Turks referendum

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:...Sommige mensen zien overal racisme... behalve waar ze het moeten zien (oa. Unia) !
Racisme loert dan ook altijd om de hoek. Veralgemening is zo'n eerste stap in die richting. Hoe sommigen hier gehele bevolkingsgroepen over dezelfde kam scheren vind ik ronduit walgelijk.

Misschien moeten sommigen eens de gedragsregels van dit forum erop nalezen. Taak van de Mods om dat in het oog te houden, tenzij ze hun eigen regels met de voeten treden...
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

Ik zie niemand iedereen over dezelfde kam scheren.
Niet alle Turken stemden ja dus het zou niet correct zijn om te zeggen ze allen dezelfde zijn.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het gaat hem niet alleen om de Turken. Veralgemening is maar een begin. De toon die gezet wordt is er één van "Het is er weer zo eentje", etc. en brengt nulwaarde bij aan dit debat.

Even terug on-topic.

Ik begrijp de verontwaardiging eigenlijk niet goed. Die uitslag zag je toch gewoon aankomen? Hebben we zelf ook geen boter op het hoofd? Nog voor Erdogan aan de macht was, werd er al druk gespeculeerd vanuit Europa om Turkije in de EU op te nemen. Zuiver uit marktoverwegingen uiteraard. Een vette kluif om goedkoop te produceren en te exporteren. Wat de eventuele culturele gevolgen achteraf zouden zijn van een wel of niet toetreding werd volledig genegeerd. En toen gingen er al terecht of onterecht stemmen op dat Turkije cultureel teveel verschilde van de rest van Europa en werd er neer gekeken op de Turkse bevolking.

Als er dan één of andere slimme mafketel op het idee komt om de nationalistische toer op te gaan, heb je natuurlijk een hele gefrustreerde aanhang achter je staan en kan je quasi alles. De geschiedenis herhaalt zich keer op keer. Frustratie en onderdrukking zijn de hoofdingrediënten om een hele bevolking te misleiden. Wie dan de oorzaak is van die onderdrukking en frustratie zijn minstens even schuldig als diegene die dan naar de macht grijpt.

Het idee van toetreding had nooit geopperd mogen zijn. Eerst leren stappen en dan lopen hé. Een deel van de Turkse bevolking was al goed op weg, maar komt nu in een nachtmerrie terecht. En nu is het te laat.

Het alleen op de Islam steken, is heel kort door de bocht. Het is een werktuig, zeker, maar één van de velen. Het socio-economisch kluwen zit iets strakker in elkaar.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is datzelfde EU toetreden van een aantal oostbloklanden (en dan vooral het Schengen toetreden) dat een voedingsbodem is voor nationalisten die bang zijn voor economische ondergang.

Niet geheel onterecht, volgens mij, want als je vrij verkeer van personen en diensten toelaat tussen een land waar (hypothetische cijfers om makkelijk te rekenen) een minimumloon ongeveer 250 euro bedraagt, en een land waar datzelfde minimumloon tegen de 1000 euro is, en die mensen kunnen dus via constructies in het rijkere land (enfin, het land met de duurdere levensstandaard) gaan werken voor 500 euro, dan kan dat rijke land met zijn inwoners daar niet tegen concurreren.
Dat effect verergert nog ns wanneer bedrijven (uiteraard) hun fabricages gaan verplaatsen naar dat lagereloonland, waar wss niet alleen het loon maar ook de voorschriften minder zijn.

Open grenzen vereisen een ietwat gelijkwaardige cultuur, net zoals ze een ietwat gelijkwaardige economie vereisen.
Die grenzen zijn opengezet met het idee "het is nu toch hoogconjunctuur, die landen zullen wel vanzelf welvarender worden", hetzelfde gedacht dat men met andere culturen ook heeft.

Dat kan werken, maar dan onder een resem voorwaarden. Een daarvan is "geen ghettovorming"; als buitenlanders gaan samenhokken in wijken en gemeenten om dan enclave-gewijs daar gewoon hun eigen cultuur te gaan beleven, is er van integratie geen sprake.
Dat kan werken als je een allochtoon in een lokale wijk gooit en hem onderdompelt in onze cultuur.
Net zoals dat op school goed kan werken als je een buitenlandse leerling in een autochtone klas gooit.
Maar van zodra er te veel buitenlands leerlingen zijn, werkt dat onderdompelen niet meer (je mag dat vergelijken met groepsimmuniteit, van zodra het aantal geimmuniseerden onder de 95% daalt is de immuniteit weg).
En dan trekt de autochtone massa ook nog ns weg (ik ken bv iemand die geloofde in gemengd onderwijs, maar uiteindelijk zijn zoon daar heeft weggehaald omdat die met een marrokaanse tongval Nederlands begon te spreken), waardoor je een vicieuze cirkel krijgt.

Integratie an sich is trouwens al problematisch. Want integratie vereist een aanvaarding van beide kanten, en een soort gulden middenweg.
En een seculiere samenleving zal nooit een cultuur aanvaarden die die secularisatie terugschroeft; religieuze uitzonderingen allerhande vragen kunnen dus echt niet in onze samenleving.
Diezelfde samenleving mag (ander werkwoord) trouwens nooit een cultuur aanvaarden die bepaalde maatschappelijke vrijheiden wil terugschroeven, zoals bv de gelijkheid tussen man en vrouw, de gelijkheid tussen geaardheden (oa het homohuwelijk), etc etc...

En als integratie dan een probleem vormt, door die voorbeelden, dan blijft enkel assimilatie over.
En assimilatie, het totaal verwerpen van grote delen van hun cultuur, daar is een eerste (en zelfs een tweede) generatie niet of nauwelijks klaar voor, en dat zal ze ook nooit zijn.

Als je dus aan het eind van de rit vraagt: trekken we al die immigranten nog (en dan beperk ik het tot de immigranten van een genoeg verschillende cultuur), dan is mijn antwoord "eigenlijk niet nee", omdat we er niet in slagen ze in onze cultuur onder te dompelen en op bepaalde plaatsen (bv rond het brusselse) er al scholen zijn waar de autochtone cultuur is serieuze minderheid is. En zo creeer je helemaal geen integratie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Als je dus aan het eind van de rit vraagt: trekken we al die immigranten nog (en dan beperk ik het tot de immigranten van een genoeg verschillende cultuur), dan is mijn antwoord "eigenlijk niet nee", omdat we er niet in slagen ze in onze cultuur onder te dompelen en op bepaalde plaatsen (bv rond het brusselse) er al scholen zijn waar de autochtone cultuur is serieuze minderheid is. En zo creeer je helemaal geen integratie.
Opgelet want als je zo'n dingen durft schrijven of zeggen dan moeten de mods ingrijpen en is het walgelijk volgens petrol242.

