smart energy plug

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Misschien Wireshark laten draaien of zo :cop:

Ik heb momenteel twee knopkes op 't bureaublad staan, 1 tje om te starten en 1 tje om te stoppen.
Een directe launcher lukte niet met wget, in terminal wel.
Heb dan maar twee bash scriptjes aangemaakt.
Het werkt zoals het hoort.
Nu nog eentje om het verbruik ofzo af te lezen :wink:
Bijlagen
On-Off.png
On-Off.png (25.51 KiB) 5346 keer bekeken
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Pikes01
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 mei 2012, 14:32
Locatie: Nazareth
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Enig idee hoe je dat kan uitschakelen (al gaat er straks meteen een rule in de firewall) ?
Inderdaad, MAC adres filtering in uw router/firewall activeren zodat uitgaande connecties geblokt worden. De plug blijft werken, je kan er alleen niet meer aan als je niet meer op uw eigen netwerk geconnecteerd bent.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Pikes01 schreef:je kan er alleen niet meer aan als je niet meer op uw eigen netwerk geconnecteerd bent.
Kan dit nu dan wel... heb eigenlijk het boekje niet echt gelezen ?

Is er ergens een website waar ik m'n plug remote kan bedienen... of gaat dat via die app (ook als je niet op je eigen netwerk zit) ?
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Gaat via de app gewoon, zat op edge en kon de plug nog altijd bedienen.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mmm... de app spreekt dan met de cloud en niet rechtstreeks met je plug.

Vandaar dat de app ook historiek kan tonen... terwijl de plug enkel actuele data kan leveren.
42wim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 jan 2013, 23:16
Bedankt: 18 keer

Voor mensen die het willen blokkeren, het gaat over deze adressen (althans op mijn plug, een eigen wireshark/tcpdump laten lopen kan nooit kwaad):

{"50.19.254.134", "122.248.234.207", "46.137.188.54", "122.226.84.253", "61.188.37.216", "74.125.31.99", "220.181.111.147", "74.125.31.105", "175.41.238.100", "114.215.137.159", "120.24.59.150", "54.77.212.214", "54.194.95.191", "54.186.205.76"}

Als je geen firewall hebt kan je ook gewoon op de plug zelf inloggen (via telnet/http) en onderstaande uitvoeren

Code: Selecteer alles

route add <ip uit lijst van hierboven> dev lo
dus bvb

Code: Selecteer alles

route add 50.19.254.134 dev lo
Die settings zijn niet persistent, weet niet vanbuiten nu hoe (en of) je dit persisent kan maken.

In mijn (lokale) plugctl zit er al een disableCloud optie die dat voor je kan doen, gaat normaal gezien deze avond naar github gepushed worden.


Een ander mogelijke optie is om een statisch ip te geven aan je device en geen gateway te specifieren.

PS: voor mensen die tcpdump/wiresharken, om de zoveel tijd doet hij ook een dns lookup van google en een ping naar google.com
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Hier ook zo een plug gekocht. Vooral de makkelijke manier van besturen lijkt mij interessant voor diy domotica, daar deze heel eenvoudig met een arduino te besturen is. Verder ziet het er naar uit dat deze plug ook veel hack potentieel heeft. Kwa configuratie en beveiliging is het inderdaad wel een ramp. Best het open config netwerk beveiligen (waardoor je dan weer de config met thuisnetwerk opnieuw moet doen) omdat je anders in de app gewoon het wpa wachtwoord van je thuisnetwerk direct kan uitlezen. Serieus beveiligingsrisico dus.
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 maa 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Waar zien jullie ergens in de APP dat de smartplug historisch kan loggen naar de Amazon Cloud ?
De Edimax heeft een log functie met trends.
Echter ik vind geen logging op het Aldi model.

plugctl is een mooie uitbreiding. Ik ben dan ook vooral geinteresseerd in het historische aspect.
Als de plug zelf geen historische webserver bevat (met grafische trends,...) (ook niet via cloud)
dan is plugctl een oplossing.
Aangezien ik wel geen PC wil laten draaien non-stop hiervoor, bekijk ik nu de opties om dit bv. te doen via een raspberry Pi.
Op internet zijn er tal van "temperature log" voorbeelden uitgewerkt soms met SQlite en bv. google trend visualisaties.
De dygraph trend ziet er echter ook goed uit.

