Koepelorganisatie VRT wil afschakeling FM

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Officieel moeten de uitzendingen ook stoppen op de landsgrenzen dacht ik.

Met FM zenders is dit echter moeilijk te realiseren, met DAB uitzending gaat dit iets eenvoudiger.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Overspill is onvermijdelijk. Signalen ga je altijd ontvangen tot een stuk in het buitenland. Of het nu satelliet uitzendingen zijn, GSM verkeer, radio,...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

uitzendingen stoppen aan de landsgrenzen...bizar toch want net tegen de grens staat er een zendmast om nu net het signaal zover mogelijk de grens nog over te krijgen... vb Schoten voor Nederland, Oost-Vleteren voor Noord-Frankrijk, omgekeerd de zendmasten in Goes en steunzenders in Roosendaal
om de Nederlandse zenders ook in Belgie binnen te krijgen, de antennestations in Noord-Frankrijk die er voor zorgen dat de evenementenradio's in Vlaanderen zo weggedrukt worden...etc..
FM kan je volgens mij nog beter coordineren dan DAB+, ik ontvang zelfs hier de Waalse streams vanuit Brussel of Wavre, gericht op Wallonie...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:bizar toch want net tegen de grens staat er een zendmast om nu net het signaal zover mogelijk de grens nog over te krijgen
De masten zijn voorzien van directionele antennes.
laroyj schreef:FM kan je volgens mij nog beter coordineren dan DAB+, ik ontvang zelfs hier de Waalse streams vanuit Brussel of Wavre, gericht op Wallonie...
FM frequenties (en alle andere) worden trouwens gecoördineerd met de buurlanden.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik plaats zelf fm zenders en antennes , dus zal dit idd wel weten, maar theorie is een groot verschil met de praktijk, neem nu het vb van een fm dipool met stralings diagram bijna alles naar voor en een stuk naar achter, doe maar een proefopstelling met een zender van 50 watt en rijdt eens 15km rond, je zal hem op de achterkant ook nog horen, iets gedempt maar nog duidelijk hoorbaar...wanneer je geen regioinstellingen voor radio2 tijdens de ontkoppeling doet zal je in Aalter meer kans hebben west-vlaanderen te horen ipv Oost-vlaanderen..in Egem staan directionele antennes opgesteld...daar gaat het verhaaltje van de antennes, enkel bij smalbandige frequenties met schotels kan je ervan uit gaan dat je gericht bezig bent....

coordinatie is er met het buitenland, maar dan nog, in Wallonie zend men ook veel zwaarder uit dan toegestaan, het is al jaren commer en kwel...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

laroyj schreef: neem nu het vb van een fm dipool met stralings diagram bijna alles naar voor en een stuk naar achter,
Hoeveel is de F/B van een dipool volgens jou?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:ik plaats zelf fm zenders en antennes , dus zal dit idd wel weten
Een dipool is een rondstraler wat mij betreft (al heeft hij dipjes op de zijkant).

Afhankelijk of je hem verticaal of horizontaal plaatst is hij volledig omnidirectioneel.

Misschien je toch nog eens wat verdiepen in de materie.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

theorie vs praktijk, en papier is gewillig... allemaal mooi die theoretische berekeningen..heb je hetzelfde bij EPC certificaten....

ik ben een praktijkmens, bij een dipool straal je normaal 30% naar achter, en idd weinig op de zijkanten en de winst gaat naar voor, vertikaal 70 * da's ook de reden waarom ze er meestal 4 (of in veelvouden van 4) plaatsen om aan een klaverblad diagram te komen, dan heb je idd een rondstraler met winst...

Jij beweerd dus dat je met een dipool hetzelfde resultaat hebt als een groundplane..geloof het niet... met beperkt vermogen blijf je in de praktijk een beter resultaat hebben met 1 groundplane dan 4 dipolen, je antennes geven winst ja, maar verlies door extra koppelingen aan antennes, verliezen aan de kabels, misafstelling aan de antennes, tussenafstanden, verlies aan de koppelaar etc...

we hebben het hier wel over verticale polarisatie (70°)want horizontaal(200°) is voor de lokale radio's niet toegestaan, horizontaal ga je idd nog meer gaan rondstralen, maar is niet interessant in de autoradio...en dan heb je het probleem van de zijbanden ook niet, voor het perfecte resultaat moet je de circulaire gebruiken, dan straal je 360* met winst...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:Jij beweerd dus dat je met een dipool hetzelfde resultaat hebt als een groundplane..geloof het niet...
Dat zeg ik niet... een groundplane heeft geen dipjes aan de zijkant.