Alles gaat goed, er zijn geen problemen, ... is de boodschap die we moeten uitdragen... blijven ontkennen :bang:

Hier trouwens nog iemand (Wouter Beken CD&V) die snel komt verklaren dat het kan... http://www.standaard.be/cnt/dmf20170423_02846671 ... al zegt hij er zelf wel bij dat het een Europese islam moet zijn (terwijl die haaks op de islam staat die we kennen).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat heb je volgens mij mis.
Er zijn wel problemen, maar niet alle antwoorden zijn een oplossing van die problemen.
De grenzen sluiten klinkt goed op café, maar is heus niet de slimste zet.
Godsdienst, of specifieker de islam, verbieden idem.

Het probleem is niet godsdienst of de islam, maar wel justitie.
Telkens er een aanslag gepleegd is, of er zware problemen ergens zijn, blijkt dat de daders of schuldigen een strafblad hebben als een encyclopedie. Seponeringen, vervroegde vrijlating zonder opvolging, ... Het is justitie en de politiek die het vervolgingsbeleid uitstippelen en uitvoeren, niet de islam...
Alsof de islam u aanmoedigt om drugs of wapens te dealen :).
Net zoals dat op school goed kan werken als je een buitenlandse leerling in een autochtone klas gooit.
Maar van zodra er te veel buitenlands leerlingen zijn, werkt dat onderdompelen niet meer (je mag dat vergelijken met groepsimmuniteit, van zodra het aantal geimmuniseerden onder de 95% daalt is de immuniteit weg).
En dan trekt de autochtone massa ook nog ns weg (ik ken bv iemand die geloofde in gemengd onderwijs, maar uiteindelijk zijn zoon daar heeft weggehaald omdat die met een marrokaanse tongval Nederlands begon te spreken), waardoor je een vicieuze cirkel krijgt.
Mijn zus heeft dit jaar lesgegeven in een middelbare school in Hoboken. Lesgeven is eigenlijk niet het woord. Ze heeft nauwelijks kunnen lesgeven, omdat de klas constant op stelten stond. De directie liet begaan en mijn zus is het daar afgetrapt.
Dus problemen? Zeker wel. Maar door die kinderen (of hun ouders) hun geloof af te pakken, los je de klootzakjes mentaliteit heus niet op.

Als je dan denkt dat het enkel in migrantenwijken voorkomt, think again.
In BSO Metaal maak je gelijkaardige taferelen mee. Herinner je u de nieuwsberichten over een leerkracht die in BSO of BuSO iemand met zijn hoofd in een emmer water gestoken had? Er werd overal schande geroepen, maar off-the-record begrepen heel wat mensen zijn reactie. Dat was in een volledig witte school. Krapuul heeft niets met ras, geloof, overtuiging of cultuur te maken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Krapuul heeft niets met ras, geloof, overtuiging of cultuur te maken.
Dat is een totaal andere discussie... ik heb het hier ook niet over krapuul (al sluit het één het andere niet uit)... wel over een bevolkingsgroep die niet past in onze Westerse cultuur en vooral waarden.

Het gaat erover dat de islam gewoon een intolerante godsdienst is die enkel gericht is op het veroveren van, en een totaal gebrek heeft aan respect voor anderen. Waar deze godsdienst enkele jaren geleden de juiste weg leek op te gaan kan ik vandaag de dag alléén maar vaststellen dat men meer en meer terug grijpt naar de conservatieve kant... en dat komt integratie helemaal niet ten goede.

PS. Voor zij die zich geroepen voelen om dit te beschouwen als een veralgemening, be my guest... gelukkig bestaan er mensen die het tegendeel bewijzen (al vraag ik me dan af of het is vanwege de islam of net het vervagen van die religie).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Elke godsdienst als instituut is gericht op macht en verovering. Massa's voorbeelden van macht (politiek eigenlijk) bij het christendom, jodendom, islam, boeddhisme, ...
Godsdienst als filosofie of als gids om uw leven in te richten is niet gericht op "verovering", maar op zingeving.

Jij ziet "meer en meer teruggrijpen naar de conservatieve kant", maar is dat wat je ziet of is dat ook echt wat er leeft?
Ik zie meer en meer integratie en ik zie excessen. Maar wat is het gemiddelde, de mediaan of de trend? Geen idee (wegens geen cijfers).
Ik heb by far niet het gevoel dat België of Europa overspoeld wordt door de islam.

Ook het gebrek aan respect voor de anderen, zie ik niet.
Er zijn terroristen die in naam van de islam mensen vermoorden. Dat is zowat de ultieme uiting van gebrek aan respect. Er zijn ook niet-islam gelinkt terroristen (bv Dortmund bus en massa's anderen).
Er zijn criminelen die moslim zijn, er zijn ook massa's criminelen die niet moslim zijn.
Zoals ik eerder al schreef: als je crimineel gedrag vertoont, hoort een rechter zich daarover uit te spreken.
Als je uw vrouw slaat, dan moet je voor de rechter verantwoorden. Kan mij wat schelen of je gewoon marginaal bent, teveel gezopen en uw vrouw klappen geeft of dat je een moslim bent en denkt dat wat de in Koran staat primeert boven de wetgeving. In beide gevallen -> rechtbank. Het is politie, justitie of politiek die de vervolging al dan niet prioriteit geven.

Ik zie, zelfs in Brussel, massa's ouders (vanuit de auto of de trein kan ik hun geloof niet peilen overigens) die hun kinderen naar school brengen, die elke dag het beste voor hun kinderen willen en die al te blij zijn dat ze hier (BE, of W EU) leven en niet in één of ander apenland zonder behoorlijk functionerend rechtssysteem.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:een bevolkingsgroep die niet past in onze Westerse cultuur en vooral waarden.
Lekker wollig begrip die Westerse cultuur. De katholieke tante nonnekes die hun hoofd bedekken passen er wel in, de moslima's die hetzelfde doen niet.
De jager in d'Ardennen past er wel in, de rituele moslimslachter die hetzelfde doet niet.
Compleet hypocriet.

Ga je die bevolkingsgroep in de gevangenis steken? Zo ja, wat heeft die bevolkingsgroep mispeuterd en welk wetsartikel verbiedt hen dat?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Als je dus aan het eind van de rit vraagt: trekken we al die immigranten nog (en dan beperk ik het tot de immigranten van een genoeg verschillende cultuur), dan is mijn antwoord "eigenlijk niet nee", omdat we er niet in slagen ze in onze cultuur onder te dompelen en op bepaalde plaatsen (bv rond het brusselse) er al scholen zijn waar de autochtone cultuur is serieuze minderheid is. En zo creeer je helemaal geen integratie.
Opgelet want als je zo'n dingen durft schrijven of zeggen dan moeten de mods ingrijpen en is het walgelijk volgens petrol242.

