Koepelorganisatie VRT wil afschakeling FM

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Emotionele weerstand? Wat dacht je van "backwards compatibility"?
Als ze dit willen doen, moeten ze dat via wetgeving doen: eerst 10 jaar verplicht dual radios verkopen (verbod op puur fm radios dus), daarna overschakelen.
Vergeet niet dat het tv signaal (bv PAL) gemaakt is om eerst zwartwit te sturen met de kleur erbij gecodeerd, zodat je met oude zw tvs nog kon kijken.
Huidige stereo FM radio is nog altijd backwards compatible met mono, door een mono signaal + differential te sturen ipv een vol stereo signaal.
Zowat alle technologie die je kent heeft decennialange backwards compatibility ingebouwd.
Hiermee breken om zomaar effe het stuur van FM naar DAB om te gooien zou gekkenwerk zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Hiermee breken om zomaar effe het stuur van FM naar DAB om te gooien zou gekkenwerk zijn.
Nee, omdat er al meer dan een decennium alternatieven voor FM zijn: streaming, radio via DTV, en nu ook DAB. Als je gaat wachten tot de mensen iets meer gaan adopteren dan FM, dan begin je een kip/ei verhaal. Mensen zijn tegen verandering. Als je vooruitgang wil, moet je daarom soms een duwtje geven (overheid of privé).

Verbod op puur FM radio's verkopen is te sterk moeien met de private consumentenmarkt en heeft communistische trekjes. Want zo decimeer je meteen ook de markt van de private FM zendertjes (je weet wel, die waar je je iPhone op kunt aansluiten om je muziek heel beperkt op FM uit te zenden).

Veel beter is om FM op uitdoving te zetten en de markt zelf vrij te laten evolueren via vraag/aanbod. Zoals Noorwegen deed, een land dat wel wat verder staat dan ons land op vele vlakken.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dan moet ik net wel gaan investeren, want de radio's waar ik naar luister gaan uit de ether gaan.
Moderne auto's hebben bluetooth, iets minder moderne auto's hebben bluetooth als extra optie, maar er rijden nog steeds auto's rond die deze optie niet hebben of die niet standaard zijn uitgerust ermee. Niet iedereen koopt om de 4 jaar een nieuwe wagen hé. Er zijn nog steeds wagens die elk jaar de autokeuring van dichtbij zien. Waarom zou je een wagen van pakweg 8, 15 of 20 jaar de schroothoop opgooien als die nog prima kan rijden?

Wie zegt trouwens dat ik muziek wil spelen die ik wil horen? Dat is net soms het leuke/goede aan FM (of radio in het algemeen) : doordat ze soms gewoon eens iets draaien die je niet kent leer je ook andere groepen kennen op een vlottere manier...

Het is voor mij duidelijk dat men geen rekening houd met mensen die nog steeds een FM radio bezitten (op allerlei manieren). Het is te idioot voor woorden dat men dit gaat uitfaseren terwijl er nog volop FM radio's verkocht worden en er nog steeds een klein percentage aan DAB+ radio's beschikbaar is (in vergelijking met FM).

PS : 't is maar wat je alternatieven noemt hé. Waarom zou ik een hele pc opzetten en stroom laten verbruiken als mijn FM radio dit ook kan (en ik mijn pc niet nodig heb)? Waarom zou ik mijn TV en decoder aanzetten om muziek te laten spelen terwijl ik dit ook gewoon kan met mijn FM radio? Ik dacht dat we net energie moesten besparen? Ik zie mijn TV + decoder of mijn laptop/desktop nog altijd geen uren draaien op 2 AA batterijtjes ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

krisken schreef:Dan moet ik net wel gaan investeren, want de radio's waar ik naar luister gaan uit de ether gaan.
Je ziet radio luisteren als een recht, iets dat je toekomt, en de overheid moet ervoor zorgen dat je van dat recht kunt genieten. Daar volg ik je niet in. De overheid is niet verplicht om je van een ontvanger te voorzien, noch AM/FM/DAB.

Het is een privilege, waar je voor betaalt. Net zoals je voor je huidige FM-ontvanger hebt betaald. Je hebt die niet aangekocht met een garantie op papier dat FM altijd beschikbaar zou blijven.

