Advertentieblokker wint van uitgevers

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

JamesEarlGray schreef:Hij heeft de vrijheid om dat risico te vermijden door niet naar userbase te surfen.
Idem voor iedere andere website.
JamesEarlGray schreef:Trackers zijn alomtegenwoordig en die kan je niet ontwijken door naar een bepaalde website niet te surfen, die zijn overal! Vandaar: op de blacklist ermee.
IP-adressen zijn eveneens alomtegenwoordig... op de blacklist ermee ? :bang:
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

r2504 schreef:
JamesEarlGray schreef:Hij heeft de vrijheid om dat risico te vermijden door niet naar userbase te surfen.
Idem voor iedere andere website.
Ja tuurlijk, wat denkt ge nu, dat we de sites zélf gaan blacklisten? Derp, dat zou nuttig zijn.

Neen, enkel alle third party trackers en CDNs.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Veel succes met het blocken van CDN's... iedere grote site gebruikt een CDN.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Op die basis is een tracker een schending op de vrijheid in mijn eerder getoonde manifest.
Userbase.be logged je IP-adres... ze tracken je dus ook net zoals iedere website dat doet.

Dan toch je maar de stekker eruit trekken ?
We gaan niet belachelijk doen hé. Een IP adres lijkt me nogal essentieel...
Google analytics en cookie consent zitten ook op userbase.
r2504 schreef:Wie heeft er hier trouwens al gevolgen geconstateerd van trackers ?
Ik, want ze vertragen het laden van een pagina.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

petrol242 schreef:
r2504 schreef:Wie heeft er hier trouwens al gevolgen geconstateerd van trackers ?
Ik, want ze vertragen het laden van een pagina.
Maar das geen probleem met privacy..

Dat is juist waar we over bezig zijn en jij verandert naar last?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

r2504 schreef:Wie heeft er hier trouwens al gevolgen geconstateerd van trackers ?
Truman Burbank constateerde jarenlang geen gevolgen van het getrack. Maakt dat het daarom aanvaardbaar? Neen, dus.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het lijkt me een typisch geval van alu-hoedjes... niemand heeft wakker gelegen van trackers (die uiteindelijk toch niet werken), men zet dan plots een tooltje op z'n PC en krijgt paranoia neigingen.

Ga ik trackers toejuichen... nee, ga je ervan dood... ook niet.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dat is een belachelijk argument en tevens een dooddoener. Ik verwacht meer dan dat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je weet toch ook dat het zinloos is tegen mensen met een "hoedjes" mentaliteit... die zijn zo paranoia dat ieder zinvol argument zelfs niet meer doordringt.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Moest je nu met zinvolle argumenten komen, dan kunnen we het uittesten, se! Maar zo lang je dat niet doet, geen bewijs, dus niet waar.

Overigens is paranoia de ziekte. Lijden aan paranoia is paranoïde zijn. Iemand is dus paranoïde, niet paranoia.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet niet wat daar "paranoia" aan is?
Ik heb ns een UPS batterij opgezocht op een shopping site op mijn smartphone.
Kreeg ik de eerste maand niks, maar dan ook niks anders dan UPS batterij reclame op diezelfde phone.
Sorry, maar dat is de onaanvaardbare realiteit van surfen zonder verdediging.

Als je sex hebt (met iemand die je niet goed kent), doe je dat ook met condoom.
Doe je dat niet, kom dan niet klagen dat je een SOA vasthebt of iemand zwanger gemaakt hebt.
Zo is het ook op internet.
Adblocking, scriptblocking, cookieblocking, ... zijn de condooms van het internet.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ITnetadmin schreef:Adblocking, scriptblocking, cookieblocking, ... zijn de condooms van het internet.
Dat is er een om in te kaderen. :-D
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Voor r2504 is iemand nogal snel paranoïde. Ik denk dat hij de échte betekenis er van niet kent. Het is zijn manier om op dat moment het debat te kapen omdat een goed onderbouwde tegen argumentatie dan meestal afwezig blijft. En hij kan het hoor. Er komen zinnige dingen uit van tijd maar op een hoedjes moment moet je daar geen waarde aan hechten.

Trackers zijn voor mij toelaatbaar tot daar waar ze de werking van de site bevorderen, maar dat is echter héél zelden zo. De rest is gewoon achterbaks achterhalen van je handel en wandel (en ja er zijn nog instanties buiten de commerce die dat doen) en als ik dat kan verhinderen zal ik het niet nalaten om het te blokkeren. Is dat paranoia? Ik lig er niet echt van wakker wat anderen er van denken.

