Uitsluitend elektrische auto's tegen 2030

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@Slafes: Stap dealer binnen, je krijgt gewoon 5000 euro korting met autosalon, je moest er zelf niet voor vragen.
Heb er mee gereden en zeer goede rij ervaring, leuke opties... als gezinswagen en toch nog nodige vermogen, geen traag ding aan de lichten.

Deze prijs zit voor veel gezinnen (gemiddeld) binnen het budget als nieuwe gezinswagen, zeker als je dan nog eens 0 euro DIV en wegenbelasting er bij telt. EV rijden is effectief 50% goedkoper dan diesel in verbruik. Prijs gebaseerd op VAB jaarlijks gemiddelde kost wagen gezin.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 01 feb 2017, 11:06, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Als je ziet hoeveel Corsa, Fabia, Clio e.d. er rondrijden dan is €25000+ alvast voor die mensen niet echt "binnen budget". Dat het gebruik goedkoper is kan meespelen maar het op het ogenblik dat een auto aangekocht wordt dat het grote bedrag ineens op tafel moet komen. Is dat via een lening dan heb je ook al direct een hogere afbetaling.
Als ik mijn 10 jaar oude Astra (toen €13000) moet vervangen zal het waarschijnlijk niet door een dubbel zo dure wagen zijn maar in het <€20000 segment.

Er zal nog veel water door de zee vloeien eer elektrisch voor iedereen (of toch ook voor het "compact" segment) betaalbaar is. Als men dan elektriciteit aan dit tempo duurder gaat maken + regelmatig zeggen dat er 1. niet genoeg zou kunnen zijn bij een koude winter of 2."we de reserves gaan moeten aanspreken" dan is er nog veel werk aan de winkel.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kijk, voor sommigen is 25-30000 euro blijkbaar een normale prijs voor een wagen.
Goed voor jullie, ieder zijn prioriteiten in het leven.
Ik bv ben niet van plan om meer dan een 12-13000 euro aan een wagen te geven, en voor die prijs mag die wagen gerust 10-15 jaar meekunnen.
Dat zie ik het elektrische wagenpark nog niet direct doen.

James. schreef:
ITnetadmin schreef:Hah, zoveel mogelijk vervangen van het wagenpark door electrisch, en als die dingen niet voldoen "huur een klassieke".
Exact het punt dat ik wou maken.
Ge gaat toch ook geen camionette als dagelijks vervoer kopen voor als ge es naar 'den Ikea' trot voor een kast? Awel, hetzelfde voor uw voorbeeld met afstanden.
Wel, het klassieke excuus dat ik vaak hoor om de beperkte actieradius van een elektrische wagen te verdedigen, is dat je een andere wagen kan huren om bv op verlof te gaan.
Nu, als ik een wagen zou kopen aan 25-30000 euro of meer, dan heb ik als consument de verwachting dat die wagen *minstens* kan wat een benzine/dieselwagen van 10000 euro ook kan, nl een 700km rijden zonder bij te tanken, en dat bijtanken dan op 5 minuutjes rond krijgen.
Waarom zou ik anders *meer* betalen voor *minder* ?
En daarom zal de elektrische wagen nog altijd op terughoudendheid stoten bij de koper.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Als je de wagen kan opladen onder 5a10minuten kan het op gang komen maar dat zie ik niet direct zitten.
En degene met een Tesla hebben heus nog wel een poloke in de garage staan ook hoor...
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Tim.Bracquez schreef:
EV's worden betaalbaar voor de gewone mens en samen met al de gratis laadpalen die (soms verstopt) staan aan winkels is dit echt wel goedkoop rijden.
De auto is vooral 80%+ geladen aan gratis laadpunten, de rest thuis volledig 100% groen en enkel tijdens de zonne uren!
Hoe zoek jij die gratis laadpunten ? Een app ? Een site ? 80% geladen aan gratis laadpunten is wel zeer sterk !
Binnenkort hier een EV dus is wel interessant voor mij :angel:
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zelf rij ik al enkele jaren elektrisch (plug-in) en ben ik sinds 2005 professioneel bezig geweest met elektrische en hybride voertuigen, maar 80% gratis openbaar opladen, daar ben ik toch ook wel benieuwd naar :-D
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:37, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat, als je alles op electriciteit wil, er dan wel moet voor gezorgd worden dat letterlijk élke parkeerplaats voorzien zal moeten worden van een laadpaal.
Of dat nu op straat is in een stad, een kleine gemeente, de parking van elke supermarkt, ...
Dat wordt gewoon onbetaalbaar qua infrastructuur en onderhoud, om nog maar te zwijgen van vandalisme problematiek.

