Google verdwaalt in Gent

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Artikel over het verschil in investeringen tussen Antwerpen en Gent door De Lijn:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171218_03251176
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat lijn 22 Gentbrugge is afgeschaft, is volkomen normaal. Dat waren 2 extra haltes en een doods gebied waar amper mensen op of afstapten. Dat lijn 4 naar Moskou buiten dienst is, zou toch maar tijdelijk zijn?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Die lijn 22 was al jaren op sterven na dood.
Jaren geleden al ingekort tot aanhet dienstencentrum omwv de bijna onbestaande bezetting en veiligheidsgevoel aan de toenmalige eindhalte.
En zelfs op het stuk naar het dienstencentrum zat er meestal niemand of 1 persoon op het rijtuig. Dus doodnormaal dat men die heeft afgeschaft, laat een hogere frequentie toe naar melle leeuw, èn meer stallingsplaats voor rijtuigen.

Lijn 4 is idd voor max 2 jaar, door aanvraag vergunningen en heraanleg van de sporen van hundelgemsesteenweg tot terminus Moscou.

Wat Watteeuw altijd vergeet is hoe zijn eigen administratie De Lijn zo graag tegenwerkt, dus ergens niet verwonderlijk dat er weinig investeringen volgen in Gent. Zo waren de plannen rond voor het aanleggen van een tramlus rond het "The loop" complex in Sint denijs (over de B402), waardoor direct alle parkings, de ikea, en alle terreinen aan de overkant tramhaltes zouden hebben gekregen. Dat is niet doorgegaan omwv het getreuzel en vertragingsmanouvres van het stadsbestuur.
Net zoals De Lijn al jaren vraagt om het parkeerprobleem in de poperingestraat aan te pakken zodat ze daar niet 5x per week auto's moeten laten takelen. Idem voor Jozef Vervaenestraat, papegaaistaat, en kortrijksespoortstraat.
Maar als je als stadsbestuur die wensen niet serieus neemt en er niets mee doet, dan graaf je je eigen graf op OV vlak natuurlijk....

Dus hij moet niet de geslagen hond spelen, want tis gevalletje "eigen schuld".

(K vind hem vrij cva meestal, en ben pro zijn circulatieplan, maar alsk moet kiezen tussen hem en de lijn, weetk wel welke kant ik moet kiezen :P )
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef:Artikel over het verschil in investeringen tussen Antwerpen en Gent door De Lijn:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171218_03251176
Betaalmuur ... ? :-(
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Alweer een winkel(LUXUS) die Gent verlaat,omwille van de mobiliteit,nochthans waren er veel investeringen gedaan in het gebouw.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180209_03349536
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Die zaak ligt in een straat waar amper volk passeert en verkoopt voornamelijk dure meubels. Waarom dat ze niet gewoon aan huis kunnen leveren is me een raadsel.

Bovendien gaat dit om zeer luxueuze zaken en trekt ze nu richting St-Martens Latem. Ik denk dus dat het eerder een kwestie is van onaangepaste ligging gecombineerd met een betere opportuniteit gezien het cliënteel.

Hoeveel schade men aanricht door dit soort berichten te verspreiden is moeilijk te meten maar sommigen blijken het toch te geloven. Ze treffen dus hun collega-zelfstandigen er het hardst mee. :roll:

Als we dan objectief naar de cijfers kijken zien we dat er uiteraard in elke stad leegstand is en dat deze toeneemt (oa door online aankopen). Gent zou dan erg slecht moeten scoren maar uit een nieuw rapport van Locatus blijkt dit:

Leegstand in centrumsteden, in % leegstaande winkelpanden
#Genk 13,5%
#Antwerpen 13%
#Kortrijk 12,9%
#Aalst 11,6%
#Hasselt 11,2%
#Sint-Niklaas 11,2%
#Oostende 9,1%

#Gent 8,8%

#Mechelen 8,8%
#Roeselare 8,3%
#Leuven 8,0%
#Brugge 5,7%

Gent is ook een stad waar de leegstand afnam het laatste jaar, vreemd toch voor een rampzalig circulatieplan.

Als we kijken naar de faillissementen zien we hetzelfde verhaal. Na het plan waren er minder ipv meer, opnieuw zeer eigenaardig als je de onheilsprofeten zou geloven:

Gisteren nog eens in de stad geweest, het was er alweer superdruk. Wie met zo'n massa volk geen zaak winstgevend kan runnen is gewoon onbekwaam.

De stad is zodanig onbereikbaar geworden dat op 4 dagen tijd er meer dan 800.000 op bezoek kwamen :lol:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De cijfers hebben betrekking op de postcode 9000, de binnenstad van Gent inclusief de wijken rond het centrum, maar zonder de deelgemeenten. Tussen 1 april (de start van het circulatieplan) en 31 september registreerde Graydon 104 faillissementen in de postcode 9000, tegenover 125 in dezelfde periode in 2016.

En de 9000 is vrij groot ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

De meting zal ook voor de andere steden voor de binnenstad gelden dus dat speelt minder.

Met cijfers kan je altijd meerdere kanten uit maar dat Gent het zoveel slechter zou doen in vergelijking met andere steden en sinds het circulatieplan tonen de cijfers niet aan.

Daarnaast hoor je ook weinig over de zaken die veel beter scoren door het circulatieplan (vooral horeca). Ben zaterdag een pannenkoek gaan eten in het centrum, 30 minuten wachten en zoeken achter één plaats, was dan nog in een zaak van een felle tegenstander van circulatieplan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Maar goed, 700K investeren in een zaak waar achteraf amper nog iemand binnenkomt. Is en blijft vrij zuur!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ben er een paar keer geweest, tijdens een open deur dag oa. Is voor een beperkt publiek en niet echt ideaal gelegen. Een toerist zal er enkel voorbij komen als hij de weg kwijt is.

