Sites Mediahuis al meer dan 24 uur offline !

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Weet er iemand wat de achterliggende reden is van de problemen bij Mediahuis? Hun krantensites liggen er nu al bijna 24 uur uit. Geaffecteerde sites zijn o.a. De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Het lijkt op het eerste zicht niets te maken te hebben met de aan de gang zijnde Denial of Service-aanval, vermits het niet gewoon een probleem van bereikbaarheid is. Het lijkt wel of hun ganse contentnetwerk in de touwen ligt. Enkel destandaard.be is opnieuw bereikbaar, en draait een minimale noodversie van zijn website. Het zou iets met HP te maken hebben, dat hun datacenter uitbaat. Weet iemand meer?
http://www.standaard.be/technische-prob ... -mediahuis

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gautier 23 okt 2016, 01:06, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Mijn gok is een probleem met hun cms. Misschien een corrupte database, een update die gruwelijk mis gegaan is,...
Om een webfarm opnieuw op te bouwen en te restoren ben je makkelijk een dag kwijt.

Edit: Ik lees nu pas de gelinkte pagina met uitleg. Als ook papieren versies geimpacteerd zijn lijkt het me iets op databaseniveau of zo?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dit is toch wel een serieuze outage, want is volgens mij al van donderdagavond zo.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Een 'technisch hardware probleem'

http://www.hbvl.be/technische-problemen-hbvl-be/
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja het is komisch: je hoort op de radio reclame voor Vroom.be, maar de website is offline.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

“Dit berokkent ons heel wat imago- en financiële schade. Het zal zeker nog een staartje krijgen”, aldus Jaspers
Disaster-recovery kennen ze blijkbaar niet bij Mediahuis... eerst in eigen boezem kijken dus !

Ieder deftig bedrijf heeft normaal een (remote) mirror van z'n systeem.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:Ieder deftig bedrijf heeft normaal een (remote) mirror van z'n systeem.
yep... zoals interxion (of was het lcl) destijds... "we hebben generatoren als backup, en testen die regelmatig"
valt de stroom uit, bleek de benzine van de generatoren op... oeps

dus backups werken ook niet altijd, al is het idd vreemd dat er geen fallback is, maar uiteindelijk wat zal het defect zijn?
ben in ieder geval benieuwd, maar zouden ze het gaan uitleggen?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

r2504 schreef:Ieder deftig bedrijf heeft normaal een (remote) mirror van z'n systeem.
En hoeveel van die bedrijven zijn er (procentueel) in België?
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7192
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

heeft dit iets te maken met die cyberaanval ? waardoor ook spotify en 2de hands getroffen werd.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Deze ochtend stond er :
Mediahuis kampt al sinds donderdagavond met technische problemen. “Het gaat om een technisch hardwareprobleem”,

De digitale zaterdagedities zijn niet verschenen, de websites zijn enkel in beperkte versie te raadplegen. “HP, de systeemproducent, heeft beloofd dat alles tegen zaterdagnamiddag zou opgelost zijn.”
Ik gok probleem met HP Storage

Wel grappig dat ze nu spreken van de nacht van zaterdag op zondag en HP is volledig verdwenen.

Trouwens de digikrant gelijk welke username en paswoord is ok.

Eigenlijk hebben ze sinds donderdag problemen.

De noodsite staat bij digitalocean, en ze spreken van een hardware probleem. Deze ochtend as er sprake van HP voor mij lijkt daarop storage de meest logisch factor, ook als je de andere factoren en berichten meeneemt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

eternum schreef:En hoeveel van die bedrijven zijn er (procentueel) in België?
Ik ken zelfs genoeg bedrijven van +- 50 werknemers die zelfs real-time replicatie hebben naar een tweede site... geen excuus dus dat een bedrijf als Mediahuis (waarbij 24/24u webpresence cruciaal is) dit niet heeft. Langs de andere kant ken ik ook multinationals in Belgie die hun zaakjes gewoon niet op orde hebben en waarbij management het niet wil snappen (tot het een keertje te laat zal zijn).
Tomsworld schreef:voor mij lijkt daarop storage de meest logisch factor, ook als je de andere factoren en berichten meeneemt.
Dan mogen er nog ganse cannisters in rook opgaan... binnen enkele uren heb je vervanging en kan je meteen aan een restore beginnen.