En je begint een kip/ei verhaal. In Noorwegen begon de verkoop van DAB-ontvangers pas echt eenmaal de overheid het uitdoofscenario begon. Het is niet eerlijk om weerstand te motiveren tegen DAB op basis van het argument dat er geen toestellen voor verkocht worden. Dan gaat het nooit gebeuren. Als we die visie volgden zaten we nog allemaal op analoge kabelTV te kijken en naar AM te luisteren. Ik zeg het: zet een uitdoofscenario op en de markt zal wel volgen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef: Hiermee breken om zomaar effe het stuur van FM naar DAB om te gooien zou gekkenwerk zijn.
Nee, omdat er al meer dan een decennium alternatieven voor FM zijn: streaming, radio via DTV, en nu ook DAB. Als je gaat wachten tot de mensen iets meer gaan adopteren dan FM, dan begin je een kip/ei verhaal. Mensen zijn tegen verandering. Als je vooruitgang wil, moet je daarom soms een duwtje geven (overheid of privé).

Verbod op puur FM radio's verkopen is te sterk moeien met de private consumentenmarkt en heeft communistische trekjes. Want zo decimeer je meteen ook de markt van de private FM zendertjes (je weet wel, die waar je je iPhone op kunt aansluiten om je muziek heel beperkt op FM uit te zenden).

Veel beter is om FM op uitdoving te zetten en de markt zelf vrij te laten evolueren via vraag/aanbod. Zoals Noorwegen deed, een land dat wel wat verder staat dan ons land op vele vlakken.
Jaaa.
Verbod is te sterk moeien, de markt zal dat wel trekken.
Dat zien we intussen goed werken in Belgie, waar ik totnogtoe geen enkele wagen ken die onboard een radio heeft met dab bij ingebouwd.
Je wil perse dat de markt een duwtje krijgt, maar het beste duwtje wil je dan weer niet aanvaarden wegens "te streng".
Je mag de markt niet betrouwen met zoiets.

Enne... dit is niet meer de tijd van "we vervangen snel de radio door een andere he"; standaardmodellen zijn long gone, elke wagen heeft wel een custom model en vaak is het dan nog ns geintegreerd in de hele boordcomputer.

Gewoon beginnen met een verbod: binnen 2 jaar geen enkele pure fm radio meer verkopen, 10 jaar lang verplichte combis, en daarna sluiten we fm af.

Die fm zendertjes zullen op die 2 jaar zich wel kunnen aanpassen zeker?
Of we maken specifieke uitzonderingen voor bepaalde apparatuur met beperkt nut, bv we verplichten wel dual ontvangers, maar niet dual zenders ofzo.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Jaaa.
Verbod is te sterk moeien, de markt zal dat wel trekken.
Dat zien we intussen goed werken in Belgie, waar ik totnogtoe geen enkele wagen ken die onboard een radio heeft met dab bij ingebouwd.
Je mag de markt niet betrouwen met zoiets.
Laat ons eens een uitdoofscenario opzetten en kort voor het uitdoven nog eens spreken :-) . Wel een realistische uitdooftermijn voorzien (3 jaar bijvoorbeeld).

De bedrijfswagens bij ons hebben wel DAB trouwens.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 13 jan 2017, 17:57, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ah, proficiat in dat geval.
De nieuwe auto van mijn vader had 2 jaar geleden nochtans nog altijd een boordcomputer/radio zonder dab.
Een beetje een schande als het de bedoeling is van dat ns in te voeren.
Ik herinner me ook dat dit in het buitenland al veel meer doordrongen is.

Ik heb niks tegen een uitdoofscenario, maar dan met een realistische timeline (die autoradios en levensduur van autos mee in rekening neemt); en dat betekent dus makkelijk een decennium of meer.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

CCatalyst schreef:Verbod op puur FM radio's verkopen is te sterk moeien met de private consumentenmarkt en heeft communistische trekjes.
...
Veel beter is om FM op uitdoving te zetten en de markt zelf vrij te laten evolueren via vraag/aanbod. Zoals Noorwegen deed, een land dat wel wat verder staat dan ons land op vele vlakken.
DAB+ blijft toch nog altijd een kip/ei-probleem.

Het zenderaanbod is nog altijd gering omdat de interesse beperkt blijft, maar de fabrikanten van toestellen en autobouwers treffen hier evenveel schuld aan, daar het nog altijd meestal als een extra snufje beschouwd wordt en achterwege wordt gelaten om de kost te drukken, of er extra geld mee te verdienen als optie.
Als je een DAB+-radio zoekt ga je wel één vinden, maar ga eens naar de MediaMarkt, Vanden Borre,... loop eens door de rekkens bij de mini-ketens en je zal rap zien dat anno 2017 het aanbod nog altijd héél beperkt blijft in combinatie met CD en dergelijke.