Alles gaat goed, er zijn geen problemen, ... is de boodschap die we moeten uitdragen... blijven ontkennen :bang:
...

Gij zijt toch echt verschrikkelijk goed in het verdraaien van mensen hun woorden hé. Ik heb nooit ontkent dat er geen problemen zijn. Integendeel. En in wat ITnetadmin schrijft zie ik helemaal geen graten. Dat is een pure vaststelling van een problematiek waar een hele maatschappij schuldig aan is.
Het is te gemakkelijk om je eigen racisme uit te vinden, maar de echte definitie heb je blijkbaar nog niet meegekregen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Lekker wollig begrip die Westerse cultuur. De katholieke tante nonnekes die hun hoofd bedekken passen er wel in, de moslima's die hetzelfde doen niet.
Het verschil is dat we 600 jaar evolutie achter ons hebben staan wat maakt dat de katholieke tante nonnekes een uitstervend ras zijn (net zoals alle mensen die slaafs en zonder nadenken iedere zondag schijnheilig gaan doen in de kerk).

De moslima's is terug (want het ging wel de goede kant uit) een groeiende groep... blijkbaar is de druk vanuit het collectief te groot ?
raf1 schreef:De jager in d'Ardennen past er wel in, de rituele moslimslachter die hetzelfde doet niet.
Zo ja, wat heeft die bevolkingsgroep mispeuterd en welk wetsartikel verbiedt hen dat?
Er zijn duidelijke wetten rond de jacht en het onverdoofd slachten... maar je gooit weer graag alles op één hoop.
petrol242 schreef:Gij zijt toch echt verschrikkelijk goed in het verdraaien van mensen hun woorden hé.
Maar je doet hetzelfde met mijn woorden... of is het omdat er een pijnlijke waarheid in zit ?
petrol242 schreef:Ik heb nooit ontkent dat er geen problemen zijn.
Maar we mogen ze niet benoemen want dan is het plots walgelijk en racisme ?

Of ligt de schuld van de problemen weer bij ons... we hebben niet genoeg gedaan ?

Problemen los je op door ze te benoemen... niet door te doen alsof ze niet bestaan.
petrol242 schreef:Het is te gemakkelijk om je eigen racisme uit te vinden
Net zoals Unia... die hun racisme werkte ook slechts in één richting.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@r2504 : Ik heb in dit debat jouw woorden niet verdraaid. Jij legt mij woorden in de mond die ik nooit uitgesproken hebt. Het is steeds je tactiek om een repliek te geven en dan nog efkes gauw een uitspraak te doen die zou "aansluiten" bij een opmerking waardoor de context volledig de mist in gaat. Sorry makker, maar dat werkt niet meer bij mij.

Dat racisme in twee richtingen werkt, daar heb je gelijk in, en dat heb ik ook nooit ontkend. En dat er bij Unia nog werk aan de winkel is, ontken ik ook niet. Ook niet dat de problemen niet genoemd mogen worden. Heb ik dat ooit gezegd? Het is weer die conclusie die jij maakt over een opmerking en dat gaat steeds verder dan het standpunt van je debatpartner.

In die 47 jaar dat ik op deze aardkloot rond loop heb ik niks anders gehoord dan gemeenschappen die verwijten naar mekaar slingeren en de schuld van alle problemen in elkaars schoenen proberen te schuiven. Het is heus geen hedendaags gegeven, alleen wordt het nu zelf een verwijt.
De bepampering in het verleden heeft er inderdaad ook niet veel goeds aan gedaan. Maar vanaf het moment dat het wederzijds (ja, je leest het goed) respect weg valt, kom je in een cirkel van haat, plat racisme en minachting terecht en daar is geen stoppen aan. Dat zal de problemen niet oplossen. "We sturen ze allemaal terug, we pakken hun nationaliteit af, mijn dochter mag niet trouwen met een witte, er lopen al zeven met van die vodden op hun kop rond in het dorp" en dan komt er voor sommigen God zich er ook nog eens bij moeien. Dat is gedoemd om problemen te geven.

Ik ben een atheïst met een heel grote internationale gemengde vriendenkring qua afkomst, religie en ras. In één familie die ik ken belijden ze zelfs drie godsdiensten.
En er zijn regelmatig interessante debatten die pittig kunnen zijn, maar waar geluisterd word naar elkaars gerieven en dan verandert je kijk op de maatschappij.
Zoals de ja-stem voor een dictator, die voor ons ongelooflijk klinkt, maar dan hoor je zeggen dat "die dictator ten minste respect heeft voor ons". Wat de gevolgen achteraf zullen zijn, tja, daar heb je geen glazen bol voor nodig. Maar het verklaart wel voor een stuk de oorzaak van die ja-stem.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: De grenzen sluiten klinkt goed op café, maar is heus niet de slimste zet.
Godsdienst, of specifieker de islam, verbieden idem.

Het probleem is niet godsdienst of de islam, maar wel justitie.
Telkens er een aanslag gepleegd is, of er zware problemen ergens zijn, blijkt dat de daders of schuldigen een strafblad hebben als een encyclopedie. Seponeringen, vervroegde vrijlating zonder opvolging, ... Het is justitie en de politiek die het vervolgingsbeleid uitstippelen en uitvoeren, niet de islam...
Alsof de islam u aanmoedigt om drugs of wapens te dealen :).

Mijn zus heeft dit jaar lesgegeven in een middelbare school in Hoboken. Lesgeven is eigenlijk niet het woord. Ze heeft nauwelijks kunnen lesgeven, omdat de klas constant op stelten stond. De directie liet begaan en mijn zus is het daar afgetrapt.
Dus problemen? Zeker wel. Maar door die kinderen (of hun ouders) hun geloof af te pakken, los je de klootzakjes mentaliteit heus niet op.

Als je dan denkt dat het enkel in migrantenwijken voorkomt, think again.
In BSO Metaal maak je gelijkaardige taferelen mee. Herinner je u de nieuwsberichten over een leerkracht die in BSO of BuSO iemand met zijn hoofd in een emmer water gestoken had? Er werd overal schande geroepen, maar off-the-record begrepen heel wat mensen zijn reactie. Dat was in een volledig witte school. Krapuul heeft niets met ras, geloof, overtuiging of cultuur te maken.
-De grenzen sluiten moet men eens voor een bepaalde periode doen, dat gaat idd niet voor altijd, dat is onmogelijk.
-Religies verbieden zal niks uithalen maar ze subsidies blijven geven en blijven erkennen evenmin. En er nog aan mee werken is nog 100 keer erger want nu gaat men ook al de kinderen verplichten om mee te gaan naar moskee bezoek en dergelijke meer, men laat zelfs imams naar de scholen brengen om over die achtergestelde en gevaarlijke religie die kinderen te gaan brainwashen, zover ist gekomen.

