Uitsluitend elektrische auto's tegen 2030

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Gebrek aan laadpalen is absoluut geen argument tegen elektrische wagens. Puur kip-ei situatie. Hoe meer elektrische wagens er verschijnen, hoe meer laadpalen er zullen verrijzen. De benzinestations werden ook niet op 1 dag gebouwd..
Onzin uiteraard.
Een benzinepomp is hoogstens 5 min in gebruik per wagen (realistisch eerder 2).
Een laadpaal veel langer (zit ik met een schatting van 30min in de buurt?).
Dat wil zeggen dat er ofwel per herlaadstation een gigantische redundantie aan palen moet gezet worden om de piek op te vangen (economisch gezien heel duur), ofwel gaan er wachtrijen ontstaan die eeuwen duren (want elke paal is veel langer in gebruik). Als er 2 auto's aan het aanschuiven zijn ben je makkelijk een uur verder dus.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De nieuwste snelladers die het consortium deze week hebben voorgesteld zijn er wel van 350 kW. De nieuwe ampera-e met een batterij van 60 kWh die voor 80% snel geladen kan worden is dan zo vol.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

ITnetadmin schreef:Een benzinepomp is hoogstens 5 min in gebruik per wagen (realistisch eerder 2).
Een laadpaal veel langer (zit ik met een schatting van 30min in de buurt?).
Een Tesla kan momenteel op een kwartier al meer dan half zijn 'tank' opladen.

Dus inpluggen, effe naar toilet, koffie bestellen... een kwartier is zo snel om.

Het kost uiteraard meer tijd dan vloeistof tanken, maar als je ziet van waar we komen zijn de verbeteringen op korte termijn vrij merkbaar. En het is nog niet gedaan met verbeteren. Ik heb er hoop in.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

ITnetadmin schreef:Elektrische wagens? En wat met het herladen?
Zolang dat niet even snel kan als met een brandstofwagen zie ik dat niet ultiem doorbreken.
Denk even in: je stopt bij een herlaadstation en alle palen staan vol. Dan wordt het een lange herlaadbeurt hoor.

Komt er nog bij dat er voldoende stroom moet zijn voor dat gedoe, dan de batterijen nog, etc etc etc...
Dan zie ik meer heil in alternatieve brandstoffen, zeker op korte termijn. Dat kan eventueel gecombineerd met hybride.

Maar het allerbelangrijkst is dat ze even veel of minder zullen moeten kosten dan de huidige benzine of diesel modellen.
Eigenlijk is de situatie heel vergelijkbaar met de batterijen in smartphones. Zolang die een gemiddelde dag + 20% extra mee gaat is dat meer dan goed genoeg. 's Nachts worden die toch altijd opgeladen. Vroeger gingen telefoons weken mee, nu gemiddeld anderhalve dag. Mensen vinden dat (meer dan) goed genoeg.

Dus zolang een elektrische auto het gemiddeld dagelijks gebruik +50% zonder problemen kan doen (ook in een koude winter) dan is daar echt geen probleem mee. De Tesla's voldoen daar imho aan. Heel weinig mensen die meer als 300km per dag nodig hebben. En zelfs mocht dat zo zijn kan je 20min aan een snelle lader hangen en je haalt je bestemming.
Voor die paar keer per jaar (vakantie bv) dat je langere afstanden doet is het perfect in te plannen.

Aangezien het laden 98% thuis gedaan wordt en slechts enkele keren in een snellaadstation vs tanken dat altijd in een tankstation gebeurt zal de situatie van volle laadstations wel meevallen. (zeker als er een marginale kost aangehangen wordt itt Tesla supercharger netwerk)
Voldoende stroom is op zich geen probleem, want niet iedereen wisselt zijn wagen in voor een elektrische op dezelfde dag. En daarnaast kunnen de batterijen in elektrische wagens als netbuffer gaan dienen (de laatste 10% laden bv) waardoor elektriciteitsproductie meer en meer wind en zon kan zijn en minder traditionele on de mand fossiele bronnen (gas, steg, ...)

