Adultsector springt op .be-domeinnamen met accenten

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Eén dag na de lancering lijkt vooral de adultsector geïnteresseerd in .be-domeinnamen met accenten. Ook familienamen doen het goed, maar bedrijven tonen minder interesse.

Sinds gisteren is het mogelijk om .be-domeinnamen te registreren met alle accenten en afwijkende letters die in het Nederlands, Frans of Duits worden gebruikt. Ook ‘vreemde’ karakters uit het Zweeds, het Noors en het Fins worden toegelaten (onder andere ‘à’, ‘ç’, ‘è’, ‘õ’, ‘ö’ ‘ÿ’ ‘ý’ ‘ò’ ‘ä’ ‘œ’ ‘ê’ en ‘é’).

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/adu ... 083629.htm
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hebben we inmiddels üsérbàsè.be al? :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

één.be is al gekaapt :)


Wat wel interessant is voor fishing is ïng.be, ìng.be, ïng.be, etc.. :(
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Op zich zie ik er ook niet veel voordeel in... de potentiele nadelen en misbruik zijn alléén maar groter geworden.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Tja, naar mate de meest nuttige domeinnamen geregistreerd worden, wordt het lijstje steeds korter en kan men niet blijven winst maken of groei optekenen. Dit lijkt me niets meer of minder dan het vullen van hun zakken door kunstmatig een nieuwe markt te creëren.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat een belachelijke tegenstelling. Iedereen heeft het over het wereldwijde web enerzijds en anderzijds kon je hier in België (of voor .be sites) uitsluitend Romeinse tekens gaan gebruiken. Alsof er buiten Romeinse tekens geen andere karakters bestaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef: ‘à’, ‘ç’, ‘è’, ‘õ’, ‘ö’ ‘ÿ’ ‘ý’ ‘ò’ ‘ä’ ‘œ’ ‘ê’ en ‘é’
Ik zou zelfs niet weten (behalve via ascii) hoe ik sommige letters op mijn scherm zou moeten toveren...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
florisla
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 maa 2013, 13:16
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

krisken schreef:Ik zou zelfs niet weten (behalve via ascii) hoe ik sommige letters op mijn scherm zou moeten toveren...
Op een querty klavier onder Windows, een tweede toetsenbord layout configurereren als "US/International" (i.t.t. "US/English"). Switchen naar deze layout met Shift+Alt,
en daarna gewoon typen:

`a -> wordt à
"e -> wordt ë
... etc

Alternatief: Alt ingedrukt houden en de unicode decimal ingeven.
Bvb: Alt+0128 is het Euro symbool. Bewijs: € :-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Op zich zie ik er ook niet veel voordeel in... de potentiele nadelen en misbruik zijn alléén maar groter geworden.
Ja, leg nu nog maar ns uit aan uw users dat hunne login "frederic" en ni "frédéric" moet en zal zijn omdat sommige applicaties diene export uit de database ni goe doen met als gevolg van die rare tekentjes. En daar zijn er tussen die da echt ni leuk vinden ze :-)

Nuja, laat ons eerlijk zijn, direct url input is echt wel stom, gewoon effe googlen, kans dat de phishing sites daar bovenaan staan is zeer beperkt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

De problemen zijn potentieel groter dan dat. Hoeveel DNS filters en monitoring systemen zullen die punycode al ondersteunen?

Btw. weet er iemand soms een linux keyboard map die én qwerty is, het eurosymbool heeft, accenten heeft én ook gemakkelijk quotes (t.t.z. met één toetsindruk) heeft? In X11 noemt die `English international with AltGr dead keys', maar ik kan hem niet terugvinden in debian kbd. Alle aanwezige qwerties al uitgeprobeerd, maar er is altijd iets dat mankeert. Ik heb de indruk dat de meeste terminal fonts die speciale karakters ook niet echt fanstisch weergeeft (zelfs mijn geliefde terminus niet :().
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

Geen enkel idee wat voor nut al die speciale tekens nu hebben.

Bedrijven worden nu verplicht ook die domeinnamen vlug te kopen en te betalen om veilig te zijn.
Zijn ze te laat, hele procedures of gasten die vuile zaakjes ermee gaan doen.

