Trajectcontrole gaat flitspalen vervangen.

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2968197

De flitspalen gaan plaats maken, of deel uitmaken, van nieuwe trajectcontroles. "Het is gedaan met afremmen voor verkeerslichten en vervolgens vol gas te geven", maakt Weyts duidelijk in "De ochtend".

Tussen Brasschaat en Sint-Job-in-'t-Goor is er een trajectcontrole met er tussenin... een stoplicht waar je zo goed als bijna altijd voor staat. Die inplanting is dus niet zo doordacht gedaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nog even en gans Vlaanderen is één grote trajectcontrole als men al die dingen gaat linken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Verkeerstechnisch vind ik dit prima: zo krijg je geen zotte toestanden van linkerrijvakrijders die plots afremmen naar 100 km/h.
Vanuit privacy oogpunt weet ik niet of je fan moet zijn, gegeven dat het (by design) allemaal ANPR's zijn...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Waar ik mij de vraag bij stel, is hoe efficiënt zulke systemen kunnen zijn buiten de snelwegen als je om de haverklap met verkeerslichten te maken krijgt. Heel slimme systemen kunnen in de toekomst misschien hier rekening mee houden, maar simpel zal het niet zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Een boog plaatsen voor en na elk licht :)?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

petrol242 schreef:Waar ik mij de vraag bij stel, is hoe efficiënt zulke systemen kunnen zijn buiten de snelwegen als je om de haverklap met verkeerslichten te maken krijgt. Heel slimme systemen kunnen in de toekomst misschien hier rekening mee houden, maar simpel zal het niet zijn.
Heel slimme systemen (ik neem aan dat je dan bedoelt dat ze rekening houden met hoe lang het rood was, etc...) gaan er toch niet direct komen, m.i. Volgens mij moeten de metingen exact beschreven staan in een wettekst of KB, en buiten een simpele (end-start)/distance zie ik dat toch nog niet direct te gebeuren.
Ik neem dan overigens ook aan dat op wegen met veel verkeerslichten ze nog altijd ook gewoon aan de lichten gaan flitsen (al is het maar ook om roodrijders ook te pakken). De paar trajectcontroles op gewestwegen die ik ken, zijn er zonder lichten met toch een redelijk grote afstand (>1km) tussen begin en eind.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

-Ik zal u al 1 reden geven wrm de N-VA stemmen zal verliezen; Weyts. Maar den Theo zal dat mss nog een stuk goedmaken.
-Men dacht (en ik ook) erger dan diene Steve Stevaert kan toch niet maar helaas, zoveel jaren later verschijnt er nog een zowaar degoutantere en ergere figuur op.

-Zijn beleid trekt op niks en ik zal u zeggen wrm en neen het ligt niet alleen aan hem dat weet ik, bij ons is de cd&v geen zier beter en dan zwijg ik nog zoals in Gent van die groene en sossen.
-Als je (bijna) alle banen zomaar effekes van 90 naar 70 gaat leggen en van 70 naar 50 zonder enige controle of wat dan ook op die en die baan dan zijde echt wel belachelijk bezig. Ik passeer iedere dag hier banen waarvan ik zeg van allee zeg, 50 wtf, veel te traag, ervoor mocht je er al meer dan 40 jaar lang er 70 rijden, op deze banen gebeurden zelden tot nooit accidenten en dat bedoel ik dus, als er op een baan redelijk wat accidenten gebeuren dan begrijp ik het dat ze iets moeten doen maar nu hopla, overal 50 lol , zelfs op een lange rechte baan waar ik iedere week meermaals rij mag je maar 50 , dat is tergend traag, de meeste mensen rijden er dan ook sneller en sinds ze daar versmallingen en weet ik veel ook nog eens hebben gezet haha, geloof het of niet, sindsdien zijn er meer accidenten gebeurt :bang: .

-Weyts zegt de trajectcontroles zorgen voor bijna geen tot zelfs 0 doden; dat is leuk laat dat wel duidelijk zijn maar er zijn nog meer wagens op de baan bijgekomen en er zijn nog meer filles, dus zo verwonderlijk is dat nu ook niet dat het minder is geworden.
-Ik vind trajectcontroles wel beter dan flitspalen. Ik geef een voorbeeld; ik moest 25km rijden; ik houd me bijna heel dat parcours me aan de snelheid, ik reed max eens 10 per uur sneller. Op een bepaald moment ergerde ik me aan een persoon, ik moest dan x tal meters nadien dan nog afslaan ook dus wat doet een mens, de pedaal net die 700-1000 meters eens wat meer induwen (ik zat op het andere vak dusja) . Korte tijd later een brief in de brievenbus; geflitst, toen heb ik echt zitten vloeken ze. Je rijdt dan 99% van de afgelegde baan aan de opgegeven snelheid (met een kleine marge e) en dan ga je 1 keer wel net iets sneller voor max denk ik 1km het was en je hebt het steken, bah.

-Wat nog alweer zo schandelijk is dat is dat het alweer alleen in Vlaanderen is. Altijd hoor ik een grote bende roepen van Belgie dit en dat en we zijn één en we zijn te klein om te splitsen en noem maar al die andere uitvluchten die ze roepen om geen Onafhankelijk Vlaanderen te willen maar als je zo 1 land bent en noem maar op dan zou dit overal het geval zijn dat er een boel trajectcontroles bijkomen en dat is dus niet het geval. Ook niet eerlijk tegenover de Vlamingen. Bewijze nog maar eens dat Belgie beter zou barsten. Hetzelfde met die vliegtuigen en diene zever over het geluid ervan, op dat gebied zit je hier net met zelfs 3 verschillende landen; Brussel, Vlaanderen en Wallonie en wie zijn alweer de stijfkoppen? Ja ze, de franstaligen, Brussel en Wallonie, niks nieuws. Beter eens de geldkraan toedraaien als ze zo debiel blijven doen. Er staan zeker 60000 jobs op het spel.

