Turks referendum

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Erdogan gaat nog een stapje verder: hij gaat alle Amerikaanse electronica waaronder de iPhone boycotten door de invoer ervan te verbieden, ongelooflijk maar waar. :x
Hij moet dan ook maar de iPad, iPod, iMac, Macbook, Apple TV boycotten kortom alle Apple producten.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/tu ... /#comments
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Erdogan zou ook van plan zijn de mensen die negatief over de munt,en de omstandigheden berichten,via het internet op te sluiten,het is zijn bedoeling om eigenlijk de mensen die de waarheid onder ogen zien,de mond te sluiten,om paniek te voorkomen,hij is nl. bang dat er een bankenrun zou ontstaan(grote groepen mensen die hun geld afhalen bij de banken).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 585 keer
Recent bedankt: 40 keer

r2504 schreef:
1207 schreef:als je een levend wezen maar vroeg genoeg begint te conditioneren en te hersenspoelen,...
je laat die geloven wat je wil en daar kan de slimste geest niet tegen op.
Ik wil best geloven dat het niet eenvoudig is in dergelijke situaties maar in deze moderne wereld waar haast iedereen (ook in de meest onderdrukte landen) toegang heeft tot het internet en kritische meningen moeten je ogen toch opengaan zou ik denken.
Het grote gevaar zit niet alleen in de onderdrukking of de toegang tot info maar veel meer in de eigen afsluiting van andere opvattingen. Dit is een groepsgebeuren. Ook wij westerlingen hebben veel foute denkbeelden die ons door conditionering en culturele invloeden zijn ingeprent. Onderwijs is een belangrijke factor maar ook dat onderwijs is zelden ongekleurd. Hoeveel van ons zijn nog naar een katholieke school geweest? Ikzelf kreeg elke woensdag nog een mis voor de kiezen vóór de school begon :)

Nu zie je ook bij ons mensen die de media wantrouwen en dan zelf info zoeken... bij media die nog veel onbetrouwbaarder zijn :bang: Ze sluiten zichzelf op in hun eigen bubbel, waarbij ze enkel nog bevestiging van reeds bestaande overtuigingen horen. Men blijft in de eigen gemeenschap waardoor het beeld van anderen nog negatiever wordt. De topic over Brussel is tekenend hiervoor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Onderwijs is een belangrijke factor maar ook dat onderwijs is zelden ongekleurd. Hoeveel van ons zijn nog naar een katholieke school geweest? Ikzelf kreeg elke woensdag nog een mis voor de kiezen vóór de school begon :)
Ik ben ook steeds naar katholieke scholen geweest... neemt niet weg dat je een kritische geest kan hebben !

PS. Wat je in het rood had staan... "geloven" is in de zin van "begrijpen" (hemelsbreed verschil).
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:... Hoeveel van ons zijn nog naar een katholieke school geweest? ...
Ik, en een tante Nonneke, en een gelovige bomma en bompa.

Maar dan is er een realiteitscheck : mijn moeder op haar 15e zwanger van mij, mijn nonkel een echte hippie en pacifist(gaan lopen uit België voor dienstplicht niet te doen). Gelukkig waren die vrome mensen voldoende soepel om dat te aanvaarden en zich aan te passen aan de veranderende tijden. Mede hierdoor moest ik mijn plechtige communie niet meer doen en ook zedenleer volgen.

En nooit heb ik geloofd dat er een god was, toch niet hoe dat boekje het voorstelde.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

MichelJ beschrijft hier min of meer ons aller voorgeschiedenis. Voor mij blijft echter de vraag: zijn wij dan tolerant of eerder hippocriet?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Beide, maar als hippocriet wil zeggen dat wij als samenleving niets mogen zeggen op een ander omdat wij ook ooit die fouten hebben gemaakt en wat dat allmaal met zich meebracht dan ben ik hippocriet. Dan kan je ook maar beter niets meer tegen je kinderen zeggen.

Het nadeel van geen vaste waardes meer te hebben. Heb ik last dat er bv enkel halal en koosjer vlees zou bestaan in België, absoluut niet.

Als we economische vluchtelingen moeten toelaten, dan kan je evengoed ofwel alle miljarden verhuizen naar dit kleine plekje, of de duizenden miljarden op de spaarboekjes overschrijven naar hun rekening. Heel de economie is gebaseerd op uitbuiting, wat ook wil zeggen dat in de armste landen er ook zeer rijken zitten ;)

Politieke vluchtelingen kan je zeker opvangen, echter als politiek en religie zo verweven is, moet je oppassen dat de vlucht er niet komt omdat de politieker de verkeerde strekking volgt binnen de godsdienst(moesten de kaarten zijn omgedraaid zou die dan even tolerant zijn?).