En advertenties zijn voor mij gewoon storend op een website. Het leidt je af van de inhoud en dikwijls is de integratie van die advertenties nogal vaag en weet je soms niet meer wat advertenties zijn en wat de inhoud is. Het staat er soms gewoon mee tussen in plaats van er rond. Ook dat blokkeer ik en heeft de aanbieder er een probleem mee, dan moet die mij maar blokkeren. Interessants genoeg te vinden op het www zou ik zeggen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

JamesEarlGray schreef:
ITnetadmin schreef:Adblocking, scriptblocking, cookieblocking, ... zijn de condooms van het internet.
Dat is er een om in te kaderen. :-D
''leaving church before singing starts'' is misschien toepasselijker :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat laatste is niet altijd mogelijk :)

Er werd hier terecht de vraag gesteld in hoeverre trackers schadelijk kunnen zijn (en laat het ons even niet over advertenties dus hebben).

Het verschrikkelijke scenario :
Trackers vergaren anaonieme en pseudoanonieme data en koppelen die met je browsergegevens zoals geschiedenis en zoektermen en kunnen heel misschien via e-mail en gebruikersnamen een profiel opstellen. Hackers en minder eervolle regimes kunnen daar misbruik van maken. Onmogelijk? Nee. Onwaarschijnlijk? Ja en het behoort inderdaad aan de kant van het tin-foil-hat verhaal, maar het is al voorgekomen.

Meer waarschijnlijk en een al veel meer voorkomend scenario :
Trackers verzamelen anonieme informatie en verkopen die door aan derden, zoals verzekeringsmaatschappijen, kredietkaart bedrijven, etc. Die bedrijven combineren die gegevens en komen tot een gebruikersprofiel. Ze komen bijvoorbeeld tot de conclusie dat mensen die veel naar de sites surfen waar jij naar surft, minder kredietwaardig zijn of een ongezonde levensstijl hebben. Het wordt dan al moeilijker om een kredietkaart of levensverzekering te pakken te krijgen als ze ook nog de pseudoanonieme info te pakken krijgen. Dit gebeurt al op grote schaal in de VS en in mindere mate bij ons. De Digital Advertising Alliance heeft ondertussen al zelfregulerend opgetreden om zijn leden aan de leiband te houden omdat het te gortig begon te worden. Zeggen dat er dan geen probleem met trackers is, is misschien wat te voorbarig.

Een persoonlijk voorbeeld. Ik hou mijn fysieke prestaties bij op de website van Polar. Polar verklaart heilig mijn gegevens niet door te geven aan derden. Maar als je dan ziet dat New Relic actief is en data aan derden doorgeeft, denk ik dat het niet slecht is om die te blokkeren. Ben ik veilig? Waarschijnlijk niet, maar het is er al eentje minder die met de data kan spelen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

wied schreef:''leaving church before singing starts'' is misschien toepasselijker :-D
Awel, dat advies dat hier zo vaak voorbij komt ("als de ads/scripts/cookies u ni aanstaan moette de site maar ni bezoeken") is het equivalent van "abstinence-only" policies in sex education. En kijk maar ns naar de cijfers van de US hoe goed dát werkt.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

r2504 schreef:Het lijkt me een typisch geval van alu-hoedjes... niemand heeft wakker gelegen van trackers (die uiteindelijk toch niet werken), men zet dan plots een tooltje op z'n PC en krijgt paranoia neigingen.
Denk je nu echt, dat bedrijven de dag vandaag geld gaan steken in zaken die niet werken? Moest het niet opbrengen, ze zouden allang gestopt zijn met tracken. Zijt daar maar zeker van.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik heb ns een UPS batterij opgezocht op een shopping site op mijn smartphone.
Kreeg ik de eerste maand niks, maar dan ook niks anders dan UPS batterij reclame op diezelfde phone.
Sorry, maar dat is de onaanvaardbare realiteit van surfen zonder verdediging.
En zelfs als je die batterij gekocht hebt blijf je nog die reclame zien... om maar even duidelijk te maken hoe goed het werkt (niet dus !).

