Koepelorganisatie VRT wil afschakeling FM

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Aangezien DAB(+) werkt met eenzelfde frequentie voor het hele land, betekent dit vermoedelijk het einde van regionieuws en regionale programma's. Ik heb in ieder geval al vastgesteld dat ClubFM op DAB+ gewoon muziek uitzendt op het moment dat er op FM regionieuws is.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

waarschijnlijk zullen ze op termijn dit signaal dan gaan gebruiken ipv sateliet als feed voor de fm-zenders...de computer mixt er dan reklame en nieuws tussen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

allé de eerste 2dehands DAB multiplex zenders staan al te koop....

http://etherpiraten.com/forums/advertentie/110306
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Voor wie denkt dat DAB+ niet tot nieuwe projecten zal leiden:
http://radiox.eu/digital/

De eerste is al een feit.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

mooie site, goede marketing strategie, heel veel show om het verkocht te krijgen maar in werkelijkheid verkoopt men gebakken lucht...
Ook de advertentietarieven zijn niet van de poes... mocht men effectief 100.000den of miljoenen luisteraars hebben ja... maar men moet het eerst nog waarmaken...

Ik denk als men aan een paar honderd luisteraars zal geraken via DAB+ dat het al veel zal zijn, en via internet zijn er ook maar weinig zenders die aan 100 luisteraars komen, je moet maar eens checken op shoutcast...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Je moet de kostprijs van DAB+ ook niet overschatten. Als je ziet dat radio's als Club FM, Family Radio, Radio Stad en FG kunnen meedoen, maak je mij niet wijs dat dit zo duur is. Het gaat hier om radio's die allesbehalve veel luisteraars of (betalende) adverteerders hebben.

Wat je zegt over internetstreams heb je inderdaad gelijk, en zij die echt hoge cijfers halen richten zich meestal niet op Vlaanderen.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

clubfm en familyadio zijn beide van de zelfde eigenaard C.M., VBRO zal idd ook wel niet zo kapitaalkrachtig zijn en ben niet overtuigd dat BH van Topradio er fortuinen zou voor betalen...anderzijds is het wel zo dat de regionale/landelije radio's verplicht zullen worden in het DAB+ verhaal te stappen willen ze hun licentie verlengd zien..
Zelfs de locale radio's worden verplicht in de nieuwe erkenningsronde 2016 zich akkoord te verklaren te investeren in DAB+ en de overstap op termijn te maken...

Ik veronderstel wel dat de zenders die nu reeds te horen zijn ook wel zullen kunnen genieten van special voorwaarden..

Anderzijds als een zender 80.000 euro kost en je gebruikt hem met 8 kost hij nog 10.000 euro, je schrijft hem af op 5 jaar is 2000 euro/jaar + electriciteit(1000) en ict kost voor ontvangst van het signal van de studio naar Norkring...(waarschijnlijk zelf aan te leveren tenzij men bepaalde eisen stelt waaraaan men moet voldoen, stream ?)

Zit je aan 300 euro/maand nettokost, nadien is het voor Norkring enkel elektriciteit, en onderhoudskosten zender zijn kwasi nihil...

Ik schat +- 450-500 euro/maand excl btw per antennesite voor een klein vermogen
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je hebt niet alléén de kost van de zender maar ook van de antenne's, de site, personeel, ... bij bedrijven als Norkring tikt zoiets door (in vergelijking met radio's nu die ooit éénmalig een zender en wat antenne's hebben gekocht en er verder niet meer naar omkijken).

Het sharen is ook niet zo evident... je hebt als lokale radio namelijk in theorie (buiten wat overlap) geen gemeenschappelijk uitzendgebied.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

...dat zit toch wel verekend in het kostenplaatje dacht ik...een antenne voor dab+ kost niet meer dan wat ze vroeger kostte als straal verbinding op die frequentie...
...gezien de hogere frequentie zit er minder materiaal in, zou ze dus goedkoper zijn dan een fm antenne :)

iemand connecties bij de huidig deelnemende radio's om eens te polsen naar het kostenplaatje? Ik zal althans eens proberen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

laroyj schreef:iemand connecties bij de huidig deelnemende radio's om eens te polsen naar het kostenplaatje? Ik zal althans eens proberen...
Ik heb geen connecties, maar een artikel van ruim 2 jaar geleden sprak toen over € 11 000 voor een mono-signaal en € 15 000 voor een stereo-signaal, al zou het me verbazen dat de huidige zenders aan dit tarief meewerken, gezien de grote tijdspanne en de beperkte interesse van zenders. De multiplex is momenteel nog maar voor de helft gevuld, terwijl het toen blijkbaar een must was om een volledige vol te krijgen vooraleer operationeel te gaan.