Een dipool krijgt natuurlijk ook een beetje een richteffect door de montage voor een buis welke dienst gaat doen als een soort van reflector.
laroyj schreef:je zal hem op de achterkant ook nog horen, iets gedempt maar nog duidelijk hoorbaar...
Hier geef je trouwens zelf aan dat je "iets" demping hebt op de achterkant...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

bedoeling is idd dat de dipool op een buis staat, en wanneer je er maar 1 gebruikt, zoals bij sommige evenementenradio's of in het geval van meerdere moet de buis, die idd dienst doet als reflector , op zijn minst parallet lopen met de dipool, maw de basis van de (bovenste) dipool mag maar ten vroegste +- 1m van de top(buis) bevestigd worden....
ik begrijp niet dat bepaalde installateurs tegen alle regels in soms nog antennes helemaal bovenaan de buis plaatsen om iets hoger uit te komen, zal zeker niet voor een beter resultaat zorgen.....

Langs de achterkant krijg je een demping, maar het is niet zo dat je er niet meer hoorbaar bent, dipolen worden meestal gericht volgens de bepalingen van de vergunning, rekening houdende met oa andere zenders en coordinatie, bij gebrek daaraan kan je ze zelf richten in de richting van je voorkeur, waar je de beste ontvangst of grootste veldsterkte wil.....

Vandaar ook dat coverage tool berekeningen een hulpmiddel zijn maar ook weer theoretisch, in de praktijk kunnen er grote verschillen zijn, hetzelfde met de theoretische ontvangst van een bepaalde zender met een bepaalde signaalsterkte in dbµV zoals weergeven door fmscan.org
...alles met een korreltje zout nemen....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

laroyj schreef:dat is idd DAB en nog geen DAB+ , die zal je in Wevelgem nie kunnen ontvangen vanuit Brussel vrees ik, althans dit jaar nog niet....
We zijn 1,5 jaar verder en sinds enkele maanden ontvang ik ook DAB+ in mijn auto zonder al te veel problemen doorlopend op een rit tussen Ieper & Antwerpen (met uitzondering van de tunnels in Wevelgem & Kennedy).

Binnen op de wekkerradio's van de kinderen (de enige radio's die we hier thuis hebben) moet de antenne zéér goed geplaatst zijn. Ik wacht dus vol ongeduld op de uitbreiding van DAB+ naar Oost-Vleteren (op 11km afstand).
Egem met zijn 36km afstand in vogelvlucht is dus net iets te ver binnenshuis.
Nog een jaartje geduld :)
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Voor wie een toekomstgericht radiootje wilt voor er bij is er vandaag een interessant toestelletje in de Lidl (en op hun webshop).
Voor 90 euro heb je een internetradio met DAB+/FM (RDS)/Spotify Connect/USB/netwerkspeler met stereogeluid.

Verwacht geen 'Sonos-kwaliteit', maar ik heb het gisteren eventjes getest en was positief verbaasd over de ontvangstkwaliteit van FM en DAB+. Ik woon op wandelafstand van Norkring-mast Oostvleteren, dus de VRT is geen probleem, maar ik woon te ver voor DAB+ die hier nog niet aanwezig is. Toch had ik een foutloos signaal na wat draaien aan de antenne via de zender in Egem. Bij deze zenders komt netjes het zenderlogo op het display.

