Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Unicorn1 schreef: Tis nen rare vent akkoord maar wie verder kijkt dan zijne neus lang is die zou op zijn minst al inzien dat hem meer doet dan Obama op zijn 8j tijd.
Excuseer? Hij is incompetent tot en met, en als hij al ns iets meer dan Obama gedaan krijgt is dat mss omdat het republikeinse congres Obama alleen maar tegenwerkte.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Unicorn1 schreef:Waar zijn bv al degene mee hun verhalen van wereldoorlog 3 is er binnen 2j en die gaat op de kernknop duwen? Gingen ze niks doen aan degene die fake news brengen?
Zijn stoere taal met NKorea was anders niet van de poes.
Uiteindelijk heeft de deal een muis gebaard: NKorea en China hebben nu al gewonnen, wat "het Westen" eventueel zou kunnen winnen in de deal, daarvan is het hoogst twijfelachtig dat het ooit gerealiseerd gaat worden.
De "meester onderhandelaar" heeft zich gewoon laten rollen als een groentje. De gemiddelde Amerikaan trekt zich niets aan van buitenlands beleid (tenzij er bommen gegooid mogen worden), maar van de NKorea deal kan je moeilijk gelukkig worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Excuseer? Hij is incompetent tot en met, en als hij al ns iets meer dan Obama gedaan krijgt is dat mss omdat het republikeinse congres Obama alleen maar tegenwerkte.
Nochtans heeft Obama ook 2 jaar gehad met dem-meerderheid Huis en Senaat.

Is wel een feit dat het verschil frappant is. In die 2 jaar: Obama veel woorden, Trump veel daden. Na die 2 jaar was 't gedaan voor Obama (voor Trump mogelijk ook, alhoewel dat hij mss de Senaat wel houdt), ik denk dat Obama dat zich altijd beklaagd heeft dat hij niet wat meer gedaan heeft toen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Kiezers laten zich ¨inpakken¨ door mooipraters, maar evengoed door bullebakken. Vooral het vrije westen heeft danig te lijden van deze kwaal. En een oplossing lijkt mij voorlopig nog niet in zicht :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef: Excuseer? Hij is incompetent tot en met, en als hij al ns iets meer dan Obama gedaan krijgt is dat mss omdat het republikeinse congres Obama alleen maar tegenwerkte.
Nochtans heeft Obama ook 2 jaar gehad met dem-meerderheid Huis en Senaat.

Is wel een feit dat het verschil frappant is. In die 2 jaar: Obama veel woorden, Trump veel daden. Na die 2 jaar was 't gedaan voor Obama (voor Trump mogelijk ook, alhoewel dat hij mss de Senaat wel houdt), ik denk dat Obama dat zich altijd beklaagd heeft dat hij niet wat meer gedaan heeft toen.
We verschillen duidelijk van mening.
De grootste wapenfeiten van Trump spelen zich toch op zijn twitteraccount af en niet in zijn beslissingen.
Tenzij je kinderen opsluiten "daadkrachtig beleid" noemt :)?

Zijn regering en zijn entourage is een duiventil, er lopen processen tegen heel wat van zijn naasten/getrouwen, hij valt de grootste financier van US staatsschuld (China) aan met een handelsoorlog, hij zet zijn bondgenoten te kakken, ...
Allemaal daden, maar ik zou het niet echt "daadkrachtig" noemen. Eerder een klein kind dat nog niet volwassen genoeg is om met dit speelgoed te spelen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: Allemaal daden, maar ik zou het niet echt "daadkrachtig" noemen. Eerder een klein kind dat nog niet volwassen genoeg is om met dit speelgoed te spelen.
Nee, je zoekt het op de verkeerde plaats. Twitter is alleen de plaats van de blabla. Obama zag je daar ook.

Ik weet niet wat je bron van media is, maar in HLN, De Standaard, De Morgen of alles van de VRT ga je het ook niet vinden.

Wel in De Tijd, de enige kwaliteitskrant die ons nog rest. Weliswaar in de vorm van voorzichtige zakelijke berichtgeving, zonder Trump te prijzen. En uiteraard vind je het ook in de Amerikaanse kranten.

Selectie deze maand:

* https://www.tijd.be/nieuws/archief/Trum ... n/10032292
* https://www.tijd.be/ondernemen/zware-in ... g/10030431
* https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... n/10029545
* https://www.tijd.be/dossier/krant/En-op ... n/10027195

Zelfs de EU wint:

* https://www.tijd.be/ondernemen/auto/Vol ... n/10032467

Wist je dat het beleid van Trump een prijsstijging bij de Amerikaanse farma heeft tegengehouden? Wist je dat multinationals nieuwe fabrieken openen in de VS omwille van Trump? Wist je dat het beleid van Trump multinationals verplicht de banden te breken met landen waar terrorisme gesponsord wordt? Als het antwoord nee is, dan neem ik het je niet kwalijk. Want de media hier zal het je inderdaad niet verteld hebben.

Maar zijn kiezers weten het wel.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ach kom.
Het is een selectie van artikels, die ook in DS verschenen zijn overigens, die een gevolg zijn van zijn getoeter op twitter.

Als je het positief vindt dat een deal met Iran éénzijdig opgezegd wordt, vind je het ongetwijfeld ook goed dat bedrijven zich dan maar moeten terugtrekken uit Iran. Ik vind het opblazen van die deal niet goed, dus het terugtrekken van die bedrijven, onder zware druk, lijkt me dan ook geen goede zaak.

Er zijn allerhande bedrijven in de wereld die hun logistieke keten moeten herevalueren, omdat er een dwaas in het Witte Huis allerlei beperkingen begint op te leggen. Sommige bedrijven bouwen dan een fabriek in de US, en creëeren daar werkgelegenheid, andere bedrijven moeten een fabriek buiten de US bouwen, om tegenreactie-tarieven te vermijden. Ook daar: als je vindt dat dat een "win" situatie is - voor de EU of de US - dan dwaal je wel serieus. Ik lees DeTijd niet elke dag, een mens heeft maar zoveel tijd, weet je wel; maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een economische krant zich achter protectionisme gaat scharen. Het protectionistische beleid heeft op korte termijn enkele winnaars, maar op lange(re) termijn enkel verliezers.