Is er een mogelijkheid om dit te laten draaien op een raspberry ?
De google "go" programmatie taal was mij tot op heden nog onbekend.
Het zou wel mogelijk moeten zijn om "go" files te laten draaien op een Raspberry Pi.

Een andere optie is plugctl te herschrijven in Python wat bijna multiplatform werkt.
Laatst gewijzigd door monty_burns_007 14 jan 2015, 16:35, in totaal 1 gewijzigd.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Via telnet op een raspberry pi kan je gemakkelijk meetdata uitlezen en aan/uit zetten. Heb het zelf geprobeerd.
shilex
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2009, 14:07

lacer schreef:Misschien Wireshark laten draaien of zo :cop:

Ik heb momenteel twee knopkes op 't bureaublad staan, 1 tje om te starten en 1 tje om te stoppen.
Een directe launcher lukte niet met wget, in terminal wel.
Heb dan maar twee bash scriptjes aangemaakt.
Het werkt zoals het hoort.
Nu nog eentje om het verbruik ofzo af te lezen :wink:
Lacer kan je mischien je bash scriptjes posten?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Is er ook een manier om een plug vanuit de 'list' pagina aan en uit te zetten? De device pagina zelf is behoorlijk traag, en als je meerdere plugs snel wil bedienen, werkt het behoorlijk enerverend?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

shilex schreef: Lacer kan je mischien je bash scriptjes posten?
Waarom niet :wink:
Hier het bash scriptje, noem je on.sh en die textfile maak je uitvoerbaar zoals bij de starter hieronder.
Deze zette ik voorlopig in mijn /home/user map. Maar pas wel exacte pad aan in je eigen starter (zie Exec=) .

Code: Selecteer alles

#!/bin/bash
wget -O - -q --post-data="command=GpioForCrond%201&SystemCommandSubmit=Apply" http://admin:[email protected]/goform/SystemCommand
En dit is de starter (ook een textfile). Zet dan bij eigenschappen > rechten een vinkje bij "uitvoerbaar". Pas dan de naam aan: on.desktop (enkel de extentie is belangrijk).
Eenmaal de naam aangepast, veranderd de textfile automatisch in een icoontje.
Voorzie een leuk icoontje van 32 x 32 of 48 x 48 px en die zet je met root rechten in de map /usr/share/icons/ en noem je on.png

Code: Selecteer alles

[Desktop Entry]
Version=1.0
Name=ON
Comment=SmartPlug starten
Exec=/home/luc/on.sh
Terminal=true
Type=Application
Icon=/usr/share/icons/on.png
Om de SmartPlug te stoppen gebruik je uiteraard een andere starter en script en vervang je alle on door een off en een ander icoontje in .png formaat.
In wget vervang je 201 door 200, thats it !

Het zijn enkele van mijn eerste stappen met bash scripting dus het zou misschien beter kunnen, maar het werkt :-)
De Terminal krijg je heel kort te zien bij elke dubbelklik op een icoontje, maar daar vind ik nog geen oplossing voor.
Terminal=false zetten, maar dan werkt het niet meer.

In LinuxMint vb, kan je eenvoudig een starter maken, in Ubuntu met Unity niet, dus daarom een textfile + script.

Ik had er op forum.ubuntu-nl al een vraag over gesteld en ook antwoord gekregen:
Laatst gewijzigd door lacer 17 jan 2015, 16:17, in totaal 2 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

42wim schreef:Voor mensen die het willen blokkeren, het gaat over deze adressen (althans op mijn plug, een eigen wireshark/tcpdump laten lopen kan nooit kwaad):
Gewoon source adres geblokkeerd op m'n firewall... al had het ding ook een NTP client zeker.

Het LEDje op de plug werd meteen rood 8)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

De Android app is echt wel ruk :-(
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 maa 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

heb de plugctl golang code nu draaien op m'n raspberry pi :-)
go 1.4 tarball voor raspberry pi kan je hier vinden:
http://dave.cheney.net/paste/go1.4.linu ... 6-1.tar.gz

1. tarball kopieren naar pi (bv. via WinSCP)

2. tarball uitpakken:
sudo tar -C /usr/local -xzf go1.4.linux-arm~multiarch-armv6-1.tar.gz

3. go pad toevoegen aan path:
export PATH=$PATH:/usr/local/go/bin

4. plugctl naar pi kopieren en builden met :
go build

5. plugctl opstarten bv. met:
./plugctl -daemon -ip="10.2.1.20" -credentials="admin:admin" -csvfile="plug.csv"

aangezien het een foreground daemon is kan je telnet/putty/ssh sessies niet afsluiten of de app stopt.
momenteel opgelost door via vnc in te loggen op pi en daar op de GUI desktop een shell te starten en open te laten staan.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

"screen" gebruiken. Wanneer het programma is opgestart ctrl-A D (detach) en het gaat naar de achtergrond.

