Weyts pleit voor verbod op 'asociale' radarverklikkers

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Beetje kort door de bocht. Bij de vrachtwagens hebben ze die beslissing wel durven nemen. Alleen weer niet op globaal vlak. Voor auto's bestaan de ISA systemen al langer en ik ben voorstander, men zou er bvb kunnen aan koppelen dat op bepaalde stukken weer harder gereden mag worden. Als er binnen enkele decennia enkel nog zelfrijdende auto's op de baan te vinden zijn lost het probleem zich natuurlijk uit zichzelf op.

De middelen die plots vrijkomen om niet meer te hoeven flitsen/algemene verkeerscontrole zou ook behoorlijk wat "opbrengen" of kunnen anders ingezet worden. Anderzijds, Belgen zijn door de band genomen nogal hardleers wat betreft verkeersveiligheid, blijkt ook uit heel wat antwoorden die ik hier al gelezen heb. Ik ben me er ook terdege van bewust dat elke dode in het verkeer niet kan uitgesloten worden, maar het zullen er toch minder zijn als iedereen zich min of meer gedraagt op de baan.

Hier in de straat van het werk zijn er ook al doden gevallen. Conclusie parket: veel te hard en roekeloos gereden. Dat is blijkbaar voor sommigen dan de normaalste zaak van de wereld? Deze waren perfect te vermijden. Gewoon een beetje normaal gedrag vertonen.

Dus nog een lange weg te gaan en daar zullen die sensibiliserende (DURE!) BOB campagnes ook niet veel aan veranderen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ub4b schreef:Vandaag fanmail van de bermtoeristen. Zone30 in de f* zomer nabij een school. Pure kasseopstelling, binnenbaan van Gent naar St-Denijs-Westrem, net na brug autostrade stonden ze aan het eerste huisnr net na het bord (zie pijl), tijd om te remmen en uberhaupt het bord te zien zat er niet, want ik dacht dat je daar gewoon 50 mocht rijden. En gezien net na de brug waar je onderdoor rijdt een bocht naar rechts hebt, ben je bezig met de bocht en het potentieel gevaar, en niet dat klote zone 30 bord wat wel in de extreme rechterhoek zichtbaar is. Tegen dat je remt ben je al voorbij de controle.
Vandaag fanmail van de overheid, ze hebben voldoende elementen om mij te vervolgen, ondanks mijn schrijven met de ongeldige zone 30 opstelling, trekken ze zich dus niks aan van mijn verweer, en het is nu al 60 euro ipv 50 euro.

F* Weyts en het debiel kassabeleid van onze overheid, die enkel op makkelijk geld uit is.

Wij gaan met technologie nog een gepaste tegenoplossing bouwen, ik kom daar later op terug. Ik zal deze struik- en bermrovers op 1km afstand zonder coyote of waze weten te vinden.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Wij gaan met technologie nog een gepaste tegenoplossing bouwen, ik kom daar later op terug
laat maar weten . Gisteren ook een briefje gehad van onze overheid. Eerste in 25 jaar. Blijkbaar zone 50, waar ik dacht dat ik 70 mocht (Fortsteenweg 36 in Schilde.) Geen enkel huis aan mijn rechterkant richting 's Gravenwezel. Overstekende kinderen hoef je dus al niet te verwachten.

Die zonale beperkingen zijn dus kassa-kassa voor onze overheid. Ik, van den ouden stempel, verwacht nog altijd een snelheidsbord C43 na elk kruispunt. Mensenkloterij die zones over meerdere straten want ge verliest alle overzicht... 100 EUR, dank u.

nu zo'n zaken zijn motivators om het onderste uit de kan te halen via de belastingen... ik neem die 100EUR wel 50 keer terug via aanschaf nieuwe lichte vracht.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

pussyfooter schreef: nu zo'n zaken zijn motivators om het onderste uit de kan te halen via de belastingen... ik neem die 100EUR wel 50 keer terug via aanschaf nieuwe lichte vracht.
Ik wil al heel lang een perl scriptje schrijven wat hetzelfde doet als wat een target blu eye doet. Nu blijkt dat iemand het voor een raspberry in python heeft geschreven. Ik heb in mijn volvo lang met een raspberry gedraaid als bron voor mijn dynaudio premium sound, maar nu gaat er een raspberry in de koffer op de 12V om bermtoeristen te catchen.