Bron: http://muziekmuseum.skynetblogs.be/arch ... -geld.html
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb ook € 15.000 gehoord voor AAC+ 64Kbps stereo signaal
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Heb vanavond toch iemand van de huidig op DAB+ aanwezige radio's gehoord en hij sprak voor de early-few van 10.000-15.000 euro per maand, wel te verstaan tarieven bij volledige uitrol met landelijke dekking..en all-in...dat zou vergelijkbaar zijn met de kost voor de fm-zenders, aankoop/onderhoud, huur masten etc...Diegene die er nu nog bijkomen zullen dus nog meer moeten betalen....

Verschiet er toch van, in eerste instantie enkel voor de landelijke radio's , DAB+ voor de lokale radio zou nog niet aan de orde zijn...blijkbaar zou er door onze minister in juli nog meer over het DAB+ verhaal verteld worden, wordt vervolgd dus...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Ook Radio X vanaf midden augustus te horen op DAB+:
De Engelstalige Brusselse radiozender Radio X is vanaf midden augustus gratis beschikbaar in Brussel en Vlaanderen via digitale radio DAB+. Tot de dag van vandaag is Radio X enkel online te beluisteren.

Radio X is een Engelstalige radiozender in Brussel die focust op expats en de internationale gemeenschap in de hoofdstad van België. De zender is vandaag enkel via het internet te beluisteren.

Vanaf midden augustus zullen de uitzendingen de klok rond via DAB+ de ether ingestuurd worden. "Zo geven we onze luisteraars en toekomstige luisteraars het ideale platform om naar ons te luisteren", meldt CEO Paul Heath.

"Het zijn spannende tijden voor radio in België, en ook voor Radio X. De overgang naar uitzenden via DAB+ voorziet het land van een radiostation dat het echt verdient en waaruit het voordelen kan halen, recht vanuit Brussel", zegt chief operating officer Lee Middleton.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultu ... /1.2367891
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Vraag me wel af aan die reklame tarieven en met kwasi geen luisteraars wie zal willen betalen voor reklame en wie 350 euro zal willen sponsoren....à 15.000 euro/maand

Is een mooi initiatief, of het financieel haalbaar is , zal een andere zaak zijn vrees ik, maar wens hun alle success toe, ben trouwens zelf ook aan het bekijken wat kan en niet kan, maar aan die prijs moet ik er gewoon niet aan beginnen...(tenminste met een nieuw project te starten vanaf nul, in combinatie met enkele fm-zenders valt het nog te bezien, maar ook weer afhankelijk van de eisen voor de nieuwe vergunningen 2016)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

momenteel zijn de tarieven laag voor DAB+, vooral omdat er nog geen luisteraars zijn ....
Afbeelding
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

10.000-15000 euro per maand vind ik toch niet weinig, dit zal wel voor volledige dekking zijn, geen idee hoeveel enkel voor Brussel ?
2500-3000 euro/maand ?

..denk ook niet dat ..." we gaan het maar efkes proberen"...van tel is.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Ik ben er zeker van dat het momenteel minder als 1000/maand euro gaat zijn ... zeker omdat er geen luisteraars zijn, dit wil niet zeggen dat de tarieven in de toekomst niet verhoogd zullen worden.

dit wel voor een lage bitrate ....
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petzl schreef:Ik ben er zeker van dat het momenteel minder als 1000/maand euro gaat zijn
En wat ga je dan doen als radiostation als de prijzen plots stijgen... zeggen sorry we zijn terug alléén op FM te beluisteren ?

Enige lange(re) termijn visie is toch wel noodzakelijk.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Waarom zou je daar nu bakken geld tegen aan smijten als er toch geen kat kan luisteren ....

er zijn er die gewoon gokken nu en hopen dat ze groter worden door dvb-t, zodoende heb je ook meer inkomsten om de volle pot te kunnen betalen.
Afbeelding
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Geen kat kan luisteren? Ik heb hier toch al bijna drie jaar een radio met DAB/DAB+ (naast FM). Ik ben dan ook heel tevreden dat er nu eindelijk meer digitale zenders zijn naast die van de VRT en RTBF. Veel mensen met een recente wagen hebben ook een DAB(+) radio ingebouwd.