Laatst zag ik nog een verkoper die een klant hielp bij het aanschaffen van een radiotoestel, de verkoper ging voluit voor DAB+. Allemaal goed en wel, maar de klant wou een toestel met Bluetooth, die combinatie hadden ze niet eens, ondanks de vele toestellen. Je kan al raden waarmee de klant naar huis gaat. Zelf heb ik enkele maanden geleden nog een Onkyo AV-receiver gekocht met alle toeters en bellen, maar hier ook geen DAB+ aanwezig. Ieder jaar denk je "misschien zal het er volgend jaar op zitten", maar helaas.

En internetradio in de auto, het kan, zelf ook nog gebruikt bij langere ritten, maar persoonlijk heb ik het liever gebruiksvriendelijker voor het dagdagelijks verkeer. Contact aan, automatisch radio aan, snel kunnen zappen en dat zonder allerlei voorbereidende snufjes in te stellen op meerdere toestellen.
Laatst gewijzigd door Amazor 13 jan 2017, 18:07, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Radio wordt volgens mij grotendeels in de auto beluisterd. Die markt zal dus eerst moeten zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:Ah, proficiat in dat geval.
De nieuwe auto van mijn vader had 2 jaar geleden nochtans nog altijd een boordcomputer/radio zonder dab.
Een beetje een schande als het de bedoeling is van dat ns in te voeren.
Ik herinner me ook dat dit in het buitenland al veel meer doordrongen is.

Ik heb niks tegen een uitdoofscenario, maar dan met een realistische timeline (die autoradios en levensduur van autos mee in rekening neemt); en dat betekent dus makkelijk een decennium of meer.
Nee, 10 jaar is niet urgent genoeg. Als ze op TV gaan zeggen "binnen 10 jaar" dan gaat niemand zich daar zorgen over maken. Zet het voldoende kort om wat (maar ook weer niet teveel) urgentie te creëren. Het is de bedoeling dat je de mensen aanzet tot actie, en dat de markt tegelijk ook nog meekan.

Mijn voorstel is 3 jaar. Ja, dat is te kort gerekend op de normale verbruiksduur van een wagen, maar dat is ook de bedoeling. 3 jaar zorgt voor voldoende urgentie. De vrije markt zal wel overgangsapparatuur voorzien voor na de 3 jaar (vb DAB ontvanger dat op FM uitzendt gelijk die iPhone zendertjes). Dat is niet het doel voorbijstreven, want de VRT FM zenders kunnen dan na 3 jaar sowieso afgeschakeld worden (minder verspilling belastinggeld door 2 zendparken naast elkaar uit te baten) en uiteindelijk zal de volgende auto van de consument dan sowieso DAB bevatten want tegen dan is er geen FM meer, en zo verdwijnen die DAB-FM toestanden uiteindelijk ook.
Amazor schreef:
DAB+ blijft toch nog altijd een kip/ei-probleem.

Het aanbod is nog altijd gering omdat de interesse beperkt blijft, maar de fabrikanten van toestellen en autobouwers treffen hier evenveel schuld aan, daar het nog altijd meestal als een extra snufje beschouwd wordt en achterwege wordt gelaten om de kost te drukken, of er extra geld mee te verdienen als optie.
Inderdaad, je post is een correcte analyse. Afschakeling FM moet/zal hier soelaas brengen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je kan al enkele jaren DAB(+) bestellen als optie in een C-segment wagen.
Dat jij het niet gedaan hebt, is uw keuze zeker :)?
Mijn nieuwe auto heeft DAB, ik klaag niet.

Mijn broer heeft een oudere BMW3 en heeft alles: bluetooth, MP3, ... via een ding dat je connecteert op een FM-frequentie.
Dat zou voor DAB/+ perfect kunnen.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Beperkt aanbod? Hier toch 40tal zenders op DAB(+) hoor. Dat zijn er meer dan op FM.

Akkoord, woon vlak bij Nederland maar dan nog, meer dan genoeg Vlaamse zenders hier.

De overheid moet niets verbieden maar misschien wel sensibiliseren via spotjes op TV of de radio. Wie van niets op de hoogte is, laat zich straks in de winkel toestellen zonder DAB aansmeren.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat je als (bezorgde) burger kan doen is de politieke verantwoordelijke aanschrijven hierover. De politiek. Of dat iets gaan uithalen is natuurlijk iets anders.