Dat zijn dingen die je op voorhand kan en moet weten. Gelijkaardige zaken liggen beter en daar is er ook meer volk. Opnieuw een teken dat mensen te weinig gevoel voor zaken hebben en dan de graag eigen fouten op een ander afschuiven.

Ik kocht bijvoorbeeld een concurrent een paar zwaardere stukken. Die mensen hadden een opslag waar je de stukken kon ophalen zonder enig probleem, thuislevering was een andere optie. Dat is commercieel denken en mee gaan met de veranderingen die in alle moderne steden opgang maken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Is voor een beperkt publiek en niet echt ideaal gelegen. Een toerist zal er enkel voorbij komen als hij de weg kwijt is.
Zoals je aangeeft is dit een zaak met een select publiek en dan staat het wel om in een klassiek pand (althans dat begrijp ik eruit) te zitten in Gent ipv. een winkelcentrum of mondern gebouw. Dergelijke zaken moeten het dus niet hebben van toeristen of veel volk, maar wel van hun publiek dat hen vlot kan bereiken.

Ik begrijp dus hun probleem wel als dit niet langer mogelijk is. In gans dergelijke mobiliteitsproblematiek zijn er winners en verliezers al zie je vaak dat beide soorten zaken elkaar nodig hebben... of de winners op korte termijn dus ook de winners op lange termijn zullen blijven is de grote vraag.

Ik heb al genoeg steden gezien waar dit niet zo is, en ook al spelen er andere factoren mee zoals e-Commerce, iedere zelfstandige die zich in een stad wil vestigen zullen we moeten koesteren op langere termijn !
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Met toeristen bedoelde ik niet enkel de Japanner op Europese doorreis maar ook de toeristen en dagjesmensen uit eigen land. Anderzijds koop ik ook geregeld op reis iets en dat kan dan gewoon thuis geleverd worden. Dat is nu eenmaal de standaard geworden.

Het publiek kan hen wel degelijk vlot bereiken, de zaak ligt in het centrum, maar men moet ze wel serieus zoeken. Je moet dus veel meer promotie maken om klanten op de ligging te wijzen. Dat had men op voorhand kunnen voorspellen.

Zulke zaken willen exclusieve dingen aanbieden en er zijn niet zoveel winkels in die stijl. Een stad als Gent heeft er enkele en dus is ze voor dergelijke kopers interessant. Die zaken groeperen zich soms ook in bepaalde wijken/straten en trekken zo nog beter dat cliënteel aan. Deze zaak deed het gewoon op vele vlakken verkeerd door zich afgelegen van de grote winkelassen te vestigen in een weinig opvallend gebouw.

Winnaars en verliezers inderdaad bij elke wijziging maar de verliezers ga je dikker tellen bij zij die zich onvoldoende aanpassen of gewoon al van in het begin fout bezig waren.

De e-commerce is inderdaad een veel grotere bedreiging maar ook daartegen zullen enkel de zaken die zich hieraan aanpassen en iets extra leveren overleven. In vele kledingzaken kan je bijvoorbeeld stukken die niet in voorraad zijn online laten bestellen en thuis afleveren. Zo kan je de stof toch voelen en zien en heb je geen grote opslag in de winkel zelf nodig.

Steden kunnen ook de handel stimuleren door koopzondagen te organiseren zoals Gent elke maand doet. Als je dan ziet dat een deel van de handelaars te vadsig is om open te zijn, tja.

Anderzijds zijn er de baanwinkels. Eén van de factoren die België het lelijkste land ter wereld maken. Wie wil daar nu in godsnaam gaan shoppen? Eerst uren aanschuiven op een troosteloze weg om dan in krek dezelfde ketenwinkels als in de stad je aankopen te doen. Oversteken kost u al even lang als het aanschuiven naar de winkel. Geef mij dan maar een gezellig stadscentrum waar je veel meer winkels hebt en ook enkele exclusievere zaken. Na of tussen het shoppen kan je even uitrusten in een gezellig café, de hippe koffiebar of een pannenkoek eten. Mannen hebben er ook meer keuze om iets anders te doen als madame de grote toer doet :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Een meubelzaak zie ik toch los van hun stock.
Als ik een meubel koop vind ik het niet abnormaal als ze me zeggen dat ik de afhaling elders moet doen.
De exacte situatie ken ik hier niet, maar zeggen dat je bereikbaar moet zijn met de auto lijkt me niet echt noodzakelijk.
Een magazijn huren/kopen kost trouwens ook heel wat minder als je dat buiten de stad doet, ook transport voor leveringen zal daar veel gemakkelijker gebeuren. Wij moeten dikwijls grote leveringen doen in stadscentra. Gene cadeau...
Dizzy schreef:Steden kunnen ook de handel stimuleren door koopzondagen te organiseren zoals Gent elke maand doet. Als je dan ziet dat een deel van de handelaars te vadsig is om open te zijn, tja.
Te vadsig...
Sorry, dat vind ik er zwaar over. Als je ziet hoeveel mensen verdienen in de verkoop en welke uren ze al moeten draaien vind ik het degoutant om hen dan te veroordelen op het feit of ze al dan niet openen op zondag. Is het gepermitteerd voor hen om ook eens een dag thuis te zijn?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Cadsite op dat laatste daar geef ik je gelijk in.

