Informeer jezelf over CETA

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Als eigenaar van drie bedrijven moet niemand er mij van beschuldigen geen liberaal te zijn, maar de desinformatie die de laatste dagen door de media over CETA verspreid wordt is rondom stuitend. Natuurlijk leuk om de hele tijd grapjes te zitten maken over Asterix en Obelix in Wallonië, maar nergens, maar dan ook nergens, wordt ingegaan op de grond van de bezwaren. O ja, het heeft iets met arbitrage te maken, of zo ...

De bezwaren tegen dat akkoord hebben helemaal niets met handel te maken, maar wel met het opgeven van de juridische souvereiniteit van landen, ook wel het privatiseren van justitie genoemd.

Daarom, informeer jezelf, en bekijk de volgende reportage van de VPRO: http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/08-09 ... ON_1240936

Download het eventueel (http://www.downloadgemist.nl) en bekijk hem rustig op je tv. Tegenlicht brengt over het algemeen bijzonder gekleurde reportages, maar deze valt heel goed mee. Is vrij objectief. Het gaat trouwens over TTIP (het verdrag met de Verenigde Staten), maar de problemen met arbitrage zijn zo goed als dezelfde als voor CETA.
Bekijk hem dus eens rustig, en bedenk dan nog eens of dit wel een goed akkoord is. De beste vijftig minuten die je de laatste weken besteed zal hebben. Men zegge het voort...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

in de 1ste melding die ik op de radio hoorde (was het nu op Q of op joe, weet ik niet meer) was er iets meer nuance over het feit dat wallonie het akkoord niet zag zitten.

daar werd idd ook vermeld dat het gewoon is omdat grote bedrijven teveel macht zouden krijgen en er dus teveel eigen vrijheden opgegeven zouden worden.
werd overigens ook vermeld dat niet enkel wallonie ertegen is, maar ook een paar andere landen (hoor je nu niks meer van?) en oa vakbonden, greenpeace, ...

dus het is wel weer typisch voor de vlaamse media om wallonie als de slechterikken te laten uitschijnen -en er zijn dan genoeg vlamingen die gelijk denken 'die f*cking walen weer'- maar het zijn wel hun die hun boerenverstand nog eens een keer gebruiken en zich niet onder druk laten zetten door europa (wat zal europa *zélf* er weer aan verdienen met ons in het zak te zetten?)... dus chapeau voor wallonie!

(en ik ben nog steeds een tegenstander van europa -in zijn huidige vorm- en heb nog niemand gevonden die me ook maar 1 goed argument kan geven in het voordeel van europa... en nee, een unitaire munt is geen reden en handelszones ook niet gezien dat ook verwerkt had kunnen worden in de EER bv)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Gautier schreef: De bezwaren tegen dat akkoord hebben helemaal niets met handel te maken, maar wel met het opgeven van de juridische souvereiniteit van landen, ook wel het privatiseren van justitie genoemd.
Welkom in de wereld van niet democratische clubjes, zoals bvb Bilderberg waar onze Michel en zijn hollandse soortgenoot Rutte naar toe gaan, zonder dat ze enige uitleg u verschuldigd zijn, terwijl dit met ons overheidsgeld wordt betaald. Officieel om zogezegd buiten de pers van mening te kunnen wisselen, maar u gelooft ook nog in sinterklaas dan zeker?

CETA en TTIP maar ook de Bank Of International Settlement zijn constructies die buiten de democratie vallen, bvb BIS:
In 1987 werd het Headquarters Agreement getekend tussen de Swiss Federal Council en de BIS Bank.

Enkele kernpunten uit het akkoord:
‘Immuniteit voor de bank en voor het personeel, onschendbaarheid, vrijstelling van belastingen.
Medewerkers kunnen niet worden vervolgd voor handelingen die zijn verricht in het kader van de uitvoering van hun taak.
Het gebouw en de archieven zijn niet toegankelijk voor de Zwitserse autoriteit.
Medewerkers, bestuurders van aangesloten centrale banken officiële genodigden genieten een diplomatieke status, zo ook de papieren die zij in hun bagage hebben.’

‘Er worden geen openbare verslagen gemaakt van de vergaderingen. Alles wat binnen besproken wordt is strikt vertrouwelijk. Transparantie komt niet in het BIS woordenboek voor. Niets wordt verwerpelijker geacht dan een indiscrete bankier.’ (Der Spiegel 2009)
Een eye opener is deze film, waarin hij in de eerste 15 minuten uitlegt dat democratie niet werkt (dit is de trailer, film zal je op andere manier moeten vinden):

[youtube]CyFSvnLnCZ0[/youtube]

Het zijn dezelfde machtskakkerlakken die CETA en TTIP er willen doordrukken, buiten het democratisch process om.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Splitter schreef:in de 1ste melding die ik op de radio hoorde (was het nu op Q of op joe, weet ik niet meer) was er iets meer nuance over het feit dat wallonie het akkoord niet zag zitten.

daar werd idd ook vermeld dat het gewoon is omdat grote bedrijven teveel macht zouden krijgen en er dus teveel eigen vrijheden opgegeven zouden worden.
werd overigens ook vermeld dat niet enkel wallonie ertegen is, maar ook een paar andere landen (hoor je nu niks meer van?) en oa vakbonden, greenpeace, ...

dus het is wel weer typisch voor de vlaamse media om wallonie als de slechterikken te laten uitschijnen -en er zijn dan genoeg vlamingen die gelijk denken 'die f*cking walen weer'- maar het zijn wel hun die hun boerenverstand nog eens een keer gebruiken en zich niet onder druk laten zetten door europa (wat zal europa *zélf* er weer aan verdienen met ons in het zak te zetten?)... dus chapeau voor wallonie!