@Farma: ik heb liever een president die bedrijven met beleid kan overtuigen om bepaalde maatregelen wel of niet te nemen. Toeteren op twitter is geen manier om beleid te voeren. We weten trouwens niet wat voor lekkers die bedrijven beloofd is, om hun prijzen gelijk te houden.

Herinner u toen Trump pas aan de macht was. Hij riep toen ook vanalles op Twitter, oa over Ford in Mexico. Eerst hing hij de bullebak uit, nadien toeterde hij over zijn "overwinning". Uiteindelijk bleek dat de "toegevingen" van die bedrijven al beslist was lang voordien (investeringen enzo), maar dat ze dat nu gewoon oprakelden om hem te plezieren. Een dode mus dus.
Als je vindt dat het verkopen of zelfs nastreven van dergelijkse dode mussen "daden" zijn, dan is Trump de ideale president.

Als je graag beleid ziet, dan zul je toch moeten wachten op de volgende president.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: Als je vindt dat het verkopen of zelfs nastreven van dergelijkse dode mussen "daden" zijn, dan is Trump de ideale president.
Hoor ik regelmatig, maar hoe langer Trump aan de macht is en hoe meer zo'n "dode mussen" verschijnen, hoe minder geloofwaardig het wordt dat ze maar die status hebben uiteraard. Je kan niet 4 jaar lang alle successen aan andere factoren blijven toeschrijven. Alsof bedrijven volledig vrijwillig miljoenen dollars winst zouden slikken ten voordele van de gewone Amerikaan, en dat vrijwillig aan Trump zouden toeschrijven.

Zelfde met de economie, hij heeft idd een cadeau gekregen bij zijn inauguratie, maar het feit dat die economie nog steeds boomt mag nu stilaan wel op zijn conto komen. De Wall Street Journal schreef op 7 juni dat het nu echt wel Trump's economie is.
heist_175 schreef: Als je graag beleid ziet, dan zul je toch moeten wachten op de volgende president.
Je bedoelt een rasechte politicus die geen moeilijke knopen durft door te hakken tot het veel te laat is, zoals we in de EU kennen? Dan heb ik toch liever de huidige. Ja, veel geroep en geschreeuw, dat is nu eenmaal de aard van het beestje, maar tussen de decibels door is er wel degelijk een beleid. Misschien chaotisch per momenten, maar misschien is dat ook gewoon omdat we langzaamheid als de norm zien.

Je moet het natuurlijk wel willen zien. Als je uitgaat van de mindset dat Trump niets juist kan/mag doen, ga je het niet zien.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

@CCatalyst: nog een hele goede bron (behalve De tijd): http://www.doorbraak.be. Ook hier kan je de feiten lezen zoals ze zijn en niet aangedikt met fake news zoals het tegenwoordig overal zowat het geval is.
Om maar 1 voorbeeld te geven (weliswaar niks met USA te maken): in elke krant kon je lezen dat Puigdemont werd/wordt beschuldigd van misbruik van overheidsgeld voor zijn referendum, wat dus fake news is. Alleen bij "doorbraak" staat er te lezen dat dat helemaal niet het geval is met daarbij een verwijzing naar de verklaring van de Spaanse minister van begroting die zegt dat er helemaal geen overheidsgeld werd gebruikt of misbruikt. Maar dat geheel ter zijde in deze discussie. De bedoeling was om "doorbraak" even aan te halen als objectieve bron.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Protectionisme verkopen als beleid, is wel een giller.
Een machtshebber die mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelt, is hier - op institutionele schaal - toch geleden van ergens rond de Middeleeuwen.
Een president die zijn eigen veiligheidsdiensten niet gelooft en publiekelijk wantrouwt: mooi beleid noem ik dat.

De NVA is - zogezegd - tegen alles wat België is, maar ze vegen hun gat tenminste niet en plein public aan of in de posities die ze bekleden; bv Jan Jambon zet zijn federale veiliegheidsdiensten niet te kakken.

Opnieuw: als je het huidige parcours in de VS beleid noemt, ben je snel tevreden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Obama had geen parcours en nog veel minder een beleid
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:Protectionisme verkopen als beleid, is wel een giller.
Een machtshebber die mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelt, is hier - op institutionele schaal - toch geleden van ergens rond de Middeleeuwen.
Een president die zijn eigen veiligheidsdiensten niet gelooft en publiekelijk wantrouwt: mooi beleid noem ik dat.
Je pint je altijd weer vast op die blabla en die fad du jour, zoals de meesten hier. Zoals ik al zei, het is de aard van het beestje, maar dat is niet het beleid. Ik heb het over wat Trump doet, over de bills die hij tekent. Niet over wat hij zegt, niet over wat binnen een dag alweer vergeten is.

Op 3 november 2020 gaat de republikeinse kiezer niet denken aan al die uitspraken hoor, het zijn er ook veel te veel, wie kan dat onthouden. De kiezer zal wel kijken naar de staat van de economie. En de fabrieken die nu gebouwd worden in het midwesten en het zuiden zullen dan open zijn, draaien en vacatures invullen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het klopt dat de meesten de constante stroom aan onzin van en over deze president grotendeels zal vergeten zijn. Ze zullen kijken of ze het beter, dan wel slechter hebben dan vóór zijn verkiezing. Hij tekent inderdaad ongeveer evenveel bills als voorgaande presidenten maar het loutere aantal speelt minder dan de inhoud.