-Wat me nog stoort dat is dat Weyts echt wel een obsessie heeft met snelheidscontroles en trajectcontroles.
Ondertussen is het gewoon beter dat je zuipt, drugs gebruikt en gaat gaan inbreken; de pakkans is vele malen kleiner want flitspalen, camera's, trajectcontroles niks daarvan kan ze registereren.
De reden wrm men weinig doet aan deze zaken zijn simpel: meer manschappen, meer organisatie, meer kosten, minder opbrengsten, amen.
Dus wat doet Weyts; telkens de automobilist gaan viseren met name dus met die snelheid en trajectcontroles en noem maar op. Lekker makkelijk, nauwelijks tot geen manschappen voor nodig en een grote opbrengst en leg dan heel Vlaanderen aan nog lagere snelheden, kassa kassa.


Je vraagt je soms echt af van hoe zijn die verkozen geworden en politieker geworden? Dat zijn zogenaamde slimmere mensen dan mij en toch blijkt dat zelfs vaak in de praktijk niet merkbaar. Mensen als mij zijn realistischer en eerlijker , mss is dat net het probleem, in de politiek eerlijk zijn is geen goede zaak haha.

Conclusie; trajectcontroles en snelheidscontroles houden; ja dat kan en mag maar wel op plaatsen waar het nodig is + de juiste snelheden op de juiste banen en niet zoals nu.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Helaas worden dergelijke mensen gesteund door een grote bevolkingsgroep. Wanneer een peiling deden bleek dat de meerderheid voorstander was van overal 70 zonder borden. Veel mensen vinden 90 immers veel te snel. Zo ook mijn vriendin. Ik herhaal dat dikwijls, haar rijstijl vind ik absurd. 90 is voor haar 70. 70 is 65 maar 50 is 60. Hoeveel mensen dat ik op dezelfde manier op de baan zie rijden, hallucinant. Ik erger mij daar persoonlijk dood aan. Ze houden me op waar het sneller mag en rijden van mij vandaan waar ze maar 50 mogen. Terwijl ik toch echt wel denk dat te snel rijden in een zone 50 een pak gevaarlijker kan uitdraaien dan op wegen van 70 en 90.

Deels akkoord ook dat ze op sommige plekken absurd lage snelheden ingesteld hebben. De Boudewijnlaan in Leuven is er zo eentje. Twee banen in elke richting, gescheiden door een berm en geen fietspaden = 70. Ik rij daar meerdere keren per dag over, en ik merk op dat iedereen me daar inhaalt, zelfs al rij ik op mijn kilometerteller 80. (Realiteit is dat 75) Letterlijk iedereen. Dat daar heel lang de flitspaal stond die het op één na meest opbracht van België moge wel duidelijk zijn. Op zo'n plek kan ik perfect leven met een trajectcontrole. Anderzijds zou ik liever trajectcontrole hebben op dat stuk en weer 90 mogen rijden. Nu rijdt men uiteindelijk ook 90 en harder maar remt men gewoon hard af voor de flitspalen. Een fenomeen dat ook wetenschappelijk bewezen is trouwens. Na een flitspaal wordt er harder gereden dan voor een flitspaal. Op snelwegen trouwens ook gevaarlijk omdat er gekken zijn die altijd op het laatste nippertje hard op de rem gaan staan omdat ze die paal persé willen passeren aan 110 per uur. Net hetzelfde als de flitspalen die WEL nog in een zone 90 staan. Veel bestuurders denken dat het overal 70 is, zien een camera staan en... KNAL op de rem. Ook al meegemaakt.

Als ik dan daarnet op hln lees dat Kris Peeters aan motorrijders de kans wil geven om over busbanen te rijden is het merendeel tegen (ook Ben Weyts), want zij staan natuurlijk met hun auto in de file en elke motard rijdt natuurlijk te snel. :roll: Ik heb het nog eens aangedurfd om de comments te lezen, zou dat echt beter nooit meer doen. Het bewijst mijn eerste punt, dergelijke mensen worden gesteund door een grote groep mensen.

In alle geval, ik ben er eveneens niet voor te vinden dat België een land is met twee snelheden. Nu zelfs letterlijk. :bang:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het argument op Boudewijnlaan is dat sinds de komst van die lichten daar 90 te gevaarlijk is omdat er te vaak afgeremd zou moeten worden. Onzin uiteraard, en geen kat die daar 70 doet.

Verder is het aantal wegen waar elk excuus gebruikt om de snelheid te verminderen ontelbaar.
Waarbij de klassieker, bv op de Aarschotsesteenweg:
Het was daar een stuk 70, ene onnozelaar (zo'n bende jongeren) rijdt zich daar 's nachts dood aan "veel te hoge snelheid" (wss 100-120) en hop, het is ineens 50 "voor de veiligheid".


En ja, ik rem ook wel eens af voor een flitspaal.
Je hebt niet altijd je snelheidsmeter in het oog (zou gevaarlijk zijn), en als ik het niet zeker weet dan is de reflex " effe op de rem duwen" uiteraard.

Ik herinner mij nog heel duidelijk dat er luidkeels beweerd werd dat "chauffeurs zeker niet gingen remmen voor een flitspaal", dat was allemaal bijgeloof.
Net zoals ik me nog heel duidelijk herinner dat "flitspalen enkel gingen dienen voor gevaarlijke punten te beveiligen, en zeker niet om geldkoe te worden".
Ik herinner me zelfs nog dat "het echt geen kwaad kon dat men de palen wist staan en ervoor remde", want "dat zorgde tenminste ervoor dat de snelheid op het gevaarlijk punt waar de paal stond naar beneden zou gaan", en dan "was het doel bereikt".

Juist ja, vandaar dat men de nieuwste flitspalen niet alleen mobiel en "gecamoufleerd" maakt, maar ook nog ns "met infraroodflitser" zodat men hem zeker niet zou weten staan.
Deze slippery slope had iedereen met een greintje verstand, ook ik, al voorspeld vanaf de dag dat de eerste flitspaal in Belgie onthuld werd.
Maar nee hoor, dat ging allemaal niet waar zijn.