Ik vermoed eerder dus dat men geen deftige plannen heeft (of men vond het niet nodig vanwege de prijs) of nooit deftig heeft getest :roll:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Georedundantie hoeft in tijden met cloud-oplossingen zoals Azure Site Recovery Services niet eens zo veel te kosten...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

hbvl is terug "normaal", maar de hbvl+ artikels kan iedereen inkijken :)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Klopt, maar je moet het als IT departement nog steeds aan het management verkocht krijgen :) als die niet mee willen, dan sta je nergens. Problemen als dit kunnen ze ofwel wakker schudden ofwel krijgen de kleine garnalen de schuld en ontslag.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Het Nieuwsblad schijnt ook normaal te werken volgens ik dat zie.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

r2504 schreef:
eternum schreef:En hoeveel van die bedrijven zijn er (procentueel) in België?
Ik ken zelfs genoeg bedrijven van +- 50 werknemers die zelfs real-time replicatie hebben naar een tweede site... geen excuus dus dat een bedrijf als Mediahuis (waarbij 24/24u webpresence cruciaal is) dit niet heeft. Langs de andere kant ken ik ook multinationals in Belgie die hun zaakjes gewoon niet op orde hebben en waarbij management het niet wil snappen (tot het een keertje te laat zal zijn).
Tomsworld schreef:voor mij lijkt daarop storage de meest logisch factor, ook als je de andere factoren en berichten meeneemt.
Dan mogen er nog ganse cannisters in rook opgaan... binnen enkele uren heb je vervanging en kan je meteen aan een restore beginnen.

Ik vermoed eerder dus dat men geen deftige plannen heeft (of men vond het niet nodig vanwege de prijs) of nooit deftig heeft getest :roll:
Ik denk dat je daar een beetje te eenvoudig naar kijkt, ik werk voor een organisatie waar we storage kunnen uitdrukken in PB het overfalen van een compleet san bv is een beslissing die moet voorbereid worden en goed kijken naar de consequenties soms kan bij een bepaalde failure dat veel rampzaliger zijn. Maar soit drp plannen hebben en drp plannen mogen testen, de wil is er vaak wel maar een drp testen is een risico dat het management ook moet willen nemen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomsworld schreef:Ik denk dat je daar een beetje te eenvoudig naar kijkt, ik werk voor een organisatie waar we storage kunnen uitdrukken in PB het overfalen van een compleet san bv is een beslissing die moet voorbereid worden en goed kijken naar de consequenties soms kan bij een bepaalde failure dat veel rampzaliger zijn.
Een bizarre zin die precies wat woorden mist... in ieder geval het komt neer op onderstaande denk ik.
Tomsworld schreef: Maar soit drp plannen hebben en drp plannen mogen testen, de wil is er vaak wel maar een drp testen is een risico dat het management ook moet willen nemen.
Tja, DRP heb je niet voor de show maar om het effectief te gebruiken... bedrijven die het netjes in orde hebben draaien dan ook maandelijks beurtelings op de andere site. Dat is namelijk de enige manier om het switchen in de vingers te krijgen en niet in paniek te slaan (daarom dat veel bedrijven hun DRP ook niet durven gebruiken) als het op een dag zover is.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

@r2504 volgens mij mis jij wat praktijk ervaring met veel producten in enterprise.

Lees maar es in de procedures om terug te keren, bij veel producten is dat one way en moet je je mirror opnieuw opbouwen. Met als gevolg dat je na een test zoveel tijd niet beschermd bent + de massa's werkuren.