Ook internetradio, waar je uiteindelijk nog het meest aan hebt, werkt zeer goed, zapt heerlijk snel in vergelijking met mijn oudere toestellen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Momenteel zitten er nog grote gaten in het DAB+ aanbod met 5 zenders:

Afbeelding

Het plan is dat dit volgend jaar wordt uitgebreid naar 20 zenders, waardoor het in bijna heel Vlaanderen te ontvangen zou zijn, grotendeels indoor:

Afbeelding

Gezien de betere foutencorrectie van DAB+ zou het dan ook beter indoor te ontvangen zijn dan het huidige DAB aanbod van de VRT met diezelfde 20 zenders:

Afbeelding

Dan blijft alleen nog de vraag wanneer de VRT eindelijk volledig gaat overschakelen naar DAB+. De uitbreiding van het commerciële DAB+ aanbod naar heel Vlaanderen is misschien een goed moment daarvoor. De VRT zendt al lange tijd één DAB+ testzender uit (momenteel is dat MNM) en die 80 kB/s MPEG-4 HE-AAC v1 klinkt duidelijk veel beter dan de klassieke DAB met 160 kB/s MPEG-1 Layer 2. Bij die laatste zijn niet alleen de hoge tonen afgesneden, maar ook de bassen. Het geluid klinkt over het algemeen heel flets, eigenlijk veel slechter dan een goede FM-ontvangst.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Norkring heeft vermoedelijk toch al meer dan die 5 zenders geactiveerd? De Westkust heeft bv al zeer goede ontvangst terwijl Oostende nog op en af is, met enkel de 5 eerste zenders zou de Westkust dus op zijn minst ook ontvangstproblemen moeten hebben.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als ik nu naar Luik of Namen rij vanuit Kortrijk kan ik bijna de hele rit naar Radio 1 & StuBru luisteren. Zelfs via de autoroute de Wallonie. Als ik dat vergelijk met de verwachting van DAB is er nog een hele weg af te leggen...
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Naammuur? Lie-esjche? "Waar ligt dat?" Zullen ze wellicht gedacht hebben bij de Vrt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik zie het probleem niet.
VRT zendt uit in Vlaanderen en met DAB+ ga je in Vlaanderen ook de VRT kunnen ontvangen.
In de overgangsfase stel je uw autoradio op fallback-to-FM in en eens er enkel nog DAB+ is, schakel je over op internetradio.
Of denk je dat alle providers met bundels van 1-2-3Gb gaan aanmodderen? Lang geleden was Internet Start bij Belgacom 250Mb. Ondertussen is het al jaren lang 100Gb.
Maar ik kan idd via FM de VRT ontvangen tot ver in Nederland, met DAB+ zal het niet meer waar zijn...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Amazor schreef:Voor wie een toekomstgericht radiootje wilt voor er bij is er vandaag een interessant toestelletje in de Lidl (en op hun webshop).
Voor 90 euro heb je een internetradio met DAB+/FM (RDS)/Spotify Connect/USB/netwerkspeler met stereogeluid.
Ook internetradio, waar je uiteindelijk nog het meest aan hebt, werkt zeer goed, zapt heerlijk snel in vergelijking met mijn oudere toestellen.
Hoe zit het met de re-connecties. Ik heb al verschillende internetradio's getest. De meeste herconnecteren niet voldoende.
Ik ben daar niet zo tevreden over. Nu gebruik ik een oude smartphone . Die speelt altijd voort. Maar de kwaliteit is niet fameus.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

MarkDM schreef:Hoe zit het met de re-connecties. Ik heb al verschillende internetradio's getest. De meeste herconnecteren niet voldoende.
Ik begrijp niet wat je probleem exact inhoudt. Die radio was niet voor mij bestemd en heb hem ondertussen niet meer.
Als de stream stabiel is kan ik de hele dag luisteren zonder enige onderbreking op mijn andere radio's. Re-connecten is dan niet van toepassing. Ik ken wel een radiozender die een stream heeft die regelmatig uitvalt, maar dit heb ik dan ook op mijn pc met Winamp. De radio's re-connecten in dat geval dan wel, ook die Lidl-radio.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad, de stream is niet altijd stabiel. Sommige stations zijn zelfs slecht.
Ik heb een Rasperry Pi met RuneAudio , die herconnecteert alleen bij kort onderbrekingen. Met andere soft niet beter.
Ik kocht ook al een Soundmaster. DAB+ gevoeligheid slecht. Webradio stabiliteit ook. Teruggestuurd.
Daarna een Sangean gekocht.DAB+ is goed maar webradio's ook niet. Herconnecteren aan de wifi doet hij niet, aan de stream ook niet altijd.
Het is nochtans een draagbaar toestel. Een "portatif" zoals we vroeger zegden. Die heb ik nog voor in de tuin.

