Het gevecht rond smartphoneplatformen is voorbij

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

duizend schreef:Ik geef nu net een situatie aan waarin ik juist verzeild :lol: ben ...
Daar ben ik ook een beetje bang voor als tevreden Windows 10 Mobile gebruiker.

Welk OS zou ik kiezen als m'n telefoon morgen de geest geeft... ik zou het niet echt weten (ondanks hun populariteit vind ik beiden een rommeltje met zeer eigenaardige trekjes).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Idem hier

Ik heb ook ios en Android toestellen in beheer maar heb zelf 2 maanden terug een nieuw Windows toestel voor mezelf gekocht. Ik zou het heel spijtig vinden moesten deze verdwijnen. Voor mij is Windows mobile de ideale mix tussen ios en Android met als 2 nadelen
- gebrek aan een reeks apps
- gebrek aan keuze toestellen (maar met meer keuze dan Apple)

Maar op mijn lumia 950 heb ik voor het ogenblik een combinatie van features die geen ander toestel heeft
- een van de beste camera's met tripple flash en cameraknop
- offline navigatie (helaas niet meer in China)
- offline vertaling
- 128 Gb SD card en 32Gb intern geheugen
- draadloos opladen
- USB 3 met quick charge, omkeerbare C connector en file transfer met open file system.
- 3.5 mm koptelefoon aansluiting (hoe zou je een iPhone 7 koptelefoon moeten aansluiten in het vliegtuig?)
- verwisselbare batterij
- een degelijk scherm ook,in de zon te gebruiken
- irisscan
- glance screen (altijd de tijd en notificaties zichtbaar zelfs in stand-by)
- dubbelklikken om stand-by te verlaten

en dit voor minder dan de helft van de prijs dan andere toptoestellen :-D
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Een iPhone 7 op het vliegtuig, simpel met die adapter toch (je kan hem dan wel niet opladen)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Meh, ik ga echt niet beweren dat iOS een godsgeschenk is of zo. Elk systeem heeft z'n gebreken, en dan is het gewoon kijken met welke gebreken je best om kan. Het ontbreken van een file system is voor mij in ieder geval geen 'gebrek' waar ik over val. Hangt er gewoon vanaf waar je naartoe wil.

Okay, je wil effectief je epub bestanden verhuizen? Doormailen naar jezelf of via Dropbox oid importeren is een manier. Tal van apps ook die even een file server van je device maken waarlangs je het erop kan zwieren. Of die je toestel als een usb stick op je computer laten zien via de kabel. Van daaruit kan je gewoon die epubs verhuizen naar iBooks.

Again, het is maar wat je wil en/of nodig hebt, en/of denkt nodig te hebben. Gedoe met files over zetten naar mijn portable devices moet voor mij in ieder geval niet. Wat ik nodig heb zit in de cloud en kan ik via de bijhorende apps offline cachen indien nodig.
Ik merkte dat toen ik Android gebruikte, ik mijn files toch meestal via de cloud doorsluisde of streamde, al was het maar omdat ik te lui was om het toestel effectief aan mijn computer te hangen.

En om af te sluiten: ik heb echt niet de allure om fanboi te zijn of zo. iOS werkt op dit moment gewoon goed voor mij, mede door de sterke integratie van de platformen. Verschijnt er morgen iets anders dat mijn (weinige) hindernissen wegneemt zonder andere obstakels te introduceren zal ik geen minuut twijfelen om het te overwegen.

Laatste noot nu ik het laatste bericht lees:
Tomby schreef:Want wat je niet zegt: gegarandeerd dat je de gedownloade muziek óók met GPM afspeelt, want het is alleen daar dat die muziek te vinden is. Voor IOS zijn dit gewoon 'documenten en gegevens' van Play Music, en je kan daar bij mijn weten niet aan behalve met de Play Music app (zelf net eens gecheckt, maar kan altijd zijn dat ik iets over het hoofd zag).
als je via Google Play Music op Android je muziek offline cachet kan je daar toch ook niet aan via het file system? Deze is toch encrypted? Je moet die op Android ook sowieso afspelen via de Play Music app, dus ik snap je punt niet zo goed.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

