Wacht met tandpijn tot maandag

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Weet u wat het kost om de tandarts met wachtdienst aan de lijn te krijgen? 1,5 euro per minuut! "Bij mij duurde het 5 minuten, dus was ik 7,5 euro kwijt aan dat betaalnummer, alleen al omdat ik verschrikkelijke tandpijn had," aldus een lezeres. Ze maakte haar beklag over dat tarief bij de tandarts met wachtdienst. "Maar die zei dat hijzelf daar niks aan kon doen". De wachtdienst wordt bemand door een persoon die zich bezighoudt met het doorverbinden van mensen met tandpijn naar de tandarts.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

en als je dan een afspraak krijgt, moet je nog minstens 14dagen wachten.
gelukkig zijn er goede pijnstillers
de koe zegt boe
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Waarschijnlijk afkomstig van HLN of een ander sensatiekrantje?

Wachtdienst, is te zien op tandarts.be, sommige tandartsen hebben ook een regionale wachtdienst met regionale nummer.
Die dure wachtdienst staat er ook duidelijk bij, dus 7.5 euro is dikke zever. Het wordt ook vermeld aan de telefoon (heb zelf ook eens gebeld)
U wordt kosteloos teruggebeld indien het callcenter de oproep niet binnen de 60 seconden kan beantwoorden
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Tgo die €7.5 zal in het niets verdwijnen als ze haar rekening van de tandarts zelf krijgt ;)
jean-pierre
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2012, 05:18
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Dima_2005 schreef:Wachtdienst, is te zien op tandarts.be, sommige tandartsen hebben ook een regionale wachtdienst met regionale nummer.
Die dure wachtdienst staat er ook duidelijk bij, dus 7.5 euro is dikke zever. Het wordt ook vermeld aan de telefoon (heb zelf ook eens gebeld)
Dikke zever zeg jij :roll:
http://www.internetgazet.be/houthalen-helchteren/
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Het is dus erger dan HLN...
Maar goed, dat die te dom was, is het niet de wachtdienst hun schuld.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Mja, da's zo'n 'thuisreporter'-site. Alles wat je daar leest moet je eigenlijk interpreteren als open brieven :)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

soms moet het niet weekend te zijn.
Mijn neef had verleden schooljaar enorm veel pijn dat hij de school moest verlaten we voeren hem naar zijn tandarts, antwoord :
ja maxime we kunnen u nie helpen want je hebt geen afspraak en we zitten echt vol.
Dus de vraag is of dit de toekomst zal zijn dat je op voorhand ga moeten weten als je pijn zult krijgen zodat je een afspraak kunt maken :-( :beerchug:
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Zelf kan je toch beroep doen op de spoedgevallendienst. Maar afgaand op dit artikel en de bron, heb ik mijn bedenkingen bij deze praktijk. Hier kan je gewoon het nummer van je eigen tandarts bellen die je doorverbind met het nummer van de wachtdienst. Maar kan van regio tot regioverschillen.
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 530
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 37 keer

Het best is om dit aan te kaarten bij die tandartsenkring. Vaak is het een voor hun interessant systeem waar ze enkel de voordelen voor henzelf van hebben onthouden. Ik vind het niet logisch dat patiënten moeten betalen voor een afspraak te maken of, zoals hier, de arts van wacht aan de lijn willen krijgen. Dit is voor veel mensen een ongeoorloofde extra rem. Zelf heb ik hier al actie voor ondernomen en is de afsprakenlijn waar ik ging nu gewoon bereikbaar via gewone vaste lijn. Kosten voor keuzes van de artsen zelf moeten immers niet door te patiënt betaald worden imo.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Volgens mij is dit gedaan om te de inbraken\overvallen van drugsverslaafden in te perken. Deze inbraken zijn inpulsief, door niet meer uit te hangen wie de dokter/apotheek/tandarts van wacht is voorkomt men blijkbaar veel van deze problemen. Of dit met een betaallijn moet gebeuren is natuurlijk weer een andere zaak.
Bij ons hebben ze sinds een paar jaar een huisartsenwachtpost, je geraakt daar niet binnen zonder afspraak of ze leveren de dokter af met chauffeur... :angel:
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik mag bij mijn tandarts een briefje insteken in de brievenbus met mijn tel nummer op en de reden.
Bij het vinden belt hij je onmiddelijk op.

