Koepelorganisatie VRT wil afschakeling FM

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mobiele internet radio is niet echt realistisch... daarvoor is er gewoon geen bandbreedte.

FM en DAB+ zijn broadcast modellen terwijl internet radio unicast is.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Zijn ze niet aan het experimenteren om zulke streams multicast te maken? Dat scheelt dan toch al iets...
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

r2504 schreef:Mobiele internet radio is niet echt realistisch... daarvoor is er gewoon geen bandbreedte.
Dat is echt bullshit (excusez-le-mot). Mobiele netwerken worden vandaag klaargestoomd voor mobiel naar Netflix e.d. kijken. In 4K als het even kan op high-end telefoons. Maak je mij niet wijs dat er geen ruimte is voor mobiele internetradio dat maar een fractie van de bandbreedte van video gebruikt, zeker wanneer we allemaal op 5G zitten over een jaar of 3.

Broadcast tv en radio voldoet steeds minder aan de wensen van kijkers en luisteraars. Het aanbod is kunstmatig beperkt, zelfs met DAB+. En niet te vergeten; de kosten voor broadcast blijven altijd relatief hoog terwijl die voor datatrafiek blijven dalen.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

volledig mee eens, daarbij de tijd dat men van 's morgens tot 's avonds blijft luisteren is al lang voorbij, tenzij op het werk, maar daar zal men niet mobiel luisteren, daar zal het wel via wifi zijn of vaste aansluiting....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jantje81 schreef:Dat is echt bullshit (excusez-le-mot).
Als jij denkt dat de wetten van de fysica niet meer gelden... geen probleem. Het spectrum voor mobiele telefonie is beperkt en daarmee ook de bandbreedte, het enige wat men kan doen is microcellen maken maar dat is een enorme investeringskost.
jantje81 schreef:Mobiele netwerken worden vandaag klaargestoomd voor mobiel naar Netflix e.d. kijken. In 4K als het even kan op high-end telefoons.
Mooie marketing praatjes... maar daar koop je niets voor. Kijk gewoon naar rampen (Pukkelpop, Zaventem, Maelbeek)... op dat moment vallen netwerken gewoon in pan... en dan spreken we maar gewoon over simple telefoongesprekken !
jantje81 schreef:zeker wanneer we allemaal op 5G zitten over een jaar of 3.
Jij bent ook de grappigste thuis zeker... we hebben vandaag nog steeds niet overal 3 of 4G (en op de trein bijvoorbeeld soms zelfs helemaal geen ontvangst)... en jij spreekt al van overal 5G binnen 3 jaar :lol:
jantje81 schreef:Broadcast tv en radio voldoet steeds minder aan de wensen van kijkers en luisteraars. Het aanbod is kunstmatig beperkt, zelfs met DAB+.
Allemaal goed en wel... maar dat gaat de wetten van de fysica niet veranderen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

+1 r2504, helemaal correct!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

laroyj schreef:volledig mee eens, daarbij de tijd dat men van 's morgens tot 's avonds blijft luisteren is al lang voorbij, tenzij op het werk, maar daar zal men niet mobiel luisteren, daar zal het wel via wifi zijn of vaste aansluiting....
In een atelier zal men inderdaad via WIFI of vast internet kunnen luisteren maar niet op een bouwwerf aangezien er (nog) geen vast internet aansluiting is en in dat geval zal dat moeten gebeuren via mobiel internet wat vrij kostelijk zal uitvallen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

nochtans veel gratis telenet en fon hotspots aanwezig in vlaanderen... en tegenwoordig bieden ook veel steden gratis wifi aan...
zie nie echt het probleem, ik gebruik het zo en juist wanneer ik echt onderweg ben via 4G/3G en moet zeggen heb minder last dan DAB+ of fm en binnenkort over de grenzen heen binnen Europa binnen mn bundel..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En wat wil je dan? Robuuste werfradio's gaan vervangen door een laptop met speakers aan?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ik blijf erbij, veel mensen willen niet knutselen en zitten zoeken achter wifi of andere dataverbinding om gewoon wat muziek te hebben. Op een werf bvb wil men meestal gewoon met 1 druk op de knop muziek horen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (zoals ook ik) die er niet mee inzitten om een gsm te pairen met een radio, of te verbinden via aux, e.d. om toch iets anders te horen dan de klassieke fm zenders aanbieden, maar ik denk niet dat we bij een meerderheid horen hiermee ;-)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