Ns zien waar de volgende slippery slope ons brengt, nl de trajectcontroles en bijhorende ANPR cameras, waardoor er vanaf nu een permanent record is van waar u (of alleszins uw wagen) zich bevond in Belgie op dag x uur y.
Gecombineerd met het "we moeten alle gsms kunnen traceren naar een naam" beleid, en het "naast vliegen moeten nu ook internationale treinen en bussen passagierslijsten opstellen" zijn we zo langzaam naar een Orwelliaans systeem qua monitoring aan het afglijden.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

ITnetadmin schreef: Verder is het aantal wegen waar elk excuus gebruikt om de snelheid te verminderen ontelbaar.
Waarbij de klassieker, bv op de Aarschotsesteenweg:
Het was daar een stuk 70, ene onnozelaar (zo'n bende jongeren) rijdt zich daar 's nachts dood aan "veel te hoge snelheid" (wss 100-120) en hop, het is ineens 50 "voor de veiligheid".
Klopt, en bijgevolg omdat er enerzijds al jaren door buren wordt gevraagd om de snelheid te verlagen werd het dan ook uitgevoerd, met twee flitsers extra. Nu, vergis je niet, hoeveel mensen er pas laat doorhadden dat er flitspalen stonden... Het was er al een poos verlaagd naar 50 maar 90 per uur en harder was er legio.

Op zich is dat inderdaad geen gevaarlijk punt, alleen zijn er inderdaad een aantal ongevallen gebeurd, maar telkens door mensen die de snelheid niet respecteerden of gedronken hadden.

Nu, ergens begrijp ik ook wel dat sommige mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden. Als er elke maand wel een gevel wordt aangereden of ze parkeren een auto in uw voortuin en rijden het speelhuis van je kinderen plat...

Helaas is het de overgrote meerderheid die moet boeten voor de paar sukkels die hun voet niet kunnen controleren.

Leuven heeft ook ooit zo'n inkopper gehad. Ze waren fier dat door het plaatsen van flitspalen de snelheid van gemiddeld iets meer dan 70 naar 48 per uur was gedaald aan de kruispunten. Ha ja, als je de snelheid van 70 verlaagt naar 50 de moment dat je camera's plaatst...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Eekhoorn schreef:Wat nog alweer zo schandelijk is dat is dat het alweer alleen in Vlaanderen is.
Lol, eigen schuld, dikke bult. Hoe meer Vlaamse bevoegdheden, hoe meer Wallonië en Brussel ook hun eigen goesting kunnen doen.
Als je dit schandelijk vindt, dan stem je toch niet op partijen die pleiten voor meer Vlaamse bevoegdheden?
CD&Vlaams, Vlaams Belang, N-Vlaamse-A Open-Vlaamse-LD, allemaal even imbeciel op dat gebied. Je vraagt uitdrukkelijk om België uit te kleden en merkt daarna dat de Vlaamse overheid een nog veel grotere pestkop is. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.

Binnenkort worden winterbanden misschien verplicht in Wallonië en niet in Vlaanderen, dat gaat nog meer lachen worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik begrijp dat er op de man gespeeld wordt (Weyts), maar het is het beleid dat in de regeringsnota/onderhandelingsakkoord staat. Dus zelfs al was de post naar een VLD'er of een CDV'er gegaan, het concrete beleid had er niet speciaal anders uitgezien.
De regeringen hebben ook een opdracht, tenzij u daar tegen bent, om het aantal verkeersslachtoffers (doden & gewonden) naar beneden te halen. Het is niet echt een verrassing dat een ongeval bij 90km/h meer schade (zowel materieel als fysiek) veroorzaakt, dan datzelfde ongeval bij 70km/h.
De lagere snelheid zorgt ook voor een kortere (in meters uitgedrukt) reactietijd. Aan 90km/h leg je per seconde 25meter af, aan 70km/h is dat 19m. De reactietijd is ongeveer 2seconden, oftewel 50m vs 39m. Alleen dat al (los van de impact aan 90 vs 70) is een enorm verschil.
Het invoeren van trajectcontroles streeft hetzelfde doel na: minder verkeersdoden. Vroeger had je op de E40 net voor Leuven een flitspaal staan die voor meer onveiligheid zorgde door het sterke afremmen dan dat ie voor veiligheid zorgde: er gebeurden heel vaak ongevallen. Dus liever TC dan een FP.
De opmerking over veel meer verkeer is terecht. Zoals bij alles: hoe groter de saturatie of het gebruik, hoe meer beheertools je nodig hebt om alles in goede banen te leiden. Vroeger steeg het aantal slachtoffers in het verkeer met het verkeer mee. Die trend is gekeerd, maar nu moeten de absolute cijfers nog naar beneden.
Ik ben ook niet naïef, de FP's of TC's brengen ook heel wat geld in het laatje.

Overigens bestaat het beleid uit meer dan enkel FP's en TC's plaatsen of het verlagen van de snelheid. Er wordt ook geïnvesteerd in het verbeteren van de infrastructuur: betere rijweg, overzichtelijkere situaties, ...
Uit mijn omgeving:
> ondertunneling kruispunt op de ring van Lier (waar Louis Neefs zichzelf in de vernieling gereden heeft), om zo doorgaand en lokaal verkeer te scheiden
> heraanleg N10 (Lier - Aarschot) met gescheiden fietspaden
En op lokaal niveau wordt er ook geïnvesteerd in betere weginrichting.

Er is dus geen mirakeloplossing, maar werven op vele fronten, om zo het aantal doden naar beneden te krijgen.
Vergelijk maar eens met Nederland of Duitsland: daar ligt het aantal doden (per inwoners) beduidend lager.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Slafes schreef:Wanneer een peiling deden bleek dat de meerderheid voorstander was van overal 70 zonder borden.
Die dan vervolgens de regels niet kennen en 50 rijden omdat er geen bord staat :bang:

Ik ben meer voor trajectcontroles dan voor flitspalen omdat bestuurders zo niet in de remmen zullen gaan plots, maar ik vrees dat veel mensen daar een pak onder de toegelaten snelheid gaan rijden "om toch maar niet geflitst te worden". Je weet wel, die mensen die braaf 120 rijden op de autostrade maar in de rem vliegen en naar 100 gaan als er een flitspaal staat :roll: . Ik kan mis zijn natuurlijk, maar dat heb ik tot nu toe al wat gemerkt op de trajectcontroles die ik passeer. Nog steeds beter dan even snel remmen en dan weer gasgeven natuurlijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Het invoeren van trajectcontroles streeft hetzelfde doel na: minder verkeersdoden.
Een beetje een naieve stelling... iemand rijdt zich te pletter tegen 100 km/u waar hij maar 70 km/u mocht... die FP of TC gaat dat heus niet oplossen.