butskristof schreef:als je via Google Play Music op Android je muziek offline cachet kan je daar toch ook niet aan via het file system? Deze is toch encrypted? Je moet die op Android ook sowieso afspelen via de Play Music app, dus ik snap je punt niet zo goed.
Wel, mijn eerste punt was eigenlijk vooral dat je een voorbeeld aanhaalde dat nu eens niets met IOS te maken heeft, aangezien je volledig binnen de Google Play Music wereld blijft. Zou wel eens verder moeten kijken, maar met GPM kun je ook je eigen muziek uploaden of albums kopen, en die zouden toch hopelijk niet encrypted zijn als je ze downloadt.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Zorba schreef:Een iPhone 7 op het vliegtuig, simpel met die adapter toch (je kan hem dan wel niet opladen)
De vraag was hoe je een iPhone 7 koptelefoon met lightnig connector of een Bluetooth headset kunt gebruiken om op het vliegtuig te luisteren naar de klank van het scherm in de viegtuigzetel voor je van het "in flight entertainment systeem".

Je kunt natuurlijk die gratis headsetjes van de vliegtuigmaatschappij gebruiken maar ik gebruik altijd mijn eigen headset hiervoor met 3.5 mm fiche en eventueel een passieve adapter van 2 pinnen naar 1 pin.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

butskristof schreef: Okay, je wil effectief je epub bestanden verhuizen? Doormailen naar jezelf of via Dropbox oid importeren is een manier. Tal van apps ook die even een file server van je device maken waarlangs je het erop kan zwieren. Of die je toestel als een usb stick op je computer laten zien via de kabel. Van daaruit kan je gewoon die epubs verhuizen naar iBooks.
Tja, ik heb niet altijd internet op mijn zeilboot, dus even naar jezelf mailen is er niet bij (ik hoop trouwens dat je ook doorhebt hoe belachelijk dat dit is).

Kan je me die apps eens bij naam noemen en stap voor stap vertellen hoe ik dat dan moet doen met die apps.

Ook de apps die mijn ios device als usb stick laten zien zijn welkom, eveneens met stap 1, stap 2, enz.

Het zijn toch gratis apps waarover je het hebt hoop ik, want als je bij een telefoon van 1000 euro nog moet betalen voor apps om basisfunctionaliteit toe te voegen, tja :nono:

En oh ja, ik wil mijn boeken openen met de gratis cloudreader app
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

duizend schreef:
butskristof schreef: Okay, je wil effectief je epub bestanden verhuizen? Doormailen naar jezelf of via Dropbox oid importeren is een manier. Tal van apps ook die even een file server van je device maken waarlangs je het erop kan zwieren. Of die je toestel als een usb stick op je computer laten zien via de kabel. Van daaruit kan je gewoon die epubs verhuizen naar iBooks.
Tja, ik heb niet altijd internet op mijn zeilboot, dus even naar jezelf mailen is er niet bij (ik hoop trouwens dat je ook doorhebt hoe belachelijk dat dit is).

Kan je me die apps eens bij naam noemen en stap voor stap vertellen hoe ik dat dan moet doen met die apps.

Ook de apps die mijn ios device als usb stick laten zien zijn welkom, eveneens met stap 1, stap 2, enz.

Het zijn toch gratis apps waarover je het hebt hoop ik, want als je bij een telefoon van 1000 euro nog moet betalen voor apps om basisfunctionaliteit toe te voegen, tja :nono:

En oh ja, ik wil mijn boeken openen met de gratis cloudreader app
optie 1
1/ Je zet je mifi router aan
2/ je plaatst bestanden in dropbox
3/ opent ze vanuit dropbox op je telefoon

optie 2
1/ kopieert vanaf pc naar sd kaart
2/ steekt lightning sd card reader in je telefoon
3/ opent ze vanop je sd kaart in je telefoon

optie 3
1/ je wist op voorhand dat je geen internet zou hebben
2/ je kopieert ze via wifi voor je aan boort gaat naar je dropbox
3/ je opent ze vanuit dropbox op je telefoon

optie 4
1/ je mag je werklaptop helemaal niet meenemen op een boot
2/ je koopt een android telefoon voor je aan boord gaat
3/ je kopieert alles naar je android telefoon via een kabeltje
4/ je bent blij dat je nu 2 telefoons hebt

optie 5
1/ je zet je printer aan
2/ je print je ebook
3/ je leest het "zoals in de goede oude tijd" op papier
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

duizend schreef:Tja, ik heb niet altijd internet op mijn zeilboot, dus even naar jezelf mailen is er niet bij (ik hoop trouwens dat je ook doorhebt hoe belachelijk dat dit is).

