Koepelorganisatie VRT wil afschakeling FM

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 237 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer

Re: Koepelorganisatie VRT wil afschakeling FM

Berichtdoor jackho » 21 Okt 2017, 22:38

Of beide samen in één toestel

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1813 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer

Berichtdoor r2504 » 22 Okt 2017, 11:06

petzl schreef:Ik was vandaag ook aan het overwegen een DAB+ radio te kopen, maar aangezien het voor in huis was koop ik misschien beter een streaming radio ?

Ik zie echt totaal geen nut in een DAB+ radio voor gebruik thuis (in de wagen is nog een ander verhaal)... een handvol zenders is het enige wat je hebt, terwijl met een internetradio gewoon gans de wereld aan je voeten ligt.

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 237 keer
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer

Berichtdoor jackho » 22 Okt 2017, 18:30

Verkeersinfo zoals bij FM (RDS) zit die data ook in DAB+ ?

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 218 keer
Uitgedeelde bedankjes: 205 keer

Berichtdoor on4bam » 22 Okt 2017, 18:51

Yup, dat zit er ook op.

VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 206 keer
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer

Berichtdoor VOiD » 22 Okt 2017, 19:15

r2504 schreef:Ik zie echt totaal geen nut in een DAB+ radio voor gebruik thuis (in de wagen is nog een ander verhaal)... een handvol zenders is het enige wat je hebt, terwijl met een internetradio gewoon gans de wereld aan je voeten ligt.

Zelfs voor de wagen zie ik geen nut. Koppel gewoon aan de 4G licenties een verplichting om x bandbreedte aan multicast streams gratis te verdelen en probleem opgelost.
Internet & TV: Belgacom Comfort Pack - Netflix
Telefonie: Weepee - OVH - Rebvoice
GSM: Proximus

alloja
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor alloja » 22 Okt 2017, 19:20

jackho schreef:Verkeersinfo zoals bij FM (RDS) zit die data ook in DAB+ ?

Inderdaad! Als je de DAB+-tests van Classic 21 kan ontvangen, zal je verkeersinfo in de beelden die met de audio worden uitgezonden.
Vu+ Duo² (2*DVB-C + 2*S2) & Vu+ Ultimo (DVB-C + DVB-T + DVB-S2) • Sat: Hellas Sat<>SES-4 • Fransat • Bis Panorama 5°W • Voo DVB-C
FRITZ!Box 7490 & 3490 (06.83) • Proximus Tuttimus 100/30 (Mobilus 2*S + 1*M)

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 22 Okt 2017, 20:06

VOiD schreef:Koppel gewoon aan de 4G licenties een verplichting om x bandbreedte aan multicast streams gratis te verdelen en probleem opgelost.

En welke streams zouden dat dan moeten worden... of ga je een provider dan ook laten kiezen dat radio X er wel in zit en radio Y niet ?

Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Berichtdoor Fluppeke » 22 Okt 2017, 20:18

R2504 wat is het verschil met DAB+? Privé bedrijf Norkring bepaalt wie er op komt en wie niet (en niet de regering, die hebben nog niet bepaald hoe (bijv beauty contest zoals bij FM) ze dat dan wel zouden doen).
Het is zelfs zo dat diegene die nu voortrekkersrol spelen (topradio, radio stad, maria, clubfm , familyradio enz ...) waarschijnlijk ook de eerste zijn die terug gaan afvallen nu ze na 1/1/18 geen inkomsten uit FM meer kunnen halen. En waarschijnlijk gaan de 4 wel erkende netwerkradio's hun plaats innemen.
Volgens wat ik hoor zou met de komst van VRT naar DAB+ (8 zenders) nu de muxen al vol zitten. Er zijn er nog 2 en daarna zouden eventuee de DVB-T frequenties gebruikt kunnen worden, maar of dat laatste wenselijk is ...
Laatst gewijzigd door Fluppeke op 22 Okt 2017, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 161 keer
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer

Berichtdoor mailracer » 22 Okt 2017, 20:22

ik ben tegen. thuis is de kwaliteit van mijn FM - ontvanger beter dan : streams via het internet of de telenet-radio's. En om alles te moeten aanpassen om DAB+ te kunnen ontvangen vind ik er een beetje over. in hoeveel huiskamers speelt er nu niet gewoon een klein FM-radiootje. ga je die mensen hun muziek dan afpakken en verplichten om iets nieuws te kopen.

Als ze het toch willen afschaffen, dan hadden ze beter gezorgd dat dab+ bekend werd bij de massa en hadden ze het moeten promoten en aanbieden in media-apparatuur als nieuwe standaard.

Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Berichtdoor Fluppeke » 22 Okt 2017, 21:46

Met dat laatste is men nu wel (laat) bezig. Ook febiac gaan ze verplichten om in nieuwe wagens enkel nog DAB+ te zetten. Trouwens is dit geen verplichting van EU en enkel een aanbeveling. Overheid heeft consultingbureau onder de arm genomen (geld genoeg blijkbaar). Voornaamste reden volgens de minister om te switchen: er is meer ruimte op DAB+ dan op FM . Tegelijk hebben ze wel norkring het monopoly gegevens op het verdelen van de dab+ slots en die laatste zet zelf zijn tarieven, als deze hoog blijven zal niemand (zonder ondersteuning op FM) van de huidige 'trekkers' (topradio,maria,clubfm,family,radio stad) nog in staat zijn om na 1/1/8 uit te zenden. Het overleg met de sector doet de minister enkel maar met de landelijke (vrt,vmma,nostalgie) zenders en norkring. Tot daar dus het 'extra' aanbod. (eerlijkheid gebied dan wel om te zeggen dat de nieuwe, wel erkende radio's op FM, SBS , Hitfm, stadsradio vlaanderen,VBRO vermoedelijk wel hun plaats gaan willen innemen)

Hier komt geen enkel dab+ toestel in huis trouwens. Streaming (thuis en in de auto) en FM(werk en in de auto) voldoen dus waarom investeren om radio's te beluisteren die mij waarschijnlijk (vrt) niet interesseren en toch ook op andere manieren te beluisteren zijn?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder

MaT
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 117 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer

Berichtdoor MaT » 22 Okt 2017, 22:16

Fluppeke schreef:Tegelijk hebben ze wel norkring het monopoly gegevens op het verdelen van de dab+ slots en die laatste zet zelf zijn tarieven, als deze hoog blijven zal niemand (zonder ondersteuning op FM) van de huidige 'trekkers' (topradio,maria,clubfm,family,radio stad) nog in staat zijn om na 1/1/8 uit te zenden.

Zelfs als het evenveel kost dreigen ze te verdwijnen. Welke adverteerder gaat nog geld geven voor een potentieel veel lager luisterpubliek?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 161 keer
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer

Berichtdoor mailracer » 22 Okt 2017, 22:40

Ik denk ook wel dat radiozenders minder publiek gaan bereiken. Hoeveel ouderen luisteren er niet op den fm band naar Klara ofzo. Ik denk niet dat je deze groep mee krijgt om over te schakelen op korte tijd.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 23 Okt 2017, 07:33

Fluppeke schreef:R2504 wat is het verschil met DAB+? Privé bedrijf Norkring bepaalt wie er op komt en wie niet (en niet de regering, die hebben nog niet bepaald hoe (bijv beauty contest zoals bij FM) ze dat dan wel zouden doen).

Voor alles wat over internet gaat zie ik nog liefst de netneutraliteit van kracht blijven... voor DAB+ speelt dit in mindere mate (zeker omdat radio frequenties nu éénmaal aan licenties verbonden zijn).

mailracer schreef:Ik denk ook wel dat radiozenders minder publiek gaan bereiken. Hoeveel ouderen luisteren er niet op den fm band naar Klara ofzo. Ik denk niet dat je deze groep mee krijgt om over te schakelen op korte tijd.

Goh, dat gaan we pas echt zien als FM eruit gaat... en aangezien de lokale radio aan een nieuwe erkenningsronde bezig zijn zal FM in die context nog wel vele jaren blijven bestaan (en krijgen ze misschien terug wat meer luisteraars). Zoals vaak worden veel mensen pas wakker de dag zelf... ook met FM zal dit vermoedelijk zo zijn.

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 103 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer

Berichtdoor cadsite » 23 Okt 2017, 07:38

Ach, allemaal te laat, veel te laat.
Er zijn geen goede zenders meer. Ze maken hunzelf overbodig en zorgen dat iedereen overstapt op streaming.
Radio 1: oeverloos gezwets over non-issues, vermoedens en sport.
StuBru: Radio donna, the revival
Radio 2: tsja...
Klara: dat wil nog eens lukken
MNM: eenheidsworst
Q: idem

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 94 keer
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Berichtdoor laroyj » 23 Okt 2017, 10:23

gezien de slechte ontvanst van de aldi dab+ radio die men deze zomer verkocht hem maar omgebouwd, draadje losgesoldeerd en op achterkant bnc chassisdeel geplaatst met daarop bnc telescoopantenne, nu heb ik tenminste deftige ontvangst, op zolder ontvang ik op een ander dab+toestel, van betere kwaliteit, Panasonic, mits aansluiting van de telescoopantenne op scanneranteene buiten op 10m hoogte, hier in Tielt west Vlaanderen, zelfs het Waalse DAB+ pakket incl de 2 Duitse zenders, 31 zenders in totaal nu
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be

Terug naar “Ander nieuws”