(en ik ben nog steeds een tegenstander van europa -in zijn huidige vorm- en heb nog niemand gevonden die me ook maar 1 goed argument kan geven in het voordeel van europa... en nee, een unitaire munt is geen reden en handelszones ook niet gezien dat ook verwerkt had kunnen worden in de EER bv)
man man man, de enige reden dat "wallonie" niet akkoord is is omdat de PS niet nog meer stemmen wil verliezen aan de ptb. That's it.
En wallonie is momenteel de enige regio die een verdrag dat impact heeft op 540miljoen mensen tegenhoud. Het is dus zeker niet typisch de "vlaamse media"... http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/polit ... =1.2799896
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Gray schreef:man man man, de enige reden dat "wallonie" niet akkoord is is omdat de PS niet nog meer stemmen wil verliezen aan de ptb. That's it.
En wallonie is momenteel de enige regio die een verdrag dat impact heeft op 540miljoen mensen tegenhoud. Het is dus zeker niet typisch de "vlaamse media"... http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/polit ... =1.2799896
oh jezus... ik hoop dat je de ironie inziet van het feit dat canada het meest zou winnen bij dit akkoord + dat vlaamse media niet objectief zijn...
en jij dan vervolgens linkt naar een artikel uit de vlaamse media met een video van de canadese media?

overigens -nu er wat meer tijd en aandacht gestoken is in CETA- zie je ook de omgekeerde zaken duidelijk opduiken:

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... tegen-ceta
(vooral belangrijk; het stukje van ISDS)

en
http://www.knack.be/nieuws/belgie/walen ... 64975.html
Volgens officiële impactstudies van de Commissie zorgt CETA voor een extra groei tussen de 0,02 en 0,08 procent extra! Groen vindt het onverantwoord om voor deze hypothetische en beperkte extra economische groei grote risico's te nemen met onze democratie, onze rechtsstaat en onze bescherming van milieu, consumenten en werknemers. De handel tussen de EU en Canada bedraagt nu al 63,5 miljard euro in goederen en 27,2 miljard in diensten per jaar en kan ook zonder dit controversiële verdrag worden bevorderd.

Maar met uitzondering van UCM, de Waalse belangenorganisatie voor KMO's die het aantal Belgische bedrijven dat baat heeft bij trans-Atlantische vrijhandelsdeals op minder dan 1 procent schat, lanceerden de overige werkgeversorganisaties een campagne ten voordele van de vrijhandel met de Noord-Amerikanen. Nochtans toont een recente onafhankelijk academische studie van een Amerikaanse universiteit, (gebaseerd op een VN-berekeningsmodel, dat realistischer is dan dat van Peeters' studie) aan dat CETA kan zorgen voor het verlies van 200.000 jobs in Europa. Daarbovenop komt er nog verder jobverlies: 30.000 in Canada en 50.000 in andere delen van de wereld. De voorspelde groei is ook volgens deze studie zeer beperkt.

In tegenstelling tot traditionele handelsakkoorden die alleen douanetarieven verlagen of afschaffen, bevat CETA bepalingen die ingrijpen op de volledige economie.

dat het dus impact heeft geef ik je zeker gelijk in... maar niet de impact die we willen
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Ik ben het ermee eens dat de CETA en TTIP verdragen niet goed zijn voor onze Europese economiën. Deze verdragen omzeilen gewoonweg veel hoogstaande reglementering mbt. gezondheid en veiligheid voor de consumenten. Ik ben nu juist blij dat tenminste een deel van België hier niet meteen blindelings zijn handtekening onder zet.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

ub4b schreef:Welkom in de wereld van niet democratische clubjes, zoals bvb Bilderberg waar onze Michel en zijn hollandse soortgenoot Rutte naar toe gaan, zonder dat ze enige uitleg u verschuldigd zijn, terwijl dit met ons overheidsgeld wordt betaald. Officieel om zogezegd buiten de pers van mening te kunnen wisselen, maar u gelooft ook nog in sinterklaas dan zeker?
Bilderberg zou ik niet politiek proberen te framen als links of rechts. Als ik me niet vergis was Elio Di Rupo ook uitgenodigd, enkele jaren geleden.
Voor 2016 was trouwens ook Yasmine Kerbache (SPA en ex-kabinetschef van Elio Di Rupo) uitgenodigd.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160608_02329588

Vergelijk het met het WEF in Davos.
Gray schreef:man man man, de enige reden dat "wallonie" niet akkoord is is omdat de PS niet nog meer stemmen wil verliezen aan de ptb. That's it.
En wallonie is momenteel de enige regio die een verdrag dat impact heeft op 540miljoen mensen tegenhoud. Het is dus zeker niet typisch de "vlaamse media"... http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/polit ... =1.2799896
Heeft idd niets met "Vlaamse media" te maken. TheEconomist lacht er ook mee
http://www.economist.com/news/leaders/2 ... ls-asterix
http://www.economist.com/news/europe/21 ... pean-union
http://www.economist.com/news/europe/21 ... d-wallonia

Ik weet niet dat het pure partijpolitiek is: PTB/PS.
Dat arbitragemechanisme... je vindt weinig "eerlijke" commentaar. Ofwel krijg je uitleg van rabiate communisten, ofwel kille neoliberalen.
Ook in de media komen veel politici niet verder dan Wallonië of andere politici afbranden, zonder inhoudelijk in te gaan op dat arbitragemechanisme.