er zijn werfradio's met wifi hoor, evenveel of meer of er met dab+ zijn.....het wordt ons door het strot geduwd maar of het zal slagen, kijk naar Sweden, hoe de mensen reageren nu het afgeschakeld word, geloof me , om radio te luisteren ga je de bevolking niet onder druk zetten, dan zoeken ze gewoon iets anders... je kan zonder.....en nu spreek ik echt wel tegen mn eigen winkel... maar het is zo....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

laroyj schreef:er zijn werfradio's met wifi hoor, evenveel of meer of er met dab+ zijn.....
Ik kom geregeld op werven. Ik moet de eerste nog tegenkomen waar wifi aanwezig is. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb enkele jaren geleden nog mee gezorgd voor een 1 Gbps wireless link naar een werf (en dan verder wireless lokaal) 8)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

24GHz linkje ofzo? :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:24GHz linkje ofzo? :)
Yeps... UBNT Airfiber 24.

De eerste weken hebben ze het wel moeten doen met een ADSL lijntje :lol:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Yes, ook al mee gewerkt met WirelessBelgië. Gigabit nog niet mee gehaald, maar 800+ Mbps ging vlotjes :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Maar we geraken off-topic... het probleem zijn niet de vaste locaties.

Het probleem zit hem bij iedere automobilist die wil gaan streamen ipv. naar broadvast FM of DAB+ te luisteren.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

erbellen er tegenwoordig ook al wat via voip over 3G of 4G is ook data, het updaten van de gps data, verkeersinfo, ook allemaal over datzelfde netwerk,
doorzenden gps tracker info via de sim-kaart, techniekers die nu reeds regelmatig grote bestanden binnenhalen..., mensen die niet zo veel trafiek hebben maar wel snel internet willen gebruiken nu ook al bvb iets zoals internet@home van orange, bedoel maar... alles samen verbruikt dit ook wat,
Het zal dan ook maar normaal zijn dat men blijft investeren in bandbreedte en extra cellen plaatst waar nodig, het geval van Zaventem is een spijtig voorval en en ben er wel zeker van dat men er zn lessen uit geleerd heeft..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

laroyj schreef:het geval van Zaventem is een spijtig voorval en en ben er wel zeker van dat men er zn lessen uit geleerd heeft..
Baneegij, zie de Pukkelpopramp van 2011. Exact hetzelfde probleem, veel gemekker erover in de gazet, zoveel jaar later hetzelfde probleem. Waarom? Omdat je zoiets niet eenvoudig op kan lossen. Alle nieuwe technologie ten spijt stuit je hier op de beperkingen van het radiospectrum.

Ik snap trouwens echt niet hoe men hier afkomt met streaming als dé oplossing voor radio (= broadcast). DAB+ is dan veel en veel efficiënter, op vlak van energie, gebruik van het spectrum, technologie, gebruiksgemak. Ja, ik stream ook radio, thuis. Want: Betere geluidskwaliteit en slechte binnenontvangst. In de auto/werf/... is het een heel ander verhaal. Daarom: Verplicht autofabrikanten nu om DAB+ in te bouwen. Verplicht radiofabrikanten om enkel nog toestellen te verkopen die DAB+ ondersteunen. Dat trekt de markt open, doet de prijzen zakken en zorgt ervoor dat iedereen langzaamaan compatibel is. Dan kunnen we binnen een jaar of 15 beginnen kijken voor een afschakeling en FM eventueel gebruiken voor lokale zenders.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:Ik heb enkele jaren geleden nog mee gezorgd voor een 1 Gbps wireless link naar een werf (en dan verder wireless lokaal) 8)
Ja ok, in de werfkeet. Onze mensen werken in grote werven, genre berlaymont, kinepolis, universiteiten,... Daar ga je echt geen dekkende wifi vinden hoor.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Euhm wie exact durft er hier beweren dat er na Pukkelpop 2011 niks is veranderd? Laatste 5 jaar nog eens naar een deftig festival geweest? Staat alvast een pak meer mobiele masten dan ooit tevoren nu...

