Koepelorganisatie VRT wil afschakeling FM

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Of beide samen in één toestel
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petzl schreef:Ik was vandaag ook aan het overwegen een DAB+ radio te kopen, maar aangezien het voor in huis was koop ik misschien beter een streaming radio ?
Ik zie echt totaal geen nut in een DAB+ radio voor gebruik thuis (in de wagen is nog een ander verhaal)... een handvol zenders is het enige wat je hebt, terwijl met een internetradio gewoon gans de wereld aan je voeten ligt.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Verkeersinfo zoals bij FM (RDS) zit die data ook in DAB+ ?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Yup, dat zit er ook op.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

r2504 schreef:Ik zie echt totaal geen nut in een DAB+ radio voor gebruik thuis (in de wagen is nog een ander verhaal)... een handvol zenders is het enige wat je hebt, terwijl met een internetradio gewoon gans de wereld aan je voeten ligt.
Zelfs voor de wagen zie ik geen nut. Koppel gewoon aan de 4G licenties een verplichting om x bandbreedte aan multicast streams gratis te verdelen en probleem opgelost.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 45 keer

jackho schreef:Verkeersinfo zoals bij FM (RDS) zit die data ook in DAB+ ?
Inderdaad! Als je de DAB+-tests van Classic 21 kan ontvangen, zal je verkeersinfo in de beelden die met de audio worden uitgezonden.
Net : Proximus Flex Ultra Fiber + UCG-Ultra (Backup : Internet Box+ & AmpliFi Alien)
Mobile : Mobile Flex S + Mobile Unlimited
TV : DVB-T2 + V7c & Apple TV 4K (w/ Pickx Mix FR & Be tv)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

VOiD schreef:Koppel gewoon aan de 4G licenties een verplichting om x bandbreedte aan multicast streams gratis te verdelen en probleem opgelost.
En welke streams zouden dat dan moeten worden... of ga je een provider dan ook laten kiezen dat radio X er wel in zit en radio Y niet ?
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

R2504 wat is het verschil met DAB+? Privé bedrijf Norkring bepaalt wie er op komt en wie niet (en niet de regering, die hebben nog niet bepaald hoe (bijv beauty contest zoals bij FM) ze dat dan wel zouden doen).
Het is zelfs zo dat diegene die nu voortrekkersrol spelen (topradio, radio stad, maria, clubfm , familyradio enz ...) waarschijnlijk ook de eerste zijn die terug gaan afvallen nu ze na 1/1/18 geen inkomsten uit FM meer kunnen halen. En waarschijnlijk gaan de 4 wel erkende netwerkradio's hun plaats innemen.
Volgens wat ik hoor zou met de komst van VRT naar DAB+ (8 zenders) nu de muxen al vol zitten. Er zijn er nog 2 en daarna zouden eventuee de DVB-T frequenties gebruikt kunnen worden, maar of dat laatste wenselijk is ...
Laatst gewijzigd door Fluppeke 22 okt 2017, 22:34, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik ben tegen. thuis is de kwaliteit van mijn FM - ontvanger beter dan : streams via het internet of de telenet-radio's. En om alles te moeten aanpassen om DAB+ te kunnen ontvangen vind ik er een beetje over. in hoeveel huiskamers speelt er nu niet gewoon een klein FM-radiootje. ga je die mensen hun muziek dan afpakken en verplichten om iets nieuws te kopen.