Ik zie de invalshoek van consumentenbescherming & milieu. Bij een uitschakeling van FM naar DAB+ zit je met heel veel waardeloze radio's. Men weet nu - en al veel langer dan nu - dat die dag er zal komen. Enkel niet wanneer. Argeloze burgers kopen nu nog steeds FM-only toestellen. Leveranciers durven nu ook nog steeds toestellen te verkopen voor de Belgische markt met enkel een FM-tuner terwijl een variant van dat toestel met ook een DAB+ tuner te koop is in andere landen.

Mijn voorstel is de verkoop van toestellen met enkel een FM-tuner te verbieden.

En als dat niet haalbaar zou zijn; (EU, vrijheid van verkoop van goederen)
"wettelijk verplichten dat in alle reclame voor de Belgische consumenten voor een radio die geen DAB+ ontvanger heeft dat bij de beschrijving de vermelding komt "Heeft geen DAB+ ontvanger."

Ik weet het; dat is maar mager zo'n vermelding maar het is beter dan niets.

Ik heb hierover als eens een e-mail gezonden naar het kabinet van minister Kris Peeters (Federaal minister van Consumenten). Beleefde nietszeggende reactie ontvangen.

En ook naar Meyrem Almaci, oppositie, voorzitter Groen. (ben lid van Groen, dus dat leek logisch, ook al is het oppositie) .

Daar heb ik van ontvangen dan men bezig was met een wetsvoorstel rond levensduurverlenging en het tegengaan van ingebouwde veroudering. En dat men mijn bericht ging doorgeven aan hun studiedienst.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

CCatalyst schreef: Veel beter is om FM op uitdoving te zetten en de markt zelf vrij te laten evolueren via vraag/aanbod. Zoals Noorwegen deed, een land dat wel wat verder staat dan ons land op vele vlakken.
Is dat geen tegenspraak? Het ene verbieden en anderzijds de markt vrij laten evolueren?
Ik las deze week dat het Noorse verhaal niet zo rooskleurig is. Heel wat Noren waren tegen de drastische overschakeling. En velen twijfelen eraan of DAB+ wel echt een blijver is. Het zou bv. wel eens overvleugeld kunnen worden door Internetradio, en alleen in enkele geisoleerde landen overleven. DAB was ook ooit de toekomst.
Ik heb twee weken geleden mijn eerste FM/DAB+ (wekker)radio gekocht. Ontvangst is prima, het is soms handig dat je titels van muzieknummers kunt zien. Dus het viel mee. Maar als ik mijn arsenaal aan FM-radio's zie: in de auto, in de keuken, aan de computer ... die voldoen allemaal qua klankkwaliteit en qua gebruiksgemak. Zelfs mijn tuner aan de versterker (die de huiskamer van muziek moet voorzien in "super" kwaliteit), voldoet meer dan prima, ik hoor geen verschil met een CD-speler op het volume dat ik gebruik. Deze radio's zijn naar schatting gemiddeld 20 jaar oud en op mijn wekkerradio na, die mijn ochtendhumeur kreeg te verduren, is er nog nooit eentje kapot gegaan. Dus vraag ik mij af waarom die persé naar het stort moeten.
Ik ben dus ook voor radio's die zowel FM als DAB+ aankunnen, en laat ons over 10 jaar dan nog eens zien hoe de markt is geevolueerd: misschien bestaat DAB+ dan niet meer -en FM nog wel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hier staat het huis vol met Sonos... ik zal wel internet radio spelen... meteen ook een veel ruimer aanbod.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Thuis en in de auto ook uitsluitend internet radio. Inderdaad een gigantisch aanbod in goeie kwaliteit, alle stijlen zijn er te vinden en voor mij persoonlijk: muziek, muziek en nog eens muziek. Geen reclame. Geen oeverloos geouwehoer van DJ's die zich boven de massa verheven voelen. Geen fileleed. Geen nieuws. Geen afstompende idiote spelletjes waar de luisteraar betalende sms'en moet voor sturen. Geen vallende sterren. Geen... noem maar op. Internet radio is voor mij een ware verademing met alleen maar muziek.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Als men zelfs maar denkt door fm op termijn af te schaffen dat men wel van zelf een dan+ ontvanger zal kopen, vergeet het maar, oudere mensen gaan het zowiezo al niet meer doen, doen ze trouwens voor digitale tv nu ook nog niet, en er zijn andere mogelijkheden genoeg om muziek te beluisteren, trouwens de tijd dat men van smorgens tot savonds naar zijn radio luisterd is al lang voorbij, favoriete programma's kan je nog steeds gratis in de cloud beluisteren.....
televisie is een ander verhaal, en zelfs nu de prijzen ook daar blijven stijgen zeggen meerdere mensen hun televisie abonnementen op en kijken ze achteraf via internet, of zelfs bijna realtime via stievie of de vtm app etc...