-Het probleem is zeer zeker die religie en niet alleen die religies dat klopt maar religie heeft er zeer veel mee te maken.
-Volwassen mensen die een sprookjesboek volgen die mankeren een vijs man. Kan je niet voor jezelf denken en beslissen mss of bv te weten wat goed en kwaad is, wanneer je mag eten en drinken, voor dieren te zijn en stoppen met dat onverdoofdslachten en ga zo maar door??
-10 maand geleden sprak ik nog met een jonge moslimkerel en die zei me zelf;mijn vrouw moet zich aan bepaalde REGELS houden vanwege mijn religie de islam. Tja.....
-Als ik op pano zie dat ze zeggen ik wil zonder probleem een burka aandoen dan weet je het wel. Kinderen worden zo opgevoed door hun ouders of onder invloed van imams of vrienden en/of familie en ze weten van niet beter.
-Als men staat te roepen Turkije is mijn land wat zitten die hier dan nog te doen? Dat is hier geboren en getogen dan scheelt er toch wel wat aan die hun opvoeding, zolang die ouders het overzetten op hun kinderen dan zal het er alleen maar erger en erger op worden.
-De dubbele nationaliteit moet men afschaffen ; het zijn niet op dat vlak alleen de turken die hypocriet zijn, ook die Fransen gisteren zijn zo, gaan stemmen voor een persoon en in een land waar je niet eens woont vind ik absoluut niet kunnen. En dan komen ze hier ook nog eens hetzelfde stemmen en hunne zever hier doorduwen, neen merci.

-De islam zet weldegelijk aan tot haat en apartheid en vrouwonvriendelijkheid en noem maar op.
-Mooie voorbeeldje is dat er in Belgie denk ik ruim meer dan 150 verschillende nationaliteiten er wonen en dat je telkens met die paar groepen gorte problemen mee hebt en je ziet dit net met diezelfde groepen dit ook in Frankrijk en andere Europese landen, dat is geen toeval, dat heeft weldegelijk met die hun religie en mentaliteit en opvoeding te maken. Het is een combinatie van.
-Dat ze hier criminelen telkens makkelijk vrij laten lopen tja, u stemt op de partijen beste ja jij ook die daar dan ook niks aan veranderen en dat bewijst voor mij dat je het gewoonn niet wil. De enige die dat echt willen is het VB, al die andere, nope, ze zijn al meermaals of al jaren aan de macht geweest en ze hebben der nooit wat aangedaan.
-Je zegt je lost die hun mentaliteit niet op? Hoe ga je dat dan gaan oplossen? Hunne islam staat boven alles en iedereen ze. En velen kijken er niet naar om , die ouders laten maar begaan. Maar ook daar durft men niet tegen op te treden. Tja....
-Dat voorbeeldje dat jij aangeeft was volgens mij een kind die mentale zware problemen had en die kerel die iedere dag gek wordt of aan het worden was met zo'n gasten die ging idd effe over de schreef en stak die in een emmer water, niet goed te keuren maar dit vergelijken met zaken waarbij mensen helemaal van niks last hebben is appels met peren vergelijken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Eekhoorn schreef:Dat ze hier criminelen telkens makkelijk vrij laten lopen tja, u stemt op de partijen beste ja jij ook die daar dan ook niks aan veranderen en dat bewijst voor mij dat je het gewoonn niet wil. De enige die dat echt willen is het VB, al die andere, nope, ze zijn al meermaals of al jaren aan de macht geweest en ze hebben der nooit wat aangedaan.
Het antwoord op criminaliteit is niet "sluit ze maar op".
Het is ondertussen wel bewezen dat het niet werkt. Zoek de criminaliteitscijfers van regio's met "three strikes out" eens op. Hoewel de straffen heel streng zijn (na 3 kruimeldiefstallen zit je voor 20 jaar in de cel), zijn er nog steeds heel wat mensen die dat soort misdrijven begaan.
Criminaliteit doe je dalen door eerlijkheid/proportionaliteit van de straf en een hoge pakkans. Als het dan toch nog tot een misdrijf komt, is het niet "zo lang mogelijk opsluiten", maar wel zo goed mogelijk doen inzien of "heropvoeden" (hoewel aan die term wat vieze connotaties hangen).

Als iemand een misdrijf begaan heeft, denk ik niet dat je als maatschappij daar wraak op moet willen nemen, maar wel de persoon doen inzien dat het ook anders kan. Dat betekent niet dat ie met een reprimande wegkomt :), maar wel alternatieve straffen of de laatste maanden of jaren voor de vrijlating een integratietraject en na vrijlating ook een opvolgingstraject.
Dat kost natuurlijk geld, maar een gevangenis is ook bijzonder duur.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: Het antwoord op criminaliteit is niet "sluit ze maar op".
Het is ondertussen wel bewezen dat het niet werkt. Zoek de criminaliteitscijfers van regio's met "three strikes out" eens op. Hoewel de straffen heel streng zijn (na 3 kruimeldiefstallen zit je voor 20 jaar in de cel), zijn er nog steeds heel wat mensen die dat soort misdrijven begaan.
Criminaliteit doe je dalen door eerlijkheid/proportionaliteit van de straf en een hoge pakkans. Als het dan toch nog tot een misdrijf komt, is het niet "zo lang mogelijk opsluiten", maar wel zo goed mogelijk doen inzien of "heropvoeden" (hoewel aan die term wat vieze connotaties hangen).

Als iemand een misdrijf begaan heeft, denk ik niet dat je als maatschappij daar wraak op moet willen nemen, maar wel de persoon doen inzien dat het ook anders kan. Dat betekent niet dat ie met een reprimande wegkomt :), maar wel alternatieve straffen of de laatste maanden of jaren voor de vrijlating een integratietraject en na vrijlating ook een opvolgingstraject.
Dat kost natuurlijk geld, maar een gevangenis is ook bijzonder duur.
Tuurlijk; je moet er ook voor zorgen als mensen toch mogen vrij komen dat die niet aan hun lot worden overgelaten en ik zeg ook niet dat als je eens een snoep uit een winkel hebt gestolen dat je de bak moet invliegen maar als ik overlaatst hoorde dat er ene 10 keer een diefstal heeft gepleegd en nog steeds gewoon vrij mag rondlopen zo pak je het probleem niet aan.