Gewoon je cookies clearen en je bent trouwens van die reclame af... hier is NIETS maar dan ook NIETS persoonlijks of waardevols aan.
petrol242 schreef:Ik hou mijn fysieke prestaties bij op de website van Polar.
Dergelijke dingen zijn veel gevaarlijker dan welke tracker ook... hier geef jij je NAAM en verder je data vrij (zoals mensen die over trackers zeuren massaal doen zonder erbij stil te staan) zodat er wel een duidelijke link is er het dus wel degelijk over persoonlijke data gaat.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Ik hou mijn fysieke prestaties bij op de website van Polar.
Dergelijke dingen zijn veel gevaarlijker dan welke tracker ook... hier geef jij je NAAM en verder je data vrij (zoals mensen die over trackers zeuren massaal doen zonder erbij stil te staan) zodat er wel een duidelijke link is er het dus wel degelijk over persoonlijke data gaat.
Kan je allereerst de quote in het vervolg helemaal geven waardoor het verband duidelijk is?
petrol242 schreef: Een persoonlijk voorbeeld. Ik hou mijn fysieke prestaties bij op de website van Polar. Polar verklaart heilig mijn gegevens niet door te geven aan derden. Maar als je dan ziet dat New Relic actief is en data aan derden doorgeeft, denk ik dat het niet slecht is om die te blokkeren. Ben ik veilig? Waarschijnlijk niet, maar het is er al eentje minder die met de data kan spelen.
Je maakt hier een terecht opmerking, maar Polarflow heeft mijn echte naam niet. Ook niet via registratie van de toestel(len). Hebben ze persoonlijke data? Uiteraard. Ze weten perfect mijn trainingsroutes, dus ook waar ik meestal (thuis) vertrek. Maar mijn verhouding met Polar kies ik zelf, en daar zit het grote verschil. Ze krijgen maar net zoveel van mij zodat de opzet werkt. Mochten daar gevolgen aan hangen, is het eigen schuld dikke bult.
Maar bij achterbaks en ongevraagd data lospeuteren zet ik toch wel de lijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Je maakt hier een terecht opmerking, maar Polarflow heeft mijn echte naam niet.
Vaak is dit echter niet zo... bij dingen die mensen bewust aankopen geeft men vaak correcte gegevens.
petrol242 schreef:Maar bij achterbaks en ongevraagd data lospeuteren zet ik toch wel de lijn.
Weet je... van de echte achterbakse merk je het niet... dat is het verschil.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Ik heb ns een UPS batterij opgezocht op een shopping site op mijn smartphone.
Kreeg ik de eerste maand niks, maar dan ook niks anders dan UPS batterij reclame op diezelfde phone.
Sorry, maar dat is de onaanvaardbare realiteit van surfen zonder verdediging.
En zelfs als je die batterij gekocht hebt blijf je nog die reclame zien... om maar even duidelijk te maken hoe goed het werkt (niet dus !).

Gewoon je cookies clearen en je bent trouwens van die reclame af... hier is NIETS maar dan ook NIETS persoonlijks of waardevols aan.
Ik gebruik daar Cookieautodelete extensie voor. Heb ik nu een alu hoedje?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Je maakt hier een terecht opmerking, maar Polarflow heeft mijn echte naam niet.
Vaak is dit echter niet zo... bij dingen die mensen bewust aankopen geeft men vaak correcte gegevens.
Ik heb ze kado gekregen, maar ik begrijp wat je bedoelt. Met enige cross-analyse kunnen ze wel wat te weten komen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Ik heb ns een UPS batterij opgezocht op een shopping site op mijn smartphone.
Kreeg ik de eerste maand niks, maar dan ook niks anders dan UPS batterij reclame op diezelfde phone.
Sorry, maar dat is de onaanvaardbare realiteit van surfen zonder verdediging.
En zelfs als je die batterij gekocht hebt blijf je nog die reclame zien... om maar even duidelijk te maken hoe goed het werkt (niet dus !).

Gewoon je cookies clearen en je bent trouwens van die reclame af... hier is NIETS maar dan ook NIETS persoonlijks of waardevols aan.
Het punt is dat ik het gewoon niet vind *kunnen* dat mijn data zonder mijn expliciete toestemming gebruikt of verkocht wordt (laat staan zonder dat ik daar vergoed voor wordt, per transactie en per keer de data gebruikt wordt).
Dus blokkeer ik ze langs alle kanten, zoveel ik kan.
Adblockers, scriptblockers, cookieblockers, alle rommel die kan gebruikt worden om mijn doen en laten te volgen wordt zoveel mogelijk geblocked.
Dat is natuurlijk geen zwart/wit verhaal, maw je kan niet *alles* blocken, maar het is niet omdat een condoom niet in 100% van de gevallen werkt, dat het daarom niet nuttig zou zijn om toch te gebruiken (om mijn vorige analogie effe te herhalen).
Alles wat geblocked is, is toch maar geblocked.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Het punt is dat ik het gewoon niet vind *kunnen* dat mijn data zonder mijn expliciete toestemming gebruikt of verkocht wordt (laat staan zonder dat ik daar vergoed voor wordt, per transactie en per keer de data gebruikt wordt).
Dan moeten we misschien op termijn terug naar systemen waarbij je voor iedere klik op het internet en iedere byte die je verzend moet betalen.