En aub niet alles op Nordkring steken, ja ze zijn duur, maar in Nederland waar DAB+ beter is uitgebouwd is de ontvangst ook belange niet overal perfect..

Ik ben ook voorstander van vooruitgang, maar hier in Vlaanderen krijg je een signaal van 64 kbps, de meeste internetradio's streamen aan 128 , 192 zelfs 320 kbps, en deze streams worden dan soms op fm geplaatst, dus met een veel BETERE kwaliteit dan dab+, en via de RDS radioTEXT kan je gewoon ook de info over de liedjes of programma's laten meelopen over fm, zie echt niet de meerwaarde van dab+, volgens mij is het gewoon een zeer dure overgang, een soort windows8 geval....op de radio dan...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

laroyj schreef:Ik ben ook voorstander van vooruitgang, maar hier in Vlaanderen krijg je een signaal van 64 kbps, de meeste internetradio's streamen aan 128 , 192 zelfs 320 kbps, en deze streams worden dan soms op fm geplaatst, dus met een veel BETERE kwaliteit dan dab+, en via de RDS radioTEXT kan je gewoon ook de info over de liedjes of programma's laten meelopen over fm, zie echt niet de meerwaarde van dab+, volgens mij is het gewoon een zeer dure overgang, een soort windows8 geval....op de radio dan...
Appels met appels vergelijken hé. :wink: Met kbps alleen weet je niets. DAB+ maakt gebruik van de AAC+-codec, terwijl het gros van de internetstreams het meestal in MP3 doet, en dan vaker aan 128 kbps, dan aan 320 kbps.

Maar je hebt gelijk, hoger mag altijd, maar het commerciële zal boven de kwaliteit gaan hoor. Een multiplex kan rap gevuld zijn. Ik denk dat 98% van de Vlamingen niet wakker zal liggen of hun station nu in 64 kbps of in 96 kbps aangeboden wordt en uiteindelijk niet beter weten.
De VRT heeft het laatste jaar 128 kbps AAC+ in gebruik genomen voor hun internetstreams. Dit hoeft niet meer onder te doen voor 320 kbps MP3.

En wat RDS RadioText betreft heeft DAB(+) ook geen enkel nadeel. Het oude DAB had ook al DLS (Dynamic Label Segment), de DAB-variant van RadioText en ik heb nog geen enkel toestel tegengekomen die dit niet ondersteunt. DAB+ kan als toevoeging nog afbeeldingen meesturen, zoals het zenderlogo, wat Norkring nu al doet, of weerkaartjes, reclame,...
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

laroyj schreef:ik start mn wagen, verbind mn iphone met de lader, start de app op, start de autoradio, selecteer bluetooth...
Héh, om DAB+ te luisteren doe ik dit: "ik start mn wagen". :)
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Maar de toekomst zit hem niet in internetradio via bluetooth, maar via de boordcomputer van een auto die een simkaart aan boord heeft. Dan start je internetradio ook gewoon door je wagen te starten. En switch je van de ene naar de andere zender zoals je dat nu doet voor FM maar dan mét variatie en zonder gekraak.

Het FM-monopolie van VRT/Medialaan (en als gevolg daarvan alle FM-uitzendingen) moet in elk geval worden afgeschaft, en dat DAB+ dan als alternatief voor internet moet worden toegevoegd is jammer maar waarschijnlijk niet tegen te houden.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

jantje81 schreef:Dan start je internetradio ook gewoon door je wagen te starten. En switch je van de ene naar de andere zender zoals je dat nu doet voor FM maar dan mét variatie en zonder gekraak.
En de autoconstructeurs of garages gaan allemaal de mobiele internet abonnementen van hun klanten betalen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

