Weyts pleit voor verbod op 'asociale' radarverklikkers

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is voor een verbod op radarverklikkers zoals in Frankrijk en Duitsland. Onlangs rondde het radarwaarschuwingssysteem Coyote de kaap van een miljoen gebruikers.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160817_02428410
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

De kas zal eronder lijden zeker ?

Ik heb zelf niet zo'n ding, maar als ik een boete in de bus krijg voor snelheid, denk ik toch dat zo'n ding opbrengt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ze zijn begonnen door de meldingen op de radio niet meer laten weer te geven en nu willen ze deze ook verbieden. Ik vind het juist dat ik door gebruik van coyote meer op mijn snelheid gaan letten ben en niet op het laatste moment maar over een hele rit.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Waze heeft sinds de recente update ook een snelheidsmelding. In de zin van: je rijdt te snel.
Op Waze vind je ook de vaste flitspalen en als een andere gebruiker een mobiele controle heeft ingegeven, wordt daar ook voor gewaarschuwd.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

heist_175 schreef:Waze heeft sinds de recente update ook een snelheidsmelding. In de zin van: je rijdt te snel.
Op Waze vind je ook de vaste flitspalen en als een andere gebruiker een mobiele controle heeft ingegeven, wordt daar ook voor gewaarschuwd.
Tja, kunnen ze deze dan ook gaan verbieden.
Internet via Mobile Vikings
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

jphermans schreef:Ze zijn begonnen door de meldingen op de radio niet meer laten weer te geven
Op Q-Music melden ze om het half uur toch nog altijd de Vallende Sterren ? :???:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Coyote verbieden? Bad idea ... Maar de echte vraag is wie zo zot is om ervoor te betalen terwijl je Waze hebt

http://newsmonkey.be/article/70380

Tomby schreef:
jphermans schreef:Ze zijn begonnen door de meldingen op de radio niet meer laten weer te geven
Op Q-Music melden ze om het half uur toch nog altijd de Vallende Sterren ? :???:
Dit zal enkel voor "overheidsradio's" gaan en Q-Music is private. Top Radio werkt samen met Flitsmeister...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

jphermans schreef:
heist_175 schreef:Waze heeft sinds de recente update ook een snelheidsmelding. In de zin van: je rijdt te snel.
Op Waze vind je ook de vaste flitspalen en als een andere gebruiker een mobiele controle heeft ingegeven, wordt daar ook voor gewaarschuwd.
Tja, kunnen ze deze dan ook gaan verbieden.
Niet echt.
Oa Frankrijk heeft dat geprobeerd, en op Waze zie je nu "gevaarlijke zone" ipv "flitspaal" staan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jphermans schreef:Ik vind het juist dat ik door gebruik van coyote meer op mijn snelheid gaan letten ben en niet op het laatste moment maar over een hele rit.
Het geeft gewoon een veel ontspannende manier van rijden... niet meer constant naar flitspalen te hoeven rondkijken (want ook al rijdt je niet te snel - al is weten hoe hard je waar mag rijden soms al een kunst op zich - dan nog ben je daar onbewust mee bezig).

De link met snelheid is tevens overdreven... als iemand tegen 120 km/u tegen een boom zich te pletter rijdt dan heeft het geen zin om de snelheid te verlagen van 90 naar 70 km/u zoals men nu gaat doen op de gewestwegen. Het probleem is niet de snelheid op zich, wel het niet naleven ervan (en dat kan je nooit volledig afdwingen).
Vaganzza schreef:Coyote verbieden? Bad idea ... Maar de echte vraag is wie zo zot is om ervoor te betalen terwijl je Waze hebt
Het artikel geeft aan dat Waze meer te bieden heeft... maar ook Coyote is meer dan een radarverklikker... het geeft evenzeer aan waar er ongevallen zijn, gevaarlijke situaties, files, ... en zelfs de nieuwste versies zijn eveneens een navigatie systeem dus in essentie is er maar weinig verschil met Waze (behalve de kleuter interface van deze laatste).

