Geen internetverbinding? Dan geen bouwvergunning

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

bruma schreef:Maak het inderdaad verplicht(?) maar dan liefst met een budgetmodel zodat de sukkelaars die geen budget kunnen, of geleerd hebben te kunnen, er de dupe niet van zijn anders lopen hun dulden nog hoger op.
Ik begrijp jouw post niet hoor.
De wet zegt niets over een internet aansluiting, en zeker niet dat elk huis over een internet abonnement moet beschikken

Lees eens de correcte uitleg die raf1 hierboven al gaf:
raf1 schreef:De regel gaat over de verplichting om binnenhuisbekabeling of draadloos te voorzien die minimum 30 Mbps aankan tot aan het netwerkaansluitpunt of NTP.
In appartementsgebouwen moet bijkomend een gemeenschappelijk toegangspunt/ruimte zijn waar de telecomoperatoren hun invoerkabel kunnen binnenbrengen en (holle) stijgleidingen naar alle individuele appartementen.
Het gaat er dus over dat je een binneninstallatie moet voorzien, zodat de bewoner later geen zotte kosten moet doen om internet te kunnen aanvragen.
  • - Hoe die binneninstallatie er moet uitzien is niet bepaald, zolang deze maar geschikt is voor breedband (definitie: 30 mpbs+).
    - de binneninstallatie moet vertrekken vanaf een aansluitpunt waar de ISP kan op aansluiten. Het mag dus een UTP kabel zijn vanaf het aansluitpunt naar een wireless access point ;)
    - de wet zegt niet dat je fysisch moet aangesloten zijn op het netwerk van een ISP, en ook niet of het voorzien moet zijn voor kabel of DSL (in sommige landen/streken van Europa is het rapste internet draadloos (fixed wireless) ...
    - voor appartementen moet er een technische ruimte zijn, toegangelijk voor ISP's, met de nodige bekabeling naar de verschillende wooneenheden.
Ik ben een huisje aan het (helpen) renoveren voor mijn dochter:
  • - voor Telenet heb ik een (goedgekeurde) coax gelegd vanaf de technische ruimte tot aan de gevelaansluiting.
    - voor Proximus heb ik een wachtbuis, met een introductiekabel (en trekdraad), tot aan de rooilijn.
    - binnenbekabeling: vanaf de technische ruimte ligt er coax/utp naar de plaatsen waar internet/tv kan komen.
Mijn dochter heeft voor Telenet gekozen, ik ga dus Proximus niet laten aansluiten.
Maar de volgende bewoner kan dus gerust Proximus laten binnenkomen, zonder extra kosten of breek- of kapwerk (buiten het putje in de stoep).

Meer moet dat niet zijn :-)
ITnetadmin schreef:Je moet nl het recht op keuze hebben als consument, en ter bescherming van kopers en vooral huurders is dit een stap vooruit.
Deze nieuwe wet is er niet ter bescherming van de consumenten.
Maar gewoon een implementatie van een Europese richtlijn, om de doelstellingen te halen in verband met breedband internet toegang. Meer niet :-( .
Voor Europa maakt het niet uit of dit via fiber, coax, dsl, wireless, ... is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

ITnetadmin schreef:Internet is dan ook een primaire behoefte geworden, want zowat alles draait erop.
We gaan hopelijk de definitie van primaire behoeften niet herzien hoop ik. Misschien de definities er eens op na lezen?

Voor zover ik weet valt het internet nog steeds onder de sucundaire behoeften.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef: - de wet zegt niet dat je fysisch moet aangesloten zijn op het netwerk van een ISP, en ook niet of het voorzien moet zijn voor kabel of DSL (in sommige landen/streken van Europa is het rapste internet draadloos (fixed wireless) ...

[...]