Als ik uit België zou vluchten, dan ga ik elders absoluut niet datgene waar ik voor vlucht opnieuw willen opbouwen elders. Het is net dat wat al de miserie heeft veroorzaakt. Maar het vergt lef om alles onder de loep te leggen, inclusief tradities en geloof. En die vraagstelling is wel wat er hier gebeurd is, en toch een klein deel van de tradities worden behouden zonder star vast te houden aan alle andere tradities die erbij hoorden vroeger.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

De politieke klasse denkt/spreekt/handelt zonder twijfel erg hippocriet. Kiesvee daarentegen lijkt mij te tam, te lui en/of te dom om hen (de politici) te ontmaskeren! Het heeft allemaal echter weinig nog met tolerantie te maken, vrees ik :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Onderwijs is een belangrijke factor maar ook dat onderwijs is zelden ongekleurd. Hoeveel van ons zijn nog naar een katholieke school geweest? Ikzelf kreeg elke woensdag nog een mis voor de kiezen vóór de school begon :)
.
het begint thuis, niet op school
ik praat over hersenspoeling en indoctrinatie van de leeftijd van 1 à 2j hé

ik ben aan de bosuil geboren, hoe denk je dat het komt dat ik Antwerp supporter ben? toeval of zo opgevoed?
.zelfs als Beerschot 3x na mekaar de champions league wint zal ik m'n mening niet herzien dat Beerschot een knoeiploeg is.

idioot voorbeeldje maar geloof, wereldbeeld, politieke ideologie,... werkt net zo
in een ajax-gezin wordt geen feyenoordsupporter geboren
in een joods gezien wordt geen moslim geboren
bij die hard communisten zul je niet veel ultraliberalen in het nageslacht vinden.
allemaal opvoeding en dat afzweren is min of meer je achtergrond/geschiedenis/opvoeidng/... ontkennen en afzweren.

ben je atheistisch opgevoed maakt het geen zier uit dat je later in een katholieke school gezeten hebt
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

1207 schreef:ben je atheistisch opgevoed maakt het geen zier uit dat je later in een katholieke school gezeten hebt
Aan de andere kant zijn er veel katholieken die niet meer geloven (verstand komt met de jaren?). Het is enkel door kritisch te denken dat je van mening kan veranderen. Daar komt bij dat sommigen gemakkelijk(er) te beïnvloeden zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

on4bam schreef:
1207 schreef:ben je atheistisch opgevoed maakt het geen zier uit dat je later in een katholieke school gezeten hebt
Aan de andere kant zijn er veel katholieken die niet meer geloven (verstand komt met de jaren?). Het is enkel door kritisch te denken dat je van mening kan veranderen. Daar komt bij dat sommigen gemakkelijk(er) te beïnvloeden zijn.
geneog gelovigen die heel kritisch kunnen denken.
zowat alle wetenschappers tot 1900 waren diepgelovig. topwetenschappers gelovig maar gewoon briljant.

en wat zie je?
iemand als Spinoza die dan godsbewijzen ligt te verzamelen om z'n, in z'n jeugd ingeprent godsverhaaltje, te staven en bewijzen.
dat z'n godsbewijzen vooral retoriek is weet 'm natuurlijk ook maar kan 'm probleemloos blokkeren.
dat mechanisme heet dan cognitieve dissonantie
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

apestaart schreef:Erdogan gaat nog een stapje verder: hij gaat alle Amerikaanse electronica waaronder de iPhone boycotten door de invoer ervan te verbieden, ongelooflijk maar waar. :x
Als alternatief schuift die dictator de Vestel Venus smartphone reeks naar voor...

Een turkse smartphone met het amerikaanse android als OS :banana:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Kirun schreef: Als alternatief schuift die dictator de Vestel Venus smartphone reeks naar voor...
Een turkse smartphone met het amerikaanse android als OS :banana:
probeer de Turkse jeugd maar eens tegen te houden als die persé een iPhone/mac/... willen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...probeer de Turkse jeugd maar eens tegen te houden als die persé een...

Daar sta je dan met je opvoeding!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

1207 schreef:bij die hard communisten zul je niet veel ultraliberalen in het nageslacht vinden.
En dat is toch ook niet nodig?? Want je zit hier nu over genetica te zwanzen toch?