Ik begrijp de titel trouwens niet... Coyote en Waze zijn net "sociale" systemen :lol:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Het probleem is niet de snelheid op zich, wel het niet naleven ervan (en dat kan je nooit volledig afdwingen).
Je kan echter niet ontkennen dat het merendeel van de Coyote gebruikers het juist hebben om gewoon overal de snelheid te kunnen rijden die zij willen ipv de snelheid die toegelaten is. Ik vind de verdediging op Coyote dan ook een beetje lachwekkend. Ik ben het er mee eens dat het vaak een kunst is te weten hoeveel je ergens mag rijden, en dat het vereist dat je constant zowel snelheidsborden, bebouwde-komborden, snelheidszone-borden, en dan ook nog eens je eigen snelheid in de gaten moet houden. Maar dan lijken oplossingen die alle snelheidsbeperkingen kennen (meeste GPS'en ?) en je een geluidssignaal geven als je erover gaat, toch meer aangewezen. Misschien dat zelfs Coyote dat toelaat (heb het nooit gebruikt) maar je kan niet ontkennen dat de meesten het gewoon gebruiken om boetes te vermijden, zeker al gezien de dure abonnementskost van Coyote.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik herinner me nog levendig toen een ex-collega zo'n coyote aankocht.
Nooit heeft hij zoveel boetes op zo'n korte tijd gehad. :twisted:
Hij dacht plots dat hij overal zo snel kon rijden als hij wilde.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

[quote="r2504"Het artikel geeft aan dat Waze meer te bieden heeft... maar ook Coyote is meer dan een radarverklikker... het geeft evenzeer aan waar er ongevallen zijn, gevaarlijke situaties, files, ... en zelfs de nieuwste versies zijn eveneens een navigatie systeem dus in essentie is er maar weinig verschil met Waze (behalve de kleuter interface van deze laatste).

Ik begrijp de titel trouwens niet... Coyote en Waze zijn net "sociale" systemen :lol:[/quote]

De routing en het mappen van de kaart van Waze zijn anders wel zeer grote verschillen en nog altijd de essentie van de sociale gps...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Je kan echter niet ontkennen dat het merendeel van de Coyote gebruikers het juist hebben om gewoon overal de snelheid te kunnen rijden die zij willen ipv de snelheid die toegelaten is.
Dat is jou conclusie... wat mij betreft is het een hulpmiddel om de wettelijke snelheid te handhaven.

Het is toch ook niet omdat je ABS en airbags hebt dat je sneller gaat rijden ?
Tomby schreef:Maar dan lijken oplossingen die alle snelheidsbeperkingen kennen (meeste GPS'en ?) en je een geluidssignaal geven als je erover gaat, toch meer aangewezen. Misschien dat zelfs Coyote dat toelaat (heb het nooit gebruikt)
Coyote heeft die feature inderdaad... dus wat is er fout aan ?
Tomby schreef:maar je kan niet ontkennen dat de meesten het gewoon gebruiken om boetes te vermijden, zeker al gezien de dure abonnementskost van Coyote.
Nogmaals, dat is jou statement... trouwens mits je gebruik maakt van de promoties betaal je ongeveer één euro per week.

Waarom gebruiken mensen trouwens Waze... je gaat me niet vertellen dat die bij de minste file allemaal meteen de alternatieve wegen oprijden.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Tomby schreef:
jphermans schreef:Ze zijn begonnen door de meldingen op de radio niet meer laten weer te geven
Op Q-Music melden ze om het half uur toch nog altijd de Vallende Sterren ? :???:
Op de nationale zenders worden ze toch niet meer vernoemd.
Internet via Mobile Vikings
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:wat mij betreft is het een hulpmiddel om de wettelijke snelheid te handhaven.
Ja, samplesize = 1... dus daarmee ga je nog zeker mijn statement niet ontkrachten :)
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

cadsite schreef:Ik herinner me nog levendig toen een ex-collega zo'n coyote aankocht.
Nooit heeft hij zoveel boetes op zo'n korte tijd gehad. :twisted:
Hij dacht plots dat hij overal zo snel kon rijden als hij wilde.
Heeft die dan toch de werking van coyote niet begrepen. Ik moet zeggen dat ik sinds ik een coyote heb (en dit is al een paar jaar), ik geen boetes meer heb maar ik ben dan ook automatisch anders en voorzichtiger gaan rijden.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Waze?
- up2date kaarten
- versperringen die op voorhand en recurrent (bv marktdag) ingegeven kunnen worden
- alternatieven obv bovenstaande + ongevallen/file/...
- heel correcte ETA
- makkelijk ETA versturen naar bestemmeling/en
- snelheidsindicator (sinds de recente update + als hulpmiddel/auditieve reminder)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Hij had 'iets' te veel vertrouwen in dat dingetje. :angel:

