Frankrijk heeft twee alternatieven voor azerty-toetsenbor

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het is Frankrijk menens met de zoektocht naar een alternatief voor het azerty-toetsenbord. De Association française de normalisation (Afnor) legt twee opties op tafel.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170613_02923132
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoog tijd dat de Vlamingen ook eens overstappen van dat klote Franse AZERTY naar QWERTY.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Ik typ nu al jaren azerty, hoe pak je zoiets in godsnaam aan?

Gewoon qwerty verkopen maar de keyboard layout op Belgisch punt zetten?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Nee, de hard way
Gewoon overschakelen op qwerty.
Na enkele dagen ben je dat gewoon.
Lukt het echt niet: extern toetsenbord aansluiten :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik zie mij niet gauw naar QWERTY overschakelen.
Ik type nogal vaak in andere talen, en daar komen al die accenten goed van pas.
Ok, er ontbreken er wel een paar zoals de oe, maar de meesten kan ik perfect maken.
Het is ook grappig, op mijn werk zitten veel Portugezen, en ik spreek al serieus wat van die taal.
Als ik chat met één van hen, dan type ik zonder problemen de accenten, en zij typen dan met hun QWERTY : Est´as bem?
Ben dus de enige die die accenten typt :)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Hier geen problemen voor accenten te typen met EurKEY op een US International toetsenbord. :-D

(Dergelijk onderwerp is hier al ergens eens op het forum geweest)
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Voor Germaanse talen als het Nederlands is QWERTY het meest productieve toetsenbord. Vraag maar aan onze Noorderburen. Er is geen rationele reden waarom wij toch AZERTY hebben, een layout dat voor Romaanse talen ontworpen is, de enige reden is dat dit ingevoerd werd in het tijdperk dat Vlaanderen nog cuckte voor Wallonie. AZERTY zal voor Vlamingen altijd leiden tot een lagere productiviteit dan QWERTY.

Maar ook in Canada hadden de Engelstaligen hetzelfde probleem: hoe behoud ik de meest productieve layout, maar heb ik tegelijk de accenten voor als ik eens iets in het Frans kan schrijven. Er bestaat dan ook al lang een ideale layout voor Vlaanderen, waar QWERTY de meest productieve layout is maar waar tegelijk ook af en toe eens iets in het Frans geschreven moet worden: de Canadian French layout. QWERTY, maar met de accenten :-) .
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bij mijn vorige werkgever had ik en qwerty, daar typ je inderdaad veel sneller mee. Alleen al de letter Q, die staat bij een azerty recht onder een vinger.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Hier ook al minstens 7 jaar overgeschakeld op US Qwerty, en nog geen seconde spijt van gehad.
Werkt veel vlotter en logischer voor Nederlands en Engels.

Het is een paar dagen wennen, maar na een week wil je niet meer terug.
En bij ons was het "the hard way": alles thuis vervangen door qwerty en vrouwlief is mee overgestapt.
Mijn kinderen zullen ook van thuis uit op deze manier verder gaan :-)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

zie het mij eerlijk gezegd niet doen, overschakelen naar qwerty. Ik ben van de oude stempel. Heb nog dactylo gehad op mechanische typmachines. 100x aap, tot mijn pinken er af lagen. :-D

Ik typ sneller dan ik kan lezen. Overschakelen zou een ramp zijn.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

boulder schreef:Ik zie mij niet gauw naar QWERTY overschakelen.
Ik type nogal vaak in andere talen, en daar komen al die accenten goed van pas.
Ok, er ontbreken er wel een paar zoals de oe, maar de meesten kan ik perfect maken.
De 'US International dead keys' layout heeft ook alle accenten hoor, en je bent er zeer snel mee weg als je ze toch veel typt.
De 'œ' zit hier ook gewoon in ;)

@bambipower: wel, op een qwerty zou je je linker pink al niet moeten verrekken als je 100x aap moet tikken ;)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik kan redelijk werken op beide, en vind toch dat bepaalde dingen beter zijn op azerty.
Voornamelijk dan de plaatsing van de letter m, die onder je rechterpink op de middellijn zit, ipv helemaal onderaan rechts verstopt naast de n.
Of de plaatsing van de tekens in de lowercase blok, ipv boven de cijfers zoals bij qwerty het geval is. Ik heb geen lowercase cijfers nodig, daar heb ik het numpad voor.
Verder is bij qwerty de caps toets niet werkende voor de cijfers, maw zelfs met capslock krijg je de lowercase cijfers en niet de uppercase tekens; dit breekt expected behavior en vind ik not done.


