadsbewoner z'n auto moeten nemen om naar een winkel te rijden buiten het centrum (als hij er nog uitgeraakt op een deftige manier).
Die fossielen zijn ondertussen aan het uitsterven. U weet wel zij die de kruideniers hun nek hebben omgedraaid.

De kruideniers zijn ondertussen terug en nu is het de beurt aan diegene waar het online een betere deal is. Stedelingen liggen daar echt niet wakker van, enkel die van den buiten hoor ik daar over klagen.

Nu dat is een goede zaak al die negatieve prietpraat, het is al druk genoeg in Gent.
CyberThijs
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 15 keer

9livesuni schreef: Nu dat is een goede zaak al die negatieve prietpraat, het is al druk genoeg in Gent.
Een beetje extra negativiteit over de situatie in Gent is inderdaad altijd mooi meegenomen. Het is er in de winkelstraten in het centrum (in niet-Coronatijden) vaak onaangenaam druk. Wegblijven is de boodschap! Zo kan ik weer wat meer op mijn gemak mijn inkopen doen :-D

Voor mij is het daarom ook een uitgemaakte zaak: ja, sommige handelszaken zijn ermee gestopt door het circulatieplan, maar de meeste deden al geen goede zaken meer. Als je niet mee-evolueert met je omgeving - en je potentiele klanten - dan ben je een vogel voor de kat, en vroeg of laat geef je er dan de brui aan. Een hippe koffiebar doet het in deze tijden nu eenmaal beter dan een stoffig pannenkoekenhuisje. Als je als uitbater van die laatste dan maandenlang gaat toeteren dat je onbereikbaar gaat worden voor je klandizie, dan moet je niet verbaasd zijn dat ze effectief uit schrik wegblijven (looking at you, Gwenola).

De uitgebreide voetgangerszone is immers een schot in de roos, en zorgt voor erg veel passage. En als je te voet ergens passeert zal je eerder geneigd zijn van een winkel binnen te stappen dan een automobilist die nog parking moet zoeken :P
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Klopt volledig. Mensen die ofwel hun zaak uitgeleefd hebben of slecht zijn in zaken doen steken hun falen rap op het circulatieplan maar dat is gewoon onzin. Soms is het ook gewoon puur politiek geïnspireerd. Ik ging eens bij een bekende juwelier. Toen hij vroeg wat ik vond van het circulatieplan en ik zei: "fantastisch" om hem te plagen sloeg hij bijna zo groen uit als de hulk :lol: Bleek nadien een OVLD-er te zijn dus blauw had hem beter gestaan.

Er is niet minder volk in Gent, integendeel er is nog altijd teveel volk op heel wat momenten. Wie geen zaak kan runnen in Gent kan het nergens.

Dat van dat pannenkoekenhuis klopt ook. De zaak was totaal uitgeleefd en binnen stonk het naar pis, het toilet nog erger. Trouwens, ondanks de pis zat daar nog altijd veel volk. Nu staat de zaak (eigenlijk 2 zaken) al een tijd leeg. Dat zal eerder door de afgeleefde binnenkant zijn en de vraagprijs van de erfgenamen. De leegstand in Gent is trouwens ook niet erger dan in andere steden, ook dat is een internationaal fenomeen mede te danken aan ecommerce.

Wat me ook stoort is dat handelaars te vaak elkaar nadoen en dezelfde producten aanbieden. Ze concurreren mekaar dan kapot en voor de bezoeker is dit minder aangenaam om 7 winkels met dezelfde brol te hebben.Gelukkig heeft Gent ook nog altijd veel originele winkeltjes met uniek aanbod.

Andere handelaars hebben de voordelen van de veel gezelligere binnenstad gebruikt in hun voordeel. Een terrasje is nu zoveel aangenamer want wie wil nu zijn eten verorberen tussen de uitlaatgassen?

Neen, de stad heeft een gewaagde gok gedaan en de kiezer heeft het stadsbestuur daarvoor beloond. Wie trouwens goed oplet ziet wel aan meerdere ramen een poster met "hier graag een knip" :lol:

Bij ons zijn de wijken nu allemaal zone 30, geweldig. Veel rustiger en minder ongevallen. Nu nog overal een fietspad ipv een landingsbaan waar een boeing op kan parkeren :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

koenraaddeconinck schreef:Onlangs heb ik - uiteraard onwetend - maar dit is in deze geen enkel excuus, een overtreding begaan door in Gent een knip-punt te negeren aan het Koophandelsplein. Dit plein en de Ottogracht zijn blijkbaar lucratieve punten voor de stadskas. Bedrag: 58€. Het was 7u52 's morgens op 7/1 toen ik mijn zoon aan de Kouter had afgezet voor een examen in de Universiteitsstraat. Ik moest niet parkeren en terug richting huiswaarts reed ik me van geen kwaad bewust door de Zonnestraat om richting Brabantdam zo terug de oude vertrouwde weg naar huis te nemen.