Tot nu toe maar 1x dit moeten gebruiken, want zelfs Valtran (heeft morfine als bestanddeel) hielp niet meer om te pijn te stillen. En hij heeft toen heel snel teruggebeld en me geholpen.
Na de ingreep begon de Valtran WEL te werken, en wow..... gevaarlijk spul :D
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

proximusboyke schreef:Mijn neef had verleden schooljaar enorm veel pijn dat hij de school moest verlaten we voeren hem naar zijn tandarts, antwoord :
ja maxime we kunnen u nie helpen want je hebt geen afspraak en we zitten echt vol.
Ooit ook eens gehad, maar in de achtergrond de tandarts tegen de secretaresse horen zeggen: "Ik heb daar nu echt geen zin in". We zijn toen gewoon met z'n allen van tandarts veranderd. Nu kunnen we, als het dringend is, dezelfde dag nog komen. Desnoods werkt ze een half uurtje langer.

Hier staat de info voor de wachtdienst en je wordt inderdaad kosteloos teruggebeld als het langer dan 1 minuut duurt. Dus je ben in theorie maximaal €1.5 kwijt. Dat vind ik nog schappelijk. Je kunt u inderdaad afvragen of dat een betalend nummer moet zijn, maar het geld moet ergens van komen. En dan vind ik dit nog een eerlijk systeem. Degene die het veel gebruiken, betalen ook iets meer.

Ik heb geen idee wat een afspraak, tijdens de wachtdienst, is; maar daar ik vermoed dat €1.5 extra niet veel is ivm het totaal bedrag is.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dafke schreef:Na de ingreep begon de Valtran WEL te werken, en wow..... gevaarlijk spul :D
Mijn schoonouders hebben daar ook ooit eens op "getripd" door een te hoge dosis! :-D
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

M'n vriendin pakt dat hahum elke maand, 'k moet zeggen, 't gezaag is er vanaf met die pillen :angel:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je zit dan met je vriendin, zo slap als een schotelvod, "gezellig" tv te kijken? :p

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Valtran is toch niet zo straf hoor, ken iemand die een 60 ml flesje wekelijks neemt tegen de pijn, je ziet het er niet aan. 40 druppels per keer en dat enkele keren per dag. Hij heeft de ziekte van Crohn.

Er is nog sterker spul Ms Direct 10 mg (morphin sulfas) Das echt goed spul voor een tripje.... :banana: Das pas morfine
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Eum, dat noemt gewenning en verslaving.

Neem jij eens 40 druppels ineens?

Tijdens de tandpijn had ik 10 druppels genomen en daarna nog eens 15 (half uur later) terwijl ik er maar 20 mocht. Geen resultaat.
Echteraf 5 druppels genomen en ben gewoon na 5 min in slaap gevallen, als een blok...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Veertig druppelkes?
Ge zoudt voor minder van uw tandpijn af zijn ... :mrgreen:

Afbeelding

[On topic]
Nu vind ik ook wel dat al die 0900 betaalnummers voor wachtdiensten van tandartsen, apothekers, dokters, etc beter 0800 nummers zouden zijn.
Maar ja, den laatste druppel zal eruit moeten zeker? :wink:
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 530
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 37 keer

0800 vind ik wat ver gaan, een gewoon lokaal nummer is ook al goed. Daarnaast kan het ook een 0900 nummer zijn, daar zijn volgens mij de doorschakelkosten mee gedekt (50ct pm); maar 0903 is gewoon té duur imo.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Inderdaad, een gewoon zonaal nummer (bvb een 02 voor Vlaanderen en een andere 02 voor de walen) zou zeker moeten volstaan. Druk 1 voor tandarts, 2 voor apotheek, 3 voor dokter blablabla, postcode ingeven en klaar... Moet toch niet zo moeilijk zijn om dit te maken? Gewoon zorgen dat je 2 makkelijke nummers op de kop kan tikken en je bent klaar...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Waarom twee nummers??
Nu is er bijvoorbeeld één nummer voor de wachtdiensten van al de apothekers in geheel België: 0900/10500.