Ik heb die tijd niet meegemaakt maar onze voorouders hebben gevochten om de zondag een vrije dag te maken en onze arbeidsrechten. Als je dan niet begrijpt dat iemand de zondag niet wilt werken tja...

Weet je ik vind het een luxe dat veel winkels open zijn op zondag maar mocht dit niet meer zo zijn zou ik me wel kunnen aanpassen. Nu ik woon aan de kust dus zijn er automatisch meer winkels de zondag open.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En dan zwijgen we nog maar over de kostprijs om je personeel op zondag te laten opdraven omdat Gent dan persé de winkels wilt laten open zijn. Kost eveneens een pak geld, en de vraag is of je dat geld er wel uit haalt na die dag...

Als die ene winkel het al jarenlang "goed" deed, maar dat zij een verminderde verkoop zien sinds de invoering van het mobiliteitsplan, dan lijkt me deze laatste misschien niet DE schuldige, maar wel EEN VAN de schuldigen? Dan heeft de locatie en het exclusievere materiaal er niks mee te maken : voor het mobiliteitsplan was het eveneens exclusief, zaten ze op dezelfde locatie in Gent, hadden ze dezelfde winkel die niet opvallend was, moesten ze de verkoopswaren ook tot bij de klant krijgen, ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Cadsite heeft gelijk inzake de stock, dat speelt gewoon niet voor zo'n zaak in die sector. Andere zaken in dezelfde sector pakken het beter aan en hebben blijkbaar minder last van hetzelfde circulatieplan :nono:

Ik heb begrip voor een kleine zelfstandige die zelf zijn winkel open houdt maar het woord vadsig was eerder op anderen gericht. Je moet wel consequent blijven als je klaagt dat de stad niets doet voor de handel en dan de initiatieven niet mee ondersteunt. Bovendien kan men beroep doen op studenten en flexibele arbeid.

Ik zie geregeld zaken die amper 3 dagen in de week beperkt open zijn, hoe wil je dan leefbaar zijn?

De koopzondagen zijn 1 keer in de maand, is het teveel om dan eens open te doen en te sluiten op een rustigere dag of later te openen? Klanten moeten zich ook aanpassen en hebben gewoon minder tijd. Tweeverdieners zijn nu de norm en die hebben tijd op zondag. Een winkel die succesvol wil zijn zal zich aanpassen aan de klanten en de veranderende economische omstandigheden of verdwijnen. Waarom heeft e-commerce succes? omdat ze beantwoorden aan de vraag van de klant. Waarom gaan steeds meer mensen collect & go doen?

Zelfstandige zijn betekent ook werken en niet enkel klagen. Wie in Gent geen zaak kan runnen, kan het nergens.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Anderzijds zijn er de baanwinkels. Wie wil daar nu in godsnaam gaan shoppen? Eerst uren aanschuiven op een troosteloze weg om dan in krek dezelfde ketenwinkels als in de stad je aankopen te doen.
Tja, hoe meer men mensen gaat pesten met "mobiliteitsplannen" hoe meer dergelijke winkels in trek gaan komen... ik zal ook eerder naar Wijnegem Shopping gaan winkelen dan naar Antwerpen centrum vanwege dat pest gedrag, laat staan dat iemand me moet komen vertellen dat m'n mentaliteit moet wijzigen. Trouwens verschillende winkels zijn ondertussen weg uit Antwerpen en zitten net in die "baanwinkels".
Dizzy schreef:Na of tussen het shoppen kan je even uitrusten in een gezellig café, de hippe koffiebar of een pannenkoek eten
Tja, vroeger was er de ene naast de andere op de Keyserlei... nu is er geen enkele meer.
cadsite schreef:Als je ziet hoeveel mensen verdienen in de verkoop en welke uren ze al moeten draaien vind ik het degoutant om hen dan te veroordelen op het feit of ze al dan niet openen op zondag. Is het gepermitteerd voor hen om ook eens een dag thuis te zijn?
Misschien moeten winkels zich eens gaan afvragen waarom ze open zijn op maandag tot vrijdag van 9 to 5... volgens mij werkt de gemiddelde Belg dan en heeft die geen tijd om te shoppen. Winkels die dus niet mee willen met hun tijd verliezen gewoon van eCommerce die wel 24u per dag open is.
boonpwnz schreef:Ik heb die tijd niet meegemaakt maar onze voorouders hebben gevochten om de zondag een vrije dag te maken en onze arbeidsrechten. Als je dan niet begrijpt dat iemand de zondag niet wilt werken tja...
Tja, uiteindelijk zal de keuze zijn op zondag werken of niet meer werken... hoeveel van de eCommerce hebben we hierdoor al zien verdwijnen naar Nederland ? Het is een beetje hypocriet van te verwachten dat als we zaterdagavond om 22:59 nog een pakje bestellen op een webshop dat het zondagmorgend aan de deur ligt en tegelijk roepen dat onze voorouders hebben gevochten voor de zondag als rustdag.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:Tja, hoe meer men mensen gaat pesten met "mobiliteitsplannen" hoe meer dergelijke winkels in trek gaan komen... ik zal ook eerder naar Wijnegem Shopping gaan winkelen dan naar Antwerpen centrum vanwege dat pest gedrag, laat staan dat iemand me moet komen vertellen dat m'n mentaliteit moet wijzigen. Trouwens verschillende winkels zijn ondertussen weg uit Antwerpen en zitten net in die "baanwinkels".
Het plan is er niet om te pesten maar om een leefbaar stadscentrum te maken met voorrang van mensen op wagens.