Overigens is het heus niet enkel in Wallonië dat ze tegen zijn, ongeveer in elk land zijn er wel fracties keihard tegen, maar die worden door de zittende meerderheid genegeerd en dus wordt CETA wel aangenomen. Het is omdat we in België een zittende federale meerderheid hebben waarbij de oppositie op federaal niveau op deelstaat niveau toch in de regering zit, dat we dit hebben.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Phuncz schreef:Ik ben het ermee eens dat de CETA en TTIP verdragen niet goed zijn voor onze Europese economiën. Deze verdragen omzeilen gewoonweg veel hoogstaande reglementering mbt. gezondheid en veiligheid voor de consumenten. Ik ben nu juist blij dat tenminste een deel van België hier niet meteen blindelings zijn handtekening onder zet.
dankzij MAgnette hebben we nu wel van ceta gehoord

had die gewoon ja gezegd dan was dat goedgekeurd en hadden we er pas binnen een jaar of 5 van gehoord, bv als coca-cola Liechtenstein aanklaagt om god weet welke reden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Ceta, alsook Ttip, zijn verdragen die absoluut niet afgesloten moeten worden. Niettemin zijn zij slechts symptomen van een ziekte dewelke wij ons al veel vroeger op de hals hebben gehaald, namelijk door de opheffing van de "goudstandaard". Het explosief groeien van de (westerse) staatsschulden was een gevolg daarvan vermits geld blijkbaar uit het niets kan komen!?

http://adbroere.nl/ad-broere

Maw de supertanker is al in beweging sinds de zeventiger jaren, en begint stilaan op kruissnelheid te komen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

wied schreef:Ceta, alsook Ttip, zijn verdragen die absoluut niet afgesloten moeten worden. Niettemin zijn zij slechts symptomen van een ziekte dewelke wij ons al veel vroeger op de hals hebben gehaald, namelijk door de opheffing van de "goudstandaard". Het explosief groeien van de (westerse) staatsschulden was een gevolg daarvan vermits geld blijkbaar uit het niets kan komen!?

http://adbroere.nl/ad-broere

Maw de supertanker is al in beweging sinds de zeventiger jaren, en begint stilaan op kruissnelheid te komen...

Nog een geluk dat geld uit het niets kan komen of Belgie was nog veel faillieter dan het nu al is :P (heel Europa eigenlijk)
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Eigenlijk is het dus erg dat het enige parlement in Europa dat nog enigszins werkt, het waalse parlement is. De rest heeft het verdrag (bijna altijd regeringspartij tegen oppositie) goedgekeurd zonder te lezen....

Je gaat je toch eens afvragen wat sommige politici gekregen hebben als compensatie voor deze uitverkoop.

Handelsakoord: Ja prima. Arbitragerechtbanken: Nee, absoluut niet.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Zo uitzonderlijk zijn we niet
CETA has raised hackles across Europe. It had already been dealt a blow by Germany’s constitutional court, which, in a suit with 190,000 plaintiffs, this month ruled that it must not cut across areas under national (as opposed to EU-level) “competences”. Protesters against CETA have taken to the streets of many European countries.
Als Magnette zegt dat hij nog maar "quinze jours" op de hoogte is van CETA, heeft hij toch wel onder een steen geleefd.

Ik begrijp niet goed waarom de media het de voorstanders van CETA niet moeilijker maken: waarom vindt u een arbitrage los van "gewone" rechtbanken een goed idee. etc
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

simpel, de wereld is een schouwtoneel, ieder krijgt een rol en speelt zijn deel! Hypocrisie ten top...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

qless schreef:Eigenlijk is het dus erg dat het enige parlement in Europa dat nog enigszins werkt, het waalse parlement is. De rest heeft het verdrag (bijna altijd regeringspartij tegen oppositie) goedgekeurd zonder te lezen....

Je gaat je toch eens afvragen wat sommige politici gekregen hebben als compensatie voor deze uitverkoop.

Handelsakoord: Ja prima. Arbitragerechtbanken: Nee, absoluut niet.
Als ik geld steek in een ander land wil ik ook gewoon dat het door onafhankelijke rechtbanken behandeld wordt.

Bekijk het ook eens aan de kant van de investeerders, die willen rechtszekerheid, geen wispelturig beleid van 3 jaar het een en daarna 3 jaar het tegenovergestelde. Als je als investeerder 10 miljard investeert in kernenergie en je krijgt daarvoor al de nodige vergunningen, dan moet er 3 jaar later in een andere regering, dit niet worden teruggeroepen.
En indien toch moeten de reeds verhaalde kosten verhaald worden op die regering (bevolking).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

En toch wél, dus.
Investeerders staan niet boven de wet van een land, opgelegd door zijn rechtmatig verkozen regering.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

neoliberalen houden geen rekening met "verkozen regeringen"...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

ITnetadmin schreef:En toch wél, dus.
Investeerders staan niet boven de wet van een land, opgelegd door zijn rechtmatig verkozen regering.
Dan moet je ook niet klagen als investeerders (jobs) uw land links laten liggen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ah, dus het is keuze tussen jobs of democratie?
Sorry, maar die chantage pik ik niet.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

ITnetadmin schreef:Ah, dus het is keuze tussen jobs of democratie?
Sorry, maar die chantage pik ik niet.
waarom zou iemand in een land investeren als er geen rechtszekerheid is?
Waar de gemaakte afspraken (door democratisch verkozenen) uiteindelijk niet worden nagekomen. Waarom is Afrika zo arm?