Als ze het toch willen afschaffen, dan hadden ze beter gezorgd dat dab+ bekend werd bij de massa en hadden ze het moeten promoten en aanbieden in media-apparatuur als nieuwe standaard.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Met dat laatste is men nu wel (laat) bezig. Ook febiac gaan ze verplichten om in nieuwe wagens enkel nog DAB+ te zetten. Trouwens is dit geen verplichting van EU en enkel een aanbeveling. Overheid heeft consultingbureau onder de arm genomen (geld genoeg blijkbaar). Voornaamste reden volgens de minister om te switchen: er is meer ruimte op DAB+ dan op FM . Tegelijk hebben ze wel norkring het monopoly gegevens op het verdelen van de dab+ slots en die laatste zet zelf zijn tarieven, als deze hoog blijven zal niemand (zonder ondersteuning op FM) van de huidige 'trekkers' (topradio,maria,clubfm,family,radio stad) nog in staat zijn om na 1/1/8 uit te zenden. Het overleg met de sector doet de minister enkel maar met de landelijke (vrt,vmma,nostalgie) zenders en norkring. Tot daar dus het 'extra' aanbod. (eerlijkheid gebied dan wel om te zeggen dat de nieuwe, wel erkende radio's op FM, SBS , Hitfm, stadsradio vlaanderen,VBRO vermoedelijk wel hun plaats gaan willen innemen)

Hier komt geen enkel dab+ toestel in huis trouwens. Streaming (thuis en in de auto) en FM(werk en in de auto) voldoen dus waarom investeren om radio's te beluisteren die mij waarschijnlijk (vrt) niet interesseren en toch ook op andere manieren te beluisteren zijn?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Fluppeke schreef:Tegelijk hebben ze wel norkring het monopoly gegevens op het verdelen van de dab+ slots en die laatste zet zelf zijn tarieven, als deze hoog blijven zal niemand (zonder ondersteuning op FM) van de huidige 'trekkers' (topradio,maria,clubfm,family,radio stad) nog in staat zijn om na 1/1/8 uit te zenden.
Zelfs als het evenveel kost dreigen ze te verdwijnen. Welke adverteerder gaat nog geld geven voor een potentieel veel lager luisterpubliek?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk ook wel dat radiozenders minder publiek gaan bereiken. Hoeveel ouderen luisteren er niet op den fm band naar Klara ofzo. Ik denk niet dat je deze groep mee krijgt om over te schakelen op korte tijd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Fluppeke schreef:R2504 wat is het verschil met DAB+? Privé bedrijf Norkring bepaalt wie er op komt en wie niet (en niet de regering, die hebben nog niet bepaald hoe (bijv beauty contest zoals bij FM) ze dat dan wel zouden doen).
Voor alles wat over internet gaat zie ik nog liefst de netneutraliteit van kracht blijven... voor DAB+ speelt dit in mindere mate (zeker omdat radio frequenties nu éénmaal aan licenties verbonden zijn).
mailracer schreef:Ik denk ook wel dat radiozenders minder publiek gaan bereiken. Hoeveel ouderen luisteren er niet op den fm band naar Klara ofzo. Ik denk niet dat je deze groep mee krijgt om over te schakelen op korte tijd.
Goh, dat gaan we pas echt zien als FM eruit gaat... en aangezien de lokale radio aan een nieuwe erkenningsronde bezig zijn zal FM in die context nog wel vele jaren blijven bestaan (en krijgen ze misschien terug wat meer luisteraars). Zoals vaak worden veel mensen pas wakker de dag zelf... ook met FM zal dit vermoedelijk zo zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ach, allemaal te laat, veel te laat.
Er zijn geen goede zenders meer. Ze maken hunzelf overbodig en zorgen dat iedereen overstapt op streaming.
Radio 1: oeverloos gezwets over non-issues, vermoedens en sport.
StuBru: Radio donna, the revival
Radio 2: tsja...
Klara: dat wil nog eens lukken
MNM: eenheidsworst
Q: idem
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

gezien de slechte ontvanst van de aldi dab+ radio die men deze zomer verkocht hem maar omgebouwd, draadje losgesoldeerd en op achterkant bnc chassisdeel geplaatst met daarop bnc telescoopantenne, nu heb ik tenminste deftige ontvangst, op zolder ontvang ik op een ander dab+toestel, van betere kwaliteit, Panasonic, mits aansluiting van de telescoopantenne op scanneranteene buiten op 10m hoogte, hier in Tielt west Vlaanderen, zelfs het Waalse DAB+ pakket incl de 2 Duitse zenders, 31 zenders in totaal nu
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
dkelveg
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2018, 23:12