Het is allemaal niet zo mooi als in de reclame.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik denk dat jij eerder een probleem hebt met je wifi.

Gebruik al jaren internet enabled radio's, sinds 2009 al, en nog nooit de problemen gehad die jij met alles lijkt te hebben.

-Naamloos internet radio ding uit china, 2009, werkte perfect, nooit problemen, geen haperingen.
-Sweex internet radio ding uit 2012, werkt perfect, nooit haperingen op streams
-Sonos, geen enkele hapering op radio streams

Als het echt zo een problematische toestellen waren, zouden ze niet zo populair zijn, dus lijkt me dat je het probleem elders moet gaan zoeken hoor ...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Euh, die Rpi werkt bekabeld, geen wifi.
En met een afgedankte smartphone + gratis app werkt het ook perfekt.
Ik zeg niet dat er geen goede zijn, maar die 2 die ik had zijn het alvast niet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MarkDM schreef:Hoe zit het met de re-connecties. Ik heb al verschillende internetradio's getest. De meeste herconnecteren niet voldoende.
Ik heb hier ondertussen al een dik jaar Sonos staan en speel eigenlijk dagelijks verschillende uren internet radio zonder enig probleem.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

idd r2504. Idem hier.

Heb eigenlijk nooit onderbrekingen op streams, niet op pc, niet op sonos, niet op internet-enabled radio's...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Amazor schreef:Voor wie een toekomstgericht radiootje wilt voor er bij is er vandaag een interessant toestelletje in de Lidl (en op hun webshop).
Voor 90 euro heb je een internetradio met DAB+/FM (RDS)/Spotify Connect/USB/netwerkspeler met stereogeluid.

Verwacht geen 'Sonos-kwaliteit', maar ik heb het gisteren eventjes getest en was positief verbaasd over de ontvangstkwaliteit van FM en DAB+. Ik woon op wandelafstand van Norkring-mast Oostvleteren, dus de VRT is geen probleem, maar ik woon te ver voor DAB+ die hier nog niet aanwezig is. Toch had ik een foutloos signaal na wat draaien aan de antenne via de zender in Egem. Bij deze zenders komt netjes het zenderlogo op het display.

Ook internetradio, waar je uiteindelijk nog het meest aan hebt, werkt zeer goed, zapt heerlijk snel in vergelijking met mijn oudere toestellen.
Naar aanleiding van dit positief bericht dit radiootje ook besteld, maar toch iets minder positief, oogt degelijk, mooi design, maar de ontvangst valt tegen, zowel van fm als dab+ maar redelijk tot slechte ontvangst, wanneer het toestel op mijn orange kabelreceiver staat zelfs helemaal niks meer van ontvangst....ik woon in Tielt, amper 6 km van Egem, wel de andere kant van de heuvel, maar toch, ontvangst valt tegen, te zwakke signalen om rds er door te krijgen etc...
De internetradio werkt redelijk , zowel met vast internet als wifi, echter er zit een bug in, de metadata wordt niet geupdate, je moet telkens terug naar de menu gaan en dan terug naar het station of je favoriet vooraler de geupdate titel te zien is.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Als je amper 6 km van Egem woont is er wel iets deftig mis, in vergelijking met mijn getest exemplaar. Ik heb het in 2 huizen geprobeerd in hetzelfde dorp. In het 2de huis, na m'n 'review' kwam Egem zelfs nog beter binnen. En dat op +/- 50 km afstand.
Ook op FM waren bij mij enkele lokale radiostations te horen die toch zo'n 30 km van mij verwijderd waren.
Mocht de radio zo erbarmelijk werken zou ik hem misschien terugsturen of eens vragen om een ander exemplaar?
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

@laroyj
Missschien heb je teveel storing binnen in je huis?
Probeer deze eens buiten in de tuin of op een andere locatie?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

johan.devos schreef:@laroyj
Missschien heb je teveel storing binnen in je huis?
Probeer deze eens buiten in de tuin of op een andere locatie?
Goeie opmerking, maar ik veronderstel dat dit het eerste is wat je normaal zou doen, eens op een andere plaats testen in huis.