Anders ga je altijd momenten krijgen dat je je elektrische wagen gaat moeten parkeren op een locatie waar hij niet kan opladen, met alle gevolgen vandien als jouw ideale scenario is "ik laad hem gewoon altijd op als hij geparkeerd is, moet ik nooit 'tanken' ".

"Een stopcontact is genoeg": en wat dachten we te doen aan al die mensen die in een rijwoning of appartement wonen zonder garagebox, ondergrondse stalling, of parkeerplaats voor de deur?
Hetzelfde dus: alle parkeerplaatsen overal zullen moeten voorzien worden van laadpalen.

Ik zie dat idee van "je laadt hem gewoon overal op als je hem ergens zet terwijl je iets anders gaat doen" toch echt niet scalen hoor.

En bij het onvermijdelijke tekort aan laadpalen, gaat men wss tarieven implementeren gelinkt aan de uren dat je een paal staat in te nemen, of een max duur invoeren.
Waardoor dat "iets anders gaan doen" ineens serieus problematisch kan worden, zeker voor degenen die de auto op een parking zullen achterlaten om met de trein naar hun werk te sporen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik zie dat idee van "je laadt hem gewoon overal op als je hem ergens zet terwijl je iets anders gaat doen" toch echt niet scalen hoor.
Schalen is inderdaad het grote probleem... ik heb even de website bekeken en dan merk je dat de meeste laadpunten vaak maar één aansluiting hebben... zodra er meer electrische auto's komen gaat dit zeker voor problemen zorgen als het aantal niet fors mee stijgt.
ITnetadmin schreef:Waardoor dat "iets anders gaan doen" ineens serieus problematisch kan worden, zeker voor degenen die de auto op een parking zullen achterlaten om met de trein naar hun werk te sporen.
Een Nederlandse collega wist dit onlangs te vertellen... op verschillende plaatsen waar hij kwam mocht je auto nog maar 2u (of zoiets) aan de laadpaal hangen zo niet kreeg je een boete.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteraard.
Want als je wagenpark grotendeels elektrische autos wordt, dan is het enige alternatief werkelijk *overal* laadpalen voorzien, op elke parkeerplaats in steden, gemeentes, en priveparkings.
En dat zal nooit gebeuren.
Dus wordt het naw tijdsbeperkingen voor het gebruik ervan, en een dagelijks "gevecht" om toch maar die enkele palen te pakken te krijgen, om te vermijden dat je old-school gaat moeten gaan "tanken", geen 5 min maar makkelijk een halfuurtje *als er geen wachtrij is daar*.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Ik volg je in grote lijnen, maar zeggen dat men liever een fortuin betaalt dan het OV te nemen vind ik totaal fout.

Een auto kopen kost geld, gebruiken heel wat minder. Of een auto nu rijdt of niet, de waarde daalt, dus kan je er beter mee rijden.
OV is zelden een min-of-meer alternatief.
Als ik mijn woon-werk verkeer bekijk voor mijn 4/5 job kom ik in volgorde van snelheid op: Auto - Fiets - OV - te voet (6km)
Mijn andere job is op 30km daar is OV al helemaal niet te doen. Ik moet er zijn om 7.30u, ik zou ruim 1u30 onderweg zijn en 30min met de auto.
Verplaatsingen voor het werk? Ik kijk altijd na of het kan met OV, de reistijden zijn altijd minimaal het dubbele.

Het onbekende schrikt me niet echt af, ik sta open voor verbetering, maar ik zie enkel beperkingen. Ik gebruik mijn auto zelden. Dat maakt dat hij me amper geld kost. Onze andere wagen wordt dagelijks gebruikt en dient ook voor onze vakantie (met caravan). Elektrisch wil ik dat nog wel eens zien gebeuren...
Verschil is voor mij:

Leuven - Antwerpen :
40-2 uur met auto niets doen
45 minuten a 1 uur met trein waar ik 1 uur werk op de trein.

Dus het tweede is veel rendabeler. En ik ben begonnen wandelen, voel me veel fitter.

Na 4 jaar heb ik echt problemen om een auto te gaan kopen. Want eens voor de deur pak je die uit gemakzucht wel.


Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mgo72 schreef:met trein waar ik 1 uur werk op de trein.
Ik begrijp nog steeds niet hoe mensen op de trein kunnen werken...