En zoveel mensen bellen er niet via voip hoor met hun gsm. Das hoogstens hier en daar eens een tiener met whatsapp/viber/telegram/facebookchat/... en dat is in 90% van de gevallen dan nog via WiFi ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Door het afschaffen van de freeminutes is er mss wel een terugval van voip,thuis via wifi, onderweg via 3G/4G werkt reletief goed, alhoewel je nog steeds goedkoper belt dan via fix mobiel tariefplan en je kan het combineren met een ata of iptelefoon thuis....

ik heb zelf al 3 dab+ radio's, in mn wagen niet omdat het simpel weg veel te duur is en ander mogelijkheden genoeg....
nogmaals verplicht de mensen maar, men vind het medium dab+ op zich niet belangrijk genoeg om daar iets extra voor uit te geven vandaar dat het nooit zal lukken.....wie vraagt daar om, om dab+ ? interesseert het de luisteraar dat de omroepen minder energie verbruiken voor hun zender nee, en tot je die investering als radiostation terug hebt, daar kan je al heel veel data in de vorm van servers huren kopen...., en mijn mobiel data abonnement gebruik ik voor zoveel meer dan enkel internetradio beluisteren, ik heb ik er geen probleem mee dat het me wat kost, want ik wil mobiel zijn...

Vraag me trouwens af van alle dab+ voorstanders hier hoeveel er zelf al 1 of meerdere ontvangers hebben en echt al hebben geexperimenteerd, naar ontvangst mogelijkheden en audio-kwaliteit, is dit beter of fm, nee, dus als freak moet je het ook niet doen, de data die meegestuurd wordt is ook niet veel meer dan de rds+ radiotext.... kan me echt niet de zgz voordelen voor ogen houden, ik wil wel, maar blijf aub realistisch... dab+, dit is gewoon een tussenstap naar hopelijk wel iets wat echt innoverend zal zijn...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Mijn overtuiging is dat we over 10 jaar niet massaal naar DAB+ luisteren maar wel via internet. Dat auto's sneller een standaard ingebouwde wifi-verbinding en connected GPS en audiosysteem (ook voor muziekstreamingdiensten) zullen hebben dan DAB+. De wetten van de fysica zullen daar misschien voor moeten opgerekt, dat is mijn kennisgebied niet.

Dat DAB+ zal doorgebroken zijn is op dit moment evengoed niet te bewijzen dan mijn stelling, we zullen dit topic in 2027 van onder het stof moeten halen.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Ja ok, in de werfkeet. Onze mensen werken in grote werven, genre berlaymont, kinepolis, universiteiten,... Daar ga je echt geen dekkende wifi vinden hoor.
In de betreffende werf kon het Berlaymont gebouw zo'n twee keer in denk ik... anders deden ze heus geen investering voor zo'n link trouwens.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

jantje81 schreef:Mijn overtuiging is dat we over 10 jaar niet massaal naar DAB+ luisteren maar wel via internet. Dat auto's sneller een standaard ingebouwde wifi-verbinding en connected GPS en audiosysteem (ook voor muziekstreamingdiensten) zullen hebben dan DAB+. De wetten van de fysica zullen daar misschien voor moeten opgerekt, dat is mijn kennisgebied niet.
Ruim 15 jaar terug hadden we ook maar simpele ADSL lijntjes (max 1Mbit) met een datalimiet van 800MB. (20jaar nog V90 aan max 56kbits) Geen mens die er aan dacht om iets zoals Netflix op te zetten. Vandaag is dat de normaalste zaak van de wereld. De wetten van de fysica zijn ook daar niet gebroken, maar door efficiënter de beschikbare middelen te gebruiken zijn we toch al serieus wat stappen vooruit gegaan. Het koperpaar is misschien wat korter geworden, maar voor de rest is het nog steeds dezelfde koper.

De operatoren staan ook niet stil. Het spectrum wordt uitgebreid, nieuwe technieken als 5G worden ontwikkeld, antennes dichter op elkaar. Er zijn ook al praktijkvoorbeelden waarbij audiostreaming actief gepromoot wordt. Deze zomer boodt BASE al onbeperkt streaming aan (youtube, spotify en Deezer). In NL rekent Hi al sinds 2014 het dataverbruik van de spotify app niet meer mee. Echt veel last zullen ze er niet van hebben.

Streaming is het heden en de toekomst. De jeugd tegenwoordig vindt dit de normaalste zaak dat ze kunnen kijken/luisteren naar wat ze willen en wanneer ze willen. Als FM binnen 10 jaar wordt afgeschakeld wordt DAB+ als oubollig ervaren. DAB(+) is too little, too late in BE. DVB-T is ook al zo'n klucht.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dat denk ik niet. Er is zeker een verschuiving naar streaming maar dat is omdat het nu pas beschikbaar word. Er zijn nog steeds grote groepen mensen die zowieso niet mee zijn met streaming of die gewoon wel graag naar radio luisteren en TV kijken.