Een ander toestel kan ook storing veroorzaken. Vorige week nog deze ervaring gehad met een BOSE-radio van 700 euro met DAB+ (ook in hetzelfde dorp toevallig). Egem kwam er in geen enkel geval binnen, wat al bewijst dat de Lidl-radio het toch niet zo slecht deed.
Zendmast Oostvleteren die hier zeer dicht is werkte prima ... tot je de tv aanzette. Het was onmogelijk om er nog een stabiel signaal uit te krijgen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

toestel mag enkel binnen gebruikt worden, staat duidelijk in de handleiding...
in de keuken was de ontvangst beter, echter mindergoed dan een portatief, zoals in mijn eerdere bericht vermeld, woon ik de zuidoostkant van tielt,
dat is de andere kant van Egem en zitten we achter een soort heuvel die de zenders van Egem serieus tegenhoud, maar dan nog....

en in mijn multimediakast zit er idd nogal wat apparatuur die blijkbaar wat storing veroorzaakt, echter voorheen stond daar de internetradio van den Aldi, waarmee ik weinig problemen op ontvangst had, die heeft dan wel weer last van drop-outs bij internetradio en enkel wifi die na verloop van tijd uitvalt waardoor je het toestel met volledig uitzetten en weer opstarten...

Betreffende de metadata van de lidl radio die niet wordt ge-update heb ik een melding gemaakt naar het service center want dat lijkt me een software bug...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als het niet regent,... mag je een binnenhuisradio ook buiten gebruiken om te testen. Werkt deze op batterijen?

Mijn tip om deze buiten te gebruiken is gewoon om zover mogelijk verwijderd te zijn van alle stoorsignalen. Als je grootouders,... nog leven in een oud huisje op den buiten (geen WiFi, DECT, Powerline Adapters,...) dan kun je deze ook eens daar proberen.

't Is maar dat we tegenwoordig zoveel brol hebben in onze supergeisoleerde huizen dat de ontvangst vaak gewoon n iet goed meer te krijgen is zonder buitenantenne!

En als je zo dicht bij Egem woont heb je misschien overstraling van de zendmast? Misschien eens wat verder proberen?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

tis natuurlijk wel de bedoeling om het toestel binnenshuis te gebruiken, ik heb meerdere andere internetradio's fm radio's en een aantal dab+ radio's afzonderlijk..
Gewoon buiten gaan testen is dus niet echt realistisch en vergelijkbaar...
Deze was een buitenkans, 4 in 1 voor een schappelijke prijs, maar ontvangst is ondermaats tov mijn andere afzonderlijke toestellen, toestel is zeer storingsgevoelig en er is hier idd nogal wat wifi, bluetooth ea in gebruik, maar de andere toestellen hebben daar minder last van..

Op een aantal Duitse sites is er wat te lezen, en men is och niet zo positief over het toestel, meeste klachten zijn idd slecgte ontvangst, ook vastlopen etc...

Ga nog enkele dagen wachten maar als de metadata niet wordt opgelost gaat hij zowiezo terug
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

In Noorwegen heeft men de procedure opgestart voor omschakeling van FM naar DAB+ en heel dat proces moet tegen het eind van dit jaar afgerond zijn.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultu ... /1.2860917
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ze duwen het daar idd door iedereen zijn strot, maar als de mensen niet meewillen....... een onrechtstreeks gevolg zal dan weer zijn dat de luistercijfers het zullen bewijzen dat er maar 10% luisteraars meer zijn, de reklamemarkt in elkaar zal stuiken gelijk een kaartenhuisje en de zenders minder inkomsten zullen realiseren waardoor er op alle niveau's ontslagen zullen vallen.....
Wat initieel een grote besparing zou moeten opleveren (aan oa elektriciteits kosten en meerdere stations op 1 multiplex), betere kwaliteit (die er niet is), en meer radiostations dan in de beperktere fm-band....zal een fiasco worden vrees ik....
Wie gaat immers in dat verhaal durven stappen als nieuwkomer ZONDER FM, hier moeten Q-Music en NMN binnen afzienbare tijd ook op DAB+, net zoals de 4 aankomende netwerkradio's, maar ze hebben voorlopig fm nog...maar erna, wat dan.....
Ik blijf erbij DAB+, het kost veel, maar het heeft geen toekomst, de toekomst is internetradio streamen via bluetooth in de wagen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik blijf erbij DAB+, het kost veel, maar het heeft geen toekomst, de toekomst is internetradio streamen via bluetooth in de wagen...
Dan gaan ze toch eerst iets mogen doen aan de datalimieten van de GSM abonnementen. En in plaats van een radio die je volledig kan bedienen zonder je handen van het stuur te houden moet ik nu plots mijn GSM continue laten opstaan (batterij verbruik!) met een app van radio1, radio2, stubru, mnm, nostalgie en clubFM (ik noem maar de 6 posten die op mn autoradio geprogrammeerd zijn)? Was het niet net de bedoeling om van uw GSM af te blijven als je aan het rijden bent?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