Goed voorbeeld is bv Oracle RAC cluster + DG eens je je DG gebruikt kijk maar eens wat de procedure is om terug naar je primary RAC te gaan + DG ok.

Idem voor san, veel replications zijn one way. En soms keuzes maken 1 app heeft problemen 80 andere niet wat doe je ?

DRP inrichten voor een monolitische omgeving met enkele apps is easy hoor, maar in immense grote setups is de praktijk soms anders dan de theorie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomsworld schreef:@r2504 volgens mij mis jij wat praktijk ervaring met veel producten in enterprise.
Toch raar dat ik dat dan regelmatig doe... en dit zowel bij klanten met hardware als software replicatie.

Beiden werken zonder problemen in twee richtingen... anders zou het ook moeilijk zijn maandelijks te switchen.
Tomsworld schreef:Idem voor san, veel replications zijn one way. En soms keuzes maken 1 app heeft problemen 80 andere niet wat doe je ?
Misschien heb je gewoon de verkeerde producten in huis ? We hebben hier totaal geen problemen mee (two-way), alsook aparte gevirtualiseerde omgevingen apart switchen van richting.
Tomsworld schreef:DRP inrichten voor een monolitische omgeving met enkele apps is easy hoor, maar in immense grote setups is de praktijk soms anders dan de theorie.
Ik spreek heus niet over monolitische omgevingen maar over volledig gevirtualiseerde oplossingen. Tegenwoordig kan je zelfs live-moves doen.

Waar een jaar geleden de ganse storage eruit vloog we nog een herstart hadden is dit zelfs verleden tijd nu... transparant blijft hij verder draaien van z'n geomirror.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik werk nu voor een bedrijf waar de backups in hetzelfde datacenter staan als de productie. Geen extern datacenter.
Ben al 3 jaar aan het lobbyen om een aparte backup ( geen DR ) site en de kost komt tussen de 30 - 40k.
Te duur tot als er een brand is en ALLE data is weg.
Ben er binnenkort weg maar toch wringt dat :p.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je hebt toch off-site tape storage (diensten zoals Merak ed.) hoop ik.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

yaris schreef:Ik werk nu voor een bedrijf waar de backups in hetzelfde datacenter staan als de productie. Geen extern datacenter.
Ben al 3 jaar aan het lobbyen om een aparte backup ( geen DR ) site en de kost komt tussen de 30 - 40k.
Te duur tot als er een brand is en ALLE data is weg.
Ben er binnenkort weg maar toch wringt dat :p.
Ow shiet :eek: .
Maar ik kan me inderdaad wel voorstellen dat management iets heeft van 'maar we betalen toch al voor backups?'. Tot het zo ver is natuurlijk...
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Je hebt toch off-site tape storage (diensten zoals Merak ed.) hoop ik.
Nee enkel de databases op tape. Datacenter is wel uitgerust tegen brand etc... maar alles staat bij elkaar :-).
Nu concreet neem ik morgen ontslag en heb een opzeg van 3 maanden. Ik ga nog wel is lobbyen voor een oplossing maar anders is het hun probleem.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

yaris schreef:Ik ga nog wel is lobbyen voor een oplossing maar anders is het hun probleem.
Inderdaad, je hebt gedaan wat je moest doen. Als ze uw advies niet volgen, is het hun probleem. Op de duur leer je daar ook vrede mee nemen in de IT :-) .

Als ze je mondelinge waarschuwingen negeren, stuur dan een mailtje met het probleem en de resolutie *duidelijk en kort* uitgelegd naar minstens 2 verschillende personen die elkaar niet snel gaan toedekken (hoe meer personen hoe beter). Zo dek je jezelf in. Eenmaal het zover is zullen ze immers (doen alsof) ze uit de lucht vallen, sommigen van het management gaan nog durven zeggen "niemand had ons hier voor gewaarschuwd". Watch.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hun kernproduct was ook offline: de krant, dat wil zeggen, de digitale krant. De app gaf een foutmelding dat je naar de website diende te gaan om de pdf te downloaden.