De enige dingen die ik als probleem zie/zag:
- batterij levensduur, als in hoeveel km kan ik tot de batterij eigenlijk zover versleten is dat de range substantieel minder is. Aangezien er al een aantal Tesla's rondrijden met hopen km's (200.000+) die nog meer als 90% van hun oorspronkelijke capaciteit hebben, lijkt mij dit geen issue meer
- Prijs van de elektrische wagen. En dan eentje met een aanvaardbare range. Tesla zegt dat hun model 3 35.000USD gaat kosten. Ik ben zeer sceptisch of ze de Model 3 onder 40.000 euro hier gaat komen. De hele batterij kost niet alleen veel geld, maar de rest van de wagen dergelijk gewicht laten dragen is ook kostelijk. Misschien dat de Ampera E er onder duikt, maar ook dat betwijfel ik.
De huidige Model S is een leuke wagen, maar voor de prijs zijn er veeel betere autos te koop. Zelfs voor de helft van de prijs.

Zolang die elektra wagen zo duur is zal er ook geen grote kudde mensen er naar toe lopen. Prijs lijkt mij echt het enige dat echt grote adoptie tegenhoudt. En misschien nog een universeel laadsysteem (billing) a la tankkaarten voor (lease)wagens nu.


ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:Gebrek aan laadpalen is absoluut geen argument tegen elektrische wagens. Puur kip-ei situatie. Hoe meer elektrische wagens er verschijnen, hoe meer laadpalen er zullen verrijzen. De benzinestations werden ook niet op 1 dag gebouwd..
Onzin uiteraard.
Een benzinepomp is hoogstens 5 min in gebruik per wagen (realistisch eerder 2).
Een laadpaal veel langer (zit ik met een schatting van 30min in de buurt?).
Dat wil zeggen dat er ofwel per herlaadstation een gigantische redundantie aan palen moet gezet worden om de piek op te vangen (economisch gezien heel duur), ofwel gaan er wachtrijen ontstaan die eeuwen duren (want elke paal is veel langer in gebruik). Als er 2 auto's aan het aanschuiven zijn ben je makkelijk een uur verder dus.
Alle brandstof die een auto verbruikt komt een uit een benzinepomp. Slechts een fractie van de elektriciteit die een elektrische wagen gebruikt over zijn leven komt uit een snellader langs de kant van de weg. Het gros komt uit de paal bij de vaste parkeerplek van je auto of dat dat je garage is, een grote ondergrondse parkeergarage van een appartementsgebouw of langs de kant van de straat waar de infrastructuur er weliswaar nog gezet moet worden
Dus 2 min tanken 52 keer per jaar of 20min laden 5 keer per jaar? Totale tijd gespendeerd aan paal/pomp per wagen blijft hetzelfde. Enkel een aantal drukke plekken moeten iets groter worden dan een vergelijkbaar tankstation nu.

Overigens kunnen winkels met parkeerterreinen nu wel makkelijker incentives gaan bieden zoals gratis laden, weliswaar trager, tijdens het shoppen, iets wat met een traditionele brandstof niet zo makkelijk is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Dus inpluggen, effe naar toilet, koffie bestellen... een kwartier is zo snel om.
Voor de eerste is dat een kwartier, voor de tweede die gelijktijdig toekomt 30 minuten, voor de derde reeds 45 minuten, ... !

Kijk gewoon eens hoeveel mensen er toekomen aan een tankstation over een periode van 30 minuten en je weet meteen hoeveel laadpalen je nodig hebt (en dan zal je merken dat het er veel zijn).

Ik heb trouwens een Nederlandse collega en die vertelde dat hij z'n wagen aan een laadpaal mocht hangen voor enkele uren (daarna moest je blijkbaar een boete betalen) maar dat hij daar het OV nam en dat dus niet kon omdat hij een ganse dag dan weg was. Er komen dus ook een aantal praktische dingen bij kijken.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Veel mensen gaan wel thuis "tanken", snachts. Niet iedereenn natuurlijk.

Ik heb altijd thuis opgeladen. Verlies er zelfs minder tijd mee dan naar een tankstation te moeten gaan en vol te gooien.. Gewoon thuis komen, stekker er in. 5s werk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stel je voor dat iedereen 's avonds z'n auto in het stopcontact steekt... het zou snel gedaan zijn met spelen vrees ik.