En ja ik denk ook na hoe ik ze kan terugpakken op andere vlakken. Karma.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Is het niet veel eenvoudiger om je gewoon te houden aan de aangegeven snelheid?

Volgens mij is het heel normaal dat een mens in 'opstand' komt als hij (zwaar) beboet wordt voor iets dat hij eigenlijk zelf heeft veroorzaakt?
Jij zit duidelijk in de tweede stap van het verwerkingsproces , nl. 'WOEDE'
Het verwerkingsproces kent 5 stappen (soms 6) :

Ontkenning, woede, twijfel, verdriet , acceptatie. Voor sommigen geldt ook de 6de stap : 'wat hebben wij geleerd'
http://www.christiaanlam.nl/2008/08/29/ ... -in-fasen/

Het is dus de bedoeling dat jij in de 6de stap komt : er iets uit leren.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Sylvester schreef:Is het niet veel eenvoudiger om je gewoon te houden aan de aangegeven snelheid?

Volgens mij is het heel normaal dat een mens in 'opstand' komt als hij (zwaar) beboet wordt voor iets dat hij eigenlijk zelf heeft veroorzaakt?
Jij zit duidelijk in de tweede stap van het verwerkingsproces , nl. 'WOEDE'
Het verwerkingsproces kent 5 stappen (soms 6) :

Ontkenning, woede, twijfel, verdriet , acceptatie. Voor sommigen geldt ook de 6de stap : 'wat hebben wij geleerd'
http://www.christiaanlam.nl/2008/08/29/ ... -in-fasen/

Het is dus de bedoeling dat jij in de 6de stap komt : er iets uit leren.
Elke ZWARE fout kost geld. Icoyote/Waze kunnen je helpen deze te voorkomen.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Je moet gewoon geen zware fouten maken. Simpel. Je hebt een metertje waarop je kan letten.
Je rijdt toch ook niet door het rode licht, of wel? Dat is ook een zware fout.
Of kan dat toestel je ook waarschuwen als je door het rode licht gaat rijden?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Hoeveel tijd win je door te hard te rijden?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... jden.dhtml

Al blijf ik er bij dat een algemene zone 70 en zone 30 die men nu eigenlijk uit de grond stampt geen goed idee is. Maar bon, dat is een andere discussie.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

silencer schreef:
Sylvester schreef:Is het niet veel eenvoudiger om je gewoon te houden aan de aangegeven snelheid?

Volgens mij is het heel normaal dat een mens in 'opstand' komt als hij (zwaar) beboet wordt voor iets dat hij eigenlijk zelf heeft veroorzaakt?
Jij zit duidelijk in de tweede stap van het verwerkingsproces , nl. 'WOEDE'
Het verwerkingsproces kent 5 stappen (soms 6) :

Ontkenning, woede, twijfel, verdriet , acceptatie. Voor sommigen geldt ook de 6de stap : 'wat hebben wij geleerd'
http://www.christiaanlam.nl/2008/08/29/ ... -in-fasen/

Het is dus de bedoeling dat jij in de 6de stap komt : er iets uit leren.
Elke ZWARE fout kost geld. Icoyote/Waze kunnen je helpen deze te voorkomen.
Ik denk ook dat de gps'en belangrijker worden om de juiste snelheid te weten. Die zones zijn inderdaad enkel als kostenbesparing aantal borden bedoeld en zeker niet voor de duidelijkheid. Ik rij ook constant met Waze op, ook al ken ik de weg (of toch het grootste gedeelte). Eerst en vooral voor de real-time verkeersinfo, maar nu zeker ook (sinds het er in zit) voor de snelheden!
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Waze is geen radarverklikker, maar een GPS app die je helpt je aan de snelheid te houden.