En ook hier is de multicul een groot probleem; zie wat er in de bak zit, zie naar de criminaliteitscijfers en noem maar op.
Mensen als u hebben de miserie hier binnen gelaten, wij hebben daar nochthans zo voor zitten waarschuwen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Moslims zijn onder ons en zullen onder ons blijven, meer nog hun aantal zal stijgen. Dit is voor velen schokkend maar wel de waarheid die politici steeds minder vaak durven vertellen. Je mag morgen een complete muur rond België bouwen, de huidige moslims zullen daardoor niet oplossen in lucht.

Punt is dat de wereld verandert en dat dat niet altijd op de manier is zoals wij het het liefst zouden willen zien veranderen. De meeste mensen haten verandering, dat is zelfs menselijk. Verandering is nl hetzelfde als een mogelijk gevaar. Mensen hebben dus natuurlijk tegenstand tegen een mogelijk gevaar. De rol van politici is om de juiste beslissingen te nemen zodat de maatschappelijke en sociale veranderingen geabsorbeerd worden door de maatschappij. Helaas zitten we steeds meer met lafbekken die liever doen dat zij, en zij alleen, DE oplossing hebben van de dreigende verandering.
Meer nog, sommigen noemen dat zelf de kracht van verandering. Ze zijn vooral bezig met angst te zaaien want mensen die bang zijn denken minder helder. Ondertussen kunnen de postjes ingevuld worden terwijl Jef en Ali elkaar wantrouwen. Die oplossing is steeds zeer eenvoudig, doen alsof we terug kunnen in de tijd. Sommige mensen geloven echt dat anderen over een teletijdmachine beschikken maar ik denk dat Prof Barabas de laatste was :)

Meer mensen uit diverse culturen leveren problemen op, dat is een zekerheid maar de vermenging is al zover gevorderd dat een ommekeer niet meer mogelijk is. Doen alsof met flinke maatregelen we deze "kwade droom" snel kunnen terugdraaien is gewoon volksverlakkerij, net zoals beweren dat de integratie allemaal zonder problemen kan verlopen. Het is ook geen links/rechts verhaal van de goeie tegen de slechte maar een ontkennen of negeren van een sociologische realiteit.

Uiteindelijk moeten we het samen doen omdat er geen alternatief is. Alle gedoe rond de samenleving van culturen is dus puur tijdverlies. Het is even zinvol als mannen die denken dat een maatschappij zonder vrouwen nog mogelijk is of omgekeerd.

Met extremisten aan beide kanten kunnen we dus niets aanvangen. Het zijn de mensen die bereid zijn beide kanten te willen zien en samen te willen leven, die het zullen moeten doen, ...ondanks de extremisten.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je kan inderdaad (letterlijk) een muur optrekken en dat leidt onherroepelijk tot een maatschappelijk verval. Dat was de oude manier om je regime, of cultuur, of politiek, of hoe je het ook wil noemen, om dat op te lossen. De wereld is echter een dorp geworden en dat kan je niet tegen houden. Nu houden we mensen op een andere manier gevangen, in ons denken of via onze bankrekening. Bij een massaal ontslag bij Ford Genk bijvoorbeeld, was de werkmens den dupe, of hij nu Turk, man of vrouw, Belg, nieuwe Belg, purper of zwart was.

Zoals Dizzy stelt, er het beste van maken. We kunnen er allemaal alleen maar rijker uit komen. Zoals Heist iets verderop al stelde, ouders van alle slag die hun kinderen naar school brengen en hopen dat hun kinderen op een normale manier kunnen opgroeien en in de maatschappij vooruit kunnen komen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Note: alle quotes zonder origine zijn van eekhoorn, maar tis veel te moeilijk om dat op tablet allemaal in orde te krijgen.
-Religies verbieden zal niks uithalen maar ze subsidies blijven geven en blijven erkennen evenmin.
Tja, ze niet subsidieren betekent ook dat je de controle die je nu nog hebt verliest.
Een beetje afwegen waar de middenweg ligt zou geen kwaad kunnen; hoewel je je altijd vragen kunt stellen bij een religie die je uberhaupt moet controleren voor redenen van staatsveiligheid.
-Het probleem is zeer zeker die religie en niet alleen die religies dat klopt maar religie heeft er zeer veel mee te maken.
Volwassen mensen die een sprookjesboek volgen die mankeren een vijs man. Kan je niet voor jezelf denken en beslissen mss of bv te weten wat goed en kwaad is, wanneer je mag eten en drinken, voor dieren te zijn en stoppen met dat onverdoofdslachten en ga zo maar door??
Dat is in alle religies zo. Laatst nog een discussie gehad op een fb post van een religieuze kameraad van mij, waar in zijn uitgebreide fb kring ook een creationist zat. Vlaming, maar rotsvast overtuigd dat de aarde in 6000 jaar geschapen is en dat de bijbel onfeilbaar is. Die heb je dus overal.
Punt is dat bepaalde religies er meer van hebben; zeker in een religie zoals islam, waar de secularisering nog niet volledig is doorgetrokken.
-10 maand geleden sprak ik nog met een jonge moslimkerel en die zei me zelf;mijn vrouw moet zich aan bepaalde REGELS houden vanwege mijn religie de islam. Tja.....
-Als ik op pano zie dat ze zeggen ik wil zonder probleem een burka aandoen dan weet je het wel. Kinderen worden zo opgevoed door hun ouders of onder invloed van imams of vrienden en/of familie en ze weten van niet beter.
Dat eerste is verwerpelijk, en onaanvaardbaar in onze maatschappij.
Dat laatste is gewoon geen keuze; dat is puur Stockholm syndroom.
Als een slachtoffer van ontvoering zou zeggen dat ze terug bij haar ontvoerder wilt wonen, dan gelooft ook geen kat dat dat "uit (echte) vrij wil is".
-Als men staat te roepen Turkije is mijn land wat zitten die hier dan nog te doen? Dat is hier geboren en getogen dan scheelt er toch wel wat aan die hun opvoeding, zolang die ouders het overzetten op hun kinderen dan zal het er alleen maar erger en erger op worden.
-De dubbele nationaliteit moet men afschaffen ; het zijn niet op dat vlak alleen de turken die hypocriet zijn, ook die Fransen gisteren zijn zo, gaan stemmen voor een persoon en in een land waar je niet eens woont vind ik absoluut niet kunnen. En dan komen ze hier ook nog eens hetzelfde stemmen en hunne zever hier doorduwen, neen merci.
Dat gaat veel verder dan dubbele nationaliteit.
Hier heb je een uitspraak van personen die wel 2 nationaliteiten hebben, maar slechts eentje cultureel erkennen; de ander is een vodje papier. Bij mensen die "echt" meerdere nationaliteiten hebben, zie je ook dat ze ook de culturen vermengen.