Wij wonen in een deelgemeente van Hoegaarden, vlak op de taalgrens. Radiosignalen van Vlaamse zenders ontvangen op FM is een kleine ramp, gezien de zenders van onze Waalse buren hier een stuk krachtiger zijn.
Dus was ik blij te horen dat de VRT en dus ook Klara digitaal zouden uitzenden, dus snel een DAB+ radio gekocht.
Nu blijkt ook de ontvangst op de digitale kanalen niet altijd van een leien dakje te lopen. Meestal ontvangen we een dertigtal zenders, en de kwaliteit schommelt tussen de 80% en de 90% wat prima is.
Maar af en toe slinkt het aantal ontvangen zenders enorm. Zo hadden we er gisteren maar 11, en 12A, het kanaal waar de VRT uitzendt was daar niet bij. Wanneer de zenders wegvallen, is dat meestal voor een aantal dagen en de kwaliteit van de enkele ontvangen zenders is matig tot slecht.
Kan iemand me vertellen wat de oorzaak is en of er iets aan gedaan kan worden?
We hebben geen TV, maar zijn fervente radioluisteraars en wat streaming betreft heb ik soms het gevoel dat we aan het einde van de wereld wonen.
In de woonkamer staat de radio op de kabel, maar ik zie ons deze niet meteen doortrekken naar de andere vertrekken.
Verhuizen is géén optie :-).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik begrijp niet dat mensen voor vaste locaties (dus thuis) nog kiezen voor DAB+ met amper een handjevol zenders. Onder dergelijke omstandigheden ben je veel beter af met een internet radio die onbeperkt is in de keuze van het aantal zenders en geen ontvangst problemen heeft.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

@r2504
Om je begrip wat bij te spijkeren : De FM ontvangst in Brussel en wellicht in alle gebieden die last hebben van de te sterke waalse zenders (openbaar en commercieel) is behoorlijk slecht. Daarom hebben wij thuis in alle kamers DAB radio's. (we zijn radio-mensen). Vorig jaar dus wel plots de helft van onze DAB radio's mogen weggooien door de laat aangekondigde overstap naar DAB+...
Maar met DAB+ hebben we dus overal in huis goede ontvangstkwaliteit. Internetradio op elke nachttafel, badkamer etc. lijkt me duur, weinig keuze en bijkomende belasting voor de al overbevraagde WiFi.

Hetzelfde verhaal voor auto-radio. FM is OK maar de RDS handover tussen verschillende zenders is toch niet feilloos en soms problematisch. (mijn ervaring met verschillende radio's in verschillende regio's). Met DAB+ heb ik die problemen niet. Echter geen ondersteuning in tunnels (wat voor Brussel geen verschil maakt want daar is de FM-ondersteuning slecht of meestal defect).

Wellicht zijn de ervaringen voor andere mensen op andere locaties omgekeerd, maar dat heeft dan vooral te maken met de onvolmaakte dekking van het Norkring DAB signaal. Daarvan kan je verwachten dat dat met de tijd wel in orde zal komen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

R2D2 schreef:Internetradio op elke nachttafel, badkamer etc. lijkt me duur, weinig keuze en bijkomende belasting voor de al overbevraagde WiFi.
Duur is relatief... ondertussen heb je zoals jezelf schrijft al je DAB radio's mogen vervangen en dat is ook niet gratis.
R2D2 schreef:Hetzelfde verhaal voor auto-radio. Met DAB+ heb ik die problemen niet. Echter geen ondersteuning in tunnels (wat voor Brussel geen verschil maakt want daar is de FM-ondersteuning slecht of meestal defect).
Zoals ik al aangaf heb ik het over vaste locaties, voor een wagen is de situatie anders (al is daar ook de trend van naar streaming te gaan).
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Zolang nog in de auto om de haverklap de radio terugvalt naar FM kan deze nog niet uit.
Zelfs in tunnels nog geen DAB+ bereik, enkel soms FM.

