Advertentieblokker wint van uitgevers

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 15 keer

Advertentieblokker wint van uitgevers

Iedereen heeft het recht om advertenties te blokkeren, dat heeft een Duitse rechter geoordeeld. Enkele Duitse mediabedrijven hadden een rechtszaak aangespannen tegen Adblock Plus, omdat het programma hen belangrijke reclame-inkomsten zou kosten.

Adblock Plus, een van de meestgebruikte programmaatjes om advertenties op websites en in video's te blokkeren, heeft een rechtszaak gewonnen die was aangespannen door de Duitse mediabedrijven RTL Interactive en Pro 7/Sat 1. Die willen niet dat de advertentieblokker van het bedrijf Eyeo op hun site wordt gebruikt omdat dat hen belangrijke inkomsten kost. Ze zijn het bovendien niet eens met het feit dat websites veel geld moeten betalen om op de witte lijst van Adblock Pro te komen, zodat de advertenties wél getoond worden.

De rechter in Munchen gaf de mediabedrijven echter geen gelijk en oordeelde dat Adblock legaal is. Iedereen heeft het recht om advertenties te blokkeren. Bovendien is Adblock, populair of niet, volgens de niet groot genoeg om een substantieel deel van de advertentie-inkomsten van de uitgever te verstikken, en is er geen sprake van marktdominantie.

Een grote verrassing is dat niet. Vorige maand gaf een rechter in Hamburg Eyeo ook al gelijk in een vergelijkbare zaak die was aangespannen door Zeit Online en Handelsblatt.

Artikel op De Morgen.be

Zou dit een precedent kunnen zijn voor Belgische websites?
Laatst gewijzigd door conexio 27 mei 2015, 21:45, in totaal 1 gewijzigd.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ik zou het eerlijk gezegd compleet belachelijk vinden moesten die mediabedrijven hun gelijk gekregen hebben. Voor zo ver ik weet weet werken AdBlock en consoorten nog steeds client-side. Ik mag de pagina toch bekijken op de manier die ik wil? Anders kan men volgens dezelfde redenering ineens bepaalde browsers beginnen verbieden?

Dat AdBlock met een whitelist werkt waarop je je plaats kan kopen is dan weer een ander paar mouwen. Ethisch niet echt verantwoord natuurlijk.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat laatste is idd hun zwak punt.
Dat gezegd zijnde kan je als technische user die whitelist zonder moeite uitschakelen. Erop staan garandeert dus niks.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mochten de uitgevers gewonnen hebben dan zou je bv. bij een tv programma verplicht kunnen worden om in je zetel te blijven tijdens de reclame berichten in plaats van een sanitaire stop in te lassen. Dus: niks meer of minder dan een logisch vonnis.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Daartegenover staat dan ook wel dat die websites u ook mogen "blocken" zolang je adblock gebruikt.

Enkele hollandse sites doen dat al als je hun cookies niet aanvaardt. En overlaatst nog een site gezien waar een filmpje niet wou laden zolang adblock op stond.

Dus er is ook een keerzijden aan de medaille.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sommige paginas bevriezen ook (processor core op 100% bij PaleMoon browser) als je Adblock hebt aanstaan -- vanmiddag nog getest op deze pagina -- vreemd genoeg werkte die site wel normaal als er vanuit de bookmarks naar geclickt werd in plaats van een reddit link. EDIT :: ondertussen werkt het wel normaal. Update van de Adblock filters en grafische drivers waren mogelijk de oplossing.
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 29 mei 2015, 19:50, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als ik op die link klik, gebeurt er niets speciaals op CPU gebied?
Ik heb een adblocker actief (uBlock)
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen werkt het inderdaad wel normaal. Update van de Adblock filters en grafische drivers waren mogelijk de oplossing.

uBlock werkt misschien ook beter en als je Chrome hebt, is je browser multithreaded (mijn PaleMoon is een Firefox afgeleide).
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Ooit bij stilgestaan dat media bedrijven kosten maken om die pagina te maken?!

Een beetje emphathie zou wenselijk zijn in deze samenleving! Als eigenaar van Voetbalkrant.com kan ik ongeveer 10 full-timers ontslaan als iedereen adblockers zou gebruiken!