Het probleem zit hem ook niet bij iemand die 130 km/u op de autostrade rijdt... wel bij de "varkens" die rechts inhalen (ook al rijdt er iemand onterecht op het linkerbaanvak) en constant slalommen, of gewoon bij mensen met een gebrek aan rijervaring (die slechts één keer per maand buiten komen).

Dergelijke dingen kan je niet zomaar oplossen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Laten we hopen dat het "domme" politiewerk (een camera bemannen) wordt overgedragen aan machines (automatisatie), zodat de politie tijd krijgt om de resterende overtredingen vast te stellen: pechstrook rijden, witte lijn of arcering negeren, slalomen, ...

Er zullen minder mensen 130km/h rijden waar 100 mag, enerzijds omdat het geld gaat kosten anderzijds omdat het omliggende verkeer ook "maar" 100 rijdt.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Het probleem zit hem ook niet bij iemand die 130 km/u op de autostrade rijdt... wel bij de "varkens" die rechts inhalen (ook al rijdt er iemand onterecht op het linkerbaanvak) en constant slalommen
Wow daar! Ik voel mij aangesproken, want ik zou zeggen dat ik na een tijd wel mijn geduld verlies wanneer ik weet dat iemand opzij kan, maar dat weigert te doen uit luiheid (of andere reden). De wetgeving verplicht rechts aan te houden; als iemand anders dat niet doet tot ergernis en nadeel van derden, dan is die persoon zeer erg in fout!

Dan is er ook nog iets als de linkerrijstrook die overvol is, niet enkel omdat het druk is op de baan, maar omdat er een bende kiekens in het midden blijven rijden (ipv rechts waar niemand rijdt), waardoor iedereen die hen voorbij wil (en dat is bijna 90% zeg ik u!) allemaal links moeten rijden. Gevolg: links bomvol met kettingsbotingsgevaar, rechts praktisch nul-de-botten aan verkeer, en dan in het midden enkele kiekens die graag rijden zonder zich iets aan te trekken van een ander of hun omgeving, want je ziet hen bij wijze van voorbeeld 'wakker worden' wanneer ze een voorbijstekende vrachtwagen zelf voorbij willen steken, doordat ze eerst remmen omdat ze anders tegen die vrachtwagen zouden botsen, dan hun spiegels te checken (wat ze eigenlijk DE HELE TIJD zouden moeten doen!) en dan zich aan 95km/u naar links te smijten en zo het aankomende verkeer hinderen.

Soit, net zoals bij het rondlopen in winkels erger ik mij steen-f***-dood aan mensen die NIET OPLETTEN en GEEN REKENING HOUDEN met andere mensen waarmee zij de autobaan of de winkelvloer delen. Kust mijn kloten, zulke mensen!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

James. schreef:
r2504 schreef:Het probleem zit hem ook niet bij iemand die 130 km/u op de autostrade rijdt... wel bij de "varkens" die rechts inhalen (ook al rijdt er iemand onterecht op het linkerbaanvak) en constant slalommen
Wow daar! Ik voel mij aangesproken, want ik zou zeggen dat ik na een tijd wel mijn geduld verlies wanneer ik weet dat iemand opzij kan, maar dat weigert te doen uit luiheid (of andere reden). De wetgeving verplicht rechts aan te houden; als iemand anders dat niet doet tot ergernis en nadeel van derden, dan is die persoon zeer erg in fout!
Boete rechts inhalen: €150 (makkelijk vast te stellen)
Boete middenbaanvakrijden: €60 (moeilijk vast te stellen)

In file mag je trouwens links en rechts voorbijsteken, maar wat is een file?
Autosnelweg: 120km/h
druk verkeer en 100 km/h, is dat file?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Wow daar! Ik voel mij aangesproken, want ik zou zeggen dat ik na een tijd wel mijn geduld verlies wanneer ik weet dat iemand opzij kan, maar dat weigert te doen uit luiheid (of andere reden). De wetgeving verplicht rechts aan te houden; als iemand anders dat niet doet tot ergernis en nadeel van derden, dan is die persoon zeer erg in fout!
Voel je gerust aangesproken want ik heb het dan ook tegen jou :lol:

Het feit dat iemand anders een overtreding begaat geeft jou GEEN recht om een nog grote overtreding te begaan :nono:

Ik zou zeggen... kweek geduld en blijf er netjes (op een veilige afstand) achter.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

heist_175 schreef:Boete rechts inhalen: €150 (makkelijk vast te stellen)
Boete middenbaanvakrijden: €60 (moeilijk vast te stellen)
Ik zou het leuker vinden als die tweede veel zwaarder beboet zou worden dan nu het geval is. 8) Even erg als door (net) rood rijden; direct €165, pataat.
r2504 schreef:Het feit dat iemand anders een overtreding begaat geeft jou GEEN recht om een nog grote overtreding te begaan :nono:
Ik beweer dan ook niet dat ik het recht heb, waarom zeg je dat nu weer?

Ik ben niet ongeduldig trouwens; als ik zie dat iemand niet opzij kan, dan blijf ik er braaf achter rijden aan een deftige afstand. Wanneer die echter zeeën van ruimte heeft om rechts aan te sluiten en weigert opzij te gaan, dan kan ik na tien seconden wel beginnen duwen, en terecht! Als dat dan nog niet helpt, tja...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef: In file mag je trouwens links en rechts voorbijsteken, maar wat is een file?
Autosnelweg: 120km/h
druk verkeer en 100 km/h, is dat file?
Dit dus, want ik steek in mijn ogen niet rechts voorbij. Maar als ik 110 a 120 rij op het rechtse vak en de midden en linker strook vertragen naar 100 terwijl de rechtse nog vrij is ga ik niet plots in de remmen schieten maar blijf ik toch mijn vak volgen aan de snelheid die kan (en toegelaten is). Maar in theorie is dat dus rechts inhalen en ik denk dat dat nog niet onder file-vorming valt.
Zelfde als ik op de E40 richting Brussel ga van Leuven, daar zijn 4 stroken. Als je mooi rechts rijd zou je eigenlijk vaak 3! vakken naar links moeten opschuiven om er terug 3 naar rechts te gaan omdat sommigen om een of andere reden op de derde strook rijden. Nooit gesnapt waarom. Eigenlijk steek je dan rechts voorbij ook al zit er een strook tussen, maar 3 stroken opschuiven om een wagen in te halen is in mijn ogen veel gevaarlijker dan.