Men zou er dan toch ook één centraal nummer van kunnen maken voor geheel België.
Maar dan voor én de apothekers én de dokters én de tandartsen ...
En aangezien deze dienstverleners allicht hoog in het vaandel dragen dat net zij bij uitstek goed bereikbaar moeten zijn: een gratis nummer.
Ook voor iemand waarvan het belkrediet net op is ...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Iemand die geen belkrediet meer heeft, heeft tal van opties om dat aan te kopen de dag van vandaag (internet, shops, bankautomaten, telefooncel, via SMS gekoppeld aan je rekening, ...). Goh waarom 2 nummers zat ik eigenlijk te denken om per landstaal eentje te nemen + engels (dus 4 in totaal). Je kan dat natuurlijk ook via nummerkeuze laten verlopen, maar dan krijg je belgacom/telenet helpdesktoestanden : 10 nummertjes ingeven eer je iemand aan de lijn krijgt. Ooit gehoord dat mensen het op hun zenuwen werkt als ze meer dan 3x achtereenvolgens een keuzemenu moeten ingeven eer ze krijgen wat ze willen. Vandaar mijn redering. Maar inderdaad, het zou ook werken...

Andere oplossing : 078 nummer. Zou dezelfde kostprijs moeten hebben als een gewoon zonaal nummer...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

En Aldi mobiele bellers wachten dan maar met herladen tot 9u00 of zelfs tot de maandagmorgen ... :P
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Daar kies je dan voor hé. Niks belet je om bvb 10 kaartjes te kopen in één keer en thuis opzij te leggen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Dat is natuurlijk ook een manier van denken om zo tot een heel bereikbaar systeem te komen...
Al goed dat men zulke redenering niet heeft doorgetrokken voor de nummers 100, 112 ... :wink:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

112/101 zijn zijn publieke diensten. Die 0900 nummer hier is volgens mij een privé initiatief. Ik zoek dus ergens iets om de boot in het midden te houden. Tenslotte, wie gaat dat 0800 nummer betalen (incl alle oproepen die er op toekomen)? Veel jongere mensen zullen eerst het internet gebruiken om deze zaken op te zoeken. Slechts oudere mensen grijpen eerst naar de telefoon. En juist die categorie heeft meestal een fixed line waarmee ze 9 kansen op 10 toch gratis bellen naar dat nummer (belgacom, telenet, ...).

Je zou ervan verschieten hoeveel oproepen 112/101/100 ontvangen "om te testen of het wel werkt". Dit zijn allemaal nutteloze oproepen, en dus ook nutteloze uitgaven als je een 0800 nummer hebt.

Immers kan je nu via 1207 ook al een tijdje de dokter van wacht/apotheek van wacht/tandarts van wacht raadplegen. Kost je ook geld...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

De ouderen in mijn omgeving grijpen zelfs nog niet naar de telefoon, maar zoeken de wachtdienst op in "het gazetje". Ze staan dus nog altijd vermeld in een lokaal parochieblad/streekkrant/...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