Ik rij zelf meestal met waze, niet hoofdzakelijk voor de verklikker (ik rij zowat altijd op cruise aan wettelijke snelheid) maar het speelt wel mee.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zoneborden zijn des duivels.
Je gaat naar een vergadering/huis/bedrijf/whatever, en vertrekt daar een paar uur later.
Hoe dafuq moet je nu weten of dat daar een zone 30/50/70 was, of je in een bebouwde kom zat, en of die bebouwde kom zich in een gemeentelijke zone 70 bevond?
Want vaak weigert men de zoneborden te herhalen en krijg je "nested zones".

Dat, en
- het remgevaar dat ik veroorzaak elke keer ik een einde zone 30 bord zie zonder beginbord (vaak een elektronisch bord dat afstond),
- dat die stedelijke/suburban zone 30s eigenlijk gerust zone 40s mogen worden, want 30 is belachelijk traag voor gigantische zones.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:- dat die stedelijke/suburban zone 30s eigenlijk gerust zone 40s mogen worden, want 30 is belachelijk traag voor gigantische zones.
Het zijn kassa-kassa zones... in mijn dorp doet men zelfs controles op een zondagmorgen om 4u in dergelijke zones :!:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Absoluut. Als je durft in 3e rijden of je raakt je gaspedaal effe aan en kijkt 5 sec niet naar je snelheidsmeter, doe je makkelijk 40. Om 30 te rijden moet ik in 2e blijven en van de gaspedaal afblijven, en ik zit zo vaak naar mijn snelheidsmeter te staren dat ik weinig of geen tijd heb om mijn spiegels te raadplegen, laat staan te kunnen reageren als er kinderen over de straat zouden lopen.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:- dat die stedelijke/suburban zone 30s eigenlijk gerust zone 40s mogen worden, want 30 is belachelijk traag voor gigantische zones.
Het zijn kassa-kassa zones... in mijn dorp doet men zelfs controles op een zondagmorgen om 4u in dergelijke zones :!:
Schandalig! Tussen 22u en 6u mag je zo snel rijden als je wilt?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Kom kom...
Een zone 30 is er meestal om aan te duiden dat er een school is.

Bij ons in de straat is er ook zo'n zone wat verder. Ik zou al blij zijn mochten ze daar niet meer dan 50 rijden. 's Nachts is 30 eisen daar inderdaad belachelijk.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Tegenwoordig zijn er zoveel zone 30's dat het absoluut geen garantie meer is dat er een school in de buurt is of zelfs maar een gevaarlijke plaats.
Daarom vind ik dat de zone 30 nu gigantisch zijn doel mist, het is een veralgemening aan het worden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Reply op topic : is het dan zo moeilijk om je aan de regels/snelheid te houden?
Typisch belgenland , ze willen altijd maar onder de 'regeltjes' uitmuizen.
Van mij mogen ze het onmiddellijk verbieden.
Ze zijn inderdaad asociaal.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Integendeel.
De regels zijn inderdaad belachelijk, maar dat zijn de boetes ook.
Aangezien ik liever geen boete heb, heb ik nu Waze die me herinnert aan het geldende snelheidsregime: dmv een biep als ik de snelheid overschreid.
Hoezo asociaal?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Heel eenvoudig

- realistisch snelheidsbeleid cfr Nl / Fr / De ( waar het kan 130, 30 waar het moet maar beperkt )
- perfect onderhouden weginfra (cfr nederland)
- veel betere ingerichte weginfra zowel op de snelweg, als lokale wegen, fietsers, voetgangers afscheiden, slimme kruisingen, intelligente verkeerslichten / geleiding.
- realistische boetes en vooral ze innen ( ik ken genoeg mensen die iedere boeten voor het gerecht laten komen en er ontsnappen er veel ).