Het mes snijd langs twee kanten... sommige zien echter enkel hun kant van het verhaal.
petrol242 schreef:Met enige cross-analyse kunnen ze wel wat te weten komen.
Hier ligt een belangrijk werk punt voor de privacy commissie... want anders kom je terecht bij het TN verhaal waar je provider en je warenhuis cross-analyses gaan doen en het plots wel persoonlijk wordt. Van de gemiddelde tracker maak ik me vandaag geen zorgen (net zoals cookies al is daar ook een absurde wetgeving door onstaan)... je ziet duidelijk dat die gewoon onpersoonlijk inspelen op het bezoek van bepaalde websites/producten.

Het is pas wanneer je provider IP-adressen en persoonsgegevens gaat koppelen aan website bezoeken dat het problematisch is (en daar is dus totaal geen tracker voor nodig !).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat klopt. Maar wat nog niet is, kan nog komen. Er ligt nu al heel veel druk op de providers om die data vrij te geven. Is het ondertussen al niet zo dat providers tot 5 jaar lang je online gegevens moeten bewaren? Weliswaar voor justitie, maar je ziet die druk toch sterk toenemen. De data is er ondertussen al wel.
Nu wat betreft privacy maak ik mij ook geen illusies en is het aan de gebruiker om te bepalen hoe daar mee omgegaan wordt. En dat is blijkbaar niet voor iedereen weg gelegd, als je ziet hoe mensen soms met heel gevoelige informatie omspringen.

Maar met die trackers krijg ik het gevoel alsof je in de supermarkt iemand achter je aan hebt lopen en die alles noteert naar welke producten je kijkt, wat je uiteindelijk in je winkelwagentje legt, hoe je de rekening betaalt en hoe je met de spullen naar huis gaat. Ik denk dat één ieder van ons toch wel op die persoon afstapt en dan vraagt wat de bedoeling is. In de materiële wereld stellen we ons daar vragen bij, maar in digitale wereld zouden we dat zonder morren moeten verdragen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Dat klopt. Maar wat nog niet is, kan nog komen.
Zoiets noemt men paranoia zijn !
petrol242 schreef:Nu wat betreft privacy maak ik mij ook geen illusies en is het aan de gebruiker om te bepalen hoe daar mee omgegaan wordt. En dat is blijkbaar niet voor iedereen weg gelegd, als je ziet hoe mensen soms met heel gevoelige informatie omspringen.
Gebruikers hebben de technische kennis niet en laten zich leiden door alu-hoedjes... dixit het cookie verhaal.
petrol242 schreef:Maar met die trackers krijg ik het gevoel alsof je in de supermarkt iemand achter je aan hebt lopen en die alles noteert naar welke producten je kijkt, wat je uiteindelijk in je winkelwagentje legt, hoe je de rekening betaalt en hoe je met de spullen naar huis gaat.
Inderdaad... alléén staat er in z'n notities, persoon 1 deed dit, persoon 2 deed dat, persoon 3 deed zus... wat maakt dat het louter een algemeen beeld geeft. Trouwens jij maakt je zorgen om die persoon die achter je loopt (en dus je aandacht trekt), maar je ligt niet wakker van de elektronische kassa die hetzelfde doet maar dan veel preciezer en tevens je identiteit kent (zonder dat het je aandacht trekt).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ach het eeuwige debat in databeveiliging. Wat voor de ene paranoia met een bijklank is, is dat voor de ander een gezonde dosis paranoia of argwaan?
Toen ik dat neerschreef wist ik al hoe je ging reageren 8)
Vergeet niet dat het in databeveiliging er altijd om draait om zoveel mogelijk een stap voor te blijven en/of een analyse te maken van wat potentieel gevaar in houdt. Of zoals Mark Burnett het al een tijd geleden stelde :
Paranoia is the key to success in the security world. Is it time to worry when other security professionals consider you too paranoid.
Wat betreft het voorbeeld van de supermarkt... Ik had beter moeten weten. Je vat de zaken nogal letterlijk op waardoor de argumentering verloren gaat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Ach het eeuwige debat in databeveiliging. Wat voor de ene paranoia met een bijklank is, is dat voor de ander een gezonde dosis paranoia of argwaan?
In security telt de zwakste schakel... al moet je dit steeds in de juiste context plaatsen. Het heeft voor Jan met De Pet geen zin maatregelen te nemen alsof je Fort Knox bent, en een tracker is ook niet hetzelfde als de NSA... een beetje realisme is dus best op z'n plaats.
petrol242 schreef:Wat betreft het voorbeeld van de supermarkt... Ik had beter moeten weten. Je vat de zaken nogal letterlijk op waardoor de argumentering verloren gaat.
Het is nochtans een perfecte analogie... alléén reageer je totaal anders en disproportioneel op de data collectie.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee, want aan die kassa kan ik nog altijd kiezen om cash te betalen. Tot zover de stipulatie, want dat werkt toch niet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Inderdaad... alléén staat er in z'n notities, persoon 1 deed dit, persoon 2 deed dat, persoon 3 deed zus... wat maakt dat het louter een algemeen beeld geeft. Trouwens jij maakt je zorgen om die persoon die achter je loopt (en dus je aandacht trekt), maar je ligt niet wakker van de elektronische kassa die hetzelfde doet maar dan veel preciezer en tevens je identiteit kent (zonder dat het je aandacht trekt).
Het is allang proefondervindelijk vastgelegd door researchers, dat veel geanonimiseerde data heeeeeel makkelijk terug te de-anonimiseren is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dan moet je dat eens dringend gaan uitleggen aan de bedrijven achter de trackers en reclame... want ze bakken er totaal NIETS van !
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