krisken schreef: Slechts oudere mensen grijpen eerst naar de telefoon. En juist die categorie heeft meestal een fixed line waarmee ze 9 kansen op 10 toch gratis bellen naar dat nummer (belgacom, telenet, ...).
Oh, dat is nieuw.
Kan je met Belgacom en Telenet gratis bellen naar een 0900 nummer???
krisken schreef: Veel jongere mensen zullen eerst het internet gebruiken om deze zaken op te zoeken.
Dat zal dan toch zwaar tegenvallen indien ze iets willen opzoeken na 22u00.
Na 22u00 zal men sowieso naar het betaalnummer moeten bellen om up-to-date informatie te bekomen voor wat betreft de apotheker van wacht.
Uw apotheker is ertoe gehouden een continuïteit te verzekeren inzake gezondheidszorg, opvolging van de behandeling en aflevering van geneesmiddelen. Daarom staat de apotheker 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 ter beschikking om te voldoen aan al uw verzoeken tot advies of om u uw geneesmiddelen en verzorgingsproducten af te leveren. Hij moet zowel overdag als ’s nachts steeds beschikbaar zijn.
Bron: www.apotheek.be
Enkel is men 's nachts blijkbaar beschikbaar tegen betaling ...
En daarmee doel ik niet op de extra vergoeding die men mogelijks dient te betalen voor de producten/diensten zelf.
Wel op het feit dat men moet betalen waar men terecht kan.
Vandaar dat een 0800 mijn inziens meer ertoe bijdraagt om hun doelstelling te bereiken.
krisken schreef:112/101 zijn zijn publieke diensten.
Niet enkel deze diensten zijn diensten die continuïteit naar het publiek dienen te verzekeren!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

eternum schreef:
krisken schreef: Slechts oudere mensen grijpen eerst naar de telefoon. En juist die categorie heeft meestal een fixed line waarmee ze 9 kansen op 10 toch gratis bellen naar dat nummer (belgacom, telenet, ...).
Oh, dat is nieuw.
Kan je met Belgacom en Telenet gratis bellen naar een 0900 nummer???
Ik doelde niet op het bestaande 0900 nummer, maar een 02-nummer zoals ik voorstelde. Daar betalen ze dan ook niks voor...

Overigens kan je de apotheek van wacht altijd vinden op http://aposite.be.acelis.net/public/index.cfm?lang=nl (zoals ik al zei : jongeren zoeken op internet hiervoor, werkt ook na 22u :)).

Zoals gezegd : wie gaat dat 0800 nummer (30cent/dag abonnement als je goed zoekt + uiteraard de gesprekskosten)? Ik ken niks van apothekers noch dokters oid, bestaat er een soort overkoepelende vzw of iets in dat genre die dit kan oprichten en onderhouden met betalingen van hun leden ofzo?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Hmm ook op deze website krijg ik toch echt gewoon de melding "Bel 0903/...." als ik de apotheek op zoek waar ik om 23u naar toe zou kunnen vandaag... Dus ik moet blijkbaar dan toch bellen?

//EDIT: hoe zit het met die extra kost die je moet betalen bij een apotheek van wacht? Ik zie bedragen passeren via Google van 4€ tot wel 15€... Kan erg zuur zijn als je de rekening krijgt bij het snel wat koortswerend middel van een paar Euro halen voor de kleine :-s
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Krisken,

Apothekers hebben een wettelijke beschikbaarheidsopdracht te vervullen.
Dat doe je niet tegen betaling me dunkt.
In België kan dit blijkbaar wel. En dat is mijn punt.
Misschien is het net de houding die jij aanneemt dat zulks toch min of meer goed gepraat kan worden...
Om deze belangrijke beschikbaarheidsopdracht te vervullen, organiseren apothekers van eenzelfde wijk of stad zich om om beurt de wachtdienst te verzekeren. Elke wachtapotheek waarborgt op die manier een continuïteit van de dienstverlening aan zieken met als doel een kwaliteitsvolle zorgverlening te verstrekken.

In België is het apotheeknetwerk zeer dicht, wat de toegankelijkheid ten goede komt: of het nu om een gewoon advies gaat of om de aankoop van verzorgingsproducten, er is altijd wel een apotheker in de buurt, tijdens de gewone openingsuren of tijdens de wachturen. Ons land telt op dit ogenblik 5 062 apotheken voor 11 miljoen inwoners, hetzij 1 apotheek voor 2 150 inwoners. Deze situatie is vrij uitzonderlijk in de wereld aangezien de Belg permanent kan rekenen op een aanzienlijk netwerk toegewijde gezondheidswerkers die steeds beschikbaar en rechtstreeks toegankelijk zijn.