Als we ons net hierop willen aanpassen gaat het ons nog vele Turteltjes kosten.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De oplossingen voor pieken en dalen in het net bestaan vandaag al: Vehicle-to-grid

We betalen trouwens vandaag reeds om om Vehicle-to-grid te implementeren in België: http://www.atrias.be/NL/Paginas/Home.aspx
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef:De oplossingen voor pieken en dalen in het net bestaan vandaag al: Vehicle-to-grid
jij betaalt het accupack en een ander gaat (gratis) de cycli gaan opgebruiken :nono:

We betalen trouwens vandaag reeds om om Vehicle-to-grid te implementeren in België: http://www.atrias.be/NL/Paginas/Home.aspx
:nono: is het platform voor de slimme meters, wat indexis deed wordt door dit platform overgenomen.
https://www.indexis.be/nl/over_indexis.html
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:Gebrek aan laadpalen is absoluut geen argument tegen elektrische wagens. Puur kip-ei situatie. Hoe meer elektrische wagens er verschijnen, hoe meer laadpalen er zullen verrijzen. De benzinestations werden ook niet op 1 dag gebouwd..
Onzin uiteraard.
Een benzinepomp is hoogstens 5 min in gebruik per wagen (realistisch eerder 2).
Een laadpaal veel langer (zit ik met een schatting van 30min in de buurt?).
Zoals anderen al aangehaald hebben is het vooral de bedoeling dat je je auto oplaadt wanneer je hem niet gebruikt. Laadpalen voor onderweg (maar da's echt bedoeld voor als je lange ritten doet), bestaan al, verrijzen steeds meer en nemen steeds minder tijd om een voertuig op te laden.

Laadpalen zijn absoluut geen argument tegen elektrische voertuigen. Ik merk vooral weerstand tegen het nieuwe/onbekende, en niet zozeer gefundeerde praktische bezwaren die niet te voorzien/plannen/remedieren zijn.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

bruma schreef:jij betaalt het accupack en een ander gaat (gratis) de cycli gaan opgebruiken :nono:
Zolang er genoeg energie is = geen probleem.

Als er te weinig energie is doet iedereen een kleine duit in het zakje. Tegen dat het zover is bestaan er misschien al betere batterijen die amper nog last hebben van dit probleem.

Ik betaal nu ook al voor anderen hun voordelen, dit kan er nog wel bij denk ik. :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als ik 400-500km moet doen en dat houdt een laadbeurt onderweg in die langer dan 5 min duurt is de fun er snel af als er geen palen vrij blijken te zijn. Zeker als je dan wagen 3 of 4 bent. Thuis herladen is uiteraard geen optie als je lange afstanden moet doen (behalve dan aan het startpunt).

Dan krijg je nog situaties zoals hierboven stijl "je mag hem hier x aantal uren herladen", waar je niet veel mee bent als je niet ter plaatse blijft.


En thuis herladen, dat kost hopelijk toch een stuk minder dan de volle tank nu?
Om nog maar te zwijgen van dat idiote idee om piekstroom te belasten ipv verbruik.

Om maar te zeggen dat we nog lang niet gereed zijn voor een massale overstap, niet de maatschappij, niet de infrastructuur, niet de technologie zelf.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

ITnetadmin schreef:Als ik 400-500km moet doen en dat houdt een laadbeurt onderweg in die langer dan 5 min duurt is de fun er snel af als er geen palen vrij blijken te zijn. Zeker als je dan wagen 3 of 4 bent. Thuis herladen is uiteraard geen optie als je lange afstanden moet doen (behalve dan aan het startpunt).

Dan krijg je nog situaties zoals hierboven stijl "je mag hem hier x aantal uren herladen", waar je niet veel mee bent als je niet ter plaatse blijft.


En thuis herladen, dat kost hopelijk toch een stuk minder dan de volle tank nu?
Om nog maar te zwijgen van dat idiote idee om piekstroom te belasten ipv verbruik.