Maar ja het is idd belachelijk dat een rechter oordeelt dat mensen content gaan stelen en dit ook mogen. Als ik morgen naar de Delhaize ga, zal ik met mijn blikjes cola ook NIET langs de kassa passeren. Want ik wil wel binnen en buiten wandelen zoals ik wil?!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Alle respect voor websitebeheerders/eigenaars die gratis content ter beschikking stellen.
Voor niets gaat de zon op en dus proberen zij inkomsten te scoren uit reclame. Mij geen probleem.
Maar het is niet gewoon reclame, zoals je in de brievenbus krijgt elke week en zoals in alle magazines en kranten staat.

Het beweegt, het knipper, het maakt geluid, het vertraagt een website, ...
Als ik naar de kermis wil, doe ik dat wel. Een website bezoek ik omdat het me interesseert, niet om naar een kermisscherm te kijken.
Via ad-netwerken wordt niet zelden ook brol (virussen, ...) geserveerd. Ook op reguliere websites.

Vandaar mijn keuze om alle reclame te blokkeren.
Als websites dan besluiten dat ik geen welkome bezoeker meer ben: be my guest. Dan lees ik hun content niet meer en ga ik op zoek naar alternatieven.
Mocht tweakers een full-bon uitvaardigen, zal ik eerst zoeken naar alternatieven om dan misschien toch €15 premium per jaar te betalen.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Waarom beweegt het etc? Omdat reclame op het web direct wordt afgerekend op performantie. En veel minder betaalt dan alles wat je in de bus krijgt. En dus moeten ze wel om aandacht schreeuwen.

Als we geld zouden vragen, dan ga je naar de volgende site. Sites die het nieuws gewoon schaamteloos kopiëren van hen die wel moeite erin steken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als jij morgen naar de Delhaize gaat voor blikjes cola en je kan die niet vinden omdat er om de meter 2 reclamejongens (m/v) staan die je circusgewijs een product of dienst willen aansmeren en er daardoor ook nog eens voor zorgen dat je van in- tot uitgang maar schuifelend vooruit komt. Vind jij dat dan normaal ?
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Reclame, ik heb er zo mijn eigen mening over. Een goed product heeft geen reclame nodig want dat verkoopt zichzelf. Een slecht product daarentegen...
@mgo72: blikjes cola mee nemen uit de winkel zonder langs de kassa te passeren noemen ze diefstal. Geen reclame bekijken, die je met alle geweld van de wereld opgedrongen wordt, kan ik geen diefstal noemen. Tijd dat uitgevers een ander business model naar voor schuiven in plaats van alleen maar te teren op reclame inkomsten. En ik heb jaren in de sector van reclame bladen gewerkt. Het eerste wat ik deed toen die sector vaarwel zei was een sticker op mijn brievenbus hangen met daarop "geen reclame in deze brievenbus". En zo ken ik er nog die identiek hetzelfde gedaan hebben. Als ik anno 2015 reclame wil ontvangen van bepaalde bedrijven, dan schrijf ik mij in op hun nieuwsbrief en ik ontvang met de regelmaat van een klok hun aanbiedingen in de mailbox. Goed voor het milieu want je verspilt er ook nog eens geen papier aan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

mgo72 schreef:Waarom beweegt het etc? Omdat reclame op het web direct wordt afgerekend op performantie. En veel minder betaalt dan alles wat je in de bus krijgt. En dus moeten ze wel om aandacht schreeuwen.

Als we geld zouden vragen, dan ga je naar de volgende site. Sites die het nieuws gewoon schaamteloos kopiëren van hen die wel moeite erin steken.
Daarom dat die text-only reclame van google zo slecht werkt... </sarcasm>

je begrijpt toch dat mensen allang dat soort dingen onbewust negeren.
Zo erg zelfs dat in een experiment waarop de "next" knop op een site verkleed was als banner, de meerderheid de knop niet eens zag staan.