- je hebt amper plaats om te zitten (je zit echt tegen elkaar aan, zeker in de winter wanneer de meeste mensen hun jas aanhouden)
- je hebt geen tafeltje (in het ergste geval zo'n tabletje aan het raam waar je niets mee kan doen en wat nog eens deftig in de weg zit als je je laptop op je schoot hebt staan)
- je kan nergens iets leggen van papier of om nota's te nemen
- je hebt totaal een privacy
- je hebt geen stabiel internet (de demping van de stellen en het isolerend glas zorgen voor slechte ontvangst)
- je hebt geen stroom (één stopcontant op bijna een ganse wagon, dus niet vergeten je batterij op te laden)
- ...

Een auto is ook niet productief maar daar kan je tenminste in alle rust eventueel nog wat telefoontjes doen.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zit nooit op spitstreinen ( 75%).
Net omdat ik geen internet of slecht gsm-signaal heb kan ik saaie dingen doen op pc. Anders word ik toch maar afgeleid.
Met de laptop op de schoot rechts van het tafeltje.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:
mgo72 schreef:met trein waar ik 1 uur werk op de trein.
Ik begrijp nog steeds niet hoe mensen op de trein kunnen werken...

Een auto is ook niet productief maar daar kan je tenminste in alle rust eventueel nog wat telefoontjes doen.
Tsja, er zijn wel meerdere dingen die je niet begrijpt... Als het maar niet in uw kraam past en op 4 wielen rijdt?

Handsfree bellen, dat hoop ik alvast, anders is het helemaal niet ok, zorgt al voor meer verstrooidheid en ongevallen.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... keer.dhtml

Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die kunnen bellen en 100% geconcentreerd zijn op het rijden.

Het gaat hier trouwens over elektrische auto's, maar we wijken dus serieus af.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Handsfree bellen, dat hoop ik alvast, anders is het helemaal niet ok, zorgt al voor meer verstrooidheid en ongevallen.
Natuurlijk handsfree... ik heb een bedrijfswagen dus ik moet die carkit niet zelf betalen hé :lol:
Slafes schreef:Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die kunnen bellen en 100% geconcentreerd zijn op het rijden.
Maar ze kunnen wel met hun vriendin babbelen, een sigaret roken, naar de kinderen kijken op de achterbank en aan de radio prutsen zeker :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat zou ik toch ook niet kunnen hoor, werken op de trein.
Je hebt geen plaats om je laptop te zetten, laat staan een muis te gebruiken, als je al een zitplaats hebt uberhaupt, want op spitstreinen betaal je om mee te kunnen, niet om gegarandeerd te kunnen zitten.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

@ Tim.Bracquez

Met welke wagen rijd jij? Een plug-in hybride of full electric?

Beetje tevreden van?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@Block: tesla model s, super tevreden van, nog nooit zo goedkoop gereden en doe meer dan 50 000 km op een jaar. Als 2de auto voor de madam wordt het waarschijnlijk de Hyundai ionic EV. Heeft zowat bijna alle opties dat de tesla ook heeft.

Mensen vergeten vaak wat onderhoud kost of wegenbelasting of inschrijvingstax... als je kijkt wat gemiddeld voor een gezin wordt uitgegeven voor een autois dat duurder dan die Hyundai kost. Weet ook dat de verplichte verzekring van een EV cheap is, heeft maar 4 Fiscale pk's, dus het laagste wat we maar is...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Tim.Bracquez schreef:Weet ook dat de verplichte verzekring van een EV cheap is, heeft maar 4 Fiscale pk's, dus het laagste wat we maar is...
Wat kost dat zo een BA verzekering voor een Tesla, als ik vragen mag?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tim.Bracquez schreef:@Block: tesla model s, super tevreden van, nog nooit zo goedkoop gereden
Om meteen maar een autosite te quoten;
Een Tesla Model S is geen auto voor de grote massa. De prijs start vanaf 77.800 euro op dit ogenblik voor de 70, de versie met de kleinste batterij. De 85 heeft een grotere batterij aan boord en start vanaf 88.800 euro. De eerste versie haalt 420 km, terwijl de 85 tot 502 km haalt. In theorie, want in de praktijk mag je daar sowieso 20 procent vanaf doen door de hopeloos onrealistische Europese testcriteria.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:[...]
Inderdaad, het bereik van de huidige elektrische wagens is niet zo groot als dat van de gemiddelde benzine- of dieselwagen.

We hebben het al gehoord. Het is al 'ontkracht'.