Om maar te zeggen dat we nog lang niet gereed zijn voor een massale overstap, niet de maatschappij, niet de infrastructuur, niet de technologie zelf.
Proficiat, ge hebt een use-case gevonden waarbij een huidige EV (behalve mss een Tesla Model S) niet voldoet. Wat nu? Huur een klassieke wagen!

Voor de gevallen dat een EV wél past (in minstens 90% van de gevallen) is dat de beste optie, uiteraard.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hah, zoveel mogelijk vervangen van het wagenpark door electrisch, en als die dingen niet voldoen "huur een klassieke".
Exact het punt dat ik wou maken.

1) ik heb nu ook al een klassieke wagen
2) als het ganse wagenpark vervangen wordt zal dat nogal moeilijk worden
3) dat kan dan maar beter in de prijs van de electrische inbegrepen zijn

Punt is dat lange afstanden én supersnelle herlaadbeurten zullen moeten opgelost worden alvorens beleidsmatig volledig in te zetten op een electrisch wagenpark.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

James. schreef:Proficiat, ge hebt een use-case gevonden waarbij een huidige EV (behalve mss een Tesla Model S) niet voldoet. Wat nu? Huur een klassieke wagen!

Voor de gevallen dat een EV wél past (in minstens 90% van de gevallen) is dat de beste optie, uiteraard.
Hij niet alleen, ik heb onze situatie hier ook al eens beschreven. De mensen die mijn posts lezen weten dat ik aan de groene kant ben en er gerust wat wil in investeren, maar hier ben ik nog niet overtuigd.

Mijn auto: oude kleine benzinewagen.
Gebruik: 5 maanden per jaar: max. 1 dag per week 4km (school) en bij heel slecht weer komt daar 15km/dag bij.
Andere 5 maanden valt school weg en rij ik 2 keer per week 60 km per dag.
Hiervoor een auto kopen van meer dan €20.000 is gewoon totaal niet te verantwoorden.

Onze auto: caddy maxi benzine.
Deze dient voor de dagelijkse verplaatsingen, dus in theorie is elektrisch mogelijk. Maar, we gebruiken deze wagen ook om met de caravan op vakantie te gaan en vinden de zeer ruime koffer belangrijk ofwel de 7 zitplaatsen.
Elektrisch zou ons dit gewoon niet lukken. Huur een auto? Van 't zotte te veel, onze Auto kost nu €17.800, elektrisch zou dit met gemak €10.000 meer zijn en we zouden nog eens ruim een maand per jaar een auto moeten huren??

En zo zullen er wel nog *tig mensen met situaties zijn die (voorlopig) niets in elektrisch rijden zien.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Iedereen die in de stad woont, een verlengkabel naar buiten? 2 blokken verder?
Zelfde verhaal met appartementen -> beneden in de kelder een 1MW aansluiting om auto's op te laden?
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

ITnetadmin schreef:Hah, zoveel mogelijk vervangen van het wagenpark door electrisch, en als die dingen niet voldoen "huur een klassieke".
Exact het punt dat ik wou maken.
Ge gaat toch ook geen camionette als dagelijks vervoer kopen voor als ge es naar 'den Ikea' trot voor een kast? Awel, hetzelfde voor uw voorbeeld met afstanden.
cadsite schreef:...
Als ge niet regelmatig met de wagen pendelt is een wagen sowieso een te grote kost voor de baten die het oplevert, dus is budget inderdaad prioriteit nummer één.

Voor de gemiddelde mens, echter, die elke dag vijfentwintig tot vijftig kilometer enkele rit pendelt, daarvoor is zo'n EV uitermate geschikt.