Toen ik de Zonnestraat inreed, zag ik de borden (en te laat vooraleer ik stilstond, nogmaals, daar geen discussie over) en wist ik niet meer wat aangevangen. Achteruit rijden was geen optie. Links richting Kouter was geen optie. Er was een straat rechts die ik ook niet in mocht. Ik had het gevoel dat ik niet goed wist wat nog gedaan om gevaar te vermijden. Was er een agent in de buurt geweest, ik had die aangesproken en advies gevraagd maar ja om 7u52 zijn die er niet.

Uiteindelijk adviseerde een toevallige voetganger me gewoon recht door te rijden met de melding "hopelijk ben je niet gefotografeerd". Op mijn vraag gaf hij me aan dat de weg rechtdoor niet meer tot de verboden circulatiezone behoorde. Deze betrof enkel de Zonnestraat, een afstand van hoop en al 50 meter. Hij zei ook dat mijn auto er nog relatief nieuw uitzag en dat er dus ook geen probleem zou zijn qua een lage emissie zone. De man, zelf van Gent zijnde, zei dat het nieuw circulatieplan er alleen gekomen is om de stadskas te vullen.

Wanneer ik dan toch naar Gent ga om te shoppen, rijd ik met mijn wagen asap de parking op de Kouter in om dan vervolgens via de Brabantdam terug richting huiswaarts (autostrade) te keren.

Ik vind het in Gent allesbehalve leuk om rond te rijden met knip-punten (soms aangegeven door borden, blijkbaar soms alleen ook door rode strepen, etc.) en ik ben niet de enige. Gentenaars kennen ondertussen de nieuwe situatie al grondig maar als sporadische stadsbezoeker ben je meer geconcentreerd op borden, zones, etc. dan het verkeer. Dit komt de veiligheid zeker niet ten goede m.i.

Wat ik totaal niet snap is dat men - en dan meer bepaald Mr. Wattheeuw en zijn Groene aanhang - om milieu redenen (maar dit kunnen echt niet de enige zijn) een nieuw circulatieplan invoert. Als ik dan zie welke afstand ik extra moet afleggen om via allerhande kronkels en bochten de stad te verlaten, dan wil ik niet weten wat het meest milieuvriendelijk is. Het circulatieplan op zich met alle extra kilometers die wagens afleggen en extra uitstoot door fileleed dan wel de vroegere verkeersstroom.

Niet dat ik mijn overtreding wil goed praten maar ook in dit beleid, zie ik geen logica. Zoals velen stellen: het biedt absoluut geen winst op milieu vlak en de handelaars varen er ook blijkbaar echt niet goed bij. De lokale FNAC vestiging is bv. al gereduceerd tot minder dan de helft van wat het vroeger was en medewerkers hier vrezen hier voor hun job. Ze zeggen dat de lokale situatie qua verkeer niet alleen een rol speelt maar hun aantal bezoekers en shoppers zeker niet ten goede komt en zij zijn blijkbaar niet de enige.

Voor mij zal Gent in de toekomst evenzeer "to avoid" zijn. Trein richting Brussel of Brugge met meer faciliteiten qua shopping en toeristisch minstens even zeer aantrekkelijk als Gent. En je treinticket kost nog minder dan een dag parkeren in de Gentse binnenstad.

Ook hier lokaal bij ons is men twee jaar geleden gestart met het bannen van de auto uit de stad zonder alternatief: bv. bussen van de parkings aan de rand richting stad. Resultaat al van voor corona: leegstaande handelspanden à volonté en ... zeker nu geraken die niet meer verhuurd of verkocht. Ze worden gewoon tot appartementen / huizen als woongelegenheid omgevormd.

En zo doet de lokale politiek met ondoordachte beslissingen de lokale kleinhandel de das om ...

Wat vinden jullie van de situatie in Gent of analoge toestanden. Nogmaals, ik wil mijn onbewuste en te laat vastgestelde blunder niet goed praten ...
Is dit het stukje Kouter Kortedagsteeg dat 9 febuari uitgebreid in het nieuws was?
Je hebt geluk. PVDA is je vriend en heeft daar vandaag zelf een extra bord niet afslaan gezet.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb al gezien dat zaken beginnen reklame te maken met' en wij liggen net buiten het circulatie plan' o.a. bij Mazda is dit het geval.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”