@ krisken, ik start mn wagen, verbind mn iphone met de lader, start de app op, start de autoradio, selecteer bluetooth...
Weet niet wat hier onveilig aan is, bij de meeste gpsen moet je ook je akkoord geven voor je vertrekt...
Ik blijf naar dezelfde zender luisteren, moet er dus niet meer aankomen, wanneer telefoons binnen komen is het gewoon op de radio het hoorntje aanklikken, om te bellem ook via de menu van je radio... en data; ik heb een Arend, met die 12gb kom ik toch redelijk toe hoor, zit natuurlijk niet de hele dag op de baan, en er bestaan van die andere systemen he, internet@home is 15 Gb en 5 of 10 euro extra voor terug 15Gb data..
straks gaan de grenzen open en kan je in het buitenland een goedkoop abonnement afsluiten, ze zullen wel volgen....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik blijf erbij DAB+, het kost veel, maar het heeft geen toekomst, de toekomst is internetradio streamen via bluetooth in de wagen...
Internetradio in de auto ? Niet realistisch. Dat kan nooit werken als iedereen het moet gebruiken.
Lees eerst dit:
http://digitalradio.vlaanderen/data/doc ... -radio.pdf
Ik sta achter DAB+ . Maar omdat Norkring de enige aanbieder is, is het veel te duur. En hun dekking is slecht.
Norkring is toch sterk genoeg om eerst het zenderpark uit te bouwen om klanten te lokken.

Anderzijds stel ik me de vraag : hoe kan een kleine zender als VBRO dat betalen ? En zo zitten er nog enkele op.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Jij luistert de hele tijd naar dezelfde post. Niet iedereen doet dat. Als het mij op zender A niet aan staat ga ik naar zender B en zo verder.
Met een Orange Arend kom je inderdaad al een eind met 12GB, maar niet iedereen heeft dat. Waarom zouden mijn ouders die elk een abonnement van €10 hebben omdat ze hier mee toe komen plots overschakelen naar een abonnement van 40 euro per persoon, puur om in de auto wat naar de muziek te kunnen luisteren? Waarom zou ik mijn 5GB data van LycaMobile verspillen aan internetradio terwijl er verdomme al een radio in mijn auto zit? En ja, ik heb bluetooth maar dat is ook weer iets dat zeker niet elke auto heeft (remember, niet iedereen is aan het rondrijden met een moderne auto waar alles op zit). Wat is dan daar de oplossing voor? Oortjes insteken en zo naar mp3's luisteren? Lijkt me ook niet echt veilig ...

Ik zie alleen maar tal van nadelen zonder FM en geen enkel voordeel. Zie me in sommige streken van BE nog niet rijden met internetradio daar er ginds amper Edge ontvangst is. En dan zwijg ik nog over hoe slecht het continue opladen van je GSM is (net als mensen die de gsm s nachts in de lader steken en die er pas de volgende ochtend uitnemen ... das al even slecht voor je batterij).

PS : Die internet@home is inderdaad spotgoedkoop, maar ga ik voor wat radio te moeten luisteren echt een omvormer naar 220v in mijn auto moeten gooien, om daarna terug te converteren naar iets waar die router mee kan werken? Vergeet overigens niet dat je dat abonnement maar op een aantal plaatsen mag gebruiken (ik dacht beperkt tot 3 plaatsen) volgens het contract. Of ze er op controleren weet ik niet, maar het is wel een stok achter de deur ...