Trump zal afgerekend worden op zijn beloftes, meer jobs vooral. Helaas neemt de groei van de jobs af. Ook de daling van de werkloosheid neemt af, zeker bij de groepen die het het moeilijkst hebben. Bedrijven die het goed doen zijn maar leuk als ook de werknemer er iets van merkt want het is deze massa die gaat stemmen. Zeker voor iemand die de stallen ging uitmesten is dit belangrijk voor de achterban.

Obama had met Obamacare een grote stap gezet en Trump zal ook met iets groters moeten afkomen dan louter wat jobs om herinnerd te worden als een president die daadwerkelijk iets fundamenteels gedaan heeft. Het protectionisme is nu echter iets dat in het verleden enkel jobs gekost heeft op langere termijn, dat ziet er dus niet zo goed uit voor jan modaal die niet kan genieten van de taxcuts.

Wat me het meest opvalt is hoe gelijk de situatie hier is. Vaak wordt over de VS en Trump gedaan als wat wereldvreemde zaken in een vreemd land maar hier gebeurt net hetzelfde. Joba, jobs, jobs was ook de slogan van onze regering en door de economische hoogconjunctuur zijn er ook jobs bijgekomen. Helaas bengelen wij op Europees vlak achteraan in de rij bij de landen inzake groei. Onze inlevering (indexsprong) is nog altijd niet gefinancierd en de tekorten blijft men opstapelen. Het cadeau aan de bedrijven leverde onvoldoende inkomsten op om het gat te dichten in de begroting en andere maatregelen zorgen voor steeds minder inkomsten voor de sociale zekerheid zodat ook daar de boot meer water maakt.

Net als bij Trump wordt er veel getoeterd over de vreemdelingen maar uiteindelijk blijven ze komen en zetten we zelfs onze zwaarste criminelen buiten zonder enige bekommernis over hun straf of de last voor andere landen! Gekke Amerikanen? De Belgen kunnen er ook wat van :)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik begin zo langzaam de indruk te krijgen dat Iran,en N-Korea op een plan broeden,(met Mss ook nog anderen)het zou best kunnen,mocht er problemen ontstaan(Militaire)met Iran,dat ook N-Korea alles zal opschorten onderhandelingen,en zich militair hard opstellen tegen de US,en omgekeerd ook,mocht Trump N-Korea aanvallen,dat Iran op dat ogenblik de straat van Hormoes zou kunnen blokkeren(daar hebben ze trouwens al mee gedreigd).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:Protectionisme verkopen als beleid, is wel een giller.
Een machtshebber die mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelt, is hier - op institutionele schaal - toch geleden van ergens rond de Middeleeuwen.
Een president die zijn eigen veiligheidsdiensten niet gelooft en publiekelijk wantrouwt: mooi beleid noem ik dat.
Je pint je altijd weer vast op die blabla en die fad du jour, zoals de meesten hier. Zoals ik al zei, het is de aard van het beestje, maar dat is niet het beleid. Ik heb het over wat Trump doet, over de bills die hij tekent. Niet over wat hij zegt, niet over wat binnen een dag alweer vergeten is.

Op 3 november 2020 gaat de republikeinse kiezer niet denken aan al die uitspraken hoor, het zijn er ook veel te veel, wie kan dat onthouden. De kiezer zal wel kijken naar de staat van de economie. En de fabrieken die nu gebouwd worden in het midwesten en het zuiden zullen dan open zijn, draaien en vacatures invullen...
Als het is om herverkozen te raken, raakt de economie misschien te snel op een hoogtepunt.

Wat die fabrieken betreft: een non-argument, gelijkaardig aan het verzet van Paul Magnette - toch niet echt een rechtse rakker - tegen het CETA verdrag. De impact van een "trade partnership" is vaak gespreid positief en geconcetreerd negatief. Als Caterpillar in de Walen sluit, is het discours antiglobalistisch, als een KMO een contract van een paar miljoen afsluit met het buitenland (door zo'n trade deal), is dat "mooi".
Het gaat net zo met die fabrieken. Misschien opent BMW wel een extra fabriek in de US, om importtarieven te vermijden en dus extra werkgelegenheid. Maar terzelfdertijd gaat de fabriek van Harley Davidson op een lager pitje draaien, want die willen de EU importheffingen natuurlijk ook vermijden.
Wie wint er uiteindelijk? Niemand. Want op het einde van de rit betaalt zowel de US als de EU consument meer.

En wat de deals met (bv) pharma betreft. Kijk naar de UK en de Brexit. Net na het Brexitreferendum moest Nissan investeringen bevestigen in hun plant in de UK. Vrij snel bevestigden ze die plannen, na een gesprek met May. Bleek achteraf dat ze spijkerharde garanties gekregen hebben over de afzetmarkt in de EU. Frontpage was heel snel "Nissan confirms...", maar uiteindelijk bleek het "sweetheart deal".
Net zo kan "het vasteland" zich nu in de handen wrijven over bedrijven die naar hier komen (Brussel, Luxemburg, Parijs, Frankfurt, ...). Goed voor de (vasteland-)EU economie. Dat is waar, maar kortzichtig. Als de brexit doorgaat, hebben we misschien (een deel van) The City naar het vasteland gekregen, maar tegelijk is de afzetmarkt in de UK weg of moeilijker toegankelijker. Tel uit uw winst.

Als jij een handelsoorlog "fad du jour" noemt, be my guest, maar dat is het heel zeker niet.

Hetzelfde voor de CIA/FBI/NSA en Rusland.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat NRA-lovers het prima vinden dat hun POTUS op TV staat te flirten met de Russen?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Bij handelsoorlog wint inderdaad niemand op langere termijn, handel zal lijden onder sancties en consumenten betalen meer voor minder.