Als al die pendelaars elektrisch rijden ipv op fossiele brandstoffen (en worden geacht op te draaien voor de kosten die ze maken, dus ik neem het voorbeeld van salariswagen met een doe-maar-op-Steve-Stevaert-gratis-tankkaart niét mee!) dan sparen ze zodanig veel uit dat ze inderdaad voor de enkele keer per jaar dat ze een wagen nodig hebben die groter is of verder kan rijden op één tank/lading met gemak een wagen kunnen huren, al was het maar met Cambio of zo.
Laatst gewijzigd door James. 05 dec 2016, 09:55, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

James. schreef:Ge gaat toch ook geen camionette als dagelijks vervoer kopen voor als ge es naar 'den Ikea' trot voor een kast? Awel, hetzelfde voor uw voorbeeld met afstanden.
Neen, die kast leg ik gewoon in onze auto.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

cadsite schreef:
James. schreef:Ge gaat toch ook geen camionette als dagelijks vervoer kopen voor als ge es naar 'den Ikea' trot voor een kast? Awel, hetzelfde voor uw voorbeeld met afstanden.
Neen, die kast leg ik gewoon in onze auto.
Een geheel salon dan!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Daar heb je dan weer een aanhangwagen voor.
Maar ten gronde: een camionette huren om een salon (of andere) te vervoeren is nog wel een andere kost dan een wagen huren om op reis te gaan.
Er zijn voor die camionette ook creatieve oplossingen: je koopt een plank in Gamma/Hubo/Brico, je huurt gratis hun camionette en je doet uw verhuis op die manier.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Als alle personenwagens in Vlaanderen elektrisch zouden rijden, dan moeten we ons zonnepanelenpark verdrievoudigen, of ons windmolenpark zes keer groter maken. Dat kan maar is niet zo evident op korte termijn.
Je gelooft toch echt niet dat wat extra zonnepanelen/windmolens ons gaan redden... moest je nu nog zeggen van het verdubbelen van het aantal kerncentrales al is dat vermoedelijk zelfs nog niet voldoende (trouwens die wil men sluiten, nogmaals een extra inspanning dus die men moet doen). Het zijn gewoon gratuite uitspraken om tegen 2030 uitsluitend nog elektrisch te rijden.
Je hebt me niet goed begrepen. Ik geloof helemaal niet in ene totale ommezwaai naar elektrische wagens en dit is maar één reden daarvoor. Er zal gewoon niet genoeg stroom voor zijn en deze zal peperduur worden.

Dat grote spelers als Google, Apple, Tesla en eigenlijk alle autoproducenten nu bezig zijn met elektrische wagens wil NIET zeggen dat het enkel elektrische wegens zullen zijn. Deze spelers hebben trouwens al een heel ander vervoersmodel voor ogen. Geen persoonlijk bezit meer maar een abonnement bij hen uiteraard. Een soort Ubersysteem waarbij je betaalt voor gebruik. Dit is veel efficiënter en kan veel van onze huidige problemen oplossen. Elektrische wagens zijn gewoon een tijdelijke overgang voor zij die het kunnen/willen betalen en de nadelen erbij nemen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

James. schreef:Een geheel salon dan!
Die vergelijking gaat niet op hé.
Een salon koop je eens in de x-aantal jaren. Op vakantie gaan doen we een maand per jaar. Totaal andere verhouding.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

heist_175 schreef:Daar heb je dan weer een aanhangwagen voor.
Maar ten gronde: een camionette huren om een salon (of andere) te vervoeren is nog wel een andere kost dan een wagen huren om op reis te gaan.
Is dat wel zo? Waarom zou dat een andere kost zijn?
Er zijn voor die camionette ook creatieve oplossingen: je koopt een plank in Gamma/Hubo/Brico, je huurt gratis hun camionette en je doet uw verhuis op die manier.
Dat is misbruik van een slecht uitgedacht systeem en dus niet aan te halen als geldig alternatief. 8)

Verder: iemand die centen wilt sparen en aan het milieu wilt denken door zijn uitstoot te beperken zonder diesel te moeten rijden, kan altijd kiezen voor een HEV zoals de Toyota Prius (vroeger 136PS, nu 125?PS) of de Ford Mondeo Hybride (189PS): gemiddeld verbruik op spritmonitor voor de (meest recente) Prius van minder dan 4,5l/100km en voor de Ford Mondeo Hybride van minder dan 5,7l/100km (ter vergelijking: een even potente Mondeo TDCI doet maar iets minder dan 7,2l/100km.