De RTBF heeft drie zenders tegelijkertijd in DAB en DAB+ en het kwaliteitsverschil is zeer goed hoorbaar. De oude DAB mist dynamiek en klikt eigenlijk zelfs slechter dan een FM-zender met perfecte ontvangst, toch zeker met de bitrates die de VRT en RTBF uitzenden (160 kb/s MP2). Qua geluidskwaliteit kan ik proefondervindelijk zeggen:

FM (slechte ontvangst) < DAB (160 kb/s MP2) < FM (perfecte ontvangst) < DAB+ (64 kb/s HE-AAC)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

@petzl --> ik heb vorige week telefonisch contact gehad met de stationmanager van Topradio en die heeft me persoonlijk verteld dat zij als de pioniers voor bezetting van de first channel tussen de 10.000 en 15.000 euro per maand dienen te betalen...diegene die later intekenen zouden meer moeten betalen...
Waarom zou Youri hierover liegen ?
Om mij af te schrikken een regionaal of nationaal project op te starten...is niet echt mijn ambitie, iets lokaal wel :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Dat zou willen zeggen dat Clubfm/Familyradio tot 2x 15.000 per maand = 360.000 euro per jaar betaalt voor DAB+.
Er wordt heel wat geld over de balk gegooid daar in Eeklo maar zo erg zal het wel niet zijn neem ik aan.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Ja C.M. zal er toch wat geld tegen gooien, voor 2 radio's zal hij wel korting gekregen hebben...die 10.000-15.000 euro is wel bij volledige uitrol over gans Vlaanderen tegen eind 2016 hé , nu zal het idd een pak minder zijn....ben Christoph zn nr kwijt dus kan het hem nie meer vragen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

weet niet of het hier al vermeld is...Maar ondertussen kan ik DAB+ ook in Antwerpen en Oost-vlaanderen ontvangen
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

eergisteren in Egem toch nog niet, DAB wel en 1 testkanaal
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

kan het ontvangen tss Antwerpen en Lokeren (via E34 en E17) en Brussel en Lokeren (via E40 en R4)
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Blijf me toch afvragen hoeveel men tijdelijk aan het betalen is voor brussel. Ik geloof niet dat die "test"uitzendingen al veel geld kosten.
Ik heb de indruk dat men daar wat radio's aan het (mis)gebruiken om dat dab+ verhaal op gang te trekken. Vraag mij af of VBRO echte (en genoeg kapitaal) interesse heeft om te gaan investeren in andere provincies dan west/oost Vlaanderen. Hetzelfde voor radio stad ... HVG laat zijn vergunning voor lille en essen vervallen maar zou dan wel investeren in DAB in veltem ???
Top/club en andere met nationale ambities zijn min of meer verplicht om nu mee te stappen... de VMMA kunnen het zich permitteren om de kat uit de boom te kijken daar ze zo goed als 'must carry' zijn. Zou me verwonderen dat ze van deze positie geen gebruik gaan maken.

Maar daarna lijkt het me terug gedaan met die vzw'tjes op DAB+.. Misschien dat ze een multiplex kunnen maken per mast met enkele provinciale zenders maar ik denk dat de lobby van VRT(radio2)/VMMA hier zijn slag ook wel zal thuishalen
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

In de UK loopt een proefproject met DAB+ op kleine schaal. Dus met minder bereik en minder kosten.

Maakt gebruik van volledig softwarematige encoding waardoor dure apparatuur niet nodig is.
http://www.opendigitalradio.org/

53 Radiostations zullen binnenkort in 10 lokaliteiten starten met digitale uitzending via DAB+. Vermogen per zender is 100W en de test zal 9 maanden duren.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er is blijkbaar een datum in zicht.
Men wil tegen 2022 de nationale radiozenders enkel nog op DAB+ hebben.

Source:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultu ... /1.2654705
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Lokale radio's zouden wel op de FM band blijven... die gaan dan meteen een revival meemaken !

Ik zie niet in dat de meerderheid binnen 6 jaar een DAB+ ontvanger in de auto heeft.

Mooi trouwens dat men ketenradio's aan banden wil leggen... dat heeft niets te maken met lokale radio (al is die al lang dood).
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 14 maa 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Op de Standaard lees ik het toch heel anders hoor:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160513_02287697

Gatz wil FM-radio afschaffen ...
Ook de lokale radio’s krijgen een plek op de digitale frequenties...
Op termijn verdwijnt de FM-band, uiterlijk twee jaar nadat de helft van de luisteraars zijn overgeschakeld naar DAB+...

De helft op DAB+, dan wordt na 2j FM afgezet?
Hoe rekent men luisteraars? Stel ik koop een nieuwe auto met DAB+, maar al mijn toestellen thuis zijn nog FM en ik gebruik ook meestal FM in de auto.
Ik hoor toch namelijk niet altijd zo'n goede verhalen van DAB in de auto. Of is dat met DAB+ beter?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik zie het nog niet zo meteen gebeuren ...
Een hoop OEM radio's van autofabrikanten (BMW/Merceded/Renault) ondersteunen nog geen DAB+. Dat zou willen zeggen dat auto's die nu gemaakt worden dan geen radio meer kunnen ontvangen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee, nieuwe autos zullen zowel analoog als dab moeten ondersteunen denk ik.
Het probleem zal het arsenaal aan oudere radios zijn (denk bv maar aan die vintage antieke sets die nog altijd goed verkopen in tweedehandswinkels); mijn eigen communie stereo keten (dat was toen de gewoonte) doet ook nog altijd dienst.
Dat wordt weer een ramp om aan de oudjes uit te leggen.
Of we kopen een converter (zoals die mp3>fm sticks voor in de auto).