jantje81 schreef:Maar de toekomst zit hem niet in internetradio via bluetooth, maar via de boordcomputer van een auto die een simkaart aan boord heeft. Dan start je internetradio ook gewoon door je wagen te starten. En switch je van de ene naar de andere zender zoals je dat nu doet voor FM maar dan mét variatie en zonder gekraak.
Dan gaat er serieus moeten gewerkt worden aan het bereik van de GSM masten tenzij je op een ritje in bv. de Ardennen zonder radio wil zitten en dan spreken we nog niet over de kosten. Radio, FM, DAB(+) is vrij en gratis te ontvangen maar data zal steeds te betalen zijn. Ook bij grensoverschrijdingen ga je extra kosten krijgen (niet iedereen blijft in B of in landen waar er geen extra roaming kosten of databeperkingen zijn).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Je gaat die simkaart sowieso in je wagen krijgen op termijn, dat is niet specifiek voor radio alleen. En dat abonnement betaal je gewoon zelf. Proximus heeft daar al een aanbod voor want dit is vandaag ook al beschikbaar en geen verre toekomstmuziek:
http://www.proximus.be/nl/id_b_cb_sim_i ... wagen.html
Mobiele netwerken worden voortdurend verbeterd en uitgebreid en zullen ook deze technologie wel kunnen servicen.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik zie niet goed in dat lineair radioluisteren steeds via dataverbindingen (internet) moeten lopen. Is toch gigantisch onhandig (en dat zal de komende 10 j in mijn ogen niet echt veranderen):

- abo nodig
- connectie maken op je radiotoestel (login, wachtwoord) of via bluetooth
- mobiele dataverbinding niet altijd gratis (al zullen de limieten in de toekomst wel opschuiven uiteraard)
- dataverbinding via wifi niet aanwezig (bvb. schuur, garage, buiten in de zomer,...)

Allemaal zaken waar je bij FM/DAB(+) geen last van hebt: plug & play. Akkoord, dekking DAB(+) is nog niet optimaal maar er is geen reden om aan te nemen dat de uitbouw niet zou verdergaan.

Nog een paar zaken pro DAB(+)
- geluidskwaliteit DAB+ is echt wel ok tov DAB (je kan momenteel vrt Radio 1 op DAB en DAB+ beluisteren, en je merkt het verschil heel duidelijk).
- veel meer zenders mogelijk tov FM in de voor het publiek beschikbare band
- economisch/ecologisch argument: het energieverbruik van FM-zenders is gigantisch tov een DAB-zender. Bovendien heb je voor FM voor elke radiozender één zender nodig. Bij DAB(+) kan men in één mux vele radiozenders kwijt.
- Ik luister wel nooit naar lokale radiostations maar het moet nu toch technisch mogelijk zijn deze per zendstation in een aparte mux te steken (bvb. Egem zendt een mux uit van alle lokale radio's in OVL en WVL), tegen een redelijke prijs (hier kan de overheid een sturende rol spelen vind ik)

En last but nog least nog pleiten voor etherontvangst in het algemeen: wat bij een calamiteit? Toen ik op de dag van de aanslagen in Zaventem/brussel wou luisteren naar de vrt radiozenders op internet had ik niets... compleet overbelast. Idem voor gsm/data in de buurt van de ramp: compleet onderuit. Etherverbindingen hebben geen last van overbelasting en zijn imho bedrijfzeker (tenzij het zendstation in kwestie zelf geïmpacteerd wordt uiteraard), dit vind ik alvast één reden om ze te behouden (en dan liefst richting DAB+).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De miserie van internetradio is dat het zo verdomme moeilijk is om de stream URLs van al die radios terug te vinden, last time I checked.
Nee, ze doen het liever via hun eigen appjes, zowel op smartphone als op hun sites.
Terwijl ik liever mijn eigen interface kies en gewoon de url inlaadt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:De miserie van internetradio is dat het zo verdomme moeilijk is om de stream URLs van al die radios terug te vinden, last time I checked.
Nee, ze doen het liever via hun eigen appjes, zowel op smartphone als op hun sites.
Voor smartphones kan je TuneIn (pro) gebruiken. Geen URL zoeken, enkel kiezen uit lijsten met muziekstijlen en dan je station kiezen en desgewenst als favoriet aanduiden voor een volgende keer. Is een universele app voor zowat alle bestaande radiostreams. De gewone versie is gratis. De pro versie is betalend maar met de pro kan je opnemen (of opnames programmeren) om achteraf onderweg te beluisteren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waarom beginnen ze in Europa niet met sat-radio zoals in de US ?