Trouwens, veel van de MAGA-producten worden elders gemaakt (China, Indonesië, Thailand,...).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:
Wat die fabrieken betreft: een non-argument, gelijkaardig aan het verzet van Paul Magnette - toch niet echt een rechtse rakker - tegen het CETA verdrag. De impact van een "trade partnership" is vaak gespreid positief en geconcetreerd negatief. Als Caterpillar in de Walen sluit, is het discours antiglobalistisch, als een KMO een contract van een paar miljoen afsluit met het buitenland (door zo'n trade deal), is dat "mooi".
Het gaat net zo met die fabrieken. Misschien opent BMW wel een extra fabriek in de US, om importtarieven te vermijden en dus extra werkgelegenheid. Maar terzelfdertijd gaat de fabriek van Harley Davidson op een lager pitje draaien, want die willen de EU importheffingen natuurlijk ook vermijden.
Wie wint er uiteindelijk? Niemand. Want op het einde van de rit betaalt zowel de US als de EU consument meer.
Umm ik ben resoluut tegen CETA en dat andere verdrag van Amerika. Sorry maar met die verdragen ondermijn je alle strenge regels die hier de consument beschermen.

Moeten we dan alle verdragen dan maar hopeloos accepteren? Heb je dat verdrag al eens goed gelezen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

boonpwnz schreef:Umm ik ben resoluut tegen CETA en dat andere verdrag van Amerika. Sorry maar met die verdragen ondermijn je alle strenge regels die hier de consument beschermen.

Moeten we dan alle verdragen dan maar hopeloos accepteren? Heb je dat verdrag al eens goed gelezen?
Gelukkig mag je in België tegen een verdrag zijn én al uw tanden behouden :).
Waarom klaagt niemand over de nieuwe deal met Japan? Omdat Magnette niet meer wil/moet scoren?

De arbitrageclausule in het verdrag draagt mijn goedkeuring niet weg, mij ging het over het principe van vele kleine(re) winnaars en enkele grotere verliezers. De winnaars zijn met meer dan de verliezers, alleen halen de verliezers de frontpage en de winnaars zijn een duf procentje ergens in een rapport.

Hoeveel mensen zouden hun job verliezen als we plots niet meer mogen/kunnen uitvoeren naar het buitenland?
Hoeveel keuze zou er nog in de winkel zijn als we plots niet meer konden invoeren uit het buitenland?
Leve het protectionisme! Leve(n) onder de kerktoren en rond onze navel!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Trump heeft gedacht dat bij een handelsoorlog alleen de US zou 'winnen' maar nu beginnen de eerste barsten in de |US zich ook af te tekenen,meer bepaald bij de Amerikaanse boeren.Ik denk dat zoiets toch niet zeer lang vol te houden is,zeker al geen jaren.

http://www.boerenbusiness.com/varkens-v ... rde-boeren
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: Hoeveel mensen zouden hun job verliezen als we plots niet meer mogen/kunnen uitvoeren naar het buitenland?
Hoeveel keuze zou er nog in de winkel zijn als we plots niet meer konden invoeren uit het buitenland?
Leve het protectionisme! Leve(n) onder de kerktoren en rond onze navel!
Ik zeg niet dat ik voor protectionisme ben. Maar als je ziet welke maatregelen dan ben ik daar absoluut niet voor.
Want dan zijn we gewoon hypocriet bezig. Enerzijds het milieu proberen beschermen en dan opeens zelf het milieu verpesten met dat verdrag :bang:

Dit is een vlug artikel van Greenpeace hieromtrent.

Gisteren publiceerde Greenpeace en de organisatie IATP drie rapporten die grote problemen met betrekking tot voedsel en landbouw in CETA blootleggen. Het handelsakkoord tussen de EU en Canada houdt aanzienlijke risico’s in voor Europese standaarden met betrekking tot het milieu, dierenwelzijn en voedselveiligheid.

Canada heeft zwakkere voedselveiligheidsstandaarden dan de EU, en een landbouweconomie die veel afhankelijker is van chemicaliën en gentech.Deze deal geeft de Noord-Amerikaanse bio-industrie verschillende mogelijkheden om Europese standaarden af te zwakken.

Sinds 2016 is bijvoorbeeld ggo-zalm toegestaan in Canada. Sindsdien is er al circa 4,5 ton van deze zalm in Canada verkocht - zonder vermelding op het etiket. Dit betekent dat Canadese consumenten niet kunnen kiezen tussen ggo-zalm en gewone zalm. CETA maakt het mogelijk dat de zalmexport vanuit Canada groeit, door het verlagen van tarieven en het uitbreiden van quota. Het is onduidelijk hoe de EU gaat garanderen dat er geen ggo-zalm op de Europese markt komt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

fluppie schreef:Trump heeft gedacht dat bij een handelsoorlog alleen de US zou 'winnen' maar nu beginnen de eerste barsten in de |US zich ook af te tekenen,meer bepaald bij de Amerikaanse boeren.Ik denk dat zoiets toch niet zeer lang vol te houden is,zeker al geen jaren.

http://www.boerenbusiness.com/varkens-v ... rde-boeren
Winstwaarschuwing bij Harley Davidson (DeStandaard)
Winstwaarschuwing bij Harley-Davidson
De Amerikaanse motorfietsenfabrikant Harley-Davidson kondigde gisteren aan dat de winst dit jaar lager zal liggen dan eerst verwacht. De operationele marge zal rond de 9,5 procent liggen, in plaats van 10 procent. Dat komt door de impact van de Europese importheffingen. Die impact is wel kleiner dan gevreesd. Dat wijst erop dat het bedrijf goed heeft kunnen reageren op de importtaks.

Harley-Davidson is het slachtoffer van extra belastingen door de Europese Unie, een reactie op de heffingen op staal en aluminium die de Verenigde Staten hebben doorgevoerd. Maar het bedrijf heeft daarop geanticipeerd door in de periode voorafgaand aan de startdatum meer motorfietsen naar Europa te verschepen. Toch wordt de jaarlijkse impact op 90 tot 100 miljoen dollar geraamd. Eerder kondigde het bedrijf aan een fabriek in de Amerikaanse staat Missouri te sluiten en een nieuwe te bouwen in Thailand.