Voor de rest blijf ik er gewoon achter en doe een teken als hij in zen spiegel kijkt. Toch soms zonde hoeveel vrije onbenutte ruimte er is op de banen hierdoor.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

MClaeys schreef:Dit dus, want ik steek in mijn ogen niet rechts voorbij. Maar als ik 110 a 120 rij op het rechtse vak en de midden en linker strook vertragen naar 100 terwijl de rechtse nog vrij is ga ik niet plots in de remmen schieten maar blijf ik toch mijn vak volgen aan de snelheid die kan (en toegelaten is). Maar in theorie is dat dus rechts inhalen en ik denk dat dat nog niet onder file-vorming valt.
Op papier haal je niet rechts in als je niet van baanvak wisselt maar gewoon in je baanvak blijft. Rechts inhalen is gedefinieerd als manoeuvre, dus met opzij gaan en terugkeren naar je oorspronkelijk vak. Blijf je gewoon doorrijden en steek je zo iemand rechts voorbij, is dat *technisch gezien* niet rechts inhalen en kan je daar in principe niet voor beboet worden.

Ik zie dezelfde situatie ook constant op de E313 net voor Wommelgem: drie baanvakken, rechts praktisch leeg en iedereen in het middenvak. Ik passeer er dan nog voornamelijk op zaterdag, wanneer er praktisch geen camions op de baan zijn dus da's ook al geen excuus.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Ik beweer dan ook niet dat ik het recht heb, waarom zeg je dat nu weer?
Noem het hoe je wil, het recht hebben, het effectief doen... want die indruk gaf je met je posting.
James. schreef:en weigert opzij te gaan, dan kan ik na tien seconden wel beginnen duwen, en terecht! Als dat dan nog niet helpt, tja...
Duwen is eveneens asociaal rijgedrag... wederom geef je de indruk dat je dat doet omdat iemand anders ook asociaal is. Uiteindelijk ben je dus niet beter dan de linkervak rijder wat mij betreft !
MClaeys schreef:maar 3 stroken opschuiven om een wagen in te halen is in mijn ogen veel gevaarlijker dan.
Volgens mij staat er ook ergens in de wetgeving dat je het aantal manoeuvres moet beperken... wat vaak andere dingen (zoals constant rechts rijden) tegenspreekt. Persoonlijk zal ik dus ook vaak op het middelste rijvak blijven rijden om te vermijden dat ik constant van baanvak moet veranderen vanwege de tragere vrachtwagens.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

butskristof schreef:Op papier haal je niet rechts in als je niet van baanvak wisselt maar gewoon in je baanvak blijft. Rechts inhalen is gedefinieerd als manoeuvre, dus met opzij gaan en terugkeren naar je oorspronkelijk vak.
De vraag is dan of een agent het ook zo zwart wit bekijkt, want zo lijkt mij dat inderdaad correct, dat wisselen van baanvak een vereiste is. Nog nooit bekeuring gekregen, maar misschien moet ik het toch eens proberen als er een comby op het linker vak rijd en dat als verdediging gebruiken :).
r2504 schreef:Persoonlijk zal ik dus ook vaak op het middelste rijvak blijven rijden om te vermijden dat ik constant van baanvak moet veranderen vanwege de tragere vrachtwagens.
Daar heb ik een 10 seconden regel voor, geraak ik binnen de 10 seconden voorbij het volgende obstakel dan doe ik de moeite niet, anders wel. Anders gedraag ik mezelf als een van men grootste frustraties (naast sms-ers achter het stuur), zou nogal hypocriet zijn.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

MClaeys schreef:De vraag is dan of een agent het ook zo zwart wit bekijkt, want zo lijkt mij dat inderdaad correct, dat wisselen van baanvak een vereiste is. Nog nooit bekeuring gekregen, maar misschien moet ik het toch eens proberen als er een comby op het linker vak rijd en dat als verdediging gebruiken :).
De agent zelf misschien niet, maar de rechtbank waarschijnlijk wel. Of het de moeite waard is, is natuurlijk een andere kwestie.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Een beetje een naieve stelling... iemand rijdt zich te pletter tegen 100 km/u waar hij maar 70 km/u mocht... die FP of TC gaat dat heus niet oplossen.
Exact. Die hielden zich zo al niet aan de toegelaten snelheid. Is de hoop dan dat als ze 120 doen in een zone 70, ze mss maar 100 gaan doen in een zone 50?
butskristof schreef:Op papier haal je niet rechts in als je niet van baanvak wisselt maar gewoon in je baanvak blijft. Rechts inhalen is gedefinieerd als manoeuvre, dus met opzij gaan en terugkeren naar je oorspronkelijk vak. Blijf je gewoon doorrijden en steek je zo iemand rechts voorbij, is dat *technisch gezien* niet rechts inhalen en kan je daar in principe niet voor beboet worden.
Eh, nee dus.
Rechts passeren is ook inhalen.
De verkeerswet definieert inhalen niet exact voor zover ik gevonden heb, maar maakt direct een "dit is niet rechts inhalen" uitzondering voor banen waar men voorsorteerpijlen volgt.
Het feit dat die uitzondering erin zit, betekent dat de wetgever (terecht) langs rechts "passeren" ook als inhalen beschouwt.