Ik kan ook niet meer bijhouden waar je nu wat mag rijden. Met die algemene 70 buiten de bebouwde kom gaat het alleen maar moeilijker worden. Zeker op wegen waar je makkelijk meer dan 90 rijdt (bvb traject Ieper Veurne en in het bijzonder Vleteren - Alveringem).
En meer borden moeten ze écht NIET zetten.
Makkelijker zou zijn om de lijnen langs de weg te schilderen in een kleur per snelheid.
wit = 120
groen = 70
oranje = 50
rood = 30
of omgekeerd maar je snapt het principe; Op bepaalde plaatsen in Frankrijk is dat al zo: héél handig!
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Handig die kleuren voor wie kleurenblind is uiteraard. Die mag overal snel rijden. :bang:

Noot: Waze toont wel.degelijk rood licht cameras
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Eigenlijk kan het heel simpel. Schoolomgevingen: een variabele zone 30. Bebouwde kom: 50. Alles daarbuiten 80 en snelwegen 120.

Op de verschillende kilometerpaaltjes langs wegen kan je ook mini snelheids stickers kleven zoals in Nederland.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

fvhbrugge schreef:Handig die kleuren voor wie kleurenblind is uiteraard. Die mag overal snel rijden. :bang:
Euh, kleurenblinden rijden ook niet door het rood toch? Slechts 1% ofzo ziet geen rood. Het hoeft ook niet enkel kleur te zijn hé. Het kan ook een patroonverschil zijn. Ik ben geen wetenschapper hé. Ik vind het alleen een goed idee om niet alleen met borden te werken die je kan missen, maar gewoon constant op de weg te tonen hoe snel je mag. Uitzoeken hoe dat het best kan, is niet mijn job.

Ik snap niet waarom je dit zomaar met een :bang: afschiet. Dit getuigt in mijn ogen van weinig respect. Dit is een forum hé.
Het voorstel van Slafes om dit ook al op de kmpaaltjes te doen is bijvoorbeeld wél een meerwaarde in dergelijke discussie.

fvhbrugge schreef:Noot: Waze toont wel.degelijk rood licht cameras
Ja, maar niet waarschuwen dat je moet stoppen omdat het rood is hé. Dus op dat vlak zal hij je niet voorkomen een zware overtreding te maken. Dat bedoelde Sylvester, denk ik.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Dat bedoelde ik inderdaad.
Die toestelletjes waarschuwen je als je een overtreding begaat tegen de snelheid.
Helaas waarschuwen die toestelletjes je niet als je andere overtredingen begaat.
Toegegeven, het is soms een ware jungle om alles in het verkeer in de gaten te houden. Ook de snelheidszones zijn soms een hekel punt.
Doch niemand heeft gezegd dat rijden in het hedendaagse verkeer gemakkelijk is.
'De auto is mijn vrijheid' is helaas niet waar. Tegenwoordig is het 'De auto is mijn verantwoordelijkheid'.
Toon verantwoordelijkheidszin, en let gewoon op alles. Net zoals je op witte doorlopende strepen let, en op rode lichten let, moet je ook de snelheid in de gaten houden.

Voor de rest blijft dit een onzinnige discussie. Voor- en tegenstanders zoals altijd. Zij die het echt goed menen met dit toestel en het louter gebruiken als extra controle op de snelheid, zullen het slachtoffer worden/zijn van zij die het misbruiken (of gebruiken waarvoor het eigenlijk niet dient).
Er zullen er altijd zijn die het écht misbruiken, dat staat vast. Alleen al vanwege die groep asociale weggebruikers mogen ze van mij het toestel totaal verbieden.
Iedereen gelijk voor de wet. Spijtig voor zij die het echt goed voorhebben.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Misbruiken gaan er inderdaad altijd zijn.
Eens de technologie zo ver staat dat we écht allemaal handsfree kunnen rijden (en met de handen mogen bellen :p) kan je er wel voor zorgen dat niemand nog overtredingen begaat. Maar... alles valt te hacken :) Moet je dit dan ook gaan verbieden, wetende dat zelfrijdende auto's ooit ook echt levens gaan redden?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