Beleggers reageerden opgelucht op de relatief gunstige cijfers. Niet lang na de opening van de beurs in New York noteerde het aandeel 7,2 procent hoger. (bloomberg)
De naïeven onthouden dat Harley vandaag/gisteren 7,2% gestegen is op de beurs.
De realisten zien dat Harley $100 miljoen extra kosten heeft.
En de consument is de dupe...

Wat een beleid toch, zo doordacht!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

http://www.boerenbusiness.net/varkens-v ... rde-boeren

Trump gaat 12 Miljard Dollar gebruiken,om de boeren te ondersteunen,ik ben ten zeerste verwonderd dat de handelsoorlog zich nu al laat gevoelen,in de US.
Bizar eigenlijk,dat geld moet nu geleend worden,en die leningen worden (voorlopig????)allen opgekocht,vooral door....China.De handelsoorlog bewijst nu al dat ook Amerika zal lijden onder de beslissingen van Trump,dat kan men nu al niet meer ontkennen,en men hoopt daar dat dit geen twee maanden meer zal aanslepen,want dan zal dit bedrag bijlange niet groot genoeg zijn,ook andere sectoren zullen op termijn beginnen lijden aan de beslssingen van Trump.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

De boeren zijn de volgende die beginnen snappen dat handelsbarrières niet werken.

Verhelderend artikel vandaag in DS.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ondertussen zou er een bepaald akoord zijn tussen de US,en de EU,het bezoek van Junker kwam net op het moment dat Trump de Amerikaanse boeren geld moest toestoppen,dit en de economische macht v/d EU geven aan dat Trump tenminste aan het twijfelen is,over zijn handelsoorlog,maar deze zaak kan echt nog alle kanten uit.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

fluppie schreef:De handelsoorlog bewijst nu al dat ook Amerika zal lijden onder de beslissingen van Trump,dat kan men nu al niet meer ontkennen,
Goh. 4.1% groei? Niet veel landen kunnen dat voorleggen. https://www.tijd.be/politiek-economie/i ... 34885.html

Het is ook de grootste groei in 4 jaar. Nu, zoals heist_175 zei (en het artikel aanhaalde) groeit de economie nu misschien iets te snel. Heel wat economie-voorstellen van Trump's campagne zijn ondertussen ook al gerealiseerd. Toch wil ik ook opmerken dat er een vertraging zit op de gevolgen. De toename aan jobs en de verhoogde koopkracht die de vele bedrijfsinvesteringen teweeg brengen zal zich pas over enkele maanden tot enkele jaren laten voelen.

Maw, de Amerikaanse economie moet nog maar een jaar zonder kleerscheuren doormaken om Trump een zeer goede kans te bieden in november 2020 - toch als het adagium "It's the economy, stupid" nog steeds klopt.
fluppie schreef:Ondertussen zou er een bepaald akoord zijn tussen de US,en de EU,het bezoek van Junker kwam net op het moment dat Trump de Amerikaanse boeren geld moest toestoppen,dit en de economische macht v/d EU geven aan dat Trump tenminste aan het twijfelen is,over zijn handelsoorlog,maar deze zaak kan echt nog alle kanten uit.
Hij zal de handelsoorlog met de EU stilleggen nadat hij bepaalde toegevingen van de EU verkregen heeft, die hij wel zal krijgen. Altijd met iets veel zwaarders afkomen en uiteindelijk "afdingen" naar hetgeen je echt wilt. The Art of The Deal.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik weet niet of het zo gemakkelijk zal gaan,het is bij hem een doorn in het oog dat er in de US zoveel Europese wagens rijden,en de wagen uit de US hier zeer slecht aan bod komen.Natuurlijk is het zo dat er in de US getankt word per gallon,d.i. een 3,78 liter.Dat is een v/d redenen waarom Amerikaanse modellen hier niet aan bod komen,het verbruik,samen met de kwaliteit (ze zijn gebouwd voor een max snelheid van 90 km/h/).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het maakt niet uit dat de de economie groeit, wat uitmaakt is waar die groei voelbaar is.
Als de gewone werkman en de middenklasse daar niks van voelt in hun portemonnee, is die groei niks waard.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef: Excuseer? Hij is incompetent tot en met, en als hij al ns iets meer dan Obama gedaan krijgt is dat mss omdat het republikeinse congres Obama alleen maar tegenwerkte.
Nochtans heeft Obama ook 2 jaar gehad met dem-meerderheid Huis en Senaat.

Is wel een feit dat het verschil frappant is. In die 2 jaar: Obama veel woorden, Trump veel daden. Na die 2 jaar was 't gedaan voor Obama (voor Trump mogelijk ook, alhoewel dat hij mss de Senaat wel houdt), ik denk dat Obama dat zich altijd beklaagd heeft dat hij niet wat meer gedaan heeft toen.
Véél daden? Sorry, maar een handelsoorlog beginnen die ons allen treft en die de economische heropleving belemmerd noem ik niet echt een daad. Kinderen gescheiden van hun ouders, tja, dat noem ik onmenselijkheid. Onderzoek naar inmenging van Rusland in de verkiezingen heeft hij op vele mogelijke manieren trachten te dwarsbomen. Wat heeft hij wel gerealiseerd? Belastingsverlaging voor de superrijken (en hij en zijn familie steken miljoenen op zak). Pluimen van de belastingbetaler door ieder weekend naar zijn eigen golfresort te gaan en daar de inkomsten te innen betaald door de belastingbetaler. In China een deal (lening) bekomen voor een nieuw hotel in ruil voor de opheffing van ban tegen ZTE. En zo zijn er nog wel enkele zaken op te noemen.
Obama had ook in eerste instantie met de bankencrisis te maken. De eerst 2 jaren van zijn ambt was dit vooral hetgeen het dringendst onder controle moest gebracht worden. Ook onder zijn ambt (2009) is de daling van de werkloosheid ingezet en de heropleving van de amerikaanse economie.