En dan zullen er al veel minder ongevallen zijn.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Sinds ik een Garmin auto GPS gebruik heb ik in de traffic info (RDS?) één keer een melding gekregen van "politieactiviteit op uw route" met daar de afstand bij net als bij files/werken.Toen we net "nog 0Km" voorbij waren zagen we een flitswagen op de middenberm staan. Blijkbaar worden mobiele flitslocaties dan toch nog doorgegeven. Let wel, dit was maar één keer op iets meer dan een jaar, foutje of weinig flitsers op mijn route? Geen idee.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Sylvester schreef:Reply op topic : is het dan zo moeilijk om je aan de regels/snelheid te houden?
Wetten en regels mogen van mij altijd in vraag gesteld worden ipv ze altijd kritiekloos te moeten ondergaan. Zijn ze redelijk? Bereiken ze het beoogde doel? Zijn er geen alternatieven die beter zijn? Zijn er geen verborgen agenda's? Etc...

Op vlak van snelheidsbeperkingen vind ik dat ze overdrijven op veel plaatsen en dat het dus ook steeds moeilijker word om je er aan te houden. Gemotoriseerd verkeer is niet gemaakt om 30 te rijden (zelfs elektrische fietsen kunnen tot 45 gaan wettelijk). De beperkingen worden steeds strenger en bestrijken een groter gebied. 200m 30 rijden aan eens school die net gedaan is is niet erg, als je daar 2km van maakt op momenten waar geen kat te zien is dan verliezen veel mensen hun geduld en dat uit zich dan slecht op andere manieren (agressief rijgedrag).

Ze missen dan vaak ook hun doel omdat mensen het gewoon worden dat er overal lage limieten worden opgelegd. Wie kijkt nog op van een beperking van 30km/h? Er zijn zone's 30 zonder scholen of andere gevaarlijke plaatsen, hele stadskernen worden zonder pardon zone 30. Wat onderscheid zo'n zone dan van een plaats waar het echt nodig is aan een school?

ALs je ziet hoe ministers van mobiliteit fanatiek en kost wat kost voor 0 verkeersdoden willen gaan dan weet je dat de opgelegde limieten overdreven zijn. Het is zowat het enige dat gemakkelijk automatisch gecontroleerd kan worden en een perfect middel om andere oorzaken zoals rijden onder invloed, ander asociaal rijgedrag, niet bekwaam genoeg zijn om een voertuig te besturen, afgeleid zijn door vanalles en nog wat,... te maskeren.

Dusja, zaken als coyote's moeten niet gezien worden als omzeilen van de wet, want zoals hier al vermeld zijn ze allesbehalve 100% waterdicht, maar als hulpmiddel om je wel aan de snelheid te houden en zo onaangename verrassingen te vermijden. Vergelijkbaar met andere hulpmiddelen als ABS, ESP, tractiecontrole, etc.. . Die dienen ook niet om de gemiddelde snelheid op te drijven omdat het kan, al zullen sommigen het wel zo misbruiken natuurlijk, dat weet iedereen.

Misschien kan je het ook omgekeerd zien: een bestuurder die bewust is van het feit dat er veel gecontroleerd word zal misschien beter op zijn snelheid letten dan iemand die daar geen idee van heeft en nog nooit een boete gehad heeft.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

MaT schreef:Gemotoriseerd verkeer is niet gemaakt om 30 te rijden (zelfs elektrische fietsen kunnen tot 45 gaan wettelijk).
Wel even serieus blijven en je vooraf informeren:
De elektrische fiets levert slechts ondersteuning tot 25 km/u. Je mag dus wel sneller fietsen maar dat moet dan gebeuren zonder elektrische ondersteuning. Er bestaan ook zogenaamde Speed Pedelecs die ondersteuning geven tot hogere snelheden dan 25 km/u. De Speed Pedelecs die ondersteuning geven tot 45 km/u worden beschouwd als een bromfiets klasse B. Bijgevolg dien je te voldoen aan de wetgeving die geldt voor een dergelijke bromfiets. Dat wil zeggen dat je een gekeurde (bromfiets) helm dient te dragen, een BA-verzekering moet afsluiten en je moet over een gepast rijbewijs beschikken (A3 of B). Ook een gelijkvormigheidsattest en een nummerplaat zijn verplicht en je mag er enkel mee rijden vanaf 16 jaar. Tenslotte moet je met de Speed Pedelec fietsen waar een bromfiets klasse B zou moeten rijden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Is een speed pedelec geen elektrisch fiets dan?
Kunnen die niet wettelijk tot 45 gaan dan?