xayana schreef:Eens de technologie zo ver staat dat we écht allemaal handsfree kunnen rijden (en met de handen mogen bellen :p) kan je er wel voor zorgen dat niemand nog overtredingen begaat.
Ik ben eens benieuwd hoe ze dat gemis aan inkomsten gaan compenseren. Want de inkomsten van boetes daar rekent de regering wel op, hé. Vandaar ook de soms zo onlogische beperkingen en daar aan gekoppelde regelmatige flitsbeurten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Heel simpel, belastingen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

xayana schreef:Euh, kleurenblinden rijden ook niet door het rood toch?
Ik weet niet of er kleurenblinden zijn die het rood niet van het groen kunnen onderscheiden, maar in dat geval kunnen ze zich in elk geval baseren op welk van de 3 lichten aan zijn. Het bovenste licht is altijd het rode licht, en dat is ook wereldwijd de standaard.

Ben wel benieuwd vanaf 1/1 hoeveel kassa-kassa-opstellingen er gaan zijn op wegen waar er geen borden staan en die nu ineens 70 zijn waar ze 90 waren. De argumentatie van die nieuwe regel is ook te absurd voor woorden: er zijn al veel meer wegen met 70 dan met 90, dus dan moeten er ook veel meer borden staan dan mocht de default 70 zijn. Ja, hallo, die borden staan er wel al he! Nu gaat het enkel nog meer geld kosten om expliciete 90 borden te zetten, al zie je van hier dat dat bijna niet gaat gebeuren, en je met een vergrootglas gaat mogen zoeken naar wegen waar je nog 90 mag.

Overigens geldt de nieuwe regel enkel in Vlaanderen, dus nu gaan ze ook nog eens aan de grensovergangen met Brussel en Wallonië borden mogen zetten die aangeven hoeveel de snelheid buiten de bebouwde kom is. En ook de borden aan de Vlaamse buitenlandgrenzen gaan aangepast moeten worden. Dus we weten al naar waar de inkomsten van alle nieuwe snelheidsboetes gaan gaan :P.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Net naar het gerecht gebeld. De procureur is dus van mening dat het zone30 bord waar je slechts 1 sec hebt om het te spotten net na een tunnel, reglementair staat.

Dus ja dit draait om slechts één ding: KASSA. Jij moet dus opdraaien voor slechte signalisatie, en de regels van het BIVV tellen blijkbaar niet. Ze hebben met mijn schrijven van meerdere blz en onderbouwing dus geen rekening gehouden. Het zat wel in het dossier, dat was de reden dat ik belde op basis van hun botte brief.

Maar inderdaad: als ik dit win, valt heel hun kassaopstelling daar in duigen. Ik kan voor 60 euro geen tijd steken in een dag naar de rechtbank + advocaat, plus potentieel risico dat het 600 euro wordt. De overheid weet dit, en melkt dit uit.

Mijn raspberry bluepi gaat weldra mee in de wagen. Dit heeft niks te maken met harder willen rijden, maar met tegengas tegen idiote leiders.

Schijt aan de overheid ja.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Veel ligt hier aan de slechte regeling en de burger die dat gewoon is. Net terug van een reis waar ik 4000km heb gebold. Daar is het 50 vanaf het bord en geen meter meer. Iedereen houdt er zich ook aan. Geen uitzonderingen, duidelijk, klaar. Hier is het van, ja het is 50 maar ik zal toch maar 60 bollen want de afstelling van de kilometerteller en de afwijking kan ik er nog vanaf pitsen.