Consument is er ook weinig mee, begin maar uit te leggen dat het speciale é moet zijn,
op smartphones enz, ook weer minder gebruiksvriendelijk om die tekens te gaan typen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tja ik heb ook iets van voor een wagen ga ik naar www.citroen.be, niet naar www.citroën.be. En voor een tvzender ga ik naar een.be ipv één.be.
Maar wij, als vlaming, gebruiken die tekens dan ook zoveel niet. In tegenstelling tot de franssprekenden. Misschien denken die daar juist anders over?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

De hyperlink-conversie van dit forum werkt blijkbaar nog niet helemaal met speciale karakters:
http://www.citroen.be
http://www.citroën.be
http://www.citroën.be
http://www.xn--citron-tva.be

De tweede wordt bij mij afgekapt na de `ë', en de derde al helemaal niet geparsed.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

"De bedrijfsklanten reageren allicht nog weigerachtig omdat niet alle browsers en mailclients IDN's kunnen verwerken", aldus nog Bart Stoffels. "Je mag niet vergeten: op heel wat plaatsen wordt Windows XP nog gebruikt. Als je met dergelijke tools werkt, dan zijn IDN's al helemaal uit den boze."
Is de ondersteuning van de IDN's ondertussen uitgebreid, of blijft dit nog problematisch bij sommige tools?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ja, leg nu nog maar ns uit aan uw users dat hunne login "frederic" en ni "frédéric" moet en zal zijn omdat sommige applicaties diene export uit de database ni goe doen met als gevolg van die rare tekentjes. En daar zijn er tussen die da echt ni leuk vinden ze :-)
Wat heeft een login (of eender welk veld op een webformulier) te maken met Unicode support in de URL ?
ITnetadmin schreef:Nuja, laat ons eerlijk zijn, direct url input is echt wel stom, gewoon effe googlen, kans dat de phishing sites daar bovenaan staan is zeer beperkt.
Direct URL input is het enige wat ik vertrouw... je gaat een zoekmachine toch niet laten bepalen wat de URL is voor je bankzaken :bang:
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

r2504 schreef: Direct URL input is het enige wat ik vertrouw... je gaat een zoekmachine toch niet laten bepalen wat de URL is voor je bankzaken :bang:
Als je te snel typt en een typo maakt kom je toch nog op een phishing/advert site uit...
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

www.citroën.be

Code: Selecteer alles

[url=http://www.citroën.be]www.citroën.be[/url]
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Ja, leg nu nog maar ns uit aan uw users dat hunne login "frederic" en ni "frédéric" moet en zal zijn omdat sommige applicaties diene export uit de database ni goe doen met als gevolg van die rare tekentjes. En daar zijn er tussen die da echt ni leuk vinden ze :-)
Wat heeft een login (of eender welk veld op een webformulier) te maken met Unicode support in de URL ?
Same difference principe.
Ik verwacht als user / ITer dat pqkweg "frédéric.be" en "frederic.be" dezelfde URL zijn.
r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Nuja, laat ons eerlijk zijn, direct url input is echt wel stom, gewoon effe googlen, kans dat de phishing sites daar bovenaan staan is zeer beperkt.
Direct URL input is het enige wat ik vertrouw... je gaat een zoekmachine toch niet laten bepalen wat de URL is voor je bankzaken :bang:
Ooh jawel, die zoekmachine gaat je de juiste URL geven, met direct input riskeer je typfouten.


Also, en voor de duidelijkheid, je quote/antwoord op een post van 2013.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:
Same difference principe.
Ik verwacht als user / ITer dat pqkweg "frédéric.be" en "frederic.be" dezelfde URL zijn.
Neen, das omdat je Nederlandstalig bent bent.
Mocht je bv. Duitstalig zijn, zou je het logischer vinden dat je bv. ß Vervant door ss en een umlaut door een extra e Nähmaschine wordt dan bv. Naehmaschine wanneer je geen speciale tekens kan gebruiken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat klopt idd; een Vlaming zou al snel die accenten en speciale tekens laten vallen terwijl een Duitser ze eerder zou vervangen met hun gekende technieken (e bijvoegen voor de trema's en ss voor dat andere onding dat ik niet op mijn toetsenbord kan terugvinden).

Ik bedoelde daar echter mee dat ik als ITer eigenlijk enkel lower-ascii verwacht in IT-related omgevingen.
Ik heb ook op werkplekken consequent de accenten uit namen gehaald zodat geen enkele db daar last mee had; ik had ooit een zeer gekend probleem dat de ERP software die leerlingen aanmaakte in een CVO niet dezelfde character set gebruikte als de MSSQL die het online leerplatform beheerde (waar hun username voornaam.achternaam was; een slechte gewoonte die ik nooit heb kunnen afleren daar); en als daar vervolgens een CSV uit getrokken werd om te importeren naar de AD was het ook daar weer vanda, met als gevolg dat iedereen met een accent in zijn naam geheid nooit kon inloggen vanwege verkeerde username.
Dus na enig aandringen hebben ze daar een db column bijgemaakt (de originele naam moest bewaard blijven voor administratieve doeleinden zoals diplomas) met een "sanitized" versie van de naam.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

krisken schreef:Hebben we inmiddels üsérbàsè.be al? :)
Inb4 iemand schrijft een scriptje dat alle mogelijke combinaties van userbase.be berekent.
De admins (of edpnet) zullen in hun portemonnee mogen krabben. Afbeelding
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”