Voor Europa maakt het niet uit of dit via fiber, coax, dsl, wireless, ... is.
Mijn punt is net dat ze zouden moeten verplichten om alle fysieke connecties te voorzien, en niet enkel eentje.
Totaal gemiste kans dus weer.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is plezant voor een koper of huurder als alles binnen komt. En het gezond verstand zegt dat als je toch aan het graven bent, dat je de nodige wachtbuizen voorziet. Maar verplichten om alles binnen te leggen? Komaan zeg. Dat kan ook gewoonweg niet, vandaar dat ze het enkel kunnen afdwingen via de bouwvergunning. Met toekomstige bewoners of huurders, die nu niet bestaan, moet ik toch geen rekening houden?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Als ze dan toch iets verplichten is een degelijke wachtbuis beter om te verplichten. Tot aan de perseelgrens met een trekdraad of weet ik veel wat er in. Daar kunt ge dan indien nodig door schuiven wat je wil. Geen onverwachte breekwerken meer nodig en als de technologie zich aanpast en je wil toch op de kar springen ben je meteen ook voorzien. Maar eigenlijk hebben ze niks te verplichten, wie geen internet wil en het later toch wil moet dan ook rekening houden met het feit dat er gebroken moet worden moesten ze van gedachten veranderen (of draadloos werken, wat voor simpel gebruik zeker een alternatief is).
Gebruikersavatar
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 maa 2004, 20:11
Locatie: Zulte
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Hier de concrete teksten:

- voorstel gewestelijke stedenbouwkundige verordening
- de toelichtende nota
- het advies van de SARO

Over het besluit dient nog het advies van de Raad van State worden ingewonnen.
Just enjoy life and don't whine about it.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je bent toch al langer verplicht zo'n "bocht" te plaatsen in je huis voor nutsvoorzieningen ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

MClaeys schreef:Als ze dan toch iets verplichten is een degelijke wachtbuis beter om te verplichten. Tot aan de perseelgrens met een trekdraad of weet ik veel wat er in. Daar kunt ge dan indien nodig door schuiven wat je wil. Geen onverwachte breekwerken meer nodig en als de technologie zich aanpast en je wil toch op de kar springen ben je meteen ook voorzien. Maar eigenlijk hebben ze niks te verplichten, wie geen internet wil en het later toch wil moet dan ook rekening houden met het feit dat er gebroken moet worden moesten ze van gedachten veranderen (of draadloos werken, wat voor simpel gebruik zeker een alternatief is).
Volledig mee akkoord.

Als ik de wettekst zo lees gaat het zelfs veel verder en moet je binnenhuisinfrastructuur breedband voorzien tot aan het aansluitpunt en dat is voor mij een brug te ver. Dat is gemoei voorbij de voordeur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het is maar hoe je het leest... een plastic buis tot binnen is ook "infrastructuur" voorzien.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Je bent toch al langer verplicht zo'n "bocht" te plaatsen in je huis voor nutsvoorzieningen ?
Wel hier wil ik wel even mijn ervaring op delen.
Zelf gebouwd in 1988 net voor de energiesysteem. Alle regels gerespecteerd met afzonderlijke wachtbuizen. Gekozen om enkel Eli aan te sluiten. In 2002 overwogen om toch gas aan te sluiten maar een niet gekregen van toen nog Electrabel. Reden: er zit geen energiesteen en die buis die er zit is niet volgens de norm.
Wat moest ik doen indien ik had wou: put van 1*1*1 aan rooilijn, iedentieke put net voor garagepoort en nog eentje in de garage. Wat deden zij: stukje van de buis afzagen net voor de poort en net voor het verticaal komen van mijn wachtbuizen. Reden zij wouden een andere bocht gebruiken.
Ik heb ze bedankt en een warmtepomp geïnstalleerd in 2004.

Met voorzieningen nu voor ver in de toekomst hou ik geen rekening meer.

Immers dochter is verhuisd. TN moest aangesloten worden, luchtleidig langs rijhuizen. Ze heeft NIET mogen kiezen waar de coach binnen mocht komen, TN heeft dit eenzijdig zonder inspraak zelf beslist. En dat zou je dan moeten weten op voorhand?
1m naast waar ze binnen gekomen zijn met de coach hangt al de witte modem.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”