Dus neen, inderdaad is puur elektrorijden niet zo vaak haalbaar als sommigen graag zouden willen, maar er zijn genoeg alternatieven voor smerige dieselrokers of veelverbruikende otto-benzinerijders.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

James. schreef:
heist_175 schreef:Daar heb je dan weer een aanhangwagen voor.
Maar ten gronde: een camionette huren om een salon (of andere) te vervoeren is nog wel een andere kost dan een wagen huren om op reis te gaan.
Is dat wel zo? Waarom zou dat een andere kost zijn?
camionette voor een verhuis is 1 dag en mag "spartaans"
auto voor op reis is veel langer én liefst niet te spartaans
dus budgettair gezien spreek je over totaal verschillende scenario's en eindtotalen
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tegen 2030 gaat de overheid ons nog eens dubbel melken:

1. verplichte aankoop dure electrische auto met batterij die na een paar jaar versleten is
2. 2x hogere electriciteitskost:

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... 2030.dhtml

Ik ben echt niet fier dat ik in een land als België woon. Ik denk eraan weg te gaan uit deze idiocracy.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tja, waar was het protest toen Groen! de kernuitstap voor elkaar kreeg, zonder een alternatief in de plaats te stellen?

Natuurlijk gaan we ons binnenkort blauw betalen aan stroom, dat staat al jaren in de sterren geschreven. We gaan onze kerncentrales missen de dag dat ze afgeschakeld worden.

Maar om dan maar vast te houden aan technologie van gisteren is ook niet de juiste aanpak. Willen wij dan in een ghetto van vervuilde lucht wonen tussen oases van schone lucht in de omringende landen? Wil je dat de jongeren en toekomstige generaties ook nog eens aandoen, nadat je ze al met een peperdure energiefactuur opgezadeld hebt?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 30 jan 2017, 17:39, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

ub4b schreef:batterij die na een paar jaar versleten is
Niet waar, die batterijen gaan best lang mee. En met lang bedoel ik gemakkelijk 100.000km per ~50kWh vooraleer er meer dan 10% capaciteit is verloren. Getal is een ruwe gok, maar de grootte-orde zou ongeveer moeten kloppen.

Daarnaast is het mogelijk om batterijen te herstellen door de slechtste cellen te vervangen en de rest te blijven gebruiken, uiteindelijk niet zo duur als men vaak zegt en zéker niet zo duur als een nieuw pack.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Willen wij dan in een ghetto van vervuilde lucht wonen tussen oases van schone lucht in de omringende landen?
Geloof je dat nu echt... grootse plannen allemaal... maar zover zijn we nog niet.
CCatalyst schreef:Wil je dat de jongeren en toekomstige generaties ook nog eens aandoen, nadat je ze al met een peperdure energiefactuur opgezadeld hebt?
We kunnen natuurlijk ook alle industrie bij voorbaat de nek omwringen... dan hebben uw kindjes zelfs geen centen meer om gelijk welke factuur te betalen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

ub4b schreef:2. 2x hogere electriciteitskost:
Tijd om een H2 farm te bouwen:
- leg veel zonnepanelen op uw dak
- maak met die zonnepanelen H2 met water
- sla die H2 op
- "verbrand" de H2 om elektriciteit te maken

Als de elek-kost x2 gaat, geraak je er wel aan uit :)

edit: het gaat puur om de energiecomponent.
Momenteel is dat maar 30-40% van de totale factuur, dus uw factuur zou stijgen met 20-30%
Daar hebben we geen kernuitstap voor nodig, om dat te realiseren :). Zo'n prijsstijging kan Turtelboom zo ff fiksen voor u
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:
We kunnen natuurlijk ook alle industrie bij voorbaat de nek omwringen... dan hebben uw kindjes zelfs geen centen meer om gelijk welke factuur te betalen.
Industrie is er hier al niet veel meer, het wegverkeer is een van de grootste oorzaken van fijn stof bij ons (meer dan een derde van de roetuitstoot bv) (rond het Antwerpse ook de zeevaart, maar dat is ook verkeer). Amerikaanse vestigingen zullen de komende jaren ook sluiten om de jobs terug naar het moederland te brengen. En we hebben zelf zowat alle e-commerce jobs (die in de plaats van de winkeljobs komt) weggejaagd naar het buitenland, eerst met onze wetgeving, dan met onze vakbonden.