In mijn bovenstaande voorbeeld: Wie zijn fout is het dat er enkele miljarden in rook zijn opgegaan?
Als investeerder moet men op zen minst de mogelijkheid worden geboden om te "onderzoeken" in rechtbanken "buiten dat land" (de arbitragerechtbanken) om zijn verloren investering enigszins te kunnen recupereren. (en wie er in de fout is gegaan)
Dat lijkt me gewoon "logisch" niet?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nope.
In een democratie is er een scheiding der machten. De rechtbanken van zo'n landen zijn dus meer dan bevoegd om daar oordeel in te vellen.
Wat investeerders hier dus willen is zich aan de rechterlijke macht van landen onttrekken, en dus aan de democratie zelf.
Dat is onaanvaardbaar.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ondertussen op de opiniepagina's van DeStandaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161023_02535164
Vooreerst zou het handelsverdrag met Canada ‘onze’ sociale normen en milieunormen ondermijnen. Maar lees de eindversie van Ceta die al een tijdje online staat: alle onderwerpen die verbonden zijn aan de autonomie van een staat zijn bewust uit de tekst gehouden. Kijk bijvoorbeeld naar de hoofdstukken 23 en 24 over ‘handel en arbeid’ en ‘handel en het milieu’: beide erkennen expliciet het recht voor zowel Canada als de EU om de eigen adequate levels van bescherming van arbeid en milieu te handhaven. Daarnaast zijn de artikelen die te maken hebben met harmoniseren van nationale regelgeving niet van toepassing verklaard op gezondheidszorg, onderwijs en sociale dienstverlening. Beide partijen vrijwaren hun recht om hun bestaande wetten betreffende arbeid en sociale zekerheid onveranderd toe te passen. De angst dat Ceta zou leiden tot een ontmanteling van onze welvaartsstaat is ongefundeerd: er is simpelweg de juridische ruimte niet voor.
Misschien bevestigt Magnette de status van de Waalse regering als een stel Luddites, ipv als de redder van Europa.
Een stem tegen Ceta zet daarom net zoveel zoden aan de dijk als de muur die Donald Trump van plan is om te bouwen: zoals die muur biedt het een vals gevoel van veiligheid, maar zal het de echte problemen niet oplossen. We zouden beter werken aan langetermijnoplossingen via sterkere multilaterale afspraken en instellingen. Ook dat verloopt het best via de Europese Unie, en niet via spierballengerol van deelstatelijke parlementen.
MARIEKE KOEKKOEK, INES WILLEMYNS EN JAN WOUTERS
Wie? Onderzoekers en directeur van het Leuven Centre for global governance studies, KU Leuven
Wat? De kritiek op Ceta vergt nuance. En een noodzakelijke verbetering in internationale samenwerking krijg je niet gedaan in een deelstaatparlement.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

beter werken aan langetermijnoplossingen e.d. helemaal mee akkoord... maar als CETA erdoor geduwd zou worden,
denk je dan dat ze echt moeite zouden steken in betere en echte langetermijnoplossingen die voor iedere *burger* voordelig zijn?

of iets voor een multinational of een regering voordelig is, heb ik de ballen aan... ik ben een burger en er is nu al continu gezorgd voor meer en meer nadelen (en voor kleine zelfstandigen ook, trouwens)... dus ik wil gerust voor vooruitgang in ieders voordeel. vraag is: is CETA het? i doubt it.
het is weer gewoon zoiets dat mannen met een stropdas in een torentje ergens tekenen, een schouderklopje aan elkaar geven, wat geld opstrijken, en vervolgens uit het raam kijken hoe de gewone man in de straat verzuipt.

ik zie zelfs niet in waarom er een nieuw akkoord zou moeten gesloten worden met canada? er is al handel + canada is niet in europa + ...
maargoed, als CETA doorgaat stel ik voor dat we vervolgens ook de douane afschaffen voor items die uit china komen.
also: dan stem ik ervoor dat we op dagelijkse basis kunnen stemmen welke politieker buitenvliegt en welke aangesteld kan worden, ipv om de x jaar een partij kiezen.

Gray schreef: waarom zou iemand in een land investeren als er geen rechtszekerheid is?
Waar de gemaakte afspraken (door democratisch verkozenen) uiteindelijk niet worden nagekomen. Waarom is Afrika zo arm?

In mijn bovenstaande voorbeeld: Wie zijn fout is het dat er enkele miljarden in rook zijn opgegaan?
Als investeerder moet men op zen minst de mogelijkheid worden geboden om te "onderzoeken" in rechtbanken "buiten dat land" (de arbitragerechtbanken) om zijn verloren investering enigszins te kunnen recupereren. (en wie er in de fout is gegaan)
Dat lijkt me gewoon "logisch" niet?

euh... ten eerste investeert er quasi niemand volgens mij "in een land" maar in bedrijven (in dat land)
ten tweede is rechtszekerheid iets dat 1) geregeld is op niveau van het land en 2) ook nog eens europees voor de lidstaten

waarom zou je in godsnaam een bedrijf in canada de mogelijkheid geven om -buiten de eu om- een land binnen de eu aan te klagen?
(oh ik weet het: de rijken nog rijker maken en de gewone mens nog meer laten betalen voor een nu al log en inefficient rechtssysteem)
en waarom afrika zo arm is? sjaaaa... net doordat afrika hun regering deals blijft maken met "investeerders" die het zowat op dezelfde manier behandelen als in de tijd dat het gekoloniseerd was: alles afnemen, een appel en een ei geven, en zelf met de buit wegwezen.

dat zal ook nooit veranderen, daarvoor heeft de westerse wereld al lang gezorgd (hoeveel miljarden moet afrika nu ook al weer aan de westerse wereld terugbetalen "voor steun en hulp" ? ook al hebben ze maar een habbekrats gekregen voor alles wat (oa ons koningshuis) er heeft uigestoken?)

speciaal voor jou Gray: vergelijk CETA maar zet aan de andere kant van europa dan afrika... dat je in afrika een klein bedrijfje opricht en vervolgens de belgische staat zou aanklagen voor oneerlijk handel drijven, a la amerikaanse rechtstoestanden, want dat is waar de meesten bang van hebben met CETA)

en dan ook nog een vraagje: welk gegrond, wezenlijk voordeel heeft *europa* bij CETA? dat canada er voordeel bij doet is geweten, maar europa wint er quasi niks bij maar neemt wel risico's... dat lijkt me eerder gedrag van slechte investeerders (zoals het type dat arco heeft laten failliet gaan en beslist van de bad bank van dexia maar even over te nemen, ipv te voorkomen dat het zover kwam)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161024_02536176
De federale regering en de gemeenschappen en gewesten hebben geen akkoord kunnen bereiken over het CETA-handelsverdrag met Canada. Wallonië en Brussel blijven nee zeggen. Daardoor kan premier Charles Michel het verdrag niet ondertekenen.
Maak u dus niet meer druk over Caterpillar, we (Belgie) staan straks op de frontpage van alle kranten en media.
Vergeet dus een roadshow om investeerders aan te trekken, Magnette ondergraaft het wel
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

waarom zou magnette iets ondermijnt hebben door CETA niet te willen? bedrijven doen hier echt geen voor of nadeel bij in het algemeen...