Obama heeft ook niet alles klaar gekregen hetgeen hij beloofd had, dat is waar.

Maar zeggen van Trump dat hij véél daden gedaan heeft? Ja, maar vooral voor zijn eigen en zijn familie en de Trump organisation.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Med schreef: Véél daden? Sorry, maar een handelsoorlog beginnen die ons allen treft en die de economische heropleving belemmerd noem ik niet echt een daad.
"Handelsoorlog" (je bedoelt: wat tarieven hier en daar) is (tijdelijk) gestaakt, en ik denk niet bepaald dat de heropleving belemmerd wordt.
Med schreef:Kinderen gescheiden van hun ouders, tja, dat noem ik onmenselijkheid.
Menselijk of niet, op het ogenblik dat je illegaal die grens oversteekt (een vrije keuze, niemand verplicht je daartoe) bega je een strafrechtelijk misdrijf. Als je gepakt wordt hebben ze dan ook alle recht om je te arresteren en je vrijheid te ontnemen. Je kan je eerder de vraag stellen in welke mate de ouders die hun kinderen in zo'n avontuur meezuigen wel moreel bezig zijn, en of hun acties eigenlijk niet neerkomen op verwaarlozing van hun kinderen.
Med schreef:Onderzoek naar inmenging van Rusland in de verkiezingen heeft hij op vele mogelijke manieren trachten te dwarsbomen.
Trump heeft het recht (in theorie) om Mueller te ontslaan. Hij heeft dat tot op heden niet gedaan. Trump heeft net als ieder het recht om zich te verdedigen, iets wat je als "dwarsbomen" kan interpreteren, maar desondanks niet illegaal is.
Med schreef:Wat heeft hij wel gerealiseerd? Belastingsverlaging voor de superrijken (en hij en zijn familie steken miljoenen op zak).
Dit soort boutades komen (te) regelmatig, je scrollt maar naar boven in deze topic om te zien wat Trump zoal allemaal gerealiseerd heeft. De enige kwaliteitskrant die Vlaanderen nog rest bericht over wat Trump realiseert - de andere media rapporteren alleen negatief nieuws over Trump - zij het in zeer zakelijke termen en zonder Trump te prijzen.

In de krant van vandaag nog maar: "Joe Sixpack spendeerde meer omdat de belastingverlaging van de regering-Trump begin dit jaar zijn koopkracht heeft doen toenemen." Maw: belastingsverlaging enkel voor de supperrijken? Ik denk het niet...

Feit is dat alles wat niet economie is (health care, infrastructuur etc) hapert omdat de medewerking van het Congres nu eenmaal nodig is, iets waar Obama ook al zijn tanden op stuk brak. De democraten willen aan niets meewerken, en dan heb je hier en daar nog een linkse Republikein die een meerderheid verpest. Trump is geen dictator die alles op zijn eentje er doorjaagt, hij kan maar doen wat de wet hem toelaat.

Maar wat economie/handel betreft heeft de President veel vrijheid en Trump heeft op die manier al grote aspecten van zijn campagnebeloftes gerealiseerd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:In de krant van vandaag nog maar: "Joe Sixpack spendeerde meer omdat de belastingverlaging van de regering-Trump begin dit jaar zijn koopkracht heeft doen toenemen." Maw: belastingsverlaging enkel voor de supperrijken? Ik denk het niet...
In welke bubbel leef jij?
Heb je die belastingplannen van Trump alleen via breitbart gevolgd, of ook in de iets kritischere media?
Het is een tijdelijke verlaging voor iedereen, om Joe Sixpack te paaien maw, maar na enkele jaren blijft enkel de veel forsere verlaging voor de rijken over.

Je mag beweren wat je wil over de Vlaamse media, maar de onzin of de halve berichtgeving die je hier soms komt te poneren, wordt in Knack en DeStandaard, maar evengoed liberale magazines als TheEconomisch volledig en gefileerd gebracht. Eerst de feiten, dan de risico's en dan een afweging waarom het al dan niet goed zou zijn. Zo ook met zijn belastingtarieven.

Overigens: niet alles wat Trump zegt of doet is principieel fout, maar bijna altijd is de manier waarop niet echt behulpzaam.
Dat NAVO partners 2% BBP aan militaire uitgaven moeten spenderen, daar heeft hij een punt. Maar gaat hij dat echt sneller/beter realiseren door zijn partners te kakken te zetten? Obama heeft daar ook al op gehamerd (op die 2%), maar in andere bewoordingen. Ik heb, na de laatste NAVO top, echt niet de indruk dat Trump zijn bullebakstrategie meer zoden aan de dijk zet dan Obama zijn strategie?
Dat China oneerlijke handelspraktijken beoefent, is duidelijk. Zij kopen bedrijven overal in de wereld, maar niemand mag bij hen komen shoppen. Integendeel, buitenlandse investeerders moeten altijd een JV aangaan en zo dus hun IP overdragen. Als de Chinese partner nadien de JV opbreekt, is het IP wel "weg". Zou het niet handiger zijn om samen met Japan en de EU naar de WHO te trekken om die politiek bij China aan te vechten? Nu valt hij iedereen, ook de EU, frontaal aan op handel. Hoe versterkt dat zijn WHO positie of onderhandelingsmacht? De procedure bij de WHO duurt effectief heel lang, maar het lijkt er alvast niet op dat China door de handelsoorlog met de VS de regels rond investeren in China of de verplichting van JV's aan het versoepelen is?
Ik blijf erbij: dit is geen beleid, maar in het beste geval toogpraat.