Trouwens, Belgen in het buitenland mogen ook stemmen, als ze die nationaliteit hebben wordt dat beschouwd als hun thuisland. Volgens mij (maar ik ben geen 100% zeker) mogen "die Fransen" hier niet stemmen als ze ook geen Belg zijn.
Je kan ze moeilijk alle democratische rechten afnemen omdat ze niet in hun thuisland wonen.

-De islam zet weldegelijk aan tot haat en apartheid en vrouwonvriendelijkheid en noem maar op.
Dat heb je bij strekkingen van alle religies.
Christenen in de US zijn daar een mooi voorbeeld van; daar zijn ook strekkingen waar je van zou achterovervallen.
De islam tekent zich gewoon harder af omdat de cultuurshock stukken groter is tussen een conservatieve islam en een seculiere progressieve westerse maatschappij.
Laat ons nu ook de algemene islam niet veralgemenen met die IS idioten in het midden oosten.
Als je de KKK de kans zou geven, zouden ze wss hetzelfde doen.
-Mooie voorbeeldje is dat er in Belgie denk ik ruim meer dan 150 verschillende nationaliteiten er wonen en dat je telkens met die paar groepen gorte problemen mee hebt en je ziet dit net met diezelfde groepen dit ook in Frankrijk en andere Europese landen, dat is geen toeval, dat heeft weldegelijk met die hun religie en mentaliteit en opvoeding te maken. Het is een combinatie van.
-Je zegt je lost die hun mentaliteit niet op? Hoe ga je dat dan gaan oplossen? Hunne islam staat boven alles en iedereen ze. En velen kijken er niet naar om , die ouders laten maar begaan. Maar ook daar durft men niet tegen op te treden. Tja....

Dat is vaak een combinatie van opvoeding en cultuur idd.
Opvallend dat moslimas daar veel minder last van schijnen te hebben.
Misschien omdat zij meer moeite doen om zich te integreren, of omdat ze zich gesterkt voelen door onze vrouwvriendelijke maatschappij.
Terwijl de jongens zich mss eerder benadeeld voelen, omdat in hun macho cultuur de man veel meer te zeggen had, en dat hier niet het geval is. En dat ze mede daardoor eerst gaan puberen en daardoor slechtere resultaten vertonen in school, om dan in een cyclus te komen die eindigt bij "kansarm" en werkloos.
Het tweede is nog ns een voorbeeld van de klassieke cultuurclash: een cultuur waar religie boven alles staat botst tegen een seculiere maatschappij die religie niet in de dagdagelijkse leefwereld dult, en zeker niet om als basis van wetten en regels te dienen.

petrol242 schreef: Je kan inderdaad (letterlijk) een muur optrekken en dat leidt onherroepelijk tot een maatschappelijk verval. Dat was de oude manier om je regime, of cultuur, of politiek, of hoe je het ook wil noemen, om dat op te lossen. De wereld is echter een dorp geworden en dat kan je niet tegen houden. Nu houden we mensen op een andere manier gevangen, in ons denken of via onze bankrekening. Bij een massaal ontslag bij Ford Genk bijvoorbeeld, was de werkmens den dupe, of hij nu Turk, man of vrouw, Belg, nieuwe Belg, purper of zwart was.

Zoals Dizzy stelt, er het beste van maken. We kunnen er allemaal alleen maar rijker uit komen. Zoals Heist iets verderop al stelde, ouders van alle slag die hun kinderen naar school brengen en hopen dat hun kinderen op een normale manier kunnen opgroeien en in de maatschappij vooruit kunnen komen.
De wereld is geen dorp, de wereld is een grote gemeenschap.
Als je in een land kijkt naar het stemgedrag, dan zie je enorme mentaliteitsverschillen tussen de rurale gebieden en de steden.
Kijk naar brexit, waar de pro-EU kant stelselmatig in de steden te vinden was. Kijk naar de recente Turkse stemming, waar de "nee" stemmers stelselmatig in de steden te vinden waren. Kijk naar de US, waar de progressieve kuststreken en de ultraconservatieve binnenlanders steevast clashen.
Zelfs binnen onze eigen gemeenschappen bestaan gigantische kloven van meningen.
Het is een illusie te denken dat dit zomaar opgelost gaat worden bij een botsing tussen totaal verschillende culturen.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef:
Zoals Dizzy stelt, er het beste van maken. We kunnen er allemaal alleen maar rijker uit komen. Zoals Heist iets verderop al stelde, ouders van alle slag die hun kinderen naar school brengen en hopen dat hun kinderen op een normale manier kunnen opgroeien en in de maatschappij vooruit kunnen komen.

Daar zit je fout; de islamisering zal verder oprukken. Moslims gaan zich niet aanpassen, hunne islam is heilig en niks staat boven de islam voor hen.
Er ze gaan met nog meer en meer komen en het zal nog erger worden. Onze manier van leven en taal en noem maar op zal meer en maar achteruit gestoken worden, zelfs onze zwarte piet en eten en gelijkheid tussen man en vrouw tot onze feestdagen toe willen ze hier veranderen.
Er komen er ook meer en meer in de politiek, ook dit is nefast op langere termijn, hoe meer vreemdelingen in de politiek dan weet je het resultaat al, zie de sp-a, groen, pvda, nu ook al geruime tijd de cd&v.

Gewoon enkele voorbeelden; echt de moeite om eens alles te lezen. Slechts een zeer kleine greep ervan.

https://wnl.tv/2017/04/15/moslimkindere ... ag-geloof/

http://m.hln.be/nieuws/buitenland/schok ... ~a1d7e160/

http://dagelijksekrant.nl/winkeleigenaa ... -video-v2/

http://www.parool.nl/binnenland/-ik-laa ... ~a4175853/

http://m.metronieuws.nl/nieuws/showbizz ... e-reacties
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Geloof me, verandering is constant. Zo zal jij veranderd zijn tussen deze ochtend en deze avond. Alles verandert. Onze taal en cultuur zijn anders dan 1jaar, of 20 jaar geleden. De mode verandert. Ik krijg op mijn werk tegen mijn goesting al procedures in het Engels. Zover dus voor onze taal, zie naar het aanbod op TV...
Ze zullen dit en ze zullen dat. Over polarisering gesproken zeg. Klinkt dat niet een beetje paranoia? Ik ben ook geen voorstander van de Islam, van geen enkele godsdienst, maar dat wil niet zeggen dat ik de mensen niet respecteer die er zich wel aan willen geven.
En dat geldt voor elke overtuiging, politiek standpunt of levenswijze. Onze taal en onze manier van leven is op zich al zo veranderd.