trouwens, we zijn al lang en goed genoeg bezig met grotere bedrijven kwijt te spelen door vanalles en nog wat, en ook de gemiddelde belg is waarschijnlijk al een tijdje niet meer zo tevreden wegens de blijvende stijging aan belasting zonder dat er echt wat voor terug te zien is,
laat staan het hele spel van nu extra te belasten, te bezuinigen op gezondheidszorg en pensioen, maar van meerwaardebelasting af te blijven "omdat het de gewone man zou kunnen raken" (ja, want de gewone man heeft natuurlijk meer aandelen dan dat die ooit ziektezorg of pensioen nodig heeft)

het grappige is: ik zie iedereen wel roepen dat magnette dwars ligt en hij iets goed tegen wil houden... maar ik zie niemand concrete feiten aanhalen die het voordeel bewijzen (en een studie door de EU die zegt 0.02% extra centjes, noem ik niet dadelijk een concreet feit... zeker niet als er onafhankelijke studies zijn die aanwijzen dat er jobverlies zou zijn en het een zware klap voor de agricultuur sector zou zijn, die nu al amper meer rechtstaat in belgie)

dus: nadelen:
- mogelijk jobverlies
- mogelijke impact op agricultuur/kleine kmo in europa
- mogelijkheid voor bedrijven om een regering aan te klagen (het hele ISDS is nergens voor nodig en heeft bar weinig met handel te maken)
- grote voordelen voor canada, amper voordelen voor europa
- er is reeds handel met canada, die perfect kan vergroot worden door de huidige overeenkomsten

en er is geen enkele reden waarom -als het dan toch over handel gaat in de eerste plaats, wat iedereen wil beweren- om dan geen gebruik te maken van oftewel de EER oftewel de schengen akkoorden

nu kan het dat ik ergens geen gelijk heb hé, wil ik niet ontkennen... maar tot nu toe heeft nog niemand me een feit gegeven dat mij tegenspreekt.


EDIT
N-VA-voorzitter Bart De Wever wil desnoods zonder Wallonië voortgaan.
kijk, dit vind ik dan weer een duidelijk signaal dat de wever absoluut niet meer in de regering mag zitten... we zijn nog steeds gebouwd op (een idiote) democratie, en iemand die zegt dat het niet hoeft (en dus bereid is de grondwet te verwaarlozen, oa) noem ik nu niet dadelijk een betrouwbaar leider.

is het overigens niet (deels) door de door hun uitgevoerde staatshervormingen dat dit mogelijk is?

EDIT2

heel mooi deeltje uitleg:
Niet voor niets hebben de European Association of Judges in 2015 en de Duitse rechtersbond begin 2016 in een verklaring laten weten niets te zien in ICS. Volgens de rechters vormt ICS onverminderd een gevaar voor de Europese rechtsstaat. Via CETA kunnen niet alleen Canadese maar ook Amerikaanse multinationals Europese landen aanklagen. Bijna 80% van de grote Amerikaanse bedrijven heeft een dochteronderneming in een Canadese stad. Dus als TTIP getackeld wordt maar CETA zonder kleerscheuren de eindstreep haalt, kan de Nederlandse staat nog steeds grote claims te verwerken krijgen van bedrijven als Exxon Mobile, Monsanto of Coca Cola. We noemen CETA daarom ook wel TTIP via de achterdeur.
bekijk het dan nu ook zo: er is (of komt?) een wetgeving dat er geen coca cola meer verkocht mag worden in de school, tijdens de pauzes.
dit zou voor coca-cola een vermindering van de winst betekenen (want, velen nemen weleens snel een blikje cola tijdens de pauze)
dankzij CETA zou coca-cola vervolgens belgie kunnen aanklagen voor winstderving... en dan heeft de staat 2 opties:
betalen (en de belastingen nog maar wat verhogen) of de wetgeving opheffen (waardoor een bedrijf effectief wetgeving kan bepalen en beinvloeden)

voor de rest kan ik nog wel leven met CETA (al vind ik het vreemd dat we meer geld zoeken en dan invoertaksen zouden afschaffen voor iets waar best wel wat centen langs binnenkomen), maar het ISDS of de aangepaste vorm van ICS blijft iets dat er niet in mag (surtout omdat schijnbaar ook indien TTIP niet zou doorgaan, via CETA amerika ook nog steeds ons zou kunnen aanklagen door het voorgaande NAFTA akkoord tussen de vs en canada)

moraal van het verhaal: europa ziet het misschien niet, en al zeker niet de gewone mens... maar wallonie is ons wel degelijk aan het redden (en of dat nu uit intelligentie of egoisme is... dat boeit me nu eens echt niet)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Splitter schreef:
EDIT2