Vandaag kon de app van de standaard wel de krant downloaden maar dat was gewoon de pdf-versie binnen de app. Een artikel lezen is dus inzoemen op een sectie tekst.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

yaris schreef:Ik werk nu voor een bedrijf waar de backups in hetzelfde datacenter staan als de productie. Geen extern datacenter.
Ben al 3 jaar aan het lobbyen om een aparte backup ( geen DR ) site en de kost komt tussen de 30 - 40k.
Te duur tot als er een brand is en ALLE data is weg.
Ben er binnenkort weg maar toch wringt dat :p.
Ronduit geschift, maar zoals zo vaak weer een management dat het geregeld denkt te hebben. Tot er effectief iets voorvalt.

Hier 2 datacenters met replicatie tussen beide. Backup op disk op een derde locatie, backup op tape op een vierde locatie. :banana:
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

En het gaat maar door.
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Hallucinant, idd.
Lijkt wel een site van de chiro ofzo, free hosting bij TK
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:28
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

vverbeke schreef:
yaris schreef:Ik werk nu voor een bedrijf waar de backups in hetzelfde datacenter staan als de productie. Geen extern datacenter.
Ben al 3 jaar aan het lobbyen om een aparte backup ( geen DR ) site en de kost komt tussen de 30 - 40k.
Te duur tot als er een brand is en ALLE data is weg.
Ben er binnenkort weg maar toch wringt dat :p.
Ronduit geschift, maar zoals zo vaak weer een management dat het geregeld denkt te hebben. Tot er effectief iets voorvalt.

Hier 2 datacenters met replicatie tussen beide. Backup op disk op een derde locatie, backup op tape op een vierde locatie. :banana:
Budgetten hé :-). Ze zijn hier nu de tuin aan het aanleggen en dat zal toch wel 50 a 100k kosten. Ik denk dan dat dat geld beter besteed kan worden ....

Denk dat er koppen gaan rollen bij nieuwsblad, standaard .... terug plat.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:Hallucinant, idd.
Lijkt wel een site van de chiro ofzo, free hosting bij TK
lol! waar is de tijd dat iedereen een gratis .tk nam :)

maar idd, hbvl was ik ook net even aan het bekijken maar die had er weer geen zin meer in
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een beetje meer info over de panne: http://www.smartbiz.be/nieuws/168761/da ... en-faalde/
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

De websites van De Standaard en de andere Vlaamse Mediahuiskranten waren rond 15 uur vanmiddag het slachtoffer van een cyberaanval. Die werd via mail opgeëist door een beweging die zichzelf ‘Syrian Cyber Army’ noemt.
Ze worden zo te zien nu ge-ddos'ed: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161024_02536360
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Een link geven van een mediagroep die al bijna een week plat ligt en nu nog ge-DDOS-t wordt.
Niet slim hé :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Beste abonnee

Vorige week hebben we van donderdag namiddag tot zaterdag jammer genoeg te kampen gehad met technische problemen. Hierdoor waren onze websites en krantenapps op bepaalde tijdstippen traag of niet bereikbaar.

We hebben geprobeerd om de hinder voor u te beperken door noodwebsites op te zetten met een beperkte berichtgeving en de digitale krant in pdf-formaat beschikbaar te stellen.

Aangezien wij u hierdoor niet de kwaliteit en leeservaring konden bieden die u van ons gewend bent, zullen wij uw abonnement verlengen tot en met de eerstvolgende vrijdag na uw huidige vervaldag. De nieuwe einddatum van uw abonnement kan u vanaf maandag 31 oktober raadplegen op het e-loket. Klik hier om naar het e-loket te gaan.

Met vriendelijke groeten


Sofie Pietercil
Manager klantendienst
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”