Laten we het nu over dingen hebben die nog niet behandeld zijn in dit topic, in plaats van elkaars tijd te verspillen. 8)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het ging mij niet om de kilometers... maar goedkoop rijden en een initiële kost van minstens 77.800 euro zijn toch twee rare dingen tezamen.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Het ging mij niet om de kilometers... maar goedkoop rijden en een initiële kost van minstens 77.800 euro zijn toch twee rare dingen tezamen.
Het maakt dat je een mooie, sportieve en zeer krachtige wagen kan hebben voor véél minder dan een klassieke van hetzelfde genre.

Neem nu de Model S vs de Mercedes C63 AMG (een ~500pk V8 turbobenzine):
* BIV: Model S zeer weinig, C63 AMG 10k
* Verkeersbelasting: Model S zeer weinig, C63 AMG (uit mijn hoofd) 2,5k jaarlijks
* Jaarlijkse brandstofkosten bij 50Mm/j (aangenomen dat alles zelf betaald wordt en elektriciteit uit eigen zak komt): 10,36MWh voor de Model S = €3,1k (aan €0,30/kWh), 7420l benzine voor de C63 AMG =~ €9k (aan €1,213/L)
* verzekering BA: geen idee hoe ver dat uiteenloopt, want elk agentschap heeft zo zijn eigen tarieven, maar het zou mij niet verwonderen dat de Model S goedkoper is.
* onderhoud: Model S veel goedkoper en minder vaak dan bij een C63 AMG

Dat komt dus neer op initiële minderkost van minstens 10k en een jaarlijkse minderkost van 6 tot 8k. In totaal dus best indrukwekkend.

Is het absurd van mij om een Model S te vergelijken met een C63 AMG? Misschien wel, maar het is niet simpel om de juiste vergelijking te maken omdat auto's van Tesla zo verschillen van de klassieke merken. Als iemand een beter klassiek alternatief heeft, voel u vrij om de vergelijking te herdoen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Is het absurd van mij om een Model S te vergelijken met een C63 AMG? Misschien wel
Ergens wel want je kijkt gewoon naar het aantal PK... cool misschien maar ik denk niet dat je daar vandaag de dag nog veel mee kan doen.

Ik kijk eigenlijk wel uit naar de middenklasser van Tesla... ging die dit jaar niet uitkomen voor +-35.000 ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Tim heeft het inderdaad over de gebruikskosten... Niet over de initiële aanschaf, al kan je ook wel ergens zeggen dat het ding zichzelf enigszins terugbetaalt op wat langere termijn als je vergelijkt met een luxe brandstofwagen, zeker als je gratis kan tanken zoals hij het reeds uitvoerig heeft beschreven.

Dat een Tesla niet voor iedereen is, dat is waar... Het wordt wachten op de goedkopere budgetmodellen die al meer in lijn zullen liggen met een iets of wat luxueuzere wagen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

zolang slechts een minderheid een elektrische wagen kan permitteren, zal de verkeersbelasting erop laag blijven.
Echter de inkomsten voor de staat zullen dalen naarmate meer mensen elektrisch rijden:
- minder verkeersbelasting
- minder inkomsten uit brandstof taxen
- ,,,,,

Dan zal met één pennentrek beslist worden dat de verkeersbelasting verhoogd wordt, dat elektriciteit extra belast wordt enzovoort...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Goh, iedereen die een elektrische auto heeft verplicht een laadpaal thuis zetten. Op de publieke laadpalen inloggen met je "tankkaart" en die elektriciteit duurder maken.

Geloof me vrij, er zijn veel creatieve oplossingen om die minder inkomsten te kunnen verhalen.

Op dit moment is het inderdaad een sprookje om een elektrische auto te hebben, maar dat blijft natuurlijk niet.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

powaq schreef:
Tim.Bracquez schreef:Weet ook dat de verplichte verzekring van een EV cheap is, heeft maar 4 Fiscale pk's, dus het laagste wat we maar is...
Wat kost dat zo een BA verzekering voor een Tesla, als ik vragen mag?
Ik betaal 320 euro per jaar met bestuurdersverzekering + wegen assistentie (sleep, vergang etc) voor < 30jaar

De tesla kost mij minder als een Audi A4 op 3 jaar tijd inclusief aankoop! Maar het gaat niet over de tesla, het gaat over een auto die zowat een hele hoop aan opties heeft die al op de markt is van Hyundai en nog eens betaalbaar is en zelfs goedkoper als een conventionele (even grote) benzine/diesel wagen. Je krijgt er zelfs een groene lening voor die je niets kost na belastingsvoordeel als de aankoop prijs te duur lijkt. Er zijn nog andere merken die auto's aanbieden, maar zelf vond ik die impressionant omdat hier opties opzitten dat (bijna) geen andere auto's in de prijsklassen hebben.