Technische vraagjes:
Op welke frequenties zit dab?
Zou de FM band kunnen herbruikt worden door digitale zenders (die wss minder bandwidth zullen innemen)?

Chris_147 schreef:Op de Standaard lees ik het toch heel anders hoor:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160513_02287697

Gatz wil FM-radio afschaffen ...
Ook de lokale radio’s krijgen een plek op de digitale frequenties...
Op termijn verdwijnt de FM-band, uiterlijk twee jaar nadat de helft van de luisteraars zijn overgeschakeld naar DAB+...
Heb jij hetzelfde artikel gelezen als ik? Want zelfs de standaard spreekt over "lokale radios blijven op de FM band, hoe die overschakeling op termijn moet verlopen is nog niet uitgeklaard".
Die 50% regel is dus totaal losgekoppeld van dat 2022 streefdoel voor de nationale zenders.
Of bedoel je gewoon dat de lokale zenders niet permanent op de FM band zullen blijven? Dat klopt, maar hun overgang is nog lang niet geregeld. Ik gok dat men hoopt dat de apparatuurkost wat daalt tegen dat de overschakelingsverplichting komt.
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 15 keer

Chris_147 schreef:Op de Standaard lees ik het toch heel anders hoor:
...De helft op DAB+, dan wordt na 2j FM afgezet?
Hoe rekent men luisteraars? Stel ik koop een nieuwe auto met DAB+, maar al mijn toestellen thuis zijn nog FM en ik gebruik ook meestal FM in de auto.
Ik hoor toch namelijk niet altijd zo'n goede verhalen van DAB in de auto. Of is dat met DAB+ beter?
In tunnels en tussen hoge gebouwen (Noordwijk Brussel, Rooseveltplaats) valt het signaal nog altijd weg voor de rest werkt het goed bij mij. De RTBF zenders zijn in Vlaanderen op DAB van dezelfde kwaliteit als de VRT, op FM is dat wel anders.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Er is een gans arsenaal van DAB-adapters voor autoradio's. Die worden tussen de antenne en de autoradio geschakeld, vangen zelf het DAB-signaal op, en geven het dan via de antennekabel door aan de bestaande autoradio. Soms met een apart scherm, sommige helemaal verborgen, sommige met een afstandsbediening, vaak ook met een weergave van de DAB-zender op het scherm van de bestaande autoradio, enzovoort. Dus er zijn aanpassingen mogelijk. Richtprijs 100-150 euro, zonder inbouwen.

Maar voorlopig is het toch nergens voor nodig. Pure aankondigingspolitiek om de boel wat op spanning te krijgen. Uiteindelijk zal men het toch weer een vijftal jaar gaan uitstellen, als het er al ooit van komt.
Afbeelding
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het lijkt mij veel logischer dat men vroeg of laat een verbod installeert op de verkoop van FM-Radio's die daarnaast geen DAB+ ondersteunen.
Pas nadat zoiets een 5-tal jaar succesvol heeft gelopen(en er dus voldoende DAB's in omloop zijn), kan men beginnen nadenken over de afschakeling van FM.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Wetende dat het een boel centjes kost Fm uitzenden.
Heden ten dage is elke zender via streaming te beluisteren.
Dus zou zeggen streefdoel onbeperkte data voor de mobieltjes en weeral een probleem opgelost.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fendtje schreef:Dus zou zeggen streefdoel onbeperkte data voor de mobieltjes en weeral een probleem opgelost.
Er bestaat niet zoiets als onbeperkte bandbreedte... zeker niet wireless... het zou dus gewoon niet werken indien iedereen individueel gaat streamen (het huidige FM en DAB is op basis van een broadcast model).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik vind het wel jammer dat het DAB signaal veel minder ver te ontvangen is dan het FM signaal.

Radio 1 op FM is bijna tot Luxemburg of Dortmund te ontvangen terwijl DAB veel vroeger wegvalt.

Zelfs in Knokke op het einde van de Lippenslaan is het al gedaan en dat met de zender in Egem die slechts 30KM ver staat.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

johan.devos schreef:Ik vind het wel jammer dat het DAB signaal veel minder ver te ontvangen is dan het FM signaal.

Radio 1 op FM is bijna tot Luxemburg of Dortmund te ontvangen terwijl DAB veel vroeger wegvalt.

Zelfs in Knokke op het einde van de Lippenslaan is het al gedaan en dat met de zender in Egem die slechts 30KM ver staat.
Zal wel die van Oostende zijn dat je ontvangt in Knokke. Egem zal te ver zijn daarvoor.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”