http://www.siriusxm.com/whatissiriusxm
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

sdecoster schreef:Ik zie niet goed in dat lineair radioluisteren steeds via dataverbindingen (internet) moeten lopen. Is toch gigantisch onhandig (en dat zal de komende 10 j in mijn ogen niet echt veranderen)
Ik gebruik toch al een paar jaar DAB+ in Nederland en internetradio in de auto in België. Helaas ook via bluetooth en nog niet via een simkaart aangezien mijn auto 10 jaar oud is en dat allemaal niet is voorzien. :-)

Ik vind dat helemaal niet onhandig. Ik heb er bovendien wel wat voor over want de radio's die ik luister zenden in België niet uit op FM of DAB+. Ik heb dus ook geen keuze.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:Waarom beginnen ze in Europa niet met sat-radio zoals in de US ?

http://www.siriusxm.com/whatissiriusxm
Te veel verschillende gesproken talen. Te veel populaire radio in handen van nationale overheden waar tegenstrijdige belangen spelen. Maw, zelfde redenen waarom de EU zelf niet wil lukken.

En dan hebben we het nog niet gehad over het feit dat je je muziek die je daarop speelt moet gaan licensen om af te spelen in alle EU landen... Ik zie Sony al afkomen met de factuur.

In de US is het natuurlijk gemakkelijk allemaal: 1 grote markt zonder landsgrenzen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Waarom beginnen ze in Europa niet met sat-radio zoals in de US ?
Ik weet er eigenlijk niks van maar ik denk niet dat je er komt met alleen maar een autoradio geschikt voor satelliet ontvangst. Volgens mij moet de satelliet ook geschikt zijn voor het verspreiden van een "mobiele" beam. Radio ontvangst via satelliet zoals wij die hier kennen kan uitsluitend met een vaste opstelling, de parabool antenne.
Edit: hier wat meer info gevonden:
http://sync.nl/satellietradio-nu-ook-in-de-auto/
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 14 jan 2017, 15:42, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:
r2504 schreef:Waarom beginnen ze in Europa niet met sat-radio zoals in de US ?
Ik weet er eigenlijk niks van maar ik denk niet dat je er komt met alleen maar een autoradio geschikt voor satelliet ontvangst. Volgens mij moet de satelliet ook geschikt zijn voor het verspreiden van een "mobiele" beam. Radio ontvangst via satelliet zoals wij die hier kennen kan uitsluitend met een vaste opstelling, de parabool antenne.
Jawel hoor, werkt perfect voor autoradio's. Als GPS werkt, waarom zou satellietradio niet werken?

Als je in de VS bent moet je maar eens een wagen huren met SXM (zeer beperkte meerkost). Alleen in tunnels gaat het niet.

Edit: artikel is 10 jaar oud :-( niets meer van gehoord. En zo'n gedrocht zeg. SXM is veel compacter qua autoinstallatie.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

MarkDM schreef:Anderzijds stel ik me de vraag : hoe kan een kleine zender als VBRO dat betalen ? En zo zitten er nog enkele op.
De DAB+ kanalen zitten officieel nog steeds in een testfase, omdat nog niet alle transmitters geüpgraded zijn naar DAB+. De huidige DAB+ stations betalen dus nog niet de volle pot hiervoor. Anderzijds is het voorbeeld VBRO die je aanhaalt zeker geen kleine zender meer. Geen nationale zender, maar zeker ook geen lokale radio. Vergelijk ze qua grootte & bereik gerust met Topradio. Radio Stad & Radio FG, die ook op DAB+ zitten zijn wel lokale radio's met 1 FM frequentie in Antwerpen.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik heb nog een bedenking en dat is als FM op lange termijn zou afgeschaft worden dan zal Telenet en andere kabelmaatschappijen waarschijnlijk ook stoppen met FM zenders te verdelen maar zullen zij dan ook DAB+ zenders verdelen op de kabel? Ik dacht het niet vermits men nu al radio kan beluisteren via hun digitale TV platform wat ik nu ook al doe.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

apestaart schreef:Ik heb nog een bedenking en dat is als FM op lange termijn zou afgeschaft worden dan zal Telenet en andere kabelmaatschappijen waarschijnlijk ook stoppen met FM zenders te verdelen maar zullen zij dan ook DAB+ zenders verdelen op de kabel? Ik dacht het niet vermits men nu al radio kan beluisteren via hun digitale TV platform wat ik nu ook al doe.
Daar heeft mijn oude stereo niets aan.
Die kan nu perfect radio spelen via de kabel omdat fm uit de lucht niets storingsvrij is.

