QWERTY of AZERTY?

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie

Welke toetsenbord-standard wenst U in de toekomst zien in Vlaanderen?

AZERTY
33
52%
QWERTY
24
38%
Geen mening
6
10%
 
Totaal aantal stemmen: 63
Gebruikersavatar
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1591
Lid geworden op: 20 feb 2004, 11:48
Locatie: St-Truiden, Brussel, Utrecht en Capetown

Daar mijn post ivb met de vraag van mevrouw Grouwels aan de Vlaamse Minister voor e-governement om over te schakelen naar QWERTY heel wat stof doet opwaaien.... een poll !

In Nederland, Zuid-Afrika en op de Nederlandse Antillen is de standard QWERTY. Zou het voor Vlaanderen niet beter zijn zich aan te sluiten bij de anderen uit de Nederlandstalige zone? Of blijven we beter eigenwijs AZERTY gebruiken?

Ah jaaa :) Zo zijn we nu eenmaal. :wink:
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Zoals ik al schreef, ik blijf liever bij Azerty, misschien zien jongeren dit anders. Bij het installeren van software zou men dan niet meer moeten zoeken als men in de Engelstalige software zit en men moet dan gaan zoeken op welke toets je een dubbelpunt vind of de back-slash.
Informatici welke dagelijks met programmeren bezig zijn hebben daar geen moeite mee, de gewone gebruiker welke dit occasioneel tegenkomt wel.

Dat is mijn idee daarover :idea:
Afbeelding
Denhomer

Ik als programmeur zie liever qwerty verschijnen omdat deze standaard toch wel gemakkelijker is om te programmeren
Gebruikersavatar
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie

Persoonlijk vind ik de azerty het makkelijkst
maar ik heb zelf aan der lijve ondervonden dat als je programeert
een qwerty makkelijker is.
Mijn keuze gaat naar azerty maar wat heeft een minister nu aan gebruikers van azerty of qwerty om stemmen te ronselen.
Hun geld beter verdienen met echte voorstellen en minder rond de pot draaien zou beter zijn.

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Tae
Premium Member
Premium Member
Berichten: 520
Lid geworden op: 21 nov 2003, 16:20
Locatie: Antwerpen

Als gamer is het ook wel beter om met Qwerty te gebruiken ipv een Azerty :P en daarbij ik ben nu mijn Azerty toetsenbord gewoon en ga niet veranderen omdat zij weer eens niks anders te doen hebben dan nuteloze voorstellen te bedenken.

Oftopic

Voor ff aan te tonen wat voor politiekers ons land regeren !!!

Misschien heb je het wel op het nieuws gehoord dat zij probeerde via videoconferentie rechtzaken probeerde uit te spreken maar dat in wet staat dat het niet als geldig kan verklaard worden.

Nu staat heel het systeem doeloos te verkomeren in een opslag plaats waar schoonmaaksters hun kuisgerief opslagen LMAO :lo:

Het zijn echte boeren ;) als minister van recht moet je dat toch weten zker, maar het plan was al uitgevoerd voor dat ze wisten dat het tegen de wet was LMAO .

Btw ze mogen hun job hebben want ik zou het ook niet beter kunnen hoor maar die mensen hebben er toch voor gestudeerd en je zou toch zeggen dat ze dat op zijn minst moesten weten voor ze er aan begonnen :lol: :roll:
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vind het spijtig dat er veel mensen toch stemmen met politiek in het achterhoofd.
Overigens vind ik dat de optie "AZERTY ook al zou QWERTY misschien wel beter zijn" ontbreekt in de poll.

Ik ben dus voor QWERTY.
NuKeM
Tae
Premium Member
Premium Member
Berichten: 520
Lid geworden op: 21 nov 2003, 16:20
Locatie: Antwerpen

O ja ik wist niet dat er een pol aan gekoppeld was ik heb op Qwerty gestemd simpelweg omdat dit dan standaard moet worden voor in de toekomst.

Voor mij is het al te laat want ik kan mijn Azerty niet meer missen maar voor de schoolgaande jeugd is hetzeker niet te laat en kunnen ze nog ingrijpen.