Punt is dat je wel degelijk te snel reed. De plaatsing van het bord kan verzachtend zijn maar dan moet je ook zo eerlijk zijn om toe te geven dat je waarschijnlijk al heel vaak geen boete gekregen hebt toen je wel te snel reed omdat de pakkans hier gewoon belachelijk laag is.

Deze toestellen dienen om boetes te vermijden en zeker niet alleen voor de veiligheid. Dat is even huichelachtig als beweren dat de overheid niet rekent op de inkomsten van de boetes. :wink:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dizzy schreef: Punt is dat je wel degelijk te snel reed. De plaatsing van het bord kan verzachtend zijn maar dan moet je ook zo eerlijk zijn om toe te geven dat je waarschijnlijk al heel vaak geen boete gekregen hebt toen je wel te snel reed omdat de pakkans hier gewoon belachelijk laag is.
Ik reed al minder dan 50 omdat het een bocht is die ik niet ken. Maar dat bord 30 is echt zeer slecht geplaatst, en hun kassa stond één huis verder.
Dit heeft niks me veiligheid te maken. Het was zomer, dus veiligheid is een drogreden, wel kassa kassa.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

ub4b schreef:
Dizzy schreef: Punt is dat je wel degelijk te snel reed. De plaatsing van het bord kan verzachtend zijn maar dan moet je ook zo eerlijk zijn om toe te geven dat je waarschijnlijk al heel vaak geen boete gekregen hebt toen je wel te snel reed omdat de pakkans hier gewoon belachelijk laag is.
Ik reed al minder dan 50 omdat het een bocht is die ik niet ken. Maar dat bord 30 is echt zeer slecht geplaatst, en hun kassa stond één huis verder.
Dit heeft niks me veiligheid te maken. Het was zomer, dus veiligheid is een drogreden, wel kassa kassa.
Ik geloof u gerust wat dat bord betreft maar je reed meer dan 30 waar je maar 30 mocht. Dat ze daar controleren kan je inderdaad als geldschepperij bekijken maar het zal ook al vaker eens omgekeerd zijn nl dat je ook te snel reed en ze niet controleerden. Pak het sportief op, je hebt hen ook vaak liggen :wink:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dizzy schreef: Ik geloof u gerust wat dat bord betreft maar je reed meer dan 30 waar je maar 30 mocht. Dat ze daar controleren kan je inderdaad als geldschepperij bekijken maar het zal ook al vaker eens omgekeerd zijn nl dat je ook te snel reed en ze niet controleerden. Pak het sportief op, je hebt hen ook vaak liggen :wink:
Ik ga mijn koffer volsteken met raspberry's die tetra signaalsterkte meten, dus ja ga ze nog harder liggen hebben.
Dat doet uiteindelijk de target blue eye, er is nu een open source versie daarvan.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