Kan je me die apps eens bij naam noemen en stap voor stap vertellen hoe ik dat dan moet doen met die apps.

Ook de apps die mijn ios device als usb stick laten zien zijn welkom, eveneens met stap 1, stap 2, enz.
Okay, niet doormailen naar jezelf dan. Ik besef ook dat dat nogal bric-à-brac is, gewoon een voorbeeld.

Ik ga de opties van wazorpio hierboven niet herhalen, maar de oplossing bestaan dus wel als je het per se wil doen.

Als USB drive gaat blijkbaar niet meer (of ik moet het vroeger bij een jailbreak gezien hebben), maar je kan files dan wel overzetten via iTunes naar die app.
Ander voorbeeld is Air Transfer. Kan je bestanden uploaden naar je iOS device over de wifiverbinding. Geen internetverbinding voor nodig, wel een netwerkverbinding tussen de twee devices. VLC heeft zo'n functie zelfs ingebouwd in de app.
Er is natuurlijk ook AirDrop, maar dat werkt dan enkel vanop macOS.

Daarnaast is de kwestie "ik heb geen iTunes" ook niet echt helemaal geldig in mijn ogen. Als je dingen op je iPhone wil plaatsen heb je nu eenmaal iTunes nodig. Tegenwoordig is er ook Waltr onder macOS, geen idee of er ook zoiets voor Windows is.
Als mijn werklaptop een Mac is waarop ik niks mag installeren en ik heb geen Android File Transfer ben ik ook niks met het 'open file system' van Android. Exact dezelfde situatie.
(Android devices komen in macOS niet als schijf zichtbaar maar zijn enkel toegankelijk via die AFT tool).

Mijn eigen iTunes library is trouwens geupload in Google Play Music, ik gebruik niet hun abonnement. Toen ik mijn albums downloadde voor offline gebruik onder Android waren ook die encrypted hoor. Zeker niet gewoon toegankelijk via een file browser. Ik heb er toen niet verder achter gezocht, maar ze waren daar iig niet zichtbaar.
Van aangekochte nummers/albums kan je wel gewoon DRM-vrije mp3's downloaden, maar niet rechtstreeks vanuit de app denk ik. Als je ze gewoon in de app downloadt worden ze ook (encrypted) enkel zichtbaar binnen de app denk ik.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Echt triestig he :evil:

Alle tot nu toe aangereikte "oplossingen" bestaan er in dat je extra hardware moet kopen en meesleuren, mifi router, usb lightning met sd card. Of dat je internet acces moet hebben.
Of in het belachelijke trekken.
Maar toegeven dat het niet gaat, ho maar deze fanbois niet hoor :roll:

Ik lees ook nergens een stappenplan en ook geen apps die er zogenaamd bij de vleet zijn.

Maar wel weer "je hebt dat niet nodig" en "ik mis dat niet"

En dan de beste van allemaal, mijne mac kan dat ook niet met android
( ja dat bevestigt nogmaals mijn punt he)
Mijne pc met windows of linux kan dat allemaal wel.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

duizend schreef:[...]
En dan de beste van allemaal, mijne mac kan dat ook niet met android
[...]
https://www.android.com/filetransfer/
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik gebruik ze beiden.
iPad met iOS10 en gsm met android 5.
Het was even wennen van iPhone naar android, maar nu heb ik op beide systemen regelmatig een "shit, ik mis die functie van de andere" moment.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik vind dat de kracht van al die apparaten (vast, mobiel, bureau, in de zetel, ...) ligt in hun samenwerken, het eco-systeem.

Dat eco-systeem is voor mij de reden om bij dit platform te blijven. Bij mijn weten is Apple de enige die op systeem-niveau zo'n samenwerking aanbiedt zo recht uit de doos. Google zal wel veel kunnen delen tussen hun browser en hun mobiel OS, maar bij Apple zit het de samenwerking tussen macOS en OSX.