Maar ook tussen qwerty's is er een verschil:
Ik ben bv grote voorstander van de grote enter toets (standaard op azerty), ipv de kleine enter zoals je die vaak vindt op qwerty (maar niet altijd).
Alsook de plaatsing van de qwerty "\" toets naast de shift linksonder ipv rechtsboven bij de enter is een must.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Qwerty op alles met touch screen maar AZERTY op fysiek toetsenbord.
Ik zou beter wisselen naar qwerty op alles.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik doe quasi exact hetzelfde; qwerty op touchscreens, belgische azerty fysiek.

Ik heb wel een fysieke qwerty ligen voor die games waar je de wasd keys niet op kan remappen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ITnetadmin schreef: Of de plaatsing van de tekens in de lowercase blok, ipv boven de cijfers zoals bij qwerty het geval is. Ik heb geen lowercase cijfers nodig, daar heb ik het numpad voor.
True voor full-size keyboards, maar voor tenkeyless keyboards (vaak op laptops) dan weer een gigantisch voordeel vind ik.
ITnetadmin schreef:Verder is bij qwerty de caps toets niet werkende voor de cijfers, maw zelfs met capslock krijg je de lowercase cijfers en niet de uppercase tekens; dit breekt expected behavior en vind ik not done.
Op het eerste zicht is dat misschien raar ja, maar als je eens nadenkt ook niet geheel onlogisch. Hoe vaak komt het voor dat men een hele reeks van die tekens na elkaar moet typen? Ook weer superhandig op tenkeyless keyboards zodat je uppercase en cijfers kan typen zonder shift.
Trouwens, ook op azerty werkt de caps niet voor het 'groter dan, kleiner dan'-teken, terwijl het wel werkt voor alle andere toetsen met tekens (komma, vraagteken bijv).
ITnetadmin schreef:Maar ook tussen qwerty's is er een verschil:
Ik ben bv grote voorstander van de grote enter toets (standaard op azerty), ipv de kleine enter zoals je die vaak vindt op qwerty (maar niet altijd). Alsook de plaatsing van de qwerty "\" toets naast de shift linksonder ipv rechtsboven bij de enter is een must.
Dat is het verschil tussen US en UK qwerty:
Afbeelding
Kleine enter vind ik soms ook minder handig als je de grote gewoon bent, maar het went ook wel. Ik zou er ook geen UK layout voor kiezen voor dit.
De backslash naast de shift zie ik niet meteen waarom dat een must is?
ITnetadmin schreef:Ik doe quasi exact hetzelfde; qwerty op touchscreens, belgische azerty fysiek.

Ik heb wel een fysieke qwerty ligen voor die games waar je de wasd keys niet op kan remappen.
Oude desktop keyboard is nog azerty, ding kostte me €10 ofzoiets 10 jaar geleden en wil maar niet kapot :p Alle touchscreens en nieuwe keyboards die hier binnenkomen zijn qwerty (US). Als het azerty bordje vervangen moet worden word het waarschijnlijk een mechanisch keyboard.