Radio aanzetten is vrij eenvoudig (ook als we naar DAB+ overschakelen), bereik is zeer goed (en zal met DAB+ op termijn ook zo zijn), en kost geen data wat belangrijk kan zijn wanneer je mobiel bent. Nee, je kan niet kiezen wat en wanneer je luistert maar dat vinden velen niet erg als achtergrondgeluid, om te horen wat de nieuwe hits zijn of voor de commentaren en andere verhalen van de presentatoren en het nieuws op vaste tijdstippen uiteraard.

Voor TV een beetje idem maar daar heb je ook een verschil in aanbod. Hele volksstammen zijn verslaafd aan programma's van eigen makelij zoals 'komen eten' en 'temptation island'. Dat vind je niet op netflix of dergelijke dus TV abonnementen zullen ook nog niet zo snel de deur uit vliegen.

Dat DVB-T een klucht is ligt gewoon aan het feit dat niemand er een serieus aanbod op wil/kan geven. Door het duopolie van telenet/proximus is het gewoon onmogelijk om hier een gezonde investering in te doen. Telenet heeft zelf actief concurrentie via DVB-T buiten spel gezet door de licenties op te kopen, er zeer lang niets mee te doen en toen ze er toch iets mee moesten doen, er een onaantrekkelijk aanbod op te geven.
Zeer jammer want DVB-T heeft, mits overstap naar het modernere DVB-T2 natuurlijk, wel potentieel.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

lithion schreef:Streaming is het heden en de toekomst. De jeugd tegenwoordig vindt dit de normaalste zaak dat ze kunnen kijken/luisteren naar wat ze willen en wanneer ze willen. Als FM binnen 10 jaar wordt afgeschakeld wordt DAB+ als oubollig ervaren. DAB(+) is too little, too late in BE. DVB-T is ook al zo'n klucht.
De jeugd blijft niet jong, wordt ook ouder en begint (meer) radio te luisteren. Ik ben al mee met streaming toen het grootste deel van de mensen nog niet eens wist wat internet was én maak intensief gebruik van Spotify en Netflix, maar ik blijf ook radio luisteren. Allemaal heel leuk, luisteren naar wat je zelf wil, maar in nogal wat situaties wil je gewoon content voorgeschoteld krijgen en dan is radio ideaal. Dan is DAB+ nog altijd een pak efficiënter en makkelijker dan massaal beginnen streamen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

iptv en internetradio IS de toekomst, kijk alle zenders bieden tegenwoordig hun content aan via het internet, VTM, de VRT is er nu ook ingestapt...
waarom zou radio da een probleem zijn, veel meer keuze aan zenders, grensoverschrijdend, je zoekt per regio, of genre, of op de zender zelf, dat je er data voor verbruikt zal mensen minder snel tegenhouden dan dat ze een nieuw toestel moeten aankopen, want zeg nu zelf, wat is de meerwaarde van een dab+toestel, niks je hebt er een extra band bij... met je smartphone, tablet, laptop of pc kan je zoveel meer, je streamt via apps naar andere slimme toestellen aan nog veel betere kwaliteit, dab+ is gewoon een tussenschakel, iets zoals we de dat, of dcc gehad hebben, zal geen blijver zijn zoals de cd , lp of zelfs mp3 (wav, aac)..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

ja, Stievie free en VRT Nu. Maar voor 4 en 5 lijkt gratis kijken nog niet echt te lukken :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

wied schreef:ja, Stievie free en VRT Nu. Maar voor 4 en 5 lijkt gratis kijken nog niet echt te lukken :-(
Logisch é. Telenet zou zijn aanbod toch niet gratis en betalend aanbieden.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

krisken schreef:Dan moet ik net wel gaan investeren, want de radio's waar ik naar luister gaan uit de ether gaan.
Moderne auto's hebben bluetooth, iets minder moderne auto's hebben bluetooth als extra optie, maar er rijden nog steeds auto's rond die deze optie niet hebben of die niet standaard zijn uitgerust ermee. Niet iedereen koopt om de 4 jaar een nieuwe wagen hé. Er zijn nog steeds wagens die elk jaar de autokeuring van dichtbij zien. Waarom zou je een wagen van pakweg 8, 15 of 20 jaar de schroothoop opgooien als die nog prima kan rijden?