Universeel clipboard tussen alle apparaten, berichten (iMessage, SMS), iCloud Drive, websites opendoen die je op een ander apparaat al open hebt, aantal keer dat je een nummer gespeeld hebt op alle apparaten hetzelfde, aan-je-bureau-gaan-zitten-met-je-Apple-Watch-en-je-moet-je-password-niet-eens-ingeven, telefoon opnemen via je hoofdtelefoon op je mac zonder dat je je telefoon uit je broek moet halen, al mijn apparaten kennen hetzelfde WIFI netwerk als ik op 1 ervan verbindt, etc etc etc ...

Als dat eco-systeem dan niet voorziet dat ik aan het filesysteem van m'n mobiele telefoon geraak, goh ... ik zou al de andere dingen niet willen opgeven daarvoor.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je hebt daar wel een belangrijk punt, en dat is bvb ook waarom ik eigenlijk nog altijd bij Google applicaties zweer, ook op mijn iPad en Windows PC. Hoe vaak ik al niet in Chrome op iPad een pagina geopend heb die voordien nog open stond op mijn Windows bak, om maar 1 voorbeeld te geven.

Het grote verschil zit hem dan natuurlijk ook in het feit dat bij Apple het OS zelf ook een heel belangrijk deel uitmaakt van dat eco-systeem, en dat is simpelweg een gevolg van de geslotenheid van MacOS/IOS. Je kan perfect het Google eco-systeem gaan gebruiken zonder enig Android/ChromeOS toestel, maar probeer maar eens het Apple eco-systeem zonder IOS/MacOS device... Sowieso snap ik wel niet dat Apple, met zoveel talenten en zoveel geld, er bvb niet in slaagt om van iTunes eens een deftig product te maken. Ik heb echt in al die jaren nog niemand weten tevreden zijn met iTunes.

Nu, elk eco-systeem heeft wel zijn zwakke punten. Gisteren meer dan een uur kwijt gespeeld aan zoeken en proberen om simpelweg ons zoontje van 6j toe te laten om op zijn Minecraft op iPad toe te laten van de mama toe te voegen, omdat hij persé eens wou multi-playeren. De manier waarop XBox profielen, XBox Live, Microsoft Account, etc... samenhangen is hier en daar toch ook met serieuze ogen en haken, zeker als het dan over kinder-profielen gaat waar je via een parent-profiel sommige zaken moet gaan instellen/approven. En het Sony/PlayStation eco-systeem is overigens nog veel slechter.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Het enige van problemen met iTunes wat ik me kan herinneren is dat ik eens een nieuwe library heb moeten maken en m'n MP3s er terug in gekopieerd heb. Of dat soms een nummer in een apart album staat zonder aantoonbare reden, maar als je de info van de nummers die bijeen horen dan gelijk trekt is dat ook weg.

M'n library is 113,36GB groot en staat ook op al m'n mobiele apparaten. Zelfs de "import" functionaliteit tussen de iTunes'en van m'n MBP en MB werkt helemaal goed.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

iTunes vind ik persoonlijk ook maar een onhandig gedrocht.
Is dat omdat ik met windows werk, ik weet het niet, maar soepel kan je dat programma echt niet noemen. Het synchroniseren van afbeeldingen zou vlekkeloos moeten werken, maar dat werkt soms wel, soms niet. Idem bij mijn collega.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ah, je hebt het over iTunes op windows ... mijn ervaring daarmee dateert van in 2011, en wat ik me er van herinner was dat toch niet zo vloeiend nee :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:Ah, je hebt het over iTunes op windows ... mijn ervaring daarmee dateert van in 2011, en wat ik me er van herinner was dat toch niet zo vloeiend nee :)
Als je zo effen snel rond googlet is het op MacOS geen haar beter...
https://www.macobserver.com/tmo/review/ ... -withdrawn
http://www.macworld.com/article/2943723 ... -12-2.html
http://www.theverge.com/2016/5/16/11684 ... eased-12-4
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef:Ik gebruik ze beiden.
iPad met iOS10 en gsm met android 5.
Het was even wennen van iPhone naar android, maar nu heb ik op beide systemen regelmatig een "shit, ik mis die functie van de andere" moment.
Ik vraag me echt af wat je mist op android
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het syncen van fotos enzo via itunes is een ramp; enfin, itunes is een ramp.
Ik gebruik dat dus ook niet meer en manage mijn toestellen wel zonder, zo goed en zo kwaad als het kan.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

iceke schreef:Ik vraag me echt af wat je mist op android
't Zijn details meestal.
Maar hetgeen ik echt mis is iMessage. Vrij logisch dat dit niet op android bestaat, maar wel een gemis.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