r2504 schreef:
James. schreef:en weigert opzij te gaan, dan kan ik na tien seconden wel beginnen duwen, en terecht! Als dat dan nog niet helpt, tja...
Duwen is eveneens asociaal rijgedrag... wederom geef je de indruk dat je dat doet omdat iemand anders ook asociaal is. Uiteindelijk ben je dus niet beter dan de linkervak rijder wat mij betreft !
Duwen mag idd ook niet.
Als ik een camion die 115 doet tegen 120 inhaal en iemand begint vanachter te duwen omdat je 130 (of meer) aan het doen was en het staat je niet aan dat dit manoeuver een tijdje duurt, dan ga ik gelijk aan 115 rijden.
Tenslotte rij ik 120, en kan ik dus theoretisch gezien het verkeer niet ophouden want ik rij aan de toegelaten maximumsnelheid.
Nu, meestal is dat een kwestie van "leven en laten leven" en ga ik wel effe opzij voor laagvliegers, maar als ze al van ver met hun lichten beginnen flashen of hun linkerpinker opzetten, dan breek ik gelijk toch ook effe het record bomparijden door supertraag uit te voegen naar rechts, liefst met nog effe vertragen, pinker opzetten, en dan in gletsjerstijl van rijstrook te veranderen.

Ik krijg soms echt zin om ns een dashcam (of mss 2, dan is de achterruit ook gedekt) te plaatsen en de filmpjes naar de flikken te sturen).


r2504 schreef:
MClaeys schreef:maar 3 stroken opschuiven om een wagen in te halen is in mijn ogen veel gevaarlijker dan.
Volgens mij staat er ook ergens in de wetgeving dat je het aantal manoeuvres moet beperken... wat vaak andere dingen (zoals constant rechts rijden) tegenspreekt. Persoonlijk zal ik dus ook vaak op het middelste rijvak blijven rijden om te vermijden dat ik constant van baanvak moet veranderen vanwege de tragere vrachtwagens.
Daar word ik idd ook gek van.
Als je rechts rijdt, dan moet je constant opletten voor verkeer van de oprit dat invoegt aan 90, verkeer dat uitvoegt en al tot 90 vertraagd is alvorens op de afrit te komen, camions die 90 doen, ...
Dat is dus gevaarlijk op langere afstanden, waarbij een mens al automatisch wat minder oplettend is.
Als je vervolgens constant gaat zigzaggen door een voor een die wagens in te halen, ben je gevaarlijk bezig omdat je veel manoeuvers maakt.
Komt daarbij nog dat als je durft rechts invoegen, de stroom wagens op het middenvak die dat niet doen direct aansluiten waardoor je niet meer op tijd "weg kan", moet vertragen voor de vrachtwaten, en nu nog meer last hebt met terug naar het middenvak gaan omdat je trager rijdt.
Dan is het veiliger mooi op de middenstrook te blijven; als er dus een wagen of vrachtwagen trager dan mij rijdt op de rechterstrook, en ik ben daar minder dan 200m vanaf, dan ga ik niet terug rechts invoegen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Heel grappige discussie. Iedereen geeft af op slecht rijgedrag van anderen en geeft daarbij zelf toe zware overtredingen te begaan :lol:

Men bewijst hier gewoon dat TC gewoon nodig is om de ronduit schandalige mentaliteit in het verkeer aan te pakken. Je kan Weyts een blaas vinden maar de man probeert ten minste zijn job te doen nl het verminderen van verkeersslachtoffers, dat kan je niet van al zijn collega's zeggen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Voor de middenvakrijders is er toch een perfecte oplossing? We leggen overal maar 2 baanvakken meer. :)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

En ondertussen is er alsmaar minder en minder oog voor andere overtredingen...
Over de verkeersgeleider, volle witte lijn, rechts inhalen, kinderen zonder stoeltje, wildparkeren etc etc etc.


Middenvakrijden, er is een verschil tussen zigzaggen en pertinent in het midden rijden tegen 100 als er de komende km geen enkele auto/vrachtwagen te zien is op de rechter rijstrook. Dan ga je gewoon naar rechts, ook al is die autostrade leeg. Als er dan toch ene beslist om door te geven op die lege autostrade dan loop je zelf al veel minder risico dat'm tegen u knalt...


En euhm ITNetadmin, met uw gedrag ga je mogelijks zelf ook in overtreding.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /174-art16
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
'k Heb al menig moraal ridder gezien die zelf zeer zware verkeersovertredingen maakt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Onlangs las ik ergens een artikel (ik zal het posten als ik het terug vind) over een project in Zweden waar ze op bepaalde trajecten een tijdje de mensen de snelheid lieten rijden die ze acceptabel achten en lieten ze het verkeer zijn eigen "flow" gaan. De snelheden werden geregistreerd en daaruit werd dan de snelheidsbeperking op bepaald. Hier bij ons is het een heel raar proces dat tot zulke beslissingen komt als het om snelheidslimieten gaat.

Ik lees hier dus over verschillende plaatsen met absurde snelheidslimieten en zo kan ik er nog eentje bij vermelden. Op de Scheldelaan in Antwerpen was jarenlang 90 km/u de limiet. Na de invoering van de 70 km/u regeling hebben ze ook de snelheid op die Scheldelaan naar omlaag gebracht en hebben ze ook alle borden moeten vervangen want zonder borden mag je daar eigenlijk 120 km/u rijden.

Nu moet je weten dat er heel veel haven vrachtverkeer over die Scheldelaan rijdt en wat je nu krijgt is dat, als je conistent de snelheidslimiet respecteert, gegarandeerd een vrachtwagen hebt die in je bumper hangt of voorbij steekt. Het is er een pak gevaarlijker op geworden. Ok, die vrachtwagens zouden zich ook aan de limiet moeten houden... maar eerlijk onder ons gezegd is die limiet van 70 km/u volledig van de pot gerukt.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

raf1 schreef:
Eekhoorn schreef:Wat nog alweer zo schandelijk is dat is dat het alweer alleen in Vlaanderen is.
Lol, eigen schuld, dikke bult. Hoe meer Vlaamse bevoegdheden, hoe meer Wallonië en Brussel ook hun eigen goesting kunnen doen.
Als je dit schandelijk vindt, dan stem je toch niet op partijen die pleiten voor meer Vlaamse bevoegdheden?
CD&Vlaams, Vlaams Belang, N-Vlaamse-A Open-Vlaamse-LD, allemaal even imbeciel op dat gebied. Je vraagt uitdrukkelijk om België uit te kleden en merkt daarna dat de Vlaamse overheid een nog veel grotere pestkop is. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.