1. sudo aptitude install screen
2. screen -L myProgram
3. Ctrl-A D

achteraf reconnecten:
1. screen -ls

Code: Selecteer alles

There is a screen on:
        23805.pts-6.brix        (01/18/2015 05:26:46 PM)        (Detached)
2. screen -r 23805.pts-6.brix
-r van reconnect
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Of je kan met & een taak op de achtergrond draaien als ik me niet vergis.
Maar screen is inderdaad zo goed als onmisbaar :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
42wim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 jan 2013, 23:16
Bedankt: 18 keer

monty_burns_007 schreef:heb de plugctl golang code nu draaien op m'n raspberry pi :-)
Nice!
aangezien het een foreground daemon is kan je telnet/putty/ssh sessies niet afsluiten of de app stopt.
momenteel opgelost door via vnc in te loggen op pi en daar op de GUI desktop een shell te starten en open te laten staan.
Je kan het ook via nohup doen (krijg je nog output in nohup.out)
nohup ./plugctl -daemon -ip="10.2.1.20" -credentials="admin:admin" -csvfile="plug.csv"

of

./plugctl -daemon -ip="10.2.1.20" -credentials="admin:admin" -csvfile="plug.csv" &

of zoals door andere voorgesteld screen of tmux gebruiken
jeroendk
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2015, 20:24

devastator schreef:Is er ook een manier om een plug vanuit de 'list' pagina aan en uit te zetten? De device pagina zelf is behoorlijk traag, en als je meerdere plugs snel wil bedienen, werkt het behoorlijk enerverend?
Die is er niet, voor zo ver ik dat kan zien. Wel elders al dezelfde vraag gelezen. Een widget om rechtstreeks vanuit het home screen de plugs aan/uit te zetten zou nóg handiger zijn.
joyrider3774
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2015, 22:42
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb plugctl gecompileerd voor mijn android tvbox en start hem eveneens via telnet. Ik moest wel een oudere versie (0.21) dan de laatste commit(s) gebruiken. De laatste versie als ik die compileerde (zowel in windows als op android) gaf altijd een EOF fout als ik de daemon probeerde te starten. Verder lijkt de /stream grafiek niet te werken bij mij. Deze geeft niet het correct verbruik aan en wijzigt nooit van waarden terwijl als ik de /history grafiek opvraag ik wel het correcte verloop zie met de verschillende waarden.

Plugctl crashed ook soms bij mij zowel in windows als op android (zal de log eens posten als ik het nog eens voor heb), misschien weet er hier iemand hoe je een scriptje kunt maken om te verifiëren pakweg om de 5 seconden of plugctl nog draait via ps | grep plugctl of zo en indien hij niet meer draait hem terug te laten herstarten (heb er zelf nog niet voor gezien zal ik straks eens doen)

Ik weet niet of anderen het al gemerkt hebben maar je kunt bij de grafiek van plugctl inzoomen, pannen en terug uitzoomen wat wel handig is eens je wat meerdere gegevens hebt. Je doet dit door met de linker muis in te houden en dan te draggen en los te laten. uitzoomen is gewoon dubbel klikken en pannen is met de linker muis + shift inhouden eens ingezoomd.

Ik heb ook nog wat gegoogled en nog wat andere sources gevonden voor de plug op github hier: https://github.com/supermat/SmartPlug die QueLLS zijn een aantal pagina's wat je via sql / php/ httpd moet draaien en laten je toe je plug te configureren. Ik heb een screenshot van de interface toegevoegd als bijlage in deze post.
Knipsel.PNG
42wim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 jan 2013, 23:16
Bedankt: 18 keer

@joyrider3774

Er was inderdaad een bug waardoor de daemon niet werkte, als je nu de laatste commits pakt (of laatste release) zou er geen probleem mogen zijn.
Bij mij crasht de daemon niet, maar je kan op commandline onderstaande doen, start die automatisch plug terug op als die crasht