heel mooi deeltje uitleg:
Niet voor niets hebben de European Association of Judges in 2015 en de Duitse rechtersbond begin 2016 in een verklaring laten weten niets te zien in ICS. Volgens de rechters vormt ICS onverminderd een gevaar voor de Europese rechtsstaat. Via CETA kunnen niet alleen Canadese maar ook Amerikaanse multinationals Europese landen aanklagen. Bijna 80% van de grote Amerikaanse bedrijven heeft een dochteronderneming in een Canadese stad. Dus als TTIP getackeld wordt maar CETA zonder kleerscheuren de eindstreep haalt, kan de Nederlandse staat nog steeds grote claims te verwerken krijgen van bedrijven als Exxon Mobile, Monsanto of Coca Cola. We noemen CETA daarom ook wel TTIP via de achterdeur.
bekijk het dan nu ook zo: er is (of komt?) een wetgeving dat er geen coca cola meer verkocht mag worden in de school, tijdens de pauzes.
dit zou voor coca-cola een vermindering van de winst betekenen (want, velen nemen weleens snel een blikje cola tijdens de pauze)
dankzij CETA zou coca-cola vervolgens belgie kunnen aanklagen voor winstderving... en dan heeft de staat 2 opties:
betalen (en de belastingen nog maar wat verhogen) of de wetgeving opheffen (waardoor een bedrijf effectief wetgeving kan bepalen en beinvloeden)

voor de rest kan ik nog wel leven met CETA (al vind ik het vreemd dat we meer geld zoeken en dan invoertaksen zouden afschaffen voor iets waar best wel wat centen langs binnenkomen), maar het ISDS of de aangepaste vorm van ICS blijft iets dat er niet in mag (surtout omdat schijnbaar ook indien TTIP niet zou doorgaan, via CETA amerika ook nog steeds ons zou kunnen aanklagen door het voorgaande NAFTA akkoord tussen de vs en canada)

moraal van het verhaal: europa ziet het misschien niet, en al zeker niet de gewone mens... maar wallonie is ons wel degelijk aan het redden (en of dat nu uit intelligentie of egoisme is... dat boeit me nu eens echt niet)
Je kan als land niet zeggen ik verbied coca-cola en laat pepsi toe (oneerlijke concurrentie), maar je kan wel zeggen ik verbied dranken met teveel suiker in scholen.
Dat zijn 2 verschillende zaken die op een hoop worden gegooid.

en ik heb niet de indruk dat Wallonie "ons" aan het redden is, dit is een regelrechte ramp voor het imago van Wallonie en Belgie in zijn geheel.
Ceta is gekaapt door de "wij tegen de multinationals"-lobbygroepen en dat is jammer want onjuist.

en de regering "bezuinigt" helemaal niet op pensioenen en ziektezorg, dat is het probleem juist, die beide kosten swingen de pan uit, men probeert ze "minder snel te laten stijgen" en dat is ook hard nodig want onze vorige generatie heeft 0,0 gedaan om de demografische evolutie voor te bereiden.
en ja de meerwaardetaks is een zeer slechte maatregel die mijzelf als "doodgewone" man (ik heb geen huis, ik huur) zou treffen, vanaf 5000euro/jaar meerwaarden zou ik nog eens extra belast worden. Meerwaarde op kapitaal uit arbeid die al eens enorm hoog belast is geweest hier in Belgie.
Als die meerwaardetaks er komt zal dat geld ergens anders naartoe gaan, het vastgoed bvb wat de huizenprijzen nog veel meer zal laten stijgen... Compleet idioot dus want de lonen zullen niet meestijgen (een vastgoedzeepbel maw)
Nee, dan liever een "eerlijke" vermogentaks op "alle" meerwaardes/investeringen. ook bij verkoop van vastgoed, wijn, oldtimers, kunst enz...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Gray schreef:Je kan als land niet zeggen ik verbied coca-cola en laat pepsi toe (oneerlijke concurrentie), maar je kan wel zeggen ik verbied dranken met teveel suiker in scholen.
Dat zijn 2 verschillende zaken die op een hoop worden gegooid.
neen, ze mogen het allemaal verbieden met de reden "teveel suiker"... maar dan nog kan dus coca-cola (of pepsi, whichever you want) zeggen dat het een wetgeving is die verlies veroorzaakt, dat is net het punt van die ICS (ok, versus de originele ISDS kan je als overheid nu wel in beroep gaan... maar wie gaat al die kosten van dat touwgetrek dragen denk je?)
Gray schreef: en ik heb niet de indruk dat Wallonie "ons" aan het redden is, dit is een regelrechte ramp voor het imago van Wallonie en Belgie in zijn geheel.
Ceta is gekaapt door de "wij tegen de multinationals"-lobbygroepen en dat is jammer want onjuist.
hoezo onjuist dan? wat is er dan wél juist aan CETA? (en bijgevolg het moeten slikken van NAFTA, ook als TTIP er niet door zou geraken)
wat is het wezenlijke voordeel voor europa, en al zeker voor ons belgie, waardoor dit verdrag (en diens risico's) nodig zou zijn?
Gray schreef: en de regering "bezuinigt" helemaal niet op pensioenen en ziektezorg, dat is het probleem juist, die beide kosten swingen de pan uit, men probeert ze "minder snel te laten stijgen" en dat is ook hard nodig want onze vorige generatie heeft 0,0 gedaan om de demografische evolutie voor te bereiden.
en ja de meerwaardetaks is een zeer slechte maatregel die mijzelf als "doodgewone" man (ik heb geen huis, ik huur) zou treffen
hum... http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2793376
er gaan wel degelijk zaken bespaard worden binnen het kader gezondheidszorg dat ons allen zal treffen.
de meerwaardetaks is voluit "meerwaardetaks op aandelen" en dus niet, zoals jij aanhaalt, op onroerende goederen.
verkoop van vastgoed is trouwens al vrij sterk belast en getaxeerd, maar wat betreft stijgende vastgoedprijzen moet je je geen zorgen maken: dat zal gebeuren ongeacht eender wat.