Wat is er niet juist aan mijn zin?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dan zijn het geen fietsen meer maar "bromfietsen" met alle gevolgen vandien
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

De wet beschouwd het als een bromfiets, wil nog niet zeggen dat het ook een is. Groot verschil.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

In wezen is het geen bromfiets, maar lees nog maar even wat er allemaal bij komt kijken zoals helm, verzekering, rijbewijs...
Enne... de wet beschouwT.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dat maakt het allemaal niet minder een elektrische fiets, met trapondersteuning, tot 45.

Er zijn zelfs fietsen die daar over gaan, de R-pedelecs. Wettelijk gezien is hier (nog) geen kader rond en dus niet toegestaan op de openbare weg. Maar zijn dat dan ook moto's volgens jou?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:De regels zijn inderdaad belachelijk, maar dat zijn de boetes ook.
Belachelijk laag, bedoel je ?
Er wordt al zeker 5 jaar gesproken over 'superboetes' maar ik weet echt niet waar men dat van haalt. Je moet op de snelweg volgens de teller in je auto al 145 of meer doen, om een boete boven de €50 te krijgen. In de bebouwde kom moet je al meer dan 70 (volgens je teller) doen om aan meer dan €50 te komen. Aan die snelheden kom je al niet meer toevallig omdat je niet op je snelheid aan het letten was he...

Ik denk dat hetgeen waar iedereen zich nog het meest aan ergert, het feit is dat wellicht >95% van de boetes gaan naar snelheidsovertredingen omdat dat nu eenmaal gemakkelijk vast te stellen is, terwijl er tal van andere overtredingen zijn die wellicht veel gevaarlijker zijn, maar waar veel gemakkelijker mee weg te komen valt: dronkenschap (ik heb vorige zondag voor het eerst in 15j nog eens moeten blazen), gsm'en of erger sms'en achter het stuur, agressief rijden/rechts inhalen en kort invoegen, ...
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

MaT schreef:De beperkingen worden steeds strenger en bestrijken een groter gebied. 200m 30 rijden aan eens school die net gedaan is is niet erg, als je daar 2km van maakt op momenten waar geen kat te zien is dan verliezen veel mensen hun geduld en dat uit zich dan slecht op andere manieren (agressief rijgedrag).
Dus 2km aan een school die net gedaan is vind je niet erg? (ik ook niet, want kleine kinderen hebben nog geen verkeersinzicht). Ze spreken al jaren van intelligent borden, die pas 30 aangeven tijdens de schoolmomenten die er echt toe doen...
Laatst gewijzigd door warpozio 18 aug 2016, 20:15, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Tomby schreef:
heist_175 schreef:De regels zijn inderdaad belachelijk, maar dat zijn de boetes ook.
Belachelijk laag, bedoel je ?
Er wordt al zeker 5 jaar gesproken over 'superboetes' maar ik weet echt niet waar men dat van haalt. Je moet op de snelweg volgens de teller in je auto al 145 of meer doen, om een boete boven de €50 te krijgen. In de bebouwde kom moet je al meer dan 70 (volgens je teller) doen om aan meer dan €50 te komen. Aan die snelheden kom je al niet meer toevallig omdat je niet op je snelheid aan het letten was he...

Ik denk dat hetgeen waar iedereen zich nog het meest aan ergert, het feit is dat wellicht >95% van de boetes gaan naar snelheidsovertredingen omdat dat nu eenmaal gemakkelijk vast te stellen is, terwijl er tal van andere overtredingen zijn die wellicht veel gevaarlijker zijn, maar waar veel gemakkelijker mee weg te komen valt: dronkenschap (ik heb vorige zondag voor het eerst in 15j nog eens moeten blazen), gsm'en of erger sms'en achter het stuur, agressief rijden/rechts inhalen en kort invoegen, ...
Snelheden op teller zijn irrelevant omdat deze afwijken.
De snelheid waaraan je geflitst word op de snelweg is limiet + 6km/h voor beperkingen tot 100km/h. Vanaf 100km/h en meer is het limiet + 6%.
Waar je 120km/h mag op de snelweg is dat dus wiskundig gezien 127,2km/h.