Het gameprobleem los ik op door beide layouts ingesteld te hebben en ingame te switchen met ctrl-shift. Sommige games kun je niet remappen, maar ik was het sowieso beu om altijd de wasd te moeten remappen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben qwerty zo gewoon geworden, dat ik niet meer met azerty kan werken.
Zelfs mijn laptop van het werk met fysisch azerty toetsenbord staat ingesteld op qwerty. :banana:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Meestal kan je je laptop keyboard ook wel vervangen ;)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Ik begon indertijd te programmeren in "C". Dan gooi je dat AZERTY-toestsenbord na een dag weg. Probeer maar eens { en }, en [ en ], en \ op een Azerty. Die '\' was <alt> 92.
Toen ik met de PC begon, was dat middenstuk op het toetsenbord nog niet uitgevonden: je had het AZERTY/QWERTY-gedeelte en je had het numerieke gedeelte. Als je met je pijltjes of met PgUp/Dn wou werken, moest NumLock uitgeschakeld zijn, anders had je cijfers. Daardoor werd QWERTY nog beter: je kon de cijfers bovenaan intikken zonder <shift>, zo gemakkelijk dat je die NumLock uitgeschakeld liet.
Nu, meer dan 30 jaar later, is het eerste dat ik doe als ik mij aan de PC zet: checken dat NumLock uitgeschakeld is. Want de kinderen durven nogal tegenwoordig. :wink:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik heb toch de indruk dat voor veel mensen dit een ideologische discussie is.
Ze willen tonen dat ze met Franstaligen en dus het Frans niets van doen hebben, en dus moet ook het keyboard eraan geloven.
Ik ga mijn gewoontes van 35 jaar lang niet veranderen omwille van een politieke discussie.
Ik ben AZERTY gewoon, kan ook redelijk blindtypen op QWERTY (letters en cijfers, speciale tekens iets moeilijker), maar waarom moet ik nu plots naar QWERTY?
En ja, ik probeer ook in C#.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ideologie is de reden dat we azerty hebben (en gebruiken). Daar stopt het dan ook.

Punt is dat qwerty voor het Nederlands een meer geschikt toetsenbord is dan azerty. Dat heeft niets te maken met ideologie, wel met hoe de toetsen zich positioneren ifv de meest gebruikte letters.

Als je 2 mensen neemt, 1 die proficient is in qwerty, en 1 die even proficient is in azerty, dan gaat de eerste een Nederlandse tekst sneller kunnen afwerken dan de tweede. Waarmee niet gezegd wordt dat die tweede dan niet snel kan doen, maar hij gaat altijd iets trager zijn dan de eerste, omdat hij fysiek meer moeite moet doen om die tekst af te werken (de toetsen liggen niet op de meest ideale plaats).

Doe dat "iets trager" x een inwoneraantal van 6 miljoen en je komt meteen aan een significant productiviteitsverlies per jaar. Het belang van snel en accuraat tekst te tikken neemt nog altijd toe. We moeten ons dan ook afvragen of het niet beter is om geleidelijk aan (niet geforceerd, bv om te beginnen enkel in de Nederlandstalige scholen) een qwerty toetsenbord in te voeren. Helaas is normalisatie een federale bevoegdheid, en ik vrees dat Franstalig België dat zal interpreteren als toenemende autonomie voor Vlaanderen, waardoor het snel op een onverbiddelijk "non" zal stoten, zonder discussie.

Het is in ieder geval iets om in de schuif te houden voor wanneer het Instituut voor Normalisatie geregionaliseerd wordt.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Heeft voor mij niets met politiek te maken. Het is zoals CCatalyst zegt: azerty is voor Romaanse talen, qwerty voor Germaanse.
In Frankrijk heeft men azerty, in Nederland qwerty en dat vind men perfect logisch.
Hier gebruiken franstaligen azerty en Nederlandstaligen... ook azerty? Totaal onlogisch dus. Als wij onze vingers in rust leggen op een keyboard ligt onze linkerpink op de Q. Meer inefficiënt dan dat kan toch bijna niet?

Zoals ik al zei kan je met de 'US international dead keys' alle accenten voor het Frans vormen. Ook accenten op hoofdletters en speciale karakters als de 'œ', wat zelfs de Fransen niet hebben op azerty en blijkbaar een minpunt is voor hen.
Ik zou het zelfs durven omkeren dat jij wil vasthouden aan een onlogische Belgische gewoonte (omwille van ideologie?).