Paar werken geleden lag DAB+ er zelfs de hele dag uit.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

dkelveg schreef: Kan iemand me vertellen wat de oorzaak is en of er iets aan gedaan kan worden?
Je zit niet echt in een gebied met ideale dekking.
http://www.digitalradio.vlaanderen/dekking/
Aangezien het digitaal is, is het alles of niks en als je op het randje zit dan kan dat wel eens vaak wel/niet werken.
Oplossingen? Een grotere (buiten)antenne; wachten; internetradio.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Internet radio in de auto? Dat zal dan wel een kostelijk grapje worden aangezien internet radio in dat geval via 3G/4G zal gebeuren en wees maar gerust dat uw mobiele data volume die in de meeste gevallen hoogstens 5 GB bedraagt rap opgebruikt zal zijn en dat al misschien na 1 week.
Bovendien is er niet overal een goede dekking, in sommige gebieden valt men zelfs terug op Edge ontvangst en dan mag men het al vergeten om dan naar de radio te luisteren want er zal geen muzieknoot te horen zijn.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

5GB in een week? Hoeveel uur zit jij in de auto? Ik reken op 1MB/min en dan heb je bij normale audio (Mixcloud, TuneIn, ...) zelfs nog over.
Ik stream zelf al jaaaaaren in de auto.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

R2D2 schreef:Internetradio op elke nachttafel, badkamer etc. lijkt me duur, weinig keuze en bijkomende belasting voor de al overbevraagde WiFi.
Smartphone met jack of bluetooth en klaar.
VEEL goedkoper dan allemaal verschillende radiootjes overal.

In de badkamer stond bij ons een Philips radiootje, met nog een CD-lezer.
Nu staat er een UE Boom2 (veel kleiner trouwens) waar we muziek op afspelen via onze smartphone.

@muziek in de auto
Ik heb heel wat podcasts die gedownload worden als ik op wifi zit en ik heb dus altijd UREN muziek/nieuws/... bij.
Ik "verbruik" zo makkelijk 10Gb/maand, maar dan wel via mijn wifi:)
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

apestaart schreef:Internet radio in de auto? Dat zal dan wel een kostelijk grapje worden aangezien internet radio in dat geval via 3G/4G zal gebeuren en wees maar gerust dat uw mobiele data volume die in de meeste gevallen hoogstens 5 GB bedraagt rap opgebruikt zal zijn en dat al misschien na 1 week.
Bovendien is er niet overal een goede dekking, in sommige gebieden valt men zelfs terug op Edge ontvangst en dan mag men het al vergeten om dan naar de radio te luisteren want er zal geen muzieknoot te horen zijn.
Internetradio geeft minder problemen qua dekking dan DAB+. Enkel op de E17 in Waasmunster val ik even terug op Edge, maar de buffer vangt dat mooi op.
Internetradio à 128kbps is 60MB per uur. Om 5GB vol te streamen zou je 84u in de auto moeten zitten. Straf :)
Ik gebruik +- 500MB/maand internetradio in de auto hier. Valt toch mee. Toegegeven; ik gebruik dat niet elke dag. Meestal 1 dag per week een paar uur voor de lange ritten. Want ik speel op mijn kortere ritten meestal MNM Hits via DAB+ (geen reclame).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Kan iemand hier uitleggen wat het verschil is tussen DAB en DAB+?? want daar bestaat toch wel wat onduidelijkheid over.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

maw:
- betere audio codec (waardoor ze meer zenders in een mux kunnen steken)
- betere foutcorrectie (waardoor je kortgezegd een betere bereik bekomt dan met DAB)
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”