Als je je teller nog meer laat afwijken zodat hij 200km/h aanduid terwijl je 127,2 rijd kan je het nog dramatischer voorstellen :wink:

Voor het 2de deel van je post volmondig mee eens!
warpozio schreef:Dus 2km aan een school die net gedaan is vind je niet erg? (ik ook niet, want kleine kinderen hebben nog geen verkeersinzicht).
Neen, als dat noodzakelijk is.
Ja, als dat onnodig lang is. Je kan ook alles zone 30 maken waar elke leerling langskomt tussen de schoolpoort en zijn voordeur maar dat is dus overdrijven.

Over kinderen zonder verkeersinzicht valt ook iets te zeggen. Steeds vaker zie je aan elke schoolpoort een oversteekhulp in de gebruikelijke fluokledij en vaak een bordje C3 in de hand. Onlangs zelfs nog gezien aan mijn oude middelbare school waar gastjes zitten van 15 tot 19 jaar ongeveer.
Zou het niet beter zijn om deze wat verantwoordelijkheid aan te leren en ze kennis te laten maken met het echte verkeer ipv de straat af te sluiten wanneer ze zin hebben om over te steken zodat ze niet hoeven omkijken naar het verkeer? Als zelfs die 15 tot 19 jarigen dat al nodig hebben... :bang:
Toen ik naar de basisschool ging was er geen oversteekhulp en stond er een soort afsluiting zodat je niet rechtstreeks vanuit de schoolpoort de straat kon oprennen. Tegenwoordig zijn die afsluitingen weg en lijkt men dat gedrag net aan te leren.
warpozio schreef:Ze spreken al jaren van intelligent borden, die pas 30 aangeven tijdens de schoolmomenten die er echt toe doen...
En ik juich die dynamische borden, die je vaak al tegenkomt, toe. Zij tonen tenminste aan dat er op dat moment echt reden is om je snelheid aan te passen. Enige minpuntje zijn de statische einde-zone borden. Als je die voorbijkomt vraag je je vaak af of je het begin niet gemist hebt.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Vandaag fanmail van de bermtoeristen. Zone30 in de f* zomer nabij een school. Pure kasseopstelling, binnenbaan van Gent naar St-Denijs-Westrem, net na brug autostrade stonden ze aan het eerste huisnr net na het bord (zie pijl), tijd om te remmen en uberhaupt het bord te zien zat er niet, want ik dacht dat je daar gewoon 50 mocht rijden. En gezien net na de brug waar je onderdoor rijdt een bocht naar rechts hebt, ben je bezig met de bocht en het potentieel gevaar, en niet dat klote zone 30 bord wat wel in de extreme rechterhoek zichtbaar is. Tegen dat je remt ben je al voorbij de controle.
bermtoeristen700.png
Niet dus, nog aan het nadenken of ik deze waanzin ga aanvechten. Heb rechtsbijstand, f* rovers & gelegaliseerde dieven.

Graag die idioot van een Weyts wegstemmen. Nee het bord was echt zeer slecht zichtbaar dus een coyote is het ideaal verweer tegen dat soort onzin en gelegaliseerde diefstal.


Hoe aanvechten? Ik pik dit soort diefstal niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Een zone 30 is er meestal om aan te duiden dat er een school is.
Hier is zelfs de ruime dorpskern 30 km/u... absurd gewoon.
Sylvester schreef:Reply op topic : is het dan zo moeilijk om je aan de regels/snelheid te houden?
Ja, in onze wijk waren er ook van hetzelfde gedacht... tot men eens kwam flitsen en ze de eerste waren die prijs hadden.

Ik geloof er niet in dat mensen steeds zich aan de snelheid houden... ik durf haast wedden dat je zelfs iedere dag betrapt kan worden moest ik een ganse dag achter jou rijden ter controle (tenzij je 65+ bent en een hoedje op hebt in de auto).
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”