Obama had het effectief ook moeilijk om cross-party support te krijgen, maar internationaal kreeg hij wel zaken voor elkaar.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Voor de bedrijven is de verlaging van de vennootschapsbelasting van 35% naar 21%, voor de gewone man van 39,6% naar 37%. De verlaging voor bedrijven is definitief, de verlaging voor de gewone man loopt af in 2025. Geweldig toch voor de gewone man :lol:

Het kado voor bedrijven heeft een enorme kostprijs (1.500 MILJARD $) en deze zal zorgen voor druk op budget en stijgende kost die hoogstwaarschijnlijk met nieuwe leningen moet betaald worden. Besparen op de gewone man is dan meestal de remedie.

Dit zien we ook bij ons, de taxshift heeft de gewone man een indexsprong gekost maar is ook nog altijd niet gefinancierd en we zitten ook nog altijd met een stevig begrotingstekort. Show us the money is niet meer te horen bij de politici die een enorm kado kregen door de conjuncturele high en lage rente. Wie het gaat kunnen betalen door nieuwe besparingen en belastingen... wij.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180801_03643420

Trump wil onderzoek naar Russische inmenging stoppen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Brett Kavanaugh zal de republikeinen heel wat stemmen kosten volgende maand. Maar ze kopen wel jarenlang (decennialang?) conservatief overwicht in het hoogste gerechtshof. Voor zover ik het begrijp ligt de weg nu open tot het herroepen van Roe v. Wade, en dus abortus opnieuw illegaal maken, iets waar de evangelistische achterban zwaar voor lobbyt.

Hadden ze Kavanaugh er niet door gejaagd, dan verloren ze sowieso ook stemmen + was er de kans dat ze geen rechter meer gingen kunnen benoemen indien de democraten voldoende macht krijgen in november. Dat laatste is de democraten immers overvallen tijdens de laatste 2 jaar van Obama's presidentschap, toen de republikeinen reeds voldoende macht hadden om de nominering van Merrick Garland te blokkern. Ook al sta ik niet achter Kavanaugh (en wellicht heel wat republikeinen ook niet), ik begrijp wel de keuze die ze gemaakt hebben. Het was pest of cholera, maar stemmenverlies kunnen ze binnen 2 jaar weer recupereren, een positie in het SCOTUS kan veel langer op zich laten wachten.

Heel de affaire Kavanaugh heeft bij mij toch een vieze nasmaak. En vooral, het heeft de VS nog maar eens een stuk verder gepolariseerd, het is er volgens mij nog nooit zo erg aan toegeweest als nu (en het is verkeerd van dat alleen in Trump's schoenen te schuiven, het is zoveel meer dan dat). Waar gaat dit ooit eindigen :???:
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Er is niks bewezen, woord tegen woord, kan goed zijn dat de dame gelijk heeft maar ik heb zoiets van rot toch op als je met zoiets 30j of hoelang het ook was dermee wacht om dat naar buiten te brengen, vind ik echt not done. Ook zijn der die bv zwijggeld aannamen, dus ze hadden er geen probleem mee en cashten met plezier in alleen snappen ze het woordje zwijg niet goed, tgeld zal ver op zijn dus brengen ze het dan toch naar buiten, veel aandacht krijgen en hopen op nog meer geld van die en die te krijgen. Vrouwen zijn golddiggers en niet te vertrouwen.

Zie Ronaldo nu, nog zo eentje, duidelijk voor het geld.
Na 9j lol. Belachelijk als maar kan zijn.
Tttsss
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mochten ze iedereen kunnen afrekenen op dingen die ze gedaan hebben in een zatte bui in hun studententijd... :cop:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Unicorn1 schreef:Er is niks bewezen, woord tegen woord
Akkoord, maar de manier waarop Trump het (vermeende) slachtoffer en public belachelijk maakt met compleet 'fake news' is toch echt wel beneden alle peil : http://www.standaard.be/cnt/dmf20181005_03812601 . Hoe hij met zo'n zaken wegkomt, is me toch een raadsel. Maar zijn aanhang eet het als zoete broodjes...
woutervh schreef:Mochten ze iedereen kunnen afrekenen op dingen die ze gedaan hebben in een zatte bui in hun studententijd... :cop:
:roll:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

woutervh schreef:Mochten ze iedereen kunnen afrekenen op dingen die ze gedaan hebben in een zatte bui in hun studententijd... :cop:
Daar gaat het niet om (of toch niet helemaal). Als de feiten waar zijn heeft "meneer de juge" gelogen onder eed en dat lijkt mij een eigenschap die een supreme justice beter niet heeft.

Woord tegen woord, ok, maar het "onderzoek" van de FBI dat vlug vlug moest gebeuren en waar beide betrokkenen niet eens ondervraagd werden? Wat met de andere mogelijke slachtoffers, wat met de collega studenten die beweerden dat de rechter regelmatig stomdronken was?

Misschien dat de republikeinen zich nu wel misrekend hebben voor de komende tussentijdse verkiezingen waar men hen kan afrekenen op hoe ze deze rechter aangesteld hebben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

on4bam schreef:
woutervh schreef:Mochten ze iedereen kunnen afrekenen op dingen die ze gedaan hebben in een zatte bui in hun studententijd... :cop:
Daar gaat het niet om (of toch niet helemaal). Als de feiten waar zijn heeft "meneer de juge" gelogen onder eed en dat lijkt mij een eigenschap die een supreme justice beter niet heeft.

Woord tegen woord, ok, maar het "onderzoek" van de FBI dat vlug vlug moest gebeuren en waar beide betrokkenen niet eens ondervraagd werden? Wat met de andere mogelijke slachtoffers, wat met de collega studenten die beweerden dat de rechter regelmatig stomdronken was?

Misschien dat de republikeinen zich nu wel misrekend hebben voor de komende tussentijdse verkiezingen waar men hen kan afrekenen op hoe ze deze rechter aangesteld hebben.
Of het omgekeerde, waarbij linkse gekkies er toch maar "ALLES" aan wilde doen om een "republikeinse" rechter te verhinderen opperrechter te worden. Op een ongezien laag bij de grondse manier, een respectabel iemand vals beschuldigen (zonder bewijs, 30 jaar na de feiten,...)