Wie met de wagen wil komen en parkeren kan dat nog altijd, zelfs goedkoper dan in sommige andere steden. Men kan ook nog altijd naar Wijnegem, niemand is iets verplicht :lol:

De baanwinkels zijn vooral ketens, ze lijken allemaal op elkaar en zijn gewoon vierkante lelijke dozen op een rij. Ze bieden ook niets extra's dus ik denk dat ze nog sneller last hebben van e-commerce. Slenteren langs een drukke steenweg is ook alles behalve leuk, laat staan veilig.

Ik kom niet zo vaak in Antwerpen maar er zijn daar meer dan genoeg cafés en koffiezaken en veel gezelliger en authentieker dan in een shoppingcentrum.
r2504 schreef:Misschien moeten winkels zich eens gaan afvragen waarom ze open zijn op maandag tot vrijdag van 9 to 5... volgens mij werkt de gemiddelde Belg dan en heeft die geen tijd om te shoppen. Winkels die dus niet mee willen met hun tijd verliezen gewoon van eCommerce die wel 24u per dag open is.
Hier heb je volledig gelijk in en de meeste zijn niet eens 5 dagen open, laat staan van 9 tot 5, bij de voorouders was dit anders. We gaan echter anderen niet verplichten hun mentaliteit te wijzigen, zo zijn wij niet :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:We gaan echter anderen niet verplichten hun mentaliteit te wijzigen, zo zijn wij niet :lol:
Dat hangt een beetje af van in welke positie je zit... klant is koning en wil je als winkel leefbaar blijven dan zal je daar toch rekening mee moeten houden.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een leefbaar stadscentrum? Voor de gentenaar misschien, maar als je van buiten Gent eens naar Gent wilt afzakken om te wandelen in hun leefbaar standscentrum dan ben je ofwel een hoop geld kwijt aan parking, ofwel heb je een goedkopere parking maar doe je er een half uur over om in dat leefbaar stadscentrum te geraken.

Als ik ergens heen ga, is het niet om te slenteren door de winkelstraten. Daar heb ik gewoon de tijd niet voor. Ik ga specifiek naar de winkels waar ik iets moet hebben, en wil dan weer weg. Eén van de redenen waarom ik bvb niet kan genieten van de Ikea, waar de derde leeftijd heen gaat voor te slenteren tot aan het restaurant, een koffie te drinken en dan richting uitgang.

Gevolg : als ik eerst een half uur op de bus of tram moet zitten tot aan het centrum van Gent, om dan daar iets te kopen en opnieuw een half uur op de tram/bus zitten : dit duurt gewoon te lang. Maar dat hebben ze in Gent nog niet door dat steeds meer mensen zo leven. Vroeger, toen 9-to-5 en van maandag tot vrijdag DE norm was, kon dit prima. Maar nu werkgevers steeds meer eisen stellen aan hun mensen qua flexibiliteit, is dat niet meer zo vanzelfsprekend...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

krisken schreef:Maar dat hebben ze in Gent nog niet door dat steeds meer mensen zo leven.
Ik woon niet in Gent en ik ga er ook niet shoppen.
Maar het principe dat ze in Gent toepassen is prima verdedigbaar en wordt in wel meer gemeenten uitgerold. Alleen niet met dezelfde (oppositie)fanfare. Het alternatief is dat iedereen met zijn heilige koe tot aan elke winkel wil geraken en hoe dat afloopt zie je overal in steden en dorpen. Al zie je wel vaker dat een heraanleg van het dorpscentrum gepaard gaat met soortgelijke maatregelen als in Gent.

Je moet een evenwicht vinden tussen "leefbaar" voor de bewoners en "winkelbaar" voor de winkelende mens :). Dat is niet evident.

Persoonlijk ben ik ook geen slenteraar, maar ik doe ook niet alles mijn (firma)wagen. Net zomin ben ik er voorstander van om overal gigantische stukken grond te verpatsen als parkeerplaats. Leg die buiten het dorps/stadscentrum en stap 2 minuten tot waar je moet zijn.
In onze lokale winkelstraat ben ik vermoedelijk zelfs sneller met de fiets dan met de auto. Als fietser moet ik namelijk geen parkeerplaats zoeken en dus kan ik ook voor de deur stoppen en verlies ik geen tijd om naar de winkel te stappen.

Een circulatieplan gaat ook de trend naar "meer online" niet stoppen natuurlijk. Ik ga echt niet naar de lokale pc-winkel om een SD-kaartje voor mijn nieuwe GSM. Als ik in een meeting zit te wachten tot iedereen ingebeld is, kan ik net zo goed ff een bestelling plaatsen die dan enkele dagen later in mijn brievenbus of in een Cubee zit.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik woon in Gent,en wil erop wijzen dat de afstanden veel groter zijn,dan men hier voorsteld,voor mij is de afstand van hier tot aan Sint Lucas bijv. maar eventjes 17,5 km,openbaar vervoer is hier om een zware depressie van te krijgen,Gent gebruikt alles om alleen het centrum van een goedwerkend openbaar vervoer te voorzien,de rest kan stikken,met extra lange wandelingen/dure parkings tot het gevolg,als men naar het centrum wil/of moet.Voor een bezoek aan Sint Lucas van een 3h heb ik zeven(7€) moeten betalen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Er is een verschil tussen 2 minuten stappen en je auto moeten zetten op een amper verlichte parkeerplaats (wel zo handig 's nachts), 30 minuten op een tram moeten zitten, etc etc etc. Het is goed dat Gent bepaalde maatregelen neemt, maar dan moeten ze niet bij hoog en laag blijven betwisten dat het goed is voor iedereen en er geen enkele winkel minder klanten zal hebben. Mensen die dit blijven geloven kennen dan enkel de HoReCa in Gent en daar stopt het. Ik rij - omwille van mijn werk - dagelijks door Gent en zie héél veel gebouwen verloederd staan (sommigen al van voor dat circulatieplan overigens).