We hebben het al eens over cross(reference) analyse gehad denk ik.

DEFINITION of 'De-Anonymization'
A reverse data mining technique that re-identifies encrypted or generalized information. De-anonymization cross-references anonymized information with other available data in order to identify a person, group, or transaction.

Also known as Data Re-Identification.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het is niet omdat een techniek bestaat dat iedereen deze ook kan toepassen... een tracker is de NSA niet hoor (trouwens voor deze techniek heb je verschillende bronnen nodig waarbij één ook effectief je identiteit bevat - moest je provider dus een lijst met namen en IP-adressen verkopen dan zou je een probleem hebben, al kan je ook dan nog niet met zekerheid een persoon identificeren).

Nogmaals als je de vrees hebt dat iedereen op internet het niveau van de NSA heeft dan zet je best je PC uit.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Nee, r2504, nee.

Het gaat erom dat mensen moeten kunnen kiezen niet getrackt te worden. Dat het opt-in zou moeten zijn, of een impliciete opt-in gekoppeld aan het bezoeken van een bepaalde website of het gebruik maken van een bepaalde dienst, zoals een klantenkaart, een bankkaart, het hele netwerk van google, facebook, etc.

Het belangrijke in deze discussie is dat men de keuze niet krijgt van websites om NIET getrackt te worden door telkens één der grote netwerken die op bijna elke website geïntegreerd zit dankzij hun oligopolie of quasi-monopolie in de advertentiemarkt.

Het is zonder blockers dus quasi ondoenbaar om te verbergen van Google en andere grote netwerken welke websites jij allemaal bezoekt, welke pagina's specifiek, zelfs welk deel van de pagina jij lange tijd in beeld houdt en waar je je muis beweegt.

De website waarop je zit, mag dit weten, want je zit namelijk op die website. Het zou dwaas zijn om van die website te verlangen dat zij niet in het oog houden wat jij doet op hun eigen website. Een analogie: een winkel mag ook filmen in zijn eigen ruimte (als ze maar conform de privacywetgeving handelen, maar dat terzijde). Om de analogie door te trekken naar third-party trackers op websites, besteden winkels het filmen uit aan een derde partij die bijna OVERAL staat te filmen. Dat is het akelige: ze komen niet één ding over je te weten, ze komen bijna alles over je te weten. Overal waar jij komt op het internet, alles wat je doet.

De kracht van privacy en anonimiteit is tegengesteld aan big data: losse flarden van data die op zich weinig tot niks van waarde hebben en dus ook niet kunnen gebruikt worden om jouw gedrag te voorspellen of jouw persoonlijkheid en interesses in kaart te brengen. Maar wanneer alles samenkomt, dan...