Maar hey, we leven in een vrij land hé, je moet niets en beslist zelf met wat je het liefst werkt. Ik stel alleen vast dat ikzelf liever met US qwerty werk sinds ik ooit eens een laptop uit Nederland gekocht heb en dat er blijkbaar steeds meer mensen zijn die er ook zo over denken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Idem. Ondertussen bijna een drietal jaar overgestapt naar qwerty denk ik. Laptops hebben beide wel een azerty klavier maar staan ingesteld of Dutch of US layout. Extern toetsenbord en op touch apparaten ook alles qwerty.
Dactylo is trouwens makkelijk te porteren hoor. Enkel de tekens wat gewoon worden, maar na een week of twee typ je die ook blind.

Oorspronkelijk ook eerst de stap gemaakt omdat ik begon te programmeren en []{}$#'"/~ een hel zijn om snel te vinden op azerty als je gewoon aan het typen bent.

Ach ja, ieder z'n keus natuurlijk maar azerty zal er vroeg of laat wel uit gaan. Ik probeer in ieder geval wel zo veel mogelijk mensen die een nieuwe laptop kopen toch qwerty aan te raden. Zeker aan studenten die bv een nieuwe laptop kopen om aan hun hoger onderwijs te beginnen in iets IT-gerelateerd.

Tot nu toe in ieder geval nog niemand gezien die teruggegaan is naar azerty.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het zou voor mij ook niets met politiek van doen hebben (het idee alleen: een keyboard layout kiezen om politieke redenen :eek: ), maar wel om worldwide spullen te kopen (bv laptop). Nu kan je enkel de BE versie kopen of een FR versie.
Zoek op tweakers maar eens op AZERTY, je betaalt een leuke som extra :).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Niet alleen is azerty vaak duurder, je hebt ook veel minder keuze.
Voor een standaard goedkoop typplankje valt het nog mee, daar zijn er genoeg van te vinden in lokale winkels. Zoek je naar iets specifieker dan is de kans groot dat het enkel in qwerty bestaat. Ook bij de mechanische toetsenborden is azerty ondervertegenwoordigd en vind je niet altijd het model dat je wil. Op tweakers zijn er bijvoorbeeld 56 mechanische toetsenborden te vinden met azerty tegenover 175 met qwerty.

Bij mijn laptop heb ik bij het vervangen van het keyboard naar qwerty nog een extra'tje gekregen: blijkbaar komt enkel de US qwerty layout met backlit. Bij de azerty layout doen ze die moeite niet eens.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

heist_175 schreef:Het zou voor mij ook niets met politiek van doen hebben (het idee alleen: een keyboard layout kiezen om politieke redenen :eek: ), maar wel om worldwide spullen te kopen (bv laptop). Nu kan je enkel de BE versie kopen of een FR versie.
Zoek op tweakers maar eens op AZERTY, je betaalt een leuke som extra :).
Er bestaat zoiets niet als wereldwijd spullen kopen net omdat er geen standaard is. Als u kiest voor een bepaald type lay out dan beperk je jezelf altijd. Leuk dat je een dominante lay-out kiest maar daar ben je eigenlijk best weinig mee als je plots geconfronteerd word met de lokale dominante lay-out.

Het is trouwens niet gezegd dat de lay-out die in aantal het best vertegenwoordigd is, dan ook het best geschikt is voor de toepassing/ talen die je voor ogen hebt.

Als je echt geen beperkingen wil dan kies je voor een toetsen bord waar je alles zelf aan kan modden ( of je kan ook de visueele hulpmiddelen negeren) ipv van je keus van lay-out te laten afhangen van het aanbod in de mediamarkt.