Edit : Eekhoorn heeft na mijn reactie nog wat links toegevoegd aan zijn post. Volledig buiten dit debat dus.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef:Geloof me, verandering is constant. Zo zal jij veranderd zijn tussen deze ochtend en deze avond. Alles verandert. Onze taal en cultuur zijn anders dan 1jaar, of 20 jaar geleden. De mode verandert. Ik krijg op mijn werk tegen mijn goesting al procedures in het Engels. Zover dus voor onze taal, zie naar het aanbod op TV...
Ze zullen dit en ze zullen dat. Over polarisering gesproken zeg. Klinkt dat niet een beetje paranoia? Ik ben ook geen voorstander van de Islam, van geen enkele godsdienst, maar dat wil niet zeggen dat ik de mensen niet respecteer die er zich wel aan willen geven.
En dat geldt voor elke overtuiging, politiek standpunt of levenswijze. Onze taal en onze manier van leven is op zich al zo veranderd.

Edit : Eekhoorn heeft na mijn reactie nog wat links toegevoegd aan zijn post. Volledig buiten dit debat dus.
U bent dus idd voorstander van een religie die geen gelijkheid heeft tussen man en vrouw en ik ga u al de rest besparen want het is teveel en zoals ik al zei dan wijken we toch teveel af vd topic.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Tja, ze niet subsidieren betekent ook dat je de controle die je nu nog hebt verliest.
Ga je nu beweren dat we controle hebben omdat we ze subsidiëren... dat politiekers zo naïef zijn wil ik nog geloven :bang:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, want je kan een beetje controleren aan wie je exact subsidies geeft, waardoor je de gematigdere vormen meer kans geeft.
Mijn tweede zin zei trouwens: "hoewel je je altijd vragen kunt stellen bij een religie die je uberhaupt moet controleren voor redenen van staatsveiligheid".
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Eekhoorn schreef:U bent dus idd voorstander van een religie die geen gelijkheid heeft tussen man en vrouw en ik ga u al de rest besparen want het is teveel en zoals ik al zei dan wijken we toch teveel af vd topic.
Allez komaan zeg. Hoe dikwijls moet ik dat hier nu herhalen. Lees je de draad wel in dit forum?? Ik ben INDERDAAD atheïst!!! Ik verfoei elke vorm van religie. Ik heb wel respect voor mensen die anders denken, maar mij dan een voorstander noemen van één of andere religie is een brug te ver hoor. Daarvoor ben ik te ver geëvolueerd en zijn de oogkleppen al lang geleden afgeworpen. Het is gemakkelijk om hier een paar platvloerse "persberichten" te posten. Moeten we die toer op gaan?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Ik ben INDERDAAD atheïst!!! Ik verfoei elke vorm van religie. Ik heb wel respect voor mensen die anders denken
Idem... en vooral dat tweede zinnetje is enorm belangrijk... respect... en dat missen sommige religies duidelijk !
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het existentiele probleem, de paradox, die elke zichzelf respecterende tolerante maatschappij heeft, die respect toont voor andere meningen, is het volgende:
Moet je als tolerante maatschappij tolerant zijn voor meningen die op hun beurt niet tolerant zijn?

Dat is ook het eerste dat ultraconservatieve stemmers in de US naar voor gooien: "Waah, de liberalen eisen dat we allemaal tolerant zijn, maar zelf zijn ze niet tolerant naar meningen die hun niet aanstaan."
Tja, als je meningen gaat verkondigen waarin je anderen wil controleren (bv geen homohuwelijk, geen abortus, ...), moet daar dan tolerant over gedaan worden?
Als jijzelf geen abortus wil uitvoeren, verplicht niemand je toch?
Als je als man niet met een andere man wil trouwen, dan ben je toch niet verplicht?
Maar uiteraard verwatert die discussie in "ik moet het recht hebben om mijn intolerante opinie aan jou op te dringen, anders ben je niet tolerant".

Ikzelf vind dat een tolerante maatschappij enkel tolerant mag zijn tov meningen die even tolerant zijn.
Dus meningen als "de vrouw moet onderdanig zijn / een hoofddoek dragen, homos mogen niet trouwen / hebben geen bestaansrecht, ..." mogen we niet tolereren, hoe paradoxaal dat ook klinkt.
Anders maakt elke intolerante idioot direct misbruik van onze tolerantie.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Ik ben INDERDAAD atheïst!!! Ik verfoei elke vorm van religie. Ik heb wel respect voor mensen die anders denken
Idem... en vooral dat tweede zinnetje is enorm belangrijk... respect... en dat missen sommige religies duidelijk !
Alleen religies?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Het existentiele probleem, de paradox, die elke zichzelf respecterende tolerante maatschappij heeft
Die paradox is er heus niet... je hebt bestaande wetten waarin je moet leven... daarbinnen kan je tolerant zijn.

Als bepaalde groepen die wetten niet respecteren hoef je ook niet tolerant te zijn (feit is dat we dat al meer dan genoeg zijn geweest... respect kan je trouwens alléén afdwingen door niet over je heen te laten lopen).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wetten bouwen geen maatschappij op. Ik heb geen wet nodig om te weten hoe ik met mijn medemens moet omgaan.

Misschien is dat ook het anarchistisch karaktertrekje van mij, maar wetten worden gemaakt door mensen die aan de macht zijn en die
geen rekening houden met wat er echt leeft onder de mensen.

Edit : En respect verdien je, net zoals vertrouwen. Respect kan je nooit opdringen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef:Ikzelf vind dat een tolerante maatschappij enkel tolerant mag zijn tov meningen die even tolerant zijn.
Dus meningen als "de vrouw moet onderdanig zijn / een hoofddoek dragen, homos mogen niet trouwen / hebben geen bestaansrecht, ..." mogen we niet tolereren, hoe paradoxaal dat ook klinkt.
Anders maakt elke intolerante idioot direct misbruik van onze tolerantie.
Ik kan het niet beter verwoorden dan de rector van de KULeuven.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170226_02752371
Column Rik Torfs, rector KULeuven
Leve de faculteit theologie
De sluiting van theologische faculteiten herinnert aan een aloud zwaktebod: de boekverbranding. Zolang je een boek niet verbrandt, kun je de inhoud ervan bestrijden en blijft de kracht van het argument overeind. Doch wanneer je een boek aan de vlammen prijsgeeft, beken je dat enkel het vuur, en dus niet jouw argumentatie, ertegen opgewassen is.
Hoewel ik het volstrekt oneens ben met Eekhoorn, boulder en vaak ook r2504 in dit soort discussies (niet zelden aangebrand of racistisch), zou ik de mods niet aansporen hen van het forum te verwijderen. Argumenten moet je met argumenten bestrijden, niet met wapens of een ban.
Als je intolerante meningen zou bannen van het (publieke) forum, verdwijnen die meningen of stemmen heus niet. Ze zoeken een weg waar we het niet weten en komen dan misschien gewelddadig tot uiting (voorbeelden genoeg overigens).
Dus ook tolerant zijn (als in: toestaan ze te verwoorden) naar intolerante meningen. Tolerant zijn betekent niet dat je die meningen goedkeurt, wel dat je ze niet verbiedt om verwoord te worden.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De racistische klaagzangers op dit forum beseffen wellicht ook wel dat hun ideeën uitsluitend kunnen verwoord worden.
Uitvoering van racistische ideologie leidt vroeg of laat tot een burgeroorlog.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Hoewel ik het volstrekt oneens ben met Eekhoorn, boulder en vaak ook r2504 in dit soort discussies (niet zelden aangebrand of racistisch), zou ik de mods niet aansporen hen van het forum te verwijderen.
Toch zo handig om iemand die een andere mening heeft de stempel van "racistisch" te geven.