Waarschijnlijk denk jij al aan je pensioen en denk je "hah, dat is mijn probleem allemaal niet, dat is een probleem voor de mensen die na mij komen". Maar dat wordt wel jouw probleem als de toekomstige generaties het echt moeilijk gaan krijgen om je pensioenen en je gezondheidszorg nog te betalen (tenzij je natuurlijk slim bent geweest en een flink spaarpotje hebt aangelegd om dat te dekken), en zo ziet het er toch naar uit, want ik weet echt niet hoe we dit allemaal nog gaan moeten betalen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

heist_175 schreef:
ub4b schreef:2. 2x hogere electriciteitskost:
Tijd om een H2 farm te bouwen:
- leg veel zonnepanelen op uw dak
- maak met die zonnepanelen H2 met water
- sla die H2 op
- "verbrand" de H2 om elektriciteit te maken

Als de elek-kost x2 gaat, geraak je er wel aan uit :)

edit: het gaat puur om de energiecomponent.
Momenteel is dat maar 30-40% van de totale factuur, dus uw factuur zou stijgen met 20-30%
Daar hebben we geen kernuitstap voor nodig, om dat te realiseren :). Zo'n prijsstijging kan Turtelboom zo ff fiksen voor u
Dit is de toekomst, efficiënte electrolyse onder resonatie/mechanical stirring Ik heb Emoto net voor zijn dood nog persoonlijk ontmoet waar hij deze video toonde:

brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

off-topic, een artikel in de standaard:
Is die waterdamp nu zo hard gefotoshopped en verduisterd of zie ik spoken? Als dat zo is vind ik dat onaanvaardbare manipulatie van publieke perceptie. Meer woorden ga ik daar niet aan 'vuil' maken.
(http://www.standaard.be/cnt/dmf20170130_02703062)
Bijlagen
destandaard_kern.png
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:Tegen 2030 gaat de overheid ons nog eens dubbel melken:

2. 2x hogere electriciteitskost:
Misschien kunnen ze de taksen een klein beetje doen zakken, dan komt het neer op een nul operatie. Want de kost van de energie component is ridicuul in vergelijking met de taksen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

devilkin schreef:Want de kost van de energie component is ridicuul in vergelijking met de taksen.
Op zich is dat een beetje hetzelfde verhaal als Publifin... hoeveel politiekers en vriendjes denk je dat mee moeten eten van dat potje !?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Teveel om goed te zijn. Ik ben al langer voorstander dat een politieker niet mag cumuleren, en ook geen exuberante onkostenvergoedingen/loon mag krijgen.

Je moet het doen uit principe, niet om jezelf te verrijken, wat ze nu ongeveer allemaal wel doen - denk ik.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Jammer genoeg is het verhaal nog complexer.

Yep, dieven als eandis en konsoorten snoepen behoorlijk mee van de artificieel hoge prijzen. Nu, als die normale kosten zouden aanrekenen zakt de uitbetaling aan de aandeelhouders. Wie zijn die aandeelhouders? Grotendeels steden en gemeenten.
Dus als die hun inkomsten langs daar zakken, wat gaat er dan gebeuren? :roll:
Hiermee praat ik het niet goed é, ik probeer gewoon het hele plaatje te vatten.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

brubbel schreef:PS2: De combinatie afschaffen kernenergie en elektrische wagens lost wel de files op, bij nader inzien.
Problem solved! :judge:
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

@ Brubbel

Die waterdamp ziet er soms wat donkerder uit. Ik denk dat dat door de dichtheid waterdamp komt en er zo nog minder licht doorkomt. Aan de scheldelaan heb je dat ook bij die chemische bedrijven. Als dat te dicht tegen de weg staat heb je donkere wolken over de weg.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:38, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

26000 euro is betaalbaar voor de gewone mens?

Tim, meen je dat echt?

Ben even op de Hyundai site gaan kijken... Ioniq Electric 34999. Premie in 2017: 4000 euro.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”