:angel: alé, je mag nog eens proberen, 't is vandaag 2 keer voor een Euro :angel:

(trouwens, ik vind dat helemaal niet logisch, ik kan zowat alle Google diensten gebruiken op Apple apparaten)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iceke schreef:(trouwens, ik vind dat helemaal niet logisch, ik kan zowat alle Google diensten gebruiken op Apple apparaten)
Maar Google boycot hun diensten wel actief op Windows 10 Mobile :evil:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

logisch is het misschien niet, begrijpelijk wel.
Mijn vorige gsm was een iphone, ik vond die integratie van sms en imessage echt handig.

Andere zaken?
Ik zeg het, het zijn details.
als ik nu op android een nieuwe app installeer en deze plaatst een snelkoppeling op een nieuw bureaublad, dan verdwijnt dit bureaublad niet automatisch bij het verplaatsen van de snelkoppeling, dat gebeurt wel in iOS.
Ik heb nog enkele cursussen android gegeven. Er zaten cursisten in mijn klas die op hun android tablet op geen enkele manier een blanco bureaublad konden verwijderen. Dat lag niet aan hen, noch aan mij maar aan de (verkreupelde) android versie. Toch te zot voor woorden?
Apps voor iOS vind ik over het algemeen van hogere kwaliteit. Netter naar de schermgrootte vooral.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:als ik nu op android een nieuwe app installeer en deze plaatst een snelkoppeling op een nieuw bureaublad, dan verdwijnt dit bureaublad niet automatisch bij het verplaatsen van de snelkoppeling, dat gebeurt wel in iOS.
Ik heb nog enkele cursussen android gegeven. Er zaten cursisten in mijn klas die op hun android tablet op geen enkele manier een blanco bureaublad konden verwijderen. Dat lag niet aan hen, noch aan mij maar aan de (verkreupelde) android versie. Toch te zot voor woorden?
Apps voor iOS vind ik over het algemeen van hogere kwaliteit. Netter naar de schermgrootte vooral.
Dat is niet te zot, maar heeft te maken met de Launcher. Maar dat voordeel van Android is direct ook het nadeel: er is zodanig veel te customizen dat a) vele gebruikers dat niet weten en zich dan ergeren aan wat er default beschikbaar is op zijn toestel, of b) vele gebruikers het niet kunnen wegens te ingewikkeld.
Trouwens, ik kan iets gelijkaardigs over IOS zeggen waar ik ook al vaak mijn haren van uitgetrokken heb: hoe voeg je een 'bureaublad' zoals je het noemt, toe TUSSEN 2 andere ? Heb het nog niet gevonden en volgens mij is dat dus enkel mogelijk via iTunes waar je wel veel sneller je volledige layout kunt organizeren.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik ben geen fanboy, noch van iOS, noch van Android. Ik kan inderdaad zo'n ergernissen van beide OS'sen geven. :cop:
Zo mis ik de 'back' knop buiten het scherm in android enorm in iOS. Ik betrap me er op soms op mijn iPad naast het scherm te drukken. :oops:

Ik had een cursiste die 'om te oefenen' :roll: een tiental bureaubladen had bijgemaakt. Wel, dat kon niet meer weg. Op geen enkele manier (op een clean install na natuurlijk).
Dat vind ik toch echt wel van 't zotte teveel...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:Ik betrap me er op soms op mijn iPad naast het scherm te drukken. :oops:
Haha, komt me bekend voor (heb een Android telefoon, maar wel een iPad).