ub4b schreef:
Dizzy schreef: Punt is dat je wel degelijk te snel reed. De plaatsing van het bord kan verzachtend zijn maar dan moet je ook zo eerlijk zijn om toe te geven dat je waarschijnlijk al heel vaak geen boete gekregen hebt toen je wel te snel reed omdat de pakkans hier gewoon belachelijk laag is.
Ik reed al minder dan 50 omdat het een bocht is die ik niet ken. Maar dat bord 30 is echt zeer slecht geplaatst, en hun kassa stond één huis verder.
Dit heeft niks me veiligheid te maken. Het was zomer, dus veiligheid is een drogreden, wel kassa kassa.
Misschien eens een idee om op die plaats een foto te gaan maken en hier eens te plaatsen? Zo kan iedereen correct oordelen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hij heeft op p.1 al een foto gepost. Is de Vennestraat in Gent, dus net als je vanonder de brug van de E40 komt. Ik kan zijn frustratie wel begrijpen als ik dat zo zie met Streetview. Streetview foto geeft wel een vertekend beeld omdat die genomen is vanaf het andere rijvak : https://www.google.be/maps/@51.0248665, ... 56!6m1!1e1 . Ik schat dat je het bord maar ziet als je er 20m vandaan bent.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Toch even mijn bedenkingen hierover.
Voor het bord mag je 50 rijden, zoals ik heb begrepen. De Delta-V is dus maar 20 km/h. Daar heb je volgens mij geen 20 meter voor nodig.
Dan zijn er nog eens ongeveer 20 meter tot aan de controle, schat ik.
Ik stel vast dat er ook nog eens 30/uur op de weg geschilderd staat. Dat zou toch duidelijk moeten zijn.
Ik denk dat het gewoon brute pech is door even niet op te letten. De bestuurder zegt zelf dat hij dacht dat het gewoon 50 per uur is, dus mogelijk even te relaxed aan het rondrijden, en dan verlies je wel eens een paar belangrijke zaken uit het oog, zeker achter deze brug.
Laatst gewijzigd door Sylvester 05 dec 2016, 20:53, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat is ook ub4b zijn argument, dat Coyote (wat dus verboden zou worden) je wel toelaat van een alert te krijgen als je te snel rijdt omdat die overal de snelheidsbeperking kent. Anderzijds, tegen dat die doorheeft dat je 50 rijdt in een zone 30, is het ook al te laat, zeker als staan te flitsen op 10m achter het bord.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Kom kom, laten we nu eerlijk zijn. Om van snelheid te dalen van 50 naar 30 (maar 20 per uur minder) van aan de brug tot VOORBIJ de controle, moet ruim voldoende zijn, in acht genomen dat het bord duidelijk zichtbaar is én dat het ook nog eens op de weg geschilderd staat. Dan heb je niet goed opgelet.
Hou er rekening mee dat je een aantal meters VOORBIJ de controle moet zijn vooraleer je geflitst wordt. Als ik alles optel, kom ik toch al ruwweg aan 40 meter of zelfs meer. Hier is geen excuus mogelijk en is de boete zeker terecht.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat staat het hier weer bol van reacties van perfecte mensen die nooit te hard rijden, nooit een glas drinken, zich te allen tijde als een heer in het verkeer gedragen en in heel hun leven nog nooit een leugen verteld hebben. Waarop wachten zij om onze leiders te worden?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Wat staat het hier weer bol van reacties van perfecte mensen
De perfecte mensen hier hebben zelfs geen wagen en gebruiken louter de fiets en wonen/werken onder de kerktoren :lol:

Ik vond het destijds grappig dat die perfecte mensen die schreeuwden voor controles in onze wijk de eerste waren die zelf geflitst werden :banana:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dat is inderdaad niet de eerste keer dat ik dat verhaal hoor. Ook bij mij in de buurt was er een doorgaand verkeer straat die perse een zone 30 wilde tot de politie controles uitvoerden en er verschillende buurtbewoners werden geflitst.

Hier in de straat hangen ook al achter enkele ramen affiches met "wij willen een zone 30". Wel, ik niet. Zal ook affiches moeten gaan maken vrees ik.

De oorspronkelijke discussie was ook niet meteen dat niemand foutloos rijdt, maar wel dat er een bepaalde groep is die geld over heeft om te snel te kunnen rijden en niet gepakt wil worden.

Dit terwijl ik reeds een grafiek heb gepost dat te snel rijden niet loont.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:Net naar het gerecht gebeld. De procureur is dus van mening dat het zone30 bord waar je slechts 1 sec hebt om het te spotten net na een tunnel, reglementair staat.
Dit enerveert mij ook mateloos.
Borden die nét na een rotonde, gevaarlijk/druk kruispunt, bocht staan, zo kort erop dat je nog aan je draai bezig bent terwijl je ze passeert.
Heb ik op dat moment toch wel andere dingen in het oog te houden hoor, bv kruisende fietsers, voetgangers, ander verkeer, etc etc...
Gewone borden herhalen zich dan nog, maar een gemist zonebord is toch echt wel een beetje een ramp.
(Of die leuke "blauwe zone" borden, met dat kleine blauwe logootje, die je bijna niet ziet staan en ook niet naar aan het kijken bent; een parkeerbord bekijk je toch pas als je je in de straat bevindt waar je wil parkeren.)