Verder vertraagt het de site (want het wil eerst inladen), beweegt het, maakt het geluid, speelt het filmpjes af, ...
Voor mij is adblocken niet meer dan wegzappen op opstaan als er op tv een reclameblok is.

Als ik me goed herinner, is het zien van de reclame toch niet goed genoeg meer. Je moet er al op klikken.
Er zijn er zelfs waar erop klikken niet goed genoeg meer is, er moet iets gekocht worden door iemand met de referrer van jouw site in.
En aangezien ik dat toch nooit ga doen, kan ik hem even goed afzetten en in vrede verder surfen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

ITnetadmin schreef:Er zijn er zelfs waar erop klikken niet goed genoeg meer is, er moet iets gekocht worden door iemand met de referrer van jouw site in.
En aangezien ik dat toch nooit ga doen, kan ik hem even goed afzetten en in vrede verder surfen.
Zo kan je ook downloaden verdedigen (ik ga het toch nooit kopen). (Volgens mij trouwens terecht -en wat ik goed vind, koop ik ook echt, ondertussen +- 700 legale cd's-).

Reclame komt mij trouwens mijn oren uit. Ik zal zelf wel zoeken als ik iets wil kopen.
'k Ben blij dat userbase (op die kleine banner van edpnet na) het zo lang kan blijven trekken zonder reclame!

Als je site dan enkel leeft van reclame (zoals die voetbalsite hierboven), dan begrijp ik wel dat er ook inkomsten moeten zijn, maar komaan, meer reclame dan "inhoud" op die site. Echt zware journalistiek is voetbal nu ook weer niet. En als de eigenaar dan zegt dat gebruikers ergens anders gaan als het betalend wordt... tja da's dan blijkbaar omdat die anderen het wel kunnen (de vrije markt aan het werk). En als ze het kunnen door content "te kopiëren", dan moet de eigenaar van die content er maar voor zorgen dat dat niet gebeurd (en ze een proces aanspannen of whatever).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De rechtbank ziet dat blijkbaar anders.
Adblocking is net hetzelfde als wegzappen/opstaan/doorspoelen bij reclame op tv.

Uiteindelijk heb ik als end user het recht om de data stream op mijn pc (waar ik admin van ben) te manipuleren naar mijn goeddunken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 15 keer

Tja, het 'probleem' met online reclame is ook een beetje dat websites pas betaald worden wanneer je de reclame ook effectief te zien hebt gekregen.
Als ik de reclame in mijn brievenbus meteen in de papiermand gooi, dan wordt de bezorger daar toch voor betaald en wanneer ik tijdens de reclame op tv naar het toilet ga wordt die zender daar toch voor betaald.
Als adverteerders niet zouden kunnen controleren of de enduser de reclame wel te zien kreeg, was het probleem opgelost.

Misschien kan Ad Nauseam, een online tool die de reclame blokkeert en aanklikt een oplossing zijn.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

conexio schreef:Als ik de reclame in mijn brievenbus meteen in de papiermand gooi, dan wordt de bezorger daar toch voor betaald en wanneer ik tijdens de reclame op tv naar het toilet ga wordt die zender daar toch voor betaald.
Even de analogie van adblock volgen. Je hangt een sticker "geen reclame" op je brievenbus en de uitgever van reclamefolders spant een proces in omdat je zijn reclame blokkeert... Je wil geen folders in je brievenbus en dat is OK, je wil geen reclame op je PC en het kot is te klein.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

conexio schreef:Misschien kan Ad Nauseam, een online tool die de reclame blokkeert en aanklikt een oplossing zijn.
Hoe zie jij dit als een oplossing?
Ad Nauseam blokkeert elke ad en klikt er dan op. Ad networks gaan daar niet voor betalen natuurlijk en deze kliks worden als 'bots' aanzien en niet doorgerekend aan de adverteerder en dus ook niet uitbetaald aan (in het geval van AdSense) de Display Network publisher.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

on4bam schreef:
conexio schreef:Als ik de reclame in mijn brievenbus meteen in de papiermand gooi, dan wordt de bezorger daar toch voor betaald en wanneer ik tijdens de reclame op tv naar het toilet ga wordt die zender daar toch voor betaald.
Even de analogie van adblock volgen. Je hangt een sticker "geen reclame" op je brievenbus en de uitgever van reclamefolders spant een proces in omdat je zijn reclame blokkeert... Je wil geen folders in je brievenbus en dat is OK, je wil geen reclame op je PC en het kot is te klein.
Verschil is wel dat je doelbewust naar die site komt om de content te lezen. Het is niet dat de reclame of de content naar je toe wordt gestuurd.