Leuk artikel http://mkweb.bcgsc.ca/carpalx/?de_correspondent over spelen met lay out en zo zijn er nog wel een paar
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Querty heeft ook veel verschillende lay-outs. Als ik die zo eens doorloop lijkt de Italiaanse querty (https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... layout.svg) de meeste accentletters uit het frans (éèàùóç...) aan te bieden, dus zou een goed alternatief kunnen zijn om van azerty naar querty over te schakelen. Enige dat ik niet direct vind is de ¨(umlaut), maar die zal wel met één of andere toetscombinatie te krijgen zijn, vermoed ik.
Of zie ik nog andere nadelen over het hoofd met dit Italiaanse toetsenbord ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Lijstje van de keyboard layouts:
https://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Lijstje van de verschillende qwerty layouts:
https://en.wikipedia.org/wiki/QWERTY
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

MaT schreef:Heeft voor mij niets met politiek te maken. Het is zoals CCatalyst zegt: azerty is voor Romaanse talen, qwerty voor Germaanse.
Simplisme troef.
Duits is ook een Germaanse taal, en daar gebruiken ze QWERTZU (Afbeelding)
MaT schreef:In Frankrijk heeft men azerty, in Nederland qwerty en dat vind men perfect logisch.
De wereld is toch wel iets groter dan 2 landen of 2 talen.
MaT schreef:Ik zou het zelfs durven omkeren dat jij wil vasthouden aan een onlogische Belgische gewoonte (omwille van ideologie?).
Neen, helemaal niet.
Ik ben wel Vlaamsgezind, maar spreek wel 6 talen (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees).
Het is ook grappig om te lezen dat we gaan standaardiseren op QWERTY, maar ik lees hier al over veel verschillende versies van QWERTY, sommige met grote ENTER, andere met een kleinere versie, de een wil de Italiaanse versie, de andere de dead keys versie, ...
Die zijn dus ook al weer onderling verschillend, dus wat is er dan standaardiseren aan?
Mijn principe is gewoon : ik heb leren blindtypen op AZERTY, dat werkt goed, zowel voor programmeren als voor de accenten die ik nodig heb.
AZERTY is ook een standaard binnen België en Frankrijk (maar Frankrijk heeft ook niet dezelfde layout als België, net zoals QWERTY klavieren variëren...).
Waarom zou ik nu weer een compleet andere toetsenbord layout moeten gewoon raken?
Ik denk dat de mensen die het vlotst overschakelen precies zij zijn die niet blind kunnen typen.
Wie met 2 vingers typt op een AZERTY, zal dat even onbeholpen kunnen op een QWERTY natuurlijk...

Ik voel toch een zekere politieke invloed : we zijn Vlamingen, dus we typen Nederlands (is dat zo? Op mijn werk is de taal van de emails Engels, en ik spreek hier meestal Engels, Nederlands of Portugees, afhankelijk van tegen wie ik bezig ben).

Het enige voordeel dat ik zie aan QWERTY is dat je iets goedkoper bediend zult worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Met de talen die je spreekt is het voor mij een raadsel waarom iemand als jij op azerty blijft.
Hoe typ jij de Duitse ß of de Spaanse ñ? Zit gewoon in qwerty US international waar ik groot voorstander van ben, want inderdaad, er zijn meer dan 2 landen en azerty is dan wel een bijzonder slechte keuze voor al die talen.
En je mag er hopelijk nog wel vanuit gaan dat het Nederlands toch nog de voertaal is voor de grote meerderheid van de Vlamingen.

Kijk, één keyboard voor alle talen bestaat niet en de perfecte toetslayout ook niet. Dat kan voor iedereen anders zijn. Ik wil gewoon zeggen dat tussen azerty en qwerty US international die laatste de meest veelzijdige is voor de talen die wij Vlamingen nodig hebben.
Laatst gewijzigd door MaT 14 jun 2017, 18:13, in totaal 2 gewijzigd.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Frankrijk denkt aan een aangepaste Azerty. Stel dat Frankrijk van de Azerty zou afstappen, denk je dat er nog één fabrikant bereid gaat zijn om Azerty-toetsenborden te maken enkel voor België ? Vergeet het maar. Daarom bekijk ik al alternatieven.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

MaT schreef:Met de talen die je spreekt is het voor mij een raadsel waarom iemand als jij op azerty blijft.
Omdat boulder te allen tijde gelijk wilt krijgen, zelfs al zit hij er compleet naast.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef:Ik voel toch een zekere politieke invloed : we zijn Vlamingen, dus we typen Nederlands (is dat zo? Op mijn werk is de taal van de emails Engels, en ik spreek hier meestal Engels, Nederlands of Portugees, afhankelijk van tegen wie ik bezig ben).
Lichtelijk offtopic, maar:
Ik heb op verscheidene werkplekken moeten vechten (en soms heel hard) om een windows OS in het Engels te krijgen.
Nee, ik werk daar niet mee in het NL, daar vind ik niks in terug, laat staan dat eventuele errors resultaten krijgen in google.
En servers in het NL, dat is al helemaal no-go.