Bent u op zoek naar een wachtapotheek of de dichtstbijzijnde apotheek? Gebruik onze zoekmotor op deze bladzijde.
Ik lees in voorgaande quotes heel wat dure woorden en intenties.
Zelf vind ik het dan ook niet meer dan normaal dat men zich daar aan houdt en tevens de drempel zo laag mogelijk houdt.
Wel stel ik vast dat de wachtdiensten van apothekers de laatste tijd steeds verdere verplaatsingen vereisen ten opzicht van een aantal jaren terug.
Tenminste toch in de buurt waar ik woon. Meer dan tien kilometer hoeven te rijden is heden geen uitzondering meer. Helaas.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Geen idee wat de zones zijn, maar voor Merelbeke merk ik op dat deze ongeveer hetzelfde zijn. Als ik kijk naar de wachtdiensten zijn deze apothekers altijd in Merelbeke zelf, of in de buurgemeenten.

Ze hebben inderdaad die wettelijke beschikbaarheidsopdracht te vervullen. Maar je kan toch niet verwachten dat ze de kosten van een 0800 nummer (maandelijks abonnement + de gesprekskosten van iedereen die hier naar toe belt) betalen? Ik bedoel maar... Wie gaat die oproepen betalen die voor de burger gratis zijn? Ofwel moet dit nationaal geregeld worden (dus met onze belastingscenten) ofwel moet er één iemand/bedrijf beginnen met dit systeem op poten te stellen (bvb een groep apothekers) maar dan kan je niet van hun verwachten dat ze een 0800 nummer nemen en alles uit eigen zak betalen. Dat is wat ik jou probeer duidelijk te maken...

Ook vind ik dat de wettelijke beschikbaarheidsopdracht (het open houden van de apotheek tijdens sluitingsuren/dagen) los staat van de manier waarop je kan jezelf informeren welke apotheek open is. Bij de aankoop van medicatie bij de apotheek van wacht betaal je een vast bedrag of percentage extra (vermoed ik, geen idee wat het juist is). Dit is een extra verdienste voor die apotheek om s nachts de winkel open te houden. Immers een dokter van wacht rekent ook meer dan... Heb ik geen probleem mee, want ik zou om 2u ook niet graag uit mijn bed gebeld worden voor iemand die een aspirine'ke nodig heeft omdat em koppijn heeft door overdadig drinken. Het laat mensen 2x denken eer ze richting die apotheek gaan.

Maar we zijn hier bezig over een manier waarop we kunnen weten welke apotheek open is, welke dokter er van wacht is, ... via één gecentraliseerd systeem. Het kan een vrij simpel systeem zijn dankzij IVR:
- maak taalkeuze
- geef aan of je een dokter, tandarts, apotheek, ... wilt
- geef postcode in
- systeem zoekt het op, en geeft je de correcte info

De vraag blijft wie de facturen gaat betalen? Want zowel volgens jouw idee en zijn idee zijn er vaste kosten (ontwikkeling, testen, up-to-date houden) die gekend zijn. Maar bij een 0800 zijn er meer variabele kosten (oproepen met een gsm etc) dan met een normaal nummer.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

NickG schreef:Hmm ook op deze website krijg ik toch echt gewoon de melding "Bel 0903/...." als ik de apotheek op zoek waar ik om 23u naar toe zou kunnen vandaag... Dus ik moet blijkbaar dan toch bellen?