cadsite schreef:Ik had een cursiste die 'om te oefenen' :roll: een tiental bureaubladen had bijgemaakt. Wel, dat kon niet meer weg. Op geen enkele manier (op een clean install na natuurlijk). Dat vind ik toch echt wel van 't zotte teveel...
Wel ja, zoals ik dus zei: ligt aan de Launcher (zelf net eens met mijn Nova Launcher geprobeerd en een pagina gaat gewoon vanzelf weg wanneer je het laatste icoon ervan weghaalt). Andere launcher erop was dus voldoende geweest, maar toegegeven, dat zijn geen dingen waar je als niet-techneut zo direct zult aan denken.
Maar met IOS kun je dus net hetzelfde voorhebben. Mijn kinderen hebben ook ineens ontdekt dat je icoontje boven elkaar kunt zetten om groepen te maken, of ze ook naar de rand kunt schuiven en zo nieuwe pagina's maken. Ineens hebben ze dus een iPad met een tiental pagina's met daarop enkele groepen met in elke groep een paar apps, terwijl alles wellicht op 2 of 3 pagina's kon. Dacht nog effen van het terug goed te zetten, maar al snel opgegeven :).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

selder schreef:Ik vind dat de kracht van al die apparaten (vast, mobiel, bureau, in de zetel, ...) ligt in hun samenwerken, het eco-systeem.

Dat eco-systeem is voor mij de reden om bij dit platform te blijven. Bij mijn weten is Apple de enige die op systeem-niveau zo'n samenwerking aanbiedt zo recht uit de doos. Google zal wel veel kunnen delen tussen hun browser en hun mobiel OS, maar bij Apple zit het de samenwerking tussen macOS en OSX.

Universeel clipboard tussen alle apparaten, berichten (iMessage, SMS), iCloud Drive, websites opendoen die je op een ander apparaat al open hebt, aantal keer dat je een nummer gespeeld hebt op alle apparaten hetzelfde, aan-je-bureau-gaan-zitten-met-je-Apple-Watch-en-je-moet-je-password-niet-eens-ingeven, telefoon opnemen via je hoofdtelefoon op je mac zonder dat je je telefoon uit je broek moet halen, al mijn apparaten kennen hetzelfde WIFI netwerk als ik op 1 ervan verbindt, etc etc etc ...
Om diezelfde reden zit ik eigenlijk in het Windows ecosysteem, allen krijgen zij de wind vanvoor en Apple de wind van achter hiervoor :banana:
Enkel de telefoon opnemen terwijl de gsm in de zak zit niet denk ik, of toch niet dat ik al getest heb. En gezien ze geen Apple wacht ondersteunen die functie ook niet (maar nu noemt ge wel een functie die er nog maar een week in zit).
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

blijkbaar bestaat er een app iPhoneDrive die maakt dat je iphone een draadloze usb drive wordt, je kan dan vanaf je computer de bestanden naar die draadloze usb drive kopieren en ze openen vanaf je iphone.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef:logisch is het misschien niet, begrijpelijk wel.
Mijn vorige gsm was een iphone, ik vond die integratie van sms en imessage echt handig.

Andere zaken?
Ik zeg het, het zijn details.
als ik nu op android een nieuwe app installeer en deze plaatst een snelkoppeling op een nieuw bureaublad, dan verdwijnt dit bureaublad niet automatisch bij het verplaatsen van de snelkoppeling, dat gebeurt wel in iOS.
Ik heb nog enkele cursussen android gegeven. Er zaten cursisten in mijn klas die op hun android tablet op geen enkele manier een blanco bureaublad konden verwijderen. Dat lag niet aan hen, noch aan mij maar aan de (verkreupelde) android versie. Toch te zot voor woorden?
Apps voor iOS vind ik over het algemeen van hogere kwaliteit. Netter naar de schermgrootte vooral.
Andere launcher en het probleem is opgelost (enfin, het is geen probleem, het is gewoon hoe jij het wil), zou je dat ook kunnen op een iphone ? Nope
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Al eens gezien wat de gemiddelde tablet gebruiker is?
Daar moet je echt niet bij afkomen met zoiets...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

??? Dat moet je juist wel, google now launcher erover en je hebt 99% stock android.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nu, er is daar duidelijk wel een grote verantwoordelijkheid bij de vendors die allemaal met hun eigen shells en apps en zo komen. Als iemand dan nieuw is met Android en dat maar niets vindt, concludeert hij mogelijk verkeerdelijk dat Android op niets trekt en hij er niet mee overweg kan, niet wetende dat zijn ervaring met een andere vendor misschien helemaal anders zou zijn.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Al dat fanboy/girl gedoe, het blijft hilarisch om lezen. (Nu ja, ik was vroeger geen haar beter).