Auteursrechten in België is juridisch MEGA-moeiljk want correctionele misdaad.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je gaat naar de website, niet naar de reclame.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

De beste oplossing vind ik zoals gebruikt in de app van procyclingstats.
Geen reklame!
Maar met de gewone versie zie je enkel de top10.
Voor 4.99€ per jaar krijg je een pro licentie met alle gegevens.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Joe de Mannen schreef:Je gaat naar de website, niet naar de reclame.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik ga naar den Delhaize, maar niet naar de kassa?

Die reclame maakt onderdeel van de website anders moest jij niet iets speciaal installeren om te omzeilen.

Dat mensen het doen, weet ik en vind ik uiteraard erg. Maar dan nog beweren dat ze er recht op hebben, vind ik ongelooflijk erg. Is de normvervaging echt zo erg. Ook ik heb gedownload. Maar ik heb altijd toegegeven dat ik verkeerd was. Maar tegenwoordig is het illegale blijkbaar de morele norm!
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

warpozio schreef:De beste oplossing vind ik zoals gebruikt in de app van procyclingstats.
Geen reklame!
Maar met de gewone versie zie je enkel de top10.
Voor 4.99€ per jaar krijg je een pro licentie met alle gegevens.
Dat is een manier idd dat vele uitgevers onderzoeken. Probleem is dat er altijd sites zijn die je krant kopen, alles kopiëren en zo online gooien gratis. En daar kan je moeilijk iets tegen doen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

mgo72 schreef:Maar tegenwoordig is het illegale blijkbaar de morele norm!
En niet naar reclame willen kijken (door een adblocker) is in strijd met welke wet?

Kijk naar oorzaak/gevolg. Het is de OVERDAAD aan reclame die er voor gezorgd heeft dat er adblockers kwamen. Reclame wordt steeds agressiever en dus erger je meer en meer mensen. Eigen ervaring.. Bofrost, ik heb hen lang geleden al gemaild dat ze moesten stoppen met ons te contacteren, een tijdje ging dat goed maar nu is het weer van dat om de paar weken worden we gebeld, verleden week zelfs op een niet publiek gezet nr van mijn vrouw (GSM). Zelfs als ze de laatste winkel in Belgie zouden zijn dan gaan we nog liever naar NL om diepvriesgerief te kopen. Dat is het probleem en de oorzaak van adblockers.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

mgo72 schreef:
Joe de Mannen schreef:Je gaat naar de website, niet naar de reclame.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik ga naar den Delhaize, maar niet naar de kassa?

Die reclame maakt onderdeel van de website anders moest jij niet iets speciaal installeren om te omzeilen.

Dat mensen het doen, weet ik en vind ik uiteraard erg. Maar dan nog beweren dat ze er recht op hebben, vind ik ongelooflijk erg. Is de normvervaging echt zo erg. Ook ik heb gedownload. Maar ik heb altijd toegegeven dat ik verkeerd was. Maar tegenwoordig is het illegale blijkbaar de morele norm!
Belachelijk.
Wil je gegarandeerd geld voor je site, maak dan een paywall of verkoop iets.
Toon je reclame, dan moet je accepteren dat mensen die niet zullen bekijken.
Ik word in de winkel ook niet verplicht naar de reclame te kijken. Niet overdrijven he.
Reclame op tv werkt al jaaaren op het systeem "de adverteerder betaalt de zender voor de reclame en de kijker zapt weg tijdens het reclameblok" :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Joe de Mannen schreef:Je gaat naar de website, niet naar de reclame.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik herinner me zelf eind jaren 90 dat ze speciale kartonnen randen verkochten die je op je scherm kon plakken en die boven de reklame hingen.
begindagen van internet en internetreklame denk ik.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

mgo72 schreef:
Joe de Mannen schreef:Je gaat naar de website, niet naar de reclame.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik ga naar den Delhaize, maar niet naar de kassa?