verder ben ik het wel eens dat er in het verleden niet genoeg inspanning is gedaan om onze sociale zekerheden te garanderen (wat CETA dan nog verder riskeert)
vergeet echter niet dat het toen ook een goed idee was van onze politiek en iedereen dat aanjuichde... een pensioenhervorming van X op 1 ipv zoals het was 1 op 1 (had iedereen toen verder gedacht en de hervorming nooit gebeurd, was er nu geen probleem met het pensioen)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Splitter schreef: Hoezo onjuist dan? wat is er dan wél juist aan CETA? (en bijgevolg het moeten slikken van NAFTA, ook als TTIP er niet door zou geraken)
wat is het wezenlijke voordeel voor europa, en al zeker voor ons belgie, waardoor dit verdrag (en diens risico's) nodig zou zijn?
(Vlaanderen doet nu al 80% van de export van Belgie.)
Door het verdrag wordt de administratieve rompslomp (waar nu enkel multinationals aan beginnen) sterk vereenvoudigt, KMO's zullen even makkelijk met Canada handel drijven dan met Frankrijk.
Handel gaan drijven in Canada betekend ook handel van Canada toelaten hier, wat meer concurrentie betekend. (maar Canada is nu ook geen lageloon-land)
Ik lees veel over de BNP-groei van "slechts" 0,02 tot 0,03% voor de EU en 0,18 à 0,36% voor Canada, waaruit zou blijken dat Canada meer zou winnen dan Europa.
Maar het BNP van de EU is ook 12 keer zo groot dan dat van Canada.
In absolute termen, een eerlijke vergelijking, zou de toename van BNP en export voor beide ongeveer even hard stijgen.
Splitter schreef: hum... http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2793376
er gaan wel degelijk zaken bespaard worden binnen het kader gezondheidszorg dat ons allen zal treffen.
de meerwaardetaks is voluit "meerwaardetaks op aandelen" en dus niet, zoals jij aanhaalt, op onroerende goederen.
verkoop van vastgoed is trouwens al vrij sterk belast en getaxeerd, maar wat betreft stijgende vastgoedprijzen moet je je geen zorgen maken: dat zal gebeuren ongeacht eender wat.
De absolute kosten stijgen wel elk jaar door een ouder wordende bevolking (meer pensioen en meer zorgkosten), dat kan niemand blijven betalen. Dat is niet de schuld van deze regering maar de schuld van alle vorige. Ofwel trekt men nu aan de noodrem, of binnen 10jaar is er helemaal niks meer.

De aankoop en verkoop van aandelen zijn ook belast, net zoals de roerende voorheffing (verdubbeld op 5jaar tijd btw!) Ik had het over het "meerwaarde"-gedeelte. Ik zeg dat er een meerwaardetaks op ALLES moet komen, ook op onroerend goed. Koop je een huis voor 200.000euro en verkoop je het 10jaar later aan 300.000 betaal je belasting op de meerwaarde. 33% op 100.000 dus. Een algehele meerwaardetaks zorgt dat er geen zeepbellen worden gevormd of scheeftrekkingen gebeuren. Een meerwaardetaks enkel op aandelen zoals de CD&V op tafel legt, is een slechte maatregel.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3976
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

CETA is er niet voor de burger, maar voor de bedrijven.
Alleen de bedrijven worden er beter van.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Als morgen de KMO waar jij voor werkt, vlotter tot in Canada geraakt met hun producten,
dan zullen er overmorgen wel enkele collega's extra aangeworven worden.

Geen idee waarom iedereen zo krampachtig reageert?
Het arbitragesysteem in aparte rechtbanken, dat is het enige problematische aan deze deal (hoewel er al meerdere topics niet in die speciale rechtbanken behandeld mogen worden).
Maar verder? Betere afstemming van standaarden, meer vrije handel, daar kan je toch niet redelijkerwijs tegen zijn?

Iedereen terug onder de kerktoren werken?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

de handel bestaat al, het arbitragesysteem nog niet! Duidelijk te zien dus wie de belanghebbenden zijn...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Noam Chomsky maakt TTIP en CETA in amper 2 minuutjes met de grond gelijk

[youtube]1QR0mSNwdys[/youtube]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Gray schreef: (Vlaanderen doet nu al 80% van de export van Belgie.)
Door het verdrag wordt de administratieve rompslomp (waar nu enkel multinationals aan beginnen) sterk vereenvoudigt, KMO's zullen even makkelijk met Canada handel drijven dan met Frankrijk.
dat vlaanderen de meeste export doet, is geografisch logisch... so what?
dat kmo's "even makkelijk handel kunnen drijven met canada als met frankrijk"... ten eerste zie ik niet dadelijk een kmo die uit zou breiden naar canada vanuit belgie, ten tweede is dat nu eveneens mogelijk.
het probleem is trouwens niet een vereenvoudiging van de administratie (die éigenlijk dankzij de huidige akkoorden al aanvaardbaar is), maar
1) het afschaffen van de invoertaks (nog wat minder centjes voor de overheid... maarja, belgie is rijk zeker? en
2) de mogelijkheid voor bedrijven om een overheid aan te klagen - iets dat *nooit* zou mogen kunnen (en ALS ze het dan toch zo willen, dan moet de burger dat ook maar kunnen... maar dus niet met CETA)
Gray schreef: Maar het BNP van de EU is ook 12 keer zo groot dan dat van Canada.
In absolute termen, een eerlijke vergelijking, zou de toename van BNP en export voor beide ongeveer even hard stijgen.
leuk, zo'n absolute termen... maar het is niet omdat europa geld heeft, dat elke lidstaat dat heeft (en vice-versa)