Ik merk aan de wiki entry over azerty, dat de BE variant eigenlijk een verbeterde versie is van de FR variant.
Verder hangt het er allemaal vanaf hoeveel speciale letters je nodig hebt.
Een Duits keyboard zonder ß?
Een Scandinavisch zonder de speciale letters die zij ook nog hebben?
Een Spaans zonder ñ?
Zal nooit gebeuren.
Enkel de ù moet ns verdwijnen op de azerty borden, er is letterlijk maar 1! woord in het Frans dat die gebruikt, nl "où".
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik gebruik altijd het OS in de Engelse taal.

Teveel ronduit verkeerde vertalingen meegemaakt in het NL, zelfs bij producten van bv Microsoft. Omdat Nederlandse tekst standaard ook iets langere zinnen oplevert dan Engelse, heb ik ook al teveel meegemaakt dat een NL tekst niet volledig in een dialog past en dat je dan maar moet gissen naar de ontbrekende karakters. Niet de fout van het Nederlands, weet ik wel, maar de taal veranderen naar EN kost veel minder tijd/moeite dan de ontwikkelaar te verzoeken de dialog breder te maken.

Ook als je problemen oid hebt en je wilt zoeken in Google ga je veel meer resultaten (en mogelijke antwoorden) vinden met de exacte Engelse dialoogtekst dan met de Nederlandse.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

rolandvc schreef:Frankrijk denkt aan een aangepaste Azerty. Stel dat Frankrijk van de Azerty zou afstappen, denk je dat er nog één fabrikant bereid gaat zijn om Azerty-toetsenborden te maken enkel voor België ? Vergeet het maar. Daarom bekijk ik al alternatieven.
Dat is nu al zo. De Franse en Belgische Azerty lijken sterk op elkaar maar zijn niet exact hetzelfde. Kijk naar de positie van de @. Dus een wijziging van de layout voor Frankrijk hoeft niets met België te maken te hebben.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: Een Duits keyboard zonder ß?
Een Scandinavisch zonder de speciale letters die zij ook nog hebben?
Een Spaans zonder ñ?
Zal nooit gebeuren.
Enkel de ù moet ns verdwijnen op de azerty borden, er is letterlijk maar 1! woord in het Frans dat die gebruikt, nl "où".
Je kan al die tekens gemakkelijk vormen met een us intl met deadkeys
AltGr +s -> ß
"+klinker is een umlaut0 ->äëïöüÿ
idem voor ' ->áéíóú
altGR+a of o -> åø
Elk teken dat gebruikt wordt in een Latijnse taal kan je daarmee gemakkelijk maken, ik zie niet direct in waarom dit op termijn niet alle andere lokale varianten kan vervangen.
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Stroper schreef:
ITnetadmin schreef: Elk teken dat gebruikt wordt in een Latijnse taal kan je daarmee gemakkelijk maken, ik zie niet direct in waarom dit op termijn niet alle andere lokale varianten kan vervangen.
Natuurlijk kan je op elk toetsenbord alle tekens vormen. Voor iemand die af en toe zo'n accent nodig heeft maakt dat uiteraard niet uit. Maar mensen die hele dagen franstalige teksten zitten te typen gebruiken een pak van die tekens, daarom dat de belangrijkste aan sommige toetsenborden (zoals azerty) zijn toegevoegd. Als je voor al die tekens een combinatie van twee toetsen moet gebruiken, veroorzaakt dit een pak meer aanslagen. Als je zou berekenen hoeveel tijd daar op een jaar inkruipt, zou je verschieten van het productiviteitsverlies.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat ook een manier is om tekens in te geven die niet op uw toetsenbord staan is via extra software die bij bepaalde lettercombinaties die automatisch gaat vervangen door iets anders.