Code: Selecteer alles

while [ 1 ];do ./plugctl -daemon;sleep 1;done
PS: je mag altijd issues (zoals die /stream die niet werkt, met wat meer uitleg) melden op https://github.com/42wim/plugctl/issues
kane2_be
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2015, 11:04

lacer schreef:Een verzameling screenshots in PDF formaat over de web configuratie :-)
Hoe stel ik bij Green AP enkel tijdstippen in dat de smartplug uitschakelt.
Dus inschakelen handmatig via app maar uitschakelen elke dag om bv 21.00u en 22.00u
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Als je vb om 20h55 inschakelt via Green AP, kan je toch altijd naar voorkeur vroeger inschakelen.
Je kunt dus niet 2x inschakelen :-)
Via Green AP schakelt het dan wel om 21hOO automatisch uit.
Of wil je per dag 2 x uitschakelen, om 21h en om 22h ? Voor welke toepassing zou je dat willen doen, als ik zo curieus mag zijn ?
Om de andere dag een andere uitschakeltijd zal niet lukken, vermits het een 24h regeling is.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
joyrider3774
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2015, 22:42
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

je kunt via telnet inloggen op de device en dan zelf crontabs toevoegen. Die rules gebruiken cron en roepen gpioforcrond 0 of gpioforcrond 1 op op de tijdstippen dat je opgegeven had op de applicatie. je kunt er dus zelf toevoegen ook via telnet. De crontab file die aangemaakt wordt is te vinden in /var/spool/cron/crontabs/admin

als je daar volgende aan toevoegd zou dat ook moeten werken
00 21 * * * GpioForCrond 0
00 22 * * * GpioForCrond 0

je kunt zelfs daar waar * staat de dag, maanden of weekdagen opgeven, dus je kunt er normaal meer mee instellen dan met de android app zelf. (zie http://www.adminschoice.com/crontab-quick-reference)

van in telnet kun je de waarden zo toevoegen:

echo '00 21 * * * GpioForCrond 0' >> /var/spool/cron/crontabs/admin
echo '00 22 * * * GpioForCrond 0' >> /var/spool/cron/crontabs/admin
speeraerts
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2015, 14:13

Wel ik ben er ook zo een Maginon SP-1E gaan halen... en ik krijg hem niet verbonden met netwerk...
Ik heb twee routers: een met een open netwerk en een met een wspa beveiliging
Eerst gewoon geprobeerd zoals in de handleiding... maw gewoon aanzetten...
niks
dan met zowel op de open verbinding als op de beveiligde met wep...
niks
dan op zowel de open als op de beveiligde het mac adres ingegeven....
noppes
met wifi analyser op mijn tablet zie ik hem wel...
de QR code is zo klein dat de scanner hem niet eens kan lezen....
iemand een idee?
---
update
---
Ja verdomme, bon ik ben al ergens...dat spul vraagt geen IP aan de router.... het is er één, kust nu mijn , 'je weet wel'
geraak er nu ook gewoon aan via webbrowser admin admin wihou!
Maar hoe ik het nu nog aan mijn netwerk verbonden ga krijgen?
een eigen IP geven en de dhcp afzetten werkte dus Niet ja doh wat had ik gedacht, nog niet goed wakker ik geef toe...

Heeft er iemand een lumineus idee hoe ik dit spul gewoon als client in een netwerk kan toevoegen?
anders lijkt me heel dit systeem nogal lame
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

speeraerts schreef:Heeft er iemand een lumineus idee hoe ik dit spul gewoon als client in een netwerk kan toevoegen?
anders lijkt me heel dit systeem nogal lame
Misschien de thread eens lezen... het antwoord staat erin.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

het is een beetje klungelen maar ik heb de handleiding maar half en half gelezen en geraakte er ook niet uit so what to do:

1. downloadload de app
2. steek de smartplug in het stopcontact en wacht een minuutje
3. zoek met uw smartphone(in mijn geval een iphone 4S) naar de beschikbare wifi netwerken en selecteer daar de smarplug uit, hij staat open je kan dus zo verbinden..
4. eenmaal verbonden op de smatplug wifi kan je in het menu en daarin selecteer je jouw normaal wifinetwerk waarvan je gebruik (wil) maakt (maken)..
5. je kan de smartplug ook een andere naam geven etc en nog andere gegevens gaan aanpassen..
6. NIET VERGETEN OM TELKENS JE WIJZIGINGEN OP TE SLAAN EN TE REBOOTEN !!
7. best nog eens de Chinese reboot achteraf ook door hem uit het stopcontact te halen en hem er weer in te steken...