Elk platform heeft z'n pro's en cons. Ik zou graag een device van de drie major platformen hebben, maar ik weiger om de premium prijzen die ze rekenen voor sommige toestellen daarvoor neer te tellen (yes, Apple, Samsung, I'm looking at you)

Zelf ben ik redelijk verknocht aan het Android platform, vooral omdat ik dat kan aanpassen naar mijn eigen wensen. Acties zoals genomen bij elk toestel dat ik aanschaf:
1. unlock bootloader
2. boot TWRP recovery
3. flash SU
4. boot

Ik heb er een hekel aan dat een vendor zou gaan beslissen wat ik zelf mag of niet mag doen met een toestel waar ik zelf voor betaald heb. Ja, breek ik het, dan is dat evenzeer mijn probleem. Maar wil ik een andere kernel/library erop zetten om te zien wat het effect is, ik kan dat doen. Wil ik apps sideloaden, no problem. Blijft er iets hangen, kan ik gewoon een shell openen om te kijken wat er voor raars aan de hand is. (ik besef wel dat niet iedereen dit zomaar kan/zal doen)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

iceke schreef:??? Dat moet je juist wel, google now launcher erover en je hebt 99% stock android.
Leg eens aan uw oma uit hoe ze een dat moet installeren. :banana:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

devilkin schreef:Acties zoals genomen bij elk toestel dat ik aanschaf:

1. unlock bootloader
2. boot TWRP recovery
3. flash SU
4. boot
Als zoiets "noodzakelijk" is dan vraag ik waar ben je in hemelsnaam mee bezig :bang:

95% van de gebruikers kan dit vermoedelijk niet en heeft dan maar een gebrekkig OS op z'n telefoon of hoe moet ik dat zien ?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef:
iceke schreef:??? Dat moet je juist wel, google now launcher erover en je hebt 99% stock android.
Leg eens aan uw oma uit hoe ze een dat moet installeren. :banana:
Playstore, google now, installeren, accepteren,DONE. Als ze candycrush kan installeren kan ze dat ook.
maar ze heeft de helft van mijn jonge leven voor mij gezorgd, dus ik vind dat eerlijk gezegd niet zo erg om daar eens langs te gaan en dat voor haar te doen ;-)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

cadsite schrijft: Leg eens aan uw oma uit hoe ze een dat moet installeren.

dat doet één van de kleinkinderen wel voor haar :-D

ps: in snelheid gepakt door iceke...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
devilkin schreef:Acties zoals genomen bij elk toestel dat ik aanschaf:

1. unlock bootloader
2. boot TWRP recovery
3. flash SU
4. boot
Als zoiets "noodzakelijk" is dan vraag ik waar ben je in hemelsnaam mee bezig :bang:

95% van de gebruikers kan dit vermoedelijk niet en heeft dan maar een gebrekkig OS op z'n telefoon of hoe moet ik dat zien ?
Is standard locked phone OS slecht? Nee. Maar 't is te zien wat je eigen vereisten zijn.

Met je opmerking moet ik vaststellen dat je m'n post niet echt gelezen hebt, ofwel het principe van wat ik bedoel niet snapt. (Allez, mix van de 2 misschien ook :p)

Voor MIJ is dit een vereiste. Ik wil het toestel volledig naar mijn eigen zin. Ja, rooten hoort daar bij, omdat ik dan instellingen kan aanpassen die normaal niet beschikbaar zijn. Maar het feit dat je ze kan aanpassen, op een manier die uiteindelijk wel gewoon doenbaar is (je moet niet gaan jailbreaken, vendor geeft zelf de mogelijkheden om dit te doen).

Een doorsnee gebruiker heeft dat allemaal niet nodig, die koopt gewoon een toestel dat voldoet voor haar/hem. Ik denk zelfs dat ze niet weten dat dat kan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

devilkin schreef:Maar het feit dat je ze kan aanpassen, op een manier die uiteindelijk wel gewoon doenbaar is (je moet niet gaan jailbreaken, vendor geeft zelf de mogelijkheden om dit te doen).
Wel rekening houdend dat er fabrikanten zijn die dit wel als een soort van jailbreak zien en hun applicatie dan ook niet toelaten. Dan moet ge met van die tools dat gaan verbergen voor die apps wat ook zever is in mijn ogen maar bon :) het is dus zeker niet zaligmakend en men heeft het liever niet, das wel duidelijk :).
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”