Wie zegt trouwens dat ik muziek wil spelen die ik wil horen? Dat is net soms het leuke/goede aan FM (of radio in het algemeen) : doordat ze soms gewoon eens iets draaien die je niet kent leer je ook andere groepen kennen op een vlottere manier...

Het is voor mij duidelijk dat men geen rekening houd met mensen die nog steeds een FM radio bezitten (op allerlei manieren). Het is te idioot voor woorden dat men dit gaat uitfaseren terwijl er nog volop FM radio's verkocht worden en er nog steeds een klein percentage aan DAB+ radio's beschikbaar is (in vergelijking met FM).

PS : 't is maar wat je alternatieven noemt hé. Waarom zou ik een hele pc opzetten en stroom laten verbruiken als mijn FM radio dit ook kan (en ik mijn pc niet nodig heb)? Waarom zou ik mijn TV en decoder aanzetten om muziek te laten spelen terwijl ik dit ook gewoon kan met mijn FM radio? Ik dacht dat we net energie moesten besparen? Ik zie mijn TV + decoder of mijn laptop/desktop nog altijd geen uren draaien op 2 AA batterijtjes ...
er zullen wel nog meer betaalbare oplossingen op de markt komen;
http://www.conrad.be/ce/nl/product/1197 ... archDetail

er was een tijd dat onze tv nog niet beschikte over een geschikte kabeltuner, kon je bij de kabelmaatschappij een losse kabeltuner kopen
http://theoldcatvequipmentmuseum.org/17 ... -01--1.JPG
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

hadden ze dit nu nog eens gecombineerd met wifi voor internetradio...dan was het pas interessant geweest :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Waarom? Waar je wifi hebt, hoef je toch geen DAB meer? Moest het een draagbaar bedoeld toestel zijn, volg je ik je wel weer.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

DidierS schreef:Waarom? Waar je wifi hebt, hoef je toch geen DAB meer? Moest het een draagbaar bedoeld toestel zijn, volg je ik je wel weer.
Mij maakt het niet uit, maar DAB gaat niet van je datalimiet, wifi wel.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

een line out (in stereo) is wat dit toestel voor mij mist...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

DidierS schreef:Waarom? Waar je wifi hebt, hoef je toch geen DAB meer? Moest het een draagbaar bedoeld toestel zijn, volg je ik je wel weer.
Ik heb zo een geweldige raiod die DAB en internet combineert. Hij was al wat minder leuk toen mijn favo zender zijn streaming protocol veranderde en daarmee mij de luisterervaring afnam. Nu dat men de transit maakt naar DAB+ is de fun er helemaal vanaf. Maar een combo internet DAB fm is wel een die aangeraden is.

DAB ontvangers zijn niet meer zo duur, voor minder dan 100 € heb je al een degelijk toestel.

Ik vrees dat de luisterervaring van deze medion voor veel niet bevredigend zal zijn. ( de dekking is nog onvoldoende op veel plaatsen dus die FM band is meer dan nodig )
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

dat is net het probleem van veel van die radiotoestellen, had er eerder ook al eentje in de lidl online gekocht, erbarmelijke dab+ en zelfs fm ontvangst was niet zo goed.....
Er zitten maar een aantal zenders op dab+, er komen er op korte termijn maar een handvol bij, de te ontvangen zenders op fm in mijn regio stellen niet zo veel voor, vandaar veel meer keuze aan internetradio's en 95% van de zenders streamt ook, vandaar wanneer ik nu een nieuwe radio aankoop moet hij de 3 in zich hebben, streamen via bvb bluetooth er nog bij zou helemaal top zijn....

en dat wifi van je data af gaat vind ik persoonlijk de dag van vandaag geen issue meer, bij de meeste providers kan je voor een redelijke prijs opteren voor een bijna onbeperkt volume, tenzij je eindeloos films gaat downloaden, maar om als doorsnee gezin 300Gb of meer te verstoken mag je al veel internetradio luisteren en Netflixen....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Dit topic gaat over de afschakeling van FM via de ether maar wat zal er gebeuren met FM op de kabel? Zullen de kabelmaatschappijen zoals Telenet en VOO die FM zenders binnen afzienbare tijd niet langer meer verdelen?
Ik denk niet dat die kabelmaatschappijen DAB+ zenders zullen verdelen aangezien men ook naar de radio kan luisteren via de digitale TV platformen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Ik was vandaag ook aan het overwegen een DAB+ radio te kopen, maar aangezien het voor in huis was koop ik misschien beter een streaming radio ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”