Overigens, wat de HoReCa betreft, ook dit hangt er sterk vanaf wat voor volk er over de vloer komt. Als je een taverne of brasserie hebt waar mensen tussen het shoppen in de winkelstraten door eens snel iets komen eten of een koffie komen drinken dan heb je gelijk : deze zaken boeren nog steeds prima. Echter als je een restaurant hebt (of nog erger : een restaurant met een vrij specifieke kaart) dan is het wat anders : die hun cliënteel komen naar Gent om lekker te eten, en eventueel daarna nog ns een winkel binnen te stappen. Niet andersom. Getuige hiervan is bijvoorbeeld De Gekroonde Hoofden. Een vrij gekend ribbetjesrestaurant in Gent, nabij het Gravensteen. Vroeger continu redelijk volzet, nu kan je er gewoon binnen wandelen en een tafel vragen. Eigenaar zou - naar eigen zeggen - tot 30% minder volk hebben dan voor dat circulatieplan. Of kijk naar dat wok restaurant op de korenmarkt. Verkocht omwille van het feit dat er amper nog volk af kwam.

Om iedereen tevreden te stellen is er eigenlijk maar één oplossing : héél 9000 plat gooien en opnieuw beginnen. Al vrees ik dat er daar dan ook weer tegenstanders van zullen zijn ... 8)

Wat Sint Lucas betreft : dit is één van de ziekenhuizen die letterlijk pal in het centrum van de stad ligt, maar toch overal gekend is voor geboortes. Als ik kijk naar het aantal patiënten dat wij vervoeren naar dit ziekenhuis dan zou ik er op durven gokken dat dit ziekenhuis zelfs meer patiënten ontvangt op de spoed dan het grootste ziekenhuis van Gent : UZ Gent! Dit brengt dus ook een enorme chaos met zich mee qua auto's. Ze hebben een immense parking voorzien, maar nu blijkt dat deze gebruikt/misbruikt word door mensen die hun auto daar stallen om even snel naar het centrum van Gent te gaan! Absoluut niet de bedoeling lijkt me? Dus ook daar zijn ze nu volop bezig om te zien of dit niet anders kan. Zodat enkel familie/vrienden/kennissen van opgenomen personen daar kunnen parkeren. En dat brengt natuurlijk kosten met zich mee. Kosten die ze verhalen op de (mis/ge)bruikers van de parking.
Laatst gewijzigd door krisken 12 feb 2018, 13:24, in totaal 1 gewijzigd.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Dizzy schreef:Ik zie geregeld zaken die amper 3 dagen in de week beperkt open zijn, hoe wil je dan leefbaar zijn?
Dat is vaak veel gemakkelijker om leefbaar te houden dan 6/7 open te zijn.
Als je maar 2 à 3 dagen open bent kan je dat in bijberoep doen. Minder kosten en toch inkomsten.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt. In Gent zijn er ook talrijke winkels die dit 100% met opzet doen. Op maandag, woensdag en vrijdag staan ze in de winkel om hun gerief te verkopen, en op dinsdag en donderdag gaan ze zelf langs bij klanten om allerhande zaken op te lossen. Op die manier hebben ze geld uit hun verkoop en geld uit de herstellingen. Levert een pak tevreden klanten op! En tevreden klanten zijn trouwe klanten die blijven komen. Denk hierbij niet alleen aan handelaars, maar ook aan bepaalde diensten zoals kappers. Hun trouw cliënteel kent de openingsdagen, omdat ze buiten die openingsdagen bvb in de diverse rusthuizen hun werk doen. Dus ze hebben ruime inkomsten op die manier. En dat een klant voor een gesloten deur staat en naar de concurrentie gaat? Daar zullen ze niet om geven hoor.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Parkings zijn duurder naarmate ze dichter bij het centrum zijn, dat is in elke stad zo.

Dat er winnaars en verliezers zijn is evident. Ik weet niet wie er beweerde dat niemand een negatief punt zou ervaren. Er zijn trouwens al aanpassingen geweest en er zullen er nog komen. Het plan zal echter niet meer verdwijnen. Zelfs de oppositie is er niet meer volledig tegen (hun 3e kopstuk toch) en een referendum leverde niet genoeg steun op. Veel mensen uit het centrum willen ook niet meer terug in de tijd nu ze de rust gewoon zijn.

Aanpassen vraagt moeite en de WIL om aan te passen. Mensen die met de wagen tot voor de deur willen rijden hebben pech, het zal nooit meer worden zoals het was. Zij kunnen genieten van de baanwinkels die oh zo vlot bereikbaar zijn. Ik hoop dat ze erg talrijk zijn want mijn grootste probleem met Gent is net dat het er vaak nog altijd te druk is.

Toeristenvallen heb je in elke toeristische stad, dat het niet blijft duren is enkel toe te juichen. Ze zullen helaas snel vervangen worden... door andere toeristenvallen.

Gent is in enkele jaren uitgegroeid tot een van de beste plaatsen om te gaan eten met diverse sterrenrestaurants en ook enkele minder dure adressen. Waarom zit zowat elke zichzelf respecterende topkok anders in de stad? Ik heb een excellijst opgesteld met de 100 favoriete adressen omdat het geen beginnen is om ergens binnen te geraken zonder reservering. Het record staat op 3 maanden op voorhand reserveren. Ja, de concurrentie in een levende stad is terecht groot. Wie niet goed genoeg is gaat eruit en wordt vervangen door een andere poging. Dat is economie.