Dizzy schreef:Ik geloof u gerust wat dat bord betreft maar je reed meer dan 30 waar je maar 30 mocht.
Dat moet uiteraard voldoende aangekondigd worden. Ik wil gerust de eerste zijn om ervoor te pleiten om borden verplicht minstens 20m ná een kruispunt/rotonde te plaatsen.

Soit...


Verder snap ik dat fetishisme niet voor die zone 30s; enkel rond scholen heeft dat nut, en dan enkel nog als er school is en op de risico-uren, niet dus om 2u 's nachts in het weekend of de vakantie. Nu treedt er een gewenningseffect op.

Ik begrijp anders wel dat voor vele kleine straatjes 50 als iets te snel gevonden wordt (in verscheidene steden zoals bv Leuven in heel de stad), maar ik stel dan voor om een zone 40 in te voeren voor dat soort bredere zones; dat is een snelheid die niet als een slakkegang ervaren wordt én waarbij je niet voortdurend op je snelheidsmeter zit te kijken (want als je nog maar effe je gas aanraakt rij je al makkelijk meer dan 35).


De Leuvense ring heeft ook zo'n pestcamera; die staat net voorbij het deel van de ring waar je (nog) 90 mag, nog geen 10m na het 70 bord; dat is gewoon ronduit gevaarlijk, ook al omdat dat nét na een invoegstrook is én op een heuveltje.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ofwel lees ik er over ofwel staat het er niet, maar aan welke reële snelheid ben je geflitst?
Ik ben zelf geen laagvlieger (onze auto's nodigen hier totaal niet voor uit) maar ik ben vrij zeker dat als ze zouden flitsen vanaf reëel 30km/u ik er zo goed als zeker ook zou aanhangen. Ik denk niet dat ik er al gereden heb, maar te oordelen aan de foto lijkt het me tricky.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:De oorspronkelijke discussie was ook niet meteen dat niemand foutloos rijdt, maar wel dat er een bepaalde groep is die geld over heeft om te snel te kunnen rijden en niet gepakt wil worden.
Het probleem is dat er geen cijfers zijn over hoeveel mensen al dan niet bewust te snel rijdt.
Slafes schreef:Dit terwijl ik reeds een grafiek heb gepost dat te snel rijden niet loont.
Het loont altijd... anders kon iedereen constant overal 30 rijden... maar ik begrijp je punt dat 5 minuten winst misschien niet zinvol is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef:Wat staat het hier weer bol van reacties van perfecte mensen die nooit te hard rijden, nooit een glas drinken, zich te allen tijde als een heer in het verkeer gedragen en in heel hun leven nog nooit een leugen verteld hebben.
Er is een verschil tussen geflitst worden en betalen
of geflitst worden en als een klein kind stampvoetend om revenge te roepen op een forum.
Het bord staat er, de snelheid is ook op de weg geschilderd blijkbaar. Live with it.
Ik zal niet beweren dat ik nog nooit geflitst ben, maar als ik geflitst ben ga ik niet staan roepen hoe schandalig het wel niet is dat ik een boete krijg omdat ik te snel reed...

Als je beter kan slapen met zo'n scanner in uw auto, doe maar. Als ze u pakken, dan kan uw auto verbeurd verklaard worden.
Als u dat het risico waard is ... :eek:
Waze zal u 95-99% van de gevallen de correcte snelheid melden, aangevuld met uw eigen ogen zal dat wel volstaan zeker?
Jack Daniels schreef:Waarop wachten zij om onze leiders te worden?
Je moet nog willen ook
:beerchug:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