Ik blijf het een onnozel idee vinden. Niet iedereen vervangt al zijn toestellen elke 5 jaar.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Elke 5 jaar?
Hah, ik denk niet dat ik een radio bezit die jonger is dan 10 jaar.
Zelfs mijn oude communie stereoketen doet nog dienst.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Radio streamen is geen oplossing. Radio is een broadcast medium, waarom dan iedereen een aparte stream laten opzetten over het GSM netwerk. Als je dan met een paar 1000 man in de file zit te streamen zal het rap gedaan zijn vrees ik. Om nog maar te zwijgen van datalimieten, gepruts met bluetoothconnecties naar je radio, ... Nee dank u, auto starten = radio aan.

DAB in plaats van FM, allemaal goed en wel, maar:
* VRT had allang moeten omschakelen naar DAB+. DAB is een achteruitgang op vlak van geluidskwaliteit, DAB+ een vooruitgang.
* Dekking is onvoldoende. Het hele Norking verhaal lijkt mij een klucht: Te weinig DAB zenders, heel het DVB-T (Teletenne) verhaal, geen DVB2, ... Was gewoon een truukje van een vorige regering om wat centen binnen te halen.
* Voordat FM afgeschakeld kan worden moet men (minstens 10 jaar op voorhand, liever nog 15 jaar op voorhand) fabrikanten verplichten enkel nog toestellen met DAB+ ondersteuning te verkopen. In het bijzonder auto's zijn cruciaal hiervoor. Men had hier al 10 jaar eerder mee moeten beginnen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

ITnetadmin schreef:Elke 5 jaar?
Hah, ik denk niet dat ik een radio bezit die jonger is dan 10 jaar.
Zelfs mijn oude communie stereoketen doet nog dienst.
Ik zei "elke 5 jaar", omdat dat blijkbaar de standaard is voor sommigen hier.

Ik heb ook nog mijn oude wekker (30 jaar oud nu) en de stereo is 22 jaar oud. Die werkt nog perfect en geeft heel mooie klank (niet die opgefokte opgeblazen klank van vele nieuwe dingen tegenwoordig).
2 auto's hier, eentje van 3 jaar en eentje van ongeveer 12 jaar, beide enkel FM.

Los daarvan, al eens de prijs van een DAB radiootje vergeleken met eentje voor FM? Idem voor een radiowekker. :roll:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik heb een wagen van minder dan een jaar oud, maar de meerprijs voor DAB heb ik toch niet gedaan (was € 360). Voor radio vond ik dat het verschil niet waard. Daar is het dan wel een hardware update (een kabel die ze naar de koffer trekken en daar plaatsen ze een extra module).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bij mij thuis (Massemen/Wetteren- Oost-Vlaanderen)ontvang ik met een DAB+ radio de volgende zenders:
- Klara Continuo
- MNM hits
- MNM
- Radio 1
- Radio 2
- Sportza
- Studio Brussel
- VRT DAB+ Test
- VRT NWS

Ik kan u verzekeren dat ik op diezelfde plaats een pak meer zenders ontvang met een simpele FM radio! Dus zo gelijkwaardig blijkt dit niet te zijn? Alleen maar een handvol staatszenders en wat tests?

En dan zwijg ik nog over de kwaliteit ervan! Ik dacht dat die DAB+ de toekomst was? Serieus teleurstellende toekomst in dat geval ...

Voor alle duidelijkheid : ik wil best overschakelen naar DAB+ als men mij kan garanderen dat ik identiek hetzelfde heb als met FM. En dat kan men momenteel nog niet. Onderstaand fragment zal wel duidelijk maken waarom ik in de keuken nog steeds luister naar FM radio in plaats van DAB+ (Hoewel het een DAB+ radio is!).

[youtube]uq7S-pIRU7A[/youtube]

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

krisken schreef: Voor alle duidelijkheid : ik wil best overschakelen naar DAB+ als men mij kan garanderen dat ik identiek hetzelfde heb als met FM. En dat kan men momenteel nog niet. Onderstaand fragment zal wel duidelijk maken waarom ik in de keuken nog steeds luister naar FM radio in plaats van DAB+ (Hoewel het een DAB+ radio is!).
Geen idee wie "men" is? Hopelijk niet de overheid.

In ieder geval, plaats die radio op een slechte locatie voor FM en je zal ook storing hebben. Kan je ook eens vergelijken met een productiekanaal als Stubru DAB+ ipv met een "DAB+ test" kanaal, wie weet wat ze daar allemaal op uitsteken?
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”