Binnenkort worden winterbanden misschien verplicht in Wallonië en niet in Vlaanderen, dat gaat nog meer lachen worden.
Hier zit je fout; het VB is bv tegen rekeningrijden en heeft alvast ook die obsessie niet van dienen Weyts.
Het VB wil ook meteen een Onafhankelijk Vlaanderen, de anderen niet en zeker de cd&v belgicisten niet.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

En denk je dat je in een onafhankelijk Vlaanderen geen controle meer gaat hebben van de overheid? Dat dan plots alle flitspalen zullen omgehakt worden? En dat je minder gaat betalen aan diezelfde overheid omdat er dan zekere tranferts weg vallen? In diezelfde logica stel ik dan ironisch voor om Antwerpen af te splitsen van de rest van Vlaanderen (en zeker Oost-Vlaanderen) omdat een deel van de welvaart van Antwerpen naar de vier windstreken vloeit... :bang:

"Wat we zelf doen, doen we beter" is telkens in het nadeel van Jan Modaal geweest.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

thamar schreef:En euhm ITNetadmin, met uw gedrag ga je mogelijks zelf ook in overtreding.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /174-art16
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
'k Heb al menig moraal ridder gezien die zelf zeer zware verkeersovertredingen maakt.
Mag ik effe verder citeren uit artikel 16.6? (ik had de quote verwacht :-) )
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
De definitie van "onmiddellijk" en "inhalen" is natuurlijk subjectief.
Ik kan bv al vanaf meer dan 100m voor mijn in te halen doelwit het linker (of midden) baanvak betreden, dat rijdt immers vlot.
Na het inhalen, wacht ik tot ik een 50tal meter voor lig alvorens ik terug invoeg.
Ik heb zelf ook een hekel aan autos die net voor je neus terug invoegen na het inhalen, want dan moet je afremmen, dus doe ik dat ook niet bij anderen.
Intussen kan het zijn dat ik de volgende wagen al tot op 100m genaderd ben, of net niet, waardoor het onzinnig en gevaarlijk zou zijn om te gaan slalommen door rechts in te voegen en meteen weer terug op het linker/midden rijvak plaats te nemen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Dat is dan aan rechter om te oordelen, maar gesteld de handeling dat jij een klein beetje vertraagd om de andere toch nog extra te hinderen en dan aan je slakkengangetje verdergaat tot de volgende in te halen tja...

Wete, als er zijn die lopen jagen en vliegen he, laat ze doen. Ooit komen ze een boom tegen met hun naam op. Maar ga niet zelf voor politieagentje spelen, op een dag doe je het bij de verkeerde die je in de decor rijdt met alle mogelijke gevolgen van dien.
En dan zegt die " 'k zag een konijn waarvoor ik naar 30 per uur diende te vertragen"
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Men bewijst hier gewoon dat TC gewoon nodig is om de ronduit schandalige mentaliteit in het verkeer aan te pakken.
Alsof die mentaliteit enkel en alléén te maken heeft met snelheid :bang: De meeste gevaarlijke dingen die ik zie staan zelfs volledig los van snelheid.
Slafes schreef:Voor de middenvakrijders is er toch een perfecte oplossing? We leggen overal maar 2 baanvakken meer. :)
Pfff... daar is men reeds volop mee bezig op gewestwegen... Zandhoven - Zoersel is zo'n voorbeeld. Af en toe eens 2 x 2 met als gevolg dat het op dat kort stukje waar inhalen mogelijk is puur racen is om je dan nog net terug te kunnen invoegen... begrijpe wie begrijpe kan, waarschijnlijk weer één of andere "verkeersdeskundige " die dat bedacht heeft.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

Dernet; 2 camions die naast elkaar geruime tijd bleven rijden. Flikken gezien, reden gewoon door, echt erg.

Petrol man leer eens lezen,ppff.

Alles wat er nu is zal men niet zomaar gaan weghalen, heb ik nergens gezegd.
Ik zeg wel dat het VB bv geen voorstander is van rekeningrijden en noem maar op, dat zij ook tegen de obsessie van Weyts zijn om blindelings overal (bijna) alle banen naar 50 en 70 te gaan leggen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Men bewijst hier gewoon dat TC gewoon nodig is om de ronduit schandalige mentaliteit in het verkeer aan te pakken.
Alsof die mentaliteit enkel en alléén te maken heeft met snelheid :bang: De meeste gevaarlijke dingen die ik zie staan zelfs volledig los van snelheid.
En waar beweer ik dat dan? Snelheid is 1 factor die de gevolgen ernstiger maakt maar de schandalige mentaliteit bestaat uit meer dan dat.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Eekhoorn schreef:...
Petrol man leer eens lezen,ppff.
...
Eekhoorntje, mocht je min of meer de regels van de Nederlandse grammatica in je reacties toepassen, zou het voor een eenvoudige ziel als ik misschien wat begrijpelijker en aangenamer lezen zijn. Dat even terzijde dus.

Je bent zelf aan de communautaire kar beginnen trekken, terwijl verkeer ondertussen al wel een Vlaamse bevoegdheid is geworden. Je begint te propageren voor een separatistische partij, dus kan je in deze tegenstrijdigheid enig weerwerk vinden. Of heb ik dat verkeerd gelezen?
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

MClaeys schreef:Daar heb ik een 10 seconden regel voor, geraak ik binnen de 10 seconden voorbij het volgende obstakel dan doe ik de moeite niet, anders wel. Anders gedraag ik mezelf als een van men grootste frustraties (naast sms-ers achter het stuur), zou nogal hypocriet zijn.
Ha, ik heb toevallig mijzelf exact dezelfde regel opgelegd. Als men rechts kon invoegen en daar blijven rijden voor minstens tien seconden, dan doet men dat beter ook, is mijn idee. Helaas spreekt de wetgeving niet over absolute hoeveelheden.
r2504 schreef:Duwen is eveneens asociaal rijgedrag... wederom geef je de indruk dat je dat doet omdat iemand anders ook asociaal is. Uiteindelijk ben je dus niet beter dan de linkervak rijder wat mij betreft !
Mensen die zich asociaal gedragen mogen niks beters verwachten van een ander, dus mij niet gelaten.