//EDIT: hoe zit het met die extra kost die je moet betalen bij een apotheek van wacht? Ik zie bedragen passeren via Google van 4€ tot wel 15€... Kan erg zuur zijn als je de rekening krijgt bij het snel wat koortswerend middel van een paar Euro halen voor de kleine :-s
Uiteraard krijgt men via deze website het bericht om te bellen naar een betaalnummer.
Apothekers van wacht werden en worden nogal eens slachtoffer van een overval.
Zij het junkies die op pad zijn, zij het criminelen die op de kassa belust zijn.
Dat is dan ook de hoofdreden waarom men moet bellen om te weten wie de apotheker van wacht is.
Op deze manier tracht men toch een mogelijks aanknopingspunt te hebben in geval het onverhoopte toch plaats vindt.
En daar heb ik ook alle begrip voor.
Dat dit dan voor een ieder betalend moet zijn: neen.
Ook via een 0800 nummer weet men precies wie er gebeld heeft én blijft alles laagdrempelig.

Wat betreft je vraag over de mogelijke extra kosten: ja, de apotheker heeft het recht een hoogdringendheidshonorarium (wachthonorarium) te innen. Je kan er, onder andere, op volgende link wat meer over lezen: Het hoogdringendheidshonorarium.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

eternum schreef: Dat is dan ook de hoofdreden waarom men moet bellen om te weten wie de apotheker van wacht is.
Op deze manier tracht men toch een mogelijks aanknopingspunt te hebben in geval het onverhoopte toch plaats vindt.
En daar heb ik ook alle begrip voor.
Mja anoniem bellen is nu ook weer zo moeilijk niet. En dan heb je nog het probleem met telefooncellen, prepaid kaarten, telefoonshops, ...

Wie is eigenlijk de eigenaar van dat 0903 nummer? Een bedrijf dat dit doet op privé-initiatief naar de bevolking toe, of een nationaal orgaan dat iets te maken heeft met de doelgroep?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

krisken schreef:De vraag blijft wie de facturen gaat betalen?
Dat lijkt me in de gezondheidszorg een vraag te zijn die beantwoord dient te worden nadat je geholpen bent.
Het is ook niet voor niets dat men een hoogdringendheidshonorarium mag aanrekenen.
Waarom deze telefoonkost daar dan niet in verrekenen?
Het doel is en moet zijn dat mensen zo snel mogelijk geholpen kunnen worden.
Niet dat men zich zorgen dient te maken over het al dan niet beschikbaar zijn van een belkrediet.

Bovendien heeft dit nummer 's nachts een meervoudige doelstelling (junkies, criminelen,...).
Daar valt ook nog wel wat voor te zeggen inzake kosten. Denk ik zo.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Volledig akkoord met jouw doelstelling hoor, maar ik zou er niet van verschieten mochten er mensen bellen naar jouw 0800 nummer en uiteindelijk niet naar de hulpverlener gaan die ze kiezen.

Mocht FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu dergelijk nummer in het leven roepen dan zou ik alvast voorstander zijn om jouw idee uit te voeren : een verkort nummer (zoals bvb 1207, 1299, ...) of een 0800 nummer dat gratis te bereiken is.

Mocht dergelijk nummer komen uit een overkoepelende organisatie die dus dit moet betalen met eigen middelen, dan denk ik dat we mogen blij zijn als ze een zonaal nummer nemen. En dit is meteen de reden waarom ik denk dat het 0903 nummer van de apotheekwachtdienst uitgebaat word door een private firma oid. Zodat ze wat €€ kunnen maken ermee...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

krisken schreef:Mja anoniem bellen is nu ook weer zo moeilijk niet. En dan heb je nog het probleem met telefooncellen, prepaid kaarten, telefoonshops, ...

Wie is eigenlijk de eigenaar van dat 0903 nummer? Een bedrijf dat dit doet op privé-initiatief naar de bevolking toe, of een nationaal orgaan dat iets te maken heeft met de doelgroep?
Het gaat er in deze niet over of het systeem waterdicht is. Wel of men een mogelijk aanknopingspunt heeft ja dan nee. En dat is een geheel andere insteek. Deze discussie over het al dan niet waterdicht zijn van dat systeem is hier dan ook niet ter zake.