Over St-Lucas heeft Krisken gelijk. Dat zou beter zijn om de ziekenhuizen te fusioneren en op een betere plaats in de rand te concentreren. De tramhalte naar UZ is beter op dat punt.

Als men de zaak niet vaak open doet moet men ook niet zagen over het aantal klanten. Klanten die voor een gesloten deur staan hebben ook geen boodschap aan andere activiteiten elders. Je krijgt vanzelf het idee dat ofwel de service niet goed is of dat de eigenaar niet veel zin heeft.

Anderzijds zijn mensen niet geneigd om zomaar te veranderen van gedrag als daar geen prikkels voor zijn. Als je voldoende parking aan lage prijzen blijft voorzien zullen die ook gebruikt worden en komt er nooit iets van een leefbare stad. Net zoals in elke stad die dit beseft heeft, vraagt dat aanpassingen die soms vervelend zijn en tegen oude gewoontes in gaan.

Ik stel echter vast dat steeds meer mensen de P+R's gebruiken.Het openbaar vervoer kan en moet beter maar dat is zeker niet enkel aan Gent gelegen. De overheid bespaart erop ipv te investeren terwijl ze wel op ongeziene schaal wagens subsidiëren. Only in Belgium.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waarom moet de overheid daar plots in voorzien? Gent weert de wagen uit de stad, dus is het aan Gent om er ook genoeg parking te voorzien buiten de stad en een vlot vervoer naar de stad toe? Waarom moet elke Belg daarin meebetalen?

Elk ziekenhuis in Gent in stilaan gefusioneerd ondertussen, maar elk heeft zijn specialisatie! Voor alles wat cardio en geriatrie is zal elke huisarts met wat kennis je doorsturen naar Maria Middelares, tenzij je reeds een gekend dossier hebt in een ander ziekenhuis. Maar als er specifieke onderzoeken nodig zijn, dan zal ook dat ziekenhuis je doorsturen naar Maria Middelares. Dat zijn maar twee voorbeelden, maar er zijn er echt legio!

Maar misschien moet Gent eerst van iets anders een prioriteit maken : weg met de kasseien! Hoe mooi die kinderkopjes mogen lijken, het is een ware ramp om daar over te rijden met de fiets, maar eveneens met een ziekenwagen aan 15km/uur met iemand die een heup of been gebroken heeft. ELK bultje of putje doet die persoon extra pijn, maar toch ligt Gent (en menig andere Vlaamse stad) ervan bezaaid. En als we toch bezig zijn over de bestrating : Gent, zorg er eens voor dat niet elk ziekenhuis in jouw grondgebied een extra dreun geeft als je het ziekenhuisterrein op rijd? In elk ziekenhuis in Gent is het hetzelfde : BONK, welkom in <naam ziekenhuis>. Afschuwelijk gewoon. En dan spreek ik over niet-prioritair vervoer he, gewoon een ambulance in opdracht, puur tijdens de overdracht van de patiënt naar het ziekenhuis.

En een laatste serieus verbeterpuntje in Gent : trams zorgen voor een prima vervoer van honderden mensen tegelijk van punt A naar punt B. Zeker behouden dus. Echter de talloze mensen die met hun fiets in die tramsporen rijden en nadien een ambulance nodig hebben... Het zijn er echt verschrikkelijk veel. Metingen in de 4 Gentse ziekenhuizen met een eigen spoedafdeling hebben uitgewezen dat we spreken over een gemiddelde van 7 ongelukken PER DAG! Van zodra de zon wat begint te schijnen loopt dit dan ook gauw op...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

krisken schreef:... en een vlot vervoer naar de stad toe?
Was het niet net zo dat Gent net vragende partij daarvoor is maar dat De Lijn niet echt wil? Ik meen een tijdje terug ergens gelezen te hebben dat er meerdere centrumsteden zijn die maar al te graag hun eigen stadsvervoer zouden willen regelen (zoals je in het buitenland wel vaker ziet in steden), maar gezien dit op Vlaams niveau is vast gelegd mag dat blijkbaar niet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

krisken schreef: ELK bultje of putje doet die persoon extra pijn, maar toch ligt Gent (en menig andere Vlaamse stad) ervan bezaaid.
Daar heb je (of beter gezegd, je organisatie) zelf ook schuld aan.
Mijn vader heeft zo'n 25 jaar geleden een toen 25 jaar oude ambulance gekocht en omgebouwd tot camper.
Ondanks zijn 3,4ton zwaar rijdt dit toch heel zacht. Er zit vering in, speciaal voor personenvervoer. Heel wat anders dan menig ambulance die vertrekt van een standaard camionette.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Luchtveringen zijn vrij standaard bij ambulances hoor. Er is geen enkele (lees : geen enkele) ambulance die niet vertrekt vanaf een camionette. Meestal Mercedes Sprinter. Vooral omwille van de hoogte (een ambulance waar je in kan rechtstaan = een zegen) en de ruimte (genoeg ruimte om 3 man MUG personeel + 2 ambulanciers + slachtoffer + apparatuur samen te zetten als je niet moet rijden).

Je kan uiteraard ook gaan investeren in zweeftafels en dergelijken, maar dan is je ambulance plots een beestje waar je een C rijbewijs voor nodig hebt.