Ik ben beter omdat ik (hopelijk) een ander niet lap wat ik zelf irritant vind in het verkeer. 8)
ITnetadmin schreef:
r2504 schreef: Duwen is eveneens asociaal rijgedrag... wederom geef je de indruk dat je dat doet omdat iemand anders ook asociaal is. Uiteindelijk ben je dus niet beter dan de linkervak rijder wat mij betreft !
Duwen mag idd ook niet.
Als ik een camion die 115 doet tegen 120 inhaal en iemand begint vanachter te duwen omdat je 130 (of meer) aan het doen was en het staat je niet aan dat dit manoeuver een tijdje duurt, dan ga ik gelijk aan 115 rijden.
Tenslotte rij ik 120, en kan ik dus theoretisch gezien het verkeer niet ophouden want ik rij aan de toegelaten maximumsnelheid.
Nu, meestal is dat een kwestie van "leven en laten leven" en ga ik wel effe opzij voor laagvliegers, maar als ze al van ver met hun lichten beginnen flashen of hun linkerpinker opzetten, dan breek ik gelijk toch ook effe het record bomparijden door supertraag uit te voegen naar rechts, liefst met nog effe vertragen, pinker opzetten, en dan in gletsjerstijl van rijstrook te veranderen.
Het ging niet over mensen die komen plakken ongeacht of ge zelf maximumsnelheid rijdt of niet uit de weg kunt, het ging over mensen die na 10 seconden de ruimte gehad te hebben nog steeds niet uit eigen beweging opzij gaan. Dan moet er uiteraard worden gewezen op de mogelijheid middels duwen. Hoe anders? Naar links pinken blijven ze negeren of flikkeren met de lichten maakt hen alleen maar irritanter.
MClaeys schreef:Toch soms zonde hoeveel vrije onbenutte ruimte er is op de banen hierdoor.
Inderdaad, mensen beseffen niet hoeveel extra file of vertraging veroorzaken door zich zoveel ruimte of luie tijd te gunnen op de baan of bij verkeerslichten. De baan (of een verkeerslicht) heeft eindige capaciteit, doe iedereen een plezier en DOE DE FUUK VOORT. Ik ben altijd snel weg bij groen licht, want mijn idee is: als ik dat NIET doe, dan staan er door mij die vijf laatste auto's die er nu wél zijn door geraakt weer voor dat rode licht, en zo voort en zo verder tot het groeit tot een heuse opstopping of file.

EDIT: een andere mijner meningen is dat mensen die NIET voort doen in het verkeer, vaker voor ongelukken zorgen, want het zijn zij die door niet voort te doen veel minder aandachtig zijn voor het verkeer. Het type dat zit te dromen voor zijn stuur, of het type dat liever lameert met zijn passagier dan te RIJDEN. Zij letten niet de hele tijd op, zij zijn zich niet bewust van welke wagens of andere obstakels zich in hun omgeving bevinden, zij zijn het soort dat telkens bijna te laat remt wanneer het rijvak ineens fel moet vertragen. Amai, van polarisering gesproken kan dit wel tellen. :cop:
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

De grootste oorzaken van ongevallen zijn onervarenheid, roekeloosheid en domheid en ook nog alcohol en drugs en af en toe eens door snelheid.
Ben zelf ook jong geweest. De meeste (zware) ongevallen gebeuren door jongeren en dat bedoel ik met vooral onervarenheid en roekeloos zijn.

Niet ver van mijn deur gebeurde er een zwaar accident; ene clown die in een zeer lichte bocht aan 90 naar de andere kant vloog en dacht ik 2 jongere mee graaide , op slag dood. Wat zegt men opt nieuws? Dat het overdrevensnelheid was? Ik ben al zeker 1000 keren der gepasseerd met de wagen op die baan, aan zelfs 100 per uur (je mag er 70 en nu zelfs maar 50 meer lol), onmogelijk dat je aan 90 op de andere baan terecht komt. Dus dat was nonsens dat het aan de snelheid lag dat die meiden er nu niet meer zijn.
De man had gedronken bleek en ik ben er zeker van dat die mss nog met wat anders bezig zat, mss met de gsm of iets anders of andere reden.
En zo wordt het dan geregistreerd; overdreven snelheid, hopla, weer eentje in de database en dan heb je mensen als Weyts en nog anderen die dat misbruiken om hun zoveelste pestcontroles te gaan goedpraten en te misbruiken.

Ene die ik ken had tijdje geleden een accident veroorzaakt omdat ie met zijne gsm bezig zat tijdens het rijden, idioten zijn het.
Dus men mag me eens vertellen hoe de zoveelste trajectcontrole/flitspaal dat probleem zal oplossen?

Eergisteren ging ik bij ne maat in Zulte; op de autosnelweg 2 camions naast elkaar, om ter traagste, heel de boel zitten op te houden, 90 per uur opt 2de vak, ik kan u zeggen, je moet vele mensen eens rare maneuvers zien maken,ppff. De flikken zijn die gepasseerd, ze deden nikske, ongeloofelijk toch.

Ik droom en blijf ervan dromen dat ik ooit eens genoeg geld zal winnen, dat zou mijne stress en leven een stuk leuker en aangenamer maken, dat ik meer kan ontspannen, veel meer hier kan weg zijn, meer gewoon de taxi kan nemen enz... Ik heb al met heel wat belgen op reis gesproken die zijn verhuisd of een zaak in bv Spanje zijn begonnen en ze gaven meestal de 2 zelfde redenen op; ze zouden daar minder bestolen worden en ze vinden belgie te stresserend, kan hen geen ongelijk geven. Dat hoor je ook vaak in met 4 in bed , belgen die elders een zaak hebben.
Eens mens zou zich ook daardoor veel minder ergeren en minder zorgen maken, ik zou zeggen doe maar jongens, ik heb der weinig tot geene last meer van, blijf maar de onnozelaars uithangen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 25 jun 2017, 00:12, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”