Wie precies de eigenaar is van dit nummer is, zal jij met je contacten in de telecom wereld allicht beter kunnen beantwoorden dan ik.
Dat men zich nationaal met slechts één telefoonnummer naar het publiek toe kenbaar kan maken, doet meer dan het vermoeden rijzen dat deze groepering zich zeer sterk georganiseerd heeft. De Orde der apothekers en de diverse landelijke apothekers verenigingen zullen daar allicht niet vreemd aan zijn.

Laat me toe om nog een erg treffende quote aan te halen vanop de website van de Orde der apothekers:
De Orde der apothekers werd opgericht op 19 mei 1949, op initiatief van het Parlement, om de commercialisering van het beroep tegen te gaan.

De opdracht, welke de wetgever hierbij aan de Orde heeft toevertrouwd, is het dienen van het algemeen belang op het gebied van de Volksgezondheid. Hierdoor wordt duidelijk gesteld dat de Orde geen gesloten gemeenschap kan zijn, die voornamelijk eigenbelang of belang van zijn leden nastreeft met corporatistische bedoeligen.

Om deze opdracht te vervullen werd de Orde gelast een deontologische code op te stellen, welke de algemene principes en de regels vastlegt, met betrekking tot de moraliteit, de eer, de bescheidenheid, de eerlijkheid, de waardigheid, de confraterniteit en de toewijding, die onontbeerlijk zijn voor de uitoefening van het beroep.
Of het algemeen belang perse aan een 0900 nummer gekoppeld moet worden? :nono:
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 530
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 37 keer

Voor mij is er in dit topic nog steeds geen enkele geldige reden gekomen waarom het persé gratis zou moeten zijn (0800). Het zou uiteraard beter zijn, maar de hoogdringendheid, continuïteit, beschikbaarheidsopdracht, lage drempel, algemeen belang ... als reden noemen dat het gratis moet zijn overtuigen me niet. Het is een kost die de gebruiker voor zich moet nemen. Ik denk dat 99.9% van de gebruikers er mee akkoord gaat dat ze er een kost voor moeten dragen voor het raadplegen naar dat nummer (vb 02), dat is echt niet meer dan normaal. Een kleine bijdrage betalen voor het gebruik van een dergelijke informatiedienst is zeker niet teveel gevraagd.

Ik ben een voorstander van het feit dat deze sector zo goed als volledig gesolidariseerd is, zelfs met de bijhorende zware lasten voor de inwoners van België. Maar deze last begint destructief zwaar door te wegen, dergelijke initiatieven break-even laten draaien door iedere gebruiker een deel van de kost te laten dragen is gewoonweg logisch en evident. De zorgverlener er voor laten opdraaien is ook geen optie, de betaling en terugbetalingen zijn zo streng gereguleerd dat het recupereren van deze kosten zo goed als onmogelijk is, en het ze puur uit eigen zak laten betalen is makkelijker gezegd dan dan je het zelf zou doen (altruïsme in extremis, iets te veel van het goede...). Gratis bestaat niet, dat is een economische realiteit waar we hoe langer hoe meer niet onderuit kunnen.

Het vragen van een kleine bijdrage (belkosten) helpt ook om het systeem in stand te houden zoals het verhaal van het rem-geld (hoewel dat met het derdebetalersysteem steeds verder afkalft, wat jammer genoeg nefast is voor de stabiliteit van het systeem).

Mensen die het per sé gratis willen hebben (of niet anders kunnen), daar zijn nog alternatieven genoeg voor zoals reeds eerder opgesomd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

En waarom zou het ene alternatief betalend moeten zijn en het ander gratis?
Daarvoor heb ik hier ook nog geen enkele valabele uitleg zien passeren. 8)
Bijvoorbeeld de publicaties hiervoor vermeld als "het gazetje", lokaal parochieblad/streekkrant/..
Ook dat is niet gratis.
Zelfs de huidige websites zijn niet gratis voor de organiserende groepering.
Ook dat kost geld.
Maar telefonisch, ja, ja, daar ziet men wél een mogelijkheid tot enige directe return.
En die laat men duidelijk niet onbenut.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”