Er zijn problemen... ze blijven ontkennen is veel erger !
raf1 schreef:Uitvoering van racistische ideologie leidt vroeg of laat tot een burgeroorlog.
Twee culturen die elkaar niet aanvaarden eveneens ! Raad eens welke cultuur hier steeds in de fout gaat... of is dat racistisch ?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Racisme is geen mening, het is een strafbaar feit.

Niemand ontkent dat er problemen zijn, die zijn er en moeten aangepakt worden.

Het benoemen van problemen is iets anders als de ander verwijten intolerant te zijn of het ergste uitschot en zelf racisme weigeren te benoemen. Problemen lost men ook niet op door benoemen alleen, je moet er ook iets aan doen en de oorzaken aanpakken.

Vreemd dat mensen die tegen intolerantie zijn tegelijk tolerant voor racisme zijn :roll:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

als ''intolerantie'' juist het probleem is, hoe moet dat dan benoemd worden!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zoiets mag je niet benoemen... racisme wordt maar al te vaak gebruikt om net de discussie uit de weg te gaan.

Als ik Nederlanders gierig noem ben ik toch ook geen racist ? (het is louter de perceptie van zij die zich aangesproken voelen).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

dank zij onze ''democratische'' partijen zijn we dus in een mooie PAT stelling beland! Of maw hoe zwakke heelmeesters stinkende wonden kunnen veroorzaken :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

heist_175 schreef:
ITnetadmin schreef:Ikzelf vind dat een tolerante maatschappij enkel tolerant mag zijn tov meningen die even tolerant zijn.
Dus meningen als "de vrouw moet onderdanig zijn / een hoofddoek dragen, homos mogen niet trouwen / hebben geen bestaansrecht, ..." mogen we niet tolereren, hoe paradoxaal dat ook klinkt.
Anders maakt elke intolerante idioot direct misbruik van onze tolerantie.
Ik kan het niet beter verwoorden dan de rector van de KULeuven.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170226_02752371
Column Rik Torfs, rector KULeuven
Leve de faculteit theologie
De sluiting van theologische faculteiten herinnert aan een aloud zwaktebod: de boekverbranding. Zolang je een boek niet verbrandt, kun je de inhoud ervan bestrijden en blijft de kracht van het argument overeind. Doch wanneer je een boek aan de vlammen prijsgeeft, beken je dat enkel het vuur, en dus niet jouw argumentatie, ertegen opgewassen is.
Hoewel ik het volstrekt oneens ben met Eekhoorn, boulder en vaak ook r2504 in dit soort discussies (niet zelden aangebrand of racistisch), zou ik de mods niet aansporen hen van het forum te verwijderen. Argumenten moet je met argumenten bestrijden, niet met wapens of een ban.
Als je intolerante meningen zou bannen van het (publieke) forum, verdwijnen die meningen of stemmen heus niet. Ze zoeken een weg waar we het niet weten en komen dan misschien gewelddadig tot uiting (voorbeelden genoeg overigens).
Dus ook tolerant zijn (als in: toestaan ze te verwoorden) naar intolerante meningen. Tolerant zijn betekent niet dat je die meningen goedkeurt, wel dat je ze niet verbiedt om verwoord te worden.
De *mening* moet inderdaad wel getolereerd worden, maar *niet* de implementatie van die mening. Daarin schuilt het verschil tussen wat jij bedoelt en wat ITnetadmin bedoelt: anti-abortusfanatici mogen zo veel zeuren over het onderwerp als ze maar willen, maar effectief abortus verbieden mag NIET want is intolerant.

Dat is de crux van het betoog van ITnetadmin: om een tolerante maatschappij te beschermen dien je intolerant op te treden tegen mensen die intolerantie willen installeren in die maatschappij.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

iets wat onze beleidsmakers dus mooi hebben nagelaten om te doen :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Waar zie jij intolerantie geïnstalleerd?
Het blijft bij meningen (racisme, sharia4belgium), moeilijk traceerbare acties (racisme) of vervolgde feiten (terrorisme, homogeweld, ...).
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

heist_175 schreef:Waar zie jij intolerantie geïnstalleerd?
Het blijft bij meningen (racisme, sharia4belgium), moeilijk traceerbare acties (racisme) of vervolgde feiten (terrorisme, homogeweld, ...).
Geïnstalleerd, maar daarbij mag ook 'uitgevoerd' staan. In murica zijn al veel staten waar het verboden is abortus te plegen, alsook waar het verboden is de evolutieleer te onderwijzen.

Hier in .be is het allemaal gematigder, maar mijn punt was vooral dat énkel het uiten van meningen getolereerd zou mogen worden (en zelfs daarin volgt men mij niet helemaal, cf. ontkenning holocaust, racisme, etc) , maar alle praktische gevolgen *niet*, zoals zaken verbieden dmv wetgeving, of mensen openlijk aanvallen (homohaat), vrouwen aanfluiten op straat omdat ze zich niet kleden naar iemands goesting, etc.

Mijn grote ideaal is: laat een ander gerust en laat die doen wat die wil, zolang die niet de vrijheid van ANDEREN daarmee beperkt. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, want we leven op een aardkloot met eindige oppervlakte en eindige natuurlijke bronnen, natuurlijk gaat men elkaar beperken als dat wordt geëxploiteerd.

Edit: ITnetadmin schrijft dat die meningen op zich niet mogen getolereerd worden. Nou breek me klomp!

Edit 2: meer gepalaver over dat specifiek onderwerp:
The danger of elevating tolerance to an absolute virtue is that you run into all sorts of shit like the paradox of tolerance. I think anyone who steps back and thinks about this realizes the paradox. If you tolerate intolerance, then you get destroyed. If you don't, then you yourself are intolerant, and since the specific thing you don't tolerate is intolerance, logically this implies that you can't tolerate your intolerance either.
Hohohohooooo, dat is efkes breinbreken.
Laatst gewijzigd door James. 25 apr 2017, 14:19, in totaal 2 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”