Die reclame maakt onderdeel van de website anders moest jij niet iets speciaal installeren om te omzeilen.

Dat mensen het doen, weet ik en vind ik uiteraard erg. Maar dan nog beweren dat ze er recht op hebben, vind ik ongelooflijk erg. Is de normvervaging echt zo erg. Ook ik heb gedownload. Maar ik heb altijd toegegeven dat ik verkeerd was. Maar tegenwoordig is het illegale blijkbaar de morele norm!
Ik ga naar de website om wat daar op staat, niet om vertraagd en gestoord naar reclame te moeten kijken. Het is zoals reeds aangehaald, te veel, trop, overdreven. Je gaat met die reclame het doel voorbij.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

mgo72 schreef:
Joe de Mannen schreef:Je gaat naar de website, niet naar de reclame.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik ga naar den Delhaize, maar niet naar de kassa?

Die reclame maakt onderdeel van de website anders moest jij niet iets speciaal installeren om te omzeilen.

Dat mensen het doen, weet ik en vind ik uiteraard erg. Maar dan nog beweren dat ze er recht op hebben, vind ik ongelooflijk erg. Is de normvervaging echt zo erg. Ook ik heb gedownload. Maar ik heb altijd toegegeven dat ik verkeerd was. Maar tegenwoordig is het illegale blijkbaar de morele norm!
Op TV kan je ook opnemen en reklame doorspoelen, in een tijdschrift/krant kun je ook de reklame overslaan.
waarom zou dat voor een website niet mogen?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

mgo72 schreef: Ik ga naar den Delhaize, maar niet naar de kassa?
Ik word op vervelende manier iets aangeboden/opgedrongen, en ik ben verplicht om dat te aanvaarden? Is het dat wat je bedoeld?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

mgo72 schreef:
Joe de Mannen schreef:Je gaat naar de website, niet naar de reclame.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik ga naar den Delhaize, maar niet naar de kassa?

Die reclame maakt onderdeel van de website anders moest jij niet iets speciaal installeren om te omzeilen.

Dat mensen het doen, weet ik en vind ik uiteraard erg. Maar dan nog beweren dat ze er recht op hebben, vind ik ongelooflijk erg. Is de normvervaging echt zo erg. Ook ik heb gedownload. Maar ik heb altijd toegegeven dat ik verkeerd was. Maar tegenwoordig is het illegale blijkbaar de morele norm!
In de Delhaize ligt een product, dat product is geprijsd en ik weet wat ik daar aan de kassa voor moet betalen. Dat heet kopen en verkopen.
Op je website 'lijkt' alles gratis, want ik kan alles zien zonder te betalen, alleen val je mij enorm lastig met reclame en nog eens reclame, zodat je, achter mijn rug, zonder dat ik het weet, op mijn kap, geld krijgt omdat ik naar je gratis website kom kijken.
Ik vind dat niet netjes.

Als jij vindt dat je een product hebt (je website) en dat je daar geld voor wil, dan moet je dat niet gratis openzetten maar betalende klanten aantrekken.

Als mijn loodgieter niet meer voor een aantrekkelijk prijs kan werken en hij beslist om op zijn kledij en zijn camionette reclame te zetten, dan mag dat en heb ik daar geen probleem mee. Maar als die reclame er voor gaat zorgen dat hij zijn werk niet meer doet zoals tevoren (lees:trager) of dat hij de hele tijd een reclamepaneel meezeult door mijn huis, dan hoeft hij niet meer te komen.

Als JM Pfaff reclame op zijn hemdskraag zet, boeit mijn dat hoegenaamd niet, als hij echter om de twee of drie woorden die reclame ook voorleest, dan stoort dat.