Ik kan mij wel inbeelden dat veel amerikanen reageren zoals Lindsey Graham in dit fimpje https://nieuws.vtm.be/buitenland/kavana ... l-misbruik
en dit een geweldige boost geeft aan de populariteit van Trump. (of eerder, waarbij democraten hun ware aard laten zien en waarvan veel amerikanen schrikken)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

on4bam schreef:
Misschien dat de republikeinen zich nu wel misrekend hebben voor de komende tussentijdse verkiezingen waar men hen kan afrekenen op hoe ze deze rechter aangesteld hebben.
Ik denk niet dat ze zich misrekend hebben. Ik denk dat ze maar al te goed beseffen dat dit hun stemmen gaat kosten. Maar ondertussen is het al min of meer zeker dat ze in de midterms zetels gaan verliezen, Kavanaugh of niet. Daarnaast is een aanzienlijk deel van Trump's programma reeds gerealiseerd (of beter: van het economische deel van dat programma dat de GOP zich van aantrekt). De sociaal-ethische issues die nog niet gerealiseerd zijn kunnen via het SCOTUS aangepakt worden, buiten de macht van het wellicht democratische congres later dit jaar.

Volgens mij hebben ze met dat vooruitzicht alles op alles gezet om toch nog deze benoeming te winnen dit jaar. Daarom ook dat ze moesten doorgaan met Kavanaugh, want als hij nu niet aanvaard zou geweest zijn, zou een volgende kandidaat wellicht pas na de verkiezing van november aan bod komen, en zouden de Democraten het al blokkeren want "geen rechters aanduiden als zittende meerderheid verloren heeft" (iets wat de GOP ook toegepast heeft bij het einde van Obama's termijn). Het was dus nu of nooit.

Mensen vergeten snel, dus stemmen kan je terugwinnen na 2 jaar, of 4 jaar. Maar een kans om iemand voor het SCOTUS te benoemen (wat een zeer belangrijke invloed heeft in de VS), dat kan veel langer op zich laten wachten. Ik denk dus dat ze zo (pragmatisch) gerekend hebben: beter iets winnen en verliezen dan twee keer verliezen.

Btw, we moeten idd niet de democraten als heilig aanschouwen in dit verhaal, hoe zij dit spel gespeeld hebben met het lekken van die informatie etc is ook allesbehalve respectvol naar het slachtoffer toe. Zoals altijd het geval is, hebben beide zijden weer aandeel gehad in het boeltje dat van deze nominatie gemaakt is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

De grenzen van wat kan zijn - na het eerder tegenhouden van de benoeming van een Judge door de Republikeinen - toch weer wat verder opgeschoven.

Kavanaugh heeft ook aantoonbaar gelogen in zijn getuigenis.
The Economist 04/10/2018 - Kava-no - Brett Kavanaugh’s testimony disqualifies him from the Supreme Court - Whatever the FBI finds he should not be confirmed to America's highest court

Staalharde leugen:
by the time he turned 18, the drinking age was 21. Lots of American teenagers drink before they are legally allowed to. They do not mislead the Senate about it three decades later.
Woorden verdraaien, ook wel liegen genoemd:
Mr Kavanaugh told other small fibs under oath. He said that references by him and his friends to a girl called Renate, which contemporaries say were boasts of sexual conquest, real or pretended, were “intended to show affection, and that she was one of us”. He changed the meanings of slang from his yearbook: the “Devil’s Triangle” (sex between one woman and two men) became a drinking game nobody has heard of; “boofing” (anal sex or infusion of drugs or alcohol) became farting. The real meanings might be awkward for Mr Kavanaugh, but a judge should not redefine words to avoid embarrassment.
Zuivere partijpolitiek, niet echt een toonbeeld van "boven de melee staan"
Yet Mr Kavanaugh was not just angry, but conspiratorial. He chose to direct his fury at the Democrats personally, as if he were a signed-up member of the other side.
En hij geeft het zelf ook toe, dat je niet eerst fan kan zijn van een partij om nadien scheidsrechter te gaan spelen.
It is hard to see how someone who harbours such feelings can decide cases on gerrymandering, say, in a credibly non-partisan way. Mr Kavanaugh’s conservative judicial philosophy is not a problem. His visible loathing of Democrats is. That is not just our opinion. In 2015 a prominent jurist told the Catholic University of America: “A good judge, like a good umpire, cannot act as a partisan...If you are playing the Yankees, you don’t want the umpires to show up wearing pinstripes.” The jurist’s name was Brett Kavanaugh.
Al is dat wel exact wat hij nu gaat doen. Scheidsrechter spelen in het SCOTUS.

Er is maar 1 uitweg uit deze politieke spaghetti: hervorming SCOTUS, zoals eerder al voorgesteld.
Een systeem zoals de Senaat er nu al is: elke zoveel jaar wordt een nieuwe rechter aangeduid. De langst zittende gaat er eerst uit. Bv: elke ambtstermijn wordt er 1tje vervangen. Zo heeft elke president een gelijkaardige macht naar het SCOTUS toe.
Bij een overlijden heb je er ofwel eentje meer aan te stellen, ofwel telt die ene aanstelling dan als de enige kans die je in uw 4jarige periode had. Op die manier wordt SCOTUS een betere representatie van de verschuivende machtsverhoudingen.

Beeld u in dat Bush vs Clinton of Clinton vs Gore niet met die actors was, maar met een zot als Trump. Beeld u dan in dat het SCOTUS een uitspraak doet tegen de partij waar een zot als Trump voor opkomt en dat de rechters hoofdzakelijk van de andere kant zijn. Het is twijfelachtig of Trump zich zomaar zou neerleggen bij een uitspraak van een politiek-juridisch orgaan.
Kwalijke evolutie die hopelijk bi-partesan wordt opgenomen.
Gesloten

Terug naar “Ander nieuws”