En uiteraard wilt De Lijn wel zorgen voor alles. Alleen moet de stad hiervoor euro's betalen. En dat is net wat de stad niet wilt...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat heet OPENBAAR vervoer voor iets. Vroeger waren er diensten per stad maar Vlaanderen wou 1 maatschappij die ze nu vakkundig aan het slopen zijn om de privé geld te laten verdienen. De P+R parkings zijn er niet gekomen door De Lijn maar door de stad. Het vervoer zou stad Gent zelfs liever terug zelf doen maar dat willen ze in Vlaanderen niet. De nachtbussen zijn ook door de stad in leven gehouden want ook dat ziet de lijn niet zitten. Deze week zien ze het waarschijnlijk wel zitten om te staken en om de prijs elk jaar te verhogen dat zien ze ook zitten.

Trouwens, waarom moet iedere Belg betalen voor de subsidies aan bedrijfswagens op een schaal die in geen enkel ander land maar in de buurt komt? Waarom moet iedere Gentenaar, ook deze zonder wagen het lawaai en vuile lucht blijven slikken omdat sommigen de heilige koe willen blijven aanbidden? Waarom moeten ieder jaar honderden mensen sterven in het verkeer en zijn er dat in ons land meer dan in vergelijkbare landen?

Waarom moet Gent 3 ziekenhuizen hebben? Specialisatie kan je ook in 1 ziekenhuis organiseren (afdelingen) en het zou zelfs gemakkelijker zijn om dan uitwisseling van expertise te krijgen. Je moet geen patiënten tussen die ziekenhuizen vervoeren (ai, niet zo gunstig voor u). Nu heb je 3 directies, 3 administraties, 3 IT-afdelingen enz...

Met 1 ziekenhuis moet je ook de ingang maar 1 keer aanpassen aan ambulances en moet je er maar 1 tram/buslijn naartoe sturen.

Kasseien zijn historisch. Sommigen willen dat absoluut behouden maar voor mij moet dat niet. Ik zou dat enkel tot het historische centrum beperken en dan nog. Het maakt ook veel lawaai en het is ook voor fietsers gevaarlijk. Dat zijn trams en de sporen ook maar nooit in die mate dat ze de zware ongevallen met wagens zullen overtreffen. Het aantal zware ongevallen vallen gelukkig mee, ook al is elk er eentje teveel. De stad doet trouwens veel tests met mogelijke oplossingen om dit tot een minimum te beperken (rubber tussen ongebruikte sporen) maar er blijven praktische beperkingen.

Gent heeft ondanks het enorme aantal fietsers en sommigen hun studentikoze stuurgedrag en andere invloeden erg weinig fietsdoden, er zal toch iets goed gebeuren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

1. Er zijn 4 ziekenhuizen in Gent : UZ Gent, Sint Lucas, Jan Palfijn en Maria Middelares
2. Uitwisseling van expertise is er al jaren
3. Alles in één ziekenhuis is gewoon onmogelijk. Waar zou je dat ziekenhuis plaatsen, dat zo groot is dat ALLES dat nu in 4 verschillende ziekenhuizen zit in één gebouw krijgt? Dat tevens genoeg parking heeft? Waar alle dokters kunnen zitten? Dat genoeg capaciteit heeft om tijdens rampen opvang te voorzien? Waar een spoed zo groot is (en zo efficiënt) dat ze de immense toestroom van patiënten aankunnen?

Trouwens, waarom zou het niet gunstig zijn voor mij mochten patiënten die tussen ziekenhuizen moeten vervoert worden er niet meer zijn? Ik doe het 112 circuit, geen secundair vervoer.

Gent betaalt inderdaad aan De Lijn om de nachtbussen in leven te houden. Lijkt me logisch als je wilt dat niemand met zijn auto in de stad komt, toch? Of ga je na de reguliere uren van De Lijn iedereen te voet van pakweg de Korenmarkt laten stappen naar Oostakker of Expo? En alle bussen die door Gent heen tsjezen maken meer lawaai dan die paar auto's hoor. Onder andere al door hun gewicht. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de straten in Gent gewoon niet zijn aangepast om dergelijke tonnages over zich te krijgen, en dat de huizen ervan beginnen te scheuren. En jawel, ook die 80 ton zware albatros tramstellen zorgen voor een hels lawaai!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Juist, ik twijfelde nog even over het juiste aantal maar het versterkt enkel mijn punt.

Waarom heb je 4 ziekenhuizen nodig in 1 stad? De meeste van deze ziekenhuizen hebben een serieuze verbouwing achter de rug. Mij lijkt het toch efficiënter om dan die inspanningen te groeperen op 1 campus. Al de rest zijn uitvluchten die je organisatorisch kan oplossen zoals men dat in andere landen doet bijvoorbeeld. Hier moet het altijd versnippering zijn en dan maar klagen dat het te duur is.

Als nachtbussen zo logisch zijn waarom hebben andere Belgische steden er dan geen? Trouwens wagens zijn nog altijd welkom in de stad maar niet meer onbeperkt. Gent ziet liever stillere en comfortabelere trams maar De Lijn moet eerst Antwerpen bevoorraden. Elektrische bussen zijn al een pak stiller maar eigenlijk moet je het geluid per passagier rekenen om eerlijk te vergelijken. Steek elke 2 OV-passagiers in een wagen en hoeveel lawaai, files en uitstoot heb je dan? Juist. Straks gaan ze nog beginnen over het gerammel van de studentenfietsen :lol:

Klagen over te weinig volk in de stad maar er mag geen geluid meer te horen zijn, niet echt eerlijk lijkt me.