Het is zo dat mensen de stap moeten zetten er zijn er al meerdere op de markt, hoe meer vraag hoe goedkoper het ook gaat worden en hoe meer faciliteiten er zijn. Dit weekend weg geweest, hotel gewoon laden aan stopcontact, ze gaan tegen volgende keer 2 of 4 (gratis) laadplekken voorzien. Zo positief waren ze er over. Zeker omdat het hun enkel stroom kost, installatie/aankoop = 0 euro

Trouwens ik zie hier een berekening aan 0,30 Euro per kWh, vanaf 10 000 kWh zit je trouwens in een schaal energie verbruik dat je maar 2/3 of minder kost per kWh. Zelf zitten wij hier helemaal niet aan en onze kost is 0,21 gemiddeld (dag/nacht) met kosten in.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij Gaselwest zijn 0,21€ al bijna de DNB kosten alleen

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Net eens gekeken naar de Nieuwe Nissan Leaf 2018. Ziet er wel een knappe wagen uit, maar die uit de reacties op youtube lees ik dat batterij luchtgekoeld is en sommige vinden dat blijkbaar een achterhaalde techniek.

De Tesla-batterij is steeds vloeistof gekoeld (denk ik). Is dat afkoelen van die batterij echt een issue hier in bijv. Benelux of is dat meer een probleem in Californie enzo?

Is eigenlijk vorst een probleem voor een EV batterij? Bij mijn vrouw haar e-bike staat er toch in de handleiding om in de winter de batterij binnen te leggen om permanente schade te voorkomen. Dat de range verminderd lees je wel, maar permanente schade door bijv. nachtvorst wil ik toch vermijden.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ik heb gelezen dat wanneer de wagen aan de lader hangt tijdens de nacht, dat die netspanning gebruikt om zijn batterij-eenheid binnen een zeker temperatuurvenster te houden: te verwarmen indien omgeving te koud en te koelen indien omgeving te warm.

Wanneer de wagen niet is aangekoppeld, weet ik niet wat er dan gebeurt: zijn eigen energie daarvoor gebruiken, of het er gewoon op wagen?

Specifiek of luchtkoeling op de Nissan Leaf 2018 een probleem is, dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Block schreef: De Tesla-batterij is steeds vloeistof gekoeld (denk ik). Is dat afkoelen van die batterij echt een issue hier in bijv. Benelux of is dat meer een probleem in Californie enzo?

Is eigenlijk vorst een probleem voor een EV batterij? Bij mijn vrouw haar e-bike staat er toch in de handleiding om in de winter de batterij binnen te leggen om permanente schade te voorkomen. Dat de range verminderd lees je wel, maar permanente schade door bijv. nachtvorst wil ik toch vermijden.
Wanneer een Tesla 40 km aan 230 km/h rijdt dan wordt die batterij toch wel warm.
Met een Leaf heb je dit meestal voor wanneer je een paar keer achter elkaar gaat fastchargen (op een autostrade bijvoorbeeld).
Ik heb een Leaf en vind het een fantastische wagen. Spijtig van het bereik maar dat wisten we en is redelijk op te lossen. Eerst sparen voor een tripje Antarctica en dan voor de 200 hp Nissan Leaf.
Victory Not Vengeance
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens diverse fora zou een Tesla makkelijk 5 km/dag (~1 kWh) verliezen, sommigen spreken zelfs van tot 30 km/dag.

Nu is dat voor een moderne wagen met verbrandingsmotor ook wel waar; die moet je ook geen 3 weken laten stilstaan zonder voorzorgsmaatregelen en hopen dat die nog start...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

SpecialK schreef:die moet je ook geen 3 weken laten stilstaan zonder voorzorgsmaatregelen en hopen dat die nog start...
Dus iemand die 3W op reis is en zijn auto parkeert in Zaventem is de klos.
Idem alle fleetwagens die op de parking wachten op een nieuwe werknemer?

Dat heb ik nog nooit gehoord?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Hij heeft wel een punt, al overdrijft hij het wat.

Het elektrische sluipverbruik van moderne wagens ligt relatief hoog, en is voldoende om op "enkele" weken je batterij zo ver te ontladen dat je startproblemen kan verwachten.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”