Mijn nageslacht mag alle kanten uit. Ik ben Marxistisch, dat is ondertussen wel duidelijk denk ik hier op het forum, maar wat ik enorm niet apprecieer is het doorgeven van enig gedachtengoed dan ook via "het geslacht". Dat is even erg als het doorgeven van kapitaal aan één of andere nietsnut om verder te kunnen onderdrukken.

ik heb ultra-liberalen in mijn vriendenkring waar ik oneindig fantastisch mee kan discussiëren. Al wat dat onderdrukt, hoeft niet voor mij. En qua religie, hebben we er terug een vettig aan ons been. Economie...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

petrol242 schreef: Mijn nageslacht mag alle kanten uit.
en toch gok ik erop, kun je niets aan doen, dat ze jouw gedachtegoed uiteindelijk oppikken.
heel misschien eventjes afzetten in de pubertijd maar de kans is bijzonder klein dat ze op hun 30e ultraliberale rechtse zakken zijn.

heeft niets met genetica te maken, gewoon de onvermijdelijke enorme invloed vd ouders en directe omgeving die je vanaf de jongste leeftijd meekrijgt.
je daartegen afzetten is voor iedereen bijzonder zwaar tot onmogelijk. maakt niet uit of je ouders je flauwe kul hebben meegegeven of niet.

doorhebben dat het flauwe kul is is 1 ding
dat besef aanvaarden is deel 2
de gevolgen, in geval van religie, zoals bv uitgesloten worden, of erger, is nog eens een heel ander verhaal.

wil je dat niet zul je heel snel de onzin rationaliseren
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

1207 schreef:en toch gok ik erop, kun je niets aan doen, dat ze jouw gedachtegoed uiteindelijk oppikken.
Neen, de praktijk bij mij wijst gelukkig uit dat ze dat niet allebei doen :beerchug: En neen, het zijn geen zakken, niet ultraliberaal of marxistisch. Het zijn jonge adolescenten die zoeken naar "hun waarheid". Hopelijk pakken ze de juiste pil :wink: Maar daar kan deze ouwe alleen op hopen.

Het heeft dus inderdaad niks met genetica te maken, hoewel sommige ideologieën en politieke strekkingen dat wel in het vaandel proberen te dragen.

Wat religie betreft, dat is voor mij slechts een gegeven in de maatschappelijke vergelijking, heel duidelijk. Ik voeg daar geen parameters aan toe, maar religie is nog altijd een zeer sterk wapen om een een groot aantal mensen mee te krijgen in een overtuiging die hen eigenlijk meer schaadt dan baadt. En religie, daar reken ik het modern ultra-liberaal fatalistisch economisch denken mee onder. Het is eigenlijk de grootste religie die er is als je alle definities van een religie erop los laat...

Ik kom regelmatig in Azië, meer bepaald op de Filippijnen en als ik zie hoe die mensen hun aandacht leggen aan religie, tja, dan is de rekening snel gemaakt. Maar ik kan ze het ook niet kwalijk nemen, want er is geen andere kant, want ze worden onderdrukt door onze kapitalistische religie. Ze zitten dus als ratten in de val. Dat is dus een zeker fatalisme. Dat daar iets moet uit voort komen, dat staat in de sterren geschreven he.
Beppi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 aug 2018, 07:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hoelang zou het duren voor Erdogan doorheeft dat android achterpoortjes heeft voor de amerikaanse inlichtingendiensten?
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

1207 schreef:
Kirun schreef: Als alternatief schuift die dictator de Vestel Venus smartphone reeks naar voor...
Een turkse smartphone met het amerikaanse android als OS :banana:
probeer de Turkse jeugd maar eens tegen te houden als die persé een iPhone/mac/... willen.
Er zijn al filmpjes genoeg van fanatici die hun iphone kapot slaan
Onderschat de indoctrinatie en groepsdruk in turkije (en ver daarbuiten) niet...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Kirun schreef: Er zijn al filmpjes genoeg van fanatici
mja de doorsnee Turkse puber is uiteraard een politiek beest en fanaticus. In Belgie is dat ook zo hé
nu ja, als je je laat sturen door een paar filmpjes op youtube :)
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Dat is wel zeer selectief citeren...

Het feit dat erdogan zo veel macht heeft, zowel in turkije als in europa, zegt volgens mij genoeg over de fanatici, indoctrinatie en de groepsdruk!
En daar gaat een puber niets aan veranderen...
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”