heist_175 schreef:Waze zal u 95-99% van de gevallen de correcte snelheid melden, aangevuld met uw eigen ogen zal dat wel volstaan zeker?
Het probleem met waze is dat ze inderdaad meestal de juiste snelheid geven, maar niet op voorhand aankondigen.
Hier zou waze dus niet geholpen hebben.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Ik heb vaak maar door dat ik door een zone 30 reed als ik het bord opmerk dat het einde van die zone aanduidt. Ik zit dan altijd te vloeken waarom ik het beginbord niet heb opgemerkt.
Vaak is dat omdat je te druk bezig bent met ofwel
- te letten op andere weggebruikers, in het bijzonder fietsers
- het zoeken naar een huisnummer (zouden ze ook moeten verbieden :))
of gewoon omdat het beginbord een variabel bord was en ik het dus niet had kunnen opmerken. Ik vind dat ze de eindborden dus ook variabel moeten maken :)
Slafes schreef:Dit terwijl ik reeds een grafiek heb gepost dat te snel rijden niet loont.
Jaah, maar die grafiek geeft een vertekend beeld. Op korte afstanden ja... maar ik rijd 200 km en 150 km/u ipv 120 km/u maakt een heel groot verschil, dan pits ik er wel 20 min van af hé. Op een dag is dat dan makkelijk 45 min dat ik win. Voldoende om hier een paar extra reacties neer te pennen.
Natuurlijk ga je dan zeggen dat ik maar 20 min eerder moet vertrekken, en dat klopt maar dat is niet altijd mogelijk.
Dus in de bebouwde kom en waar je voetgangers/fietsers kan tegenkomen, ga ik je nooit tegenspreken en is er zo goed als geen reden om te snel te rijden dan toegestaan (al vind ik dat 30 op een brede weg belachelijk is, dan moeten ze die weg versmallen). Op de autosnelweg en in goeie omstandigheden zou sneller rijden soms toch wel leuk zijn. Natuurlijk zit je nog altijd met de menselijke factor en mensen maken fouten. Dat het aantal dodelijke accidenten zou stijgen is natuurlijk niet wenselijk. Maar als ik nu aan 120 km/u op een kaarsrecht kalm stuk autosnelweg aan het rijden ben dan heb ik gewoon niks te doen en verveel ik me. Verveling is vind ik gevaarlijker dan snel rijden waardoor je wel geconcentreerder bent.

PS: ik rijd geen 150 km/u, is puur hypothetisch (meestal :p).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

xayana schreef:Ik heb vaak maar door dat ik door een zone 30 reed als ik het bord opmerk dat het einde van die zone aanduidt. Ik zit dan altijd te vloeken waarom ik het beginbord niet heb opgemerkt.
Dat is normaal, want heel wat zone30 borden zijn dynamisch: enkel tijdens de schooluren.
xayana schreef:ik rijd 200 km en 150 km/u ipv 120 km/u maakt een heel groot verschil
In de realiteit niet, want je kan uiterst zelden een ganse rit van 200km tegen 150km/h rijden, ook in Duitsland.
Je moet vertragen voor ander verkeer, tijdelijk is er een limiet rond een stad, of een afrittencomplex.
Mensen overschatten de tijdswinst door sneller te rijden.
Los van milieuoverwegingen, kan je beter snoeihard optrekken: zo snel mogelijk een "hoge" snelheid halen, maar of je 70 of 80 rijdt, maakt niet veel verschil (hoogstens minuten).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

xayana schreef: Jaah, maar die grafiek geeft een vertekend beeld. Op korte afstanden ja... maar ik rijd 200 km en 150 km/u ipv 120 km/u maakt een heel groot verschil, dan pits ik er wel 20 min van af hé. Op een dag is dat dan makkelijk 45 min dat ik win.
Ja, in theorie als je 400km konstant aan 150 ipv 120 rijd, dan win je 40 minuten.
Helaas zal dat in ons file land alleen 's nachts mogelijk zijn :?
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Perceptie...
Het hangt er ook van af waar je woont en waar je moet zijn. Ik rijd nooit tijdens de spits en dan valt alles best wel mee hoor. Ik haat file, dus vermijd ik die.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”