Bij mij werkt het overall, via wifi, 3G, eender waar ik ben kan ik mijn toestel aan en afzetten en mijn netspanning en verbruik aflezen, Super

Via een netwerkscan moet je het ip dan zo kunnen zien...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je hebt de app hier helemaal niet voor nodig... kan gewoon met een wireless PC.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

is nochtans heel handig met die app..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:is nochtans heel handig met die app..
Als ik de stappen lees die je geeft is het identiek hetzelfde als via de website van de plug.

Met de app kan ik het niet testen want ik het een Windows Phone.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

kan zijn maar blijkbaar begreep men niet goed hoe erop te geraken, vandaar ik nog eens heb uitgelegd hoe,ik het heb klaargespeeld...

begrijp wel niet goed hoe je bvb van in het buitenland via je pc of laptop je smartplug gaat aan en uitzetten...je zal al over VPN moeten gaan, of minstens een poort openzetten en een dyndnsaccount aanmaken zoadat je op de plug kan inloggen...

Niks van dat alles is nodig met de app, dat is een groot voordeel vind ik toch ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:begrijp wel niet goed hoe je bvb van in het buitenland via je pc of laptop je smartplug gaat aan en uitzetten...je zal al over VPN moeten gaan
Inderdaad.
laroyj schreef:of minstens een poort openzetten en een dyndnsaccount aanmaken zoadat je op de plug kan inloggen...
Lijkt me niet echt aanbevolen... de plug gebruikt geen https.
laroyj schreef:Niks van dat alles is nodig met de app, dat is een groot voordeel vind ik toch ?
Als jij ermee kan leven dat je data naar de cloud gaat en zij (wie zijn "zij" trouwens ?) volledige toegang hebben tot je netwerk dan is dat prima.

Op mijn firewall staat alle communicatie naar de buitenwereld voor de plug gewoon dicht !
speeraerts
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2015, 14:13

r2504 schreef:
speeraerts schreef:Heeft er iemand een lumineus idee hoe ik dit spul gewoon als client in een netwerk kan toevoegen?
anders lijkt me heel dit systeem nogal lame
Misschien de thread eens lezen... het antwoord staat erin.
Wel daar ligt het hem juist...

Heb ik al geprobeerd, nu via mijn onbeveiligde router geraakt hij blijkbaar ook verbonden... tenminste dan gaat het groene wifi lichtje branden maar via de beveiligde 2.4 van de Bbox.... noppes nada niks...hij kot niet in de lijst van de verbonden toestellen... en ja ik weet dat dat een tijdje duurt en je gerust mag refreshen omdat er anders niets verandert....

bon ik ga dan maar eens proberen om hem via de linksys onbeveiligd aan de gang te krijgen.... ik had eigenlijk op een dyndns gehoopt....maar dat zal wel teveel gevraagd zijn vrees is...
Alhoewel een dyndns op mijn linksys... met een poort naar enkel die smartplug..... pffft krijg al koppijn :-)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

de plug staat maar op een client wifi network waar niks van persoonlijke data op staat...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:de plug staat maar op een client wifi network waar niks van persoonlijke data op staat...
Ik wil gewoon aangeven dat mensen zomaar dingen in hun netwerk pluggen welke allerlei data doorgeeft (en zoals in dit geval ook vaak commando's kan ontvangen) aan onbekende externe partijen zonder hierbij stil te staan.

Het feit dat het ding bij jou op een apart WIFI netwerk staat zegt niets over de risico's... je zal maar je koffiezet erop aangesloten hebben terwijl één of andere hacker deze tijdens de dag aanzet (met alle mogelijke gevolgen vandien !).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Kan je via de config pagina's remote control niet uitschakelen zodat je er alleen via je eigen netwerk opkan ?
Natuurlijk verlies je een deel van het bedieningsgemak.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Uitschakelen van dat extra Wifi netwerk staat hoger in de topic reeds beschreven:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p587027
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
denextra
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2015, 15:02

Adriaantjes,heb ook een Aldi smart energy plug gekocht,maar krijg hem in de verste verte niet verbonden!!Graag je hulp.
Dank bij voorbaat.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Komt zo te zien volgende week terug in de rekken te liggen. Of is dit toch een andere versie?

http://nl.aldi.be/aldi_smart_energy_plu ... 19047.html
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Ziet er inderdaad hetzelfde uit inclusief de prijs.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”