Dus nee, een klantenkaart gebruiken of facebook gebruiken of zelfs internet gebruiken is NIET hetzelfde als third party trackers toelaten, stop met dat te vergelijken. STOP ERMEE.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Het is niet omdat een techniek bestaat dat iedereen deze ook kan toepassen...
Daar ben je dus mis, want het gebeurt wel degelijk. 1 tracker zal weinig doen, maar de third party elementen gaan wel degelijk verder en combineren data. Er bestaan logaritmes voor om identiteiten (en dat hoeven niet altijd namen te zijn) te "ontcijferen".
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Van mij mogen jullie op mijn site alle tracking blokkeren, doe gerust.
Wel zou ik het leuk vinden mochten jullie de advertenties laten doorkomen.

Ik wordt betaald (miljoenen € per uur) per click, niet per gevolgd spoor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

JamesEarlGray schreef:Het gaat erom dat mensen moeten kunnen kiezen niet getrackt te worden.
In de ideale wereld... die bestaat al lang niet meer, je leeft in een illusie.
JamesEarlGray schreef:Het belangrijke in deze discussie is dat men de keuze niet krijgt van websites om NIET getrackt te worden
Heb jij hier op Userbase (of welke website dan ook) de keuze dat men je bezoek niet logged ? Ik dacht het niet.
JamesEarlGray schreef:De website waarop je zit, mag dit weten, want je zit namelijk op die website.
En hoe weet jij of ze die data niet gewoon doorgeven aan adverteerders (want uiteindelijk gaan we daar terug naartoe).
JamesEarlGray schreef:Om de analogie door te trekken naar third-party trackers op websites, besteden winkels het filmen uit aan een derde partij die bijna OVERAL staat te filmen. Dat is het akelige: ze komen niet één ding over je te weten, ze komen bijna alles over je te weten. Overal waar jij komt op het internet, alles wat je doet.
Jij maakt een onderscheid puur op een theoretische basis... of ze het nu uitbesteden of de eigen HTTP logs doorgeven maakt op het einde van de rit niets uit (de website beheerder gaat er alléén wat meer werk mee hebben). Je dwingt hen gewoon naar een ander business model (want dat doe je graag), alléén ga je er niet beter van worden omdat het de fouten uit het verleden zal oplossen.
JamesEarlGray schreef:Dus nee, een klantenkaart gebruiken of facebook gebruiken of zelfs internet gebruiken is NIET hetzelfde als third party trackers toelaten, stop met dat te vergelijken. STOP ERMEE.
TN bewijst dat het identiek hetzelfde is... je krijgt reclame op basis van je aankopen in de supermarkt ! STOP ERMEE te doen of een tracker het grote evil is en je met ze te blokkeren alles oplost, en je ogen te sluiten voor de echte privacy issues die je volgen zonder dat je ook maar één tracker ziet.

Anonimiteit op internet is een illusie (die je krampachtig bewaakt met je blocker) !
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Anonimiteit op internet is een illusie (die je krampachtig bewaakt met je blocker) !
Om die anonimiteit is het niet altijd te doen, terwijl je dat in den treure in de verf blijft zetten, en andere argumenten om te blocken totaal negeert. Uiteraard krijg je daar dan ook weer reacties op. Ik denk dat ik al genoeg heb aangegeven dat voor mij privacy niet de hoofdrede is, wel één van de. En je kan die schending ook tot in den treure blijven ontkennen, het gebeurt wel degelijk. Mijn broer verdient er de kost mee.
Volledige anonimiteit is inderdaad een illusie. Dat wil daarom niet zeggen dat we het gemakkelijk moeten maken. Dus waarom wel blocken?

- Mag ik blocken? Ja.
- Heb ik voordeel dat ik getracked word? Neen.
- Heb ik voordeel van niet getracked te worden? Ja. Al is het alleen al om de surfervaring wat vlotter te laten lopen. Ik wil ze de kost niet geven die zitten te wachten op een website om te laden omdat er nog eerst verbinding gemaakt moet worden met (bijvoorbeeld) Googe Analytics...
- Vind ik de meeste trackers geniepig? Ja.

Dus is de keuze voor mij snel gemaakt. Ik bekijk het ook al eens van een andere kant. Ik beoordeel ook geen mensen omdat ze het niet doen. Ieder is daar vrij in. Wilt een website niet dat ik block? Fijn. Dat ze mij dan blocken. Ik heb er geen probleem mee dat ze me weigeren omdat ik die troep niet wil slikken. Ik denk dat ik wel weet wie het meest te verliezen heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”