Maar of het er komt of niet dat zal mij weinig schelen eigenlijk :roll:
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Het wordt maar eens tijd dat er naar één standaard toegewerkt wordt. Dit biedt naar mijn inzicht meer voordelen dan nadelen.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

Azerty gestemd,
ik gebruik ook af en toe Qwerty toetsenborden en vindt Azerty toch veel gemakkelijker. Dat is gewoon een gewoonte van mij + accenten op een Qwerty vind ik met moeite, ik programmeer niet dus heb ik geen voordeel van Qwerty (indien dit een voordeel is om te programmeren)
Gebruikersavatar
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

ik ben eerder voor qwerty, vooral omdat het sneller tippen is (wel zonder accenten) enkele veelgebruikte symbolen die makkelijker op qwerty gaan dan op azerty: @ \ .
langs de andere kant is het natuurlijk azerty dat we gewoon zijn, dus ja
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Zertox dont want to login

buh ik heb hier nu alles azerty staan, laptops enzo ...
ja qwerty is beter voor te programmeren, ik kan alletwee eve snel, gewoon even een uurtje wennen bij het overschakelen

enigste reden dat ik niet standaard qwerty gebruik is omdat ik teveel in aanraking kom met azerty overal :) dusja tis beter om dan gewent te zijn aan azerty

dus ik stem voor qwerty :p
Visi0n4ir
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 feb 2004, 09:37
Locatie: Rillaar

Denk dat ze beter van de wiet afblijft, dan zou ze zo'n idioot tijdverdrijvende voorstellen voor zichzelf houden.

Ik ben werkzaam in een zeer grote multinational (IT-sector) en werk zelf met azerty. Wij hebben echter gebruikers die uit andere landen komen die querty gebruiken. En eigenlijk is het juist hetzelfde. Het went zeer snel. Maar als mijn querty als standaard gaat zetten, wil ik wel een bijdrage van de staat uit om een nieuw toetsenbord te kopen dat minimum even goed is als mijn huidig.

Zoals misschien enkele onder jullie weten zijn azerty en querty DE 2 toetsenopstelling waarbij men het traagst kan typen (vroeger bestonden er nog enkele andere toetsen opstelleningen (alfabetisch,...)). Dus als ze een voorstel wilt doen waarom dat niet.

Persoonlijk vind ik dat je dit niet moet normaliseren want er zijn slechts 2 (min of meer dan) standaard toetsenborden types. Dus zeker geen wildgroei van methodes.

Nog maar is het perfecte voorbeeld dat er gesteld word dat sommige mensen veel geld verdienen en veel te veel vrije tijd hebben.
pwouters
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 feb 2004, 11:39
Locatie: Zoersel

Laat de keuze aan de gebruiker welk toetsenbord hij/zij wil gebruiken :!:
De ene gebruikt liever AZERTY, een andere QUERTY.
Een toetsenbord instellen is niet zo moeilijk denk ik.

:eek: Zijn er geen belangrijkere dingen waar ministers zich met bezig kunnen houden??? Bijvb. de vlucht van Belgische bedrijven naar lage loonlanden, misdaad, zwartwerk, administratie, ....

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ik heb azerty genomen. Ik ben het nu al jaren gewoon. Ik ga nu ook niet veranderen voor iemand zijn/haar schone ogen ;) Laat gewoon iedereen kiezen. Zij die een qwerty willen, koop er u dan zo eentje en zet je computer in qwerty. Idem voor azerty. Maar als je dan toch de discussie boven haalt, er is nog zo een minder bekende toestenvolgorde waar de meest gebruikte toesten in het midden staan (om met de wijsvinger te bedienen). Daarmee kun je veel sneller typen. Ik ken de naam niet meer, maar het was iets russisch. Vergeet niet dat azerty en qwerty nog stammen uit de tijd van de oude typmachienes en daar mocht je niet te snel kunnen typen of de boel sloeg vast (duw er maar eens 2 tegelijk in ;)) .

Cheers
Afbeelding
bubbs
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 apr 2004, 11:21
Locatie: ergens in de noorderkempen

Sub Zero schreef:er is nog zo een minder bekende toestenvolgorde waar de meest gebruikte toesten in het midden staan (om met de wijsvinger te bedienen). Daarmee kun je veel sneller typen. Ik ken de naam niet meer, maar het was iets russisch.
Cheers
idd, Dvorak, maar det werd specifiek voor de engelse taal ontwikkeld... Denk niet dat er iets vergelijkbaars bestaat voor onze taal.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ik werk onder IT-ers en die gebruiken allemaal QWERTY ipv AZERTY. Ik vind dit echter maar een halve oplossing, als je dan toch een alternatieve lay-out aanleert, gebruik dan DVORAK dat is nog beter
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Reageren op een topic van 13jaar oud :lol:

Als je een recentere discussie over azerty vs qwerty wil kan je hier kijken: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 73#p706210
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

We have a winner, met die recentere gewoonte om wat posts te necro'en :-P
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Azerty en zeker geene qwerty, ik heb al met qwerty gewerkt en ik had er echt wel problemen mee zelfs na meerdere dagen vond ik het maar raar en misduwde ik me heel vaak, ik moest me echt concentreren, nu doe ik het bijna blindelings.
Tttsss
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”