Voorbeelden genoeg dus, het gaat niet om 'niet betalen' en er is niks illegaals aan een adblocker.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Een website krijgt bij mij altijd 1 kans, als de reclame echt stoort bij het nuttigen van de informatie dan gaat adblocker er op. Niet storende reclame blijft dus open staan. Ik ben wel te vinden voor systemen als Tweakers, waar je ook tegen een klein bedrag gewoon de reclame kan uitschakelen. Maar dat ga ik echt niet voor elke site doen die ik bezoek, dat zou wat te kostelijk worden op den duur.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

kamiel schreef:
mgo72 schreef: Ik ga naar den Delhaize, maar niet naar de kassa?
Ik word op vervelende manier iets aangeboden/opgedrongen, en ik ben verplicht om dat te aanvaarden? Is het dat wat je bedoeld?
Ik denk dat de correcte vergelijking zou zijn.

Ik ga naar den Delhaize en ben verplicht om aan elk verkoopsstandje te proeven. Zelfs al is het mijn ding niet.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

mgo72 schreef: Ook ik heb gedownload. Maar ik heb altijd toegegeven dat ik verkeerd was.
Opmerkelijk.

Wat is het verschil voor een "rechthebbende" die dus inkomsten verliest tussen iemand die illegaal download en dat toegeeft en iemand die dat niet toegeeft?

(ik zeg rechthebbenden omdat ik de hele schakel bedoel, artiest, distributeur, agent, uitgeverij, en whatnot)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Ik zeg net dat ik begrijp dat mensen adblockers gebruiken. Net zoals ik gedownload heb. Maar ik heb moeite met mensen die dat goedpraten.

De reclame wordt schreeuweriger omdat mensen immuun worden. We maken de banners niet. Net zoals de reclame op de radio niet door de zender gemaakt wordt.

Vandaar dat die oplossing hierboven van die alternatieve adblocker echt GEEN goed idee is. Stel dat je zoals in Duitland 30% mensen hebt die zogezegd die banners zien en niet klikken, dan wordt de reclame schreeuweriger want ze hebben geen reactie gehad ;-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dan kan je reclame schreeuweriger en schreeuweriger laten worden/maken, of je kan in de andere richting gaan.
Radiostations en kranten etc laten heus niet elk soort reclame toe, net om de lezer/luisteraar niet voor de borst te stoten.

Websites/eigenaars hebben dat nog niet helemaal begrepen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoe luider reclame schreeuwt, hoe meer ik oor- en oogkleppen opzet, met de technische hulp van adblockers enzo.
Je mag zo luid roepen als je wilt, ik wil de reclame *niet* horen. Punt.
Je hebt geen enkel recht om mij reclame op te dringen en te verwachten dat ik die zal bekijken. Geen enkel.
The more you tighten your fist, the more systems will slip through your fingers, om effe een bekende film te parafraseren.



[Afbeelding Post made via mobile device ]
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Beste ITnetadmin dus ik heb geen recht om mijn product te maken zoals ik denk dat het beste werkt? Hebben wij websitebouwers rechten? Of enkel de plicht u content te geven dat ge goed vindt om de tijd op uw favoriete sites te spenderen?
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

En als website-bouwer heb je echt veel minder inkomsten dan je denkt. Hadden we maar de luxe om bepaalde zaken te blokkeren!

Net doordat iedereen gaat plassen tijdens de reclame, zijn websites zwaar slachtoffer. We worden niet betaald voor niet bekeken reclame, niet geklikte reclame en zelfs Niet-verkopende reclame.

Zou liever anders zien hoor. Liever betalende klanten en nog beter doen. Maar ook de groten komen niet rond. De dag dat ze geen papieren edities verkopen zal het slachtveld nog veel groter zijn. Denk dzt er op 10 jaar meer dan 50% jobs gesneuveld zijn. Wij hebben ons personeel vervijfvoudigd.

Ter info: we hebben dagelijks 80.000 - 100.000 unieke bezoekers op onze site.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tuurlijk mag je 'm maken zoals je wil, maar als de gebruikers dat niet zo willen zien, wat ga je dan doen ?
Die content komt hier via de internetlijn binnen, en mag ik die niet displayen zoals ik dat wil ?

Als ik jouw website in tekstformaat wil lezen, ga je mij dat toch ook niet verbieden ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”