Gray schreef: De absolute kosten stijgen wel elk jaar door een ouder wordende bevolking (meer pensioen en meer zorgkosten), dat kan niemand blijven betalen. Dat is niet de schuld van deze regering maar de schuld van alle vorige. Ofwel trekt men nu aan de noodrem, of binnen 10jaar is er helemaal niks meer.
Akkoord, maar dat gaat noch CETA, nog het besparen op de gezondheidszorg en pensioenen (onderste regionen alleen, overigens) oplossen...
sterker nog: ze beginnen het ondertussen zelf al te beseffen dat er toch minder geld te rapen viel dan gehoopt... wat wil je na zoveel uitmelken?
Gray schreef: De aankoop en verkoop van aandelen zijn ook belast, net zoals de roerende voorheffing (verdubbeld op 5jaar tijd btw!) Ik had het over het "meerwaarde"-gedeelte. Ik zeg dat er een meerwaardetaks op ALLES moet komen, ook op onroerend goed. Koop je een huis voor 200.000euro en verkoop je het 10jaar later aan 300.000 betaal je belasting op de meerwaarde. 33% op 100.000 dus.
ahum:
- er is meerwaardebelasting op de verkoop van onroerend goed (5 jaar, 16 procent ongeveer), ook op grond (8 jaar, 33 en 16%), alsook op schenkingen (3 jaar, en afhankelijk van relatie met schenker)...

overigens heb ik dus nog steeds geen reden mogen ontvangen waarom CETA zo broodnodig is... (er is al voor miljarden handel met canada...)
heist_175 schreef:Als morgen de KMO waar jij voor werkt, vlotter tot in Canada geraakt met hun producten,
dan zullen er overmorgen wel enkele collega's extra aangeworven worden.
jep... rechstreeks uit polen
heist_175 schreef: Maar verder? Betere afstemming van standaarden, meer vrije handel, daar kan je toch niet redelijkerwijs tegen zijn?
tegen vrije handel ben ik niet (maar die is er al met canada, er is gewoon administratie en invoertaks)
tegen afstemming van standaarden ook niet - maar er is geen duidelijkheid/garantie over het op de europese markt brengen van canadese producten (controle voor het in de handel brengen vs uit de handel halen na negatieve controle)

het feit dat er hier risico's verbonden zijn (op meerdere vlakken) en geen duidelijke verbetering voor de BURGERS van de EU maakt dat het een onnodig en waarschijnlijk onvoordelig akkoord zou zijn voor de burger (maar wel voordelig voor de bedrijfswereld, dat geef ik dan wel toe).

bekijk het een beetje op schaal van belgie: eerst zonnepanelen promoten "dat het voor iedereen goed is" en nu de gewone man die geen panelen kon betalen, laten meebetalen voor de grote bedrijven die een heel park hebben aangelegd.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

TTIP is nog erger
[youtube][/youtube]
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Abusimbal schreef:TTIP is nog erger
[youtube][/youtube]
het probleem is niet alleen dat TTIP erger is, maar dat -zelfs al keurt europa TTIP af- het grotendeel van TTIP nog steeds kan doorgaan als CETA erdoor geraakt (door het NAFTA akkoord tussen canada en de VS)

(jeezes, wat zitten er eigenlijk veel afkortingen in)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Over afkortingen gesproken. ISDS


Grote bedrijven kunnen de overheden aan klagen en grote schadevergoedingen maken.
Een particulier kan dit niet.

We gaan van een democratie naar een corporate-cratie. Bedrijven gaan nog meer macht krijgen om de massa uit te persen.
Weg milieu, weg mensenrechten.

Ik ben nu misschien nu heel pessimistisch. Maar we zijn al in de helft.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hier. Ik begrijp niet dat er ook maar iemand voorstander kan zijn van zo'n "regelingen". Een goeie dosis gezond verstand in dit artikel.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opini ... /1.2802720
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

2 kapiteins op 1 schip is nooit gezond, maar in ons geval lijken er zelfs 3 kapiteins baas te willen spelen: (6) nationale regeringen, europese commissie, en "financial markets"! Niks nieuws in feite, tenzij het besef dat (bijna) de hele europese reutemeteut naar de pijpen danst van Goldman Sachs & Co...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

selder schreef:Hier. Ik begrijp niet dat er ook maar iemand voorstander kan zijn van zo'n "regelingen". Een goeie dosis gezond verstand in dit artikel.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opini ... /1.2802720
Dat tegenstanders tegen zijn, is niet echt een verrassing.
Afbranden is altijd gemakkelijker dan opbouwen, maar toch.

Dat arbitragesysteem is dwaas.


Inhoud van CETA
http://ec.europa.eu/trade/policy/countr ... es/canada/
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2 ... 141032.pdf

Het gaat ook over import- en exporttarieven
bv bizonvlees (gehoord op radio1 deze avond in de auto), maar staat ook in de studie van de EU.
Product and sector-specific responses: Particular attention was drawn to tariff peaks in several
sectors which can be serious barriers to trade. Europeans noted that, in particular, Canadian tariff
peaks remain in place in the following manufacturing sectors: transport equipment (25%), leather
(20%), other manufactures (18%), textiles/apparel (18%), wood/paper (16%), chemicals (16%)
and minerals (16%).
Furthermore, it was noted that the average tariff level on agricultural and agri-food goods
remains very high, with some tariff peaks on dairy products, animal products, and some cereals
blocking trade altogether.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

wied schreef:Ceta, alsook Ttip, zijn verdragen die absoluut niet afgesloten moeten worden. Niettemin zijn zij slechts symptomen van een ziekte dewelke wij ons al veel vroeger op de hals hebben gehaald, namelijk door de opheffing van de "goudstandaard". Het explosief groeien van de (westerse) staatsschulden was een gevolg daarvan vermits geld blijkbaar uit het niets kan komen!?

http://adbroere.nl/ad-broere

Maw de supertanker is al in beweging sinds de zeventiger jaren, en begint stilaan op kruissnelheid te komen...
Het is al iets langer bezig dan de jaren '70. Bij de oprichting van de Federal Reserve Board in 1913 had president Wilson er achteraf dik spijt van...
Hier is een knipsel uit de documentaire "The Choice is Ours" van het Venus Project waar een stukje van de puzzel bloot komt te liggen : https://youtu.be/Yb5ivvcTvRQ?t=1408
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”