PS Vandaag in GVA:""Er is zoveel drukte gemaakt in de media en er zijn zoveel waarschuwingen geweest dat veel mensen niet meer durven komen. Winkels in heel Antwerpen zitten met een omzetdaling. Nochtans is centrum bereikbaar." (GvA vandaag)" :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Onmogelijk zou ik niet zeggen.
In kortrijk zijn de verschillende ziekenhuizen recent gesloten en samen gevoegd in een nieuw groot aan de rand.
Ik spreek me niet uit of het goed of slecht is, gewoon dat het kan en gebeurt.
Enne, die vering in ambulances, die bij mijne pa is geen luchtverong en de ambulance waarmee ik afgevoerd ben reed nog lomper dan onze veredelde camionette (vw caddy). Dat elke ambulance vertrekt van een camionette is niet meer dan logisch, mij ging het over de ophanging, maar (gelukkig) heb ik er maar weinig ervaring mee.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Geloof me vrij : de 4 ziekenhuizen in Gent zijn echt allen nodig. Zeker omdat ze - zoals je zelf aanhaalt - een pak verbouwingen achter de rug hebben, hebben ze zich allemaal gespecialiseerd in een aantal zaken. Een traumapatiënt zal bijvoorbeeld steeds afgevoerd worden naar het UZ Gent omdat dit een traumacentrum is. Idem dito voor brandwonden. Als het een neurotrauma betreft zal men altijd naar Sint Lucas rijden. Voor alles betreffende geriatrie naar Maria Middelares.

Bedenk eens wat voor een GIGANTISCH terrein je zou nodig hebben om die 4 ziekenhuizen samen te krijgen? Ook qua personeel etc : in Gent hebben we 4 MUG's : 2 staan er in het UZ Gent en Sint-Lucas/Jan Palfijn hebben elk een MUG wagen maar deze wachtdienst wisselt elke 2 weken. Echter als er ergens dringend een MUG nodig is, kan deze die overschiet altijd klaar gezet worden. Dus 4 MUG wagens, dat zijn 4 dokters en 4 verpleegkundigen die van de spoed kunnen onttrokken worden. Dit zonder de spoed te onderbemannen! Want, als je alles in één ziekenhuis zou gooien, dan moet je ook een immense buffer hebben aan bedden, zodat je ook een ramp aankan (Gentse Feesten, Lichtfestival, Carnaval Aalst zijn allemaal MIP's!). In één woord : onmogelijk!

Voor de nieuwsgierigen : zonet heb ik op het werk een interventie gehad die binnen kwam om 23u36. We kregen toen volgnummer 760 mee. Dat zijn dus 760 interventies die op 12 februari zijn uitgevoerd in de provincie Oost-Vlaanderen. En dit is een doodnormaal cijfer in Oost-Vlaanderen ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

krisken schreef:Bedenk eens wat voor een GIGANTISCH terrein je zou nodig hebben om die 4 ziekenhuizen samen te krijgen? Ook qua personeel etc : in Gent hebben we 4 MUG's : 2 staan er in het UZ Gent en Sint-Lucas/Jan Palfijn hebben elk een MUG wagen maar deze wachtdienst wisselt elke 2 weken. Echter als er ergens dringend een MUG nodig is, kan deze die overschiet altijd klaar gezet worden. Dus 4 MUG wagens, dat zijn 4 dokters en 4 verpleegkundigen die van de spoed kunnen onttrokken worden. Dit zonder de spoed te onderbemannen! Want, als je alles in één ziekenhuis zou gooien, dan moet je ook een immense buffer hebben aan bedden, zodat je ook een ramp aankan (Gentse Feesten, Lichtfestival, Carnaval Aalst zijn allemaal MIP's!). In één woord : onmogelijk!
Ik ken niets van ambulances en spoed en hoop dat zo te houden.
Maar puur vanuit wachtlijntheorie en logistiek beheer kan je beter 1 centrale stock beheren dan 4 verschillende stocks (SQRT(n)).
Of het nu gaat om de stock van tomaten voor de Colruyt, brood voor bakkerij van Grootloon in Leuven of dokters/spoedartsen in een ziekenhuis; dat maakt niet uit. Een centrale pool is veel makkelijker en polyvalenter in te zetten dan elk zijn eigen groepje.

Natuurlijk speelt er in ziekenhuisdossiers altijd politiek :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Toen ik in Kortrijk kwam wonen waren ze 2 ziekenhuizen in de stad grondig aan het renoveren. Enkele jaren later was er sprake van om de 4 ziekenhuizen te sluiten en te verhuizen naar 1 nieuwbouw buiten de stad. Onmogelijk en van de pot gerukt dacht ik.

Vorig jaar is het laatste ziekenhuis in de stad gesloten en verhuisd naar het nieuwe gebouw buiten het centrum.
Gent is Kortrijk niet, maar alles kan.

Ik zie in je hele verhaal ook geen enkel argument tegen, behalve uiteraard de gigantische kost. Je verhaal over MUG's maakt totaal niet uit. Of die mensen nu in 4 gebouwen zitten of in 1, wat is het verschil?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Bedenk eens wat voor een GIGANTISCH terrein je zou nodig hebben om die 4 ziekenhuizen samen te krijgen?
In Mechelen is men daar nochtans volop mee bezig.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
krisken schreef:Bedenk eens wat voor een GIGANTISCH terrein je zou nodig hebben om die 4 ziekenhuizen samen te krijgen?
In Mechelen is men daar nochtans volop mee bezig.
Dat is geen fusie van klinieken, wel een samenbrengen van Campussen van dezelfde kliniek, niet?
Imelda in Bonheiden blijft gewoon bestaan, zowat dé referentie in de omgeving.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het is in ieder geval een centralisatie... of het nu van campussen of hospitaals is maakt op zich niet uit (en natuurlijk kan je niet alles samenvoegen).
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”