@MarkDM : het zou idioot zijn om DAB+ niet te gebruiken als de zendinstallaties er zijn, maar hou de FM dan ook in de lucht. Of moeten we allemaal massaal auto's op het stort gaan gooien en nieuwe auto's kopen? Voor mijn Citroën Berlingo (nieuw gekocht september 2012) is er zelfs nog geen DAB radio te koop. En ja, uiteraard kan ik de huidige er uit slopen maar wat dan met de boordcomputer? En met de bediening via het stuur? Moet ik die luxe en comfort opzij gaan gooien dan? Om nog maar te spreken van mensen die goedkope wekkerradio's hebben (15 euro dingen uit den Aldi etc), werfradio's, radio's die in de keuken of veranda staan om daar gauw even naar muziek te kunnen luisteren, smartphones die tegenwoordig allemaal een FM ontvanger hebben etc etc etc. Moeten we dit echt allemaal op de vuilnishoop gooien om ons een DAB+ toestel aan te schaffen? Ik dacht dat de huidige regeringen zo tegen vervuiling en verspilling waren?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Graag FM afschaffen.

Kennis in Bodø heeft deze week FM afgeschaft gehad, geen enkel probleem want luisterde al lang naar het veel betere DAB.

Al die argumenten van auto's weggooien is zever natuurlijk, typisch emotionele weerstand tegen de verandering zonder waarheid. Steek er een DAB in en 't is opgelost.

Noorwegen hoeft niet per se 10 jaar voor te lopen altijd op de rest van de EU, gewoon nu beslissen om FM uit te laten doven tegen eind 2019?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Typische emotionele weerstand. Mooi verwoord. Noem het zever zoals jij het wilt maar het is nu eenmaal de waarheid. Ik moet extra gaan investeren in iets wat ik absoluut niet nodig heb. Of gaat de overheid de hele verandering bij mij thuis en mijn auto betalen? Uiteraard met alle comfort en gemak dat ik nu heb. In dat geval : laat die DAB+ maar komen. Zo makkelijk breekt mijn emotionele weerstand : als ik er geen euro extra aan moet uitgeven en ik hetzelfde gebruiksgemak heb valt het al ...

Trouwens : voor die link moet je inloggen...

Beste overheid, gelieve in jullie volgende begroting alvast het geld opzij te leggen voor mijn Berlingo volledig uit te rusten met DAB+, met behoud van alle functies aan het stuur en de boordcomputer. Graag dan ook twee DAB+ wekkerradio's, en één DAB+ radio voor in de garage. Het toestel in de keuken doet zowel DAB+ als FM, dus dat is geen probleem. Uw nederige onderdaan dankt u ...

(PS : beste overheid : als je dan toch alles van FM naar DAB+ gooit, zorg er dan voor dat ALLE radio's die ik nu in Wetteren kan ontvangen op FM eveneens op een DAB+ mast zitten die ik wel kan ontvangen. Ik kan met name nu de VRT zenders ontvangen maar ClubFM, FG, Familyradio, TOPradio, VBRO en radio maria zijn helaas in Wetteren niet te ontvangen terwijl dit in FM wel zo is. Start!)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

krisken schreef:Typische emotionele weerstand. Mooi verwoord. Noem het zever zoals jij het wilt maar het is nu eenmaal de waarheid. Ik moet extra gaan investeren in iets wat ik absoluut niet nodig heb.
Dan hoef je er uiteraard ook niet in te investeren. Er zijn inderdaad veel betere alternatieven dan de VRT radio, en voor de verkeersinfo moet je het al zeker niet meer doen. Elke moderne auto heeft ook ondersteuning voor Bluetooth, dus je kan de muziek spelen die je zelf wilt.

De overheid moet niet betalen voor uw overschakeling naar DAB, een radioontvanger bezitten is immers geen basisrecht. Noch moeten zij instaan voor de goede ontvangst van de private omroepen. Zet FM op een uitdoofscenario en de private omroepen zullen zelf wel in gang schieten om hun DAB-bereik te verbeteren.

Google "Norway Set to Be First Country to Switch Off FM Radio" en klik het resultaat.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”