Een nadeel met dit systeem is dat je om dat te kunnen gebruiken een lettercombinatie mogelijk moet zijn die je nooit effectief gaat willen gebruiken aangezien die steeds gaat vervangen worden door iets anders.

Voorbeelden;
xc ⟶ ĉ
xg ⟶ ĝ
xh ⟶ ĥ
xj ⟶ ĵ
xs ⟶ ŝ
xu ⟶ ŭ

Kan een gepruts zijn om dat aan de praat te krijgen, als het al kan. Op mijn Chromebook is er zover ik geen software of chrome plugin die dit kan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Stroper schreef:
ITnetadmin schreef: Een Duits keyboard zonder ß?
Een Scandinavisch zonder de speciale letters die zij ook nog hebben?
Een Spaans zonder ñ?
Zal nooit gebeuren.
Enkel de ù moet ns verdwijnen op de azerty borden, er is letterlijk maar 1! woord in het Frans dat die gebruikt, nl "où".
Je kan al die tekens gemakkelijk vormen met een us intl met deadkeys
AltGr +s -> ß
"+klinker is een umlaut0 ->äëïöüÿ
idem voor ' ->áéíóú
altGR+a of o -> åø
Elk teken dat gebruikt wordt in een Latijnse taal kan je daarmee gemakkelijk maken, ik zie niet direct in waarom dit op termijn niet alle andere lokale varianten kan vervangen.
Ik vrees dat je héél naief bent als je denkt dat die mensen hun letters ineens niet meer op hun toetsenbord willen, en dan maar met alt-gr gaan werken.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Nee klopt, maar voor de overgrote meerderheid van de Vlamingen maakt dat weinig uit want die typen niet hele dagen Frans, Duits, Spaans,.. .
Zij zijn beter af met qwerty US international, net zoals in Nederland. Dit volstaat ook perfect voor diegenen die sporadisch Frans, Duits, Spaans typen. Diegenen die ook veel met een andere taal bezig zijn kunnen misschien beter een keyboard voor die specifieke taal gebruiken.
boulder schreef:Het enige voordeel dat ik zie aan QWERTY ....
Ik zie er verschillende, de meeste zijn al benoemd maar zal ze eens oplijsten bij elkaar:
  • Logischer voor de Nederlandse en Engelse taal (A onder linkerpink ipv Q bijv.).
  • International layout maakt sporadisch typen van speciale karakters in het Frans, Duits en Spaans mogelijk (œ, ß, ñ, ¿, ¡,... probeer deze maar eens op azerty).
  • Cijfers typen zonder shift of numlock op tenkeyless keyboards.
  • Beter geschikt voor programmeren doordat karakters als ( ) { } [ ] / \ < > beter vindbaar en bereikbaar zijn.
  • Meer keuze in modellen, vooral mechanische.
  • Vind je toch een model in beide layouts is het qwerty model vaak goedkoper.
  • Geen remapping nodig van wasd in games.
  • Is ook meestal de default in live images.
Wat zijn de voordelen van azerty tegenover qwerty voor de gemiddelde gebruiker in de Nederlandse taal?
Waarom zouden we de huidige generatie Nederlandstalige kinderen een layout gewoon maken die dichter aanleunt bij het Frans dan het Nederlands?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ITnetadmin schreef: Ik heb op verscheidene werkplekken moeten vechten (en soms heel hard) om een windows OS in het Engels te krijgen.
Voor het OS en de meeste applicaties volg ik u.
Niet dat ik het niet begrijp, ik heb al met Franse, Engelse, Duitse, Spaanse en Portugese versies van Windows en Office gewerkt.
Alleen, wat ik heel vervelend vind is dat de keyboard shortcuts meeveranderen.
Ctrl+A (alles selecteren) is dan plots Ctrl+T (Portugese Office).
Dat is gevaarlijk, want ik gebruik die vaak.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”